ЗАТВЕРЖДЕНО
на засіданні педагогічної ради
протокол № 1 від 30 серпня 2023року
Навчальна програма
«Математика. 6 клас»
На основі модельної навчальної програми
«Математика. 5-6 класи»
для закладів загальної середньої освіти
(автор Істер О.С.)
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»
(наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
для 6-А класу
КЗ «Ліцей №2 Долинської міської ради» 2023/2024 н.р.
Розробила:
Т.Гордієнко, учителька математики
спеціаліст І кваліфікаційної категорії
Долинська, 2023р.
1.Вступна частина
Навчальна програма з математики для 6 класу закладів загальної середньої освіти відповідає Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16 січня 2020 року № 463-IX, Державному стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898 (далі — Державний стандарт), Типовій освітній програмі для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 19 лютого 2021 року № 235, модельній програмі «Інформатика, 5-6 клас для закладів загальної середньої освіти» (автор Істер О.С.)
Метою базової середньої освіти є розвиток природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формування компетентностей, необхідних для їхньої соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації, продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії, виховання відповідального, шанобливого ставлення до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних та культурних цінностей українського народу.
Реалізація мети базової середньої освіти ґрунтується на таких ціннісних орієнтирах, як:
- повага до особистості учня та визнання пріоритету його інтересів, досвіду, власного вибору, прагнень, ставлення у визначенні мети та організації освітнього процесу, підтримка пізнавального інтересу та наполегливості;
- створення освітнього середовища, у якому забезпечено атмосферу довіри та рівного доступу кожного учня до освіти без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу та проявів насильства (булінгу);
- дотримання принципів академічної доброчесності у взаємодії учасників освітнього процесу та організації всіх видів навчальної діяльності;
- становлення вільної особистості учня, підтримка його самостійності, підприємливості та ініціативності, розвиток критичного мислення та впевненості в собі;
- формування культури здорового способу життя учня, створення умов для забезпечення його гармонійного фізичного та психічного розвитку, добробуту;
- утвердження людської гідності, чесності, милосердя, доброти, справедливості, співпереживання, взаємоповаги і взаємодопомоги, поваги до прав і свобод людини, здатності до конструктивної взаємодії учнів між собою та з дорослими;
- формування в учнів активної громадянської позиції, патріотизму, поваги до культурних цінностей українського народу, його історико-культурного надбання і традицій, державної мови;
- плекання в учнів любові до рідного краю, відповідального ставлення до довкілля.
Метою математичної освітньої галузі є розвиток особистості учня через формування математичної компетентності у взаємозв’язку з іншими ключовими компетентностями для успішної освітньої та подальшої професійної діяльності впродовж життя, що передбачає засвоєння системи знань, удосконалення вміння розв’язувати математичні та практичні задачі; розвиток логічного мислення та психічних властивостей особистості; розуміння можливостей застосування математики в особистому та суспільному житті.
2. Компетентнісний потенціал математичної освітньої галузі в 6 класі
Навчання математики має зробити певний внесок у формування ключових компетентностей.
Ключові компетентності |
Уміння та ставлення |
Вільне володіння державною мовою |
Уміння:
- означення математичних понять і відношень; - математичні твердження; - назви числових і буквених виразів, рівнянь і нерівностей, геометричних фігур і їхніх елементів; - міркування та прогнозування, що здійснюються у процесі математичного моделювання; - висновки на основі інформації, поданої в різних формах;
- математичні твердження; - способи та розв’язки рівнянь і нерівностей; - рівність, паралельність, перпендикулярність окремих геометричних фігур; - вибір раціонального вибору математичної моделі, представлення даних;
Ставлення:
|
Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами |
Уміння:
Ставлення: розуміння цінності мовного різноманіття та повага до рідної мови. |
Уміння:
Ставлення: усвідомлення важливості правильного використання математичних термінів та їх позначення в різних мовах у навчанні та повсякденному житті. |
|
Математична компетентність |
Уміння:
Ставлення:
|
Компетентності в галузі природничих наук, техніки й технологій |
Уміння:
Ставлення:
|
Інноваційність |
Уміння:
Ставлення:
|
Екологічна компетентність і здорове життя |
Уміння:
Ставлення:
|
Інформаційно-комунікаційна компетентність |
Уміння:
Ставлення:
|
Навчання впродовж життя |
Уміння:
Ставлення:
|
Громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей |
Громадянські компетентності Уміння:
Ставлення:
|
Coціальні компетентності Уміння:
Ставлення:
|
|
Культурна компетентність |
Уміння:
Ставлення:
|
Підприємливість та фінансова грамотність |
Уміння:
Ставлення:
|
Навчальною програмою передбачено, що формування предметної математичної компетентності здійснюється з урахуванням вимог до обов’язкових результатів навчання учнів з математики у 6 класі, сутнісний опис яких подано у Державному стандарті базової середньої освіти.
3. Характеристика навчального змісту і особливостей його реалізації
Курс математики основної школи логічно продовжує реалізацію завдань математичної освіти здобувачів освіти, розпочату в початкових класах, розширюючи і доповнюючи ці завдання відповідно до вікових і пізнавальних можливостей здобувачів освіти.
Курс математики 6 класу передбачає розвиток, збагачення і поглиблення знань учнів про числа і дії над ними, числові й буквені вирази, величини та їх вимірювання, рівняння, числові нерівності, а також уявлень про окремі геометричні фігури на площині і в просторі. Понятійний апарат, обчислювальні алгоритми, графічні уміння й навички, які мають бути сформовані на цьому ступені навчання, є тим підґрунтям, що забезпечить успішне навчання в наступних класах як алгебри й геометрії, так і інших навчальних предметів, що потребують математичних знань.
В курсі математики 6 класу можна виділити такі основні змістові лінії: арифметика; елементи алгебри; наочна геометрія.
Змістова лінія «Арифметика» закладає фундамент для подальшого навчання математики та суміжних дисциплін, забезпечує розвиток обчислювальних навичок та логічного мислення, навичок порівняння чисел та значень величин, вміння складати та/або застосовувати алгоритми, сприяє розвитку вмінь планувати і здійснювати діяльність для розв’язування текстових і сюжетних задач, що відображено практичне застосування математики в житті і діяльності людини.
Змістова лінія «Елементи алгебри» систематизує знання про математичну мову та символіку, що реалізується застосуванням буквених позначень та символів для запису чисел, властивостей арифметичних дій, порівняння значень виразів та величин, а також для знаходження невідомих компонентів арифметичних дій.
Змістова лінія «Наочна геометрія» систематизує та розширює початкові знання про геометричні фігури та величини, сприяє формуванню в учнів первинних уявлень про геометричні абстракції реального світу, навичок користування креслярськими інструментами для геометричних вимірювань і побудов, закладає основи для формування графічної культури, розвиває образне мислення і просторову уяву.
Основу курсу становить розвиток поняття числа та формування міцних обчислювальних і графічних навичок. У 6 класі відбувається поступове розширення множини натуральних чисел до множини дробових чисел, шляхом послідовного введення дробів (звичайних і десяткових) разом із формуванням культури усних, письмових, інструментальних обчислень. Навчальний матеріал, пов’язаний із виразами, величинами, рівняннями і нерівностями, геометричними фігурами, має загалом пропедевтичний характер і спрямований на підготовку учнів до свідомого системного вивчення відповідних тем у курсах алгебри і геометрії. Зокрема, учні мають отримати уявлення про використання букв для запису законів арифметичних дій, формул, навчитись обчислювати значення простих буквених виразів, за умовою задачі складати й розв’язувати нескладні рівняння першого степеня спочатку на основі залежностей між компонентами арифметичних дій, а згодом із використанням основних властивостей рівнянь.
Важливе значення в навчанні у 6 класі для підготовки учнів до систематичного вивчення алгебри, геометрії та інших предметів мають початкові відомості про метод координат, а саме: координатні промінь, пряма, площина, зображення точок за їхніми координатами та навпаки, визначення координат точок за їхнім зображенням. Істотне місце у вивченні курсу займають текстові задачі, основними функціями яких є розвиток логічного мислення учнів та ілюстрація практичного застосування математичних знань.
Під час розв’язування текстових задач учні також вчаться використовувати математичні моделі. Розв’язування таких задач супроводжує вивчення всіх тем, передбачених програмою.
Зміст геометричного матеріалу включає початкові відомості про плоскі (відрізок, промінь, пряма, кут, трикутник, прямокутник, квадрат, коло, круг)фігури. Учні набувають навичок вимірювання довжини відрізка й градусної міри кута, знаходження площ деяких фігур, побудови геометричних фігур за допомогою лінійки, косинця, транспортира. Розширюються уявлення учнів про вимірювання геометричних величин на прикладах вимірювання і порівняння величин відрізків або кутів, побудови відрізків даної довжини і кутів із заданою градусною мірою, оперування формулами периметрів, площ і об’ємів геометричних фігур — знаходження невідомого компонента формули за відомими, встановлення і використання співвідношень між певними одиницями вимірювання. Побудова кута за допомогою транспортира або косинця (прямого кута), прямої та відрізка за допомогою лінійки використовується при побудові трикутників, прямокутників, перпендикулярних і паралельних прямих. Вивчення геометричних фігур має передбачати використання наочних ілюстрацій, прикладів із довкілля, життєвого досвіду учнів, виконання побудов і сприяти виробленню вмінь виділяти форму і розміри як основні властивості геометричних фігур. Закріплення понять супроводжується їхньою класифікацією (кутів, трикутників, взаємного розміщення прямих на площині).
Основу інтеграції геометричного матеріалу з арифметичним і алгебраїчним складають числові характеристики (довжина, площа) геометричних фігур. Узагальнюються знання учнів про одиниці вимірювання довжини, площі і вміння переходити від одних одиниць до інших, оскільки ці знання і вміння використовуються для предметів природничого циклу та технологій.
Важливим є формування в учнів умінь подавати дані у вигляді таблиць і діаграм різних типів та на основі їхнього аналізу робити відповідні висновки. Вивчення математики у 6 класі здійснюється з переважанням індуктивних міркувань в основному на наочноінтуїтивному рівні із залученням практичного досвіду учнів і прикладів із довкілля. Відбувається поступове збільшення теоретичного матеріалу, який вимагає обґрунтування тверджень, що вивчаються. Це готує учнів до ширшого використання дедуктивних методів на наступному етапі вивчення математики .
4. Структура навчальної програми
Програму представлено в табличній формі, що містить чотири частини: очікувані результати навчання, пропонований зміст, види навчальної діяльності та ключові компетентності. У частині «Пропонований зміст» вказані змістові питання, що вивчаються. У частині «Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів» конкретизовані знання змісту й процедурні знання залежно від змісту, що вивчається, «Ключові компетентності» деталізовано рівень засвоєння кожного з понять теми. У частині «Види навчальної діяльності» вказано орієнтовний перелік видів діяльності, які можуть бути запропоновані учням.
У навчальній програмі надається право коригувати послідовність вивчення навчального матеріалу та змінювати розподіл годин залежно від прийнятої методичної концепції та конкретних навчальних ситуацій.
Навчальна програма пропонує провести 11 діагностичних робіт з тем(розподіл подано у таблиці).
Назва теми |
Кількість годин |
Кількість контрольних робіт |
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ ЗА 5 КЛАС |
14 ГОДИН |
1 |
ЗВИЧАЙНІ ДРОБИ |
50 ГОДИН |
2 |
ВІДНОШЕННЯ І ПРОПОРЦІЇ |
40 ГОДИН |
2 |
РАЦІОНАЛЬНІ ЧИСЛА ТА ДІЇ З НИМИ |
89 ГОДИН |
5 |
ПОВТОРЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ |
17 ГОДИН |
1 |
Всього |
210 годин |
11 |
Кількість тижневих навчальних годин у програмі відповідає максимальній (6 год) у Типовій освітній програмі (затверджена наказом МОН від 19.02.2021р.№ 235).
ІІ частина
Програма з математики 6 клас НУШ з розрахунку 6 годин на тиждень
Складено до підручника «Математика» (підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. С. Істер)
відповідно до модельної навчальної програми «Математика 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автор Істер О.С.).
Пропонований зміст |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Ключові компетентності |
Види навчальної діяльності |
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ ЗА 5 КЛАС (14 ГОДИН) |
||||
Натуральні числа та дії з ними. Геометричні фігури та величини. Подільність натуральних чисел. Дробові числа та дії з ними
|
Пояснює, що таке: натуральне число; значення виразу; степінь натурального числа, квадрат і куб натурального числа; відрізок, пряма; промінь; координатний промінь; шкала; кут; трикутник; квадрат; прямокутник; рівні фігури; розв’язати рівняння; розв’язує вправи, що передбачають: аналіз лінійних та стовпчастих діаграм; розв’язує: рівняння на основі залежностей між компонентами та результатом арифметичних дій; обирає числові дані, необхідні і достатні для відповіді на запитання задачі; створює допоміжну модель задачі різними способами. розв’язує вправи, що передбачають: використання ознак подільності чисел на 2, 3, 5, 9, 10; розкладання натуральних чисел на прості множники в межах тисячі; знаходження спільних дільників двох чисел; найбільшого спільного дільника (НСД) двох (кількох) чисел в межах ста; знаходження найменшого спільного кратного формулює означення: правильного і неправильного дробу; середнього арифметичного; знає, розуміє та застосовує правила: округлення десяткових дробів, знаходження середнього арифметичного; розв’язує вправи, що передбачають: порівняння, додавання і віднімання звичайних дробів з однаковими знаменниками; порівняння, округлення, додавання, множення ділення десяткових дробів на натуральне число та на десятковий дріб; перетворення мішаного числа у неправильний дріб; перетворення неправильного дробу в мішане число або натуральне число; знаходження середнього арифметичного кількох чисел; |
Чітко і зрозуміло формулювати думки, аргументувати, ставити запитання і розпізнавати проблеми, формулювати висновки на основі інформації, поданої в різних формах, доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію. Оперувати текстовою і числовою інформацією, геометричними об’єктами на площині та в просторі, встановлювати кількісні та просторові відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо), обирати, створювати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об’єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати, шукати пояснення та оцінювати правильність аргументів, усвідомлення важливості математики як мови науки, техніки та технологій. Будувати та досліджувати математичні моделі природних явищ і процесів, робити висновки на основі міркувань та свідчень, обґрунтовувати рішення усвідомлення важливості математики для опису та пізнання навколишнього світу; генерувати нові ідеї щодо розв’язання проблемної ситуації, аналізувати та планувати їхнє втілення. Структурувати дані, діяти за алгоритмом та складати алгоритм, визначати достатність даних для розв’язання задачі, використовувати різні знакові системи, оцінювати достовірність інформації, доводити істинність тверджень; критичне осмислення інформації та джерел її отримання, усвідомлення важливості інформаційно-комунікаційних технологій для ефективного розв’язання математичних задач. Усвідомлювати власні освітні потреби та цінності нових знань і умінь, зацікавленість у пізнанні світу та розуміння важливості навчання впродовж життя, прагнення вдосконалювати результати людської діяльності. Висловлювати власну думку, слухати і чути інших осіб, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів, аналізувати і критично оцінювати події у державі на основі статистичних даних, враховувати правові, етичні й соціальні наслідки прийняття рішень, розпізнавати інформаційні маніпуляції, налаштованість на логічне обґрунтування позиції без передчасного переходу до висновків. Співпрацювати в команді для розв’язання проблеми, аргументувати та обстоювати власну позицію, приймати аргументовані рішення на основі аналізу всіх даних та формування причинно-наслідкових зв’язків проблемної ситуації. Бачити математику у творах мистецтва, будувати фігури, графіки, схеми, діаграми тощо, унаочнювати математичні моделі, здійснювати необхідні розрахунки для встановлення пропорцій, відтворення перспектив, створення об’ємно-просторових композицій. |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання. Усний рахунок. Дидактичні ігри. Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання, самостійних та тематичних контрольних робіт, інших видів робіт для діагностики, контролю знань та оцінювання результатів навчання. Робота з підручником. Групове обговорення проблемних ситуацій. Виконання інтерактивних вправ. Групові та індивідуальні консультації . Завдання взаємного оцінювання знань. Пошук інформації в друкованих джерелах та Інтернеті. Пошук раціональних способів обчислень числових виразів.Розв’язування задач дослідницького характеру. |
|
ЗВИЧАЙНІ ДРОБИ (50 ГОДИН ) |
||||
Поняття про відсотки Знаходження відсотка від числа Знаходження числа за значенням його відсотка Основна властивість дробу. Скорочення дробів Зведення дробів до нового знаменника Найменший спільний знаменник дробів Порівняння дробів з різними знаменниками Арифметичні дії зі звичайними дробам Перетворення звичайних дробів у десяткові Нескінченні періодичні десяткові дроби Десяткове наближення звичайного дробу Знаходження відсотка від числа Знаходження числа за значенням його дробу Знаходження числа за значенням його відсотків
|
наводить приклади: скінченних та нескінченних періодичних десяткових дробів; взаємно обернених чисел; розрізняє: скінченні та нескінченні періодичні десяткові дроби; читає і записує: нескінченні періодичні дроби; розуміє правила: порівняння, додавання, віднімання, множення і ділення звичайних дробів; знаходження дробу від числа та числа за його дробом; формулює основну властивість дробу, означення відсотка; подає звичайний або десятковий дріб у відсотках і навпаки, перетворює відсотки у звичайний або десятковий дріб; розв’язує вправи, що передбачають: скорочення дробів; зведення дробів до спільного знаменника; порівняння дробів; додавання, віднімання, множення і ділення звичайних дробів; запис звичайного дробу у вигляді десяткового дробу; розв’язує вправи, що передбачають: знаходження дробу від числа та числа за значенням його дробу; знаходження відсотків від числа та числа за його відсотками; розуміє співвідношення між числами на основі значень їх відсотків та відповідність між частинами числа і його відсотками (чверть, половина тощо); застосовує прийоми раціональних обчислень; розв’язує сюжетні задачі з реальними даними на: прийняття рішень у сфері фінансових операцій, пов’язані із відсотками, розрахунок власних та родинних фінансів, комунальних платежів; обирає числові дані, необхідні і достатні для відповіді на запитання задачі; створює допоміжну модель задачі різними способами |
Чітко і зрозуміло формулювати думки, аргументувати, ставити запитання і розпізнавати проблеми, формулювати висновки на основі інформації, поданої в різних формах, доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію, вести критичний та конструктивний діалог, поповнювати свій словниковий запас; визнавати важливість чітких і лаконічних формулювань та повагу до державної мови. Поповнювати словниковий запас математичними термінами іншомовного походження, зіставляти математичний термін або його буквене позначення з відповідником іноземною мовою для пошуку інформації в іншомовних джерелах; усвідомлювати важливість правильного використовувати математичні терміни та позначати їх у різних мовах у навчанні та повсякденному житті. Оперувати текстовою і числовою інформацією, геометричними об’єктами на площині та в просторі, встановлювати кількісні та просторові відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо), обирати, створювати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об’єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати, здійснювати прогнози в контексті навчальних і практичних задач, доводити правильність тверджень, застосовувати логічні способи мислення під час розв’язування пізнавальних і практичних задач, пов’язаних з реальними об’єктами, використовувати математичні методи в життєвих ситуаціях; шукати пояснення та оцінювати правильність аргументів, усвідомлення важливості математики як мови науки, техніки та технологій. Будувати та досліджувати математичні моделі природних явищ і процесів, робити висновки на основі міркувань та свідчень, обґрунтовувати рішення усвідомлення важливості математики для опису та пізнання навколишнього світу; генерувати нові ідеї щодо розв’язання проблемної ситуації, аналізувати та планувати їхнє втілення; відкритість до інновацій, позитивне оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших осіб. Розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі, які можна розв’язати, використовуючи засоби математики, оцінювати, прогнозувати вплив людської діяльності на довкілля через побудову та дослідження математичних моделей природних процесів і явищ; зацікавленість у дотриманні умов екологічної безпеки та сталому розвитку суспільства, визнання ролі математики в розв’язанні проблем довкілля. Структурувати дані, діяти за алгоритмом та складати алгоритм, визначати достатність даних для розв’язання задачі, використовувати різні знакові системи, оцінювати достовірність інформації, доводити істинність тверджень; критичне осмислення інформації та джерел її отримання, усвідомлення важливості інформаційно-комунікаційних технологій для ефективного розв’язання математичних задач. Організовувати та планувати свою навчальну діяльність, моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності, доводити правильність чи помилковість суджень; критичне оцінювання досягнень науково-технічного прогресу, оцінювати результати своєї навчальної діяльності. Усвідомлювати власні освітні потреби та цінності нових знань і умінь, зацікавленість у пізнанні світу та розуміння важливості навчання впродовж життя, прагнення вдосконалювати результати людської діяльності. Висловлювати власну думку, слухати і чути інших осіб, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів, аналізувати і критично оцінювати соціально-економічні події у державі на основі статистичних даних, враховувати правові, етичні й соціальні наслідки прийняття рішень, розпізнавати інформаційні маніпуляції, налаштованість на логічне обґрунтування позиції без передчасного переходу до висновків. Співпрацювати в команді для розв’язання проблеми, аргументувати та обстоювати власну позицію, приймати аргументовані рішення на основі аналізу всіх даних та формування причинно-наслідкових зв’язків проблемної ситуації; відповідальність та ініціативність, упевненість у собі, рівне ставлення до інших осіб та відповідальність за спільну справу. Бачити математику у творах мистецтва, будувати фігури, графіки, схеми, діаграми тощо, унаочнювати математичні моделі, здійснювати необхідні розрахунки для встановлення пропорцій, відтворення перспектив, створення об’ємно-просторових композицій. Усвідомлення взаємозв’язків математики та культури на прикладах із живопису, музики, архітектури тощо, розуміння важливості внеску математиків у загальносвітову культуру. Генерувати нові ідеї, аналізувати, ухвалювати оптимальні рішення, розв’язувати життєві проблеми, обстоювати свою позицію, дискутувати, використовувати різні стратегії, шукати оптимальні способи розв’язання проблемних ситуацій, будувати та досліджувати математичні моделі економічних процесів, планувати та організовувати діяльність для досягнення цілей, аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет, використовуючи математичні методи, робити споживчий вибір послуг і товарів на основі чітких критеріїв, використовуючи математичні вміння. Ощадливість і поміркованість, розуміння важливості математичних розрахунків та оцінювання ризиків |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання. Усний рахунок. Дидактичні ігри. Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання, самостійних та тематичних контрольних робіт, інших видів робіт для діагностики, контролю знань та оцінювання результатів навчання. Робота з підручником. Групове обговорення проблемних ситуацій. Виконання інтерактивних вправ. .Групові та індивідуальні консультації. Виконання завдань для самоконтролю та взаємоконтролю знань. Пошук інформації в друкованих джерелах та інтернеті. Дослідницька, проєктна та пошукова діяльність. Наприклад: Дослідження взаємозв’язку десяткових і звичайних дробів; Дослідження різних форм подання задач на відсотки; Дослідження взаємозв’язку десяткових дробів і відсотків; звичайних дробів і відсотків Пошук раціональних способів обчислень числових виразів; Знаходження та дослідження різних видів масштабу на картах і планах.
|
|
ВІДНОШЕННЯ І ПРОПОРЦІЇ (40 ГОДИН) |
||||
Відношення величин. Основна властивість відношення Пропорція. Основна властивість пропорції Пряма та обернена пропорційна залежність Поняття про масштаб Поділ числа у заданому відношенні Відсоткове відношення двох чисел Відсоткові розрахунки Коло. Довжина кола Круг. Площа круга Круговий сектор Кругові діаграми
|
наводить приклади пропорційних величин; розрізняє: коло і круг; пряму та обернену пропорційність; розуміє, що таке: відношення; пряма та обернена пропорційна залежність; члени пропорції; масштаб; коло, круг, радіус кола (круга), діаметр кола (круга); круговий сектор; кут кругового сектора; кругова діаграма; формулює: означення пропорції; основну властивість пропорції; зображує та знаходить на малюнках: коло і круг; круговий сектор; зображує кругові діаграми; розв’язує вправи, що передбачають: знаходження відношення чисел і величин; використання масштабу; знаходження невідомого члена пропорції; знаходження довжини кола і площі круга; розв’язує вправи, що передбачають: аналіз кругових діаграм; розв’язує: основні задачі на відсотки; задачі на пропорційні величини і пропорційний поділ; прогнозує очікуваний результат; розв'язує сюжетні задачі з реальними даними на: розрахунок відсоткового відношення різних величин, розпоряджання коштами, в простих ситуаціях оцінювати очікувані та реальні витрати тощо. |
Чітко і зрозуміло формулювати думки, аргументувати, ставити запитання і розпізнавати проблеми, формулювати висновки на основі інформації, поданої в різних формах, доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію, вести критичний та конструктивний діалог, поповнювати свій словниковий запас; визнавати важливість чітких і лаконічних формулювань та повагу до державної мови. Поповнювати словниковий запас математичними термінами іншомовного походження, зіставляти математичний термін або його буквене позначення з відповідником іноземною мовою для пошуку інформації в іншомовних джерелах; усвідомлювати важливість правильного використовувати математичні терміни та позначати їх у різних мовах у навчанні та повсякденному житті. Встановлювати кількісні та просторові відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо), обирати, створювати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об’єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати, здійснювати прогнози в контексті навчальних і практичних задач, доводити правильність тверджень, застосовувати логічні способи мислення під час розв’язування пізнавальних і практичних задач, пов’язаних з реальними об’єктами, використовувати математичні методи в життєвих ситуаціях; шукати пояснення та оцінювати правильність аргументів, усвідомлення важливості математики як мови науки, техніки та технологій. Будувати та досліджувати математичні моделі природних явищ і процесів, робити висновки на основі міркувань та свідчень, обґрунтовувати рішення усвідомлення важливості математики для опису та пізнання навколишнього світу; генерувати нові ідеї щодо розв’язання проблемної ситуації, аналізувати та планувати їхнє втілення; відкритість до інновацій, позитивне оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших осіб. Розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі, які можна розв’язати, використовуючи засоби математики, оцінювати, прогнозувати вплив людської діяльності на довкілля через побудову та дослідження математичних моделей природних процесів і явищ; зацікавленість у дотриманні умов екологічної безпеки та сталому розвитку суспільства, визнання ролі математики в розв’язанні проблем довкілля. Структурувати дані, діяти за алгоритмом та складати алгоритм, визначати достатність даних для розв’язання задачі, використовувати різні знакові системи, оцінювати достовірність інформації, доводити істинність тверджень; критичне осмислення інформації та джерел її отримання, усвідомлення важливості інформаційно-комунікаційних технологій для ефективного розв’язання математичних задач. Організовувати та планувати свою навчальну діяльність, моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності, доводити правильність чи помилковість суджень; критичне оцінювання досягнень науково-технічного прогресу, оцінювати результати своєї навчальної діяльності. Висловлювати власну думку, слухати і чути інших осіб, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів, аналізувати і критично оцінювати соціально-економічні події у державі на основі статистичних даних, враховувати правові, етичні й соціальні наслідки прийняття рішень, розпізнавати інформаційні маніпуляції, налаштованість на логічне обґрунтування позиції без передчасного переходу до висновків. Співпрацювати в команді для розв’язання проблеми, аргументувати та обстоювати власну позицію, приймати аргументовані рішення на основі аналізу всіх даних та формування причинно-наслідкових зв’язків проблемної ситуації; відповідальність та ініціативність, упевненість у собі, рівне ставлення до інших осіб та відповідальність за спільну справу. Бачити математику у творах мистецтва, будувати фігури, графіки, схеми, діаграми тощо, унаочнювати математичні моделі, здійснювати необхідні розрахунки для встановлення пропорцій, відтворення перспектив, створення об’ємно-просторових композицій. Усвідомлення взаємозв’язків математики та культури на прикладах із живопису, музики, архітектури тощо, розуміння важливості внеску математиків у загальносвітову культуру. Генерувати нові ідеї, аналізувати, ухвалювати оптимальні рішення, розв’язувати життєві проблеми, обстоювати свою позицію, дискутувати, використовувати різні стратегії, шукати оптимальні способи розв’язання проблемних ситуацій, будувати та досліджувати математичні моделі економічних процесів, планувати та організовувати діяльність для досягнення цілей, аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет, використовуючи математичні методи, робити споживчий вибір послуг і товарів на основі чітких критеріїв, використовуючи математичні вміння. Ощадливість і поміркованість, розуміння важливості математичних розрахунків та оцінювання ризиків |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання. Усний рахунок Дидактичні ігри. Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання, самостійних та тематичних контрольних робіт, інших видів робіт для діагностики, контролю знань та оцінювання результатів навчання.
Робота з підручником.
Групове обговорення проблемних ситуацій.
Виконання інтерактивних вправ.
Практична робота на вимірювання та побудову.
Групові та індивідуальні консультації.
Виконання завдань для самоконтролю та взаємоконтролю знань.
Пошук інформації в друкованих джерелах та інтернеті; Робота з додатковою літературою.
Дослідницька проєктна та пошукова діяльність.
|
|
РАЦІОНАЛЬНІ ЧИСЛА ТА ДІЇ З НИМИ (89 ГОДИН) |
||||
Додатні та від’ємні числа. Число нуль Координатна пряма. Координата точки на прямій Протилежні числа. Цілі числа. Раціональні числа Модуль числа Порівняння раціональних чисел Арифметичні дії з раціональними числами Відстань між точками на координатній прямій Властивості додавання і множення раціональних чисел. Коефіцієнт Розкриття дужок. Подібні доданки та їхнє зведення. Рівняння. Основні властивості рівнянь Розв’язування задач за допомогою рівнянь Паралельні та перпендикулярні прямі, їхня побудова за допомогою лінійки і косинця Координатна площина. Координати точки на площині Приклади графіків залежностей між величинами Куб. Прямокутний паралелепіпед Розгортка прямокутного паралелепіпеда Об’єм куба і прямокутного паралелепіпеда Одиниці вимірювання об’єму
|
наводить приклади: додатних та від’ємних чисел; протилежних чисел; цілих та раціональних чисел; розуміє, що таке: модуль числа; протилежні числа; цілі числа; раціональні числа; подібні доданки; координатна пряма, координата точки на прямій; координатна площина, координати точки на площині; формулює означення: модуля числа, протилежних чисел, паралельних та перпендикулярних прямих; будує: координатну пряму; координатну площину; перпендикулярні й паралельні прямі за допомогою лінійки і косинця; будує: графіки залежностей між величинами по точках; розв’язує вправи, що передбачають: знаходження модуля числа; порівняння раціональних чисел; додавання, віднімання, множення і ділення раціональних чисел; обчислення значень числових виразів, що містять додатні й від’ємні числа; розкриття дужок, зведення подібних доданків; знаходження координат точки та побудову точки за її координатами; знаходження об’єму прямокутного паралелепіпеда й куба; розв’язує вправи, що передбачають: аналіз графіків залежностей між величинами (відстань, час; температура, час тощо) застосовує прийоми раціональних обчислень; розв’язує: рівняння з використанням правил, що ґрунтуються на основних властивостях рівняння; текстові задачі за допомогою рівнянь; перевіряє правильність розв’язку задачі; розпізнає у просторі та співвідносить з об’єктами навколишньої дійсності: куб, прямокутний паралелепіпед; пояснює, що таке куб, прямокутний паралелепіпед; вершини, ребра, грані куба та прямокутного паралелепіпеда; рівняння; має уявлення про розгортку прямокутного паралелепіпеда, яке формується на реальних об’єктах навколишнього середовища; знає одиниці вимірювання об’єму; записує і пояснює формули об’єму куба й прямокутного паралелепіпеда та співвідношення між одиницями вимірювання об’єму; розв’язує сюжетні задачі з реальними даними на: знаходження об'єму об'єктів, що мають форму прямокутного паралелепіпеда |
Чітко і зрозуміло формулювати думки, аргументувати, ставити запитання і розпізнавати проблеми, формулювати висновки на основі інформації, поданої в різних формах, доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію, вести критичний та конструктивний діалог, поповнювати свій словниковий запас; визнавати важливість чітких і лаконічних формулювань та повагу до державної мови. Поповнювати словниковий запас математичними термінами іншомовного походження, зіставляти математичний термін або його буквене позначення з відповідником іноземною мовою для пошуку інформації в іншомовних джерелах; усвідомлювати важливість правильного використовувати математичні терміни та позначати їх у різних мовах у навчанні та повсякденному житті. Оперувати текстовою і числовою інформацією, геометричними об’єктами на площині та в просторі, встановлювати кількісні та просторові відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо), обирати, створювати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об’єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати, здійснювати прогнози в контексті навчальних і практичних задач, доводити правильність тверджень, застосовувати логічні способи мислення під час розв’язування пізнавальних і практичних задач, пов’язаних з реальними об’єктами, використовувати математичні методи в життєвих ситуаціях; шукати пояснення та оцінювати правильність аргументів, усвідомлення важливості математики як мови науки, техніки та технологій. Будувати та досліджувати математичні моделі природних явищ і процесів, робити висновки на основі міркувань та свідчень, обґрунтовувати рішення усвідомлення важливості математики для опису та пізнання навколишнього світу; генерувати нові ідеї щодо розв’язання проблемної ситуації, аналізувати та планувати їхнє втілення; відкритість до інновацій, позитивне оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших осіб. Розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі, які можна розв’язати, використовуючи засоби математики, оцінювати, прогнозувати вплив людської діяльності на довкілля через побудову та дослідження математичних моделей природних процесів і явищ; зацікавленість у дотриманні умов екологічної безпеки та сталому розвитку суспільства, визнання ролі математики в розв’язанні проблем довкілля. Структурувати дані, діяти за алгоритмом та складати алгоритм, визначати достатність даних для розв’язання задачі, використовувати різні знакові системи, оцінювати достовірність інформації, доводити істинність тверджень; критичне осмислення інформації та джерел її отримання, усвідомлення важливості інформаційно-комунікаційних технологій для ефективного розв’язання математичних задач. Організовувати та планувати свою навчальну діяльність, моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності, доводити правильність чи помилковість суджень; критичне оцінювання досягнень науково-технічного прогресу, оцінювати результати своєї навчальної діяльності. Усвідомлювати власні освітні потреби та цінності нових знань і умінь, зацікавленість у пізнанні світу та розуміння важливості навчання впродовж життя, прагнення вдосконалювати результати людської діяльності. Висловлювати власну думку, слухати і чути інших осіб, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів, аналізувати і критично оцінювати соціально-економічні події у державі на основі статистичних даних, враховувати правові, етичні й соціальні наслідки прийняття рішень, розпізнавати інформаційні маніпуляції, налаштованість на логічне обґрунтування позиції без передчасного переходу до висновків. Співпрацювати в команді для розв’язання проблеми, аргументувати та обстоювати власну позицію, приймати аргументовані рішення на основі аналізу всіх даних та формування причинно-наслідкових зв’язків проблемної ситуації; відповідальність та ініціативність, упевненість у собі, рівне ставлення до інших осіб та відповідальність за спільну справу. Бачити математику у творах мистецтва, будувати фігури, графіки, схеми, діаграми тощо, унаочнювати математичні моделі, здійснювати необхідні розрахунки для встановлення пропорцій, відтворення перспектив, створення об’ємно-просторових композицій. Усвідомлення взаємозв’язків математики та культури на прикладах із живопису, музики, архітектури тощо, розуміння важливості внеску математиків у загальносвітову культуру. Генерувати нові ідеї, аналізувати, ухвалювати оптимальні рішення, розв’язувати життєві проблеми, обстоювати свою позицію, дискутувати, використовувати різні стратегії, шукати оптимальні способи розв’язання проблемних ситуацій, будувати та досліджувати математичні моделі економічних процесів, планувати та організовувати діяльність для досягнення цілей, аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет, використовуючи математичні методи, робити споживчий вибір послуг і товарів на основі чітких критеріїв, використовуючи математичні вміння. Ощадливість і поміркованість, розуміння важливості математичних розрахунків та оцінювання ризиків. |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання. Усний рахунок. Дидактичні ігри. Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання, самостійних та тематичних контрольних робіт, інших видів робіт для діагностики, контролю знань та оцінювання результатів навчання. Робота з підручником. Групове обговорення проблемних ситуацій. Виконання інтерактивних вправ. Практична робота на вимірюваннями та на побудову Групові та індивідуальні консультації. Виконання завдань для самоконтролю та взаємоконтролю знань. Пошук інформації в друкованих джерелах та інтернеті. Робота з додатковою літературою.
Дослідницька, проєктна та пошукова діяльність. Наприклад: Пошук раціональних способів обчислень числових виразів. Дослідження значень виразів, що містять модуль. Дослідження розташування точки на координатній прямій (координатній площині) залежно від заданих координат. Знаходження та дослідження різних об’єктів довкілля, що мають форму об’ємних геометричних фігур, об’ємів цих об’єктів. Дослідження об’ємних фігур та їхніх розгорток. Визначення об’єму дослідницьким шляхом. Використання комп’ютернихпрограм для побудови графіків залежностей між величинами. Створення малюнків шляхом позначення точок на координатній площині та їхнього послідовного сполучення відрізками. Дослідження різних графіків залежності між величинами.
|
|
ПОВТОРЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ЗА РІК (17 ГОДИН) |
||||
Звичайні дроби Знаходження дробу від числа і числа за його дробом Відношення і пропорції Відсоткові розрахунки Коло. Круг. Додатні та від’ємні числа. Модуль числа Додавання і віднімання раціональних чисел Множення раціональних чисел.Ділення раціональних чисел. Основні властивості рівнянь Найпростіші комбінаторні задачі.Ймовірність випадкової події. Найпростіші задачі на знаходження ймовірності. Логічні задачі.Піраміда |
розв’язує вправи, що передбачають: скорочення дробів; зведення дробів до спільного знаменника; порівняння дробів; додавання, віднімання, множення і ділення звичайних дробів; запис звичайного дробу у вигляді десяткового дробу; розв’язує сюжетні задачі з реальними даними на: прийняття рішень у сфері фінансових операцій, пов’язані із відсотками, розрахунок власних та родинних фінансів, комунальних платежів; розрізняє: коло і круг; пряму та обернену пропорційність; розуміє, що таке: відношення; пряма та обернена пропорційна залежність; формулює означення: модуля числа, протилежних чисел, паралельних та перпендикулярних прямих; розв’язує вправи, що передбачають: знаходження модуля числа; порівняння раціональних чисел; додавання, віднімання, множення і ділення раціональних чисел; розв’язує: рівняння з використанням правил, що ґрунтуються на основних властивостях рівняння; текстові задачі за допомогою рівнянь; записує і пояснює формули об’єму куба й прямокутного паралелепіпеда та співвідношення між одиницями вимірювання об’єму.
|
Чітко і зрозуміло формулювати думки, аргументувати, ставити запитання і розпізнавати проблеми, формулювати висновки на основі інформації, поданої в різних формах, доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію. Оперувати текстовою і числовою інформацією, геометричними об’єктами на площині та в просторі, встановлювати кількісні та просторові відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності. Обирає, створює і досліджує найпростіші математичні моделі реальних об’єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати, шукати пояснення та оцінювати правильність аргументів, усвідомлення важливості математики як мови науки, техніки та технологій. Структурувати дані, діяти за алгоритмом та складати алгоритм, визначати достатність даних для розв’язання задачі, використовувати різні знакові системи, оцінювати достовірність інформації, доводити істинність тверджень; критичне осмислення інформації та джерел її отримання, усвідомлення важливості інформаційно-комунікаційних технологій для ефективного розв’язання математичних задач. Усвідомлювати власні освітні потреби та цінності нових знань і умінь, зацікавленість у пізнанні світу та розуміння важливості навчання впродовж життя, прагнення вдосконалювати результати людської діяльності. Висловлювати власну думку, слухати і чути інших осіб, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів. Співпрацювати в команді для розв’язання проблеми, аргументувати та обстоювати власну позицію, приймати аргументовані рішення на основі аналізу всіх даних та формування причинно-наслідкових зв’язків проблемної ситуації. Бачити математику у творах мистецтва, будувати фігури, графіки, схеми, діаграми тощо, унаочнювати математичні моделі, здійснювати необхідні розрахунки для встановлення пропорцій, відтворення перспектив, створення об’ємно-просторових композицій. |
Короткі усні/письмові відповіді на запитання. Усний рахунок. Дидактичні ігри. Виконання вправ та розв’язування задач, передбачених очікуваними результатами навчання, самостійних та тематичних контрольних робіт, інших видів робіт для діагностики, контролю знань та оцінювання результатів навчання. Робота з підручником. Групове обговорення проблемних ситуацій. Виконання інтерактивних вправ ..Групові та індивідуальні консультації. Виконання завдань для самоконтролю та взаємоконтролю знань. Пошук інформації в друкованих джерелах та інтернеті. Робота з додатковою літературою. Дослідницька, проєктна та пошукова діяльність
|
|
ІІІ. Прикінцева частина
Навчальні досягнення учнів 6 класу підлягають поточному оцінюванню формувального характеру, у ході якого відстежується процес засвоєння компонентів змісту освіти, та підсумковому тематичному й річному оцінюванню, під час якого встановлюється відповідність здобутих учнями результатів навчання нормативно встановленим параметрам. Об’єктами поточного оцінювання є очікувані результати навчання, визначені програмою; об’єктами підсумкового оцінювання — очікувані та обов’язкові результати навчання, зафіксовані в Державному стандарті базової загальної освіти.
Контроль і оцінювання навчальних досягнень здійснюється систематично в індивідуальній формі, у формах самоконтролю і взаємного контролю, фронтально за допомогою методів спостереження, усного опитування, вивчення учнівських робіт і т. д.
Здійснення зворотного зв’язку з учнями в процесі оцінювання виконаних робіт має орієнтувати їх на успіх, підтримувати й надихати на саморозвиток і вдосконалення.
Заклади освіти мають право на свободу вибору форм, змісту та способів оцінювання за рішенням педагогічної ради.Оцінювання, окрім рівневого або бального може здійснюватися у формі самооцінювання, взаємооцінювання учнів, оцінювання вчителем із використанням окремих інструментів (карток, шкал, щоденника спостереження вчителя, портфоліо результатів навчальної діяльності учнів тощо).
Основною ланкою в системі контролю у закладах загальної середньої освіти є поточний контроль, що проводиться систематично з метою встановлення рівнів опанування навчального матеріалу та здійснення корегування щодо застосовуваних технологій навчання. Основна функція поточного контролю – навчальна. Запитання, завдання, тести, тощо спрямовані на закріплення вивченого матеріалу й повторення пройденого, тому індивідуальні форми доцільно поєднувати із фронтальною роботою класу. Також звертаємо увагу на важливість урахування мотиваційно-стимулюючої функції поточного оцінювання.
Тематичне оцінювання пропонується здійснювати на основі поточного оцінювання із урахуванням проведених діагностичних (контрольних) робіт. Під час виставлення тематичного балу результати перевірки робочих зошитів, як правило, не враховуються. Семестрове оцінювання може здійснюватися за результатами контролю груп загальних результатів відображених у Свідоцтві досягнень.
Річне оцінювання здійснюється на підставі загальної оцінки результатів навчання за І та ІІ семестри.
До навчальних досягнень учнів з математики, які підлягають оцінюванню, належать:
Відповідно до ступеня оволодіння зазначеними знаннями та способами діяльності виокремлюються такі рівні навчальних досягнень школярів з математики:
Початковий рівень - учень (учениця) називає математичний об’єкт (вираз, формулу, геометричну фігуру, символ), але тільки в тому випадку, коли цей об’єкт (його зображення, опис, характеристика) запропоновано йому (їй) безпосередньо; за допомогою вчителя виконує елементарні завдання.
Середній рівень - учень (учениця) повторює інформацію, операції, дії, засвоєні ним (нею) у процесі навчання, здатний(а) розв’язувати завдання за зразком.
Достатній рівень - учень (учениця) самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, вміє виконувати математичні операції, загальні методи і послідовність (алгоритм) яких йому(їй) знайомі, але зміст та умови виконання змінені.
Високий рівень - учень (учениця) здатний(а) самостійно орієнтуватися в нових для нього(неї) ситуаціях, складати план дій і виконувати його; пропонувати нові, невідомі йому(їй) раніше розв’язання, тобто його(її) діяльність має дослідницький характер.
Оцінювання якості математичної підготовки учнів з математики здійснюється в двох аспектах: рівень оволодіння теоретичними знаннями та якість практичних умінь і навичок, здатність застосовувати вивчений матеріал під час розв’язування задач і вправ
Критерії оцінювання груп результатів визначених Державним стандартом базової середньої освіти
(Освітня галузь «Математична»)
Групи результатів |
Рівні результатів навчання |
||||
Початковий (знання, розуміння) |
Середній (застосування) |
Достатній (аналіз, синтез) |
Високий (оцінювання, продукування ) |
||
Дослідження ситуацій і виокремлення проблем, які можна розв`язати із застосуванням математичних методів (опрацьовує проблемні ситуації та створює математичні моделі)
|
Вирізняє у проблемній ситуації математичні дані
Розрізняє початкові дані та шукані результати
Розрізняє таблиці, діаграми, формули, графіки |
Визначає дані, які є необхідними для розв`язання проблемної ситуації Використовує ІКТ для пошуку та зберігання інформації математичного змісту Читає таблиці, діаграми, формули, графіки Перетворює текстову інформацію математичного змісту в таблиці та діаграми Визначає та описує математичні характеристики навколишніх об`єктів (кількість, розмір, форма) Добирає моделі та способи, розробляє план розв`язання проблемної ситуації за аналогією |
Виокремлює в конкретній проблемній ситуації її окремі складові частини, що можуть бути розв`язані математичними методами Вирізняє проблемну ситуацію з аналогічним способом розв`язання Записує та представляє дані у текстовій, табличній та графічній формі Пропонує ідеї щодо ходу розв`язання проблемної ситуації Будує математичну модель, використовуючи вирази, рівняння, нерівності, графіки та інші форми представлення моделі Виокремлює простіші проблеми у складі запропонованої проблемної ситуації |
Вирізняє проблемні ситуації, які можуть бути розв`язані відомими математичними методами Описує зв`язки між даними Визначає компоненти математичної моделі проблемної ситуації, взаємозв`язки між ними Планує власні дії, спрямовані на розв`язання проблемної ситуації Прогнозує межі, точність, можливі форми представлення результату Презентує свої висновки чи способи розв`язання усно або письмово, зокрема з використанням ІКТ |
|
Моделювання процесів і ситуацій, розроблення стратегій, планів дій для розв`язання проблемних ситуацій (розв`язує математичні задачі)
|
Розпізнає математичну інформацію в різних формах (числовій, графічній, табличній) Розпізнає та інтерпретує числову інформацію, розпізнає геометричні об`єкти та їх елементи на площині та в просторі |
Використовує відомі правила та послідовність дій з математичними об`єктами для розв`язання проблемних ситуацій Представляє математичну інформацію в різних формах (числовій, графічній, табличній тощо) |
Представляє математичну інформацію в різних формах (числовій, графічній, табличній тощо), аналізує її, робить висновки Приймає рішення щодо вибору раціонального способу розв`язаня проблемної ситуації |
Пропонує раціональний спосіб розв`язання проблемної ситуації Виявляє ініціативу та пропонує можливі варіанти залучення додаткових ресурсів і даних |
|
Критичне оцінювання процесу та результату розв`язання проблемних ситуацій (критично оцінює результати розв`язання проблемних ситуацій) |
Розрізняє дані та невідомі елементи проблемної ситуації Відповідає на запитання щодо умови, залежності між елементами проблемної ситуації |
Розрізняє умову і вимогу, дані та невідомі елементи проблемної ситуації Групує математичні об`єкти за спільними ознаками, описує їх властивості |
Відповідає на запитання щодо умови, залежності між елементами проблемної ситуації, недостатності та надлишковості даних |
Презентує результати розв`язання проблемної ситуації, використовуючи різні способи та інструменти, зокрема ІКТ Використовує властивості математичних об`єктів для обґрунтування своїх дій та їх наслідків |
|
Використана література
1.Державний стандарт базової середньої освіти . Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898.
2.Додаток до листа МОН від 24.03.2021. Методичні рекомендації для розроблення модельних навчальних програм.
3.Програма з математики (Програму затверджено Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804).
4.Програма для 3-4 кл . Математична галузь (за ред. Савченко О. Я, 2019 р.).
5.Модельна навчальна програма «Математика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автор Істер О.С.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)