ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення педагогічної ради
від «___» _________ 2023 р.
МАТЕМАТИКА
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 6 КЛАСУ
Розроблена на основі модельної програми
«Математика 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти
(автор Істер О.С.)
2023 рік
Пояснювальна записка
Навчальна програма з математики для 6 класу закладів загальної середньої освіти відповідає Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16 січня 2020 року № 463-IX, Державному стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898 (далі — Державний стандарт), Типовій освітній програмі для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 19 лютого 2021 року № 235, модельній програмі «Математика,5-6 клас для закладів загальної середньої освіти» (автор Істер О.С.)
Метою базової середньої освіти є розвиток природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формування компетентностей, необхідних для їхньої соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації, продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії, виховання відповідального, шанобливого ставлення до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних та культурних цінностей українського народу.
Реалізація мети базової середньої освіти ґрунтується на таких ціннісних орієнтирах, як:
- повага до особистості учня та визнання пріоритету його інтересів, досвіду, власного вибору, прагнень, ставлення у визначенні мети та організації освітнього процесу, підтримка пізнавального інтересу та наполегливості;
- створення освітнього середовища, у якому забезпечено атмосферу довіри та рівного доступу кожного учня до освіти без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу та проявів насильства (булінгу);
- дотримання принципів академічної доброчесності у взаємодії учасників освітнього процесу та організації всіх видів навчальної діяльності;
- становлення вільної особистості учня, підтримка його самостійності, підприємливості та ініціативності, розвиток критичного мислення та впевненості в собі;
- формування культури здорового способу життя учня, створення умов для забезпечення його гармонійного фізичного та психічного розвитку, добробуту;
- утвердження людської гідності, чесності, милосердя, доброти, справедливості, співпереживання, взаємоповаги і взаємодопомоги, поваги до прав і свобод людини, здатності до конструктивної взаємодії учнів між собою та з дорослими;
- формування в учнів активної громадянської позиції, патріотизму, поваги до культурних цінностей українського народу, його історико-культурного надбання і традицій, державної мови;
- плекання в учнів любові до рідного краю, відповідального ставлення до довкілля.
Структура предмету
Навчальний предмет математика згідно до Державного стандарту базової середньої освіти та додатка І Типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти має такий розподіл навчального навантаження в адаптаційному циклі 5-6 класів для закладів загальної середньої освіти з навчанням українською мовою.
|
Кількість годин на тиждень та рік |
||||||
Назва освітньої галузі |
|
|
5 клас |
|
|
6 клас |
|
Нав-чальне наванта-ження |
|
|
|
|
|
|
|
Рекомен-дована |
Міні-мальна |
Максимальна |
Рекомен-дована |
Міні-мальна |
Максимальна |
||
|
на |
5 |
4 |
6 |
5 |
4 |
6 |
Математична |
тиждень |
|
|
|
|
|
|
|
на рік |
175 |
140 |
210 |
175 |
140 |
210 |
За рішенням педагогічної ради від ____2023 року № затверджено на адаптаційний період 175 годин, що відповідає проміжку між мінімальним та максимальним навантаженням.
Метою математичної освітньої галузі є розвиток особистості учня через формування математичної компетентності у взаємозв’язку з іншими ключовими компетентностями для успішної освітньої та подальшої професійної діяльності впродовж життя, що передбачає засвоєння системи знань, удосконалення вміння розв’язувати математичні та практичні задачі; розвиток логічного мислення та психічних властивостей особистості; розуміння можливостей застосування математики в особистому та суспільному житті.
№ |
Ключові компетентності |
Уміння та ставлення |
1 |
Вільне володіння державною мовою |
Уміння: чітко і зрозуміло формулювати думки, аргументувати, ставити запитання і розпізнавати проблеми, формулювати висновки на основі інформації, поданої в різних формах, доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію, вести критичний та конструктивний діалог, поповнювати свій словниковий запас Ставлення: визнання важливості чітких і лаконічних формулювань та повага до державної мови |
2 |
Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами |
Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) мовою Уміння: розуміти і перетворювати тексти математичного змісту рідною мовою, зіставляти математичні терміни та поняття рідною та державною мовами, правильно та доречно вживати математичну термінологію, грамотно висловлюватися Ставлення: розуміння цінності мовного різноманіття та повага до рідної мови Здатність спілкуватися іноземними мовами |
|
|
Уміння: поповнювати словниковий запас математичними термінами іншомовного походження,зіставляти математичний термін або його буквене означення з відповідником іноземною мовою для пошуку інформації в іншомовних джерелах Ставлення: усвідомлення важливості правильного використання математичних термінів та позначення їх у різних мовах у навчанні та повсякденному житті |
3 |
Математична компетентність |
Уміння: оперувати текстовою і числовою інформацією, геометричними об’єктами на площині та в просторі, встановлювати кількісні та просторові відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо), обирати, створювати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об’єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати, здійснювати прогнози в контексті навчальних і практичних задач, доводити правильність тверджень, застосовувати логічні способи мислення під час розв’язування пізнавальних і практичних задач, пов’язаних з реальними об’єктами, використовувати математичні методи в життєвих ситуаціях Ставлення: готовність шукати пояснення та оцінювання правильності аргументів, усвідомлення важливості математики як мови науки, техніки та технологій |
4 |
Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій |
Уміння: будувати та досліджувати математичні моделі природних явищ і процесів, робити висновки на основі міркувань та свідчень, обґрунтовувати рішення Ставлення: критичне оцінювання досягнень науково-технічного прогресу, усвідомлення важливості математики для опису та пізнання навколишнього світу |
5 |
Інноваційність |
Уміння: генерувати нові ідеї щодо розв’язання проблемної ситуації, аналізувати та планувати їхнє втілення Ставлення: відкритість до інновацій, позитивне оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших осіб |
6 |
Екологічна компетентність |
Уміння: розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі, які можна розв’язати, використовуючи засоби математики, оцінювати, прогнозувати вплив людської діяльності на довкілля через побудову та дослідження математичних моделей природних процесів і явищ Ставлення: зацікавленість у дотриманні умов екологічної безпеки та сталому розвитку суспільства, визнання ролі математики в розв’язанні проблем довкілля |
7 |
Інформаційно-комунікаційна компетентність |
Уміння: структурувати дані, діяти за алгоритмом та складати алгоритм, визначати статність даних для розв’язання задачі, використовувати різні знакові системи, оцінювати достовірність інформації, доводити істинність тверджень Ставлення: критичне осмислення інформації та джерел її отримання, усвідомлення важливості інформаційно-комунікаційних технологій для ефективного розв’язання математичних задач |
8 |
Навчання впродовж життя |
Уміння: організовувати та планувати свою навчальну діяльність, моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності, доводити правильність чи помилковість суджень Ставлення: усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових знань і умінь, зацікавленість у пізнанні світу та розуміння важливості навчання впродовж життя, прагнення вдосконалювати результати людської діяльності |
9 |
Громадянські та соціальні компетентності |
Уміння: висловлювати власну думку, слухати і чути інших осіб, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів, аналізувати і критично оцінювати соціально-економічні події у державі на основі статистичних даних, враховувати правові, етичні й соціальні наслідки прийняття рішень, розпізнавати інформаційні маніпуляції Ставлення: налаштованість на логічне обґрунтування позиції без передчасного переходу до висновків Соціальні компетентності Уміння: співпрацювати в команді для розв’язання проблеми, аргументувати та обстоювати власну позицію, приймати аргументовані рішення на основі аналізу всіх даних та формування причинно-наслідкових зв’язків проблемної ситуації Ставлення: відповідальність та ініціативність, упевненість у собі, рівне ставлення до інших осіб та відповідальність за спільну справу |
10 |
Культурна компетентність |
Уміння: бачити математику у творах мистецтва, будувати фігури, графіки, схеми, діаграми тощо, унаочнювати математичні моделі, здійснювати необхідні розрахунки для встановлення пропорцій, відтворення перспектив, створення об’ємно-просторових композицій Ставлення: усвідомлення взаємозв’язків математики та культури на прикладах із живопису, музики, архітектури тощо, розуміння важливості внеску математиків у загальносвітову культуру |
11 |
Підприємливість |
Уміння: |
|
та фінансова |
генерувати нові ідеї, аналізувати, ухвалювати оптимальні рішення, розв’язувати |
|
грамотність |
життєві проблеми, |
|
|
обстоювати свою позицію, дискутувати, |
|
|
використовувати різні стратегії, шукати оптимальні способи розв’язання проблемних |
|
|
ситуацій, |
|
|
будувати та досліджувати математичні моделі економічних процесів, |
|
|
планувати та організовувати діяльність для досягнення цілей, |
|
|
аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет, використовуючи |
|
|
математичні методи, |
|
|
робити споживчий вибір послуг і товарів на основі чітких критеріїв, використовуючи |
|
|
математичні вміння |
|
|
Ставлення: |
|
|
ощадливість і поміркованість, розуміння важливості математичних розрахунків та |
|
|
оцінювання ризиків |
Рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 6 класу, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти.
Заклади освіти мають право на свободу вибору форм, змісту та способів оцінювання за рішенням педагогічної ради. Формувальне (поточне формувальне) оцінювання, окрім рівневого або бального може здійснюватися у формі самооцінювання, взаємооцінювання учнів, оцінювання вчителем із використанням окремих інструментів (карток, шкал, щоденника спостереження вчителя, портфоліо результатів навчальної діяльності учнів тощо).
Основною ланкою в системі контролю у закладах загальної середньої освіти є поточний контроль, що проводиться систематично з метою встановлення рівнів опанування навчального матеріалу та здійснення корегування щодо застосовуваних технологій навчання. Основна функція поточного контролю – навчальна. Запитання, завдання, тести, тощо спрямовані на закріплення вивченого матеріалу й повторення пройденого, тому індивідуальні форми доцільно поєднувати із фронтальною роботою класу. Також звертаємо увагу на важливість урахування мотиваційно-стимулюючої функції поточного оцінювання.
Тематичне оцінювання пропонується здійснювати на основі поточного оцінювання із урахуванням проведених діагностичних (контрольних) робіт, або без проведення подібних робіт залежно від специфіки навчального предмета. Під час виставлення тематичного бала результати перевірки робочих зошитів, як правило, не враховуються. Семестрове оцінювання може здійснюватися за результатами контролю груп загальних результатів відображених у Свідоцтві досягнень.
Семестровий контроль проводиться з метою перевірки рівня засвоєння навчального матеріалу в обсязі навчальних тем, розділів і підтвердження результатів поточних оцінок, отриманих учнями раніше. Завдання для проведення семестрового контролю складаються на основі програми, охоплюють найбільш актуальні розділи й теми вивченого матеріалу, розробляються вчителем з урахуванням рівня навченості учнів, що дає змогу реалізувати диференційований підхід до навчання. Звертаємо увагу, що Семестровий контроль може бути комплексним, проводитись у формі тестування тощо. Фіксація записів тематичного та семестрового оцінювання проводиться в окремій колонці без дати. Оцінка за семестр ставиться за результатами тематичного оцінювання та контролю груп загальних результатів.
Залежно від специфіки навчального предмета та кількості годин, передбачених навчальним планом на його вивчення (одногодинні курси) контроль групи результатів може проводитись упродовж навчального року. Вчитель може змістити акценти на результати опанування більш важливих тем, попередивши про це учнів на початку семестру. Річне оцінювання здійснюється на підставі загальної оцінки результатів навчання за І та ІІ семестри. Окремі види контрольних робіт, як правило, не проводяться. Запропоновані загальні критерії оцінювання результатів навчання є орієнтовними і можуть бути застосовані в частині, що відповідає очікуваним результатам навчання, визначеним відповідною навчальною програмою. Критерії оцінювання за предметами або освітніми галузями розробляються відповідно до загальних критеріїв оцінювання з урахуванням характеристик груп загальних результатів відповідної галузі. (Додаток)
Орієнтовні критерії з кожного навчального предмета можуть міститися в навчальних програмах дисциплін і конкретизуються в освітній програмі закладу освіти. Оцінювання має бути зорієнтованим на очікувані групи результатів навчання, передбачені навчальною програмою з відповідного предмета або курсу. Якщо рівень результатів навчання учня (учениці) визначити неможливо з якихось причин, у класному журналі та свідоцтві досягнень, табелі навчальних досягнень роблять запис «не атестований(а) (н/а)». Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами здійснюють відповідно до індивідуальної програми розвитку, що розробляється на основі висновку фахівців інклюзивно-ресурсного центру, де зазначено труднощі функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я, що можуть впливати на ефективність застосування певних форм оцінювання. Добір форм оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами здійснюють індивідуально з обов’язковим урахуванням їх можливостей функціонування, життєдіяльності та здоров’я. При оцінюванні рівня сформованості предметних компетентностей учнів з особливими освітніми потребами вилучають ті складові (знання, вміння, види діяльності та інше), опанування якими є утрудненим або неможливим для учня з огляду на труднощі функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров'я.
Характеристика результатів навчальної діяльності
Навчальний предмет / інтегрований курс |
Результати навчання |
Рівень досягнення результатів навчання |
|||
І семестр |
ІІ семестр |
Рік |
|||
Математика |
Опрацьовує проблемні ситуації та створює математичні моделі |
|
|
|
|
Розв'язує математичні задачі |
|
|
|
||
Критично оцінює результати розв’язання проблемних ситуацій |
|
|
|
||
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст навчального предмета / інтегрованого курсу |
Види навчальної діяльності |
Тема 1. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ ЗА КУРС МАТЕМАТИКИ 5 класу ( 10 год ) |
||
- вирізняє проблемні ситуації, які можуть бути розв’язані відомими математичними методами |
Урок 1. Натуральні числа. Порівняння натуральних чисел. Округлення натуральних чисел. Арифметичні дії з натуральними числами та їх властивості |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання |
- описує зв’язки між даними |
Урок 2. Числові та буквені вирази . Формули. Рівняння. Текстові задачі |
Усний рахунок |
- планує власні дії, спрямовані на розв’язання проблемної ситуації |
Урок 3. Геометричні фiгури і величини |
Визначення площі плоских фігур дослідницьким шляхом |
- визначає дані, які є необхідними для розв’язання проблемної ситуації |
Урок 4-5. Подільність натуральних чисел . Звичайні дроби |
Дослідницькі задачі на встановлення подільності числа на задане число або добуток заданих чисел |
- визначає дані, які є необхідними для розв’язання проблемної ситуації |
Урок 6-7. Звичайні дроби.Десятковий дріб. Порівняння десяткових дробів .Округлення десяткових дробів |
Розв’язування задач дослідницького характеру із звичайними та десятковими дробами |
- приймає рішення щодо вибору раціонального способу розв’язання проблемної ситуації |
Урок 8-9. Арифметичні дії з десятковими дробами. Самостійна робота № 1 |
Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання, самостійних робіт |
- представляє математичну інформацію в різних формах (числовій, графічній, табличній тощо), аналізує її, робить висновки |
Урок 10. Діагностична робота № 1."УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ ЗА КУРС МАТЕМАТИКИ 5 класу " |
Повторення матеріалу за курс математики 5 класу |
Тема 2. ЗВИЧАЙНІ ДРОБИ (41 год ) |
||
- вирізняє проблемні ситуації, які можуть бути розв’язані відомими математичними методами |
Урок 11. Поняття про відсотки |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання |
- описує зв’язки між даними |
Урок 12-13. Знаходження відсотків від числа |
Групове обговорення проблемних ситуацій |
- добирає математичні дані, використовує відомі правила та послідовність дій з математичними об’єктами для розв’язання проблемних ситуацій |
Урок 14-16. Знаходження відсотків від числа і числа за значенням його відсотків. Самостійна робота № 2 |
Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання |
- визначає дані, які є необхідними для розв’язання проблемної ситуації |
Урок 17. Основна властивість дробу |
Робота з підручником |
- читає та розуміє тексти математичного змісту |
Урок 18-19. Зведення дробу до нового знаменника. Скорочення дробів. |
Виконання завдань для самоконтролю та взаємоконтролю знань |
- приймає рішення щодо вибору раціонального способу розв’язання проблемної ситуації |
Урок 20-21. Найменший спільний знаменник. Зведення дробів до спільного знаменника |
Виконання інтерактивних вправ |
- представляє математичну інформацію в різних формах (числовій, графічній, табличній тощо), аналізує її, робить висновки |
Урок 22-24. Порівняння дробів. Додавання і віднімання дробів з різними знаменниками. Самостійна робота № 3 |
Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання, самостійних робіт. |
- вирізняє проблемну ситуацію з аналогічним способом розв’язання |
Урок 25-28. Додавання і віднімання мішаних чисел |
Виконання завдань для самоконтролю та взаємоконтролю знань |
- презентує свої висновки чи способи розв’язання усно або письмово, зокрема з використанням інформаційно-комунікаційних технологій |
Урок29-31 Перетворення звичайних дробів у десяткові . Десяткове наближення звичайного дробу. Самостійна робота |
Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання. |
- групує математичні об’єкти за спільними ознаками, описує їх властивості |
Урок 32. Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання. |
Дидактичні ігри |
- доречно формулює, використовує математичні поняття і факти |
Урок 33. Діагностична робота № 2. "Основна властивість дробу. Додавання і віднімання мішаних чисел" |
Контроль знань та оцінювання результатів навчання |
- виокремлює простіші проблеми у складі запропонованої проблемної ситуації |
Урок 34-36. Множення звичайних дробів |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання |
- добирає моделі та способи, розробляє план розв’язання проблемної ситуації за аналогією |
Урок 37-40. Знаходження дробу від числа . Взаємно обернені числа. Самостійна робота |
Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання |
- виявляє ініціативу та обговорює можливі варіанти залучення додаткових ресурсів і даних |
Урок 41-43. Ділення звичайних дробів |
Групові та індивідуальні консультаці |
- використовує властивості математичних об’єктів для обґрунтування своїх дій та їх наслідків |
Урок 44-46. Знаходження числа за значенням його дробу |
Дослідження різних форм подання задач на відсотки. |
- висловлюється змістовно, точно, лаконічно |
Урок 47-49. Розв’язування вправ на всі дії зі звичайними дробами. Самостійна робота |
Робота з додатковою літературою |
- відповідає на запитання щодо умови, залежності між елементами проблемної ситуації, недостатності та надлишковості даних |
Урок 50. Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
Дидактичні ігри |
- розрізняє умову і вимогу, дані та невідомі елементи проблемної ситуації |
Урок 51.Діагностична робота № 3. Множення та ділення звичайних дробів |
Контроль знань та оцінювання результатів навчання |
Тема 3. ВІДНОШЕННЯ І ПРОПОРЦІЇ (29 год) |
||
- описує зв’язки між даними |
Урок 52-53.Відношення. Основна властивість відношення. |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання |
- пропонує ідеї щодо ходу розв’язання проблемної ситуації |
Урок 54-55.Пропорція. Основна властивість пропорції |
Робота з підручником |
- будує математичну модель, використовуючи вирази, рівняння, нерівності, графіки та інші форми представлення моделі |
Урок 56-57. Пряма пропорційна залежність. Самостійна робота № 7 |
Пошук інформації в друкованих джерелах та інтернеті |
- виявляє ініціативу та обговорює можливі варіанти залучення додаткових ресурсів і даних |
Урок 58-60. Масштаб. Знаходження відстаней на карті |
Практична робота на вимірювання та побудову |
- використовує властивості математичних об’єктів для обґрунтування своїх дій та їх наслідків |
Урок 61-62. Поділ числа у даному відношенні. Самостійна робота №8 |
Виконання завдань для самоконтролю та взаємоконтролю знань |
- добирає математичні дані, використовує відомі правила та послідовність дій з математичними об’єктами для розв’язання проблемних ситуацій |
Урок 63.Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
Виконання завдань для самоконтролю та взаємоконтролю знань |
- читає та розуміє тексти математичного змісту |
Урок 64.Діагностична робота № 4.Відношення. Основна властивість відношення. Маштаб. |
Контроль знань та оцінювання результатів навчання |
- користується креслярськими інструментами та інформаційно-комунікаційними технологіями для розв’язання проблемної ситуації |
Урок 65-66. Обернена пропорційна залежність |
Дослідження зміни однієї з двох прямо пропорційних (обернено пропорційних) величин при збільшенні(зменшенні) іншої у кілька разів |
- визначає компоненти математичної моделі проблемної ситуації, взаємозв’язки між ними, їх повноту |
Урок67-70. Відсоткове відношення двох чисел. Зміна величини у відсотках. Відсоткові розрахунки. Самостійна робота № 9 |
Виконання інтерактивних вправ |
- розпізнає та інтерпретує числову інформацію, розпізнає геометричні об’єкти та їх елементи на площині та в просторі |
Урок71-73. Коло. Довжина кола. Круг. Площа круга |
Дослідження відношення довжини кола до діаметра |
- визначає та описує математичні характеристики навколишніх об’єктів (кількість, розмір, форма) |
Урок74-75. Площа круга. Круговий сектор. Кругові діаграми. Самостійна робота № 10 |
Дослідження реальних даних та процесів за допомогою кругових діаграм |
- розрізняє умову і вимогу, дані та невідомі елементи проблемної ситуації |
Урок 76. Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
Виконання інтерактивних вправ |
- визначає компоненти математичної моделі проблемної ситуації, взаємозв’язки між ними, їх повноту |
Урок 77. Діагностична робота № 5. Обернена пропорційна залежність. Коло. Довжина кола. Круг. Площа круга |
Контроль знань та оцінювання результатів навчання |
Тема 4. РАЦІОНАЛЬНІ ЧИСЛА ТА ДІЇ З НИМИ ( 77 год ) |
||
- розрізняє початкові дані та шукані результати |
Урок 78-81. Додатні та від’ємні числа. Число нуль. Координатна пряма |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання. Усний рахунок |
- прогнозує межі, точність, можливі форми представлення результату |
Урок82-83. Протилежні числа. Цілі числа. Раціональні числа. |
Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання |
- пропонує альтернативний спосіб розв’язання проблемної ситуації |
Урок 84-86. Модуль числа |
Дослідження значень виразів, що містять модуль |
- пропонує ідеї щодо ходу розв’язання проблемної ситуації |
Урок87-89. Порівняння раціональних чисел. Самостійна робота №12 |
Виконання інтерактивних вправ |
- пропонує альтернативний спосіб розв’язання проблемної ситуації |
Урок 90-91.Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання. Діагностична робота № 6 |
Контроль знань та оцінювання результатів навчання |
- презентує свої висновки, конструктивно реагує на аргументи інших осіб, керуючи при цьому власними емоціями |
Урок 92-94. Додавання від’ємних чисел |
Групові та індивідуальні консультації |
- добирає моделі та способи, розробляє план розв’язання проблемної ситуації за аналогією |
Урок 95-100. Додавання чисел з різними знаками. Властивості додавання |
Пошук раціональних способів обчислень числових виразів |
- виявляє ініціативу та обговорює можливі варіанти залучення додаткових ресурсів і даних |
Урок 101-104 Віднімання раціональних чисел |
Виконання завдань для самоконтролю та взаємоконтролю знань |
- використовує інформаційно-комунікаційні технології для пошуку та зберігання інформації математичного змісту |
Урок 105-108. Розкриття дужок. Самостійна робота № 14 |
Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання |
- презентує свої висновки чи способи розв’язання усно або письмово, зокрема з використанням інформаційно-комунікаційних технологій |
Урок 109-110. Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання. Дагностична робота № 7 |
контроль знань та оцінювання результатів навчання |
- виокремлює в конкретній проблемній ситуації її окремі складові частини, що можуть бути розв’язані математичними методами |
Урок 111-113. Множення раціональних чисел |
Пошук раціональних способів обчислень числових виразів |
- вирізняє проблемну ситуацію з аналогічним способом розв’язання |
Урок 114-116. Переставна і сполучна властивості множення. Коефіцієнт буквеного виразу |
Виконання інтерактивних вправ |
- розрізняє початкові дані та шукані результати |
Урок 117-119. Розподільна властивість множення |
Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання |
- вирізняє у проблемній ситуації математичні дані |
Урок 120-122. Подібні доданки та їх зведення. Самостійна робота |
Усний рахунок. Дидактичні ігри |
- планує власні дії, спрямовані на розв’язання проблемної ситуації |
Урок 123-124. Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання. Діагностична робота № 8 |
Контроль знань та оцінювання результатів навчання |
- планує власні дії, спрямовані на розв’язання проблемної ситуації |
Урок 125-127. Ділення раціональних чисел |
Пошук раціональних способів обчислень числових виразів |
- пропонує ідеї щодо ходу розв’язання проблемної ситуації |
Урок 128-131. Розв’язування рівнянь. Основні властивості рівнянь |
Виконання завдань для самоконтролю та взаємоконтролю знань |
- презентує свої висновки чи способи розв’язання усно або письмово, зокрема з використанням інформаційно-комунікаційних технологій |
Урок 132-135. Розв’язування задач за допомогою рівнянь |
Робота з додатковою літературою |
- розрізняє умову і вимогу, дані та невідомі елементи проблемної ситуації |
Урок 136-137.Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання. Діагностична робота № 9 |
Контроль знань та оцінювання результатів навчання |
- виокремлює простіші проблеми у складі запропонованої проблемної ситуації |
Урок 138- 141. Розв’язування вправ на всі дії з раціональними числами |
Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання |
- презентує результати розв’язання проблемної ситуації, використовуючи різні способи та інструменти, зокрема інформаційно-комунікаційні технології |
Урок 142-144. Перпендикулярні та паралельні прямі. Самостійна робота |
Практична робота на вимірюваннями та на побудову |
- розпізнає та інтерпретує числову інформацію, розпізнає геометричні об’єкти та їх елементи на площині та в просторі |
Урок 145- 148. Координатна площина |
Дослідження розташування точки на координатній прямій (координатній площині) залежно від заданих координат |
- користується креслярськими інструментами та інформаційно-комунікаційними технологіями для розв’язання проблемної ситуації |
Урок 149- 150. Приклади графіків залежності між величинами |
Використання комп’ютерних програм для побудови графіків |
- доречно формулює, використовує математичні поняття і факти |
Урок 151-152. Куб. Прямокутний паралелепіпед. Розгортка прямокутного паралелепіпеда |
Дослідження об’ємних фігур та їхніх розгорток |
- користується креслярськими інструментами та інформаційно-комунікаційними технологіями для розв’язання проблемної ситуації |
Урок 153-155. Об’єм куба і прямокутного паралелепіпеда. Одиниці вимірювання об’єму |
Визначення об’єму дослідницьким шляхом |
- висловлюється змістовно, точно, лаконічно |
Урок 156-157. Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання. Діагностична робота № 10 |
Контроль знань та оцінювання результатів навчання |
Тема 5. ПОВТОРЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ (18 год) |
||
- вирізняє у проблемній ситуації математичні дані |
Урок158-160. Відсотки . Звичайні дроби. Знаходження дробу від числа і числа за його дробом |
Групове обговорення проблемних ситуацій |
- розрізняє початкові дані та шукані результати |
Урок 161- 162. Відношення і пропорції. Відсоткові розрахунки |
Виконання завдань для самоконтролю та взаємоконтролю знань |
- читає таблиці, діаграми, формули, графіки |
Урок 163 -164. Коло. Круг. Додатні та від’ємні числа. Модуль числа |
Знаходження та дослідження різних об’єктів довкілля, що мають форму об’ємних геометричних фігур, об’ємів цих об’єктів |
- прогнозує межі, точність, можливі форми представлення результату |
Урок 165-166. Додавання і віднімання раціональних чисел |
Дидактичні ігри. Виконання інтерактивних вправ |
- планує власні дії, спрямовані на розв’язання проблемної ситуації |
Урок 167- 168. Множення раціональних чисел. Ділення раціональних чисел. Основні властивості рівнянь |
Пошук раціональних способів обчислень числових виразів |
- приймає рішення щодо вибору раціонального способу розв’язання проблемної ситуації |
Урок 169- 170. Підсумкова контрольна робота. Аналіз результатів підсумкової контрольної роботи |
Контроль знань та оцінювання результатів навчання |
- виокремлює простіші проблеми у складі запропонованої проблемної ситуації |
Урок 171-172. Найпростіші комбінаторні задачі. Логічні задачі. Піраміда. |
Дослідження значень виразів, що містять модуль |
- перетворює текстову інформацію математичного змісту в таблиці та діаграми |
Урок 173-174. Ймовірність випадкової події. Найпростіші задачі на знаходження ймовірності. |
Пошук інформації в друкованих джерелах та інтернеті. Робота з додатковою літературою |
- читає таблиці, діаграми, формули, графіки |
Урок 175.Підсумковий урок |
Дидактичні ігри |
Календарне планування
(5 год на тиждень, І семестр – 80 год, ІІ семестр – 95 год)
№ |
Дата |
Тема уроку |
При- мітка |
I СЕМЕСТР |
|||
Тема 1. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ ЗА КУРС МАТЕМАТИКИ 5 класу ( 10 год ) |
|||
1. |
|
Натуральні числа. Порівняння натуральних чисел. Округлення натуральних чисел. Арифметичні дії з натуральними числами та їх властивості |
|
2. |
|
Числові та буквені вирази . Формули. Рівняння. Текстові задачі |
|
3. |
|
Геометричні фiгури і величини |
|
4. |
|
Подільність натуральних чисел |
|
5. |
|
Подільність натуральних чисел . Звичайні дроби |
|
6. |
|
Звичайні дроби |
|
7. |
|
Десятковий дріб. Порівняння десяткових дробів .Округлення десяткових дробів |
|
8. |
|
Арифметичні дії з десятковими дробами |
|
9. |
|
Арифметичні дії з десятковими дробами. Самостійна робота № 1 |
|
10. |
|
Тематична контрольна (діагностична) робота № 1 |
|
Тема 2. ЗВИЧАЙНІ ДРОБИ (41 год ) |
|||
11. |
|
Поняття про відсотки |
|
12. |
|
Знаходження відсотків від числа |
|
13. |
|
Знаходження відсотків від числа |
|
14. |
|
Знаходження числа за значенням його відсотків |
|
15. |
|
Знаходження числа за значенням його відсотків |
|
16. |
|
Знаходження відсотків від числа і числа за значенням його відсотків. Самостійна робота № 2 |
|
17. |
|
Основна властивість дробу |
|
18. |
|
Зведення дробу до нового знаменника. Скорочення дробів |
|
19. |
|
Зведення дробу до нового знаменника. Скорочення дробів |
|
20. |
|
Найменший спільний знаменник. Зведення дробів до спільного знаменника |
|
21. |
|
Зведення дробів до спільного знаменника. |
|
22. |
|
Порівняння дробів . Додавання і віднімання дробів з різними знаменниками |
|
23. |
|
Додавання і віднімання дробів з різними знаменниками |
|
24. |
|
Додавання і віднімання дробів з різними знаменниками Самостійна робота № 3 |
|
25. |
|
Додавання і віднімання мішаних чисел |
|
26. |
|
Додавання і віднімання мішаних чисел |
|
27. |
|
Додавання і віднімання мішаних чисел |
|
28. |
|
Додавання і віднімання мішаних чисел |
|
29. |
|
Перетворення звичайних дробів у десяткові |
|
30. |
|
Перетворення звичайних дробів у десяткові . Десяткове наближення звичайного дробу |
|
31. |
|
Десяткове наближення звичайного дробу .Самостійна робота № 4 |
|
32. |
|
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
|
33. |
|
Тематична контрольна (діагностична) робота № 2 |
|
34. |
|
Множення звичайних дробів |
|
35. |
|
Множення звичайних дробів |
|
36. |
|
Множення звичайних дробів |
|
37. |
|
Знаходження дробу від числа |
|
38. |
|
Знаходження дробу від числа |
|
39. |
|
Знаходження дробу від числа . Взаємно обернені числа. |
|
40. |
|
Взаємно обернені числа. Самостійна робота № 5 |
|
41. |
|
Ділення звичайних дробів |
|
42. |
|
Ділення звичайних дробів |
|
43. |
|
Ділення звичайних дробів |
|
44. |
|
Знаходження числа за значенням його дробу |
|
45. |
|
Знаходження числа за значенням його дробу |
|
46. |
|
Знаходження числа за значенням його дробу |
|
47. |
|
Розв’язування вправ на всі дії зі звичайними дробами |
|
48. |
|
Розв’язування вправ на всі дії зі звичайними дробами |
|
49. |
|
Розв’язування вправ на всі дії зі звичайними дробами. Самостійна робота № 6 |
|
50. |
|
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
|
51. |
|
Тематична контрольна (діагностична) робота № 3 |
|
Тема 3. ВІДНОШЕННЯ І ПРОПОРЦІЇ (29 год) |
|||
52. |
|
Відношення. Основна властивість відношення |
|
53. |
|
Відношення. Пропорція. |
|
54. |
|
Пропорція. Основна властивість пропорції |
|
55. |
|
Пропорція. Основна властивість пропорції |
|
56. |
|
Пряма пропорційна залежність |
|
57. |
|
Пряма пропорційна залежність. Самостійна робота № 7 |
|
58. |
|
Масштаб. Знаходження відстаней на карті |
|
59. |
|
Масштаб. Знаходження відстаней на карті |
|
60. |
|
Масштаб. Знаходження відстаней на карті |
|
61. |
|
Поділ числа у даному відношенні |
|
62. |
|
Поділ числа у даному відношенні. Самостійна робота №8 |
|
63. |
|
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
|
64. |
|
Тематична контрольна (діагностична) робота № 4 |
|
65. |
|
Обернена пропорційна залежність |
|
66. |
|
Обернена пропорційна залежність |
|
67. |
|
Відсоткове відношення двох чисел |
|
68. |
|
Зміна величини у відсотках |
|
69. |
|
Відсоткові розрахунки |
|
70. |
|
Відсоткові розрахунки. Самостійна робота № 9 |
|
71. |
|
Коло. Довжина кола |
|
72. |
|
Коло. Довжина кола |
|
73. |
|
Круг. Площа круга |
|
74. |
|
Площа круга. Круговий сектор. Кругові діаграми. |
|
75. |
|
Кругові діаграми. Самостійна робота № 10 |
|
76. |
|
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
|
77. |
|
Тематична контрольна (діагностична) робота № 5 |
|
II СЕМЕСТР |
|||
Тема 4. РАЦІОНАЛЬНІ ЧИСЛА ТА ДІЇ З НИМИ ( 77 год ) |
|||
78. |
|
Додатні та від’ємні числа. Число нуль |
|
79. |
|
Додатні та від’ємні числа. Координатна пряма |
|
80. |
|
Координатна пряма |
|
81. |
|
Координатна пряма |
|
82. |
|
Протилежні числа. Цілі числа. Раціональні числа |
|
83. |
|
Раціональні числа. Самостійна робота № 11 |
|
84. |
|
Модуль числа |
|
85. |
|
Модуль числа |
|
86. |
|
Модуль числа |
|
87. |
|
Модуль числа |
|
88. |
|
Порівняння раціональних чисел |
|
89. |
|
Порівняння раціональних чисел |
|
90. |
|
Порівняння раціональних чисел. Самостійна робота №12 |
|
91. |
|
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
|
92. |
|
Тематична контрольна (діагностична) робота № 6 |
|
93. |
|
Додавання від’ємних чисел |
|
94. |
|
Додавання від’ємних чисел |
|
95. |
|
Додавання від’ємних чисел |
|
96. |
|
Додавання чисел з різними знаками |
|
97. |
|
Додавання чисел з різними знаками |
|
98. |
|
Додавання чисел з різними знаками |
|
99. |
|
Додавання чисел з різними знаками. Властивості додавання |
|
100. |
|
Властивості додавання |
|
101. |
|
Властивості додавання. Самостійна робота № 13 |
|
102. |
|
Віднімання раціональних чисел |
|
103. |
|
Віднімання раціональних чисел |
|
104. |
|
Віднімання раціональних чисел |
|
105. |
|
Віднімання раціональних чисел |
|
106. |
|
Розкриття дужок |
|
107. |
|
Розкриття дужок |
|
108. |
|
Розкриття дужок. Самостійна робота № 14 |
|
109. |
|
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
|
110. |
|
Тематична контрольна (діагностична) робота № 7 |
|
111. |
|
Множення раціональних чисел |
|
112. |
|
Множення раціональних чисел |
|
113. |
|
Множення раціональних чисел |
|
114. |
|
Переставна і сполучна властивості множення. Коефіцієнт буквеного виразу |
|
115. |
|
Переставна і сполучна властивості множення. |
|
116. |
|
Самостійна робота № 15. Розподільна властивість множення |
|
117. |
|
Розподільна властивість множення |
|
118. |
|
Розподільна властивість множення |
|
119. |
|
Подібні доданки та їх зведення |
|
120. |
|
Подібні доданки та їх зведення |
|
121. |
|
Подібні доданки та їх зведення. Самостійна робота № 16 |
|
122. |
|
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
|
123. |
|
Тематична контрольна(діагностична) робота № 8 |
|
124. |
|
Ділення раціональних чисел |
|
125. |
|
Ділення раціональних чисел |
|
126. |
|
Ділення раціональних чисел |
|
127. |
|
Розв’язування рівнянь. Основні властивості рівнянь |
|
128. |
|
Розв’язування рівнянь. Основні властивості рівнянь |
|
129. |
|
Розв’язування рівнянь. Основні властивості рівнянь |
|
130. |
|
Розв’язування рівнянь. Основні властивості рівнянь |
|
131. |
|
Розв’язування рівнянь. Основні властивості рівнянь |
|
132. |
|
Розв’язування задач за допомогою рівнянь |
|
133. |
|
Розв’язування задач за допомогою рівнянь |
|
134. |
|
Розв’язування задач за допомогою рівнянь |
|
135. |
|
Розв’язування задач за допомогою рівнянь. Самостійна робота № 17 |
|
136. |
|
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання |
|
137. |
|
Тематична контрольна (діагностична) робота № 9 |
|
138. |
|
Розв’язування вправ на всі дії з раціональними числами |
|
139. |
|
Розв’язування вправ на всі дії з раціональними числами |
|
140. |
|
Розв’язування вправ на всі дії з раціональними числами |
|
141. |
|
Розв’язування вправ на всі дії з раціональними числами. |
|
142. |
|
Перпендикулярні прямі |
|
143. |
|
Перпендикулярні та паралельні прямі |
|
144. |
|
Паралельні прямі. Самостійна робота № 18 |
|
145. |
|
Координатна площина |
|
146. |
|
Координатна площина |
|
147. |
|
Координатна площина |
|
148. |
|
Координатна площина |
|
149. |
|
Приклади графіків залежності між величинами |
|
150. |
|
Приклади графіків залежності між величинами |
|
151. |
|
Куб. Прямокутний паралелепіпед. Розгортка прямокутного паралелепіпеда |
|
152. |
|
Куб. Прямокутний паралелепіпед. Розгортка прямокутного паралелепіпеда |
|
153. |
|
Об’єм куба і прямокутного паралелепіпеда. Одиниці вимірювання об’єму |
|
154. |
|
Об’єм куба і прямокутного паралелепіпеда. Одиниці вимірювання об’єму |
|
155. |
|
Об’єм куба і прямокутного паралелепіпеда. Одиниці вимірювання об’єму |
|
156. |
|
Систематизація знань та підготовка до тематичного оцінювання. Самостійна робота № 19 |
|
157. |
|
Тематична контрольна(діагностична) робота № 10 |
|
Тема 5. ПОВТОРЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ (18 год) |
|||
158. |
|
Відсотки . Звичайні дроби |
|
159. |
|
Звичайні дроби |
|
160 |
|
Знаходження дробу від числа і числа за його дробом |
|
161. |
|
Відношення і пропорції |
|
162. |
|
Відсоткові розрахунки |
|
163. |
|
Коло. Круг. Додатні та від’ємні числа. |
|
164. |
|
Додатні та від’ємні числа. Модуль числа |
|
165. |
|
Додавання і віднімання раціональних чисел |
|
166. |
|
Додавання і віднімання раціональних чисел |
|
167. |
|
Множення раціональних чисел |
|
168. |
|
Ділення раціональних чисел. Основні властивості рівнянь |
|
169. |
|
Підсумкова контрольна робота |
|
170. |
|
Аналіз результатів підсумкової контрольної роботи |
|
171. |
|
Найпростіші комбінаторні задачі. |
|
172. |
|
Логічні задачі. Піраміда. |
|
173. |
|
Ймовірність випадкової події. Найпростіші задачі на знаходження ймовірності. |
|
174. |
|
Ймовірність випадкової події. Найпростіші задачі на знаходження ймовірності. |
|
175. |
|
Підсумковий урок |
|
Додаток до методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти
Загальні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти
Рівні результатів навчання |
Бал |
Загальна характеристика |
І. Початковий |
1 |
Учень/учениця розрізняє об'єкти вивчення |
2 |
Учень/учениця відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення |
|
3 |
Учень/учениця відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання |
|
ІІ. Середній |
4 |
Учень/учениця з допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал, повторює за зразком певну операцію, дію |
5 |
Учень/учениця відтворює основний навчальний матеріал, з помилками й неточностями дає визначення понять, формулює правило |
|
6 |
Учень/учениця виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу; відповідає правильно, але недостатньо осмислено; застосовує знання при виконанні завдань за зразком |
|
ІІІ. Достатній |
7 |
Учень/учениця правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, наводить окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії |
8 |
Учень/учениця має достатні знання, застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність; відповіді логічні, хоч і мають неточності |
|
9 |
Учень/учениця добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, аналізує й систематизує інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією |
|
ІV. Високий |
10 |
Учень/учениця має повні, глибокі знання, використовує їх у практичній діяльності, робить висновки, узагальнення |
|
11 |
Учень/учениця має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, знаходить інформацію та аналізує її, ставить і розв'язує проблеми |
12 |
Учень/учениця має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує, оцінює, узагальнює опанований матеріал, самостійно користується джерелами інформації, приймає обґрунтовані рішення |