ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішенням педагогічної ради
Протокол №
від « » серпня 2024 р.
Навчальна програма
« Мистецтво (інтегрований курс)»
для 7 класу закладу загальної середньої освіти
Розробник:
2024
Пояснювальна записка
Вступна частина.
Підставою для створення навчальної програми “ Мистецтво (інтегрований курс) » для 7 класу є наказ Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 № 235 «Про затвердження типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти».
Програму створено відповідно до типової освітньої програми, типового освітнього плану і відповідно до модельної навчальної програми “«Мистецтво. 5-9 класи» (інтегрований курс) ” для закладів загальної середньої освіти (автор: Масол Л. М ) (наказ Міністерства освіти і науки України від 06.09.2023 № 1090 )
Ресурсною базою є підручник Мистецтво : підруч. для 7 кл. закладів загальної середньої освіти / Л.Масол, О. Калініченко — Київ : «Освіта», 2024. — 272 с. :
Кількість навчальних годин у програмі відповідає «рекомендованому» навчальному часу (2 год. на тиждень), визначеному Типовою освітньою програмою (затвердженою наказом МОН від 19.02.2021 р. № 235).
Особливості опанування мистецтва пов’язані з його унікальною освітньою місією – формування в людини ціннісних естетичних орієнтацій у процесі впливу на розум і почуття, свідомість і підсвідомість. Художні твори здатні пробуджувати креативний потенціал учнів для самореалізації та участі в соціокультурній творчості.
Навчальна програма «Мистецтво» для 7-9 класів забезпечує наступність між навчальною програмою для 5-6 класів, гнучкий перехід учнів від адаптаційного періоду навчання учнів.
Мета мистецької освітньої галузі – цілісний розвиток особистості учня у процесі опанування мистецьких надбань людства; усвідомлення власної національної ідентичності в міжкультурній комунікації; формування компетентностей, необхідних для художньо-творчого самовираження; розкриття креативного потенціалу, залучення до культурних процесів в Україні.
Ключові компетентності: вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; математична компетентність; компетентності у галузі природничих наук, техніки й технологій; інноваційність; екологічна й інформаційно-комунікаційна компетентності; навчання впродовж життя; громадянські та соціальні компетентності; підприємливість і фінансова грамотність, а також пріоритетна для мистецької галузі культурна компетентність.
Мета інтегрованого навчання мистецтва досягається шляхом реалізації таких завдань:
Принципи, на яких ґрунтується програма та визначаються її виховні та дидактичні пріоритети:
Програма побудована на підґрунті компетентнісного, інтегративного, особистісно орієнтованого, діяльнісного та культурологічного підходів, які зумовлюють дидактично доцільне визначення змісту навчання мистецтва і широку палітру методичного інструментарію вчителя
Підходи мистецтва:
Компетентнісний підхід розглядаємо як з позиції цілей і результатів загальної мистецької освіти, які вимірюються у відповідних формах контролю та оцінювання учнів, так і з позиції організації процесу навчання: добору доцільного змісту і відповідних художньо-педагогічних технологій.
Інтегративний підхід виражається в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі та пошуку міжгалузевих зв’язків, інтеграції навчання мистецтв із соціокультурним середовищем.
Особистісно зорієнтований підхід сприяє підвищенню мотивації до навчання, забезпечує розкриття творчого потенціалу і розвиток індивідуальних художніх здібностей учнів відповідно до інтересів і потреб.
Діяльнісний підхід спрямований на розвиток практичних умінь учнів у різних видах мистецтва, дизайну, креативних індустрій, також наскрізних навичок (soft skills) і здатності застосовувати їх у власній життєдіяльності.
Культурологічний підхід зумовлює розгляд мистецтва в широкому культурологічному контексті в єдності цінностей культури національної та зарубіжної, народної і професійної, елітарної і популярної, традиційної та інноваційної; у результаті такого підходу в учнів має сформуватися цілісний художній образ світу, готовність до діалогу культур і бажання збагачувати особистісний культурний потенціал за допомогою ресурсів світового мистецтва (за формулою «людина в культурі – культура в людині»).
Структура програми та її характеристика:
Очікувані результати навчання
|
Пропонований зміст
|
Види навчальної діяльності
|
Конкретизовані вимоги до учнів, що запропоновано змістом підручника та їхні результати на певному етапі навчання. Враховувати потрібно не тільки грамотність видів мистецтва, а й компетентності у сфері мистецтва.
|
Зміст побудований із навчальний модулів. Передбачає виокремлення домінантних компонентів змісту (музичного та образотворчого), які поєднуються в єдиний тематичний цикл. Даються базові знання на певному етапі навчання.
|
Художньо – практичні і творчі завдання можуть варіюватися і доповнюватися вчителем, вільним у доборі художньо-дидактичного матеріалу, кількості й тематики мистецьких проєктів - індивідуальних, групових, колективних.
|
Тематична структура програми
Клас |
Тематизм |
||
Тема року |
Тема І семестру |
Тема ІІ семестру |
|
7 |
Мистецтво: діалог традицій і новаторства |
Мистецтво в інтегративному просторі культури |
Новітні мистецькі явища |
Поурочна тематична структура навчальної програми (за підручником Л. Масол)
Мистецтво ( 2 год на тиждень)
|
Мистецтво: музичне мистецтво (1 год на тиждень) |
Мистецтво: образотворче мистецтво (1 год на тиждень) |
Розділ1. (7годин) |
1.Музичні символи України
5. Музика і театр |
1.Візуальні символи України |
|
Перевір свої досягнення |
Перевір свої досягнення |
РОЗДІЛ2 (6годин) |
1.Медіа, масмедіа, мультимедіа |
1. Фотомистецтво — статичний вид медіа |
|
Резерв учителя |
Резерв учителя |
|
Перевір свої досягнення |
Перевір свої досягнення |
РОЗДІЛ3 (8годин) |
1.Джаз — мистецтво імпровізації |
1.Дизайн і його види |
|
Резерв учителя |
Резерв учителя |
|
Перевір свої досягнення |
Перевір свої досягнення |
РОЗДІЛ4 |
1.Вірші, перетворені на пісенні мелодії |
1.Візуальні образи в єдності з мовою і літературою
3.Мистецькими шляхами крізь віки |
|
Перевір свої досягнення |
Перевір свої досягнення |
ПРИГАДАЙМО НАЙЦІКАВШЕ |
Урок-концерт. Музичний матеріал за бажанням учнів та вчителя. |
«Літо». Виконання колективних форм роботи на вибір. |
ПЕРЕВІР СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ |
Узагальнення вивченого за рік. Виконання пісень на вибір учнів. |
Виставка творчих робіт. |
Оцінювання. Орієнтирами для оцінювання навчальних досягнень учнів з інтегрованого курсу «Мистецтво» є державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів 7-9 класів (Додаток 20 до Державного стандарту базової освіти), що включають мистецькі й ключові компетентності, які реалізуються через наскрізні вміння та охоплюють основні складові діяльності учнів – пізнання, діяльність і ставлення.
Оцінювання досягнень учнів у галузі мистецької освіти поділяється на формувальне та підсумкове (за 12-бальною системою), яке здійснюється із застосуванням наступних форм:
усної: індивідуального, групового фронтального опитування;
практичної: виконання мистецьких творів (спів, інструментальна гра), створення композицій з образотворчого і декоративного мистецтва, простих медіапродуктів (подкастів, фотоколажів, відеороликів), участь у театральній діяльності (інсценізація, пантоміма, перформанс, артмоб), виконання мистецьких проєктів, участь в естетизації середовища;
цифрової: тестування в електронному форматі.
7 клас. Мистецтво: діалог традицій і новаторства
70 годин на рік (2 год на тиждень)
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст |
Орієнтовні види навчальної діяльності |
1. Пізнає різні види мистецтва, інтерпретує художні образи, виявляє ціннісне емоційне ставлення до мистецтва. |
ВАРІАНТ 1 МОДУЛЬНОЇ СТРУКТУРИ: Модуль 1. (домінантний). Музичне мистецтво в інтегративному просторі культури.
|
Спів народних і сучасних авторських пісень із пластичним інтонуванням, імпровізованими рухами. Інсценізації народних українських обрядів, насамперед |
Пояснює художні особливості творів різних видів і жанрів мистецтва, різних видів дизайну, аранжувань музичних творів. Встановлює зв’язки між народним і професійним мистецтвом, між традиціями і новаторством у художній творчості. Сприймає твори різних видів і жанрів мистецтва; аргументовано їх інтерпретує, формулює ціннісне естетичне ставлення до них. Досліджує зв’язки між видами мистецтва; між мистецтвом і життям, різними галузями знань. 2. Виявляє художньо-образне мислення під час творчої діяльності в різних видах мистецтва. Реалізує художні ідеї / задуми в різних видах і жанрах мистецтва, різних видах дизайну. Використовує етнічні мотиви у власній творчості. Імпровізує з художніми засобами, зокрема цифровими, для реалізації мистецької ідеї. Спостерігає, досліджує навколишнє середовище, стежить за мистецькими подіями, явищами. Естетично перетворює предметне середовище, виявляє громадянську позицію. |
Музичні символи України. Нове життя народних мелодій у класичному і сучасному мистецтві. Обробка і аранжування. Етнічні мотиви в музиці. Музика в сузірї різних мистецтв. Сакральна музика. Джаз – мистецтво імпровізації. Рокмузика. Попмузика. Новаторські пошуки в царині музичної мови, жанрів і форм. Модуль 2 (домінантний). Візуальні мистецтва в інтегративному просторі культури. Візуальні мистецькі символи України. Етнічні мотиви в образотворчому і декоративно- ужитковому мистецтві. Зодчество: як народжуються архітектурні образи. Синтез мистецтв у храмі. Дизайн і його види: промисловий, графічний, ландшафтний, комп'ютерний, артдизайн тощо. Фірмовий стиль. Сучасні артпрактики. Модуль 3. Мистецтво і медіа. Динамічні й статичні медіа. Радіо. Подкаст. Фотомистецтво. |
поширених в етнокультурному середовищі рідного краю з усвідомленням національної ідентичності. Гра на музичних інструментах, зокрема на вироблених власноруч та електронних. Виконання ритмічних партитур. Імпровізація супроводу до пісні. Експериментування зі звуками, зокрема в стилі джазу, рокмузики, популярної музики. Музично-дидактичні ігри (ребуси, кросворди, вікторини тощо). Дослідження довкілля, зокрема візуальних об’єктів рідного краю (ескізи, фотографії, відео) з метою естетизації середовища. Участь у соціокультурній діяльності, зокрема відбудові мистецького фонду краю. Створення графічних, живописних і об'ємних композицій. Виконання художньо-творчих робіт із різних видів дизайну. Організація художньо-творчих майстерень за інтересами. Сприймання, інтерпретація, аналіз, порівняння, оцінювання творів різних видів мистецтва, медіа (фільмів, радіо- і телепередач, реклами) з дотриманням відповідної термінології, норм українського мовлення. |
Критично оцінює власні досягнення за обраними критеріями, визначає способи вдосконалення умінь. Демонструє створене, реагує на інформацію та аналіз від інших осіб. Аргументує свою позицію під час обговорень творів мистецтва, виконує різноманітні ролі, співпрацюючи в групах над мистецькими проектами. Аналізує власні емоції від творів різних видів мистецтва. Уміє виразити різноманітні почуття у процесі художньої діяльності.
Створює і обробляє мистецькі медіатексти; самостійно застосовує способи художньої комунікації. Розрізняє первинні і вторинні джерела інформації для художнього пізнання. Дотримується авторського права, усвідомлено використовує цитати із посиланням на автора. Виявляє і відповідально використовує ліцензований / авторський продукт. |
Екранні мистецтва: кінематограф, телебачення, відео. Відеокліп – засіб візуалізації музичного твору. Естетика реклами. Інтернет як засіб комунікації та пізнання мистецтва. Медіабезпека в інтернет-середовищі. Модуль 4. Мистецтво в міжгалузевих зв'язках Мистецтво і здоров'я. Мистецтво – супутник спорту і туризму. Зв'язок мистецтва з літературою, історією, географією, біологією, фізикою, математикою. Форми поширення мистецтва: музеї, галереї, виставки, фестивалі, шоу. Віртуальна і доповнена реальність у художній творчості. Модуль 5 (наскрізний). Мистецтво рідного краю. Етнонаціональні особливості мистецтва: традиції та інновації.
ВАРІАНТ 2 СТРУКТУРИ (зміст з варіанту 1): Модуль 1. Музичне мистецтво і медіа в інтегративному просторі культури. Модуль 2. Візуальні та екранні мистецтва в інтегративному просторі культури. |
Участь у дискусіях з тем мистецтва,висловлювання власних емоційних вражень, ціннісних ставлень, критичних суджень, оцінок. Створення медіаповідомлень у різних форматах (подкаст, фото, кліп), простих мультимедійних продуктів (рекламних постерів, відеороликів відеоігор), складання орієнтовних радіо- і телепрограм з урахуванням запитів певної аудиторії. Участь у колективних, групових та індивідуальних мистецьких проєктах (зокрема екологічних) з виявом ініціативності, умінь працювати в команді. Застосовування цифрових технологій у презентаціях. Пошук і використання художніх матеріалів різної природи (тексти, ілюстрації, фото-, аудіо-, відео- тощо) з усвідомленням норм авторського права. Обговорення правил етичної поведінки всоціальних мережах. Добір творів мистецтва і видів художньої діяльності для релаксації, емоційного задоволення. Використання медіа для художньо- творчого самовираження, здійснення віртуальних екскурсій, поширення інформації про українське мистецтво, зокрема власного етнорегіону. |