НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ЗІ SТEM (МІЖГАЛУЗЕВИЙ ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС)ДЛЯ 6 КЛАСУ Розроблено на основі модельної навчальної програми «SТEM. 5 класи (міжгалузевий інтегрований курс)» (

Про матеріал
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ЗІ SТEM (МІЖГАЛУЗЕВИЙ ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС)ДЛЯ 5 КЛАСУ Розроблено на основі модельної навчальної програми «SТEM. 5-6 класи (міжгалузевий інтегрований курс)» (авт. Бутурліна О.В., Артєм’єва О.Є)
Перегляд файлу

ЗАТВЕРДЖЕНО

 

Рішення педагогічної ради

Протокол №__ від ___202_ року

Наказ № __ від ___ 202_ року

 

 

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

 

 з міжгалузевий інтегрований курс STEM  для 5-х класів

ЗЗСО №65

 

І ВСТУП

 

Навчальна програма розроблена на підставі модельної навчальної програми: «Міжгалузевий інтегрований курс STEM  5-6 класи»  для закладів загальної середньої освіти (автори Мерзляк А.Г., Номіровський Д.А., Пихтар М.П.,  Рубльов Б.В., Семенов В.В., Якір М.С.) 

 

Навчально-методичний комплекс: 

 

Кількість годин:

 

За навчальним планом

На тиждень

Фактично за календарем

І семестр

ІІ семестр

Рік

35

1

35

16

19

35

 

Практична частини навчальної програми з математики передбачає: ??? потрібне колективне рішення: чи будемо включати цю таблицю до програми?

 

Види роботи

Кількість годин

І семестр

ІІ семестр

 

 

план

факт

план

факт

Тематическое оценивание

6

2

4

2

4

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

ПРОГРАМА

5 клас

 

№ уроку

Корекція

Дата

Корекція

 

 

 

 

 

Зміст навчального матеріалу

 

 

 

 

 

Види навчальної діяльності

 

 

 

 

 

Очікувані результати навчання

Примітка

Вступ. (3 години)

 

Цілі розділу: Усвідомлення розвитку власної особистості як найважливішого проекту.

Знайомство з поняттями: проект, STEM-освіта, STEM-професії, STEM-галузі, основні компетентності сучасного STEM-фахівця.

Усвідомлення рівних можливостей хлопців і дівчат у виборі STEM-освіти та STEM-професії.

Наскрізні результати навчання впродовж теми:

● генерує задум та обирає об’єкт проєктування для його втілення з допомогою вчителя чи інших осіб, пояснює свій вибір;

● оцінює результати власної чи спільної проєктно-технологічної діяльності на основі заданих критеріїв, усуває наслідки допущених помилок;

● обирає цифрові пристрої та інформаційні технології для розв’язання задач

1

 

 

 

Що таке STEM-освіта. Які бувають професії? STEM професій. STEM-галузі.

Створення акровіршу або кола

асоціацій за акронімом STEM

Обговорення існуючих

професій.

Створення «Портрету STEMфахівця».

Вправа «Сортувальник»

Складання діаграми «Типи

професій»

Створення хмар слів

Виявлення і відтворення

прихований зміст повідомлення (зокрема художнього тексту,

медіатексту),

Робота з медіаресурсами,

атласом професій, генератором

кросвордів та ребусів

Створення резюме проекту

Робота в команді

Здобувач освіти

Знаннєва складова

Пояснює, що таке «проєкт», має уявлення про

типологію та класифікацію проектів.

Розуміє значення акроніму STEM. Знає,

предмети, галузі економіки та професії, які

відносяться до STEM. Має уявлення про значення

STEM-галузей для економіки ХХІ століття.

Усвідомлює і визнає рівність можливостей

дівчат і хлопців у виборі STEM-освіти та STEMпрофесії.

Називає основні компетентності сучасного

STEM-фахівця. Обговорює питання, пов’язані з реалізацією

проекту державною мовою

Діяльнісна складова

Визначає власну потребу в навчанні, навчальні

цілі і способи їх досягнення, шукає і застосовує

потрібну інформацію для реалізації проекту.

Розрізняє типи проектів. Формулює мету та

завдання проекту.

Планує самостійно або з допомогою вчителя чи

інших осіб основні завдання і результати

проектно-технологічної діяльності.

Розробляє план реалізації проекту; співпрацює з

товаришами у команді, аналізує власний

розвиток як головний проєкт життя.

Бере участь у організації освітнього процесу

(власного і групового), зокрема через ефективне

керування ресурсами та інформаційними

потоками.

Визначає спільно з учителем та іншими особами

раціональне застосування цифрових пристроїв

на різних етапах проектно-технологічної

діяльності.

Застосовує методи проектування відповідно до

індивідуальних здібностей та власних інтересів з

метою втілення творчих ідей для реалізації

проекту

Обирає спосіб структурування і візуалізації

зібраних чи отриманих даних з використанням різних видів інфографіки.

Ставлення

Усвідомлює необхідність розвитку STEMгалузей. Виявляє власну соціальну позицію щодо

розвитку економіки України. Розуміє значення

саморозвитку для примноження людського

капіталу держави.

 

2

 

 

 

Що таке проєкт. Ознаки проекту.

Резюме проекту.

 

3

 

 

 

Проект «Створення шкільного

STEM-Центру»

 

Модуль 1. «Людина – людина». Тема дослідження «Я у школі. Моя школа. Мій клас.» (7 годин)

Цілі розділу: Усвідомлення місця кожної особистості у закладі освіти. Знайомство з новими професіями в сучасній

школі. Аналіз умов та засобів навчання. Вивчення засад енергоефективності на прикладі закладу освіти.

Наскрізні результати навчання впродовж теми:

● генерує задум та обирає об’єкт проєктування для його втілення з допомогою вчителя чи інших осіб, пояснює свій вибір;

● оцінює результати власної чи спільної проєктно-технологічної діяльності на основі заданих критеріїв, усуває наслідки допущених помилок;

● використовує цифрові пристрої і технології для здійснення інформаційних процесів у повсякденному житті та навчальній діяльності.

4

 

 

 

Я у закладі освіти та класі. Моя

школа – це люди, які мене

оточують.

Я, мої друзі, мої вчителі, люди, які

піклуються про мене у школі.

Я у закладі освіти та класі. Моя

школа – це люди, які мене

оточують.

Я, мої друзі, мої вчителі, люди, які

піклуються про мене у школі.

Кількісний та якісний склад

учасників освітнього процесу

закладу освіти.

Професії сучасної школи.

Умови та засоби навчання.

Еволюція засобів навчання.

Проблема енергоефективності

школи у епоху цифрових засобів навчання.

Проєкт «Енергоефективна

школа».

Моя школа: територія та будівля.

Масштаб. План-схема приміщення

та території. Карта. Шкільне

подвір’я та будівля на картах

Google. Макет.

Проєкти «Макет власної школи»,

«Мій клас», «Навчальний

кабінет моєї мрії».

Школа майбутнього. Якими я бачу

вчителя та учня майбутнього. Яким

стане урок майбутнього.

Проєкт «Школа майбутнього».

Здобувач освіти

Знаннєва складова

Знає, які професії є у школі, чим займаються

шкільні працівники.

Називає професії, які відносяться до освітньої

галузі. Має уявлення про умови та засоби

навчання у їх еволюції.

Має уявлення про масштаб, карту, план, макет.

Знає позначення у картографії та архітектурному

проєктуванні.

Діяльнісна складова

Досліджує і оцінює кількісний і якісний склад колективу закладу (співвідношення учнів і

вчителів, жінок і чоловіків).

Визначає професійні якості, необхідні для роботи

у школі на різних посадах.

Прогнозує розвиток освітніх професій у

майбутньому.

Користується картами різних типів та геосервісами. Вимірює розміри приміщення,

проводить вимірювання на території школи,

переносить свої виміри на . карти, створює плансхеми приміщень. Створює макети з різних

матеріалів (конструктор LEGO, пінопласт,

картон та ін.).

Створює медіа продукти (зображення, анімацію,

публікації та ін..) за допомогою сучасних

мультимедійних, он-лайн ресурсів.

Порівнює різні технічні засоби та обґрунтовує

доцільність використання для аналогічних дій.

Планує власну діяльність з виконання проекту.

Адекватно добирає інструменти і матеріали для

виконання проектів. Працює у команді.

Презентує проєкти, використовуючи відповідну

термінологію.

Здійснює технічне конструювання об’єкта

проектування від його компоновки до виконання

креслень, ескізу тощо

Визначає етапи проєктно-технологічної

діяльності і відповідну структуру проєктної теки Ставлення.

Усвідомлює роль освіти для розвитку людського

капіталу. Цінує свій клас, свою школу та людей,

які працюють навколо та навчають.

Оцінює зміни, що відбулися в системі освіти

протягом останніх 10-20 років.

Усвідомлює значення свідомого споживання у

повсякденному житті.

Дотримується правил поведінки у закладі

освіти.

Обговорює питання, пов’язані з р

 

5

 

 

 

Проблема енергоефективності

школи у епоху цифрових засобів навчання.

Проєкт «Енергоефективна

школа».

 

6

 

 

 

Моя школа: територія та будівля.

Масштаб. План-схема приміщення

та території. Карта. Шкільне

подвір’я та будівля на картах

Google. Макет.

Проєкти «Макет власної школи»,

 

7

 

 

 

Моя школа: територія та будівля.

Масштаб. План-схема приміщення

та території. Карта. Шкільне

подвір’я та будівля на картах

Google. Макет.

Проєкти «Макет власної школи»,

 

8

 

 

 

Умови та засоби навчання.

Еволюція засобів навчання.

 «Мій клас», «Навчальний

кабінет моєї мрії».

 

9

 

 

 

Школа майбутнього. Якими я бачу

вчителя та учня майбутнього. Яким

стане урок майбутнього.

Проєкт «Школа майбутнього».

 

10

 

 

 

Школа майбутнього. Якими я бачу

вчителя та учня майбутнього. Яким

стане урок майбутнього.

Проєкт «Школа майбутнього».

 

Модуль 2. «Людина – природа». Тема «Я у Всесвіті» (5 годин)

Цілі розділу: Поглиблення знань про об’єкти Всесвіту. Усвідомлення ролі сучасних інформаційних технологій та

оптичних приладів, що дозволяють вивчати Всесвіт. Історія освоєння космосу. Космічні апарати і станції. Члени екіпажу

і їх обов’язки. Життєзабезпечення космічної станції.

Небезпечні фактори Космосу. Захист космонавтів від переохолодження та ударів космічним сміттям при роботі у

відкритому космосі. Знайомство з професіями космосу сьогодні і у майбутньому. Усвідомлення знань, умінь і навичок,

необхідних працівникам космічної галузі.

11

 

 

 

Об’єкти Всесвіту.

Оптичні прилади, що дозволяють

вивчати Всесвіт.

Усвідомлення розмірів об’єктів

Сонячної системи у порівнянні

з підручними матеріалами.

Дослідження

проблемних питань,

пов'язаних із різними

джерелами та різними формами подання інформації.

Спостереження впливу

гравітації на рослини.

Створення діаграми зростання

рослини. Виготовлення

“Зоряного ліхтарика»,

«Зоряного проектора».

Математичні розрахунки на

встановлення мас на різних

планетах, часу польотів на різні

відстані з різною швидкістю.

Моделювання захисного

спорядження людини у

космосі.

Добирає відповідно до

поставленого завдання або

самостійно визначених цілей

інформацію з одного чи кількох

джерел.

Аналіз з допомогою вчителя чи

інших осіб результатів

дослідження за

запропонованими критеріями.

Визначення самостійно або за

допомогою інших осіб

послідовність технологічних

операцій виготовлення

проектованого виробу. Вибір необхідних інструментів

і пристосувань відповідно до

визначеної технологічної

послідовності.

Створення технологічної

картки, застосування [у разі

потреби] цифрових пристроїв

та графічних редакторів.

Здобувач освіти

Знаннєва складова.

Знає будову Всесвіту та Сонячної системи,

закони руху небесних тіл.

Знає історію освоєння космосу, має уявлення про

космічні літальні апарати та принципи

функціонування космічних станцій. Має уявлення про ключові проблеми Космосу.

Знає професії космічної галузі.

Діяльнісна складова.

Програмує рух графічних об’єктів, що імітують

рух у космосі.

Моделює рух космічних тіл.

Розробляє захисне спорядження.

Створює об’ємні моделі оптичних приладів.

Створює інформаційні продукти та оцінює їх

якість за вказаними критеріями

Застосовує методи вивчення природи

(спостереження, експеримент, вимірювання).

Пояснює прикладне значення досягнень у галузі

природничих наук.

Планує власну діяльність з виконання проекту.

Адекватно добирає інструменти і матеріали для

виконання проектів. Обирає обладнання,

необхідне для проведення вимірювання і

спостереження, і пояснює свій вибір.

Працює у команді. Презентує проекти,

використовуючи відповідну термінологію.

Складає і налагоджує програмні проекти для

розв’язання задач/проблем і творчого

самовираження

Здійснює технічне конструювання об’єкта

проектування від його компоновки до виконання

креслень, ескізу тощо

Здійснює пошук актуальної інформації про об’єкт проектування і упорядковує її

Здійснює художнє конструювання виробу з

використанням методів проектування

Ставлення.

Має уявлення про оптичні прилади для

спостереження за об’єктами неба.

Має уявлення про розвиток космічної індустрії в

Україні та світі.

Усвідомлює особливості роботи космонавтів у

відкритому космосі.

Обговорює питання, пов’язані з реалізацією

проєкту державною мовою

 

12

 

 

 

Проекти «Виготовлення

«зоряного» ліхтарика», «Зоряний

проектор». Виготовлення

оптичних приладів для знайомства з зірковим небом.

 

13

 

 

 

Історія освоєння космосу. Космічні

апарати і станції. Члени екіпажу і їх

обов’язки. Життєзабезпечення

космічної станції.

Виготовлення моделі ракети або

космічної станції. Виконання

проектів у середовищі Scratch

«Рух космічно

 

14

 

 

 

Виготовлення моделі ракети або

космічної станції. Виконання

проектів у середовищі Scratch

«Рух космічно

 

15

 

 

 

Виготовлення інформаційних

буклетів (багатосторінкових

документів) «Україна космічна» та

«Космічні професії».

 

Модуль 3. Людина – техніка. Тема «Сила – це сила!» (5 годин)

Цілі розділу: Дати уявлення про взаємодію тіл і сили у природі та техніці - сили гравітації, пружності, тертя,

електромагнітні сили.

16

 

 

 

Взаємодія тіл. Сили у природі.

Сили у природі та техніці.

Сили гравітації, пружності, тертя,

електромагнітні сили.

Знайомство з різними силами

та приладом для вимірювання

сили.

Робота з QR-кодами, атласом

професій, генератором

кросвордів.

Практичне дослідження сили

тертя.

Виготовлення рола.

Знайомство з простими та

складними механізмами.

Будування підйомного крану з доступних матеріалів.

Виготовлення макету літака.

Дослідження проблемних

питань, пов'язаних із різними

джерелами та різними формами

подання інформації.

Планує самостійно або з

допомогою вчителя чи інших

осіб основні завдання і

результати проектнотехнологічної діяльності.

Конструює об’єкт

проектування, читає та

використовує графічні

зображення

Здобувач освіти

Знаннєва складова.

Має уявлення про фізичні явища і процеси

(тяжіння, тертя, тиск, тощо), сили у природі та

техніці. Має уявлення про вплив різних сил на

фізичні тіла; залежність сили і маси.

Пояснює залежність сили тертя від маси тіла

обробки поверхні, матеріалу та мастила. Знає

умови руху тіла у повітрі.

Діяльнісна складова.

Створює літаючі моделі. Розрізняє різні види сил. Здатен запропонувати

способи зменшення/збільшення сили тертя.

Проводить вимірювання динамометром,

користується терезами.

Використовує набуті знання у проектній

діяльності.

Планує послідовність дій для виготовлення

моделі виробу, орієнтовні строки їх виконання,

можливості використання цифрових засобів

Визначає етапи проектно-технологічної

діяльності і відповідну структуру проектної теки

Здійснює пошук актуальної інформації про

об’єкт проектування і упорядковує її

Здійснює художнє конструювання виробу з

використанням методів проектування

Висловлює судження щодо можливостей

розв’язання проблем, пов’язаних із взаємодією

тіл.

Ставлення.

Оцінює практичне значення застосування законів

і закономірностей у природі та техніці.

Розуміє значимість потреби в безпеці.

Обговорює питання, пов’язані з реалізацією

проекту державною мовою

 

17

 

 

 

Сила тертя. Що станеться, якщо

вона зникне? Тертя покою та

ковзання Сила тертя. Що станеться, якщо

вона зникне? Тертя покою та

ковзання. Дослідження факторів,

що впливають на величину сили

тертя.

Проєкти «Учора пропало тертя».

«Пригоди в країні «Тертя».

 

18

 

 

 

Проєкти «Учора пропало тертя».

«Пригоди в країні «Тертя».

 

19

 

 

 

Прості машини та механізми. Явища та процеси, на яких

базується робота простих машин.

Сила гравітації. Крила. Чому вони

літають?

Проект «Крила» (виготовлення

моделей літальних об’єктів).

 

20

 

 

 

Проект «Крила» (виготовлення

моделей літальних об’єктів).

 

Модуль 4. Людина – образ. Тема «Намалюю тобі Сонце. Промінь і світло.»

(5 годин)

Цілі розділу: Дати уявлення поняття світло: розкладання білого світла на кольори, утворення кольорів. Світлові ефекти.

Фарби. Поети і письменники про сонце і світло. Познайомитися з фотографією як жанром мистецтва.

21

 

 

 

Світло. Розкладання білого світла

на кольори. Утворення кольорів.

Чому світ кольоровий. Чому небо

синє, а трава зелена. Світлові

ефекти. Фарби.

 

Дослідження утворення різних

кольорів при змішуванні фарб,

отримання відтінків.

Виготовлення фарб з

природних матеріалів.

Виготовлення оптичного

приладу “Спектрометр”

Знайомство з творами видатних

українських авторів про Сонце

і світло.

Створення сканограм.

Експериментує із текстом

(зокрема художнім текстом,

медіатекстом) за аналогією, у

разі потреби звертається по

допомогу до інших осіб

Здобувач освіти

Знаннєва складова.

Має уявлення про природу світла.

Має уявлення про світлові явища. Розуміє

поняття світлового променя.

Має уявлення про природу і еволюцію

фотографії.

Знає спектральний склад білого світла.

Діяльнісна складова.

Застосовує знання про світлові явища в

ситуаціях повсякденного життя.

Пояснює природу кольору. Користується

пристроями для створення фотографії. Розрізняє

жанри фотографії.

Наводить приклади творів, присвячених Сонцю і

світлу, знаходять їх, користуючись різними

джерелами

Визначає етапи проектно-технологічної

діяльності і відповідну структуру проектної теки

Описує ймовірні труднощі і ризики у процесі

реалізації задуму в готовий виріб

Здійснює пошук актуальної інформації про

об’єкт проектування і упорядковує її.

Здійснює художнє конструювання виробу з

використанням методів проектування

обговорює питання безпечного використання
світлових приладів та впливу сонячного

проміння на здоров’я людини.

Обговорює питання, пов’язані з реалізацією

проекту державною мовою

Ставлення.

усвідомлює значення світла для життя,

 

22

 

 

 

Поети і письменники про сонце і

світло.

 

23

 

 

 

Фотографія – мистецтво світла.

Світлина як жанр мистецтва

 

24

 

 

 

Проєкт «Намалюю тобі Сонце».

 

25

 

 

 

Проєкт «Намалюю тобі Сонце».

 

Модуль 5. Людина – знак. Тема «Під знаком STEM». (5 годин)

Цілі розділу: Знайомство із: знаками у системі комунікації людина-людина, класифікацією знакових систем за

матеріальною природою, природними та штучними знаками, професіями у системі «людина-знак». Усвідомлення

понять - геральдична символіка, герб мого регіону, герб міста/селища, мій сімейний герб. Виготовлення власної печатки

із підручних матеріалів. Символічні способи трансляції ідей STEM-освіти

26

 

 

 

Знак у системі комунікації людиналюдина. Знаки природні та штучні.

Класифікація знакових систем за

матеріальною природою.

Професії у системі «людина-знак».

Програміст, журналіст, стенограф,

обліковець, криптограф,

перекладач.

Кодування власного ім’я (шість

цеглинок Lego, ресурс

ornament.name ) за допомогою

абетки з книги Володимира

Підгорняка, дослідника

української писанки та

вишиванки.

За бажанням створюється

вишивка.

Виготовлення власної печатки

із підручних матеріалів.

З’ясовує і пояснює з

допомогою вчителя чи інших осіб значення природничих

наук, технологій і техніки в

житті людини.

Вирізняє з допомогою вчителя

чи інших осіб наукову

інформацію

з-поміж іншої і використовує її

у своїй діяльності

Учень/учениця

Знаннєва складова.

Має уявлення про знакові системи та їх

класифікацію.

Діяльнісна складова

Називає професії у системі «людина-знак»

Створює макети інформаційних матеріалів для

друку.

Відображає ідеї STEM-освіти у образній

символічній формі.

Планує послідовність дій для виготовлення

моделі виробу, орієнтовні строки їх виконання, можливості використання цифрових засобів

Обговорює спільно з учителем чи іншими

особами особистісно та соціально важливі

потреби у створенні виробів, спираючись на

власні знання та судження

Формулює самостійно або з допомогою вчителя

чи інших осіб мету проектно-технологічної

діяльності

При створенні печатки генерує задум та обирає

об’єкт проектування для його втілення з

допомогою вчителя чи інших осіб, пояснює свій

вибір

Здійснює художнє конструювання виробу з

використанням методів проектування

Оцінює компетентності, необхідні для успішної

самореалізації у професіях системи «людиназнак».

Обговорює питання, пов’язані з реалізацією

проекту державною мовою

Ставлення.

Усвідомлює роль знакових систем у комунікації

та культурі.

 

27

 

 

 

Графічні знакові системи.

Геральдична символіка. Герб мого

регіону. Герб міста/селища. Мій

сімейний герб. Символічні способи трансляції ідей

STEM-освіти

 

28

 

 

 

Герб міста/селища. Мій

сімейний герб. Символічні способи трансляції ідей

STEM-освіти

 

29

 

 

 

Прєект «Розробка емблеми «Я

обираю STEM»

 

30

 

 

 

Прєект «Розробка емблеми «Я

обираю STEM»

 

Хакатон учнівських проектів. Фестиваль. STEM-практика (5 годин)

Цілі розділу: систематизація, узагальнення застосування на практиці отриманих знань.

31

 

 

 

Зустрічі з цікавими людьми.

Екскурсії на підприємства

Екскурсії на підприємства

Презентація підсумкових проєктів. STEM-фестиваль

Вказує на конструктивні думки,

критично і толерантно

ставлячись до різних поглядів.

Планує подальшу проєктнотехнологічну діяльність на

основі набутого досвіду для

реалізації власних інтересів,

здібностей, можливостей

Здобувач освіти

Знаннєва складова.

Знає основні види інформаційних джерел. Визначає вид джерела для реалізації проєкту.

Знає STEM-підприємства свого регіону.

Знає видатних громадян STEM-галузі свого

регіону.

Діяльнісна складова

Формує свідому та активну життєву позицію –

готовність до співпраці в групі, відповідальність,

вміння обґрунтовано відстоювати власну

позицію, що є передумовою підготовки

майбутнього громадянина до життя в

демократичному суспільстві.

Формулює самостійно або з допомогою вчителя

чи інших осіб мету проектно-технологічної

діяльності

Критично оцінює власні можливості, наявний

досвід для виконання поставлених завдань,

зокрема в групі

Обговорює питання, пов’язані з реалізацією

проекту державною мовою

Ставлення.

Розвиває навички критичного мислення як

засобу саморозвитку, пошуку і застосування

знань на практиці, які є спільними для будь-яких

видів виробничої діяльності людини.

 

32

 

 

 

Зустрічі з цікавими людьми.

Екскурсії на підприємства

 

33

 

 

 

Зустрічі зцікавими людьми.

Екскурсії на підприємства

 

34

 

 

 

Презентація підсумкових проектів.

STEM-фестиваль

 

35

 

 

 

Презентація підсумкових проектів.

STEM-фестиваль

 

 

 

docx
Додано
18 серпня 2023
Переглядів
1528
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку