Навчальна програма. Зарубіжна література 5 клас

Про матеріал
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА «ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА. 5 клас» (52,5 години (1,5 години на тиждень) укладена на основі модельної навчальної програми «Зарубіжна література. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Ніколенко О.М., Ісаєва О.О., Клименко Ж.В., Мацевко-Бекерська Л.В., Юлдашева Л.П., Рудніцька Н.П., Туряниця В. Г., Тіхоненко С.О., Вітко М.І., Джангобекова Т.А.), рекомендованої Міністерством освіти і науки України (наказ МОН № 795 від 12.07.2021) за підручниками О.Ніколенко, Н. Міляновської. Календарно-тематичне планування уроків зарубіжної літератури (за підручником О. Ніколенко). Сітка годин. Орієнтири для оцінювання 5-6 кл. відповідно до Держстандарту
Перегляд файлу

 

 

 Мизівський ліцей

Старовижівської селищної ради

                                                                                           

 

 

 

 

 ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 5 КЛАСУ

 

Розроблена на основі модельної навчальної програми «Зарубіжна література. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти («ШКОЛА РАДОСТІ», автори Ніколенко О. М., Ісаєва О. О., Клименко Ж. В., Мацевко-Бекерська Л. В. та ін.)

та підручника Ніколенко О. М. «Зарубіжна література: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти / Ольга Ніколенко. - Київ: Видавничий центр «Академiя», 2022. - 269 с.

                                                               

                                                       

                                                           

 

 

 

 

                                                            Підготувала: Ткачук Валентина Григорівна,

                                                            учитель української мови та літератури

                                                    Мизівського ліцею Старовижівської селищної ради

 

 

 

                                                                  2022

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

  Нова українська школа має стати для сучасного юного покоління  ШКОЛОЮ РАДОСТІ, зорієнтованою на діяльнісне навчання, гармонійний розвиток і моральне виховання учнів, зокрема через їх прилучення до скарбниці художньої літератури різних країн і народів світу.

       Головна мета вивчення зарубіжної літератури в системі середньої освіти – прилучення учнів до найкращих здобутків класичної й сучасної художньої літератури різних країн і народів, формування компетентних читачів, здатних творчо сприймати, критично оцінювати й насолоджуватися художніми творами, брати участь у різних комунікативних ситуаціях та взаємодії (зокрема із застосуванням цифрових технологій) на підставі прочитаних художніх текстів і медіатекстів відповідно до контексту. 

 

Завдання вивчення зарубіжної літератури:

  •       репрезентувати актуальні для школярів  художні твори (класичні  та сучасні),  необхідні для духовної та психологічної адаптації людини в сучасному полікультурному суспільстві;
  •       сформувати в учнів сталу потребу в  діалозі з творами словесного мистецтва, необхідність у власній рефлексії над почуттями й думками, які виникають в семантичному та естетичному полі художнього тексту; 
  •       навчити школярів естетично сприймати літературні твори, виявляти їх художню своєрідність, розглядати в контексті  розвитку загальнолюдської культури та національних культур різних країн і народів;
  •       розширити особистісний культурно-естетичний тезаурус учнів на основі набутих знань про художню літературу світу, практичних умінь і навичок сприймання, аналізу, інтерпретації, дослідження художніх творів зарубіжних письменників від давнини до сучасності, а також у процесі творчого діалогу із художніми текстами і відповідними медіатекстами;       
  •       розвивати високі моральні якості школярів, їхні ціннісні орієнтації,   ставлення, емоційно-чуттєву сферу особистості; 
  •       виховувати в учнів патріотизм, повагу до національних традицій і різних культур, толерантне ставлення до «інакшості», до  відмінного від власного погляду.  

 

        

       НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА іЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ  для 5 КЛАСУ (НУШ) Мизівського ліцею Старовижівської селищної ради відповідає Державному стандарту базової середньої освіти, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 898, Типовій освітній програмі для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 № 235, Освітній програмі Мизівського ліцею Старовижівської селищної ради, затвердженої протоколом засідання педагогічної ради закладу від 29.08.2022 р. №1. 

       Ця навчальна програма розроблена на основі модельної навчальної програми «Зарубіжна література. 5-6 класи» («ШКОЛА РАДОСТІ», автори Ніколенко О.М., Ісаєва О.О., Клименко Ж.В., Мацевко-Бекерська Л.В. та ін.), рекомендованої Міністерством освіти і науки України (наказ № 795 від 12.07.2021 р.), за підручником «Зарубіжна література. 5 клас» авторського колективу під керівництвом Ніколенко О.М. - К., ВЦ «Академія», 2022.- 269 с.

      Програма реалізує мету мовно-літературної освітньої галузі відповідно до вимог Державного стандарту базової середньої освіти: розвиток компетентних мовців і читачів із гуманістичним світоглядом, які володіють українською мовою, читають інформаційні та художні тексти, зокрема класичної та сучасної художньої літератури (української та зарубіжних), здатні спілкуватися мовами корінних народів і національних меншин, іноземними мовами  для духовного, культурного та національного самовираження та міжкультурного діалогу, для збагачення емоційно-чуттєвого досвіду, творчої самореалізації, формування ціннісних орієнтацій і ставлень.

    Програма грунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного, інтегративного підходів та орієнтується на компетентнісний потенціал мовно-літературної освітньої галузі (додаток 1 до Державного стандарту базової середньої освіти).

     Ця навчальна програма містить ті  художні твори класики й сучасності, які передбачені для вивчення відповідно до забезпечення матеріально-технічними ресурсами, інтересів учнів тощо. Художні твори для текстуального вивчення відібрані з урахуванням психологічних та інтелектуальних можливостей школярів, а також відповідно до інтересів і проблем (моральних, соціальних, культурних та ін.), актуальних для учнів певних вікових груп. Основу змісту навчального матеріалу програми становлять літературні тексти, перевірені часом, які мають сталу добру традицію у шкільній практиці викладання літератури, і художні твори, що цікаві сучасному поколінню учнів, популярні нині серед молодіжної аудиторії зарубіжних країн у різних частинах світу.

           Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів із зарубіжної літератури зазначені в додатку 2 і передбачають, що учень/учениця:

взаємодіє з іншими особами в усній формі, сприймає і використовує інформацію для досягнення життєвих цілей у різних комунікативних ситуаціях;

сприймає, аналізує, інтерпретує, критично оцінює інформацію в текстах різних видів, зокрема інформаційних та художніх текстах класичної та сучасної художньої літератури (української та зарубіжних), медіатекстах, та використовує інформацію для збагачення власного досвіду і духовного розвитку;

висловлює власні думки, почуття, ставлення та ідеї, взаємодіє з іншими особами у письмовій формі, зокрема інтерпретуючи інформаційні та художні тексти класичної та сучасної художньої літератури (української та зарубіжних); у разі потреби взаємодіє з іншими особами в цифровому просторі, дотримується норм літературної мови;

досліджує індивідуальне мовлення, використовує мову для власної мовної творчості, спостерігає за мовними та літературними явищами, аналізує їх.

         Зміст навчального матеріалу, представлений у програмі, відповідає Типовій освітній програмі й становить  1,5 години на тиждень. Визначено кількість годин на вивчення окремих розділів і тем.

Курс української літератури у 5 класі структуровано за такими взаємопов’язаними тематично-проблемними розділами:

*Роль книги в третьому тисячолітті

*Скарбниця народних казок

*Літературні казки світу

*Слухаємо голоси природи

*Сила творчої уяви

*У вирі захопливих пригод

*Підсумки

             Навчальний план з предмета «Зарубіжна література

5 клас  (НУШ)

 

2 години на тиждень - 1 семестр. Всього 32 години

1   година  на тиждень - 2 семестр. Всього 19 годин.

51 год. на рік

Діагностування (у різний спосіб) прогресу набуття учнями знань і компетентностей – 5 годин

Розвиток мовлення (усно, письмово) – 4 години

Додаткове читання – 4 години

                         Рекомендовані  види контрольних робіт

 

 

5 кл. НУШ

Семестри

І

ІІ

Діагностування (у різний спосіб) прогресу набуття учнями літературних знань і компетентностей

3

2

1. Сприймає усну інформацію на слух / Аудіювання

Аудіювання

1

1

2. Усно взаємодіє та висловлюється / Говоріння

Розвиток мовлення (усно)

1

1

3. Сприймає письмові тексти/ Читання

Читання вголос

1*

1*

4. Письмово взаємодіє та висловлюється / Письмо

Розвиток мовлення (письмово)

1

1

 

 

                                         Основна частина

 

Очікувані результати навчання

Зміст навчального предмета

Види навчальної діяльності учнів

 

Вступ. Роль книжки в третьому тисячолітті – 1 год.

 

Учень/учениця І. Взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації у різних комунікативних ситуаціях визначає мету (провідну думку) почутого та/або прочитаного висловлювання та його форму (монолог/діалог); формулює і відповідає на запитання за змістом почутого та/або прочитаного повідомлення; відтворює усно (творчо переказує (повністю або частково), коментує, інтерпретує) почутий та/або прочитаний текст.

 ІІ. Аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів характеризує, обговорює порушені в тексті/медіатексті теми й проблеми читання, діалогу з книжкою, формування якостей творчого читача/читачки; проєктує власний або відомий життєвий досвід на порушені в тексті проблеми; висловлює усно власні думки, почуття і враження, викликані прочитаними раніше творами зарубіжної літератури, розмірковує про Роль книги та читання художньої літератури для формування гармонійної особистості. Види читання в цифрову епоху. Паперові та електронні книги. Теорія літератури (ТЛ) Зарубіжна література. Література і культура (ЛК) Роль художньої літератури в житті людини та сучасному суспільстві. Україна і світ (УС) Українські ресурси (друковані, цифрові та ін.) художніх користь паперових та електронних книг.

ІІІ. Висловлювання думок, почуттів, ставлень, письмова взаємодія з іншими особами, зокрема в цифровому середовищі створює власні міркування про улюблену книжку у вигляді мінітвору або посту для соцмереж; дискутує (очно або в онлайн - середовищі) на тему читання та вибору художньої літератури, порівнює позиції учасників дискусії, обстоює власну позицію.

IV. Дослідження літературних і мовних явищ, читацької діяльності та індивідуального мовлення, вирізняє окремі мовні явища у своєму та чужому мовленні, пояснює їх.

Роль книги та читання художньої літератури для формування гармонійної особистості. Види читання в цифрову епоху. Паперові та електронні книги. Теорія літератури (ТЛ) Зарубіжна література. Література і культура (ЛК) Роль художньої літератури в житті людини та сучасному суспільстві. Україна і світ (УС) Українські ресурси (друковані, цифрові та ін.) художніх творів для школярів.

Медіатекст (МТ) Бібліотеки в медіапросторі. Популяризація читання художньої літератури медійними засобам

Різні види читання (про себе, вголос, «ланцюжком» або ін.), визначення провідної думки та деталей почутого та/або прочитаного тексту, формулювання запитань до тексту, відповіді на запитання до тексту, творчий переказ тексту, коментування та інтерпретація тексту, самостійне збирання інформації, написання мінітвору або створення посту для соцмереж, дискусія (очно або в онлайн-середовищі), розповідь про улюблений твір, виокремлення і пояснення окремих мовних явищ у своєму і чужому мовленні

 

Скарбниця народних казок – 9 год.

 

І. Взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації у різних комунікативних ситуаціях стисло переказує (усно) зміст почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту, акцентує увагу на окремих деталях; перефразовує репліки в діалозі персонажів; унаочнює та візуалізує зміст почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту (малюнки, комікси тощо) для відтворення змісту.

ІІ. Аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів визначає головну і другорядну інформацію у прочитаному тексті; формулює тему та основну думку художнього тексту/медіатексту; проводить паралелі між образами та ситуаціями, зображеними в художньому тексті/медіатексті і власним життєвим досвідом; висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані прочитаним художнім текстом/медіатекстом, а також своє ставлення до зображених у тексті людей, подій, ситуацій, явищ тощо; переказує зміст художнього тексту/медіатексту у різнийу різний спосіб відповідно до завдання.

ІІІ. Висловлювання думок, почуттів, ставлень, письмова взаємодія з іншими особами, зокрема в цифровому середовищі створює власне висловлення про вчинок/вчинки персонажа(ів), враховуючи основні засади академічної доброчесності; складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними нормами сучасної української мови; добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення.

 IV. Дослідження літературних і мовних явищ, читацької діяльності та індивідуального мовлення виокремлює та розрізняє в художніх текстах мовні одиниці різних рівнів (частини мови, форми слова, словосполучення, речення тощо), визначає їхню роль у характеристиці персонажів, розкритті подій і явищ; відтворює окремі художні засоби для втілення власних творчих намірів (створення стилізації казки або фанфіку).  казка, подібності й відмінності літературної казки від народної. Тема та ідея художнього твору, оригінал і переклад. Поглиблення поняття: сюжет. ЛК) Національні особливості літературних казок зарубіжних письменників. (УС) Українські переклади літературних казок різних країн. (МТ) Фільмографія: «Чарлі і шоколадна фабрика» (режисер Т. Бертон, США, Велика Британія, 2005).

  Казки народів світу: різновиди, ознаки, загальнолюдські ідеали та національна самобутність.

Індійська народна казка «Фарбований шакал». Викриття в образах тварин негативних людських якостей.

Японські народні казки.  «Момотаро, або Хлопчик-Персик». Тема дружби, сміливості, зв’язку з природою в казці. Національний колорит японських казок.

Китайські народні казки  «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці.

Арабська народна казка «СиндбадМореплавець» (перша подорож). Утвердження духовної стійкості людини в образі Синдбада-Мореплавця. Природний світ крізь призму фольклору. Ідеї дружби, поваги до представників різних країн і народів, любові до батьківщини.

Брати Якоб (1785- 1863) і Вільгельм (1786-1859) Ґрімм. «Пані Метелиця». Значення діяльності братів Я. і В. Ґрімм для розвитку європейської культури. Зіставлення образів героїнь казки «Пані Метелиця». Утвердження у творі доброти, працьовитості, справедливості. (ТЛ) Фольклор, народна казка, сюжет, мандрівні сюжети. (ЛК) Культурні традиції, національні особливості світосприймання в казках різних країн і народів. (УС) Подібні образи в зарубіжних і українських казках ( пасербиця з казки «Пані Метелиця» – дідова дочка з казки «Про дідову дочку і бабину дочку» та ін.).

Різні види читання (про себе, вголос, «ланцюжком», в особах, виразне або ін.), усний переказ почутого та/або прочитаного тексту з акцентуванням на окремих деталях, творчий перефраз реплік персонажів, унаочнення та візуалізація змісту почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту, виокремлення головної і другорядної інформації в тексті, формулювання теми та основної думки тексту, проведення паралелей між образами та ситуаціями тексту й власним життєвим досвідом, висловлювання в усній та/або письмовій формі власних почуттів і ставлень до казкових персонажів і подій, усний переказ змісту казки (або уривку), створення власного письмового висловлення (мінітвір або ін.) про вчинок/вчинки персонажа (ів) із дотриманням нормсучасної української мови, добирання доречних засобів мовної виразності, виокремлення у прочитаному тексті мовних одиниць різних рівнів та визначення їхньої ролі у творі, відтворення окремих художніх засобів казки у процесі створення стилізації казки або фанфіку.

 

 Літературні казки світу - 12 год.

 

І. Взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації у різних комунікативних ситуаціях вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту; самостійно складає простий план почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту; у разі потреби грамотно перепитує співрозмовника (формулює відповідні запитання) для уточнення важливих для розуміння почутого та/або прочитаного деталей; вибірково переказує (усно) зміст почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту; передає з використанням окремих способів і засобів візуалізації (у формі малюнка, постера, фотоколажу або ін.) враження від почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту.

ІІ. Аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів читає тексти у різний спосіб (оглядово, вибірково, з коментуванням, в особах тощо) відповідно до мети читання; проєктує власний або відомий життєвий досвід на порушені в художньому тексті/медіатексті проблеми; визначає спільні та різні елементи змісту і форми у фольклорних і літературних казках; характеризує емоційний стан літературних персонажів, їхню поведінку та вчинки; переказує зміст художнього тексту/медіатексту у різний спосіб відповідно до завдання; творчо опрацьовує прочитаний художній текст/медіатекст, у разі потреби змінюючи персонажів, додаючи окремі епізоди, переказуючи прочитане з позиції одного з персонажів тощо.

ІІІ. Висловлювання думок, почуттів, ставлень, письмова взаємодія з іншими особами, зокрема в цифровому середовищі створює письмові тексти (коментар, пост для соцмереж щодо прочитаного твору або ін.), зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення; знаходить і виправляє недоліки та помилки в будові і мовному оформленні власного висловлення; аналізує зміст написаного з погляду цілісності та повноти викладу; коригує текст на основі проведеного аналізу.

IV. Дослідження літературних і мовних явищ, читацької діяльності та індивідуального мовлення творчо використовує мовні засоби, обираючи із запропонованих варіантів доречні, обґрунтовуючи зроблений вибір.

Літературна казка та її ознаки. Подібності й відмінності від народної казки. Ганс Крістіан Андерсен (1805– 1875). «Снігова королева». «Снігова королева». Боротьба добра і зла в казці. Утвердження дружби та вірності. Перешкоди на шляху Герди, її помічники. Чарівний світ твору.

Оскар Уайльд (1854–1900). «Хлопчик-Зірка». Символічний зміст назви твору. Динаміка образу головного героя, його стосунки з матір’ю та іншими персонажами. Шлях Хлопчика-Зірки від егоїзму й байдужості до відкриття в собі любові й милосердя. Фальшиві та справжні цінності. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя. Краса зовнішня та внутрішня. Синтез фольклорних і літературних елементів у творі.

Роальд Дал (1916– 1990). «Чарлі і шоколадна фабрика». Казкові пригоди персонажів на шоколадній фабриці містера Вонки. Шлях хлопчика Чарлі до своєї мети. Доброта, щирість і наполегливість головного героя. Зображення родинних стосунків у творі: сім’я Бакетів, інші родини. Образи дітей і дорослих у повістіказці. Вади й небезпеки сучасного світу, їх утілення у творі. Утвердження співчуття, милосердя, взаємодопомоги, відповідальності, морального вибору. (ТЛ) Літературна казка, подібності й відмінності літературної казки від народної. Тема та ідея художнього твору, оригінал і переклад. Поглиблення поняття: сюжет. ЛК) Національні особливості літературних казок зарубіжних письменників. (УС) Українські переклади літературних казок різних країн. (МТ) Фільмографія: «Чарлі і шоколадна фабрика» (режисер Т. Бертон, США, Велика Британія, 2005).

Різні види читання (про себе, вголос, «ланцюжком», в особах, виразне, коментоване або ін.), відповіді на запитання за змістом почутого та/або прочитаного художнього тексту та медіатексту, складання простого плану почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту, формулювання запитань для уточнення важливих для розуміння змісту деталей, вибірковий переказ (усно) почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту, візуалізація враження (малюнок, постер, фотоколаж або ін.) від почутого та/або прочитаного художнього/медіатексту, проєкція власного або відомого життєвого досвіду на порушені в художньому тексті/медіатексті проблеми, визначення спільних та різних елементів змісту і форми у фольклорних і літературних казках, характеристика емоційного стану та вчинків літературних персонажів, усний і письмовий переказ прочитаної казки (стислий та/або вибірковий, творчий), створення письмового тексту (коментар, пост для соцмереж або ін.) з урахуванням мети, адресата і власного життєвого досвіду, знаходження і виправлення недоліків та помилок у власному висловленні, аналіз змісту написаного власного висловлення, коригування тексту на основі проведеного аналізу, творче використання мовних засобів із запропонованих варіантів та обґрунтування зробленого вибору

 

 

Слухаємо голоси природи - 8 год.

 

І. Взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації у різних комунікативних ситуаціях знаходить у почутому та/або прочитаному повідомленні (художньому тексті/медіатексті) відповіді на поставлені запитання; визначає ключові слова в почутому та/або прочитаному повідомленні (науково-популярному тексті, художньому тексті, медіатексті); формулює тему та ідею почутого та/або прочитаного повідомлення (художнього тексту/медіатексту); визначає основну і другорядну інформацію, мікротеми, важливі деталі в художньому тексті/медіатексті; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань, які виникли в результаті сприймання художнього тексту/медіатексту; регулює власні емоції під час художньої декламації.

 ІІ. Аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів знаходить у тексті відому і нову інформацію; розрізняє тексти різних стилів, типів і жанрів (науково-популярний текст, вірш, казка, оповідання) у контексті авторського задуму; розпізнає виражальні засоби (пейзаж), використовує окремі з них; переказує зміст художнього тексту/медіатексту у різний спосіб відповідно до завдання; творчо опрацьовує прочитаний текст (художній текст/медіатекст), у разі потреби змінюючи персонажів, додаючи окремі епізоди, переказуючи прочитане з позиції одного з персонажів тощо.

ІІ. Висловлювання думок, почуттів, ставлень, письмова взаємодія з іншими особами, зокрема в цифровому середовищі створює невеликі типові повідомлення на спеціальних (захищених) цифрових сервісах і в соціальних мережах; дискутує (очно або в онлайн-середовищі) на теми, пов’язані з прочитаними творами, переглянутими фільмами; дотримується норм етикету під час онлайн-спілкування.

IV. Дослідження літературних і мовних явищ, читацької діяльності та індивідуального мовлення порівнює художні та науково-популярні тексти про тварин і явища природи, виявляючи в них певні мовні та стильові ознаки

Зарубіжні поети про природу: Дж. Кітс (1795-1821) («Про коника та цвіркуна». Поетизація природи, утвердження зв’язку природи й людини; утілення любові та дбайливого ставлення до довкілля.

Редьярд Кіплінг (1865–1936). «Мауглі». Історія хлопчика, якого виховали тварини, його дружба з ними. Сміливість, кмітливість, доброта Мауглі. Яскравість характерів персонажів-тварин, утілення в них людських рис. Закони джунглів і цінності людського життя. Ідея відповідальності людини за природний світ.

 Ернест СетонТомпсон (1860– 1946). «Лобо». Авторські спостереження за світом природи. Образи тварин, розкриття їх у подіях оповідання, авторських характеристиках. Утвердження любові до всього живого, гуманного ставлення людей до тварин. (ТЛ) Вірш, пейзаж, оповідання. (ЛК) Описи природи, тварин у науковопопулярних текстах,  художній літературі та інших видах мистецтва. (УС) Українські переклади творів зарубіжних авторів про природу. (МТ) Фільмографія: «Книга Джунглів» (режисер Дж. Фавро, США, 2016), «Мауглі» (режисер Е. Серкіс, США, 2018), «Лобо» (режисери Джеймс Алгар, Джек Коуффер, США 1962), «Лобо» (режисер Стів Гудер, США, 2007), «Хроніки тварин Сетона» (режисер Т. Сирато, Японія, 1989) та ін.

Різні види читання (про себе, вголос, «ланцюжком», в особах, виразне, коментоване, повторне, вибіркове або ін.), знаходження в почутому та/або прочитаному художньому тексті/медіатексті відповідей на поставлені запитання, визначення ключових слів у почутому та/або прочитаному повідомленні, формулювання теми та ідеї почутого та/або прочитаного художнього тексту/медіатексту, визначення основної і другорядної інформації в почутому та/або прочитаному тексті, декламація художнього твору, розповідь про власний емоційний стан під впливом прочитання твору, характеристика персонажів, знаходження у різних видах текстів відомої та нової інформації, розрізнення текстів різних стилів, типів і жанрів у контексті авторського задуму, розпізнавання та використання виражальних засобів (пейзаж), переказ змісту художнього тексту/медіатексту, підготовка відгуку про твір, створення невеликих типових повідомлень на цифрових (захищених) сервісах і в соцмережах (повідомлення для шкільного сайту, пост для соцмережі тощо), дискусія (очна або в онлайнсередовищі) щодо прочитаних творів та/або переглянутих фільмів, порівняння художніх та науково-популярних текстів про тварин і явища природи.

 

 

Сила творчої уяви – 5 год.

 

І. Взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації у різних комунікативних ситуаціях аргументовано зіставляє почуте та/або прочитане із життєвим досвідом; виявляє взаємозв’язок змісту або інших компонентів літературного твору (цитат, уривків, епізодів, вчинків персонажів тощо) із власними потребами для особистісного розвитку; розповідає про власний емоційний стан під час сприймання художнього тексту/медіатексту.

ІІ. Аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів визначає порушені в художньому тексті/медіатексті проблеми, характеризує і співвідносить їх із сучасністю; формулює тему та основну думку художнього тексту/медіатексту; виокремлює в художньому тексті мікротеми, коментує їх; проєктує власну поведінку в ситуаціях, подібних до тих, що зображені в художньому тексті/медіатексті.

ІІІ. Висловлювання думок, почуттів, ставлень, письмова взаємодія з іншими особами, зокрема в цифровому середовищі записує власні міркування про прочитані твори та інформацію про них з інших джерел (зокрема цифрових), створюючи постер за прочитаним твором; висловлюється в захищеному цифровому середовищі щодо проблем, які порушуються у художніх творах.

IV. Дослідження літературних і мовних явищ, читацької діяльності та індивідуального мовлення порівнює літературних персонажів за визначеними ознаками, зокрема характеризує їхні вчинки, ставлення до інших, особливості їхньої мови тощо.

Ернст Теодор Амадей Гофман (1776- 1822). «Лускунчик і Мишачий король» Реальний світ і вигадка в казці. Характер головної героїні (Марі). Фантастичні перетворення персонажів. Битва добра і зла. Символічний образ Різдва, різдвяної ялинки. Ідеї добра, людяності, любові. Значення мрії в житті людини.

 Елеанор Портер (1868–1920). «Полліанна» (3-4 розділи за вибором учителя). Щирість, мужність і оптимізм Полліанни, її позитивний вплив на життя міста, долю інших людей. Творча фантазія головної героїні. Зміни у внутрішньому світі й житті інших персонажів після зустрічі з Полліанною. Ідея відчуття радості життя, що змінює світ на краще. Художні засоби розкриття образу Полліанни. (ТЛ) Персонаж, герой/героїня літературного твору. Поглиблення понять: тема та ідея художнього твору, сюжет. (ЛК) Утілення сюжетів творів зарубіжних письменників в образотворчому та музичному мистецтві. (УС) Переклади творів українською мовою. Ілюстрації українських художників до творів. (МТ) Фільмографія: «Аліса у Дивокраї» (режисер Т. Бертон, США, 2010), «Аліса у Дивокраї» (режисер Г. Ласке, США, 1951), «Полліанна» (режисер Д. Свіфт, США, 1960), «Полліанна» (режисер С. Хардінг, Велика Британія, 2003)

Різні види читання (про себе, вголос, «ланцюжком», в особах, виразне, коментоване, повторне, перерване або ін.), аргументоване зіставлення почутого та/або прочитаного повідомлення із власним або відомим життєвим досвідом, виявлення взаємозв’язку змісту твору (або його компонентів) із власними потребами для особистісного розвитку, розповідь про власний емоційний стан (відтінки настрою, почуття, переживання тощо) під час сприймання художнього тексту/медіатексту, визначення порушених у тексті проблем, характеристика їх та співвіднесення із сучасністю, формулювання теми та основної думки тексту, виокремлення в художньому тексті та коментування мікротем, створення фанфіка або коміксу (проєкція власної поведінки в контексті ситуацій твору), створення постера або колажу за прочитаним твором, висловлення в цифровому середовищі (наприклад, чат, блог, сторінка в соцмережі тощо) щодо творів художньої літератури, порівняння літературних персонажів, характеристика мови персонажів прочитаних художніх текстів/ медіатекстів.

 

У вирі захопливих пригод - 6 год.

 

І. Взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації у різних комунікативних ситуаціях розпізнає в почутому та/або прочитаному художньому тексті/медіатексті факти, судження та аргументи; використовує елементи конспектування (зокрема визначає ключові слова та фрази в почутому та/або прочитаному повідомленні); відтворює основні думки і факти, окремі висловлювання персонажів у літературному творі, що розкривають зміст почутого та/або прочитаного повідомлення; визначає спільне і різне в повідомленнях літературних персонажів (героїв/героїнь). ІІ. Аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів пояснює вплив прочитаного художнього тексту/медіатексту на формування власного естетичного смаку, читацьких інтересів; розкриває актуальність літературних творів у контексті викликів сучасності та власних життєвих потреб; аргументує власну оцінку прочитаного художнього тексту/медіатексту, наводячи доречні цитати; фіксує елементи художнього тексту/медіатексту, оптимізуючи написане за допомогою окремих графічних позначок (у формі коміксу, аніме або ін.).

 ІІІ. Висловлювання думок, почуттів, ставлень, письмова взаємодія з іншими особами, зокрема в цифровому середовищі доповнює та/або замінює окремі частини тексту відповідно до теми і мети висловлення; удосконалює письмовий текст (власний і чужий); визначає способи виправлення помилок у власному мовленні; демонструє здатність до конструктивної взаємодії у процесі редагування.

 IV. Дослідження літературних і мовних явищ, читацької діяльності та індивідуального мовлення порівнює окремі елементи художніх текстів; творчо використовує мовні засоби, обираючи із запропонованих варіантів доречні нестандартні рішення, обґрунтовуючи зроблений вибір.

Марк Твен (1835– 1910). «Пригоди Тома Соєра» (2-3 розділи за вибором учителя). Світ дитинства в романі. Том Соєр і Гекльберрі Фінн. Том Соєр і Беккі Тетчер. Життя містечка і пригоди юних друзів. Мрії Тома, його витівки, бажання самоствердитися. Риси характеру Тома, що розкриваються в стосунках з іншими. Сміливість і заповзятливість Тома Соєра та його друзів, їхнє прагнення зробити довколишній світ цікавішим і людянішим. Туве Янсон (1914– 2001). «Комета прилітає». Чарівність художнього світу твору. Казкові персонажі, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей. (ТЛ) Повість. Поглиблення понять: персонаж, герой/героїня літературного твору. (ЛК) Художні твори Художні твори для дітей і про дітей у сучасному мистецтві. (УС) Переклади творів українською мовою. (МТ) Сучасні українські та зарубіжні письменники про літературу й читання (виступи, інтерв’ю, пости тощо). Фільмографія: «Щасливе сімейство мумі-тролів» (режисер Х. Сайто, М. Кодзіма, Японія, Фінляндія, Нідерланди, 1990), «Долина мумі-тролів»

Різні види читання (про себе, вголос, «ланцюжком», в особах, виразне, коментоване, повторне, перерване або ін.), розпізнавання в почутому та/або прочитаному повідомленні (художньому тексті/медіатексті) фактів, суджень та аргументів, використання елементів конспектування (ключових слів, фраз у почутому та/або прочитаному повідомленні), відтворення основних думок і фактів, окремих висловлювань літературних персонажів, визначення спільного і різного в повідомленнях літературних персонажів (героїв/героїнь), пояснення впливу прочитаного художнього тексту/медіатексту на формування власного естетичного смаку і читацьких інтересів, розкриття актуальності літературних творів у контексті викликів сучасності та власних життєвих потреб, аргументація власної оцінки прочитаного художнього тексту/медіатексту із наведенням доречних цитат, фіксація елементів художнього тексту/медіатексту з допомогою графічних позначок (комікс, манга, аніме або ін.), доповнення та/або заміна окремих частин тексту відповідно до теми і мети висловлення, удосконалення письмового тексту (власного та чужого), визначення способів виправлення помилок у власному мовленні, конструктивна взаємодія у процесі редагування, порівняння окремих елементів художніх текстів, творче використання мовних засобів (обрання із запропонованих варіантів доречних нестандартних рішень).

 

Підсумки – 3 год

 

І. Взаємодія з іншими особами усно, сприймання і використання інформації у різних комунікативних ситуаціях створює самостійно (або спільно з іншими) усне повідомлення на обрану тему на підставі зібраної інформації, розрізняє відому і нову для себе інформацію, її користь для себе й співрозмовників; наводить аргументи і приклади (цитати з художнього тексту/ медіатексту) на підтвердження власної позиції; доброзичливо висловлює своє ставлення до думок інших осіб, зважаючи на неповноту або суперечливість почутої інформації.

 ІІ. Аналіз, інтерпретація, критичне оцінювання інформації в текстах різних видів описує свої літературні вподобання, наводячи приклади з прочитаних творів; створює текст за визначеними характеристиками на основі графічної інформації.

 ІІІ. Висловлювання думок, почуттів, ставлень, письмова взаємодія з іншими особами, зокрема в цифровому середовищі взаємодіє з іншими особами в цифровому середовищі – спільно створює та презентує інформацію про художні твори у довільно обраний спосіб (буктрейлер, аудіо – чи відеозапис власного виступу тощо).

IV. Дослідження літературних і мовних явищ, читацької діяльності та індивідуального мовлення створює індивідуально або спільно з іншими плакат (або презентацію) про улюбленого письменника/письменницю з використанням творів мистецтва

Художні твори класики й сучасності, прочитані протягом навчального року. Актуальні теми, ідеї, сюжети творів. Улюблені літературні персонажі, герої/героїні. Ознаки окремих жанрів (народна казка, літературна казка, оповідання, повість, вірш та ін.). Українські перекладачі творів зарубіжних письменників. Враження про сучасні медіатексти за прочитаними творами

Створення усного повідомлення на обрану тему на підставі зібраної інформації, обговорення порушених у художньому тексті/медіатексті проблем із залученням та проєкцією на власний або відомий життєвий досвід, аргументація із наведенням відповідних прикладів, висловлювання ставлення до думок інших осіб, опис власних літературних уподобань (у формі малюнка, інформаційного плакату, колажу, мотиватора, мема, буктрейлера або ін.), перетворення графічної інформації (схема, таблиця) на текстову, взаємодія з іншими особами в цифровому середовищі (створення індивідуально або спільно з іншими медіапродукту), створення індивідуально або спільно з іншими плакату або презентації.

                     

                          Календарно-тематичне планування

 

 

 №

 

     Зміст програмного матеріалу

 

 Кіл-сть      год.

 

   Дата

 

    Примітки

 

Тема №1. Роль книги в третьому тисячолітті

 

 

 

1

Роль книги та читання художньої літератури для формування гармонійної особистості. Види читання в цифрову епоху. Паперові та електронні книги.

(ТЛ) Зарубіжна література

1

 

 

 

Тема №2. Скарбниця народних    казок

 

 

 

2

Казки народів світу: різновиди, ознаки, загальнолюдські ідеали та національна самобутність.

(ТЛ) Фольклор, народна казка, сюжет, мандрівні сюжети.

1

 

 

3

Індійська народна казка «Фарбований шакал». Викриття в образах тварин негативних людських якостей.

1

 

 

4

Японські народні казки «Момотаро, або Хлопчик-Персик».

Теми дружби, сміливості, зв’язку з природою в казці.

1

 

 

5

Японські народні казки «Момотаро, або Хлопчик-Персик».

Національний колорит японських казок.

1

 

 

6

Китайські народні казки «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці. Китайські національні символи.

1

 

 

7

Арабська народна казка «Синдбад Мореплавець» (перша подорож). Утвердження духовної стійкості людини в образі Синдбада-Мореплавця. Природний світ крізь призму фольклору

1

 

 

8

Арабська народна казка «Синдбад Мореплавець» (перша подорож). Ідеї дружби, поваги до представників різних країн і народів, любові до батьківщини.

1

 

 

9

РМ №1 (усно). Створення фанфіку на тему « Ідеї дружби, поваги до представників різних країн і народів, любові до батьківщини».

1

 

РМ №1 усно

10

Брати Якоб (1785-1863) і Вільгельм (1786-1859) Ґрімм. «Пані Метелиця». Значення діяльності братів Я. і В. Ґрімм для розвитку європейської культури. Зіставлення образів героїнь казки «Пані Метелиця»

1

 

 

11

Діагностична контрольна робота №1. Вступ. Скарбниця народних казок (літературний диктант).

1

 

Контр.робота №1

 

Тема №3.   Літературні казки світу

 

 

 

12

Літературна казка та її ознаки. Подібності й відмінності від народної казки.

(ТЛ) Літературна казка, подібності й відмінності літературної казки від народної. Тема та ідея художнього твору, оригінал і переклад. Поглиблення поняття: сюжет.

1

 

 

13

Ганс Крістіан Андерсен (1805–1875). «Снігова королева». «Снігова королева». Боротьба добра і зла в казці. Утвердження дружби та вірності.

1

 

 

14

Ганс Крістіан Андерсен  «Снігова королева».

Перешкоди на шляху Герди, її помічники. Чарівний світ твору.

1

 

 

15

ПЧ № 1. Андерсен Г.К. «Непохитний олов’яний солдатик»

1

 

ПЧ №1

16

Оскар Уайльд (1854–1900). «Хлопчик-Зірка». Символічний зміст назви твору.   Динаміка образу головного героя, його стосунки з матір’ю та іншими персонажами.

1

 

 

17

Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя. Шлях ХлопчикаЗірки від егоїзму й байдужості до відкриття в собі любові та милосердя

1

 

 

18

Оскар Уайльд  «Хлопчик-Зірка» Фальшиві та справжні цінності. Краса зовнішня та внутрішня.

Синтез фольклорних і літературних елементів у творі.

1

 

 

19

Роальд  Дал (1916–1990). «Чарлі і шоколадна фабрика».  Казкові пригоди персонажів на шоколадній фабриці містера Вонки

1

 

 

20

Шлях хлопчика Чарлі до своєї мети. Доброта, щирість і наполегливість головного героя.

1

 

 

21

Роальд  Дал «Чарлі і шоколадна фабрика».     Зображення родинних стосунків у творі: сім’я Бакетів, інші родини. Образи дітей і дорослих у повісті-казці. Вади й небезпеки сучасного світу, їх утілення у творі.

1

 

 

22

Роальд  Дал «Чарлі і шоколадна фабрика».   Утвердження співчуття, милосердя, взаємодопомоги, відповідальності, морального вибору.

1

 

 

23

Розвиток мовлення №2 (письмово). Вади й небезпеки сучасного світу, їх утілення у творі Роальда Дала «Чарлі і шоколадна фабрика».

Мої поради героям казки.

1

 

РМ №2 письмово

24

Діагностична контрольна робота №2. Літературні казки світу(тестові завдання)

1

 

Контр робота №2

 

Тема №4. Слухаємо голоси природи

 

 

 

25

Зарубіжні поети про природу.  Дж. Кітс (1795-1821) «Про коника та цвіркуна».  Поетизація природи, утвердження зв’язку природи й  людини; утілення любові та дбайливого ставлення до довкілля

(ТЛ) Вірш, пейзаж

1

 

 

26

Редьярд Кіплінг (1865–1936). «Мауглі».  Історія хлопчика, якого виховали тварини, його дружба з ними. Сміливість, кмітливість, доброта Мауглі

(ТЛ) Оповідання

1

 

 

27

Яскравість характерів персонажів-тварин, утілення в них людських рис.

1

 

 

28

Редьярд Кіплінг  «Мауглі».    Закони джунглів і цінності людського життя. Ідея відповідальності людини за природний світ.

 

1

 

 

29

ПЧ №2. Кіплінг Р. Дж. «Рікі-Тікі-Таві»

1

 

ПЧ №2

30

Ернест Сетон-Томпсон (1860–1946). «Лобо». Авторські спостереження за світом природи.

1

 

 

 

Ернест Сетон-Томпсон  «Лобо».  Образи тварин, розкриття їх у подіях оповідання, авторських характеристиках. Утвердження любові до всього живого, гуманного ставлення людей до тварин.

1

 

 

31

Діагностична контрольна робота №3. Слухаємо голоси природи (тестові завдання).

1

 

Контр робота №3

32

Підсумковий урок у кінці семестру.

 

1

 

 

 

Тема №5. СИЛА ТВОРЧОЇ УЯВИ

 

 

 

33

Ернст Теодор Амадей Гофман «Лускунчик і Мишачий король». Характер головної героїні (Марі). Фантастичні перетворення персонажів. Битва добра і зла

1

 

 

34

Ернст Теодор Амадей Гофман «Лускунчик і Мишачий король».  Символічний образ Різдва, різдвяної ялинки. Ідеї добра, людяності, любові. Значення мрії в житті людини

1

 

 

35

ПЧ №3. Лагерлеф С. «Дивовижна подорож Нільса Хольгерсона з дикими гусаками Швецією»

1

 

ПЧ №3

36

Елеанор Портер (1868–1920). «Полліанна» (3-4 розділи за вибором учителя). Щирість, мужність і оптимізм Полліанни, її позитивний вплив на життя міста, долю інших людей. Творча фантазія головної героїні

(ТЛ) Персонаж, герой/героїня літературного твору. Поглиблення понять: тема та ідея художнього твору, сюжет.

1

 

 

37

 Творча фантазія головної героїні

1

 

 

38

Розвиток мовлення №3 (усно). Презентація улюбленого прочитаного твору (лепбук, буктрейлер, інсенізація тощо)

 

1

 

РМ №3 усно

39

Діагностична контрольна робота №4. Сила творчої уяви. Контрольне есе.

«Значення мрії в житті людини».

«Чим мене приваблює образ Поліанни».

1

 

Контр робота №4

 

 

Тема №6. У вирі захопливих подій

 

 

 

 

40

Марк Твен (1835–1910). «Пригоди Тома Соєра» (2-3 розділи за вибором учителя). Світ дитинства в романі. Том Соєр і Гекльберрі Фінн. Том Соєр і Беккі Тетчер. Життя містечка і пригоди юних друзів.

 (ТЛ) Повість. Поглиблення понять: персонаж,

1

 

 

41

Марк Твен «Пригоди Тома Соєра» Мрії Тома, його витівки, бажання самоствердитися. Риси характеру Тома, що розкриваються в стосунках з іншими.

1

 

 

42

Марк Твен «Пригоди Тома». Сміливість і заповзятливість Тома Соєра та його друзів, їхнє прагнення зробити довколишній світ цікавішим і людянішим.

1

 

 

43

РМ (письмово) № 4. Створення коміксів про героїв твору

1

 

РМ №4 письмово

44

Туве Янсон (1914–2001). «Комета прилітає». Чарівність художнього світу твору.  Казкові персонажі, утілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей

(ТЛ) Повість. Поглиблення понять: персонаж, герой/героїня літературного твору.

1

 

 

45-46

Туве Янсон «Комета прилітає».

Реальне і фантастичне у творі. Елементи фольклору (казки) та їхнє значення для розкриття головної ідеї – реалізації мрій, бажань і прагнень особистості

2

 

 

47

Діагностична контрольна робота №5. У вирі захопливих пригод (тестові завдання).

1

 

Контр робота №5

48

ПЧ №4. Льюїс Керролл. «Аліса в Країні Див».

 

1

 

ПЧ №4

49

Підсумки

Художні твори класики й сучасності, прочитані протягом навчального року. Актуальні теми, ідеї, сюжети творів. Улюблені літературні герої

1

 

 

50

Ознаки окремих жанрів (народна казка, літературна казка, оповідання, повість, вірш та ін.). Українські перекладачі творів зарубіжних письменників.

1

 

 

51

Враження про сучасні медіатексти за прочитаними творами.

1

 

 

 

Список творів для додаткового читання: 

  1. Андерсен Г.К. «Непохитний олов’яний солдатик», «Гидке каченя», «Дикі лебеді», «Соловей» (1 за вибором)
  2. Арабські казки. «Про Аладдіна і чарівну лампу», «Розповідь про царя Шахріяра» (1-2 за вибором)
  3. Баррі Дж. М. «Пітер Пен», «Пітер Пен і Венді» (1 за вибором)
  4. Бернетт Ф. Е. «Таємничий сад», «Маленький лорд Фаунтлерой»,

«Маленька принцеса» (1-2 за вибором)

  1. Гауф В. «Маленький Мук», «Каліф-лелека» (1-2 за вибором) 
  2. Казки народів світу (2-3 за вибором)
  3. Кестнер Е. «Еміль та детективи», «Крихта та Антон» (1 за вибором)
  4. Керролл Л. «Аліса в Задзеркаллі»
  5. Кіплінг Р. Дж. «Рікі-Тікі-Таві»
  6. Коллоді К. «Піноккіо»
  7. Корчак Я. «Король Матіуш Перший»
  8. Крюс Дж. «Флорентіна»
  9. Лагерлеф С. «Дивовижна подорож Нільса Хольгерсона з дикими гусаками Швецією», «Свята ніч» (1 за вибором)
  10. Маршак С. Я. «Дванадцять місяців»
  11. Мілн А. «Вінні-Пух та всі-всі-всі»
  12. Перро Ш. «Попелюшка», «Кіт у чоботях» або ін. (1-2 за вибором)
  13. Пушкін О.С. «Казка про рибалку та рибку», «Казка про мертву царівну і сімох богатирів» (1 за вибором)
  14. Распе Р.Е. «Пригоди барона Мюнхгаузена» («За волосся», «Перша подорож на Місяць» або ін. – 1-2 за вибором)
  15. Родарі Дж. «Пригоди Цибуліно», «Пригоди Джельсоміно в Країні брехунів», «Казки по телефону» (1 за вибором)
  16. Сетон-Томпсон Е. «Снап», «Доміно», «Ведмежа Джонні»,

«Мустанг-іноходець» (1-2 за вибором)

  1. Треверс П.Л. «Мері Поппінс»  
  2. Уайльд О. «Щасливий принц»  
  3. Чапек К. «З погляду кішки»
  4. Із сучасної літератури
  5. Ауер М. Цикл «Школа чарівних тварин» (1-2 за вибором)
  6. Бессон Л. «Артур і мініпути»  
  7. Ґеммель Ш. «Марвін. Книга Вогню і Дружби»
  8. Вайт Е. Б. «Павутинка Шарлотти»
  9. Дал Р. «Чарлі і великий скляний ліфт» 
  10. Зальтен Ф. «Бембі»
  11. Екгольм Я. У. «Людвігові хитрому – ура! ура! ура!»
  12. Ліндґрен А. «Малюк і Карлсон»
  13. Льюїс К.С. «Хроніки  Нарнії» («Лев, Чаклунка і Платтяна шафа»)
  14. Маар П. «Пан Белло і блакитне диво», «Що не день, то субота», «Китобус, або Нові цятки для Суботика» (1-2 за вибором)
  15. Нанетті А. «Мій дідусь був черешнею»
  16. Ролінґ Дж. «Гаррі Поттер і філософський камінь»
  17. Стронґ Дж. «Кімнатні пірати», «Розшукується ракета на чотирьох лапах», «Гармидер у школі», «Канікули з близнятами» (1-2 за вибором)

                            Система оцінювання результатів навчання

 

              Система оцінювання результатів навчання учнів із зарубіжної літератури базується  на положеннях “Рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти” (затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 01 квітня 2022 р. за № 289) та “Загальні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти” (додаток № 2 до наказу № 289).

           Основними видами оцінювання результатів навчання учнів є формувальне, поточне,    підсумкове (тематичне, семестрове, річне).

       ТЕМАТИЧНЕ, СЕМЕСТРОВЕ ТА РІЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ В 5 КЛАСІ

ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ здійснюється на основі поточного оцінювання з урахуванням проведених діагностичних (контрольних) робіт. Під час виставлення тематичного бала з української мови, української літератури, зарубіжної літератури результати перевірки робочих зошитів, як правило, не враховуються (Наказ МОН № 289 від 01 квітня 2022 р.).

       ОЦІНКА ЗА СЕМЕСТР ставиться за результатами тематичного оцінювання та контролю груп загальних результатів, які визначені в Державному стандарті базової середньої освіти (Постанова КМУ № 898 від 30.09.2020 р.

         Якщо рівень результатів навчання учня (учениці) визначити неможливо з якихось причин, у класному журналі та свідоцтві досягнень, табелі навчальних досягнень роблять запис «не атестований(а) (н/а)».

         РІЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ здійснюється на підставі загальної оцінки результатів навчання за І та ІІ семестри.

 Семестрове та (річне) оцінювання результатів навчання здійснюють за 12- бальною системою (шкалою), а його результати позначають цифрами від 1 до 12.

Система оцінювання (бальна/рівнева):

 10, 11, 12 – високий рівень

 7, 8, 9 – достатній рівень

 4, 5, 6 – середній рівень

 1, 2, 3 – початковий рівень

 

Критерії оцінювання предметних та особистісних результатів

 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Критерії оцінювання навчальних досягнень

Початковий

1

Учень/учениця розрізняє об'єкти вивчення

2

Учень/учениця відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення

3

Учень/учениця відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання

Середній

4

Учень/учениця з допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал, повторює за зразком певну операцію, дію

5

Учень/учениця відтворює основний навчальний матеріал, з помилками й неточностями дає визначення понять, формулює правило

6

Учень/учениця виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу; відповідає правильно, але недостатньо осмислено; застосовує знання при виконанні завдань за зразком

Достатній

7

Учень/учениця правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, наводить окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії

8

Учень/учениця має достатні знання, застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність; відповіді логічні, хоч і мають неточності

9

Учень/учениця добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, аналізує й систематизує інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією

Високий

10

Учень/учениця має повні, глибокі знання, використовує їх у практичній діяльності, робить висновки, узагальнення

11

Учень/учениця має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, знаходить інформацію та аналізує її, ставить і розв'язує проблеми

12

Учень/учениця має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує, оцінює, узагальнює опанований матеріал, самостійно користується джерелами інформації, приймає обґрунтовані рішення

 

    Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти (додаток 1)

 https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86195/

 

Додаток 1

до методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти

___________________________________________________(назва закладу загальної середньої освіти)

 

                                          СВІДОЦТВО ДОСЯГНЕНЬ

учня / учениці ______ класу

__________________________________

(прізвище та ім’я учня / учениці)

_______________ навчальний рік

Характеристика навчальної діяльності*

Стан сформованості (сформовано/формується)

виявляє інтерес до навчання

 

виявляє розуміння прочитаного

 

висловлює власну думку

 

критично та системно мислить

 

логічно обґрунтовує власну позицію

 

діє творчо

 

виявляє ініціативу в процесі навчання

 

конструктивно керує емоціями

 

оцінює ризики

 

самостійно приймає рішення

 

розв’язує проблеми

 

співпрацює з іншими

 

 

                                                                                       Продовження додатку1

 

Характеристика результатів навчальної діяльності

 

Зарубіжна література

Сприймає усну інформацію на слух / Аудіювання

 

 

 

Усно взаємодіє та висловлюється / Говоріння

 

 

 

Сприймає письмові тексти / Читання

 

 

 

Письмово взаємодіє та висловлюється / Письмо

 

 

 

Загальна оцінка результатів навчання**

 

 

 

 

У разі відсутності учня/учениці рекомендується учителю скористатися такими нормативними документами:

1) наказ МОН № 290 від 01.04.2022 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо окремих питань завершення 2021/2022 навчального року»;

2) наказ МОН № 289 від 01.04.2022 р. Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти.

                                                        Прикінцева частина

Перелік навчально-методичного та матеріально-технічного забезпечення навчального процесу

 

Навчально-методичний комплект

 

  1. Підручник.  «Зарубіжна література. 5 клас»

        авторського колективу під керівництвом Ніколенко О.М. (К., ВЦ «Академія»,       2022)

 

  1.  Сайт “НУШ”: https://nus.org.ua/ 
  2. Розробки уроків та презентації

   https://svitliteraturu.com/load/ukrainska_literatura/5_klas_ukr_lit/56

  1. Електронні версії підручників

   https://lib.imzo.gov.ua/yelektronn-vers-pdruchnikv/

  1. Сайт для вчителів «На Урок»

 

     https://naurok.com.ua/

  1. Сайт для вчителів «Всеосвіта»

     https://vseosvita.ua/

 

 


 


 

                                       Література та інформаційні ресурси

  1.           Закон України «Про повну загальну середню освіту» // Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text 
  2.           Державний стандарт базової середньої освіти. Постанова Кабінету Міністрів № 898 від 30 вересня 2020 р. // Режим доступу:
  3.           https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartivpovnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898?fbclid=IwAR32j9maQlQornNCoHsCZuMCF1vkxqivngaf5WkUHJFhwUA25XHVKKGxdg 
  4.           Державний стандарт початкової освіти. Постанова Кабінету Міністрів № 87 від 21.02.2018 // Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF 
  5.           Державний стандарт початкової освіти зі змінами. Постанова Кабінету Міністрів № 688 від 24.07.2019 // Режим доступу: https://xn--80aagahqwyibe8an.com/kabineta-ministriv-postanovi/postanova-vid-lipnya-2019688-pro-vnesennya376611.html
  6.           Методичні рекомендації для розроблення модельних навчальних програм // Режим доступу:  https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/03/25/metod.pdf 
  7.           Типова освітня програма для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти // Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyiosvitnoyi-programi-dlya-5-9-klasiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti 
  8.           Шиян Р., Ляшенко О., Фіцайло С., Дубовик О., Гайдамака О. Усе про модельні навчальні програми для розробників і шкіл // Режим доступу: https://nus.org.ua/questions/vidpovidayemo-na-zapytannya-use-pro-modelninavchalni-programy-dlya-rozrobnykiv-i-shkil/ 
  9.           А. Химинець  «Світ літератури»

https://svitliteraturu.com/board/metodichni_rekomendaciji/ocinjuvannja_navchalnikh_dosjagnen_uchniv_5_6_kl_nush/6-1-0-338

 

   10. Методичні рекомендації щодо викладання української мови, української    літератури, зарубіжної літератури у 2022/2023 навчальному році .https://www.schoollife.org.ua/metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-ukrayinskoyi-movy-ukrayinskoyi-literatury-zarubizhnoyi-literatury-u-2022-2023-navchalnomu-rotsi/#google_vignette

            11. Модельна навчальна програма «Зарубіжна література. 5-6 класи» («ШКОЛА РАДОСТІ», автори Ніколенко О.М., 

                Ісаєва О.О., Клименко Ж.В., Мацевко-Бекерська Л.В. та ін.), рекомендованою Міністерством освіти і науки України   

                (наказ № 795 від 12.07.2021 р.)

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Крючкова Тетяна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Подоляко Олена Лаврентіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Івашіна Таміла Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 березня 2023
Переглядів
3994
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку