Навчальна програма « Мистецтво (інтегрований курс)» для 7 класу закладу загальної середньої освіти

Про матеріал
Підставою для створення навчальної програми “ Мистецтво (інтегрований курс) » для 7 класу є наказ Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 № 235 «Про затвердження типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти». Програму створено відповідно до типової освітньої програми, типового освітнього плану і відповідно до модельної навчальної програми “«Мистецтво. 5-9 класи» (інтегрований курс) ” для закладів загальної середньої освіти (автор: Масол Л. М ) (наказ Міністерства освіти і науки України від 06.09.2023 № 1090 ) Ресурсною базою є підручник Мистецтво : підруч. для 7 кл. закладів загальної середньої освіти / Л.Масол, О. Калініченко — Київ : «Освіта», 2024. — 272 с. :
Перегляд файлу

 

 

 

 

                                                              ЗАТВЕРДЖЕНО                      

Рішенням педагогічної ради   

                                                                                           Протокол № 

                                                                                від «    »  серпня  2024  р. 

                                                   

 

 

 

Навчальна програма

« Мистецтво (інтегрований курс)»

для 7 класу закладу загальної середньої освіти

 

 

 

Розробник:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 2024


 Пояснювальна записка 

  Вступна частина.

       Підставою для створення навчальної програми “ Мистецтво (інтегрований курс) » для 7 класу  є наказ Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 № 235 «Про затвердження типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти». 

      Програму створено відповідно до типової освітньої програми, типового освітнього плану і відповідно до модельної навчальної програми  “«Мистецтво. 5-9 класи» (інтегрований курс)  ”  для закладів загальної середньої освіти (автор: Масол Л. М  ) (наказ Міністерства освіти і науки України від 06.09.2023 1090 )

      Ресурсною базою є  підручник  Мистецтво  : підруч. для 7 кл. закладів загальної середньої освіти /  Л.Масол, О. Калініченко — Київ : «Освіта», 2024. — 272 с. :

     Кількість навчальних годин у програмі відповідає «рекомендованому» навчальному часу (2 год. на тиждень), визначеному Типовою освітньою програмою (затвердженою наказом МОН від 19.02.2021 р. № 235).

    Особливості опанування мистецтва пов’язані з його унікальною освітньою місією – формування в людини ціннісних естетичних орієнтацій у процесі впливу на розум і почуття, свідомість і підсвідомість. Художні твори здатні пробуджувати креативний потенціал учнів для самореалізації та участі в соціокультурній творчості.

  Навчальна програма «Мистецтво» для 7-9 класів забезпечує наступність між  навчальною програмою для 5-6 класів, гнучкий перехід учнів від адаптаційного періоду навчання учнів.  

  Мета мистецької освітньої галузі цілісний розвиток особистості учня у процесі опанування мистецьких  надбань  людства;  усвідомлення  власної  національної  ідентичності  в  міжкультурній  комунікації; формування  компетентностей,  необхідних  для  художньо-творчого  самовираження;  розкриття  креативного потенціалу, залучення до культурних процесів в Україні. 

 Ключові компетентності: вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; математична  компетентність;  компетентності у галузі  природничих  наук,  техніки  й  технологій; інноваційність; екологічна й інформаційно-комунікаційна компетентності; навчання впродовж життя; громадянські та соціальні компетентності; підприємливість і фінансова грамотність, а також пріоритетна для мистецької галузі культурна компетентність.

      Мета інтегрованого навчання мистецтва досягається шляхом реалізації таких завдань:

  •               виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток художніх інтересів та естетичних потреб;  
  •               формування системи художніх знань, яка відображає видову і жанрову специфіку та взаємодію мистецтв; опанування мистецької грамоти, насамперед музичної і візуальної;
  •               розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; здатності брати участь у дискусіях на теми мистецтва, висловлювати й аргументувати власні думки, судження, пріоритети;
  •               здобуття мистецького досвіду в різних видах практичної діяльності; в індивідуальних, групових і колективних мистецьких проєктах; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження, до роботи в команді на засадах толерантності й партнерства;
  •               розвиток художніх здібностей, уяви та інтуїції, критичного і креативного мислення, інноваційності;
  •               формування потреби в естетизації середовища, готовності до участі в соціокультурному житті, до збереження і примноження культурно-мистецьких цінностей.
  •               інтелекту;

          Принципи, на яких ґрунтується програма та визначаються її виховні та дидактичні пріоритети:

  •                             дитиноцентризму та індивідуалізації, врахування вікових особливостей і природних здібностей учнів;
  •               глокальної освіти  поєднання глобального (загальнолюдського, європейського),національного (державного) та локального (етнокраєзнавчого) аспектів змісту освіти для формування толерантності, національної гордості, дієвого патріотизму;
  •               систематичності, неперервності, наступності між початковою і базовою освітою,адаптаційним і основним циклами навчання;
  •               дидактичної інтеграції на основі взаємодії мистецтв і методів компаративістики, спрямованих на поліхудожній розвиток учнів;
  •               континуальності єдності навчання і виховання особистості, художнього і технічного, емоційного та раціонального, свідомого та інтуїтивного в процесі опанування мистецьких цінностей;
  •               варіативності змісту, засобів, методів і технологій навчання мистецтва;
  •               діалогічної суб’єкт - суб’єктної взаємодії, партнерства, емоційно-енергетичної насиченості навчання;
  •               пріоритету художньо-творчої самореалізації учнів, пошуку особистісних сенсів у навчанні мистецтва;
  •               стимулювання мистецької самоосвіти, єдність формальної, неформальної та інформальної освіти; профорієнтаційної спрямованості в царині мистецтва та креативних індустрій

Програма побудована на підґрунті компетентнісного, інтегративного, особистісно орієнтованого, діяльнісного та культурологічного підходів, які зумовлюють дидактично доцільне визначення змісту навчання мистецтва і широку палітру методичного інструментарію вчителя 

           Підходи мистецтва:   

Компетентнісний підхід розглядаємо як з позиції цілей і результатів загальної мистецької освіти, які вимірюються у відповідних формах контролю та оцінювання учнів, так і з позиції організації процесу навчання: добору доцільного змісту і відповідних художньо-педагогічних технологій.

Інтегративний підхід виражається в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі та пошуку міжгалузевих зв’язків, інтеграції навчання мистецтв із соціокультурним середовищем.

Особистісно зорієнтований підхід сприяє підвищенню мотивації до навчання, забезпечує розкриття творчого потенціалу і розвиток індивідуальних художніх здібностей учнів відповідно до інтересів і потреб.

Діяльнісний підхід спрямований на розвиток практичних умінь учнів у різних видах мистецтва, дизайну, креативних індустрій, також наскрізних навичок (soft skills) і здатності застосовувати їх у власній життєдіяльності.

Культурологічний підхід зумовлює розгляд мистецтва в широкому культурологічному контексті в єдності цінностей культури національної та зарубіжної, народної і професійної, елітарної і популярної, традиційної та інноваційної; у результаті такого підходу в учнів має сформуватися цілісний художній образ світу, готовність до діалогу культур і бажання збагачувати особистісний культурний потенціал за допомогою ресурсів світового мистецтва (за формулою «людина в культурі культура в людині»).

 

 

 

 

                                                                                     Структура програми та її характеристика:

Очікувані результати 

навчання

 

Пропонований зміст

 

Види навчальної діяльності

 

  Конкретизовані вимоги  до  учнів, що запропоновано змістом підручника та їхні результати на певному етапі навчання. Враховувати потрібно не тільки грамотність видів мистецтва, а й компетентності у сфері мистецтва.

 

Зміст побудований із навчальний модулів. Передбачає виокремлення домінантних компонентів змісту (музичного та образотворчого), які поєднуються в єдиний

тематичний цикл. Даються базові знання на певному етапі навчання.

 

Художньо – практичні і творчі завдання можуть варіюватися і доповнюватися вчителем, вільним у доборі художньо-дидактичного матеріалу, кількості й тематики мистецьких проєктів - індивідуальних, групових,  колективних.

 

                                                                                                  Тематична структура програми

Клас

Тематизм

Тема року

Тема І семестру

Тема ІІ семестру

7

Мистецтво: діалог традицій і новаторства

Мистецтво в інтегративному

просторі культури

  Новітні мистецькі явища

 

                       

                                                         Поурочна тематична структура навчальної програми (за підручником Л. Масол)

 

Мистецтво

( 2 год на тиждень)

 

Мистецтво: музичне мистецтво

(1 год на тиждень)

Мистецтво: образотворче мистецтво

(1 год на тиждень)

Розділ1.
МИСТЕЦТВО В ПРОСТОРІ КУЛЬТУРИ

  (7годин)

1.Музичні символи України
2. Нове життя народних мелодій в інструментальній музиці
3.Аранжування — друге життя  музичного твору
4. Етнічні мотиви у класичній і сучасній музиці

5. Музика і театр
6.Музика і візуальні мистецтва
7.«Радуйся, Маріє», або сакральна музика

1.Візуальні символи України
2.Народна творчість, що вражає світ
3.«І рушник вишиваний на щастя, на долю дала…»
4.Витвори народних майстрів
5.Як народжуються архітектурні образи
6.Синтез мистецтв в архітектурному ансамблі
7.Синтез мистецтв у храмі: культова архітектура

 

 

Перевір  свої досягнення

     Перевір свої досягнення

 РОЗДІЛ2
МИСТЕЦТВО І МЕДІА

(6годин)

1.Медіа, масмедіа, мультимедіа
2.Радіо — динамічний  вид медіа
3.Кіномистецтво і кіноіндустрія
4.Анімація
5.Інтернет
6.Музей як  віртуальне вікно  у світ мистецтва

1. Фотомистецтво — статичний вид медіа
2.Реклама
3.Телебачення — динамічний електронний вид медіа
4.Цифрове мистецтво
5.Відеоігри
6. Авторське  право

 

Резерв учителя  

Резерв учителя  

 

Перевір  свої досягнення

    Перевір свої досягнення

РОЗДІЛ3
ДИЗАЙН І МУЗИКА СЬОГОДЕННЯ

(8годин)

1.Джаз — мистецтво імпровізації
2.Джаз і класична музика
3.Рок - музика
4.Рок – опера і мюзикл
5.Палітра попмузики
6.Музичні конкурси, фестивалі, флешмоби
7.Танцювальні конкурси, фестивалі, шоу
8.Новаторські пошуки в царині музичної мови,
жанрів і форм

1.Дизайн і його види
2.Секрети  промислового дизайну
3.Графічний дизайн
4.Фірмовий стиль
5.Дизайн інтер’єру та екстер’єру
6.Ландшафтний дизайн
7.Дизайн масових заходів, подій
8.Сучасні артпрактики, художні техніки, інсталяції

 

Резерв учителя

Резерв учителя

 

Перевір  свої досягнення

    Перевір свої досягнення

РОЗДІЛ4
МИСТЕЦТВО В МІЖГАЛУЗЕВИХ ЗВ’ЯЗКАХ(6годин)

1.Вірші, перетворені на пісенні мелодії
2.Літературні сюжети й образи в музиці звучать
3.Музичний літопис тисячоліть
4.Мандрівки музичною картою світу
5.Мистецтво і математика
6.Дитячі образи в музиці

1.Візуальні образи в єдності з мовою і літературою
2.Ілюстрація і комікс — візуалізація літературних творів

3.Мистецькими шляхами крізь віки
4.Образотворче мистецтво і географія
5.Мистецтво і біологія: на шляху до діалогу
6.Світ дитинства в образотворчому мистецтві

 

Перевір  свої досягнення

      Перевір свої досягнення

ПРИГАДАЙМО  НАЙЦІКАВШЕ

Урок-концерт.

Музичний матеріал  за бажанням учнів та вчителя.

«Літо».

Виконання колективних форм роботи на вибір.

ПЕРЕВІР СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ

Узагальнення вивченого за рік. Виконання пісень на вибір учнів.

Виставка творчих робіт.

         Оцінювання. Орієнтирами для оцінювання навчальних досягнень учнів з інтегрованого курсу «Мистецтво» є державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів 7-9 класів (Додаток 20 до Державного стандарту базової освіти), що включають мистецькі й ключові компетентності, які реалізуються через наскрізні вміння та охоплюють основні складові діяльності учнів – пізнання, діяльність і ставлення.

Оцінювання досягнень учнів у галузі мистецької освіти поділяється на формувальне та підсумкове (за 12-бальною системою), яке здійснюється із застосуванням наступних форм:

усної: індивідуального, групового фронтального опитування;

практичної: виконання мистецьких творів (спів, інструментальна гра), створення композицій з образотворчого і декоративного мистецтва, простих медіапродуктів (подкастів, фотоколажів, відеороликів), участь у театральній діяльності (інсценізація, пантоміма, перформанс, артмоб), виконання мистецьких проєктів, участь в естетизації середовища;

цифрової: тестування в електронному форматі.

Список використаних джерел

  1. Закон України про освіту (2017) [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
  2. Державний стандарт базової середньої освіти ( 2020) [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-

%D0%BF#n16

  1. Ключові компетентності для навчання протягом життя (Рамкова програма щодо оновлених ключових компетентностей для навчання протягом життя) [Електронний ресурс]. URL: http://dlse.multycourse.com.ua/ua/page/15/53
  2. Модельна навчальна програма   «Мистецтво. 5-9 класи» (інтегрований курс)    для закладів загальної середньої освіти                                 (автор: Масол Л. М  ) (наказ Міністерства освіти і науки України від 06.09.2023 1090 )
  3.   Мистецтво  : підручник  для 7 кл. закладів загальної середньої освіти /  Л.Масол, О. Калініченко — Київ : «Освіта», 2024. — 272 с. 

 

 

  1. Основна частина.

7 клас. Мистецтво: діалог традицій і новаторства

70 годин на рік (2 год на тиждень)  

Очікувані результати навчання

Пропонований зміст

Орієнтовні види навчальної діяльності

1. Пізнає  різні види мистецтва, інтерпретує художні образи, виявляє ціннісне емоційне ставлення до мистецтва.

ВАРІАНТ 1 МОДУЛЬНОЇ СТРУКТУРИ:

Модуль  1. (домінантний). Музичне мистецтво в інтегративному просторі  культури.

 

Спів народних і сучасних авторських пісень із пластичним інтонуванням, імпровізованими

рухами. Інсценізації народних українських обрядів,  насамперед


 

Пояснює художні особливості творів різних видів і жанрів мистецтва, різних видів дизайну, аранжувань музичних творів.

Встановлює зв’язки між народним і професійним мистецтвом, між традиціями і новаторством у художній творчості.

Сприймає твори різних видів і жанрів мистецтва; аргументовано їх інтерпретує, формулює ціннісне естетичне ставлення до них.

Досліджує зв’язки між видами мистецтва; між мистецтвом і життям, різними галузями знань.

2. Виявляє художньо-образне мислення під час творчої діяльності в різних видах мистецтва.

Реалізує художні ідеї / задуми в різних видах і жанрах мистецтва, різних видах дизайну. Використовує етнічні мотиви у власній творчості. Імпровізує з художніми засобами, зокрема цифровими, для реалізації мистецької ідеї.

Спостерігає, досліджує навколишнє середовище, стежить за мистецькими подіями, явищами.

Естетично перетворює предметне  середовище,  виявляє

громадянську позицію.

Музичні символи України.

Нове життя народних мелодій у класичному і сучасному мистецтві. Обробка і аранжування. Етнічні мотиви в музиці.

Музика в сузірї різних мистецтв. Сакральна музика.

Джаз  мистецтво імпровізації.

Рокмузика. Попмузика.

Новаторські пошуки в царині музичної мови, жанрів і форм.

Модуль 2 (домінантний). Візуальні мистецтва в інтегративному просторі  культури.

Візуальні мистецькі символи України. Етнічні мотиви в образотворчому і декоративно- ужитковому мистецтві. Зодчество: як народжуються архітектурні образи.

Синтез мистецтв у храмі.

Дизайн і його види: промисловий, графічний, ландшафтний, комп'ютерний, артдизайн тощо. Фірмовий стиль.

Сучасні артпрактики.

Модуль 3. Мистецтво і медіа.

Динамічні й статичні медіа. Радіо. Подкаст. Фотомистецтво.

поширених в етнокультурному середовищі рідного краю з усвідомленням національної ідентичності.

Гра на  музичних  інструментах, зокрема на вироблених власноруч та електронних.  Виконання ритмічних партитур. Імпровізація супроводу до пісні. Експериментування                            зі звуками,               зокрема в              стилі              джазу, рокмузики, популярної музики.

Музично-дидактичні ігри (ребуси, кросворди, вікторини тощо).

Дослідження довкілля, зокрема візуальних об’єктів рідного краю (ескізи, фотографії, відео) з метою естетизації середовища. Участь у соціокультурній діяльності, зокрема відбудові мистецького фонду краю.

Створення графічних,

живописних і об'ємних композицій. Виконання художньо-творчих робіт із різних видів дизайну. Організація художньо-творчих майстерень за інтересами.

Сприймання, інтерпретація, аналіз, порівняння, оцінювання творів різних видів мистецтва, медіа (фільмів, радіо- і телепередач, реклами) з дотриманням відповідної термінології, норм українського мовлення.


 

  1. Пізнає себе через взаємодію з мистецтвом, регулює власний емоційний стан, розвиває емоційний інтелект.

Критично оцінює власні досягнення за обраними критеріями, визначає способи вдосконалення умінь.

Демонструє створене, реагує на інформацію та аналіз від інших осіб. Аргументує  свою позицію під час обговорень творів мистецтва, виконує              різноманітні                            ролі, співпрацюючи              в                            групах                                          над

мистецькими проектами.

Аналізує власні емоції від творів різних видів мистецтва. Уміє виразити різноманітні почуття у процесі художньої діяльності.

  1. Використовує інформаційне середовище у власній творчості та художній комунікації

Створює і обробляє мистецькі медіатексти; самостійно застосовує способи художньої комунікації. Розрізняє первинні і вторинні джерела              інформації              для художнього пізнання.

Дотримується авторського права, усвідомлено використовує цитати із посиланням на автора.  Виявляє і відповідально використовує ліцензований / авторський продукт.

Екранні мистецтва: кінематограф, телебачення, відео. Відеокліп – засіб візуалізації музичного твору.

Естетика реклами.

Інтернет як засіб комунікації та пізнання мистецтва. Медіабезпека в інтернет-середовищі.

Модуль  4.  Мистецтво в міжгалузевих  зв'язках

Мистецтво і здоров'я. Мистецтво

супутник спорту і туризму.

Зв'язок мистецтва з літературою, історією, географією, біологією, фізикою, математикою.

Форми поширення мистецтва: музеї, галереї, виставки, фестивалі, шоу. Віртуальна і доповнена реальність у художній творчості.

Модуль 5 (наскрізний).

Мистецтво рідного краю.

Етнонаціональні особливості мистецтва: традиції та інновації.

 

ВАРІАНТ 2 СТРУКТУРИ

(зміст з варіанту 1):

Модуль 1. Музичне мистецтво і медіа в інтегративному просторі культури.

Модуль 2. Візуальні та екранні мистецтва в  інтегративному просторі культури.

 

Участь   у  дискусіях   з  тем мистецтва,висловлювання  власних емоційних  вражень,   ціннісних ставлень, критичних суджень, оцінок. Створення               медіаповідомлень              у різних форматах (подкаст, фото, кліп), простих              мультимедійних              продуктів (рекламних                                          постерів,                            відеороликів відеоігор),                            складання                                          орієнтовних радіо- і телепрограм              з урахуванням

запитів певної аудиторії.

Участь у колективних, групових та індивідуальних мистецьких проєктах (зокрема екологічних) з виявом ініціативності, умінь працювати в команді. Застосовування цифрових технологій у презентаціях. Пошук і використання художніх матеріалів різної природи (тексти, ілюстрації, фото-, аудіо-, відео- тощо) з усвідомленням норм авторського права. Обговорення правил етичної поведінки всоціальних мережах.

Добір творів мистецтва і видів художньої діяльності для релаксації, емоційного задоволення.

Використання медіа для художньо- творчого самовираження, здійснення віртуальних екскурсій, поширення інформації про українське мистецтво, зокрема власного етнорегіону.


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чепіль Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Мистецтво, 7 клас, Планування
Додано
13 серпня
Переглядів
4903
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку