Навчальна програма театрального гуртка.

Про матеріал
Навчальна програма театрального гуртка передбачає творчий підхід керівника гуртка. Вона розрахована на 5 років (3 рівні навчання) з перспективою творчого росту вихованців. Реалізація програми відбувається у 5 - 11 класах.
Перегляд файлу

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

 

ВІДДІЛ ОСВІТИ

 БІЛОЦЕРКІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

 

 

 

 

 

ПРОГРАМА
ТЕАТРАЛЬНОГО ГУРТКА

 

                                      

                                                  

 

 

            

 

   Програма схвалена науково-методичною радою КВНЗ КОР «Академія неперервної освіти» (протокол №1 від 2 лютого 2017 року).

 

   Керівник гуртка-методист Зеленський Олександр Федорович.

  Театральні гуртки “Аншлаг” Глушківського НВО “ЗОШ І-ІІ ступенів – дитячий садок”  Білоцерківського району  та  “Крок у майбутнє” Пологівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів – ДНЗ» Ковалівської сільської ради Васильківського району Київської області.

 

 

2020

                                                                                                                                                  ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

                                      

                                                        Театр – це життя, і треба вчитися грати свою роль.

В. Шекспір

   Театральне мистецтво – універсальний вид мистецтва, який через свою емоційну насиченість та комплексний вплив на глядача і на актора набуває все більшого значення в духовному, естетичному і патріотичному вихованні дітей та юнацтва. Театр – один із найдавніших і найяскравіших видів мистецтва. І чим раніше дитина познайомиться з театральним мистецтвом, тим раніше вона відчує, що світ вельми розмаїтий, вельми складний і потребує вдосконалення.

    Головним завданням освіти сьогодні є розвиток особистості, її творча самореалізація та самовдосконалення. Отже, щоб навчально-виховний процес був ефективним, його слід наповнити такою творчою діяльністю, яка б сприяла певному задоволенню і розвитку пізнавальних можливостей вихованців та пробуджувала в них прагнення цікаво й змістовно організовувати своє дозвілля. Багато в чому це залежить від систематичної позакласної роботи і, зокрема, від роботи у навчальному закладі театрального гуртка. Саме в ньому діти та підлітки вперше поринають у безмежний океан театрального мистецтва, знайомляться з класикою драматургії, з акторським і режисерським мистецтвом, зі сценографією, починають розуміти роль музики в театральній виставі.

    Заняття у театральному гуртку дають змогу вихованцям виступати в нових соціальних амплуа, виконувати ролі, які відрізняються від ролі учня: це особлива сфера, де діти можуть задовольнити особисті потреби у самовираженні та позитивній самооцінці.

    У діяльності театрального гуртка одночасно реалізуються три домінантних аспекти розвитку особистості: навчання засобами гри, виховання засобами мистецтва та соціалізація особистості вихованця через спілкування і взаємодію у творчому колективі.

   Гра поряд із працею й навчанням – один  із основних видів діяльності людини, що активно навчає, розвиває, соціалізує, розважає, дає відпочинок.

  Отже, мета програми: формування у вихованців художньої культури як невід’ємної частини духовної культури, творчої особистості вихованця засобами театрального мистецтва, ключових компетентностей вихованців, ставлення до театру не як до розваги, а як до серйозної праці, що об’єднує людей загальною  доброю справою, допомагає краще розуміти навколишній світ, вчить спілкуванню, самостійності мислення; задоволення потреб вихованців у особистісному розвитку, самореалізації, професійному самовизначенні.

    Мета програми реалізується на основі таких конкретних завдань:

  • сприяти ознайомленню, вивченню й оволодінню вихованцями елементами акторської майстерності, сценічного мовлення й культури, сценічного руху;
  • розвивати творчі здібності вихованців, їх фантазію, натхнення, інтуїцію, художню уяву, емоційну гнучкість, культуру мови, ораторські здібності, пластику руху, комунікабельність;
  • впроваджувати компетентнісний підхід до навчання та виховання під час пізнавально-творчої діяльності вихованців;
  • створити умови для самовираження та позитивної самооцінки вихованців, для розширення їх життєвої компетентності;
  • формувати у вихованців такі моральні якості, як відповідальність за доручену справу, доброзичливість у спілкуванні, наполегливість  у досягненні мети;
  • готувати вихованців до продовження традицій українського театру.

    Основний зміст занять театрального гуртка складає робота по сценічному втіленню п’єси. Робота театрального гуртка передбачає створення сценічних номерів, пошиття костюмів, створення декорацій, участь у конкурсах та різноманітних виховних заходах.

    Програмою передбачено ознайомлення з історією всесвітнього театру,  з минулим і сьогоденням театрів рідного краю, основами режисури, театрального гриму, акторської майстерності, опрацювання словника театральних термінів.

    Особливе місце відводиться масовим заходам – відвідуванню, перегляду і обговоренню вистав, бесідам, конкурсам і фестивалям, зустрічам із видатними особистостями, бо саме ці заходи згуртовують колектив. Важливе місце в організації роботи театрального гуртка посідає співпраця з батьками вихованців, мета якої – ознайомлення їх зі специфікою сценічного виховання, створеними належними умовами для розвитку гуртківців.

    Підсумком усієї роботи театрального гуртка є підготовка до показу вистав, самі вистави та показ їх глядачеві.

    У програмі особливе місце відводиться публічним виступам, тобто концертній діяльності, яка є показником творчих досягнень вихованців гуртка. Тому велике значення має репертуар, добір якого здійснюється за принципом педагогічної доцільності, художньої цінності матеріалу, актуальності та віковими особливостями вихованців.

    1 рік навчання – початковий  рівень. Він сприяє виявленню творчих здібностей вихованців, формуванню початкових технічних навичок художнього читання.

   2-3 роки навчання – основний рівень, спрямований на формування практичних акторських навичок, таких як слово, інтонація, міміка, жест, голос, що досягаються за допомогою вправ, етюдів, індивідуальної практичної роботи, сценічного бачення і втілення образу, культури мовлення і поведінки на сцені.

   4-5 роки навчання – вищий рівень. Він забезпечує підготовку обдарованих та здібних дітей у плані допрофесійної підготовки і професійної орієнтації, передбачає розвиток уміння самостійної творчості, самоаналізу, критики, роботи над втіленням сценічного образу, колективної творчої праці.

МЕТА ЗАНЯТЬ:

  • 1 року навчання (початкового рівня) – розвиток умінь чути, бачити, слухати, фантазувати, уявляти;
  • 2-3 років навчання (основного рівня) – взаємодія з партнером, володіння голосом і тілом, розвиток відчуття сценічної правди;
  • 4-5 років навчання (вищого рівня) – закріплення, розширення знань і навичок із основних дисциплін: акторської майстерності, сценічного руху, розвитку фантазії та асоціативного мислення, вільного орієнтування у запропонованих обставинах, показ вистав та підтримка постійно діючого репертуару.

    Результатом занять 1-го року навчання (початкового рівня) має бути вміння чути, бачити, слухати, фантазувати, уявляти.

    Результат занять 2-3-го років навчання (основного рівня) – взаємодія з партнером, володіння голосом та тілом, розвиток почуття віри і правди.

    Результат занять 4-5-го років навчання (вищого рівня) – закріплення, розширення знань і навичок із основних дисциплін: акторської майстерності, сценічного руху, сценічного мовлення; отримання знань і навичок з основ режисури та основ театрального гриму; а також розвиток фантазії та асоціативного мислення, показ вистав та підтримка постійно діючого репертуару.

    Методи роботи на заняттях театрального гуртка добираються відповідно до навчальних тем і залежать від дидактичної мети кожного конкретного заняття.

    Форми роботи: практичні групові та індивідуальні заняття зі сценічного мовлення, сценічного руху та акторської майстерності, самостійна робота вихованців, консультації керівника гуртка з підготовки вихованців до виступів.

    Програма театрального гуртка передбачає творчий підхід керівника гуртка.

Вона розрахована на 5 років (3 рівні навчання) з перспективою творчого росту вихованців. Реалізація програми відбувається у 5 - 11 класах.

    Подана в програмі  тематика занять розрахована на 144 години на рік (4 години на тиждень), з них 34-38 годин теоретичні, 106-110 годин – практичні заняття. Заняття проводяться двічі на тиждень тривалістю 2 години.

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ЗАНЯТЬ ТЕАТРАЛЬНОГО ГУРТКА

ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ

(ПЕРШИЙ РІК НАВЧАННЯ)

144 ГОДИНИ (4 ГОДИНИ НА ТИЖДЕНЬ)

 

 

№ з/п

Назва теми

Кількість годин

разом

теорія

практика

1.

Вступні заняття.

4

2

2

2.

Загальноестетичний розвиток.

6

6

-

3.

Словник театральних термінів.

4

2

2

4.

Основи майстерності актора.

20

4

16

5.

Основи сценічної мови.

10

4

6

6.

Основи сценічного руху.

20

4

16

7.

Робота над сценічним втіленням п’єси.

54

6

48

8.

Показ вистави глядачам.

6

-

6

9.

Районний конкурс-фестиваль театрального мистецтва.

6

-

6

10.

Відвідування, перегляд та обговорення вистав.

10

4

6

11.

Підсумкові заняття.

4

4

-

 

 

144

36

108

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

ПОЧАТКОВИЙ РІВЕНЬ

(ПЕРШИЙ РІК НАВЧАННЯ)

144 ГОДИНИ (4 ГОДИНИ НА ТИЖДЕНЬ)

 

  1. ВСТУП (4 ГОДИНИ)

    Знайомство з гуртківцями, відбір і прослуховування, первинний інструктаж із техніки безпеки. Правила поведінки дітей на сцені та в навчальному закладі. Ознайомлення їх із програмою, змістом та завданнями на навчальний рік.

 

2. ЗАГАЛЬНОЕСТЕТИЧНИЙ РОЗВИТОК (6 ГОДИН)

    Різниця між розмовною та сценічною мовами.

    Вистава – справа колективна. Особиста відповідальність кожного за створення вистави. Основні компоненти вистави та засоби їх виразності (світло, музика, костюми, декорація та інше).

    Сторінки з історії театру. Особливості національних театрів світу.

    Народні джерела театру. Народний український театр (вертеп, балаган). Петрушка та його історії.

    Видатні митці української сцени.

 

3. СЛОВНИК ТЕАТРАЛЬНИХ ТЕРМІНІВ ( 4ГОДИНИ)

    Опрацювання словника театральних термінів. Спеціальні вирази, запроваджені К. Станіславським. Гра із використанням театральних термінів.

 

4. ОСНОВИ МАЙСТЕРНОСТІ АКТОРА (20 ГОДИН)

    Ознайомлення та практичне засвоєння елементів зовнішньої та внутрішньої техніки за системою К. Станіславського.

    Сценічна увага. Види уваги: довільна, мимовільна. “Ніби” – як основа роботи уяви, як початок творчості. “Запропоновані обставини” – як розвиток творчості.

   Органічна сценічна увага: вправи на загальну увагу, розвиток зорового сприйняття – вправи: “Дзеркало”, “Сповільнений рух”, “Тінь”.

5. ОСНОВИ СЦЕНІЧНОЇ МОВИ (10 ГОДИН)

    Техніка мови. Будова мовного апарату. Можливість та необхідність свідомого управління мовним апаратом. Розвиток мовного апарату та його тренування.

    Гімнастика голосу та дії. Постановка дихання та виховання мовного голосу. Носове дихання. Змішано-діафрагматичне дихання. Гімнастика для активізації черевного пресу. Гімнастика дихання: очищаючі та заспокійливі вправи. Гігієна та охорона голосового апарату.

    Звуки та букви. Голосні та приголосні. Вправи на промовляння звукосполучень голосні-приголосні. Правильний наголос.

 

6. ОСНОВИ СЦЕНІЧНОГО РУХУ (20 ГОДИН)

    Вступне заняття: бесіда “Пластична виразність актора”. Входження організму в тренувальний процес. Вправи для загального розвитку. Вправи для розминки: ходьба на місці, ходьба-біг, ходьба-зупинка; ходьба на носках; підстрибування; біг, ходьба-зупинка; випади однією ногою вперед, кроки у присіданні; вправи: “Ворона”, “Декорація”, вправи на увагу та координацію.

     Розвиток гнучкості та рухливості тіла, зміцнення м’язів тулуба. Вправи на підлозі. Присідання, нахили; вправи: “Пружина”, “Лава”, синхронне плавання.

    Вправи на стільці: нахили, підйоми, прогини.

    Розвиток виразності руху рук. Вправи: “Хвиля”, “Плавці”, “Змія”, “Крила”, “Пружина”, “Схопити –кинути”, “Кігті”.

    Розвиток мовно-рухової та вокально-рухової координації. Гармонійне поєднання фізичної та мовної дії. Введення у роботу над дикцією та постановкою голосового апарату простих фізичних вправ. Воля та увага. М’язова свобода. Вправи на координацію між мовою і рухом. Вправи на релаксацію.

 

7. РОБОТА НАД СЦЕНІЧНИМ ВТІЛЕННЯМ  П’ЄСИ (54 ГОДИНИ)

  Читання п’єси. Обмін враженнями. Розподіл ролей і обов’язків.

 Визначення основних подій п’єси, теми, ідеї, конфлікту, колективної та наскрізної дії драматичного твору. Подієвий аналіз кожного персонажа.

 Визначення акторського завдання в подіях. Визначення пропонованих обставин.

 Репетиція у загородах.

 Репетиція п’єси на сцені.

 Виготовлення декорацій та костюмів. Освітлення сцени. Музичний супровід спектаклю.

 Технічні прогони. Прогони в костюмах, з музикою та декораціями. Оформлення афіші. Аналіз діяльності гуртківців, які беруть участь у оформленні спектаклю та тих, які виконують у ньому ролі.

 Генеральний прогін. Здача вистави.

 Прем’єра.

 

                        8. ПОКАЗ ВИСТАВИ ГЛЯДАЧАМ (6 ГОДИН)

 Перегляд спектаклю глядачами протягом навчального року.

 Реклама заходу.

 Залучення громадськості та преси міста і району.

 

9. РАЙОННИЙ КОНКУРС-ФЕСТИВАЛЬ ТЕАТРАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА

 (6 ГОДИН)

    Участь у конкурсі-фестивалі, показ спектаклів на ньому. Спілкування та обмін досвідом з іншими колективами.

 

10. ВІДВІДУВАННЯ, ПЕРЕГЛЯД ТА ОБГОВОРЕННЯ ВИСТАВ (10 ГОДИН)

    Зустрічі з акторами, співбесіди, прегляд спектаклів. Обговорення їх.

 

11. ПІДСУМКОВІ ЗАНЯТТЯ (4 ГОДИНИ)

    Батьківські збори. Підбиття підсумків роботи театрального гуртка за минулий навчальний рік. Планування роботи театрального гуртка на наступний навчальний рік. Інструктаж із техніки безпеки на період літніх канікул.

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ ПОЧАТКОВОГО РІВНЯ

(1-Й РІК) НАВЧАННЯ

    Вихованці повинні знати:

  • основні завдання, які стоять перед вихованцями театрального гуртка;
  • поняття: театр, особистість актора та режисера у театрі ;
  • основні театральні терміни;
  • значення музики та костюма в спектаклі.

    Вихованці повинні вміти:

  • вільно триматися на сцені;
  • дбати про партнера, бачити його, слухати;
  • інтонаційно правильно декламувати невеликі вірші;
  • поєднувати фізичну та мовну дії;
  • досягти стану м’язової свободи.

 

    Після першого року навчання у театральному гуртку діти повинні намагатися уявляти себе справжніми акторами, але не награвати (не перегравати).

 

 

 

 

 

 

 

 

                                              

 

 

 

 

 

 

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ЗАНЯТЬ ТЕАТРАЛЬНОГО ГУРТКА

ОСНОВНИЙ РІВЕНЬ

(ДРУГИЙ РІК НАВЧАННЯ)

144 ГОДИНИ (4 ГОДИНИ НА ТИЖДЕНЬ)

 

№ з/п

Назва теми

Кількість годин

разом

теорія

практика

1.

Вступні заняття.

4

2

2

2.

Загальноестетичний розвиток.

4

4

-

3.

 Акторська майстерність.

20

4

16

4.

 Сценічна мова.

10

4

6

5.

Основи сценічного руху.

20

4

16

6.

Історія всесвітнього театру.

6

6

-

7.

Робота над сценічним втіленням п’єси. Постановка.

54

6

48

8.

Показ вистави глядачам.

6

-

6

9.

Районний конкурс-фестиваль театрального мистецтва.

6

-

6

10.

Відвідування, перегляд та обговорення вистав.

10

4

6

11.

Підсумкові заняття.

4

4

-

 

 

144

38

106

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

ОСНОВНИЙ РІВЕНЬ

(ДРУГИЙ РІК НАВЧАННЯ)

144 ГОДИНИ (4 ГОДИНИ НА ТИЖДЕНЬ)

 

  1. ВСТУП (4 ГОДИНИ)

   Знайомство з гуртківцями, відбір і прослуховування. Первинний інструктаж із техніки безпеки. Правила поведінки дітей на сцені та в навчальному закладі. Ознайомлення дітей з програмою, змістом та завданнями на навчальний рік.

 

2. ЗАГАЛЬНОЕСТЕТИЧНИЙ РОЗВИТОК (4 ГОДИНИ)

   Бесіда про театр  на матеріалі переглянутих гуртківцями вистав.

   Суспільне призначення театру. Види театрального мистецтва. Жанри театру.

   Театр – це синтез мистецтв. Відмінність театру від інших видів мистецтва. Особливості драматичного мистецтва. Дія як мова театру. Колективність мистецтва театру.

 

3. АКТОРСЬКА МАЙСТЕРНІСТЬ (20 ГОДИН)

   Продовження вивчення та практичного засвоєння елементів зовнішньої та внутрішньої техніки за системою К. Станіславського. Органічна сценічна увага: вправи на загальну увагу, розвиток зорового сприйняття – вправи: “Дзеркало”, “Сповільнений рух”, “Тінь”.

   Сценічна увага. Види уваги: довільна, мимовільна.

   Уява. Поняття уяви, види уяви. Вправи на розвиток уяви. “Ніби” – як основа роботи уяви, як початок творчості. Запропоновані обставини – як розвиток творчості.

   Сценічна віра. Вправи-експромти на розвиток “правди” і “віри”.

   Дія. Фізична та словесна дії. Фізична дія – як основа перебування на сцені.

   Вправи на дію з уявним предметом.

   Етюд. Поняття про етюд. Перевтілення. Етюди на різні теми: школа, будівництво, лікарня, косметичний салон… Зображення почуттів, емоцій та відчуттів. Ніби” – як основа роботи уяви, як початок творчості. “Запропоновані обставини” – як розвиток творчості.

 

                                      4. СЦЕНІЧНА МОВА (10 ГОДИН)

   Гімнастика голосу та дії. Постановка дихання та виховання мовного голосу.        Носове дихання. Змішано-діафрагматичне дихання. Гімнастика для активізації черевного преса. 

   Гімнастика дихання: очищаючі та заспокійливі вправи.

   Звуки та букви. Голосні та приголосні. Сценічне звучання голосних і приголосних. Вправи на промовляння звукосполучень голосні-приголосні. Правильний наголос.

   Артикуляція. Постановка артикуляційного апарату та виправлення мовних недоліків. Артикуляційна гімнастика (вправи для губ, язика, нижньої щелепи).

  Розвиток артикулятивної моторики.

  Вимова голосних у звукосполученнях, словах, текстах: ді, зі, гі, рі, зді, лрі… Гіппократ, абабагаламага…

  Скоромовки на промовляння важких сполучень голосних та приголосних.

  Закони мовного спілкування та інтонацій сценічної мови.

  Дикція. Поняття дикції як важливого виразного засобу актора. Значення дикції.

  Постійні вправи з різною інтонацією. Робота над чіткістю дикції на матеріалі чистомовок і скоромовок.

 

5. ОСНОВИ СЦЕНІЧНОГО РУХУ (20 ГОДИН)

  Вивчення техніки правильної  ходи: постава ніг, плавність ходи, тримання спини, рук.

  Розвиток гнучкості та рухливості тіла, зміцнення м’язів тулуба. Вправи на підлозі.   Присідання, нахили, вправи: “Пружина”, “Лава”, “Синхронне плавання”.

  Вправи на стільці: нахили, підйоми, прогини.

  Розвиток виразності руху рук. Вправи: “Хвиля”, “Плавці”, “Змія”, “Крила”, “Пружина”, “Схопити – кинути”, “Кігті”.

  Розвиток мовно-рухової та вокально-рухової координації.

  Вправи на координацію рухів: почергово ми рухаємо руками (ліва, права, з’єднуємо).

  Різноманітні види ходи за зміщеної опори на гімнастичну лавку.

  Сценічне падіння (прямо вниз), падіння зі сходинок.

 

                       6. ІСТОРІЯ ВСЕСВІТНЬОГО ТЕАТРУ (6 ГОДИН)

   Походження театру, значення слова “театр”. Епохальний розвиток театру.

   Античний театр: Діонісійські свята, вуличні вистави, Колізей.

   Трагедія – Есхіл, Софокл…

   Комедія – Арістофан, Менандр…

   Театр Середньовіччя: містерії, міраклі, мораліте (релігійні сюжети), на противагу трагедії та комедії – літургійна драма, фарси.

   Види театру: драматичний, опери та балету, музичний.

 

7. РОБОТА НАД СЦЕНІЧНИМ ВТІЛЕННЯМ П’ЄСИ. ПОСТАНОВКА

(54 ГОДИНИ)

  Читання п’єси. Обмін враженнями. Розподіл ролей.

  Визначення основних подій п’єси, теми, ідеї, конфлікту, колективної та наскрізної дії драматичного твору.

  Подієвий аналіз кожного персонажа.

  Визначення акторського завдання в подіях.

 Визначення пропонованих обставин.

 Робота над І дією (за епізодами).

 Робота над ІІ дією (за епізодами).

 Виготовлення декорацій та костюмів. Освітлення сцени. Музичний супровід спектаклю.

  Технічні прогони. Прогони в костюмах, з музикою та декораціями. Оформлення афіші. Аналіз діяльності гуртківців, які беруть участь у оформленні спектаклю та тих, які виконують у ньому ролі.

  Генеральний прогін. Здача вистави.

 Прем’єра.

 

8. ПОКАЗ ВИСТАВИ ГЛЯДАЧАМ (6 ГОДИН)

 Перегляд спектаклю глядачами протягом навчального року.

 Реклама заходу.

 Залучення громадськості та преси міста і району.

 Малювання афіш спільними зусиллями.

 

9. РАЙОННИЙ КОНКУРС-ФЕСТИВАЛЬ ТЕАТРАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА  (6 ГОДИН)

   Участь у конкурсі-фестивалі, показ спектаклів на ньому. Спілкування та обмін досвідом з іншими колективами.

 

10. ВІДВІДУВАННЯ, ПЕРЕГЛЯД ТА ОБГОВОРЕННЯ ВИСТАВ (10 ГОДИН)

    Зустрічі з акторами, співбесіди, перегляд спектаклів. Обговорення їх.

    Майстер-класи.

 

11. ПІДСУМКОВІ ЗАНЯТТЯ (4 ГОДИНИ)

    Батьківські збори. Підбиття підсумків роботи театрального гуртка за минулий навчальний рік. Планування роботи театрального гуртка на наступний навчальний рік. Інструктаж із техніки безпеки на період літніх канікул.

 

 

                                                          

 

 

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ЗАНЯТЬ ТЕАТРАЛЬНОГО ГУРТКА

ОСНОВНИЙ РІВЕНЬ

(ТРЕТІЙ РІК НАВЧАННЯ)

144 ГОДИНИ (4 ГОДИНИ НА ТИЖДЕНЬ)

 

№ з/п

Назва теми

Кількість годин

разом

теорія

практика

1.

Вступні заняття.

4

2

2

2.

Театральне життя рідного краю.

4

4

-

3.

Акторська майстерність.

20

4

16

4.

 Сценічна мова.

10

4

6

5.

Основи сценічного руху.

20

4

16

6.

Історія всесвітнього театру.

6

6

-

7.

Робота над сценічним втіленням п’єси. Постановка.

54

6

48

8.

Показ вистави глядачам.

6

-

6

9.

Районний конкурс-фестиваль театрального мистецтва.

6

-

6

10.

Відвідування, перегляд та обговорення вистав.

10

4

6

11.

Підсумкові заняття.

4

4

-

 

 

144

38

106

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

ОСНОВНИЙ РІВЕНЬ

(ТРЕТІЙ РІК НАВЧАННЯ)

144 ГОДИНИ (4 ГОДИНИ НА ТИЖДЕНЬ)

 

               1. ВСТУП (4 ГОДИНИ)

   Первинний інструктаж із техніки безпеки. Правила поведінки дітей на сцені та в навчальному закладі. Ознайомлення дітей з програмою, змістом та завданнями на навчальний рік.

 

                                  2. ТЕАТРАЛЬНЕ ЖИТТЯ РІДНОГО КРАЮ

                ( 4ГОДИНИ)

   Перші театральні трупи рідного краю. Київський академічний обласний музично-драматичний театр ім. П.К.Саксаганського: минуле і сьогодення. Видатні актори.

 

3. АКТОРСЬКА МАЙСТЕРНІСТЬ (20 ГОДИН)

   Продовження вивчення та практичного засвоєння елементів зовнішньої та внутрішньої техніки за системою К. Станіславського. Органічна сценічна увага: вправи на загальну увагу, розвиток зорового сприйняття. Навички робочого самопочуття. Вправи:” Переходи”, “Фігури перестановок”, “Годинник”, “Оплески”, “Пісня”.

   Розвиток творчих зорових сприйняттів. Вправи: “Спостережливість”, “Обмін”, “Речі на столі”, “Фотографи”, “На одну літеру”, “Ланцюжок асоціацій”.

   Розвиток творчих слухових сприйняттів. Вправи: ”Сонар”, ”Хор”, “Впізнай товариша”, “Склянка чаю”.

   Розвиток творчих навичок м’язової уваги. Вправи: “Пам’ять рухів”, “М’язова енергія”, “Зірви персик”, “Сад”, “Перестановка меблів”.

   Розвиток творчих навичок фізичного самопочуття. Вправи: “Запалюємо сірник”, “Кухня”, “Конвеєр”, “Це не книга”, “Дії з уявними предметами”, “Внутрішня прибудова”, “Телефон”, “Тінь”, “Сіамські близнюки”, “Дзеркало”.

4. СЦЕНІЧНА МОВА (10 ГОДИН)

   Гімнастика голосу: постановка дихання та виховання мовного голосу.

   Види дихання:

  1. поверхневе, носове; 2) грудне; 3) реберне; 4) діафрагмальне; 5) реберно-діафрагмальне.

 Гімнастика для активізації черевного преса.

 Ознайомлення учнів із усіма видами дихання зі з’ясуванням, у кого який переважає. Перевірка і тренування дихання.

 Артикуляційна гімнастика.

 Гімнастика для губ.

 Техніка вимови звукосполучень.  Голосні: і, е, а ,о, у. Приголосні на початку складу:

  мі, ме , ма, мо, му,

ді, де, да, до, ду,

сі, се, са, со, су…

Подвійні приголосні наприкінці складу (багатоскладові):

                                                         гі-гі-гі-гі-гігг,

рі-рі-рі-рі-рірр,

зі-зі-зі-зі-зісс…

Перенос акценту з дзвінкого приголосного на глухий:

ді-тті, де-тте, да-тта, до-тто, ду-тту,

   гі-ккі, ге-кке, га-кка, го-кко, гу-кку…

Перенос акценту з глухого приголосного на дзвінкий:

сі-ззі, се-ззе, са-зза, со-ззо, су-ззу,

      ті-дді, те-дде, та-дда, то-ддо, ту-дду…

Скоромовки: з акцентованими “П”, “С”, “Ж”, “Ш”.

 

5. ОСНОВИ СЦЕНІЧНОГО РУХУ (20 ГОДИН)

   Поняття “психофізичний тренінг”. Вправи на розвиток психофізичних якостей, швидкості і темпу.

   Розвиток координації, відчуття тіла в просторі і часі. Вироблення гарної, стрункої постави, граційної ходи.

   Вдосконалення координації рухів з мовою, рівного мовного дихання, правильного звукоутворення. Техніка рухів середньої складності, що допомагають безперервності дії, виховують конкретність, економічність, точність, вміння вивільняти м’язи.

 

6. ІСТОРІЯ ВСЕСВІТНЬОГО ТЕАТРУ(6 ГОДИН)

   Театр Відродження.

   Драма (Д.Дідро), трагедія та комедія (В.Шекспір).

   Театр бароко.

   Драма (П.Кальдерон).

   Театр класицизму.

   Комедія (Мольєр).

   М.Ломоносов і його значення. П.Корнель.“Сід”, О.Пушкін. “Маленькі трагедії”.

   Театр Просвітництва.

   Вольтер, Ж.-Б.Бомарше.

 

7. РОБОТА НАД СЦЕНІЧНИМ ВТІЛЕННЯМ П’ЄСИ. ПОСТАНОВКА               (54 ГОДИНИ)

Читання п’єси. Обмін враженнями. Розподіл ролей.

Визначення основних подій п’єси, теми, ідеї, конфлікту, колективної та наскрізної дії драматичного твору.

Подієвий аналіз кожного персонажа.

Визначення акторського завдання в подіях.

Визначення пропонованих обставин.

Робота над І дією (за епізодами).

Робота над ІІ дією (за епізодами).

Виготовлення декорацій та костюмів. Освітлення сцени. Музичний супровід спектаклю.

Технічні прогони. Прогони в костюмах, з музикою та декораціями. Оформлення афіші. Аналіз діяльності гуртківців, які беруть участь у оформленні спектаклю та тих, які виконують у ньому ролі.

Генеральний прогін. Здача вистави.

Прем’єра.

 

 8. ПОКАЗ ВИСТАВИ ГЛЯДАЧАМ (6 ГОДИН)

  Перегляд спектаклю глядачами протягом навчального року.

 Реклама заходу.

 Залучення громадськості та преси міста і району.

 Малювання афіш спільними зусиллями.

 

9. РАЙОННИЙ КОНКУРС-ФЕСТИВАЛЬ ТЕАТРАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА

 (6 ГОДИН)

   Участь у конкурсі-фестивалі, показ спектаклів на ньому. Спілкування та обмін досвідом з іншими колективами.

 

10. ВІДВІДУВАННЯ, ПЕРЕГЛЯД ТА ОБГОВОРЕННЯ ВИСТАВ (10 ГОДИН)

    Зустрічі з акторами, співбесіди, перегляд спектаклів. Обговорення їх.

 Майстер-класи.

 

11. ПІДСУМКОВІ ЗАНЯТТЯ (4 ГОДИНИ)

    Батьківські збори. Підбиття підсумків роботи театрального гуртка за минулий навчальний рік. Планування роботи театрального гуртка на наступний навчальний рік. Інструктаж із техніки безпеки на період літніх канікул.

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ ОСНОВНОГО РІВНЯ

(2-3 РІК) НАВЧАННЯ

    Вихованці повинні знати:

  • історію театрального минулого і сьогодення рідного краю;
  • специфіку театральної творчості;
  • різного роду вправи, щоб самостійно проводити розминки;
  • жанри та види театру;
  • мовні вправи різного ступеня складності;
  • загально розвиваючі фізичні вправи.

    Вихованці повинні вміти:

  • досконаліше володіти мовним апаратом;
  • вільно рухатися, проговорюючи прості та складні вірші, скоромовки, таблицю множення;
  • розкутіше триматися перед глядачами;
  • слухати і чути, бачити і відчувати партнера;
  • виконувати мовні вправи різного рівня складності, загально розвиваючі фізичні вправи;
  • виконувати вправи та етюди на задані теми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ЗАНЯТЬ ТЕАТРАЛЬНОГО ГУРТКА

ВИЩИЙ РІВЕНЬ

(ЧЕТВЕРТИЙ РІК НАВЧАННЯ)

144 ГОДИНИ (4 ГОДИНИ НА ТИЖДЕНЬ)

 

№ з/п

Назва теми

Кількість годин

разом

теорія

практика

1.

Вступні заняття.

4

2

2

2.

Акторська майстерність.

20

4

16

3.

 Сценічна мова.

10

4

6

4.

 Сценічний рух.

20

4

16

5.

Історія всесвітнього театру.

6

6

-

6.

Основи театрального гриму.

6

4

2

7.

Робота над сценічним втіленням п’єси. Постановка.

52

6

46

8.

Показ вистави глядачам.

10

-

10

9.

Районний конкурс-фестиваль театрального мистецтва.

6

-

6

10.

Відвідування, перегляд та обговорення вистав.

6

2

4

11.

Підсумкові заняття.

4

4

-

 

 

144

36

108

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

ВИЩИЙ РІВЕНЬ

(ЧЕТВЕРТИЙ РІК НАВЧАННЯ)

144 ГОДИНИ (4 ГОДИНИ НА ТИЖДЕНЬ)

 

 1. ВСТУП (4 ГОДИНИ)

   Повторення з гуртківцями вивченого матеріалу: добір і прослуховування початківців, первинний інструктаж із техніки безпеки. Правила поведінки дітей на сцені та в навчальному закладі. Ознайомлення дітей із метою, програмою, змістом та завданнями на навчальний рік. Виховання позитивного ставлення до керівника гуртка, батьків, гуртківців та інших людей. Робота з батьками: зацікавлення їх у навчанні дитини у театральному гуртку.

 

2. АКТОРСЬКА МАЙСТЕРНІСТЬ (20 ГОДИН)

   Продовження вивчення та практичного засвоєння елементів зовнішньої та внутрішньої техніки за системою К. Станіславського. Органічна сценічна увага: вправи на загальну увагу, розвиток зорового сприйняття.

    Характерність (вроджені та набуті недоліки, зріст, вік). Розвиток артистичної сміливості та елементів характерності. Вправи: ”Незвичайні пози”, “Товстий і тонкий”, “Справдження крику”, “Cтарі”, “Зовнішня характерність”, “Я – чайник”, “Оркестр”, “Циркове видовище”.

   Етюд. Етюди на різні теми. Вибудовування діалогу і фізичної дії в етюдах. Віра в неіснуюче.

   Розвиток запам’ятовування фізичних дій. Дія. Фізична дія як основа перебування актора на сцені. Створення логічної і послідовної дії. Вправи та етюди на дію з уявними предметами. Тренаж фізичного самопочуття. Етюди на запам’ятовування фізичного самопочуття: “Вітер”, “Холодно”, “Спати хочеться”, “Біль”, “Хвороба’’.

 

3. СЦЕНІЧНА МОВА (10 ГОДИН)

  1. Робота над текстом.
  2. Вибір репертуару.
  3. Етапи роботи читця над художнім твором.
  • Аналіз художнього твору.
  • Художнє втілення твору.
  • Відмінності художнього читання від акторської гри.
  • Жест – засіб виразності. Небезпечність зловживанням жестом.
  1. Логічна виразність мови.
  • Логічний аналіз як перший етап в роботі над пізнанням авторського тексту.
  • Мовний такт.
  • Логічна та граматична паузи.
  • Логічний наголос. Способи логічних наголосів.
  • Співвідношення головного та другорядного в тексті – засіб точного донесення думки. Темпоритм мови.

 

4. CЦЕНІЧНИЙ РУХ (20 ГОДИН)

   Повтор теми: “Пластична виразність актора”. Входження організму в тренувальний процес. Загальнорозвивальні вправи на гнучкість тіла та координацію.

   Вправи для розминки: ходьба на місці, ходьба – біг, ходьба – зупинка, ходьба на носках, підстрибування, випади однією ногою вперед, кроки у присіданні. Вправи: “Ворона”, “Декорація”.

   Розвиток гнучкості та рухливості тіла, зміцнення м’язів тулуба.

   Вправи на підлозі: нахили, перекати на спині, “Пружина”, “Лава”, “Синхронне плавання”.

   Вправи на стільці: нахили, підйоми, прогини.

   Удосконалення статури та ходи. Вивчення техніки правильної ходи.

   Розвиток виразності руху рук. Вправи: “Хвиля”, “Плавці”, “Змія”, “Крила”, “Пружина”, “Схопити – кинути”, “Кігті”, “Фарбування”.

   Мовно-рухова координація.

  Акробатика.

   Перевороти (вперед, назад). Стійки на руках із підтримкою та без підтримки. Вправи: “Колесо”, “Місток” з підтримкою та без підтримки.

   Тримання партнера на спині.

   Ритміка.

   Поняття про співвідношення довжини звуків: оплески та хода в ритмі оплесків.

   Вправи: ходьба на рахунок 4; ходьба з акцентами на 2 та 4; ходьба з акцентами на 1 та 3; поєднання ходьби з оплесками; також акценти на 1 і 3 та 2 і 4; чергування кроків з оплесками.

 

5. ІСТОРІЯ ВСЕСВІТНЬОГО ТЕАТРУ (6 ГОДИН)

   Театр романтизму: Е.Ростан, М.Лермонтов.

   Реалістичний театр: Л.Толстой, І.Тургенєв.

   К.Станіславський – засновник МХАТу, родоначальник театральної системи. Співробітництво з В.Немировичем-Данченком.

   Театр символізму: М.Метерлінк, Т.Уїльямс.

 

6. ОСНОВИ ТЕАТРАЛЬНОГО ГРИМУ ( 6 годин)

   Історія розвитку гриму. Гігієна обличчя, характеристика типів шкіри. Підготовка обличчя до гримування. Підготовка робочого місця. Властивості та якість гримувальних приладів. Нанесення гриму. Поняття світлотіні. Опуклості та западини. Різні схеми гриму: молодого, старечого, повного обличчя. Скульптурно-об’ємні прийоми гриму. Зачіски та перуки. Приклеювання борід, вусів, брів.

 

7. РОБОТА НАД СЦЕНІЧНИМ ВТІЛЕННЯМ П’ЄСИ. ПОСТАНОВКА

(52 ГОДИНИ)

Постановка:

І. Читання п’єси. Обмін враженнями.

ІІ. Застольний період. Розподіл ролей. Визначення основних подій п’єси, теми, ідеї, конфлікту, колективної та наскрізної дії драматичного твору.

  1. Розбір п’єси за діями.
  2. Розбір п’єси за образами:
  1. походження;

б)  риси характеру;

в)  зерно образу.

ІІІ. Робота у загородах (етюдний метод), запропоновані обставини.

  1. Робота над першою дією:

а) індивідуальна робота;

б) масові сцени;

в) парні сцени;

г) монологи;

д) вокальні партії;

е) хореографічні номери.

  2)  Робота над другою дією, як і над першою.

ІV. Репетиція зі світлом.

 V. Репетиція з музикою.

VІ. Виготовлення костюмів та декорацій.

VІІ. Загальні репетиції.

VІІІ. Репетиція в костюмах.

  ІX.  Генеральний прогін.

  X.   Прем’єра.

 Робота актора над образом (робота актора над роллю).

 

8. ПОКАЗ СПЕКТАКЛІВ ГЛЯДАЧАМ (10 ГОДИН)

   Протягом навчального року їм пропонується перегляд поставлених спектаклів.                                       Реклама заходів: афіші та програмки спектаклів, інсценізації.

   Залучення громадськості, висвітлення заходів у засобах масової інформації.

 Виступи дітей у різних організаціях: дитячих садочках, школах, будинках культури.

 

 

9. РАЙОННИЙ КОНКУРС-ФЕСТИВАЛЬ ТЕАТРАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА

 (6 ГОДИН)

   Участь у конкурсі-фестивалі, показ спектаклів на ньому. Спілкування та обмін досвідом з іншими колективами.

 

10. ВІДВІДУВАННЯ, ПЕРЕГЛЯД ТА ОБГОВОРЕННЯ ВИСТАВ (6 ГОДИН)

  Зустрічі з акторами, режисерами, драматургами, співбесіди, перегляд спектаклів. Обговорення їх.

  Професійні майстер-класи.

  Спілкування з однолітками, акторами таких самих колективів, обмін досвідом.

 

11. ПІДСУМКОВІ ЗАНЯТТЯ (4 ГОДИНИ)

     Творчий підсумковий звіт: спектакль, уривки зі спектаклів, інсценізації, концерт, пародії.

    Батьківські збори. Підбиття підсумків роботи театрального гуртка за минулий навчальний рік. Планування роботи театрального гуртка на наступний навчальний рік. Інструктаж із техніки безпеки на період літніх канікул.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ЗАНЯТЬ ТЕАТРАЛЬНОГО ГУРТКА

ВИЩИЙ РІВЕНЬ

(П’ЯТИЙ РІК НАВЧАННЯ)

144 ГОДИНИ (4 ГОДИНИ НА ТИЖДЕНЬ)

 

№ з/п

Назва теми

Кількість годин

разом

теорія

практика

1.

Вступні заняття.

4

2

2

2.

Акторська майстерність.

20

4

16

3.

 Сценічна мова.

10

4

6

4.

 Сценічний рух.

20

4

16

5.

Історія всесвітнього театру.

6

6

-

6.

Основи режисури.

6

2

4

7.

Робота над сценічним втіленням п’єси. Постановка.

52

6

46

8.

Показ вистави глядачам.

10

-

10

9.

Районний конкурс-фестиваль театрального мистецтва.

6

-

6

10.

Відвідування, перегляд та обговорення вистав.

6

2

4

11.

Підсумкові заняття.

4

4

-

 

 

144

34

110

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

ВИЩИЙ РІВЕНЬ

(П’ЯТИЙ РІК НАВЧАННЯ)

144 ГОДИНИ (4 ГОДИНИ НА ТИЖДЕНЬ)

 

1. ВСТУП (4 ГОДИНИ)

   Повторення з гуртківцями вивченого матеріалу: добір і прослуховування початківців, первинний інструктаж із техніки безпеки. Правила поведінки дітей на сцені та в навчальному закладі. Ознайомлення дітей із метою, програмою, змістом та завданнями на навчальний рік. Виховання позитивного ставлення до керівника, батьків, гуртківців та інших людей. Робота з батьками: зацікавлення їх у навчанні дитини у театральному гуртку.

 

2. АКТОРСЬКА МАЙСТЕРНІСТЬ (20 ГОДИН)

   Продовження вивчення та практичного засвоєння елементів зовнішньої та внутрішньої техніки за системою К. Станіславського. Органічна сценічна увага: вправи на загальну увагу, розвиток зорового сприйняття.

   Взаємодія з партнером. Поняття сценічного спілкування. Умови, засоби, прийоми і форми спілкування. Техніка фізичної та словесної взаємодії.

   Підтекст і його значення. Оцінка факту. “Я” в запропонованих обставинах.

   Поняття конфлікту: закон боротьби, розстановка сил, передача або перехват ініціативи.

   Cценічна увага (індивідуально, колективно), коло уваги, уявлення, “Ніби”, віра у запропоновані обставини, почуття правди.

   Фантазія. Виправдання предметів (стілець, годинник, віник, капелюх…).

   Внутрішній монолог. Приклади з літератури: монолог Сірано з п’єси Е.Ростана “Сірано де Бержерак”, монолог Арбеніна з драми М.Лермонтова “Маскарад”, монолог Оксани з повісті М.Гоголя “Вечори на хуторі біля Диканьки” тощо.

 

 

3. СЦЕНІЧНА МОВА (10 ГОДИН)

  1. Робота читця над виразним читанням.
  2. Техніки діалогу та монологу.
  3. Робота читця над віршованою формою.
  4. Слова ведучого.
  • Роль та завдання ведучого концерту, свята, театралізованої програми.
  • Сценічний образ ведучого.
  • Культура поведінки на сцені.
  • Елементи акторської майстерності в сценічній діяльності ведучого.
  1. Особливості роботи читця над оповіданням.
  2. Мистецтво спілкування з аудиторією.
  3. Акторські імпровізації.

 

4. СЦЕНІЧНИЙ РУХ (20 ГОДИН)

   Вправи абстрактного типу: ланцюжки рухів руками різного характеру з ходою у різному темпі у поєднанні з виконанням тексту.

   Тренування техніки правильного дихання під час сценічної мови у поєднанні з бігом або ходою.

   Трюкова пластика.

   Сценічний ляпас.

   Сценічне падіння (розслабляючись, при скручуванні на бік, скочування зі сходів, великих кубів).

   Етикет. Поклони жіночі (з віялом), чоловічі (зі зброєю). (Середньовіччя, Відродження, класицизм).

   Імпровізації та пластичні етюди.

                                                                                                                                         

5. ІСТОРІЯ ВСЕСВІТНЬОГО ТЕАТРУ (6 ГОДИН)

   Сучасний театр. Теорії сучасного театру.

   Театр абсурду, парадоксу: С.Беккет, Е.Йонеско.

   Японський театр – хатаміті, театр “кабукі”.

   Історія театрального костюма.

 

6. ОСНОВИ РЕЖИСУРИ (6ГОДИН)

  Режисер – художній керівник, педагог і організатор. Режисерський задум і його втілення. Головна думка твору і вибір виражальних засобів.

  Дія як основний виражальний засіб театрального мистецтва. Відбір дій, їх логічна послідовність, втілення основної ідеї в наскрізній дії спектаклю. Дія як збудник сценічних почуттів.

  Основні етапи режисерського аналізу матеріалу (робота над літературним матеріалом; драматургічний аналіз твору; складові режисерського аналізу).

 

7. РОБОТА НАД СЦЕНІЧНИМ ВТІЛЕННЯМ  П’ЄСИ.

ПОСТАНОВКА (52 ГОДИНИ)

Постановка:

І. Читання п’єси. Обмін враженнями.

ІІ. Застольний період. Розподіл ролей. Визначення основних подій п’єси, теми, ідеї, конфлікту, надзавдання та наскрізної дії драматичного твору.

1)Розбір п’єси за діями.

2)Розбір п’єси за образами:

а) походження;

б) риси характеру;

в) зерно образу.

ІІІ. Робота у загородах (етюдний метод), запропоновані обставини.

1)Робота над першою дією:

а) індивідуальна робота;

б) масові сцени;

в) парні сцени;

г) монологи;

д) вокальні партії;

е) хореографічні номери.

  2)  Робота над другою дією, як і над першою.

ІV. Репетиція зі світлом.

 V. Репетиція з музикою.

VІ. Виготовлення костюмів та декорацій.

VІІ. Загальні репетиції.

VІІІ. Репетиція в костюмах.

  ІX.  Генеральний прогін.

  X.   Прем’єра.

 Робота актора над образом (робота актора над роллю).

 

8. ПОКАЗ СПЕКТАКЛІВ ГЛЯДАЧАМ (10 ГОДИН)

    Протягом навчального року їм пропонується перегляд поставлених спектаклів.                         Реклама заходів: афіші та програмки спектаклів, інсценізації.

   Залучення громадськості, висвітлення заходів у засобах масової інформації.

 Виступи дітей у різних організаціях: дитячих садочках, школах, будинках культури.

 

9. РАЙОННИЙ КОНКУРС-ФЕСТИВАЛЬ ТЕАТРАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА

(6 ГОДИН)

   Участь у конкурсі-фестивалі, показ спектаклів на ньому. Спілкування та обмін досвідом з іншими колективами.

 

10. ВІДВІДУВАННЯ, ПЕРЕГЛЯД ТА ОБГОВОРЕННЯ ВИСТАВ

 (6 ГОДИН)

  Зустрічі з акторами, режисерами, драматургами, співбесіди, перегляд спектаклів. Обговорення їх.

  Професійні майстер-класи.

  Спілкування з однолітками, акторами таких самих колективів, обмін досвідом.

 

 

11. ПІДСУМКОВІ ЗАНЯТТЯ (4 ГОДИНИ)

    Творчий підсумковий звіт: спектакль, уривки зі спектаклів, інсценізації, концерт, пародії.

   Батьківські збори. Підбиття підсумків роботи театрального гуртка за минулий навчальний рік, аналіз творчих здобутків вихованців за весь термін навчання. Вручення документів про закінчення навчання у театральному гуртку та нагород за вагомий внесок  у розвиток колективу. 

  

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ ВИЩОГО РІВНЯ

(4-5 РІК) НАВЧАННЯ

    Вихованці повинні знати:

  • основні етапи розвитку театру;
  • родоначальників театру, видатних театральних діячів;
  • закони сцени;
  • устрій сцени;
  • театральні терміни;
  • назви театрів, імена акторів;
  • театральні жанри;
  • композицію етюду;
  • основи режисури та театрального гриму.

    Вихованці повинні вміти:

  • володіти елементами зовнішньої та внутрішньої техніки актора: слухати, думати, бачити;
  • фантазувати, намагатися перевтілюватися, взаємодіяти з партнером по сцені;
  • володіти навичками роботи з уявними предметами;
  • діяти, орієнтуючись у просторі;
  • обігрувати предмети, ситуації;
  • пристосовуватись до партнера;
  • аналізувати роботу свою і партнерів по сцені з точки зору реалізації творчого задуму;
  • володіти культурою сценічної мови, сценічного спілкування;
  • працювати у запропонованих обставинах;
  • на основі знання про композицію вміти вибудовувати етюди на вільну та задану теми;
  • опановувати техніку мови (чіткість вимовляння слів) та техніку володіння своїм тілом, пластикою;
  • самостійно працювати над роллю, над спектаклем взагалі;
  • вільно спілкуватися з аудиторією.

    Реалізація розвивальної мети: розвивати естетичний смак, елементи внутрішньої  та зовнішньої техніки актора, мовний апарат, пластику тіла, музичний слух.

    Реалізація виховної мети: виховувати почуття колективізму, взаємоповагу, повагу до дорослих та людей похилого віку, виховувати високоморальну особистість з витонченим смаком.

 

 

 

   Робота театрального гуртка дозволяє збільшити час цілеспрямованого педагогічного впливу на учнів. Її ефективність обумовлена тим, що зміст, методи й організаційні форми такої роботи менш регламентовані, ніж у навчальному процесі. Керівник театрального гуртка має змогу побудувати свою роботу цікаво, задовольнити потреби кожного гуртківця в активності, самодіяльності, у спілкуванні з однолітками, що не завжди є можливим  на уроках.

    Микола Васильович Гоголь писав: “Театр – це кафедра,  з якої можна багато добра принести людям”. Кожна людина прагне досягти в житті сяючих вершин успіху і слави. До цього педагоги готують своїх вихованців. Тому діти повинні розвивати свої акторські здібності: перевтілення, достовірності і переконливості, бути талановитими режисерами  власної долі. Не дарма ж В. Шекспір сказав: “Весь світ – театр, а люди в ньому актори”.

 

 

 

Джерела

 

 1.  Абрамян В. Театральна педагогіка / В. Абрамян. – К. : Лібра, 1996. – 300с.

 2. Андрієнко І. Ю. Методичні рекомендації для керівників театральних          колективів / І. Ю. Андрієнко. – Управління освіти і науки Київської облдержадміністрації, ЦТДЮК, м.Васильків, РЦДЮТ, 2006. – 48с.

3.  Бабич Н. Д. Основи культури мовлення / Н. Д. Бабич. – Львів : Світ, 1990. – 178с.

4.  Берека В. Роль позашкільних заходів у формуванні творчої особистості /

В. Берека // Педагогічний вісник. – 1997 - №2. – С. 6-7.

  1. Бех І.Д. Виховання особистості. У 2 кн. Кн. 2 / І. Д. Бех. – К. : Либідь, 2003. – 342с.
  2. Василько В. С. Фрагменти режисури / В. С. Василько. – К, 1967. – 215с.
  3. Васіна Л. Музично-драматичний театр “О!” Програма діяльності / Л. Васіна, С. Васін та ін. // Позашкілля. – 2007. - №4. – С. 15-16.
  4. Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте / Л. С. Выготский. – Спб. : Союз, 1997. – 96с.
  5. Виноградская И. Н. Станиславский репетирует  /  И. Н. Виноградская. – М., 2000. – 520с.
  6. Ворожейкіна О. М. Театральна вітальня (середня школа) / О. М. Ворожейкіна. – Х. : Вид. група “Основа”, 2010. – 207с.
  7.  Гипиус С. Гимнастика чувств / С. Гипиус. – М. Л.: Искусство, 1967. – 296с.
  8. Горчаков Н. Н. Режиссёрские уроки К. С. Станиславского / Н. Н. Горчаков. – М. : Искусство, 1952. – 345с.
  9.  Грицан Н. В. Техніка сценічного мовлення / Н. В. Грицан. – Івано-Франківськ, 2004. – 127с.
  10.  Дорошенко С. І. Основи культури і техніки мовлення / С. І. Дорошенко. – Х . : ОВС. – 2002. – 287с.
  11.  Іващенко Т. Авторська програма зразкового театру-студії “Світла хвиля” /

Т. Іващенко // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2008. - №5. – С. 28-34.

  1.  Капська А. Й. Виразне читання. Практичні і лабораторні заняття / А. Й. Капська. – К. : Вища школа”, 1990. – 170с.
  2.  Кияновский А. А. Мы созидаем общество / А. А. Кияновский. – Херсон : Персей, 1999. – 78с.

18. Кияновский А. А., Санько С. Н. Вас приглашают в школьный театр / А. А. Кияновский, С. Н. Санько. – Херсон : Айлант. – 2000. – 250с.

19. Когтев Т. Грим и сценический образ / Т. Когтев. – М. : Искусство, 1953. – 53с.

20. Концепція Нової української школи [ Електронний ресурс ] – Режим доступу:   http: //  mon. gov. ua  / activity / education / zagalna – serednyaua – sch – 2016 / koncepciya. html

21. Копець З. Театральне мистецтво в школі / З. Копець. – К. : Радянська школа, 1975. – 70с.

22. Кристи Г. Воспитание актера школы  Станиславского / Г. Кристи. – М. : Искусство, 1978. – 76с.

23. Кох І. Є. Основи сценічного руху / І. Є. Кох. – К. : Мистецтво, 1966. – 50с.

24. Куликова Л. Виховуємо театром  / Л. Куликова //  Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2008. - №5. – С. 14-15.

25. Олійник Г. А. Виразне читання. Основи теорії / Г. А. Олійник. – К. : Вища школа”, 1995. – 217с.

26. Остапчук В. В. Театральний урок / В. В. Остапчук  //  Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 1998. - №4. – С. 18.

27. Пави П. Словарь театра/ П. Пави . – М. : Прогрес, 1991. – 504с.

28. Рєпін В. О. Театр як життя. Матеріали до історії театру в Білій Церкві / В. О. Рєпін  ; упорядник Іванців В.О. - Біла Церква, 2008. – 192с.

29. Сагач Г. М. Золотослів : навчальний посібник / Г. М. Сагач. – К. : Райдуга, 1993. – 300с.

30. Сагач Г. М. Риторика : навчальний посібник для середніх і вищих навчальних закладів України / Г. М. Сагач. – К. : Райдуга, 2000. – 380с.

31. Станіславський К. С. Робота актора над собою / К. С. Станіславський. – К. : Мистецтво, 1953. – 54с.

32. Театральна педагогіка в початковій школі / упоряд. І. Васильченко. – К. : Шкільний світ, 2008. – 120с.

33. Театральне мистецтво. Програма для театральних гуртків та студій позашкільних закладів / упоряд. Н. Фільченкова. – Кіровоград, 1995. – 44с.

34. Технологія розробки навчальної програми. Методичні рекомендації. Випуск І. / упоряд. Кабан Лариса Василівна. – Біла Церква : КОІПОПК, 2008. – 47с.

35. Таман І. Мистецтво говорити / І. Таман. – К. : Видавництво політичної літератури України, 1986. – 120с.

36. Трибой О. Засобами театральної педагогіки  / О. Трибой // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2008. - №5. – С. 12-14.

37. Ульянова В. С. Театральний гурток у початкових класах / В. С. Ульянова. – Х. : Вид. група “Основа”, 2011. – 126с.

38. Черезова І. О. Позакласна робота як засіб розвитку творчого потенціалу учнів. З досвіду роботи шкільного драмгуртка / І. О. Черезова // Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2007. -  №11. – С. 2-4.

39. Чехов М. А. О технике актёра / М. А. Чехов. – М. : Искусство, 2003. –490с.

40. Шкільний театр : збірник п’єс / упоряд. Л. Шелестова, Н. Чиренко. – К. : Шкільний світ, 2007. – 128с.

41. Школьников С. Основы сценического грима / С. Школьников. – Минск, 1976. – 78с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
17 листопада 2021
Переглядів
12569
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку