|
ЗАТВЕРДЖЕНО на засіданні педагогічної ради Харківської гімназії № Харківської міської ради Харківської області протокол від _____ _____2023 № Голова педагогічної ради, директор ____________
|
Навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут». 6 клас» укладена на основі модельної програми “Здоров’я, безпека та добробут. 5–6 класи (інтегрований курс)” (авт. Шиян О. І., Волощенко О. В., Гриньова М. В., Дяків В. Г., Козак О. П., Овчарук О. В., Седоченко А. Б., Сорока І. З., Страшко С. В.)
Харківської гімназії № 125 Харківської міської ради Харківської області (автор Волошина Олена Іванівна, учитель біології та хімії, спеціаліст вищої категорії)
2023 рік
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Навчальна програма відображає засадничі ідеї Державного стандарту базової середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 30. 09. 2020 р. No 898), з урахуванням Державного стандарту початкової загальної освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. N 87) та положення концепції «Нова українська школа» (2016 р.).
Навчальна програма інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» для 6 класу спрямована на реалізацію базової середньої освіти, передбачає розвиток природних здібностей, інтересів, обдарувань учнів, формування компетентностей, необхідних для їх соціалізації та громадянської активності, свідомого вибору подальшого життєвого шляху та самореалізації, продовження навчання на рівні профільної освіти або здобуття професії, виховання відповідального, шанобливого ставлення до родини, суспільства, навколишнього природного середовища, національних та культурних цінностей українського народу.
Навчальна програма інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» для 6 класу визначає орієнтовну послідовність досягнення очікуваних результатів навчання з соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі, зміст та види навчальної діяльності учнів, що спрямовані на реалізацію очікуваних результатів.
Метою соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі є розвиток особистості учня, який здатний до самоусвідомлення, гармонійної соціальної і міжособистісної взаємодії, спрямованої на збереження власного здоров’я та здоров’я інших осіб, дбає про безпеку, виявляє підприємливість та професійну зорієнтованість для забезпечення власного і суспільного добробуту.
Відповідно до мети соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі метою інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» є формування самозарадності учнів через активну громадянську позицію, підприємливість, етичну поведінку, відповідальність за добробут, здоров’я, безпеку та навколишнє середовище, крізь призму фізичного, психічного, духовного та соціального розвитку.
Для реалізації означеної мети визначено такі завдання:
- ознайомлення учнів з основними принципами та закономірностями життєдіяльності людини в природному та соціальному середовищах, спрямованими на розвиток добробуту, безпеки і зміцнення здоров’я;
- формування вмінь прогнозування наслідків своїх дій для здоров’я, безпеки і добробуту;
- розвиток вмінь відстоювання власних інтересів та інтересів інших осіб, протидіючи проявам тиску, неповаги і приниження;
- формування прихильності до безпечних і корисних практик поведінки, які зменшують ризики для життя і здоров’я або запобігають їм;
- розвиток навичок учнів, спрямованих на заохочення вести здоровий спосіб життя;
- навчання наданню необхідної допомоги собі та/або іншим особам для вирішення конфліктної ситуації;
- формування вміння вчитися без шкоди для здоров’я, відстежувати власний поступ;
- навчання діяти ефективно та самостійно для досягнення успіху та задоволення власних потреб і потреб інших осіб;
- формування у школярів підприємливості та етичної поведінки для поліпшення здоров’я, безпеки і добробуту власного та інших осіб.
Програма ґрунтується на визначених Державним стандартом ціннісних орієнтирах, а саме:
-повага до особистості учня/учениці та визнання пріоритету його інтересів, досвіду, власного вибору, прагнень, ставлення у визначенні мети та організації освітнього процесу, підтримка пізнавального інтересу та наполегливості;
-забезпечення рівного доступу кожного учня/учениці до освіти без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу;
-дотримання принципів академічної доброчесності у взаємодії учасників освітнього процесу та організації всіх видів навчальної діяльності;
-становлення вільної особистості учня/учениці, підтримка його самостійності, підприємливості та ініціативності, розвиток критичного мислення та впевненості в собі;
-формування культури здорового способу життя учня/учениці, створення умов для забезпечення його гармонійного фізичного та психічного розвитку, добробуту;
-створення освітнього середовища, в якому забезпечено атмосферу довіри, без будь-яких форм дискримінації учасників освітнього процесу;
-утвердження людської гідності, чесності, милосердя, доброти, справедливості, співпереживання, взаємоповаги і взаємодопомоги, поваги до прав і свобод людини, здатності до конструктивної взаємодії учнів між собою та з дорослими;
-формування в учнів активної громадянської позиції, патріотизму, поваги до культурних цінностей українського народу, його історико-культурного надбання і традицій, державної мови;
-плекання в учнів любові до рідного краю, відповідального ставлення до довкілля.
Програма охоплює формування наскрізних в усіх ключових компетентностях умінь, таких як: читати з розумінням, висловлювати власну думку, критично і системно мислити, логічно обґрунтовувати позицію, діяти творчо, виявляти ініціативу, конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, співпрацювати з іншими.
Інтегрований курс «Здоров’я, безпека та добробут» через реалізацію компетентнісного підходу якнайширше розкриває компетентнісний потенціал соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі за усіма ключовими компетентностями.
Програма курсу «Здоров’я, безпека та добробут» спрямована на реалізацію визначених у Державному стандарті вимог до обов’язкових результатів навчання учнів з соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі, які передбачають, що учень/учениця:
• турбується про особисте здоров’я та безпеку, уникає факторів ризику, реагує на фактори і діяльність, що становить загрозу для власного і суспільного життя, здоров’я, добробуту;
• визначає альтернативи, прогнозує наслідки, приймає рішення для власної безпеки та безпеки інших осіб, здоров’я і добробуту;
• усвідомлює цінність та дотримується здорового способу життя, аналізує та оцінює наслідки і ризики для здоров’я і суспільства;
• виявляє підприємливість та поводиться етично для поліпшення здоров’я, безпеки і добробуту власного та інших осіб.
Наступність між циклами навчання на рівнях початкової та базової середньої освіти у програмі «Здоров’я, безпека та добробут» реалізується через відповідність очікуваних результатів вимогам Державного стандарту, врахування очікуваних результатів навчання, визначених у типових програмах початкової школи.
Принципи та пріоритети, на яких ґрунтується програма втілюють нові прогресивні концептуальні підходи, нові погляди на роль дитини і педагога в освітньому процесі, форми організації дитячої життєдіяльності, зокрема дитиноцентризм (відповідність віковим особливостям, потреби та інтереси учнів, особистісно зорієнтоване навчання, суб’єкт-суб’єктна взаємодія), комунікативно зорієнтоване навчання, діяльнісний підхід, принцип системності та наступності, людинознавче спрямування.
Пріоритети викладання предмета: формування здорової особистості учня через взаєморозуміння, взаємоповагу, толерантність, творче співробітництво всіх учасників навчального процесу; осмислення і застосування концепції щодо промоції добробуту, здоров’я і безпеки задля поліпшення життя людини і суспільства; аналіз впливу суспільства, сім’ї, однолітків, культури, засобів масової інформації, технологій та інших чинників на вибір і практикування здорової безпечної поведінки; застосування навичок прийняття рішень для збереження та забезпечення добробуту, здоров'я, безпеки; розвиток підприємницьких якостей та поведінки свідомого споживача.
Зміст програми 6 класу присвячено соціальним аспектам добробуту, уміння вчитися, безпеки, здоров’я, підприємливості та структуровано за шістьма модулями:
Модуль 1. Суспільний добробут.
Модуль 2. Добробут і уміння вчитися.
Модуль 3. Добробут і безпека в соціумі.
Модуль 4. Добробут і громадське здоров’я.
Модуль 5. Добробут, співпраця і спілкування.
Модуль 6. Добробут і підприємливість.
Розділ 6.1. Підприємливість і фінансова грамотність.
Розділ 6.2. Волонтерство.
Оцінювання має бути зорієнтованим на: очікувані результати навчання на відповідному етапі освітнього процесу;
ключові компетентності, а саме: вільне володіння державною мовою, здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами, математична компетентність, компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, інноваційність, екологічна компетентність,інформаційно-комунікаційна компетентність, навчання впродовж життя, громадянські та соціальні компетентності, культурна компетентність, підприємливість і фінансова грамотність; та
наскрізні вміння, а саме: читати з розумінням, висловлювати власну думку, критично і системно мислити, логічно обґрунтовувати позицію, діяти творчо, виявляти ініціативу, конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, вирішувати проблеми, співпрацювати з іншими.
№ за/п |
Тема заняття
|
Зміст теми
|
Вид навчальної діяльності |
Очікувані результати навчання |
Оцінювання результатів навчання |
||
Модуль 1. Суспільний добробут. Ключові компетентності: - володіння державною мовою - інноваційна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна Наскрізні змістові лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток Здоров'я і безпека Громадянська відповідальність |
|||||||
1 |
Добробут -особистий і суспільний |
Чи залежить добробут людини від добробуту громади? |
Обговорення поняття «суспільний добробут». Обговорення в загальному колі проблемного запитання «Чому суспільний добробут важливий?» |
Учень/учениця аналізує вибір свій та інших осіб з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового, безпечного життя |
|
||
2 |
Добробут громади і умови життя |
Чому добробут громади важливий? Чому кожен/кожна з нас важливі для добробуту громади? |
Обговорення «Чому кожен/кожна з нас важливі для добробуту громади?» |
Учень/учениця аналізує вибір свій та інших осіб з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового, безпечного життя |
|
||
3 |
Добробут школи і шкільна родина |
Добробут у школі – це як? |
Створення мапи думок «Добробут у школі – це як?» |
Учень/учениця аналізує вибір свій та інших осіб з урахуванням користі і задоволення (радості) для здорового, безпечного життя |
|
||
Модуль 2. Добробут і безпека в соціумі Ключові компетентності: - вільне володіння державною мовою - інноваційна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність Наскрізні змістові лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток Здоров'я і безпека Громадянська відповідальність Підприємливість і фінансова грамотність |
|||||||
4
|
Соціальне середовище. Види небезпек |
Які види небезпек існують? Як небезпеки впливають на соціальне середовище? |
Обговоення «Які види небезпек існують? Як небезпеки впливають на соціальне середовище?» |
Учень/учениця обґрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та громадських місцях; визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини (забруднення, хімічні речовини тощо); розпізнає ймовірні небезпеки природного, техногенного, соціального характеру і побутового походження; виявляє ризики невідповідності власних потреб і можливостей; прогнозує наслідки своїх дій у непередбачуваних і надзвичайних ситуаціях, апелюючи до набутих знань та достовірної інформації |
|
||
5 |
Ризики і небезпеки |
Що таке екстремальні і надзвичайні ситуації? Що таке ризики, і які вони бувають? Як оцінювати ризики? |
Інсценізація в класі виклики служб порятунку в різних ситуаціях |
Учень/учениця обґрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та громадських місцях; виявляє ризики невідповідності власних потреб і можливостей; прогнозує наслідки своїх дій у непередбачуваних і надзвичайних ситуаціях, апелюючи до набутих знань та достовірної інформації; використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту; аналізує негативний вплив недотримання правил / інструкцій безпечної поведінки на збереження життя і здоров’я; обґрунтовує необхідність уникнення місць підвищеної небезпеки |
|
||
6 |
Небезпеки соціального походження |
Які бувають небезпеки соціального походження? Як діяти в разі виникнення соціальних небезпек? Як допомогти собі та іншим? |
Обговорення «Що покласти в «тривожну валізку»? |
Учень/учениця розпізнає ймовірні небезпеки соціального характеру; обґрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та громадських місцях; прогнозує наслідки своїх дій у непередбачуваних і надзвичайних ситуаціях, апелюючи до набутих знань та достовірної інформації; використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту; аналізує негативний вплив недотримання правил/інструкцій безпечної поведінки на збереження життя і здоров’я; обґрунтовує необхідність уникнення місць підвищеної небезпеки |
|
||
7 |
Небезпеки природного походження |
Які загрози існують у довкіллі? Як їх уникнути? |
Розробити алгоритм дій при виявленні пожежі в лісі |
Учень/учениця розпізнає ймовірні небезпеки природного, техногенного, соціального характеру і побутового походження; визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини; обґрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті та у природі; використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту відбирає ресурси для повторної переробки |
|
||
8 |
Засоби побутової хімії та небезпечні речовини |
Що належить до засобів побутової хімії? Наскільки вони небезпечні? Що означають маркування на засобах побутової хімії? |
Обговорення «Які засоби побутової хімії використовують у вашій родині?» |
Учень/учениця розпізнає ймовірні небезпеки природного, техногенного, соціального характеру і побутового походження; обґрунтовує необхідність власної відповідальності за поведінку в побуті; визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини (забруднення, хімічні речовини тощо); вирізняє речовини, які становлять загрозу в разі неналежного використання; використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту; аналізує негативний вплив недотримання правил/інструкцій безпечної поведінки на збереження життя і здоров’я |
|
||
9
|
Безпека у віртуальному середовищі |
Які правила діють у віртуальному середовищі? Як комунікувати в інтернеті безпечно? |
Створення пам’ятки «Правила поведінки в Інтернеті для збереження здоров’я і добробуту» |
Учень/учениця прогнозує ризики комунікації у віртуальному середовищі; передбачає вплив на власне здоров’я, безпеку, добробут та здоров’я, безпеку, добробут інших осіб неналежного використання цифрових пристроїв; виокремлює інформацію та обговорює ситуації булінгу, зокрема кібербулінгу |
|
||
Модуль 3. Добробут та громадське здоров’я Ключові компетентності: - вільне володіння державною мовою - інноваційна - екологічна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність Наскрізні змістові лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток Здоров'я і безпека Громадянська відповідальність Підприємливість і фінансова грамотність
|
|||||||
10 |
Право на здоров’я. Громадське здоров’я |
Що таке громадське здоров’я? Право на здоров’я — це як? |
Обговорення «Чому усім важливо вакцинуватись від хвороб?» |
Учень/учениця досліджує та обговорює чинники, що впливають на стан здоров’я і розвиток організму; обґрунтовує наслідки вибору альтернативного рішення щодо моделей поведінки, спрямованих на збереження здоров’я, добробуту та безпеки |
|
||
11 |
Соціальна небезпека інфекційних захворювань |
Як заходи громадського здоров’я допомагають у боротьбі з інфекційними захворюваннями? |
Огляд світових прикладів приборкання хвороб |
Учень/учениця використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту; досліджує та обговорює чинники, що впливають на стан здоров’я і розвиток організму, зокрема профілактичні заходи щодо інфекційних і неінфекційних захворювань; обґрунтовує наслідки вибору альтернативного рішення щодо моделей поведінки, спрямованих на збереження здоров’я, добробуту та безпеки |
|
||
12 |
Неінфекційні захворювання |
Профілактика неінфекційних захворювань — це як? |
Обговорення «Що спричиняє неінфекційні захворювання?» |
Учень/учениця використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту; досліджує та обговорює чинники, що впливають на стан здоров’я і розвиток організму, зокрема профілактичні заходи щодо інфекційних і неінфекційних захворювань; обґрунтовує наслідки вибору альтернативного рішення щодо моделей поведінки, спрямованих на збереження здоров’я, добробуту та безпеки |
|
||
13 |
Спорт і здоров’я |
Спорт для всіх — це як? |
Створення презентації «Відомі українці, які досягли значних успіхів у спорті». Провести опитування в класі «Якими видами спорту займаються учні 6 класу?» |
Учень/учениця досліджує та обговорює чинники, що впливають на стан здоров’я і розвиток організму, зокрема профілактичні заходи щодо інфекційних і неінфекційних захворювань; обґрунтовує наслідки вибору альтернативного рішення щодо моделей поведінки, спрямованих на збереження здоров’я, добробуту та безпеки; визначає причини вікових змін в організмі, зокрема в період статевого дозрівання |
|
||
14 |
Громадське харчування |
Що таке громадське харчування? Як та навіщо маркують харчові продукти? Що таке фортифікація продуктів харчування? Про що потрібно пам’ятати, купуючи вуличну їжу? |
Дискусія « Вулична їжа – за і проти». Практична робота зі зчитування маркування на продуктах харчування |
Учень/учениця використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту; приймає рішення щодо надання допомоги іншим особам, звернення до інших осіб чи відповідних служб; моделює послідовність дій у небезпечних ситуаціях природного, техногенного, соціального і побутового походження; досліджує та обговорює чинники, що впливають на стан здоров’я і розвиток організму, зокрема харчування; обґрунтовує наслідки вибору альтернативного рішення щодо моделей поведінки, спрямованих на збереження здоров’я, добробуту та безпеки |
|
||
15 |
Вплив реклами на рішення людини |
Що таке реклама і як вона працює? Які є види реклами? |
Створення рекламного ролика соціального спрямування (спорт, здоровий спосіб життя, правильне харчування, дружба тощо). Виконання вправи «Що приховує реклама» |
Учень/учениця використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту; досліджує та обговорює чинники, що впливають на стан здоров’я і розвиток організму; обґрунтовує наслідки вибору альтернативного рішення щодо моделей поведінки, спрямованих на збереження здоров’я, добробуту та безпеки; оцінює надійність різних джерел інформації (засоби масової інформації, реклама, соціальні мережі тощо) |
|
||
16 |
Узагальнення знань модуль 3 |
|
Діагностувальна робота за підсумками I семестру |
Учень/учениця використовує перевірену інформацію для прийняття рішення щодо вибору повсякденної поведінки на користь здоров’я, безпеки та добробуту; досліджує та обговорює чинники, що впливають на стан здоров’я і розвиток організму; обґрунтовує наслідки вибору альтернативного рішення щодо моделей поведінки, спрямованих на збереження здоров’я, добробуту та безпеки; оцінює надійність різних джерел інформації (засоби масової інформації, реклама, соціальні мережі тощо) |
|
||
Модуль 4. Добробут і вміння вчитися Ключові компетентності: - вільне володіння державною мовою - інноваційна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність Наскрізні змістові лінії: Здоров'я і безпека Громадянська відповідальність Підприємливість і фінансова грамотність
|
|||||||
17 |
Способи навчання |
Які є способи ефективного навчання? Як розвивати пам’ять та увагу? |
Моделювання «Що та для чого я хочу підсилити у своїх вміннях?». Ознайомлення з різними способами засвоєння інформації та складання практичних порад для успішного навчання |
Учень/учениця визначає та обґрунтовує прагнення і потреби у сфері власного особистісного розвитку та навчаннявиз; начає ефективні способи засвоєння навчальної інформації |
|
||
18 |
Менеджмент навчання |
Що таке менеджмент навчання? Як планувати та організовувати навчання? Як організовувати відпочинок та позашкільні активності? |
Створення презентації «Як я використовую свої сильні сторони, інтереси та вподобання». Складання розкладу свого позаурочного вільного часу |
Учень/учениця організовує власний освітній простір, раціонально розподіляє час; визначає та обґрунтовує прагнення і потреби у сфері власного особистісного розвитку та навчання; самостійно створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті; аналізує власний навчальний розвиток, вказуючи на причини успіхів та невдач; використовує допоміжні засоби для навчання, зокрема цифрові пристрої, без шкоди для здоров’я |
|
||
19 |
Уміння вчитися |
Як пов’язані особистісний розвиток та навчання? Які переваги індивідуального та групового навчання? Чому важливо шукати додаткові освітні можливості? |
Обговорення «Чого я хочу досягнути в 6 класі?» |
Учень/учениця визначає свої потреби, бажання, інтереси та цілі; визначає та обґрунтовує прагнення і потреби у сфері власного особистісного розвитку та навчання; визначає ефективні способи засвоєння навчальної інформації; самостійно створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху, зокрема в навчанні, спорті, побуті; аналізує власний навчальний розвиток, вказуючи на причини успіхів та невдач |
|
||
Модуль 5. Добробут, співпраця та спілкування Ключові компетентності: - вільне володіння державною мовою - інноваційна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність Наскрізні змістові лінії: Здоров'я і безпека Громадянська відповідальність Підприємливість і фінансова грамотність
|
|||||||
20 |
Емоції та їх вираження |
Що таке емоційний інтелект? Як виражати свої емоції в реальному та віртуальному спілкуванні? |
Обговорення «Культура онлайн-спілкування (нетикет)» |
Учень/учениця пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; пояснює почуття інших осіб і визнає їх право на вираження своїх почуттів; розуміє взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і доброту |
|
||
21 |
Ефективне спілкування |
Чому ефективна комунікація з іншими — ключ до успіху будь-якої справи? |
Проблемне питання «Чому ефективна комунікація з іншими – ключ до успіху будь-якої справи?» |
Учень/учениця пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; встановлює нові контакти та ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності; бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби; розуміє взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності |
|
||
22
|
Ефективна співпраця |
Чому співпраця важлива? Як працювати в команді? Як допомагати іншим? Як підтримувати людей з інвалідністю? Як поважати чужі думки та ідеї? |
Виконання вправ на відпрацювання навичок розуміння інших людей, себе, а також взаємовідносин між людьми |
Учень/учениця пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; встановлює нові контакти та ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності; виконує різні ролі в груповій роботі; бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби; розуміє взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності; виявляє чуйне ставлення до людей з особливими потребами |
|
||
23 |
Конфліктні ситуації та їх залагодження |
Якими бувають конфлікти і чому вони виникають? Як залагоджувати конфлікти? Як контролювати себе у конфліктних ситуаціях? |
Обговорення «Якими бувають конфлікти, чому вони виникають?» |
Учень/учениця бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби; розуміє взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і доброту; пояснює почуття інших осіб і визнає їх право на вираження своїх почуттів; ідентифікує причини та наслідки виникнення конфліктів у різних ситуаціях; моделює ситуацію з конструктивним залагодженням конфліктів |
|
||
24 |
Товариство. Підліткові компанії |
Товариство — це як? Що таке підліткова компанія? |
Обговорення «Яку користь і шкоду можуть приносити підліткові компанії?» |
Учень/учениця пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає чужий особистий простір під час спілкування; встановлює нові контакти та ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності; розрізняє ситуації, коли силу переконання використали з позитивними чи негативними намірами; розуміє взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і доброту; пояснює почуття інших осіб і визнає їх право на вираження своїх почуттів; розробляє стратегію подолання булінгу, визначає джерела допомоги жертвам булінгу, звертається за допомогою до інших осіб |
|
||
25 |
Узагальнення знань модуль 4 та модуль 5 |
|
|
Учень/учениця пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки і добробуту; розрізняє складники особистого простору (інтимний, соціальний, публічний), поважає чужий особистий простір під час спілкування; встановлює нові контакти та ефективно співпрацює для досягнення результату, використовує різні засоби зв’язку визначає відмінності між людьми як ціннісну ознаку індивідуальності; розрізняє ситуації, коли силу переконання використали з позитивними чи негативними намірами; розуміє взаємовплив емоційного стану, переконань, поведінки всіх учасників спільної діяльності; толерантно ставиться до поглядів, переконань, інтересів і потреб інших осіб, що не загрожують здоров’ю, безпеці і доброту; пояснює почуття інших осіб і визнає їх право на вираження своїх почуттів; розробляє стратегію подолання булінгу, визначає джерела допомоги жертвам булінгу, звертається за допомогою до інших осіб |
|
||
Модуль 6. Добробут і підприємливість |
|||||||
Розділ 6.1. Підприємливість і фінансова грамотність Ключові компетентності: - вільне володіння державною мовою - інноваційна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність Наскрізні змістові лінії: Екологічна безпека та сталий розвиток Здоров'я і безпека Громадянська відповідальність Підприємливість і фінансова грамотність |
|||||||
26 |
Підприємливість і відповідальність |
Як бути відповідальним членом громади? Чому це важливо? |
Обговорення пунктів Декларації відповідальності людини, які пов’язані з курсом «Здоров’я, безпека та добробут» |
Учень/учениця розуміє перспективність своєї діяльності і співпраці для успішного майбутнього; визначає свої потреби, бажання та визначає інтереси та цілі (групи, класу); самостійно та в команді створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху; виявляє зацікавлення до тривалої систематичної діяльності (хобі, спорт, мистецтво, навчання тощо) та наполегливість у досягненні мети |
|
||
27 |
Підприємливість. Створення цінності |
Яким чином моя діяльність може приносити добробут мені та громаді? |
Виконання проєкту «Створюємо цінності для нашої громади» |
Учень/учениця розуміє перспективність своєї діяльності і співпраці для успішного майбутнього; визначає свої потреби, бажання та визначає інтереси та цілі (групи, класу); самостійно та в команді створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху; виявляє зацікавлення до тривалої систематичної діяльності (хобі, спорт, мистецтво, навчання тощо) та наполегливість у досягненні мети; аналізує взаємозв’язок між потребами людини та обмеженістю ресурсів; обґрунтовує обмеженість ресурсів (зокрема часу, здоров’я, фінансів); визначає потребу ощадливого використання ресурсів і повторної переробки вторинної сировини |
|
||
28 |
Фінансова грамотність та фінансова безпека |
Як правильно витрачати гроші? Що таке культура споживання? |
Аналіз грошових витрат, пов’язаних зі шкідливими звичками. Мозковий штурм «Ощадливе використання кишенькових грошей». Обговорення «Що таке податки, на що вони витрачаються?» |
Учень/учениця визначає свої потреби, бажання та визначає інтереси та цілі (групи, класу); аналізує взаємозв’язок між потребами людини та обмеженістю ресурсів; обґрунтовує обмеженість ресурсів (зокрема часу, здоров’я, фінансів); визначає цілі власної діяльності і стратегії їх досягнення оперує основними економічними поняттями (гроші, зайнятість, підприємництво тощо); розрізняє та зазначає законні джерела доходів для свого віку; вміє раціонально розпоряджатися власними грошима; розуміє вагу докладених зусиль дорослих для отримання доходів; пояснює потенціал фінансових ресурсів |
|
||
29 |
Потреба людини та обмеженість ресурсів |
Як відповідально ставитися до потреб, ресурсів і можливостей їх використання? |
Дослідження «Як професії співпрацюють?»
|
Учень/учениця визначає свої потреби, бажання та визначає інтереси та цілі (групи, класу); аналізує взаємозв’язок між потребами людини та обмеженістю ресурсів; обґрунтовує обмеженість ресурсів (зокрема часу, здоров’я, фінансів); визначає потребу ощадливого використання ресурсів і повторної переробки вторинної сировини |
|
||
Розділ 6.2. Волонтерство Ключові компетентності: - вільне володіння державною мовою - інноваційна - інформаційно-комунікаційна - навчання впродовж життя - громадянська та соціальна - підприємливість та фінансова грамотність Наскрізні змістові лінії: Здоров'я і безпека Громадянська відповідальність Підприємливість і фінансова грамотність |
|||||||
30 |
Волонтерство. Волонтерський рух в Україні |
Як волонтери допомагають долати труднощі? |
Роздуми про волонтерську діяльність |
Учень/учениця вирізняє ознаки доброчинності; пояснює значення волонтерства |
|
||
31 |
Доброчинність |
Що таке доброчинність? Чому важливо не лише мати, а й віддавати? |
Обговорення «Чому важливо не лише мати, а й віддавати?» |
Учень/учениця вирізняє ознаки доброчинності, види доброчинної діяльності; виявляє чуйність до осіб, які потребують допомоги; поводиться безпечно та етично із тваринами (домашні, бездомні, дикі) |
|
||
32 |
Доброчинний проєкт |
|
Мапа думок «Що таке доброчинність?» |
Учень/учениця бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби;виконує різні ролі в груповій роботі; виявляє чуйність до осіб, які потребують допомоги; розуміє перспективність своєї діяльності і співпраці для успішного майбутнього; самостійно та в команді створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху |
|
||
33 |
Узагальнення знань модуль 6 |
|
Роздуми « Чому важливе волонтерство» |
Учень/учениця поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами, бере участь у груповій роботі, враховуючи індивідуальні особливості і потреби;виконує різні ролі в груповій роботі; виявляє чуйність до осіб, які потребують допомоги; розуміє перспективність своєї діяльності і співпраці для успішного майбутнього; самостійно та в команді створює та реалізовує короткострокові плани щодо досягнення успіху |
|
||
34 |
Підсумок за рік |
|
|
|
|
||
35 |
Повторення |
|
|
|
|
||