Кисорицький ліцей
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення педагогічної ради
від ___.___. 2022 р.
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ЗІ SТEM (МІЖГАЛУЗЕВИЙ ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС) ДЛЯ 5 КЛАСУ
Розроблено на основі модельної навчальної програми
«SТEM. 5-6 класи (міжгалузевий інтегрований курс)»
(авт. Бутурліна О.В., Артєм’єва О.Є)
2022
Вступ
Навчальна програма зі SТEM (міжгалузевий інтегрований курс) для 5 класів закладів загальної середньої освіти відповідає Закону України «Про повну загальну середню освіту» (від 16 січня 2020 року № 463-IX, зі змінами); Державному стандарту базової середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898); Типовій освітній програмі для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 19.02.2021 № 235); модельній навчальній програмі «SТEM. 5-6 класи (міжгалузевий інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авторський колектив Бутурліна О.В., Артєм’єва О.Є.; гриф Міністерства освіти і науки України «Рекомендовано», наказ Міністерства освіти і науки України від 29.09.2021 № 1031).
Метою впровадження міжгалузевого інтегрованого курсу «STEM» у системі базової загальної середньої освіти є рання професійна орієнтація та розвиток уявлень про роль і значення STEM-освіти, STEM-професій та кар’єру в Україні; популяризація та пропедевтика природничої, математичної, інформатичної та технологічної освітніх галузей; розвиток науково-технічної творчості, та створенню умов для розвитку STEM – компетентностей, що визначені Концепцією розвитку природничо-математичної (STEM-освіти) через залучення їх до дослідження, мейкерства, освоєння нових технологій та проектну діяльність.
Завданням курсу є:
2. Формування цілісного, системного уявлення про феномени природи, науки і техніки.
3. Формування у здобувачів освіти стійкого інтересу до науково-технічної творчості, нових технологій, предметів природничо-математичного циклу та мотивації до їх вивчення.
4. Формування критичного та технічного мислення здобувачів освіти.
5. Рання професійна орієнтація та популяризація STEM-освіти та STEM-професій. 6. Отримання досвіду в мейкерстві, моделюванні, конструюванні, винахідництві, розробці автоматизованих систем і розумних пристроїв, датчиків, програмуванні. 7. Розвиток навичок проєктної діяльності та проектного менеджменту шляхом реалізації навчальних проектів у супроводі вчителя, в команді та самостійно
8. Формування особистої відповідальності за результати своєї діяльності на прикладі розробки власних і спільних проєктів.
Зміст курсу відповідає цінностям, які закладені у Державному стандарті базової середньої освіти, сприяє становленню вільної особистості, підтримці самостійності, підприємливості та ініціативності, розвитку критичного мислення та впевненості в собі, формуванню у здобувачів освіти активної громадянської позиції, патріотизму, готовності працювати на благо рідної землі.
Реалізація програми дозволяє досягти наступних обов’язкових результатів навчання
для наступних освітніх галузей: для мовно-літературної освітньої галузі: здатність сприймати, аналізувати, інтерпретувати, критично оцінювати інформацію в текстах різних видів, зокрема інформаційних та художніх текстах, медіатекстах, та використовувати інформацію для збагачення власного досвіду і розвитку; висловлюти власні думки, почуття, ставлення та ідеї, взаємодіяти з іншими особами у письмовій формі, зокрема інтерпретуючи інформаційні та художні тексти; у разі потреби взаємодіяти з іншими особами в цифровому просторі, дотримуючись норм літературної мови;
для математичної галузі: вміння досліджувати проблемні ситуації та виокремлювати проблеми, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів; моделювати процеси і ситуації, розробляти стратегії, плани дій для розв’язання проблем;
для природничої галузі: усвідомлення цілісності природничо-наукової картини світу; розвиток наукового мислення, набуття досвіду розв’язання проблем природничого змісту (індивідуально та у співпраці з іншими особами).
для технологічної галузі: реалізація творчого потенціалу здобувача освіти, готовність до зміни навколишнього природного середовища без заподіяння йому шкоди засобами сучасних технологій і дизайну, здатності до підприємливості та інноваційної діяльності, партнерської взаємодії, використання техніки і технологій для задоволення власних потреб; уміння формулювати ідею та втілювати задум у готовий продукт за алгоритмом проектно-технологічної діяльності;
для інформатичної галузі: здатність використовувати цифрові інструменти і технології для розв’язання проблем, розвитку, творчого самовираження. Основні дидактичні принципи, на яких ґрунтується курс: науковість, наочність, доступність, випереджальний характер, особиста значущість, спіральність, наступність, посильність.
Реалізація програми здійснюється через проектну діяльність.
Структура курсу:
Міждисциплінарний курс «STEM» складається зі Вступу, 5-х змістових модулів та підсумкового блоку.
У Вступі актуалізуються уявлення про проєкт, і організацію проєктної діяльності; формується уявлення про галузі STEM, STEM-освіту та STEM-професії.
П’ять змістових модулів присвячені вибраним темам, що відповідають змісту природничої, технологічної, інформатичної, соціальної і здоров’язбережувальної освітніх галузей, спрямовані на дослідження феноменів природи, науки і техніки та пов’язаних із ними сфер діяльності людини за класифікатором професій, тобто її взаємодії у системах: «людина – людина», «людина – техніка», «людина – природа», «людина – знак», «людина – образ». Зміст модулів носить пропедевтичний міждисциплінарний характер.
Загалом, протягом одного навчального року учням пропонується реалізувати 5 різноманітних проектів, які носять міждисциплінарний характер, поєднуючи природознавчі, технологічні, математичні та інформатичні аспекти пізнання і дослідження.
Підсумковий модуль передбачає проведення учнівських хакатонів, захисту учнівських проектів, відвідування регіональних підприємств, організацій та установ, а також проведення STEM-фестивалів та STEM-пікніків.
Кожен змістовий модуль складатися з 5-7 занять, які присвячені:
• науковому бекграунду проєкту;
• технологічним рішенням, пристроям та винаходам у відповідній галузі;
• інженерному дизайну прототипів об'єктів, що вивчаються;
• математичному аналізу, вимірюванням та розрахункам;
• дослідженню світу професій; • презентації учнівських проектів.
Загальний розподіл годин
1 год на тиждень ( 35 год)
5 клас
Теми |
Цілі розділу |
Кількість годин |
ВСТУП |
Усвідомлення розвитку власної особистості як найважливішого проекту. Знайомство з поняттями: проект, STEM-освіта, STEM-професії, STEM-галузі, основні компетентності сучасного STEM-фахівця. Усвідомлення рівних можливостей хлопців і дівчат у виборі STEM-освіти та STEM-професії. Наскрізні результати навчання впродовж теми: ● генерує задум та обирає об’єкт проєктування для його втілення з допомогою вчителя чи інших осіб, пояснює свій вибір; ● оцінює результати власної чи спільної проєктно-технологічної діяльності на основі заданих критеріїв, усуває наслідки допущених помилок; ● обирає цифрові пристрої та інформаційні технології для розв’язання задач |
3 год |
Модуль 1. «Людина – людина». Тема дослідження «Я у школі. Моя школа. Мій клас.» |
Цілі розділу: Усвідомлення місця кожної особистості у закладі освіти. Знайомство з новими професіями в сучасній школі. Аналіз умов та засобів навчання. Вивчення засад енергоефективності на прикладі закладу освіти. Наскрізні результати навчання впродовж теми: ● генерує задум та обирає об’єкт проєктування для його втілення з допомогою вчителя чи інших осіб, пояснює свій вибір; ● оцінює результати власної чи спільної проєктно-технологічної діяльності на основі заданих критеріїв, усуває наслідки допущених помилок; ● використовує цифрові пристрої і технології для здійснення інформаційних процесів у повсякденному житті та навчальній діяльності. |
7 год |
Модуль 2. «Людина – природа». Тема «Я у Всесвіті» |
Цілі розділу: Поглиблення знань про об’єкти Всесвіту. Усвідомлення ролі сучасних інформаційних технологій та оптичних приладів, що дозволяють вивчати Всесвіт. Історія освоєння космосу. Космічні апарати і станції. Члени екіпажу і їх обов’язки. Життєзабезпечення космічної станції. Небезпечні фактори Космосу. Захист космонавтів від переохолодження та ударів космічним сміттям при роботі у відкритому космосі. Знайомство з професіями космосу сьогодні і у майбутньому. Усвідомлення знань, умінь і навичок, необхідних працівникам космічної галузі. |
5 год |
Модуль 3. Людина – техніка. Тема «Сила – це сила!» |
Цілі розділу: Дати уявлення про взаємодію тіл і сили у природі та техніці - сили гравітації, пружності, тертя, електромагнітні сили. |
5 год |
Модуль 4. Людина – образ. Тема «Намалюю тобі Сонце. Промінь і світло.» |
Цілі розділу: Дати уявлення поняття світло: розкладання білого світла на кольори, утворення кольорів. Світлові ефекти. Фарби. Поети і письменники про сонце і світло. Познайомитися з фотографією як жанром мистецтва. |
5 год |
Модуль 5. Людина – знак. Тема «Під знаком STEM». |
Цілі розділу: Знайомство із: знаками у системі комунікації людина-людина, класифікацією знакових систем за матеріальною природою, природними та штучними знаками, професіями у системі «людина-знак». Усвідомлення понять - геральдична символіка, герб мого регіону, герб міста/селища, мій сімейний герб. Виготовлення власної печатки із підручних матеріалів. Символічні способи трансляції ідей STEM-освіти |
5 год |
Хакатон учнівських проектів. Фестиваль. STEM-практика |
Цілі розділу: систематизація, узагальнення застосування на практиці отриманих знань |
5 год |
ВСЬОГО ГОДИН |
|
53 год |
Зміст навчання
Навчальний план
Обсяг: 35 год., 1 год. на тиждень
Номер теми |
Очікувані результати |
Тема |
Види діяльності |
Кількість годин |
ВСТУП (3 год) |
||||
1 |
Розуміє значення акроніму STEM. Знає, предмети, галузі економіки та професії, які відносяться до STEM. Має уявлення про значення STEM-галузей для економіки ХХІ століття. Усвідомлює і визнає рівність можливостей дівчат і хлопців у виборі STEM-освіти та STEM професії. Називає основні компетентності сучасного STEM-фахівця. |
Що таке STEM-освіта. Які бувають професії? STEM-професій. STEM-галузі. |
Створення акровіршу або кола асоціацій за акронімом STEM Обговорення існуючих професій. Створення «Портрету STEM фахівця». Вправа «Сортувальник» Складання діаграми «Типи професій» Створення хмар слів Виявлення і відтворення прихований зміст повідомлення. Робота з медіаресурсами, атласом професій, генератором кросвордів та ребусів |
1 |
2 |
Пояснює, що таке «проєкт», має уявлення про типологію та класифікацію проектів. Обговорює питання, пов’язані з реалізацією проекту державною мовою. Розрізняє типи проектів. |
Що таке проєкт. Ознаки проекту. Резюме проекту. Проект «Створення шкільного STEM-Центру» |
Створення хмар слів. Робота з медіаресурсами, |
1 |
3 |
Визначає власну потребу в навчанні, навчальні цілі і способи їх досягнення, шукає і застосовує потрібну інформацію для реалізації проекту. Формулює мету та завдання проекту. Планує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб основні завдання і результати проектно-технологічної діяльності. Розробляє план реалізації проекту; співпрацює з товаришами у команді, аналізує власний розвиток як головний проєкт життя. Бере участь у організації освітнього процесу (власного і групового), зокрема через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками. Визначає спільно з учителем та іншими особами раціональне застосування цифрових пристроїв на різних етапах проектно-технологічної діяльності. Застосовує методи проектування відповідно до індивідуальних здібностей та власних інтересів з метою втілення творчих ідей для реалізації проекту Обирає спосіб структурування і візуалізації зібраних чи отриманих даних з використанням |
Шлях до успіху. Мій найважливіший проект. Особистість – як найважливіший проект. Поняття проекту. Проект від ідеї до втілення. Проект «Мій шлях до успіху» |
Створення резюме проекту. Робота в команді |
1 |
Модуль 1. «Людина – людина». Тема дослідження «Я у школі. Моя школа. Мій клас» (7 годин) |
||||
4 |
Усвідомлює місце кожної особистості у закладі освіти. Усвідомлює роль освіти для розвитку людського капіталу. Цінує свій клас, свою школу та людей, які працюють навколо та навчають. |
Я у закладі освіти та класі. Моя школа – це люди, які мене оточують. |
Робота з QR-кодами. Перегляд соціальної реклами. Робота в групах |
1 |
5 |
Розуміє своє місце у колективі класу, школи. Дотримується правил поведінки у закладі освіти |
Я, мої друзі, мої вчителі, люди, які піклуються про мене у школі |
Вправа «Дружні картки» Вправа «Допомога»
|
1 |
6 |
Досліджує і оцінює кількісний і якісний склад колективу закладу (співвідношення учнів і вчителів, жінок і чоловіків). |
Кількісний та якісний склад учасників освітнього процесу закладу освіти |
Дослідження проблемних питань, пов'язаних із різними джерелами та формами подання інформації |
1 |
7 |
Знає, які професії є у школі, чим займаються шкільні працівники. Називає професії, які відносяться до освітньої галузі. Має уявлення про умови та засоби навчання у їх еволюції. Визначає професійні якості, необхідні для роботи у школі на різних посадах. Порівнює різні технічні засоби та обґрунтовує доцільність використання для аналогічних дій. Оцінює зміни, що відбулися в системі освіти протягом останніх 10-20 років. |
Професії сучасної школи. Умови та засоби навчання. Еволюція засобів навчання. |
Робота з QR-кодами, атласом професій, генератором кросвордів та ребусів |
1 |
8 |
Розуміє поняття «енергоефективність». Досліджує проблеми енергоефективності власної школи та можливості їх вирішення. Планує власну діяльність з виконання проекту. Адекватно добирає інструменти і матеріали для виконання проектів. Працює у команді. Презентує проєкти, використовуючи відповідну термінологію. Усвідомлює значення свідомого споживання у повсякденному житті. Обговорює питання, пов’язані з реалізацією проекту державною мовою |
Проблема енергоефективності школи у епоху цифрових засобів навчання. Проєкт «Енергоефективна школа». |
Проведення опитування та анкетування Конструювання електричного |
1 |
9 |
Має уявлення про масштаб, карту, план, макет. Знає позначення у картографії та архітектурному проєктуванні. Користується картами різних типів та геосервісами. Вимірює розміри приміщення, проводить вимірювання на території школи, переносить свої виміри на . карти, створює плансхеми приміщень. Створює макети з різних матеріалів (конструктор LEGO, пінопласт, картон та ін.). Адекватно добирає інструменти і матеріали для виконання проектів. Працює у команді. Презентує проєкти, використовуючи відповідну термінологію. Здійснює технічне конструювання об’єкта проектування від його компоновки до виконання креслень, ескізу тощо Визначає етапи проєктно-технологічної діяльності і відповідну структуру проєктної теки |
Моя школа: територія та будівля. Масштаб. План-схема приміщення та території. Карта. Шкільне подвір’я та будівля на картах Google. Макет. Проєкти «Макет власної школи», «Мій клас», «Навчальний кабінет моєї мрії» |
Використання геосервісів Googlе. Обчислення площі різних геометричних фігур. Моделювання об’ємних геометричних фігур |
1 |
10 |
Створює медіа продукти (зображення, анімацію, публікації та ін..) за допомогою сучасних мультимедійних, он-лайн ресурсів. Планує власну діяльність з виконання проекту. Обговорює питання, пов’язані з реалізацією проекту державною мовою |
Школа майбутнього. Якими я бачу вчителя та учня майбутнього. Яким стане урок майбутнього. Проєкт «Школа майбутнього». |
Унаочнення та візуалізація з використанням різних засобів (малюнки, схеми, таблиці, комікси тощо) для відтворення змісту, структурування інформації. |
1 |
Модуль 2. «Людина – природа». Тема «Я у Всесвіті» (5 годин) |
||||
11 |
Знає будову Всесвіту та Сонячної системи, закони руху небесних тіл. Моделює рух космічних тіл. |
Об’єкти Всесвіту. |
Усвідомлення розмірів об’єктів Сонячної системи у порівнянні з підручними матеріалами. |
1 |
12 |
Створює об’ємні моделі оптичних приладів. Застосовує методи вивчення природи (спостереження, експеримент, вимірювання). Має уявлення про оптичні прилади для спостереження за об’єктами неба. Застосовує методи вивчення природи (спостереження, експеримент, вимірювання). Адекватно добирає інструменти і матеріали для виконання проектів. |
Оптичні прилади, що дозволяють вивчати Всесвіт. Проекти «Виготовлення «зоряного» ліхтарика», «Зоряний проектор». Виготовлення оптичних приладів для знайомстваз зірковим небом |
Виготовлення “Зоряного ліхтарика», «Зоряного проектора». Математичні розрахунки на встановлення мас на різних планетах, часу польотів на різні відстані з різною швидкістю |
1 |
13 |
Знає історію освоєння космосу, має уявлення про космічні літальні апарати та принципи функціонування космічних станцій. Програмує рух графічних об’єктів, що імітують рух у космосі. |
Історія освоєння космосу. Космічні апарати і станції. Члени екіпажу і їх обов’язки. Життєзабезпечення космічної станції. Виготовлення моделі ракети або космічної станції. Виконання проектів у середовищі Scratch «Рух космічного апарату по орбіті». |
Добирає відповідно до поставленого завдання або самостійно визначених цілей інформацію з одного чи кількох джерел. |
1 |
14 |
Усвідомлює особливості роботи космонавтів у відкритому космосі. Розробляє захисне спорядження. Адекватно добирає інструменти і матеріали для виконання проектів. |
Небезпечні фактори Космосу. Захист космонавтів від переохолодження та ударів космічним сміттям при роботі у відкритому космосі. Проект «Професії космосу сьогодні і у майбутньому» |
Спостереження впливу гравітації на рослини. Створення діаграми зростання рослини. Моделювання захисного спорядження людини у космосі. Вибір необхідних інструментів і пристосувань відповідно до визначеної технологічної послідовності. Створення технологічної картки, застосування [у разі потреби] цифрових пристроїв та графічних редакторів. |
1 |
15 |
Створює інформаційні продукти та оцінює їх якість за вказаними критеріями. Пояснює прикладне значення досягнень у галузі природничих наук. Планує власну діяльність з виконання проекту.
|
Знання, уміння і навички, необхідні працівникам космічної галузі. Де отримують космічні професії. Україна космічна. Виготовлення інформаційних буклетів (багатосторінкових документів) «Україна космічна» та «Космічні професії». |
Аналіз з допомогою вчителя чи інших осіб результатів дослідження за запропонованими критеріями. Визначення самостійно або за допомогою інших осіб послідовність технологічних операцій виготовлення проектованого виробу. Вибір необхідних інструментів і пристосувань відповідно до визначеної технологічної послідовності. Створення технологічної картки, застосування [у разі потреби] цифрових пристроїв та графічних редакторів. |
1 |
Модуль 3. Людина – техніка. Тема «Сила – це сила!» (5 годин) |
||||
16 |
Має уявлення про фізичні явища і процеси (тяжіння, тертя, тиск, тощо), сили у природі та техніці. Проводить вимірювання динамометром, користується терезами.. |
Взаємодія тіл. Сили у природі. Сили у природі та техніці. |
Знайомство з різними силами та приладом для вимірювання сили. |
1 |
17 |
Має уявлення про вплив різних сил на фізичні тіла; залежність сили і маси |
Сили гравітації, пружності, тертя, електромагнітні сили |
Виготовлення рола. |
1 |
18 |
Пояснює залежність сили тертя від маси тіла обробки поверхні, матеріалу та мастила. Знає умови руху тіла у повітрі. Розрізняє різні види сил. Здатен запропонувати способи зменшення/збільшення сили тертя. Використовує набуті знання у проектній діяльності. Планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їх виконання, можливості використання цифрових засобів Визначає етапи проектно-технологічної діяльності і відповідну структуру проектної теки Здійснює пошук актуальної інформації про об’єкт проектування і упорядковує її Здійснює художнє конструювання виробу з використанням методів проектування. Висловлює судження щодо можливостей розв’язання проблем, пов’язаних із взаємодією тіл. |
Сила тертя. Що станеться, якщо вона зникне? Тертя покою та ковзання. Дослідження факторів, що впливають на величину сили тертя. Проєкти «Учора пропало тертя». «Пригоди в країні «Тертя». |
Практичне дослідження сили тертя. Дослідження проблемних питань, пов'язаних із різними джерелами та різними формами подання інформації. Планує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб основні завдання і результати проектнотехнологічної діяльності. Конструює об’єкт проектування, читає та використовує графічні зображення |
1 |
19 |
Має уявлення про прості машини та механізми. Аналізує явища та процеси, на яких базується робота простих механізмів |
Прості машини та механізми. Явища та процеси, на яких базується робота простих машин |
Робота з QR-кодами, атласом професій, генератором кросвордів. Знайомство з простими та складними механізмами. Будування підйомного крану з доступних матеріалів. |
1 |
20 |
Створює літаючі моделі. Використовує набуті знання у проектній діяльності. Планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їх виконання, можливості використання цифрових засобів Визначає етапи проектно-технологічної діяльності і відповідну структуру проектної теки Здійснює пошук актуальної інформації про об’єкт проектування і упорядковує її Здійснює художнє конструювання виробу з використанням методів проектування. Оцінює практичне значення застосування законів і закономірностей у природі та техніці. Розуміє значимість потреби в безпеці. Обговорює питання, пов’язані з реалізацією проекту державною мовою |
Сила гравітації. Крила. Чому вони літають? Проект «Крила» (виготовлення моделей літальних об’єктів). |
Виготовлення макету літака.
Дослідження проблемних питань, пов'язаних із різними джерелами та різними формами подання інформації. Планує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб основні завдання і результати проектнотехнологічної діяльності. Конструює об’єкт проектування, читає та використовує графічні зображення |
1 |
Модуль 4. Людина – образ. Тема «Намалюю тобі Сонце. Промінь і світло.» (5 годин) |
||||
21 |
Має уявлення про природу світла. Має уявлення про світлові явища. Розуміє поняття світлового променя. Знає спектральний склад білого світла. Застосовує знання про світлові явища в ситуаціях повсякденного життя |
Світло. Розкладання білого світла на кольори. Утворення кольорів Чому світ кольоровий. Чому небо синє, а трава зелена. Світлові ефекти. Фарби |
Дослідження утворення різних кольорів при змішуванні фарб, отримання відтінків. Виготовлення фарб з природних матеріалів. Виготовлення оптичного приладу “Спектрометр” |
2 |
22 |
Наводить приклади творів, присвячених Сонцю і світлу, знаходять їх, користуючись різними джерелами |
Поети і письменники про сонце і світло. |
Знайомство з творами видатних українських авторів про Сонце і світло |
1 |
23 |
Має уявлення про природу і еволюцію фотографії. Пояснює природу кольору. Користується пристроями для створення фотографії. Розрізняє жанри фотографії |
Фотографія – мистецтво світла. Світлина як жанр мистецтва |
Створення сканограм. |
1 |
24 |
Визначає етапи проектно-технологічної діяльності і відповідну структуру проектної теки Описує ймовірні труднощі і ризики у процесі реалізації задуму в готовий виріб Здійснює пошук актуальної інформації про об’єкт проектування і упорядковує її Здійснює художнє конструювання виробу з використанням методів проектування обговорює питання безпечного використання. світлових приладів та впливу сонячного проміння на здоров’я людини. Обговорює питання, пов’язані з реалізацією проекту державною мовою. Усвідомлює значення світла для життя. |
Проєкт «Намалюю тобі Сонце». |
Експериментує із текстом (зокрема художнім текстом, медіатекстом) за аналогією, у разі потреби звертається по допомогу до інших осіб |
1 |
Модуль 5. Людина – знак. Тема «Під знаком STEM». (5 годин) |
||||
25 |
Має уявлення про знакові системи та їх класифікацію |
Знак у системі комунікації людиналюдина. Знаки природні та штучні. Класифікація знакових систем за матеріальною природою. |
Кодування власного ім’я (шість цеглинок Lego, ресурс ornament.name ) за допомогою абетки з книги Володимира Підгорняка, дослідника української писанки та вишиванки. |
1 |
26 |
Називає професії у системі «людина-знак» Створює макети інформаційних матеріалів для друку. |
Професії у системі «людина-знак». Програміст, журналіст, стенограф, обліковець, криптограф, перекладач. |
За бажанням створюється вишивка. |
1 |
27 |
Відображає ідеї STEM-освіти у образній символічній формі. |
Графічні знакові системи. Геральдична символіка. Герб мого регіону. Герб міста/селища. Мій сімейний герб. |
Виготовлення власної печатки із підручних матеріалів. |
1 |
28 |
Усвідомлює роль знакових систем у комунікації та культурі. |
Символічні способи трансляції ідей STEM-освіти |
З’ясовує і пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб значення природничих наук, технологій і техніки в житті людини |
1 |
29 |
Планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їх виконання, можливості використання цифрових засобів Обговорює спільно з учителем чи іншими особами особистісно та соціально важливі потреби у створенні виробів, спираючись на власні знання та судження Формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб мету проектно-технологічної діяльності. При створенні печатки генерує задум та обирає об’єкт проектування для його втілення з допомогою вчителя чи інших осіб, пояснює свій вибір Здійснює художнє конструювання виробу з використанням методів проектування Оцінює компетентності, необхідні для успішної самореалізації у професіях системи «людиназнак». Обговорює питання, пов’язані з реалізацією проекту державною мовою |
Прєект «Розробка емблеми «Я обираю STEM»» |
Вирізняє з допомогою вчителя чи інших осіб наукову інформацію з-поміж іншої і використовує її у своїй діяльності |
1 |
Хакатон учнівських проектів. Фестиваль. STEM-практика (5 годин) |
||||
|
Знає основні види інформаційних джерел. Знає видатних громадян STEM-галузі свого регіону. |
Зустрічі з цікавими людьми |
Вказує на конструктивні думки, критично і толерантно ставлячись до різних поглядів. |
1 |
|
Знає STEM-підприємства свого регіону. |
Екскурсії на підприємства |
Екскурсії на підприємства |
1 |
|
Визначає вид джерела для реалізації проєкту. Формує свідому та активну життєву позицію – готовність до співпраці в групі, відповідальність, вміння обґрунтовано відстоювати власну позицію, що є передумовою підготовки майбутнього громадянина до життя в демократичному суспільстві. Формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб мету проектно-технологічної діяльності Критично оцінює власні можливості, наявний досвід для виконання поставлених завдань, зокрема в групі Обговорює питання, пов’язані з реалізацією проекту державною мовою Розвиває навички критичного мислення як засобу саморозвитку, пошуку і застосування знань на практиці, які є спільними для будь-яких видів виробничої діяльності людини. |
Презентація підсумкових проектів. STEM-фестиваль |
Презентація підсумкових проєктів. STEM-фестиваль Планує подальшу проєктнотехнологічну діяльність на основі набутого досвіду для реалізації власних інтересів, здібностей, можливостей |
3 |
ІІІ. Навчально-методичне та матеріально-технічне забезпечення навчального процесу
3.1. Навчально-методичний комплект
1. Модельна навчальна програма «SТEM. 5-6 класи (міжгалузевий інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Бутурліна О.В., Артєм’єва О.Є.)
2. «Цікава наука» – для допитливих дітей старшого віку.
3. Освіторія – онлайновий медіаканал про освіту та виховання дітей в Україні.
4. Школа_інфо – найбільший освітній паблік України з онлайн-уроками, новинами та навчальними лайфхаками.
5. План заходів щодо реалізації Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) до 2027 року (режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-planu-zahodiv-sh-a131r
6. Всеукраїнський освітній інноваційний проєкту «Я – дослідник» (режим доступу: http://yakistosviti.com.ua/uk/Proekt-IA-doslidnik
7. Кращі гендерночутливі STEM-уроки (режим доступу: https://stem-lesson.info/krashhi-stem-uroki/
8. Корисні ресурси для проведення STEAM-уроків (режим доступу: https://educationpakhomova.blogspot.com/2019/12/steam.html
9. STEMRising (ресурси для проведення STEM-занять) (режим доступу: https://educationpakhomova.blogspot.com/2022/01/stem-rising-stem.html
10. Ідеї для створення видовищних STEM-проєктів (режим доступу: https://vseosvita.ua/news/idei-dlia-stvorennia-vydovyshchnykh-stem-proiektiv 35583.html
11. STEM-проєктів від журналу «Колосок» (режим доступу: http://kolosok.org.ua/stem_proekty/
12. Механіка по-українськи (режим доступу: http://surl.li/couvw
13. Steamexperiments (інтернет-ресурс для педагогів, які хочуть впроваджувати STEM та шукають нові ідеї проєктів) (режим доступу: http://steamexperiments.com/
14. Scientix (онлайн-платформа, що містить дидактичні матеріали для вчителів природничо-математичних дисциплін, а також інформує європейську освітянську спільноту про інноваційні освітні конкурси – Європейський STEM-тиждень (STEM Discovery Week) і STEM Ahead Competition) (режим доступу: http://www.scientix.eu/
15. Teacher Stry Science (сайт, що містить матеріали для проведення STEM-проєктів (плани уроків), стратегії навчання і ресурси, які покликані викликати інтерес учнів до наукових досліджень) (режим доступу: http://www.teacherstryscience.org/
16. Збірник матеріалів «STEM-школа–2021» (режим доступу: http://yakistosviti.com.ua/userfiles/image/2021_Zbirnyk_STEMschool_1.pdf
17. Збірник матеріалів «STEM-тиждень – 2021» (режим доступу: http://yakistosviti.com.ua/userfiles/image/Z_STEM-tyzhden2021.pdf
18. Збірник матеріалів «STEM-тиждень — 2020» (режим доступу: http://yakistosviti.com.ua/userfiles/file/2020_ZBIRNYK-STEM-TYZHD.pdf
19. Бібліотечна лабораторія STEM (режим доступу: https://stemlibrarylab.org/lesson-plans/
20. Всеукраїнський науково-методичний віртуальний STEM-центр (режим доступу: http://stemua.science/
21. Освітній проєкт «STEM-школа» (режим доступу: https://imzo.gov.ua/stem-shkola/)
3.2. Матеріально-технічне забезпечення
ІV. Система оцінювання результатів навчання
Система оцінювання результатів навчання учнів базується на положеннях “Рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти” (затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 01 квітня 2022 р. за № 289) та “Загальні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти” (додаток № 2 до наказу № 289)
Основними видами оцінювання результатів навчання учнів, що проводяться закладом, є формувальне, поточне та підсумкове (тематичне, семестрове, річне).
Орієнтовний перелік формувального оцінювання наведено у додатку 1.
Система оцінювання (бальна/рівнева):
• 10, 11, 12 – високий рівень (В)
• 7, 8, 9 – достатній рівень(Д)
• 4, 5, 6 – середній рівень(С)
• 1, 2, 3 – початковий рівень(П)
Критерії оцінювання предметних та особистісних результатів
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень |
Початковий |
1 |
Учень/учениця розрізняє об'єкти вивчення |
2 |
Учень/учениця відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення |
|
3 |
Учень/учениця відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання |
|
Середній |
4 |
Учень/учениця з допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал, повторює за зразком певну операцію, дію |
5 |
Учень/учениця відтворює основний навчальний матеріал, з помилками й неточностями дає визначення понять, формулює правило |
|
6 |
Учень/учениця виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу; відповідає правильно, але недостатньо осмислено; застосовує знання при виконанні завдань за зразком |
|
Достатній |
7 |
Учень/учениця правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, наводить окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії |
8 |
Учень/учениця має достатні знання, застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність; відповіді логічні, хоч і мають неточності |
|
9 |
Учень/учениця добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, аналізує й систематизує інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією |
|
Високий |
10 |
Учень/учениця має повні, глибокі знання, використовує їх у практичній діяльності, робить висновки, узагальнення |
11 |
Учень/учениця має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, знаходить інформацію та аналізує її, ставить і розв'язує проблеми |
|
12 |
Учень/учениця має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує, оцінює, узагальнює опанований матеріал, самостійно користується джерелами інформації, приймає обґрунтовані рішення |
Тематичне оцінювання здійснюється на основі поточного оцінювання із урахуванням проміжних (самостійні роботи) і результатів виконання учнями навчальних проєктів.
Оцінка за семестр ставиться за результатами тематичного оцінювання та контролю груп загальних результатів відображених у “Свідоцтві досягнень”:
Річне оцінювання здійснюється на підставі загальної оцінки результатів навчання за І та ІІ семестри. Окремі підсумкові контрольні роботи не проводяться.
Оцінювання результатів навчання здійснюється: за 12-бальною системою (шкалою), а його результати позначають цифрами від 1 до 12. / у І семестрі за рівневою шкалою; у ІІ семестрі та річне за 12-бальною шкалою.
V. Список літератури та інформаційних ресурсів
Гриф МОН “Рекомендовано” (Наказ МОН № 795 від 12.07.2021 року).
Додаток 1
ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ІНСТРУМЕНТІВ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ
№ |
Назва |
Опис інструмента |
|
Відповідь хором |
Учні одночасно усно реагують на певну репліку. Це може бути відповідь на запитання, висловлення згоди чи незгоди із запропонованим твердженням, повторення сказаного вчителем тощо |
|
Візьми і передай |
Спільна групова робота, яку використовують, щоб поділитися думками або зібрати інформацію від кожного учасника групи; учні записують відповіді, потім передають вправо, додають власну відповідь на іншому аркуші і продовжують, доки їхній папірець обійде всю групу і знову повернеться до них. Потім обговорюють результати в групі |
|
Газетний заголовок |
Вигадайте газетний заголовок, який може бути написаний до теми, яку ми вивчаємо. Передайте основну ідею події |
|
Гра в кубик |
Покажіть 6 запитань до уроку. Об’єднайте учнів у групи по 4. У кожної групи є один кубик. Кожен кидає кубик та відповідає на запитання з відповідним номером. Якщо номер випав більш ніж один раз, учень може доповнити попередню відповідь або кинути кубик ще раз. Відповіді можна записувати |
|
Доповни думку |
Письмова перевірка розуміння стратегії, коли учні заповнюють пропуски у пропонованому твердженні |
|
Збір ідей |
Учитель ставить запитання або дає завдання. Учні самостійно відповідають на аркуші паперу, зазначаючи не менше трьох думок / відповідей / тверджень. Учні, що завершили, встають. Вчитель звертається до певного учня і просить його поділитися записаними ідеями. Учні викреслюють пункти, попередньо озвучені однокласниками і сідають, коли в них а аркушах закінчилися всі записані ідеї, незалежно від того, чи вони були озвучені саме ними. Вчитель продовжує опитувати учнів, доки сядуть усі |
|
Лідер за номером |
Учні об’єднуються в групи по чотири і кожному члену групи присвоюється номер. Учитель ставить питання / проблему і всі чотири учні її обговорюють. Вчитель називає номер і відповідний учень у кожній групі відповідає |
|
Підбиття підсумків |
Форма роздумів одразу після певного виду роботи |
|
Підсумок або питання на картках |
Учитель час від часу роздає картки й просить учнів писати з обох сторін за такими правилами: (Один бік) на підставі вивченого (теми, розділу), опишіть основну велику ідею, яку ви зрозуміли, у формі короткого висновку. (Другий бік) запишіть те, що ви ще не повністю зрозуміли у вигляді твердження або запитання |
|
Підсумок одним реченням |
Учнів просять написати підсумкове речення, яке відповідає на запитання «хто», «що», «де», «коли», «чому», «як» щодо певної теми |
|
Підсумок одним словом |
Учні мають обрати з-поміж наведених варіантів (або запропонувати самостійно) слово, яке найкраще підсумовує тему |
|
Подумай – запиши – обговори в парі – поділися |
Учні обдумують відповідь самостійно, записують її, об’єднуються в пари та обговорюють відповідь із партнерами, а потім озвучують її всьому класу |
|
Подумай – розкажи в парі |
Вчитель ставить учням запитання. Учні самостійно формулюють відповіді протягом визначеного часу, потім повертаються кожен до свого партнера та надають йому відповідь. Вчитель викликає декілька пар на вибір, які озвучують свої відповіді у класі |
|
Сигнали руками |
Учні на прохання вчителя показують визначені сигнали рукою, щоб повідомити про рівень розуміння певного поняття, принципу або процесу: «Розумію ______ і можу пояснити» (наприклад, великий палець вгору). «Ще не зовсім розумію _______» (наприклад, великий палець вниз). «Не впевнений щодо ______» (наприклад, помахати рукою) |
|
Сортування слів |
Учням дають набір словникових термінів, які вони сортують за заданими або створеними ними категоріями |
|
Спінер ідей |
Учитель створює спінер, розділений на 4 сектори з написами «Спрогнозуй», «Поясни», «Підсумуй», «Оціни». Після пояснення нового матеріалу вчитель крутить спінер та просить учнів відповісти на запитання залежно від місця зупинки спінера. Наприклад, спінер зупиняється на секторі «Підсумуй», тоді вчитель може сказати: «Назви ключові поняття, про які щойно йшлося» |
|
Трикутна призма (червоний, жовтий, зелений) |
Учні дають вчителеві зворотний зв'язок, показуючи колір, що відповідає рівню розуміння |
|
Хто швидше? |
Робота в парі – слухач і ведучий. Обидва знають категорію (тему), однак ведучий стоїть спиною до дошки / екрану. З'являються слова на задану тему, слухач дає підказки, а ведучий намагається вгадати слово. Пара, яка завершила першою, встає |
|
Швидкий запис |
Попросіть учнів відповісти за 2-10 хвилин на відкриті запитання або твердження |
|
Трихвилинна пауза |
Трихвилинна пауза дає змогу учням зупинитися, обміркувати певні представлені явища та ідеї, прив'язати їх до вже наявних знань або досвіду та попросити роз'яснень. Я змінив(ла) ставлення до.... Я більше дізнався(лася) про... Мене здивувало... Я почувався(лася)... |
|
Є питання, в кого є відповідь? |
Учитель робить два набори карток. Перший набір має запитання за певним розділом навчання. У другому наборі містяться відповіді. Учитель роздає картки з відповідями учням, а потім він або учень зачитує класу питання на картці. Всі учні перевіряють свої картки з відповідями, щоб знайти правильну |