ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
«ЦЕНТР ТВОРЧОСТІ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА КИЇВЩИНИ»
СХВАЛЕНО
Протокол засідання науково-
методичної ради
КВНЗ КОР «Академія неперервної освіти»
від 28 лютого 2019 року №2
Навчальна програма з позашкільної освіти
художньо-естетичного напряму
Театру мод
2 роки навчання
м. Біла Церква-2019
Укладач:
Т. Юнцова – методист організаційно-масового відділу КЗ КОР «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини»
Рецензент:
В. Гаврилюк – завідуючий кабінетом позашкільної освіти Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів;
Пояснювальна записка
У формуванні гармонійно розвиненої особистості сьогодні все більш значну роль відіграє художньо-естетичне виховання. Здатність дитини оптимально розв’язувати поставлені завдання в дорослому житті залежить, насамперед, від специфіки образного мислення й естетичних переконань людини, від рівня свідомості, які сформовані у неї ще в дитинстві, коли загальна користь та ідея трансформуються в естетичну насолоду.
Виховання соціокультурних рис людини стає беззаперечною суспільною вимогою як основа становлення молодої формації громадян незалежної Української держави. Створення нового естетичного ставлення особистості на основі формування в неї художньої культури передбачає розвиток у кожної дитини культури праці та творчості, культури співжиття.
Театр мод є однією з форм гармонійного розвитку учнів, що поєднує трудове та естетичне виховання, сприяє формуванню творчої особистості, здатної до самореалізації та самовдосконалення.
Виховання естетичної культури сприяє підвищенню працездатності вихованців, розширенню їх світогляду, розвитку здатності сприймати та творити прекрасне, розкриває основи театрального мистецтва (драматургія, композиційна побудова номеру, акторська майстерність), створює умови для формування цілісного образу моделі: підбору аксесуарів, зачіски, макіяжу.
Заняття театру мод відбувається за навчальною програмою, змістом якої є такі дисципліни: хореографія, дефіле, фото-клас, відео-клас, акторська майстерність, основи стилю та візажу.
Відповідно до навчально-виховного плану передбачаються театралізовані покази моделей одягу, які перетворюються у коледжі на справжнє свято краси.
Процес навчання хореографії в театрі моди відбувається за такою схемою: спочатку вивчаються основні рухи, причому їх складність поступово зростає. У подальшому продовжується процес засвоєння методики класичного танцю: навички виконання розвиваються, вдосконалюються, все більше уваги приділяється ретельному відпрацюванню техніки. На кожному етапі додаються нові завдання, а попередній матеріал закріплюється, оскільки рухи, які були засвоєні раніше, включаються в більш складні комбінації.
Ще одним предметом із переліку дисциплін театру моди є «Дефіле» – подіумний крок, який взаємопов’язаний із предметом «Хореографія». Уміння та навички, набуті вихованцями театру моди на заняттях з хореографії, такі, як постановка класичної хореографічної постави, почуття ритму, пластика рухів, гнучкість, уміння володіти своїм тілом, танцювальні рухи складають незамінну базу для оволодіння навичками основ дефіле.
Навчання дефіле пов’язане з роботою над образами. В ідеалі від моделі на подіумі вимагається таке входження в образ, за якого відчувається повне злиття з ним, коли вона ніби живе його думками, почуттями, поняттями, стилем. Вихованці на заняттях з дефіле дізнаються про виразні можливості мови рухів тіла; за допомогою пози, міміки, жестів, вони намагаються показати характер, настрій, внутрішній світ певних образів. Кожен рух, поза, жест мають бути результатом діяльності уяви моделі. Такі заняття проводяться у формі ігор, вправ, етюдів. Знання, вміння і навички, набуті на заняттях з дефіле, вихованці театру моди можуть застосовувати і продовжувати вдосконалювати на заняттях з акторської майстерності.
Акторська майстерність – це мистецтво акторського перевтілення, вміння створити образ, змінити погляд, міміку і ледь помітні рухи тіла так, щоб народився єдиний образ у злитті моделі та костюму. Адже в моделі на подіумі не так багато виразних засобів, тому втілення в образ є одним з найвідповідальніших, найскладніших і суто творчих завдань.
Обов’язковим у програмі навчання театру моди є цикл «Моделінг», тобто вміння вдосконалювати красу тіла, який охоплює засвоєння питань, пов’язаних з доглядом за волоссям та шкірою, корекцією фігури, виконанням макіяжу, формуванням власного стилю.
Мистецтво візажу, як і будь-який інший вид мистецтва, має свої виразні засоби. Наприклад, за допомогою гри світла і тіні досягаються різноманітні оптичні ілюзії і виразні образи; використання різних технік нанесення косметики допомагає досягти створення певного змістовного образу.
Опанувавши базові знання мистецтва макіяжу, вихованці мають змогу художньо-творчо діяти. На основі фантазувань вони створюють різноманітні яскраві образи за допомогою макіяжу на фотосесії, оволодіваючи мистецтвом бодіарту.
Метою навчальної програми є формування ключових компетентностей особистості засобами театрального мистецтва.
Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:
пізнавальної – забезпечує ознайомлення з поняттями та знаннями, що стосуються модних тенденцій як одного із видів театрального мистецтва;
практичної – сприяє оволодінню навичками дефіле, драматургії, композиційної побудови номеру, акторської майстерності, фото-класу, відео-класу;
творчої – забезпечує формування творчих здібностей вихованців у процесі оволодіння театральним мистецтвом, розвиток естетичних почуттів та смаків;
соціальної – сприяє формуванню творчої особистості, здатної до самореалізації та самовдосконалення.
Навчальна програма театру моди розроблена для вихованців старшого шкільного віку (15-17 років), розрахована на 2 роки навчання: початковий рівень - 1 рік навчання - 144 години, основний рівень - 1 рік навчання - 216 годин). Навчально-виховні завдання програми реалізуються в теоретичній та практичній частинах, поділ на які передбачено навчально-тематичним планом.
Таким чином, навчальна програма театру моди має дійсно вагомий виховний потенціал в аспекті художньо-естетичного виховання. Безумовно, ефективність навчання в театрі моди оцінюється не стільки за показником масовості залучення до ньому дітей, а за тим, наскільки заняття в них сприяють художньо-естетичному розвитку вихованців. Тільки завдяки комплексному підходу можливо досягти максимального виховного ефекту.
Початковий рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ |
Зміст та види роботи |
Кількість годин |
||
усього |
теорія |
практика |
||
1 |
Вступ |
4 |
4 |
- |
2 |
Психолого-педагогічне вивчення особистісного потенціалу вихованців гуртка |
6 |
4 |
2 |
3 |
Історія костюму |
2 |
2 |
- |
4 |
Сучасні підходи до моделювання |
2 |
2 |
- |
5 |
Вивчення колективно-впорядкових вправ |
8 |
2 |
6 |
6 |
Техніка ходи (дефіле) |
12 |
2 |
10 |
7 |
Основи театрального мистецтва (драматургія, композиційна побудова номеру, акторська майстерність) |
16 |
4 |
12 |
8 |
Ознайомлення та вивчення танцювальних рухів, ритміка, сценічна пластика |
28 |
2 |
26 |
9 |
Постановка номерів для показу одягу |
38 |
- |
38 |
10 |
Етика та естетика |
4 |
2 |
2 |
11 |
Моделінг: техніка віражу та макіяжу, перукарського мистецтва |
6 |
2 |
4 |
12 |
Фото-клас |
4 |
- |
4 |
13 |
Відео-клас |
4 |
- |
4 |
14 |
Контроль знань, умінь, навичок |
4 |
- |
4 |
15 |
Підсумковий показ колекцій |
6 |
- |
6 |
|
Усього |
144 |
26 |
118 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Ознайомлення з метою, завданнями та змістом роботи гуртка. Відомості про театри мод. Правила техніки безпеки.
2. Психолого-педагогічне вивчення особистісного потенціалу вихованців гуртка (6 год.)
Анкетування. Перевірка акторських здібностей дітей, координації рухів, пластичності, зовнішньої відповідності. Формування груп за здібностями та нахилами.
3. Історія костюму (2 год.)
Поняття про костюм. Виникнення одягу. Одяг Стародавнього Сходу. Розвиток костюму за часів Античності, Середньовіччя, Нового часу. Жіночі та чоловічі костюми.
4. Сучасні підходи до моделювання одягу (2 год.)
Новітні підходи до моделювання одягу. Екологічний стиль. Створення матеріалів із новими експлуатаційними властивостями. «Сміттєвий» (вторинне використання продукції) дизайн. Нові технологічні рішення. Вплив людського фактору на нові тенденції сучасного дизайну. Етнічні стилі моделювання.
5. Колективно-порядкові вправи (8 год.)
Хода, ознайомлення з поняттями: коло, півколо, колона. Побудова кола, колони, перешикування з колони в пари, створення кола з колони, вільне розміщення на сцені.
6. Дефіле (12 год.)
Вивчення подіумного кроку, який взаємопов’язаний з хореографією. Навчання дефіле відбувається за такою схемою: спочатку ходіння сценою у взутті на високих підборах, щоб навчитися відчувати себе вільно та невимушено. Після формування відчуття свободи руху відпрацьовуються позування та розвороти. Корекція постави вихованців театру мод. Формування основних навичок техніки руху на сцені (подіумі).
7.Основи театрального мистецтва (драматургія, композиційна побудова номеру, акторська майстерність) (16 год.)
Основи акторської майстерності: робота над образами, вправи на розвиток впевненості, емоційності тощо. Вивчення основ драматургії та композиційної побудови номерів: експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка. Тема, ідея номеру. Сценографія.
8.Ознайомлення та вивчення танцювальних рухів (28 год.)
Вивчення танцювальних позицій (ніг, рук, тулуба), опанування основних рухів, комбінацій та зв’язок. Увага приділяється ретельному відпрацюванню техніки. Ритміка. Пластика.
9. Постановка номерів для показу одягу (38 год.)
Постановочна робота над майбутнім номером: створення концепції, задуму, плану підготовки, стратегії втілення задуму. Вивчення мови рухів тіла. Відображення характеру, настрою, внутрішнього світу певних образів за допомогою пози, міміки, жестів.
10. Етика і естетика (4 год.)
Етика як область філософії, в центрі якої знаходиться проблема добра. Естетика як область філософії, в центрі якої знаходиться проблема прекрасного.
11. Моделінг: техніка візажу та макіяжу, перукарського мистецтва (6 год.)
Навчання досягненню за допомогою гри світла і тіні різноманітних оптичних ілюзій і виразних образів; використання різних технік нанесення косметики, досягнення створення певного змістовного образу
12. Фото-клас (4 год.)
Основи композиції фотографії. Світло і тінь. Техніка фотографії. Робота над образом моделі. Основні елементи позування. Закріплення основних елементів позування, ознайомлення з професійними прийомами роботи з фотографом. Практичні заняття передбачають професійні фотосесії в приміщенні, на сцені та на виїзді.
13. Відео-клас (4 год.)
Основи роботи перед відеокамерою. Робота в кадрі. Відеозйомки колекцій.
14. Контроль знань, умінь, навичок (4 год.)
Контрольне заняття: вікторина за підсумками вивченого матеріалу (ігрова форма).
15. Підсумковий показ колекцій (6 год.)
Участь у масових заходах різних рівнів: показ розроблених колекцій одягу.
Прогнозований результат
Вихованці повинні знати:
Вихованці повинні вміти:
Вихованці мають набути досвід:
- роботи з літературою, ескізами щодо виникнення жіночого та чоловічого одягу;
- володіння основними елементами моделювання одягу різних стилів (нові технологічні рішення);
- організації підготовчого етапу роботи на сцені (подіумний крок, взаємодія з хореографією, вдосконалення краси тіла).
Навчально-тематичний план
(основний рівень, І рік навчання)
№ |
Зміст та види роботи |
Кількість годин |
||
разом |
теорія |
практика |
||
1 |
Вступ |
4 |
4 |
- |
2 |
Психолого-педагогічне вивчення вихованців гуртка |
8 |
- |
8 |
3 |
Удосконалення рівня володіння сценічним орієнтуванням |
12 |
2 |
10 |
4 |
Удосконалення техніки дефіле |
18 |
4 |
14 |
5 |
Удосконалення сценічної майстерності |
16 |
4 |
12 |
6 |
Принципи підбору музичного матеріалу |
10 |
2 |
8 |
7 |
Відпрацювання танцювальних рухів |
34 |
- |
34 |
8 |
Постановочна робота над майбутніми номерами |
62 |
6 |
56 |
9 |
Основні поняття, закони і правила етикету |
10 |
2 |
8 |
10 |
Стилістичні тенденції і напрями |
10 |
4 |
6 |
11 |
Удосконалення техніки візажу та макіяжу, перукарського мистецтва |
26 |
4 |
22 |
12 |
Фото-клас |
10 |
2 |
8 |
13 |
Відео-клас |
10 |
2 |
8 |
14 |
Перевірка знань, умінь, навичок |
8 |
- |
8 |
15 |
Підсумковий показ колекцій |
8 |
- |
8 |
|
Усього |
216 |
36 |
180 |
Зміст програми
Бесіда. Ознайомлення з планом роботи гуртка. Правила техніки безпеки.
Діагностика акторських здібностей дітей. Корегування основних показників формування колективу (координація рухів, пластичність, зовнішня відповідність).
(12 год).
Колективно-порядкові вправи: побудова кола, колони, перешикування з колони в пари, створення кола з колони, вільне розміщення на сцені.
Удосконалення подіумного кроку (хода сценою у взутті на високих підборах, володіння навичками відчувати себе вільно та невимушено). Відпрацювання позувань та розворотів. Формування і корекція постави. Вивчення різних стилів ходи: класичне дефіле, спортивне та шоу покази. Мистецтва носити костюм.
Основи артистичної техніки, що включають елементи: увагу, пам'ять, мислення, фантазію, імпровізацію, перевтілення тощо. Основні моменти, необхідні для переходу з одного емоційного, психологічного і тілесного стану в інший. Комплексний тренінг, спрямований на формування вміння спостерігати за іншими людьми, їх мімікою, жестами, ходою, манерою розмовляти тощо; розвиток уміння зосередитися на потрібних думках, виставах, емоціях, діях, цілях.
Удосконалення вмінь чути кінець та початок музичного супроводу, музичної фрази; відчувати характер, темп і форму музичного твору.
Основи мистецтва танцю від класичного екзерсису до модерна. Відпрацювання техніки танцювальних позицій (ніг, рук, тулуба), основних рухів, комбінацій та зв’язок. Постановка корпусу, легкість, природність і невимушеність у виконанні рухів, уміння орієнтуватися в просторі, розвиток відчуття ритму і такту.
Постановочна робота над майбутніми номерами: створення концепції, задуму, план підготовки, стратегія втілення задуму. Відображення характеру, настрою, внутрішнього світу певних образів за допомогою поз, міміки, жестів.
Вивчення проблеми і питань культури зовнішності, культури мови і спілкування, національних особливостей етикету тощо. Мистецтво іміджу, його складові, правила поведінки, вміння одягатися і гідно виглядати в різних обставинах. Dress-етикет і аксесуари. Повсякденний і побутовий етикет. Застільний етикет. Етикет моделі. Правила поведінки в екстремальних випадках. Знайомство з основними поняттями, законами і правилами етикету для їх подальшого застосування на практиці, що дозволяє правильно вести і красиво презентувати себе в суспільстві.
Стилістичні тенденції і напрями в світі моди. Поняття образу, формування індивідуальності стилю. Сценічний костюм і образ. Стиль і імідж. Мистецтво бути собою. Засвоєння навичок формування особистого гардеробу, правил використання кольору і підбору аксесуарів, розроблення свого неповторного стилю. Практичні заняття з композиції, кольорознавству, архітектоніці.
Використання різних технік нанесення косметики, створення певного змістовного образу. Досягнення за допомогою гри світла і тіні різноманітних оптичних ілюзій і виразних образів.
Вивчення особливостей різних видів фотографій. Book, портфоліо і тестові знімки. Види фотозйомок. Робота моделі на зйомці. Перегляд і аналіз фоторобіт відомих моделей. Зйомка на фотокамеру етюдів з імпровізаціями, самостійно підібраними образами, побудовою кадрів. Самостійна робота в парах над розробкою характеру і поз моделей під час фотозйомки. Подальший аналіз виконаної роботи.
Відеозйомки колекцій. Аналіз рівня навичок роботи перед відеокамерою.
Контроль рівня засвоєння вивченого матеріалу. Ігрові форми контрольних занять: вікторина , конкурс, експрес-гра тощо)
Звітний показ розроблених колекцій одягу. Участь у масових заходах різних рівнів (міських, районних, обласних, всеукраїнських і міжнародних фестивалях і конкурсах).
Прогнозований результат
Вихованці повинні знати:
Вихованці повинні вміти:
Вихованці мають набути досвід:
ЛІТЕРАТУРА
1. Аксьонова І. Ю. Основи українського народно-сценічного танцю: історичний аспект / І.Ю. Аксьонова – Рівне: РДГУ, 2009. – 135 с.
2. Бондаренко Л. Танцювальні композиції та етюди танців народів світу /Людмила Бондаренко, Олександр Бердовський. – К.: Музична Україна, 1969. – 229 с.
3. Василенко К.Ю. Лексика українського народно-сценічного танцю. – 3-те вид. – К.: Мистецтво, 1996. – 493 с.
4. Верховинець В.М. Теорія українського народного танцю. – 5-е видання. – К.: Музична Україна, 1990. – 151 с.
5. Годовський В. М. Теорія і методика роботи в дитячому хореографічному колективі /Володимир Годовський, Валентина Арабська. –Рівне: РДГУ, 2000
6. Інкіжинова В, Павлова С. Композиція костюму. Улан-Уде. - 2007. - 65 с.
7. «Магия макияжа» - Москва: Kpиcтина - Новый век, 2007.-7-22, 51-63, 65-85, 90-І25 с.
8. Рачіцкая Є.І. Моделювання та художнє оформлення одягу: навчальний
посібиик / Є.І. Рачіцкая, В.I. Сидоренко. - Ростов н/Д: Фенікс, 2002. - 608c.
9. Рахманіна В.М. «Можливості формування художньо-естетичного смаку
дітей в умовах театру моди» (доповідь старшого викладача ММІРЛ ВНЗ ВМУРоЛ «Україна»).
10. Сафіна Л.А. Дизайн костюма: навчальний посібник / Л.А. Сафіна, Л.М. Тухбатулліна, В.В. Хаматoва. - Росгов н/Д: Фенікс, 2006. - 390с
11. Сидорекo В.І. Історія стилів в мистецтві і костюмі: навчальний посібник / В.I. Сидоренко. - Ростoв н/Д: Фенікс, 2004. - 480c.
12. Тэтхем К. Дизайн в моде. Моделирование одежды. – М .: РИПОЛ классик, 2006. – 57 с.
13. Школа моделей «Golden-apples» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.golden-apples.ua/schola.htm