Навчальна програма з позашкільної освіти науково-технічний напрям «ЧАРIВНI ДОЛОНЬКИ »

Про матеріал
Навчальна програма з позашкільної освіти науково-технічний напрям «ЧАРIВНI ДОЛОНЬКИ » Заняття в гуртку «Чарівні долоньки» допомагає дітям розумно та цікаво проводити свій вільний час, пробуджує допитливість, любов до знань. Забезпечує реалізацію особистісних потреб кожної дитини згідно з їх індивідуальними здібностями і потребами
Перегляд файлу

ВІДДІЛ ОСВІТИ БАЛАКЛІЙСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

БАЛАКЛІЙСЬКИЙ ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ БАЛАКЛІЙСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

Схвалено                     Затверджено

методичною радою  районного методичного            педагогічною радою

кабінету відділу освіти Балаклійської РДА               Балаклійського ЦДЮТ

протокол № __ від «__»____ 2017 р.                          протокол № __ від «__» _____ 2017 р.

Голова методичної ради відділу освіти                      Голова педагогічної ради

Балаклійської РДА                                                        Балаклійського ЦДЮТ

________________ Т.М. Харченко                               ________________ М.С. Бабенко

 

 

 

 

 

Навчальна програма з позашкільної освіти

науково-технічний  напрям

 

«ЧАРIВНI  ДОЛОНЬКИ »

 

 

Початковий та основний рiвень

4  роки  навчання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Балаклія

2018

Укладач

Лiтвiнова Наталя Iванiвна, керівник гуртка «Чарiвнi долоньки» Балаклійського Центру дитячої та юнацької творчості Балаклійської районної ради Харківської області

 

Рецензенти:

 

Карнаух Лідія Леонідівна – заступник директора з навчально-виховної роботи  Балаклійського Центру дитячої та юнацької творчості Балаклійської районної ради Харківської області

 

Кузнецова Олена Анатолiiвна - методист Балаклійського Центру дитячої та юнацької творчості Балаклійської районної ради Харківської області

 

 

 

 

Навчальна програма адаптована на основі програми гуртка «Виготовлення сувенiрiв» для творчих об’єднань позашкільних і загальноосвітніх навчальних закладів науково-технічного напряму, рекомендовано Міністерством освіти і науки України лист № 1/11-17865 від 11.11.2014 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

 Позашкільна освіта є складовою системи безперервної освіти, визначеної Конституцією України, Законами України “Про освіту”, Про позашкільну освіту”, і спрямована на розвиток здібностей та обдарувань вихованців, задоволення їх інтересів, духовних запитів і потреб у професійному визначенні.

 Дошкільний та молодший шкільний вік – сприятливий період для розвитку творчих здібностей дитини, її образного мислення, емоційного сприйняття дійсності й активного ставлення до неї, формування компетентностей потрібних для життя,  для успішної самореалізації в суспільстві й особистісного розвитку громадянина, новатора, патріота.

Заняття в гуртку «Чарівні долоньки» допомагає дітям розумно та цікаво проводити свій вільний час, пробуджує допитливість, любов до знань. Забезпечує  реалізацію особистісних потреб кожної дитини згідно з їх індивідуальними здібностями і потребами.

 Програма  передбачає оволодіння сукупністю знань, умінь та навичок, основ науки дизайну та початковими допрофесійними знаннями,  формуванню у дітей творчого мислення, переконань щодо доцільності формування естетичного предметного середовища, програма створює умови для самореалізації і самоствердження вихованців.

Метою освітньої програми є формування ключових компетентностей, яких кожен потребує для особистої реалізації, розвитку, активної громадянської позиції, соціальної інклюзії та працевлаштування і які здатні забезпечити особисту реалізацію та життєвий успіх протягом усього життя.

Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:

уміння вчитися впродовж життя – здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, оволодіння основами знань з різних видів дизайну та образотворчої грамоти, поняттями проектування та виготовлення ескізу, виробів, речей; особливостями моделювання та конструювання;  оволодіння різних технік декорування.

практична – набуття навичок самостійно виготовляти вироби, виконувати технологічні операції, вміння працювати з різними матеріалами та інструментами; орієнтування в інформаційному просторі;

творча – забезпечення розвитку творчих здібностей вихованців, виховання естетичного смаку, творчої уяви, фантазії, сприяння визначенню індивідуального стилю роботи;

соціальна та громадська – розвиток позитивних якостей особистості: працелюбність, наполегливість у досягненні мети, відповідальність за результат власної діяльності; виховання шанобливого ставлення до духовних та матеріальних цінностей світової та української культур. Усвідомлення ролі ефективного спілкування  державною мовою. Уміння працювати з іншими на результат, попереджати і розв’язувати конфлікти, досягати компромісів. Повага до закону, дотримання прав людини і підтримка соціо- культурного різноманіття;

інформаційно-цифрова  -  передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно- комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією навички безпеки в інтернеті та кібербезпеці. Розуміння етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо);

екологічна грамотність і здорове життя - уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках сталого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя;

обізнаність та самовираження у сфері культури - здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва. Ця компетентність передбачає глибоке розуміння власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.

Гурток  працюватиме на засадах “Педагогіки партнерства”. Основні принципи цього підходу:

• повага до особистості; • доброзичливість і позитивне ставлення; • довіра у відносинах; • діалог – взаємодія – взаємоповага; • розподілене лідерство (проактивність, право вибору та відповідальність за нього, горизонтальність зв’язків); • принципи соціального партнерства (рівність сторін, добровільність прийняття зобов’язань, обов’язковість виконання домовленостей).

Освітня програма передбачає 4 роки навчання, початковий та основний рівні:

початковий рівень – 144 год. (4 год. на тиждень), 1-й рік навчання;

початковий рівень – 144 год. (4 год. на тиждень), 2-й рік навчання;

основний рівень – 144 год. (4 год. на тиждень), 1-й рік навчання;

основний рівень – 216 год. (6 год. на тиждень), 2-й рік навчання.

Упродовж всього періоду навчання проводиться у поєднанні колективних занять з індивідуально-фронтальною роботою.

За даною програмою основного рівня 2-го року навчання, можуть проводитись заняття в групах індивідуального навчання, які організовуються відповідно до Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах (наказ Міністерства освіти і науки

України №1123 від 10.12.2008р).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Початковий рівень, перший  і другий рік навчання

 

№ з/п

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

1

Вступ

2

-

2

2

Розділ 1. Робота з природними матеріалами та художнє конструювання

3

15

18

 

  1. Художнє конструювання та макетування

2

8

10

 

  1. Іграшки-сувеніри із природніх матеріалів

1

7

8

3

Розділ 2. Робота з папером і картоном

5

25

30

 

2.1. Плетіння зі смужок паперу

1

3

4

 

2.2. Аплікація як спосіб створення художніх виробів

1

5

6

 

2.3. Художнє вирізування із паперу

1

5

6

 

2.4. Об’ємні іграшки з паперу і картону

1

7

8

4

Розділ 3. Новорічні та різдвяні іграшки, сувеніри, ялинкові прикраси,виготовлення листівок

 

2

 

10

 

12

5

Розділ 4. Загальні основи образотворчої грамоти: графіка, живопис, мала скульптурна пластика 

5

29

34

6

Розділ 5. Ліплення із пластичних матеріалів

5

27

32

 

5.1. Ліплення з пластиліну

1

7

8

 

5.2. Ліплення із солоного тіста

1

7

8

 

5.3. Пластове ліплення

1

3

4

 

5.4. Техніка малювання пластиліном

2

10

12

7

Розділ 6. Виготовлення виставкових робіт

-

12

12

8

Розділ 7. . Екскурсійна діяльність

-

2

2

9

Підсумок

1

1

2

 

Разом

23

121

144

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ                 

 

Вступ (2 год.)

Мета і завдання роботи гуртка. Знайомство з гуртківцями. Правила поведінки в гуртку. Поняття про сувенір. Традиції українського народу. Сувенір в сучасному житті.

 Розділ 1. Робота з природними матеріалами та художнє конструювання (18 год.)

  1. Художнє конструювання та макетування (10 год.)     

Теоретична частина. Робота дизайнера над виготовленням нової форми, нового предмета. Основні етапи роботи над проектом. Макетування в художньому конструюванні. Ознайомлення з технологією виконання найпростішого макету.

Практична частина . Вибір теми роботи, підбір матеріалів. Виготовлення ескізів і  розгорток архітектурних споруд. Створення варіантів кольорового рішення творчих робіт. Робота з папером, картоном, пластиліном. Виконання простих виробів способом аплікації, складання силуетних моделей з геометричних фігур, виготовлення нескладних об'ємних іграшок. Ознайомлення з технологією виконання найпростішого макету. Виготовлення, під наглядом педагога, самостійно елементів макету.

  1. Іграшки-сувеніри із природного матеріалу (8 год.)

Теоретична частина. Організація робочого місця. Створення ескізів іграшок-істот. Виготовлення іграшок-істот за ескізами. Варіанти з’єднання частин іграшок. Стилізовані форми істот на площині. Аналіз виконаних робіт.

Практична частина. Виготовлення плоских композицій, іграшок-сувенірів. Виготовлення колективних сюжетних композицій. Підготовка основи. Викладання сюжету на основі. Оформлення робіт.  Дидактична гра на вибір керівника гуртка.

Розділ 2. Робота з папером і картоном (30 год.)

2.1. Плетіння зі смужок паперу (4 год.)

Теоретична частина. Папір – один із простих і доступних матеріалів. Історія винаходу паперу. Різноманітність фактури паперу: матовий, блискучий, щільний, прозорий, жатий. Плетіння як різновид художньої творчості. Плетені вироби та їх застосування.

Техніка плетіння плоских та об’ємних виробів зі смужок паперу. Оформлення робіт. Аналіз виконаних робіт.

Практична частина. Виготовлення закладок для книг, виготовлення іграшок, сувенирів. 

2.2. Аплікація як спосіб створення художніх виробів (6 год.)

Теоретична частина. Види художньої роботи з папером. Естетика і культура під час аплікаційних робіт. Плоскі та об’ємні аплікації. Силует у площинній аплікації. Аплікації на основі геометричних форм. Предметні аплікації. Тематичні або сюжетні аплікації. Поняття про перспективу. Етапи виготовлення аплікацій із паперу: підбір паперу для аплікацій за кольором, фактурою, розмірами; перенесення малюнка на кольоровий папір, вирізання деталей; визначення послідовності приклеювання деталей; наклеювання деталей на основу. Правила безпечної праці з ножицями. Оформлення аплікацій. Аналіз виконаних робіт.

Практична частина. Виготовлення сувенірів-аплікацій, плоских іграшок-аплікацій, вітальних листівок.  

2.3. Художнє вирізування із паперу (6 год.)

Теоретична частина. Види художнього вирізування з паперу: симетричні візерунки, орнаменти, транспарантне вирізування. Ознайомлення з мистецтвом витинанки. Необхідні матеріали й інструменти. Загальні правила для вирізування всіх видів. Поняття про силует, симетрію. Оформлення робіт. Аналіз виконаних робіт.

Практична частина. Вирізання сніжинок , вітальних листівок, серветок, панно в техніці витинанка.

2.4. Об’ємні  іграшки з паперу і картону (8 год.)

Теоретична частина. Безпечні прийоми користування ножицями, шилом, голкою. Відомості про народну іграшку. Виготовлення деталей іграшок за шаблонами. Рухомі з’єднання деталей. Оформлення іграшок. Аналіз виконаних робіт.

Практична частина. Виготовлення рухомих іграшок.

Розділ 3. Новорічні та різдвяні іграшки, сувеніри, ялинкові прикраси (12 год.)

Теоретична частина. Народні звичаї та обряди. Новорічна та різдвяна символіка. Народні повір’я про магічну силу різдвяних символів. Конструювання й виготовлення прикрас, іграшок, сувенірів. Естетичне оздоблення ялинкових прикрас та іграшок. Аналіз виконаних робіт.

Практична частина. Виготовлення сувенірів, ялинкових прикрас, вітальної листівки.

Розділ 4. Загальні основи образотворчої грамоти: графіка, живопис, мала скульптурна пластика (34 год.)

Теоретична частина.Малюнок — основа творчої діяльності дизайнера. Особливості роботи з художніми матеріалами та інструментами. Художні прийоми виконання малюнків в різних художніх техніках.

Графіка. Засоби виявлення об'ємно-пластичних якостей форми: крапка, лінія, штрих, фактура, тон, колір, лінійна перспектива (як засіб виявлення об'ємної форми); світлотінь (як засіб художньої виразності  та виявлення форми): світло, тінь, півтінь, рефлекс, відблиск, власна тінь та падаюча тінь. Зображення умовно-пласких предметів у фронтальному положенні.

 Живопис. Жанри образотворчого мистецтва. Колір і відчуття. Засоби зображувальної діяльності. колір (ахроматичний, хроматичний), тон, колорит, пляма, мазок; емоційне співвідношення кольорових  контрастів.  Спектр. Характеристики кольору: теплі і холодні кольори, насиченість, контраст тощо Об’єкт і тло. Світлотіньовий, світлотональний малюнок . Тональна перспектива. Плановість.

Поняття композиції.  Правила композиції. Висота точки зору, ракурс. Напрямок основних композиційних ліній: фронтальна композиція, діагональна. Лінійна перспектива. Визначення меж зображення. Змістовий та образотворчий центр зображення. Принцип рівноваги. Ритмічність малюнку.

Практична частина. Виготовлення творчих робіт за заданими темами та техніками. Практична частина включає роботи різного ступеню складності. Знайомство та відпрацювання технічних прийомів в роботі в різних  жанрах, в різних  художніх техніках: графіка, гризайль, техніка накладання тонкого шару прозорих фарб на просохлі фарби, техніка різними мазками, крапкування (дрібні мазки правильної форми),  змішані техніки тощо.

Розділ 5. Ліплення із пластичних матеріалів (32 год.)

5.1. Ліплення з пластиліну (8 год.)

Теоретична частина. Поняття, види та властивості пластичних матеріалів. Матеріали та інструменти. Правила підготовки пластиліну до роботи.

Практична частина. «Малювання пластиліном». «Мозаїка» з пластиліну. «Інкрустація» по пластиліну.

5.2. Ліплення із солоного тіста (8 год.)

Теоретична частина. Солоне тісто, як пластична маса. Особливості роботи з тістом. Інструменти.

Практична частина. Формування простих плоских геометричних форм із солоного тіста та подальше їх декорування. Ліплення «равликів», спіральок, хвильок, плетінок, «миколайчиків»; ліплення іграшок-рибок та декорування їх «лусочками», «зернятками», «шишечкою»; ліплення «жайворонків».

5.3.  Пластове ліплення (4 год.)

Теоретичне частина. Правила техніки безпеки. Прилади та матеріали, технологічні прийоми, необхідні для створення виробу з пласту.

Практична частина. Створення пластової композиції, декорованої за допомогою відтиску листя, гілочки, тканини з яскраво вираженою фактурою.

5.4.  Техніка малювання пластиліном (12 год.)

Теоретична частина.  Правила техніки безпеки. Прилади та матеріали. Пластилін, його властивості та особливості роботи з ним, технологічні прийоми малювання пластиліном .                     

Практична частина.Малювання овочів, фруктів, глечиків, тварин за зразком. Малювання за ескізом, утвореним комбінацією декількох зразків. Створення довільної композиції за самостійно розробленим ескізом.

Розділ 6. Виготовлення виставкових робіт (12 год.)

Виготовлення робіт на районну виставку дитячої творчості.

Розділ 8. Екскурсія на виставку (2 год.)

Екскурсія на виставки дитячої творчості.

9.Підсумок (2 год.)

Підведення підсумків роботи гуртка. Відзначення кращих робіт.

 

 

 

 

 

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

  • властивості природних матеріалів;
  • правила збирання, засушування й зберігання природних матеріалів;
  • основні правила створення площинної аплікації;
  • прийоми з’єднання деталей об’ємних виробів із природного матеріалу;
  • основні поняття про творчу діяльність художника-дизайнера, його робоче місце, матеріали та інструменти;
  • правила техніки безпеки при роботі з різноманітними інструментами та матеріалами;
  • основні поняття дизайну;
  • про еволюцію речей;
  • розрізняти жанри образотворчого мистецтва;
  • властивості та прийоми роботи з різними художніми матеріалами;
  • основи техніки аплікації, колажу;
  • правила техніки безпеки при роботі з різноманітними інструментами та матеріалами;
  • поетапність прийомів роботи в малій скульптурній пластиці;
  • поняття про композицію (підбір елементів, формування, співвідношення кольорів);
  • властивості паперу,  його різноманітність фактури;
  • умовні позначення ліній на ескізах, кресленнях та їхнє призначення, позначення місць нанесення клею;
  • назви геометричних тіл і фігур, прийоми виконання розгорток об’ємних фігур;
  • основи техніки аплікації;
  • ознайомлення з мистецтвом витинанок;
  • види ниток і тканин, робота з ними;
  • загальні поняття про пряжу, нитки, шпагат, тканину, природні й штучні волокна;
  • інструменти і приладдя для роботи з тканиною;
  • види швів («голка вперед», «через край», «петельний»);
  • правила безпечної роботи з голкою.  

 

Вихованці мають вміти:

  • організовувати робоче місце, дотримуватись правил техніки безпеки при роботі з різним обладнанням та інструментом;
  • розрізняти жанри образотворчого мистецтва;
  • всебічно аналізувати об'єкт;
  • виконувати малюнки різними  художніми техніками та інструментам;
  • писати плакатними перами;
  • використовувати різні художні прийоми для удосконалення та оформлення предметів  навколишнього середовища;
  • працювати з різноманітними  художніми матеріалами;
  • оволодіти технікою аплікації, створення орнаменту;
  • оволодіти прийомами роботи в малій скульптурній пластиці;
  • виконувати розмітку найпростіших розгорток виробів за допомогою лінійки, кутника,циркуля;
  • виконувати прості об’ємні (напівоб’ємні) сконструйовані форми;
  • розрізняти кольори за сприйняттям (теплі та холодні);
  • узгоджувати зображення композиції з форматом основи;
  • виготовляти сувеніри-аплікації, конструювати й виготовляти сувеніри-іграшки, об’ємні вироби із картону та паперу;
  • створювати прості сувеніри із природного матеріалу, утилізованих пластмасових виробів;
  •  виготовляти аплікації з відрізків ниток і клаптиків тканин.

 

 

 

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Основний рівень, перший рік навчання

№ з/п

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

1

Вступ.

2

-

2

2

Розділ 1. Робота з природними матеріалами

3

15

18

 

1.1.Вироби, оздоблені аплікацією із насіння, зерняток і кісточок рослин.

2

8

10

 

1.2.   Декоративно-ужиткова діяльність

1

7

8

3

Розділ 2. Робота з папером і картоном

2

18

20

 

2.1. Художнє вирізання з паперу

1

3

4

 

2.2. Паперопластика

1

15

16

 

Розділ 3. Новорічні та різдвяні сувеніри

3

17

20

 

3.1. Вітальні листівки

1

7

8

 

3.2. Сувенірні вироби

2

10

12

4

Розділ 4. Ліплення із пластичних матеріалів

6

22

28

5

4.1. Ліплення з пластиліну

5

12

17

 

4.2. Пластове ліплення

1

7

8

 

4.3. Техніка малювання пластиліном

1

3

4

6

Розділ 5.Основи образотворчої грамоти.Малюнок. Живопис. Графіка.

7

33

40

7

Розділ 6. Виготовлення виставкових робіт

-

12

12

8

Розділ 7. Екскурсія на виставку

-

2

2

9

Підсумок

-

2

2

 

Разом

23

121

144

                                  ЗМІСТ ПРОГРАМИ

                                             

  Вступ (2год.)

 Мета і завдання роботи гуртка. Правила поведінки в гуртку.

Розділ 1. Робота з природними матеріалами (18год.)

  1. Вироби, оздоблені аплікацією із насіння, зерняток і кісточок

рослин (10год.)

Теоретична частина. Повторення матеріалу першого року навчання. Організація робочого місця. Підготовка природних матеріалів. Принципи створення ескізів, композицій симетричних, асиметричних, орнаментальних форм. Оформлення робіт. Аналіз виконаних робіт.

Практична частина. Виготовлення робіт оздоблених природними матеріалами.

1.2      Декоративно-ужиткова діяльність.  (8год.)

Теоретична частина Поняття декоративно-ужиткового мистецтва. Зразки художньої народної творчості. Значення кольору. Композиція і візерунок. Стилізація. Засоби зображення.  

Практична частина.  Малювання закладки (орнамент у стрічці); квітів та листя (орнамент у колі); декоративного букету; розпис сорочки за народними мотивами; листівок до свят.

Розділ 2. Робота з папером і картоном (20 год.)

2.1. Художнє вирізання з паперу (4 год.)

Теоретична частина. Повторення матеріалу першого року навчання. Витинанка в українському декоративно-прикладному мистецтві. Місце витинанки в оселях наших предків. Методика виконання витинанок. Ескізи. Виготовлення витинанок. Декоративне святкове панно. Самостійна розробка ескізів, робота в матеріалі. Аналіз виконаних робіт.

Практична частина. Виготовлення сувенірів-витинанок..

2.2. Паперопластика (16 год.)

Теоретична частина. Види паперопластики. Прийоми трансформації паперу: надрізи, згини, загинання, скручування, гофрування. Декоративність, пластичність форми і поверхні рельєфних виробів із паперу.

Практична частина. Виготовлення рельєфних розеток різних геометричних форм, рельєфної композиції на площині, панно.

Розділ 3. Новорічні та різдвяні сувеніри (20 год.)

3.1. Вітальні листівки (8 год.)

Теоретична частина. Традиції зустрічі Нового року в різних країнах. Різдвяні свята в Україні. Виготовлення новорічних подарунків – безмежний простір для фантазії й творчості. Правила безпечної праці з ножицями. Вітальні листівки в техніці аплікації та паперопластики. Аналіз виконаних робіт.

Практична частина. Виготовлення вітальних листівок застосовуючи техніки аплікації та паперопластики.

3.2. Сувенірні вироби (12 год.)

Теоретична частина. Особливості оздоблення новорічних сувенірів із різних матеріалів. Залежність якості та естетичного вигляду виробу від акуратності виконання. Аналіз виконаних робіт.

Практична частина. Виготовлення сувенірів в техніці паперопластики. Виготовлення іграшок і сніжинок.

Розділ 4. Ліплення із пластичних матеріалів (28 год.)

4.1. Ліплення з пластиліну (17 год.)

Теоретична частина. Поняття, види та властивості пластичних матеріалів. Матеріали та інструменти. Правила підготовки пластиліну до роботи.

Практична частина. «Малювання пластиліном». «Мозаїка» з пластиліну. «Інкрустація» по пластиліну.

 4.2.  Пластове ліплення (8 год.)

Теоретичне частина. Правила техніки безпеки. Прилади та матеріали, технологічні прийоми, необхідні для створення виробу з пласту.

 Практична частина. Створення пластової композиції, декорованої за допомогою відтиску листя, гілочки, тканини з яскраво вираженою фактурою.

4.3.  Техніка малювання пластиліном (4 год.)

Теоретична частина.  Правила техніки безпеки. Прилади та матеріали. Пластилін, його властивості та особливості роботи з ним, технологічні прийоми малювання пластиліном .                     

Практична частина. Малювання овочів, фруктів, глечиків, тварин за зразком. Малювання за ескізом, утвореним комбінацією декількох зразків. Створення довільної композиції за самостійно розробленим ескізом.

Розділ 5.  Основи образотворчої грамоти. Малюнок. Живопис. Графіка  (40год.)

Теоретична частина. Знайомство з технічними  прийомами в роботі в різних  жанрах, в різних  художніх техніках: графіка, гризайль, техніка накладання тонкого шару прозорих фарб на просохлі фарби, техніка різними мазками, крапкування (дрібні мазки правильної форми),  змішані техніки тощо.

Практична частина. Виготовлення творчих робіт за заданими темами та техніками. Практична частина включає роботи різного ступеню складності

Розділ 6. Виконання виставкових робіт (12 год.)

Виготовлення робіт на виставки дитячої творчості.

Розділ 7. Екскурсія на виставку (2год.)

Екскурсія на виставку дитячої творчості.

Підсумок (2 год.)

Підведення підсумків роботи гуртка. Відзначення кращих вихованців.

 

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

  •     принципи створення ескізів, композицій симетричних, асиметричних та орнаментальних форм;
  •     види декоративних робіт із природних матеріалів;
  •     правила складання сухих букетів і композицій;
  •     види ниток, тканин; інструменти для роботи з ними;
  •     послідовність виготовлення м’якої іграшки;
  •     розташування кольорів у колірному колі;
  •     основні прийоми плетіння гачком;
  •     правила безпечної праці із голкою, ножицями, колючими предметами;
  •     особливості будови людської фігури з позицій ергономіки;
  •     основні закони формоутворення;
  •     поняття про перспективу та простір;
  •     загальні принципи біоніки ;
  •     фактури різних матеріалів;
  •     різновиди макетів;
  •     принципи створення образу в живописі.

 

Вихованці мають вміти:

  •      організовувати робоче місце, дотримуватись правил техніки безпеки при роботі з різним обладнанням та інструментом;
  •      володіти  різними художніми прийомами на практиці; 
  •      застосовувати закони ергономіки на практиці;
  •      малювати людську фігуру за схемою в різних положеннях;
  •      практично застосовувати закони перспективи при виконанні художніх робіт;
  •      виконувати роботи в  різних техніках, використовуючи  фарби,  інші  художні матеріали та інструменти;
  •      застосовувати принципи біоніки при конструюванні виробів;
  •      практично застосовувати закони формотворення (об'ємне конструювання з паперу  тощо);
  •      самостійно добирати відповідний матеріал залежно від особливостей форми та призначення макета;
  •      імітувати фактури різноманітних матеріалів;
  •      самостійно розробляти та виготовляти не складні макети;
  •      самостійно виконувати прості архітектурні форми з різноманітного матеріалу (папір, пінопласт, пластик і т.і.);
  •      виконувати прості скульптури з пластиліну , глини;
  •      брати участь у виставках, конкурсах, змаганнях різних рівнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

основний рівень, другий рік навчання

                                                            чар.долоньки

 

№ з/п

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

1

Вступ.

3

-

3

2

Розділ 1. Робота з природними матеріалами

2

7

9

 

1.1.Вироби, оздоблені аплікацією із насіння, зерняток і кісточок рослин.

1

5

6

 

1.2.    Декоративно-ужиткова діяльність

1

2

3

3

Розділ 2. Робота з папером і картоном

5

19

24

 

2.1. Художнє вирізання з паперу

2

4

6

 

2.2. Паперопластика

3

15

18

4

Розділ 3. Новорічні та різдвяні сувеніри

9

36

45

 

3.1. Вітальні листівки

3

6

9

 

3.2. Сувенірні вироби

6

30

36

5

Розділ 4. Ліплення із пластичних матеріалів

9

45

54

 

4.1. Ліплення з пластиліну

3

15

18

 

4.2. Пластове ліплення

3

6

9

 

4.3. Техніка малювання пластиліном

3

24

27

6

Розділ 5.Основи образотворчої грамоти. Малюнок.Живопис. Графіка.

9

48

57

7

Розділ 6. Виготовлення виставкових робіт

-

18

18

8

Розділ 7. Екскурсія на виставку

-

3

3

9

Підсумок

-

3

3

 

Разом

37

179

216

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Вступ (3год.)

Програма, завдання та план роботи гуртка.

Розділ 1. Робота з природними матеріалами (9год.)

  1. Вироби, оздоблені аплікацією із насіння, зерняток і кісточок

рослин (6год.)

Теоретична частина. Повторення матеріалу першого року навчання. Організація робочого місця. Підготовка природних матеріалів. Принципи створення ескізів, композицій симетричних, асиметричних, орнаментальних форм. Оформлення робіт. Аналіз виконаних робіт.

Практична частина. Виготовлення робіт оздоблених природними матеріалами.

1.2.     Декоративно-ужиткова діяльність.  (3год.)

Теоретична частина Поняття декоративно-ужиткового мистецтва. Зразки художньої народної творчості. Значення кольору. Композиція і візерунок. Стилізація. Засоби зображення.  

    Практична частина.  Малювання закладки (орнамент у стрічці); квітів та листя (орнамент у колі); декоративного букету; розпис сорочки за народними мотивами; листівок до свят.

Розділ 2. Робота з папером і картоном (24 год.)

2.1. Художнє вирізання з паперу (6год.)

Теоретична частина. Витинанка в українському декоративно-прикладному мистецтві. Місце витинанки в оселях наших предків. Методика виконання витинанок. Ескізи. Виготовлення витинанок. Декоративне святкове панно. Самостійна розробка ескізів, робота в матеріалі. Аналіз виконаних робіт.

Практична частина. Виготовлення сувенірів-витинанок, самостійне виготовлення панно.

2.2. Паперопластика (18 год.)

Теоретична частина. Види паперопластики. Прийоми трансформації паперу: надрізи, згини, загинання, скручування, гофрування. Декоративність, пластичність форми і поверхні рельєфних виробів із паперу.

Практична частина. Виготовлення рельєфних розеток різних геометричних форм, рельєфної композиції на площині, панно.

Розділ 3. Новорічні та різдвяні сувеніри (45 год.)

3.1. Вітальні листівки (9 год.)

Теоретична частина. Традиції зустрічі Нового року в різних країнах. Різдвяні свята в Україні. Виготовлення новорічних подарунків – безмежний простір для фантазії й творчості. Правила безпечної праці з ножицями. Вітальні листівки в техніці аплікації та паперопластики. Аналіз виконаних робіт.

Практична частина. Виготовлення вітальних листівок застосовуючи техніки аплікації та паперопластики.

3.2. Сувенірні вироби (36 год.)

Теоретична частина. Особливості оздоблення новорічних сувенірів із різних матеріалів. Залежність якості та естетичного вигляду виробу від акуратності виконання. Аналіз виконаних робіт.

Практична частина. Виготовлення сувенірів, панно «Ялинкова гілка» в техніці паперопластики, карнавальної маски. Виготовлення іграшок і сніжинок.

Розділ 4. Ліплення із пластичних матеріалів (54год.)

4.1. Ліплення з пластиліну (18 год.)

Теоретична частина. Поняття, види та властивості пластичних матеріалів. Матеріали та інструменти. Правила підготовки пластиліну до роботи.

Практична частина. «Малювання пластиліном». «Мозаїка» з пластиліну. «Інкрустація» по пластиліну.

 4.2.  Пластове ліплення (9 год.)

Теоретичне частина. Правила техніки безпеки. Прилади та матеріали, технологічні прийоми, необхідні для створення виробу з пласту.

 Практична частина. Створення пластової композиції, декорованої за допомогою відтиску листя, гілочки, тканини з яскраво вираженою фактурою.

4.3.  Техніка малювання пластиліном (27 год.)

Теоретична частина.  Правила техніки безпеки. Прилади та матеріали. Пластилін, його властивості та особливості роботи з ним, технологічні прийоми малювання пластиліном .                     

Практична частина.Малювання овочів, фруктів, глечиків, тварин за зразком. Малювання за ескізом, утвореним комбінацією декількох зразків. Створення довільної композиції за самостійно розробленим ескізом.

Розділ 5.  Основи образотворчої грамоти. Малюнок. Живопис. Графіка . (57год.)      

Теоретична частина. Стилізація форми. Створення художнього образу, за ескізом. Аналіз виконаних робіт.  Принципи створення творчих робіт за заданими темами та техніками.  Роботи різного ступеню складності. Знайомствоз технічними прийомами в роботі в різних  жанрах, в різних  художніх техніках: графіка, гризайль, техніка накладання тонкого шару прозорих фарб на просохлі фарби, техніка різними мазками, крапкування (дрібні мазки правильної форми),  змішані техніки тощо. Образотворчі засоби передачі фактур різних матеріалів. Імітація фактури дерева, шкіри, каменю, декоративної тканини тощо.

Практична частина. Виготовлення творчих робіт за заданими темами та техніками. Практична частина включає роботи різного ступеню складності.  Відпрацювання технічних прийомів в роботі в різних  жанрах, в різних  художніх техніках: графіка, гризайль, техніка накладання тонкого шару прозорих фарб на просохлі фарби, техніка різними мазками, крапкування (дрібні мазки правильної форми),  змішані техніки тощо. В

Розділ 6. Виконання виставкових робіт (18 год.)

Виготовлення робіт на виставки дитячої творчості.

Розділ 7. Екскурсія на виставку (3год.)

Екскурсія на виставку дитячої творчості. Замальовка схем, сюжетів.

Підсумок (3 год.)

Підведення підсумків роботи гуртка. Відзначення кращих вихованців.

 

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

  •      принципи створення ескізів, композицій симетричних, асиметричних та орнаментальних форм;
  •      види декоративних робіт із природних матеріалів;
  •      правила складання сухих букетів і композицій;
  •      види ниток, тканин; інструменти для роботи з ними;
  •      послідовність виготовлення м’якої іграшки;
  •      розташування кольорів у колірному колі;
  •      основні прийоми плетіння гачком;
  •      правила безпечної праці із голкою, ножицями, колючими предметами;
  •      особливості будови людської фігури з позицій ергономіки;
  •      основні закони формоутворення;
  •      поняття про перспективу та простір;
  •      загальні принципи біоніки ;
  •      фактури різних матеріалів;
  •      різновиди макетів;
  •      принципи створення образу в живописі.

 

Вихованці мають вміти:

  • організовувати робоче місце, дотримуватись правил техніки безпеки при роботі з різним обладнанням та інструментом;
  • володіти  різними художніми прийомами на практиці; 
  • застосовувати закони ергономіки на практиці;
  • малювати людську фігуру за схемою в різних положеннях;
  • практично застосовувати закони перспективи при виконанні художніх робіт;
  • виконувати роботи в  різних техніках, використовуючи  фарби,  інші  художні матеріали та інструменти;
  • застосовувати принципи біоніки при конструюванні виробів;
  • практично застосовувати закони формотворення (об'ємне конструювання з паперу  тощо);
  • самостійно добирати відповідний матеріал залежно від особливостей форми та призначення макета;
  • імітувати фактури різноманітних матеріалів;
  • самостійно розробляти та виготовляти не складні макети;
  • самостійно виконувати прості архітектурні форми з різноманітного матеріалу (папір, пінопласт, пластик і т.і.);
  • виконувати прості скульптури з пластиліну , глини;
  • брати участь у виставках, конкурсах, змаганнях різних рівнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                            ЛІТЕРАТУРА

1. Божко, Людмила Александровна Бисер / Л.А. Божко. – М: – Мартин, 2001. – 120 с.

2. Божко, Людмила Александровна Бисер. Уроки мастерства Л.А. Божко. – М: – Мартин, 2002. – 167 с.

3. Винокурова Е. Большая книга бисера / Е.Винокурова. – М: – Олма-пресс, 2000. – 123 с.

4. Гура Л.П. Прикрась свій дім / ЛП. Гура та ін. – К: – Техніка, 1990. – 98 с.

5. Ерёменко Т.Н. Кружок вязания крючком / Т.Н. Еременко. – М: – Просвещение, 1984. – 144 с.

6. Андреева И. Шитье и рукоделие. Энциклопедия / И. Андреева. – М.: ООО «Издательство «Большая Российская энциклопедия», 2000. - 228 c.

7. Золотицький М.Ф. Квіти в легендах і переказах / М.Ф. Золотицький; пер. з рос. П. Ф. Кравчук ; худ. С. М. Буртовий.. – К: – Фірма «Довіра», 1992. – 207 с. – ISBN 5-7707-2493-5.

8. Корниенко Г.С. Искусство цветов / Г. Корниенко, Н.К. Добруцкий. – Роксолана, 1992. – 161 с.

9. Кулибин Г.Н. Рисунок и основы композиции / Г.Н. Кулибин. – М: – Просвещение, 1988.

10. Котелянець Н. Вироби із ниток / Н.Котелянець. – “Початкова школа” №12, 1999р. – 32-33 с.

11. Литвинец Е.М. Чарівні візерунки / Е.М. Литвинец. – К: – Радянська школа, 1985. – 48 с.

12. Макаренко, Олена Юріївна Казковий світ іграшки / О. Макаренко. – К: – Веселка, 1984.

13. Максимова М.В. Послушные узелки / М.В. Максимова, М.А. Кузьмина. – М: – ЭКСМО-Пресс, 1997. – 96 с. ISBN 5-04-000485-0.

14. Перевертень Г.Н. Самоделки из текстильных материалов / Г.Н. Перевертень. – М: – Просвещение , 1990. – 170 с.

15. Сухорукова Е.П. Искусство делать цветы / Е.П. Сухорукова, Л.Г. Печулинская. К: –1992. – 150 с.

16. Титова Н.М. Наш любимый праздник / Н.М. Титова. – М: – Топикал, Земля и труд, 1993. – 52 с.

17. Феленко Ф.М. Поделки из природного материала / Ф.М. Феленко. – М: – Просвещение, 1987. – 252 с.

18. Филоненко К.В. Азбука макраме / К.В. Филоненко. – К: – Радянська школа, 1990. – 64 с.

19. Черныш Н.В. Удивительная бумага. Основы художественного ремесла / Н.В. Черныш. – М: - АСТ-Пресс, 2000. – 176 с.

20.  Програма  гуртка  «Виготовлення сувенірів»           Рекомендовано Міністерством освіти і науки України.  Випуск 1.  Київ 2014.Рекомендовано Міністерством освіти і науки України лист № 1/11-17865           від11.11.2014 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 березня 2019
Переглядів
767
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку