Синьківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення педагогічної ради
від «___»_________ 202___ р.
Директор _________________
Математика
Навчальна програма для 6 класу
Розроблена на основі модельної програми
«Математика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Мерзляк А.Г., Номіровський Д.А., Пихтар М.П., Рубльов Б.В., Семенов В.В., Якір М.С.)
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»
(наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
з розрахунку 4 години на тиждень
2023- 2024 н. р.
Шляхи реалізації програми
Зміст математичної освіти в 5-6 класах закладів загальної середньої освіти структурується за такими змістовими лініями:
Кожна з них розвивається з урахуванням завдань вивчення математики на відповідному ступені базової середньої освіти.
Курс математики 5–6 класів передбачає розвиток, збагачення та поглиблення знань учнів/учениць про числа і дії над ними, числові й буквені вирази, величини та їх вимірювання, рівняння, числові нерівності, а також уявлень про окремі геометричні фігури на площині та в просторі. Понятійний апарат, обчислювальні алгоритми, графічні уміння та навички, що мають бути сформовані на цьому етапі вивчення курсу, є тим підґрунтям, що забезпечує успішне вивчення в наступних класах алгебри і геометрії, а також інших навчальних предметів, де застосовуються математичні знання.
Основу курсу становить розвиток поняття числа та формування міцних обчислювальних і графічних навичок. У курсі математики 5–6 класів відбувається поступове розширення множини натуральних чисел до множини раціональних чисел шляхом послідовного введення дробів (звичайних і десяткових) і від’ємних чисел. Водночас має бути сформована культура усних і письмових обчислень, зокрема з використанням обчислювальної техніки.
У ході вивчення курсу математики формуються наскрізні вміння ключових компетентностей, визначені у Державному стандарті.
Оцінювання навчальних досягнень учнів/учениць
Навчальні досягнення учнів підлягають формувальному та підсумковому(тематичному та завершальному) оцінюванню.
Формувальне оцінювання має на меті:
Підсумкове оцінювання має на меті установити відповідність очікуваних і реальних результатів навчання.
Орієнтирами оцінювання є очікувані результати навчання, визначені в другій частині цього документа.
Структура програми
Програму подано в табличній формі, що містить три частини: очікувані результати навчання, пропонований зміст навчального предмета та відповідні види навчальної діяльності.
Очікувані результати навчання орієнтують на результати навчання, які є об’єктом контролю й оцінювання.
У рамках навчального року програма укладена за змістовими лініями. Усередині змістової лінії зміст навчального матеріалу структуровано за темами в логічній послідовності їх вивчення.
Наведено рекомендовані форми організації освітнього процесу, вибір яких учитель/учителька може здійснювати на свій розсуд залежно від рівня підготованості класу, індивідуальних освітніх траєкторій дітей.
ПРОГРАМА
№п/п |
Назва теми |
Кількість годин |
Тема 1. |
ПОДІЛЬНІСТЬ НАТУРАЛЬНИХ ЧИСЕЛ |
год. |
Тема 2. |
ЗВИЧАЙНІ ДРОБИ |
год. |
Тема 3. |
ВІДНОШЕННЯ І ПРОПОРЦІЇ |
год. |
Тема 4. |
РАЦІОНАЛЬНІ ЧИСЛА ТА ДІЇ З НИМИ |
год. |
Тема 5. |
ПОВТОРЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ |
год. |
ВСЬОГО |
|
6 клас МАТЕМАТИКА
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст навчального предмета |
Види навчальної діяльності |
Змістова лінія «Числа і дії з ними» |
||
Учень/учениця: |
|
Фронтальна форма навчання, яка включає слухання пояснень вчителя/вчительки, слухання та аналіз учнями/ученицями висловлювань інших учнів/ учениць. Колективне розв’язання проблем них ситуацій. Групова робота. Робо та в парах. Індивідуальна робота, яка включає:
|
розрізняє дільники і кратні натурального числа; розуміє, що таке дільник і кратне натурального числа; |
Дільники та кратні натурального числа |
|
розпізнає парні і непарні числа; числа, які кратні 3, 5, 9, 10; використовує ознаки подільності для розв’язування задач, зокрема задач на реальні ситуації; |
Ознаки подільності на 2, 3, 5, 9, 10 |
|
розрізняє прості і складені числа; володіє алгоритмом розкладання чисел на прості множники; |
Прості та складені числа. Розкладання чисел на прості множники |
|
розуміє, що таке найбільший спільний дільник і найменше спільне кратне; розпізнає пари взаємно простих чисел; володіє алгоритмами знаходження найбільшого спільного дільника та найменшого спільного кратного; розуміє, у чому полягає основна властивість дробу; уміє застосовувати основну властивість дробу для скорочення дробів; пояснює, що таке наймен ший спільний знаменник дробів; володіє алгоритмом зведення дробів до спільного зна менника; |
Найбільший спільний дільник. Найменше спільне кратне
Основна властивість дробів. Скорочення дробів
Найменший спільний знаменник дробів. Зведення дробів до спільного знаменника. |
|
розуміє правило порівняння звичайних дробів; застосовує правило порівняння звичайних дробів; |
Порівняння дробів |
|
застосовує зведення дро бів до спільного знаменника для порівняння дробів; розуміє правила додавання, віднімання, множення і ділення звичайних дробів; володіє навичкою усного та письмового виконання арифметичних дій зі звичайними дробами; використовує властивості арифметичних дій зі звичайними дробами, зокрема для усного обчислення зручним способом; застосовує арифметичні дії зі звичайними дробами під час розв’язування задач та вправ; прогнозує результат обчис лень; перевіряє правильність обчислень із використанням оберненої дії; |
Арифметичні дії зі звичайними дробами |
|
розуміє правила знаходження дробу від числа та числа за його дробом; користується діями множення і ділення дробів для знаходження дробу від чис ла та числа за його дробом і для знаходження відсотка від числа та числа за його відсотком; |
Знаходження дробу від числа та числа за його дробом |
|
Перетворення звичайних дробів у десяткові. |
||
уміє перетворювати звичайний дріб у десятковий; |
||
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст навчального предмета |
Види навчальної діяльності |
розрізняє скінченні десяткові і нескінченні періодич ні десяткові дроби; читає та записує нескінченні періодичні десяткові дроби; знаходить період нескінченного періодичного де сяткового дробу; розуміє процес знаходжен- ня десяткового наближення звичайного дробу та важли- вість його практичного за- стосування; |
Нескінченні періодичні десяткові дроби. Десят кові наближення звичайного дробу |
|
розуміє необхідність вве- дення від’ємних чисел; читає та записує додатні і від’ємні числа; розрізняє додатні, від’ємні, невід’ємні, недодатні числа; |
Додатні і від’ємні чис- ла, число нуль |
|
наводить приклади проти- лежних чисел; розуміє, що таке модуль числа; уміє знаходити модуль числа; |
Протилежні числа. Мо- дуль числа |
|
розуміє, як формуються множини цілих і раціональ- них чисел; |
Цілі числа. Раціональні числа |
|
порівнює раціональні числа; розуміє, як порівнювати раціональні числа за допо- могою координатної прямої; |
Порівняння раціональ- них чисел |
|
розуміє правила додавання, віднімання, множення і ді- лення раціональних чисел; володіє навичкою усного та письмового виконання арифметичних дій з раціо- нальними числами; |
Арифметичні дії з ра- ціональними числами. Властивості додавання і множення раціональ- них чисел |
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст навчального предмета |
Види навчальної діяльності |
використовує властивості арифметичних дій з раціо- нальними числами, зокрема для усного обчислення зручним способом; застосовує арифметичні дії з раціональними числами під час розв’язування задач та вправ; прогнозує результат обчис- лень; перевіряє правильність об- числень із використанням оберненої дії |
|
|
Змістова лінія «Відношення і пропорції» |
||
Учень/учениця: |
|
Фронтальна форма на- вчання, яка включає слухання пояснень вчителя/вчительки, слухання та аналіз уч- нями/ученицями ви- словлювань інших учнів/учениць. Колективне розв’я- зання проблемних си- туацій. Групова робота. Робо- та в парах. Індивідуальна робота, яка включає:
|
розуміє, що таке відношен- ня, що показує відношення двох чисел; наводить приклади вели- чин, які є відношенням двох інших величин; користується розумінням сутності поняття масштабу для розв’язування задач практичного змісту; |
Відношення. Масштаб |
|
розуміє, що таке пропорція; розрізняє крайні та середні члени пропорції; застосовує поняття пропор- ції та її основну властивість для розв’язування задач практичного змісту; |
Пропорція. Основна властивість пропорції |
|
розуміє, що таке відсоткове відношення; що показує відсоткове відношення двох чисел; використовує правило зна- ходження відсоткового від- ношення двох чисел для |
Відсоткове відношення двох чисел |
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст навчального предмета |
Види навчальної діяльності |
розв’язування задач прак- тичного змісту; наводить приклади зв’язків між величинами, пропорційних величин; розпізнає види пропорцій- них залежностей між вели- чинами; використовує зв’язки між відповідними значеннями прямо пропорційних і обер- нено пропорційних величин для розв’язування задач практичного змісту; |
Пряма та обернена пропорційні залежності |
|
розуміє, як ділити величину на пропорційні частини; використовує поділ числа у даному відношенні для розв’язування задач прак- тичного змісту |
Поділ числа у даному відношенні |
|
Змістова лінія «Вирази. Рівняння» |
||
Учень/учениця: |
|
Фронтальна форма навчання, яка включає слухання пояснень вчителя/вчительки, слухання та аналіз учнями/ ученицями висловлювань інших учнів/учениць. Колективне розв’язан- ня проблемних ситуа- цій. Групова робота. Робота в парах. Індивідуальна робота, яка включає:
з підручником;
нання завдань біля |
знаходить значення число- вого та буквеного виразу із заданим значенням букв; володіє навичками спро- щення буквених виразів із використанням переставної та сполучної властивостей множення; розуміє, що таке коефіцієнт; розпізнає подібні доданки; користується розподільною властивістю множення для розкриття дужок і зведення подібних доданків; |
Розкриття дужок. Подібні доданки. Зведення подібних до- данків. Спрощення ви- разів |
|
розуміє, що таке корінь рів- няння; пояснює, що означає розв’язати рівняння; розв’язує рівняння на осно- ві правил знаходження |
Рівняння. Основні влас- тивості рівнянь |
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст навчального предмета |
Види навчальної діяльності |
невідомих компонентів арифметичних дій; розв’язує рівняння з вико- ристанням правил, що ґрун- туються на основних влас- тивостях рівняння; володіє навичками скла- дання рівнянь за змістом задач |
|
дошки або в зошиті під час уроку;
|
Змістова лінія «Геометричні фігури і величини» |
||
Учень/учениця: |
|
Фронтальна форма на- вчання, яка включає слухання пояснень вчителя/вчительки, слухання та аналіз учнями/ ученицями висловлювань інших учнів/учениць. Колективне розв’я- зання проблемних си- туацій. Групова робота. Робо- та в парах. Індивідуальна робота, яка включає:
|
розпізнає на рисунках коло, круг, круговий сектор; розрізняє коло і круг; співвідносить реальні об’єкти навколишнього се- редовища з моделями гео- метричних фігур, які указа- но в змісті; володіє практичними на- вичками побудови кола та круга за допомогою цир- куля; називає елементи кола та круга; позначає елементи кола та круга; |
Коло і круг. Круговий сектор |
|
володіє навичками обчис- лення довжини кола та площі круга за допомо- гою відповідних формул, зокрема під час розв’я- зування задач практичного змісту; |
Довжина кола. Площа круга |
|
розпізнає на рисунках ци- ліндр, конус, кулю; співвідносить реальні об’єкти навколишнього се- редовища з моделями прос- торових фігур, які указано в змісті; |
Циліндр. Конус. Куля |
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст навчального предмета |
Види навчальної діяльності |
називає елементи зазначе- них просторових фігур; |
|
|
розпізнає на рисунках пер- пендикулярні й паралельні прямі; співвідносить реальні об’єкти навколишнього се- редовища з моделями пер- пендикулярних і паралель- них прямих; володіє практичними на- вичками побудови перпен- дикулярних і паралельних прямих за допомогою ліній- ки та косинця; |
Перпендикулярні й па- ралельні прямі |
|
будує координатну пряму, координатну площину; визначає координати точок на координатній прямій; позначає на координатній прямій точки із заданими координатами; визначає координати то- чок на координатній пло- щині; позначає на координатній площині точки із заданими координатами |
Координатна пряма. Координатна площина |
|
Змістова лінія «Математичні задачі як засіб дослідження життєвих ситуацій та реальних процесів» |
||
Учень/учениця: |
Робота з даними. Стовпчасті та кругові діаграми. Приклади графіків залежностей між величинами |
Фронтальна форма на- вчання, яка включає слухання пояснень вчителя/вчительки, слухання та аналіз уч- нями/ ученицями ви- словлювань інших уч- нів/учениць. Колективне розв’язання проблем- них ситуацій. |
усвідомлює, що діаграми та графіки є засобами подання інформації в наочній формі; читає, аналізує, порівнює інформацію, подану в таб- лицях, на схемах, діаграмах, графіках; будує стовпчасті діаграми та графіки залежностей між величинами (відстань, час; температура, час); |
Очікувані результати навчання |
Пропонований зміст навчального предмета |
Види навчальної діяльності |
описує проблемні життєві ситуації, які ґрунтуються на конкретних даних; добирає дані, потрібні для розв’язання проблемних си- туацій; планує розв’язування за- дачі; створює математичну мо- дель задачі; досліджує різні шляхи розв’язання проблемної си- туації, спираючись на наяв- ні дані; вибирає раціональний шлях розв’язання проблемних си- туацій з огляду на наявні дані; перевіряє правильність розв’язання задач; використовує досвід математичної діяльності в проблемних ситуаціях по- всякденного життя; розв’язує сюжетні задачі з реальними даними щодо використання природних ресурсів рідного краю, без- пеки руху; розрахунку від- соткового відношення різ- них величин; прийняття рі- шень у сфері фінансових операцій, розрахунку сімей- ного бюджету та комуналь- них платежів, можливості здійснення покупок; розра- хунків, пов’язаних із кален- дарем і годинником; обліку ресурсів, потрібних для ви- рішення побутово-госпо- дарчих задач, у тому числі з використанням прикидок |
Сюжетні задачі з ре- альними даними. Сюжетні задачі з істо- рико-патріотичною складовою. Сюжетні задачі на ви- користання знань із су- міжних дисциплін. Задачі геометричного змісту як моделі дослі- дження об’єктів навко- лишнього середовища. Компетентнісно зорієн- товані задачі. Задачі на дослідження оптимальних ситуацій. Найпростіші комбіна- торні задачі. Відсоткові розрахунки |
Групова робота. Робо- та в парах. Індивідуальна робота, яка включає:
– виконання домаш- ньої роботи;
|