Відділ освіти Борщівської міської ради
Борщівський будинок дитячої творчості
Навчальна програма з позашкільної освіти
Художньо естетичного-напрямку
“Декоративний розпис”
Початковий рівень навчання
1 рік навчання
Борщів-2019
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
|
Одним з поширених видів народного мистецтва, що здавна культивується на Україні, є декоративний розпис. Декоративні розписи надзвичайно різноманітні. Споконвіку вони побутують на сільських будівлях, домашній утварі, речах домашнього вжитку — меблях, посуді, тканинах. Але головною їх різновидністю є настінний розпис. Про давність існування настінного розпису в народній архітектурі, в побуті часто говориться у весільних піснях, колядках, прислів’ях. |
Його мотиви та орнаменти створені на основі краси нашої природи та душі нашого народу. Багатогранна і цікава історія декоративного розпису, що ввійшов яскравою сторінкою в життя українського народу. Із покоління в покоління народні майстри вдосконалювали техніку декоративного розпису, вносили нові орнаменти та мотиви, які використовувались для оздоблення хатнього інтер’єру, речей побуту. Своєрідність прикладного мистецтва нашого народу обумовлена особливостями суспільно-політичного розвитку української держави, природними умовами її території. Спілкування з національним народно-прикладним мистецтвом необхідне в моральному становленні особистості кожної дитини. Воно є неоціненим засобом виховання любові до рідного краю, формування почуття краси мистецтва.
Розкриває багатство культури українців, знайомить з їх минулим і сучасним, допомагає засвоїти національні звичаї, традиції. У кожній місцевості утверджувався власний стиль розпису з притаманними йому елементами та мотивами, технікою виконання, секретами майстерності, що передавалися наступним поколінням майстрів. Декоративний розпис, як вид навчальної творчої роботи, сприяє розвитку у дітей художнього смаку, творчих умінь та навичок, вихованню шанобливого ставлення до культури та історії українського народу. Завдяки вивченню даного виду мистецтва учнівська молодь долучається до мистецької скарбниці України. Навчальна програма «Декоративний розпис» реалізується у гуртку художньо-естетично-естетичного напряму та спрямована на вихованців віком від 7 до 12 років. Навчальна програма ставить за мету – формування компетентностей особистості засобами декоративно-прикладного мистецтва, розвиток художніх здібностей вихованців, здатності до художньо-творчої діяльності.
При реалізації даної програми вирішуються завдання формування таких компетентностей:
- пізнавальної – забезпечує формування у вихованців національної
свідомості, системи естетичних знань, особливостей художньо-образної
мови народного мистецтва, засвоєння спеціальних художніх прийомів
декоративно-ужиткового мистецтва;
- практичної – сприяє оволодінню практичними уміннями та
навичками декоративного розпису;
- творчої – забезпечує розвиток творчих здібностей вихованців та
потреби у творчій самореалізації;
- соціальної – сприяє розвитку інтересу до народного мистецтва,
позитивних якостей емоційно-вольової сфери (самостійності,
наполегливості, працелюбності), уміння співпрацювати; формуванню
дружніх стосунків.
Програма передбачає 1 роки навчання:
1-й рік – початковий рівень – 216 год. на рік, 6 год. на тиждень;
Програма початкового навчального рівня ставить за мету адаптацію
дітей у колективі, загальний художній розвиток засобами декоративно-ужиткового мистецтва, виявлення їх художніх нахилів та уподобань, ознайомлення вихованців з творами народних майстрів, художніми ремеслами України . Практична робота спрямована на опанування дітьми елементів і мотивів народного розпису та складання на цій основі власних декоративних композицій.
Програма основного рівня навчання спрямована на ознайомлення
вихованців з різними видами декоративного мистецтва, історією їх виникнення, формування у дітей навичок та умінь роботи із різними матеріалами та основами формування у дітей базових компетенцій, що передбачають оволодіння вихованцями знаннями з основних видів декоративно-ужиткового мистецтва, поглиблення знань про декоративний розпис, формування художньо-практичних умінь та навичок, стимулювання їх творчої активності.
Загальними принципами організації навчально-виховного процесу є:
поєднання пізнавальної і практичної діяльності, індивідуальний,
диференційований підхід, послідовність і поступовість викладення матеріалу.
Зміст програми передбачає використання таких методів організації
навчальної діяльності: словесні, наочні, практичні, мультимедійні.
Початковий рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№
|
Розділ,тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
||
1. |
Вступ |
3 |
- |
3 |
2. |
Основи кольорознавства |
17 |
55 |
72 |
3. |
Основи декоративно-прикладного мистецтва |
9 |
38 |
47 |
4. |
Основи композиції |
4 |
26 |
30 |
5. |
Декоративний розпис |
15 |
46 |
61 |
6. |
Підсумок |
- |
3 |
3 |
|
Разом |
48 |
168 |
216 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступ ( 3 год.)
Теоретична частина. Знайомство з вихованцями та планом роботи гуртка. Техніка безпеки у позашкільному закладі та під час занять. Матеріали та інструменти народного майстра.
Практична частина. Екскурсія до Центру «Відродження» української
національної культури Сумського Палацу дітей та юнацтва.
2. Основи кольорознавства. Теоретична частина. Роль кольору в декоративно-ужитковому мистецтві. ( 72 год.)
Основні та похідні кольори. Ознайомлення з умовно теплими та холодними кольорами. Кольоровий контраст та його роль у декоративних композиціях. Емоційні властивості кольорів та їх роль у художньому творі.
Практична частина. Виконання вправ пензликом з використанням
основних кольорів (заливка, змішування кольорів). Замальовки природних форм. Виконання малюнків квітів у теплій гамі: мальви, тюльпани, соняхи. Виконання малюнків природних форм у холодній гамі: слива, виноград, волошки, барвінок тощо. Виконання декоративної композицій «Фантастичний звір». Виконання вправ на передачу настрою. Створення композицій за темами: «Бурхливе море», «Сумне дерево».
3. Основи декоративно-прикладного мистецтва ( 47 год.)
Теоретична частина. Оберегова символіка в народному мистецтві.
Знайомство з декоративно-ужитковим мистецтвом Сумщини. Види
декоративно-прикладного мистецтва. Розпис. Поняття про декоративний
розпис як вид народного мистецтва. Історія походження петриківського
розпису та його місце в житті українського народу. Елементи та мотиви
петриківського розпису. Інструменти для розпису. Витинанка. Про що
розповідає витинанка?. Матеріали для виготовлення витинанок. Знайомство з найпростішими способами виготовлення витинанок, вириванок. Писанкарство. Про що розповідає писанка?. Знайомство з найпростішими знаками-символами на писанках. Ткацтво. Знайомство з кролевецьким рушником. Символи в кролевецькому ткацтві.
Практична частина. Екскурсія до художнього музею. Замальовки
орнаментів з глинської кераміки, вишивки, кролевецького ткацтва.
Використання основних прийомів петриківських майстрів: «примакування», «малюнок пальчиком», «перехідний мазок». Виготовлення витинанок «Сніжинки», Різдвяні янголи», «Вириванка-іграшка». Створення ескізу писанок на основі солярних знаків. Виконання ескізу рушника за мотивами кролевецького ткацтва.
4. Основи композиції ( 30 год.)
Теоретична частина. Ритм як засіб композиції. Ритм у виробах
декоративного мистецтв. Симетрія та асиметрія як засіб композиції. Симетрія у природі та декоративному мистецтві. Рівновага як засіб композиції.
Практична частина. Створення орнаменту в смужці (закладка для книжок)
у техніці аплікації. Виконання малюнку «Дерево життя». Виконання вправ (врівноважена та неврівноважена композиція). Використання закону рівноваги при створенні композиції «Ескіз для рушника».
5. Декоративний розпис ( 61 год.)
Теоретична частина. Петриківський розпис. Знайомство з основними
елементами петриківського розпису: «зернятко», «травичка», «кривеньке
зернятко», «пуп’янок», «горішки». Стилізація. Стилізація природних форм у декоративному мистецтві. Знайомство з технікою малювання пальчиками. Орнаменти та їх класифікація. Знайомство з поняттям «орнамент». Види орнаментів: рослинний, геометричний, зооморфний. Чарівний світ образів Марії Приймаченко. Народний розпис. Фантастичний світ образів Марії Приймаченко. Розвиток дитячої уяви, фантазії, практичних навичок у створенні фантастичних образів на основі реальних. Народна картинка. Знайомство з народною картинкою майстрів України, їх тематика і техніки виконання. Розпис керамічних виробів. Особливості розпису глинської кераміки. Кераміка села Межиричі. Сувенірні вироби з декоративного розпису. Поняття про сувенір. Особливості сувенірних виробів України. Використання різних основ
для сувенірів (дерево, ДСП, пластика, скло тощо). Знайомство з найпростішими традиційними та сучасними техніками декорування. Розпис по тканині. Батик як вид декоративного розпису. Історія виникнення батика.
Практична частина. Виконання елементів на папері, складання на цій
основі «бігунців» та композицій у квадраті. Замальовки природних форм та їх стилізація. Створення на цій основі орнаменту в колі. Виконання вправ та композиції «Калина» у техніці малювання пальчиками. Виконання декоративних композицій з різних видів орнаментів: «Килимок», «Доріжка», «Коники», «Ружа». Виконання малюнків «Чарівний птах», «Жар-птиця», «Звір, що живе у морі». Виконання народних картинок на основі свят і обрядів: «Різдвяна зірка», «Великдень», «Вербна неділя». Виготовлення сувенірів у техніках: «розпис на склі»,
«розпис на дереві», «декупаж». Виготовлення мальованок. Виготовлення
вітальних листівок та міні-батиків за власним задумом у техніці холодного батика.
6. Підсумок ( 3 год.)
Теоретична частина. Підведення підсумків роботи за навчальний рік,
закріплення основних понять, термінів.
Практична частина. Перегляд та аналіз творчих робіт вихованців за
навчальний рік. Відбір кращих робіт вихованців для виставки .
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
- основні та похідні кольори;
- теплі та холодні кольори;
- кольоровий контраст;
- емоційні властивості кольорів;
- основні види декоративно-прикладного мистецтва;
- елементарні закони композиції;
- оберегову символіку;
- види орнаментів та їх класифікацію;
- особливості декоративного розпису;
- що таке глинська кераміка?;
- найпростіші традиційні та сучасними техніками декорування;
- техніку холодного батика.
Вихованці мають вміти:
- використовувати в роботі основні прийоми петриківського розпису;
- виконувати вправи пензликом з використанням основних кольорів;
- стилізувати природні форми;
- створювати композиції за темами;
- виконувати замальовки орнаментів з глинської кераміки, вишивки
кролевецького ткацтва;
- створювати орнамент «бігунець»;
- виготовляти сувеніри в техніках: «розпис на склі», «розпис на дереві»,
«декупаж»;
- виготовляти мальованки та вітальні листівки;
- розписувати сувенірні вироби;
- створювати ескізи розпису керамічних виробів;;
- виконувати розпис на тканині;
- емоційно сприймати твори мистецтва, навколишню дійсність;
- висловлювати свої враження від твору;
Вихованці мають набути досвід:
- працювати в колективі і самостійно;
- підготовки робочого місця та догляду за художніми матеріалами;
- дотримання техніки безпеки під час практичної роботи;
- роботи з різними художніми матеріалами;
- дружніх стосунків, спілкування.