АДАПТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ З ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ» 5 КЛАС
за модельною навчальною програмою для закладів загальної середньої освіти авторки Коршевнюк Т.В. (програму рекомендовано наказом Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
70 год., 2 год. на тиждень
І семестр
№ п/п |
Кіл-ть годин |
Дата проведення |
Зміст навчального матеріалу |
Практичне завдання |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Організація навчально – пізнавальної діяльності під час уроку |
Адаптація |
Система та критерії оцінювання |
Тема 1. ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ (6 год) |
|
|
|
|||||
1. |
1 |
|
Цінність природи і знань про неї. |
Перегляд фото- та відеоматеріалів, презентацій про природничі науки й сучасну техніку ; |
Розрізняє: об’єкти живої, неживої природи; в описі досліду або спостереження мету, умови його проведення та отримані результати; практикує: метод спостереження, опис, порівняння, експеримент пояснює: цінність природи і знань про неї, визначає: риси людини, які допомагають у пізнанні природи, обирає обладнання, необхідне для проведення вимірювання і спостереження, і пояснює свій вибір; дотримується: правил безпеки життєдіяльності під час досліджень природи; правил безпечного використання лабораторного обладнання; формулює мету і планує діяльність спільно з учителем; формулює і фіксує результати дослідження у запропонований спосіб спільно з учителем. |
Ознайомлення з правилами безпеки життєдіяльності під час дослідження природи, з послідовністю виконання спостереження та експерименту, з правилами вимірювання. Спостереження демонстраційних матеріалів і дослідів. Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії та дослідження. Оцінювання результатів індивідуальної чи групової роботи, підведення її підсумків. «Нумо досліджувати: джерела інформації про природу»с.12,18.29,30,31 Завдання 1, 2, 3 с. 16.21,22. «Пліч-о-пліч» с. 9,23,32 , інтегровані завдання. |
Організаційна допомога дитині з ООП
|
Ознайомлення з критеріями оцінювання |
2. |
1 |
|
Шляхи наукового пізнання природи |
Робота з доступними інформаційними джерелами: пошук інформації про видатних природодослідників України і світу, |
Допомога асистента, пошук інформації |
Самооцінювання |
||
3. |
1 |
|
Дослідники природи: видатні постаті, відкриття, винаходи |
|
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
4. |
1 |
|
Методи дослідження природи. Спостереження об’єкта природи |
Виконання дослідження: «Спостереження тіл та явищ природи» (за вибором учнів), оформлення й обговорення його результатів |
Використання наочності |
Виявлення труднощів у засвоєнні |
||
5. |
1 |
|
Методи дослідження природи. Спостереження об’єкта природи |
Виконання дослідження: «Планування і проведення експерименту» (за вибором учнів), оформлення й обговорення його результатів |
Спрощення матеріалу
|
Оцінка роботи в групі |
||
6. |
1 |
|
Узагальнення з теми1. Пізнання природи – захоплююча, важлива і відповідальна справа. |
|
|
Чітка інструкція та покроковий алгоритм |
Оцінювання згідно критеріїв |
|
Тема 2. Досліджуємо тіла, речовини, явища ( 13 год) |
|
|
|
|||||
7. |
1 |
|
Тіла та їхні характеристики |
Виконання дослідження «Вимірювання фізичних характеристик тіла різними способами», оформлення й обговорення його результатів. |
Розрізняє: природні і рукотворні тіла живої і неживої природи висловлює припущення про властивості тіл, виготовлених з різних речовин, пропонує способи перевірки свого припущення пропонує ідеї щодо зменшення тертя, збільшення швидкості дифузії і механічного руху, способів тепло- і звукоізоляції, зменшення /збільшення гучності звуку, використання простих механізмів для переміщення тіл (клину, коловороту та інших) і втілює їх у моделях; визначає: сфери застосування тіл і речовин відповідно до їх властивостей; обирає обладнання, необхідне для проведення досліджень фізичних явищ, і пояснює свій вибір; дотримується: правил безпечного використання лабораторного обладнання; пояснює: зв’язок між швидкістю руху частинок речовини і температурою; явище дифузії. описує, використовуючи наукову термінологію, за схемою /графічним зображенням: явища за планом; поширення речовин у природі; зв’язки між тілами, речовинами, явищами; класифікує тіла та явища за вивченими ознаками; досліджує індивідуально / в групі, з допомогою вчителя/інших осіб за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти/ моделі, зокрема цифрові: |
Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - спостереження тіл і речовин у різних агрегатних станах, розрізнення їх, створення/використання моделей для дослідження агрегатних станів речовини; дослідження змін, що відбуваються з тілами й речовинами під час руху, нагрівання, охолодження; планування і проведення індивідуально/у групі вимірювання фізичних характеристик тіла, способів розділення сумішей, дослідження явищ і різноманітності фізичних властивостей речовин, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності) й дотримуючись правил безпеки життєдіяльності; фіксування результатів у запропонований спосіб; обговорення відповідності результатів дослідження його меті, доцільності використаного обладнання й обраних методів дослідження; формулювання висновків; «Нумо досліджувати»:с,40-42,45-46,48-49,53,65,70,76,78,81-85,93-94 «Парад порад»: с. 61 «Технотека» с.91 Завдання 3 і 4 на с. 96; «Пізнавальний калейдоскоп», інтегровані завдання |
Презентація |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
8. |
1 |
|
Фізичні властивості тіл і речовин |
Ознайомлення із тілами і речовинами, дослідження їх фізичних властивостей |
Додаткове пояснення |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
9. |
1 |
|
Будова й агрегатні стани речовин Дифузія у природі, побуті, техніці. |
Спостереження дифузії у рідинах і газах. |
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
10. |
1 |
|
Поняття про чисті речовини і суміші |
Утворення сумішей. |
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
11. |
1 |
|
Розділення й використання сумішей |
Методи розділення сумішей: просіювання, відстоювання, фільтрування, випаровування. |
Додаткове пояснення |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
12 |
1 |
|
Поширення речовин у природі та використання їх людиною. |
Спостереження за використанням речовин людиною |
Застосування методу поширення |
Самооцінка |
||
13 |
1 |
|
Механічні явища. Рух і його характеристика |
Спостереження різних видів рухів у природі. Вимірювання характеристик власного механічного руху. Дослідження впливу форми тіла на рух |
Презентація |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
14 |
1 |
|
Уявлення про сили. Сила тертя і рух тіл. Види руху в природі і техніці. Ознайомлення з простими механізмами. |
Спостереження за силою тертя і рухом тіл. |
Використання індивідуальних ілюстрованих карток |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
15 |
1 |
|
Теплові явища. |
Дослідження теплових явищ. |
Відеопрезентація |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
16 |
1 |
|
Звукові явища. |
Дослідження виникнення та поширення звуків на відстані. |
Застосування методу поширення |
Самооцінка |
||
17 |
1 |
|
Світлові явища. |
Дослідження утворення тіні. |
Слайди |
Самооцінка |
||
18 |
1 |
|
Презентація навчальних проєктів.
|
Як зберегти тепло/холод?Один день без світла. Саморобні музичні інструменти. Наші можливості у забезпечення шумоізоляції. |
Чітка інструкція та покроковий алгоритм для проєкту |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
19 |
1 |
|
Узагальнення з теми 2. Для дослідження тіл. речовин, явищ використовують спостереження, вимірювання, моделювання, експеримент, класифікування |
|
Чітка інструкція та покроковий алгоритм виконання роботи |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
Тема 3. Дізнаємося про Землю і Всесвіт (15 год) |
|
|
|
|||||
20 |
1 |
|
Будова земної кулі і методи її вивчення. Уявлення про силу тяжіння. |
|
Наводить приклади гірських порід, називає і показує на карті й глобусі материки, водні об’єкти; розрізняє форми поверхні суходолу, розповідає про стихійні лиха, що трапляються в різних куточках планети, на території України; розповідає про: методи вивчення Землі, роль навколосвітніх подорожей у пізнанні нашої планети; створення календаря на основі спостережень за природою; зміну уявлень людини про Землю, Сонце, Місяць із розвитком наук і техніки; спостерігає явища, що підтверджують кулястість Землі (затемнення, рух за горизонт); рух Сонця, зміну фаз Місяця; пояснює вплив води, Сонця, вітру, організмів, діяльності людини на зміну рельєфу; зміни погоди в різні пори року в Україні; вплив Сонця на здоров’я людини; значення для людини вміння орієнтуватися на місцевості; правила безпечної поведінки в ситуаціях виникнення пожежі, природних загроз (під час сильного вітру, повені, грози); знаходить інформацію про речовини у складі оболонок Землі, причини і наслідки зміни рельєфу, узагальнює інформацію й пояснює її значення для розв’язання навчальних і життєвих проблем; досліджує природні об’єкти/умови своєї місцевості (погоду, водойми, форми рельєфу); складає/використовує схеми для пояснення колообігу води в природі |
Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі)необхідності дослідження будови Землі; складанняплану дій в умовах небезпечних природних явищ.Спостереження індивідуально/у групі за погодою; зображень земної поверхні на глобусі, картах, аерофотознімках, космічних знімках; денного руху Сонця по небосхилу, змін фаз Місяця;фіксування й обговорення результатів спостережень:орієнтування на місцевості з використанням різних способів і засобів;дослідження змін, що відбуваються на Землі, використовуючи моделювання рухів повітря і води, явищ, які призводять до зміни рельєфу, дня і ночі, пір року; формулювання висновків;складання прогнозу погоди;дослідження природи своєї місцевості (водних об’єктів, форм рельєфу «Нумо досліджувати:с.111-113,116.120-121,134 Завдання 1, 2, 3 с.105,120,124. «Пліч-о-пліч» с.106,130,131-132 «Рибалка», « Медіапошук», «Тобі до снаги», інтегровані завдання |
Використання відеоматеріалів з теми |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
21 |
1 |
|
Рухи Землі. Зображення Землі на глобусі і карті. |
Дослідження фізичної карти світу |
Використання додаткової наочності |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
22 |
1 |
|
Атмосфера, її склад і зміни. Властивості повітря. Горіння |
Дослідження наявності повітря, наявності води в повітрі. |
Відеопрезентація |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
23 |
1 |
|
Погода і спостереження за нею. Дослідження погоди своєї місцевості |
Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, повідомленнях ЗМІ. |
Робота в групі |
Оцінювання діяльності в групі |
||
24 |
1 |
|
Зовнішні оболонки Землі: гідросфера, атмосфера, літосфера. |
|
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
25 |
1 |
|
Гідросфера,її склад і зміни. Стани і розподіл води на Землі. |
Дослідження водойми своєї місцевості. Моделювання колообігу води |
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
26 |
1 |
|
Літосфера. Земна поверхня: склад, будова, зміни. |
Ознайомлення з гірськими породами, корисних копалин за колекціями |
Використання додаткової наочності |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
27 |
1 |
|
Способи зображення земної поверхні. Материки на глобусі і карті. |
Орієнтування на місцевості (за допомогою карт, Сонця, місцевих ознак |
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
28 |
1 |
|
Екскурсія . Ознайомлення з природою своєї місцевості. Орієнтування на місцевості. |
|
Залучення до спільної діяльності |
Заохочення активності у роботі |
||
29 |
1 |
|
Безпечні і небезпечні природні явища. Стихійні лиха. Небезпечні природні явища на території України. Поведінка людини в умовах природних загроз. |
Моделювання поведінки в ситуаціях виникнення пожежі, природних загроз (під час сильного вітру, повені, грози) |
Складання індивідуальної моделі. |
Взаємооцінювання у групах |
||
30 |
1 |
|
Презентація навчальних проєктів.
|
Прогноз погоди за народними прикметами |
Чітка інструкція та покроковий алгоритм виконання роботи |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
31 |
1 |
|
Узагальнення. Будова Землі. Семестровий контроль |
|
Чітка інструкція та покроковий алгоритм виконання роботи |
Оцінювання згідно критеріїв |
ІІ семестр
№ п/п |
Кіл-ть годин |
Дата проведення |
Зміст навчального матеріалу |
Практичне завдання |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
Організація навчально – пізнавальної діяльності під час уроку |
Адаптація |
Система та критерії оцінювання |
Тема 3. ДІЗНАЄМОСЯ ПРО ЗЕМЛЮ І ВСЕСВІТ (продовження 3 год.) |
|
|
|
|||||
32 |
1 |
|
Розвиток уявлень людини про Землю, Сонце, Місяць. |
|
Оперує термінами: земна кора, мантія, земна орбіта, доба, земний рік, ядро Землі; географічна карта; атмосфера, повітря, склад повітря, горіння, атмосферний тиск, вітер; погода, прогноз погоди; гідросфера, світовий океан, поверхневі, підземні води, прісна вода, колообіг води; літосфера, гірські породи, літосферні плити, землетруси, вулкани, земний рельєф; Місяць, Сонце, супутники Землі, фази Місяця; описує, використовуючи наукову термінологію, будову Землі, зміни в її оболонках Землі (зміни вмісту кисню в атмосфері, зміни температури повітря упродовж доби і пір року, зміни температури води у водоймах, утворення опадів і штормів); |
Висловлює міркування щодо наслідків стихійних лих у різних куточках планети, на території України ; робить висновок: вода – найпоширеніша речовина на Землі і цінний природний ресурс; безпечно поводитися під час сильного вітру, повені, грози; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень, використання процесів горіння; демонструє якості, знання та вміння, які сприяють досягненню мети дослідження;
|
Застосування методу поширення(що відомо) |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
33 |
1 |
|
Земля у Сонячній системі. Рухи Землі та їхні наслідки. |
Моделювання рухів Землі, Сонця, Місяця |
Спрощення матеріалу
|
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
34 |
1 |
|
Сонце і Місяць: характеристики, дослідження, вплив на Землю. Узагальнення про Землю, Сонце, Місяць |
Спостереження за рухом Сонця, зміною фаз Місяця |
Надання можливості вибору методу вивчення теми |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
Тема 4. ВИВЧАЄМО ЖИВУ ПРИРОДУ ЗЕМЛІ 15 год. |
|
|
|
|||||
35 |
1 |
|
Властивості організмів. Методи дослідження живої природи. |
Висівання та пророщування насіння (квасоля, пшениця) |
Називає властивості організмів; основні компоненти клітини; основні середовища життя; ознаки рослин, тварин, грибів та умови, необхідні для їх життя; по 3-4 рослини, тварин, грибів своєї місцевості; наводить приклади органів тварин, які забезпечують живлення і дихання; взаємозв’язку будови і функцій органів рослин і тварин; мешканців водойми/суходолу/ґрунту і пояснює їх пристосування до умов середовища/сезонних змін; складає план власної діяльності у малій навчальній групі; добирає і представляє текстову/аудіо інформацію про пристосування організмів до умов існування у формі графічної, табличної інформації або інфографіки); розповідає про методи дослідження організмів; особливості грибів; описує, використовуючи наукову термінологію, властивості організмів; живлення, дихання, опору і рух тварин/рослин, використовуючи знання про речовини, механічні, теплові, світлові, звукові явища; висловлює припущення щодо середовища життя тварини за її зовнішнім виглядом і підтверджує самостійно дібраними прикладами; вирізняє ознаки, спільні для мешканців одного середовища; класифікує тварин/рослини за середовищем життя; за пристосувальною ознакою; визначає ознаки, притаманні організмам одного середовища життя; розповідає про особливості живлення рослин, умови і значення фотосинтезу; розпізнає і називає найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні гриби, рослини, небезпечних тварин своєї місцевості; моделює зв’язки організмів із середовищем існування, ; демонструє в змодельованих ситуаціях правила поведінки й уміння надавати першу допомогу при контакті з отруйними рослинами, отруйними тваринами; досліджує у групі пристосування тварин і рослин до певних умов середовища, пояснює роль органів у житті організмів; вплив чинників середовища на організми; залежність будови й життєдіяльності рослин /тварин від умов середовища існування; порівнює вивчені процеси життєдіяльності у тварин і рослин; |
Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) Необхідності дослідження можливості/необхідності вивчення організмів,дослідження їхніх зв’язків із середовищем існування.У процесі досліджень: виявлення пристосувань рослин і тварин до умов середовища на основі спостереження за організмами неозброєним оком і з використанням приладів (натуральні об’єкти, фото- та відеоматеріали, віртуальні колекції представників різних груп організмів тощо);створення моделей для дослідження зв’язків між органами в організмі рослини/тварини;планування і проведенняндивідуально /угрупі дослідженнябудовирослини/тварини, способу переміщення тварин, пристосувань рослин і тварини до життя у середовищі.опис, порівняння і класифікування організмів на основі виявлених у дослідженні ознак/властивостей; моделювання поведінки при контакті з отруйними рослинами, отруйними тваринами. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією. «Медіапошук» с с.149,190 «Нумо досліджувати:с.157.163,165,170.176,181,189 « Наукова довідка». Тобі до снаги»,» Дослідили і дізнались», «Добрі справи для природи», інтегровані завдання.
|
Виключення неважливих компонентів |
Самооцінювання |
36 |
1 |
|
Поняття клітини. Багатоклітинні організми. Як людина здобуває знання про організми. Процеси життєдіяльності тварин: живлення, виділення і дихання. |
Дослідження будови тварин |
Відеопррезентація |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
37 |
1 |
|
Поживні речовини, вода, повітря, світло, тепло в житті організмів. |
|
Виключення неважливих компонентів |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
38 |
1 |
|
Процеси життєдіяльності тварин: живлення, виділення і дихання. |
Дослідження будови і способу переміщення тварини (дощовий черв’як, акваріумна риба, кішка |
Залучення до проведення демонстрації |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
39 |
1 |
|
Процеси життєдіяльності рослин: живлення, виділення і дихання. |
Дослідження будови рослини (квасоля, пшениця, кімнатна рослина) Дослідження процесу дихання рослин |
Відеопррезентація |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
40 |
1 |
|
Опора і рух у тварини і рослин |
Дослідження рухів тварин (дощовий черв’як, акваріумна риба, кішка). Дослідження рухів рослин (кімнатні рослини). |
Зменшення інформативного навантаження |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
41 |
1 |
|
Життя грибів. Їстівні і отруйні гриби |
Дослідження різноманітності грибів. |
Залучення до колективної роботи |
Стимулювання активності |
||
42 |
1 |
|
Середовище існування організмів: наземно-повітряне, водне, ґрунтове. Чинники середовища існування. |
Виявлення рис пристосованості рослин і тварин життя в наземно-повітряному середовищі |
Виключення неважливих компонентів |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
43 |
1 |
|
Наземно-повітряне середовище життя та його мешканці |
Дослідження пристосувань до існування у мешканців наземно-повітряного середовища. |
Використання індивідуальних ілюстрованих карток, схем |
Самооцінювання |
||
44 |
1 |
|
Водне середовище життя та його мешканці |
Дослідження пристосувань до існування у мешканців водного та ґрунтового середовищ |
Відеопррезентація |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
45 |
1 |
|
Ґрунтове середовище життя та його мешканці. Зв’язки між організмами. |
Дослідження зв’язку між організмами. |
Залучення до колективної роботи |
Стимулювання активності |
||
46 |
1 |
|
Пристосування організмів до умов існування в різних куточках планети. |
Визначення назв найбільш поширених у своїй місцевості рослин/тварин (за допомогою визначників, атласів тощо).
|
Залучення до проведення демонстрації |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
47 |
1 |
|
Рослини, тварини і гриби рідного краю. Небезпечні тварини і отруйні рослини і гриби своєї місцевості. Екскурсія до краєзнавчого музею. . |
Визначення назв найбільш поширених у своїй місцевості рослин/тварин (за допомогою визначників, атласів тощо). Ознайомлення з небезпечними тваринами, отруйними рослинами і грибами своєї місцевості. Правила поведінки і перша допомога при контакті з отруйними рослинами, укусах отруйних тварин. |
Залучення до колективної роботи |
Стимулювання активності |
||
48 |
1 |
|
Презентації навчальних проєктів |
Форми, барви і звуки в живій природі. Живий світ в околицях моєї школи. Природа і мистецтво. |
Чітка інструкція та покроковий алгоритм виконання роботи |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
49 |
1 |
|
Узагальнення з теми 4. Організм – цілісна система, яка взаємодіє з середовищем існування |
|
Чітка інструкція та покроковий алгоритм виконання роботи |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
|
Тема 5. ПІЗНАЄМО ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ У ЙОГО СЕРЕДОВИЩІ ІСНУВАННЯ 14 год. |
|
|
|
||||
50 |
1 |
|
Організм людини як тіло живої природи. Клітина- найменша частина організму людини.. |
Ознайомлення з внутрішньою будовою організму людини (за плакатами, предметними моделями, віртуальними колекціями). |
Називає життєво важливі для людини ресурси (їжа, повітря, вода, тепло); основні органічні поживні речовини – білки, жири, вуглеводи; шкідливі звички; наводить приклади захворювань органів травлення, дихання, скелету і м’язів, пояснює, як їм запобігти ; розповідає про: травлення, дихання, роботу серця, функції шкіри, опору і рух, використовуючи засвоєні в темі терміни і знання речовин та явища; захист організму від хвороб; значення особистості і побутової гігієни; про речовини, матеріали, вироби, технології у життєвому середовищі людини; оцінює їхній вплив на здоров’я і довкілля; пояснює потреби організму людини в поживних речовинах, чистому повітрі, воді, характеризує діяльність людини для забезпечення себе ними; роль правильної постави і фізичних вправ для здоров’я; усвідомлює необхідність збереження і зміцнення свого здоров’я; моделює зв’язки між органами, взаємозв’язки між організмом людини і середовищем існування; представляє текстову/аудіо інформацію про раціон здорового харчування, свій режим дня, результати дослідження матеріалів у життєвому середовищі людини у формі графічної, табличної інформації або інфографіки); формулює на цій основі словесний опис матеріалів; досліджує склад виробів щоденного користування, власні звички щодо вироблення здорового способу життя, презентує результати досліджень у запропонований спосіб; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів цих досліджень; пропонує власну модель фільтру для очищення води; бере участь в ухваленні спільних рішень щодо ознайомлення інших осіб із перевагами здорового способу життя і залучення до справи збереження і зміцнення власного здоров’я. |
Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення організму людини, життєво необхідних ресурсів і середовища існування, необхідності збереження здоров’я; дослідження власних звичок щодо здорового способу життя. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: спостереження та ідентифікація виучуваних органів організму людини, створення моделей для дослідження зв’язків між органами травлення/дихання; між здоров’ям і чинниками середовища існування; планування і проведення дослідження складу матеріалів, з яких виготовлений одяг, взуття, меблі, посуд, фіксування результатів у запропонований спосіб; формулювання висновків, обговорення пропозицій щодо збереження і зміцнення здоров’я, використання об’єктів зі свого найближчого оточення. Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків. «Пліч-о-пліч» с. 195.203.204.217,225,231 «Нумо досліджувати:с.206,210,217,226,229 Завдання с.200,201,225,231 «Пізнавальний калейдоскоп», «Наукова довідка», «Медіапошук», інтегровані завдання. |
Виключення неважливих компонентів |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
51 |
1 |
|
Травна система людини. Їжа і харчування |
Аналіз свого звичного раціону / Складання власного меню на день. Дослідження етикеток продуктів харчування. |
Відеопррезентація |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
52 |
1 |
|
Повітря і дихання людини. Захист органів дихання від небезпечних впливів довкілля. |
Вибір матеріалу для виготовлення засобів захисту органів дихання. Дослідження наявності вологи у видихуваному повітрі. |
Залучення до колективної роботи |
Стимулювання активності |
||
53 |
1 |
|
Турбота про чисте повітря. |
Розробка правил носіння захисної маски. |
Робота в парах, стимулювання активності |
Взаємооцінювання |
||
54 |
1 |
|
Опора тіла і рух. |
Розробка правил формування правильної осанки |
Зменшення інформативного навантаження |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
55 |
1 |
|
Скелет і м’язи |
Дослідження будови скелета людини.. Самоспостереження: знаходження великих кісток скелету і м’язів. |
Виключення неважливих компонентів |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
56 |
1 |
|
Функція шкіри. Гігієна шкіри та одягу.
|
Самоспостереження: знаходження великих кісток скелету і м’язів. |
Зменшення інформативного навантаження |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
57 |
1 |
|
Серце і кровообіг. Тренування серця. |
Дослідження впливу фізичних тренувань на частоту серцевих скорочень |
Відеопррезентація |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
58 |
1 |
|
Пристосування людини до навколишнього середовища (речовини, матеріали, вироби, технології для комфортного життя людини).
|
Дослідження за етикетками речовин і матеріалів у складі виробів повсякденного вжитку (наприклад, одягу, посуду) Дослідження виробів повсякденного вжитку, виготовлених з різних матеріалів (паперу, скла, пластмас тощо). |
Виключення неважливих компонентів |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
59 |
1 |
|
Здоров’я і здоровий спосіб життя |
Дослідження корисних для здоров’я звичок. |
Робота в парах, стимулювання активності |
Взаємооцінювання |
||
60 |
1 |
|
Вода як чинник здоров’я. Питна вода. Безпечна поведінка на водоймах. Особиста і побутова гігієна. |
Складання правил здорового способу життя |
Залучення до колективної роботи |
Стимулювання активності |
||
61 |
1 |
|
Корисні і шкідливі звички. Наслідки забруднення довкілля для здоров’я. Віртуальна екскурсія до анатомічного музею.
|
|
Чітка інструкція та покроковий алгоритм виконання звіту |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
62 |
1 |
|
Презентації навчальних проєктів |
Здоровим бути просто. Яку воду ми п’ємо. Наскільки потрібним є все, що ми купуємо. |
Чітка інструкція та покроковий алгоритм виконання роботи |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
63 |
1 |
|
Узагальнення з теми 5. Організм людини – цілісна система, на яку впливає навколишнє середовище. |
|
Чітка інструкція та покроковий алгоритм виконання роботи |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
|
Тема 6. ВЧИМОСЯ У ПРИРОДИ І ДБАЄМО ПРО ЇЇ ЗБЕРЕЖЕННЯ 7 год. |
|
|
|
||||
64 |
1 |
|
Взаємодія людини і природи. |
|
Наводить приклади взаємозв’язків людини з природою; об’єктів, створених людиною за природними зразками, називає призначення цих об’єктів і знання, використані при їх створенні; продукує власні ідеї щодо сфер застосування природних форм і конструкцій; розповідає про: ставлення до природи у різних народів світу; роль природи і природничих знань у різних видах мистецтва; формування еко-звичок; виявляє у найближчому оточенні природні і штучні матеріали, виявляє зміни у природі, що виникли внаслідок діяльності людини, визначає причини змін, досліджує властивості матеріалів, які використовує людина, пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів цих досліджень; визначає і виконує прийнятні для себе дії щодо ощадливого споживання води, електроенергії, тепла; бере участь у проєкті щодо реалізації ідеї ощадливого використання матеріалів/ виробів/ електроенергії/води; презентує власні ідеї щодо збереження довкілля, підкріплюючи їх посутніми аргументами; висловлює власну позицію щодо заощадження ресурсів планети, забруднення довкілля і своєї участі у справі збереження навколишнього середовища; виявляє турботу про інших (доглядає за рослинами і тваринами, покращує умови їхнього існування). |
Обговорення необхідності вивчення взаємозвязків між людиною і природою, необхідність її збереженняя. Дослідження власної поведінки щодо екологічнобезпечної взаємодії з природою. Моделювання життєвих ситуацій щодо ощадливого використання й захисту від забруднень води, збереження енергії, повторного використання вживаних речей, поводження з тваринами і рослинами. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією. «Пліч-о-пліч» с. 237,246,252 «Нумо досліджувати:с.243.246 Завдання с.237,239,240. «Пізнавальний калейдоскоп», «Наукова довідка», «Медіапошук», інтегровані завдання. |
Додаткове пояснення |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
65 |
1 |
|
Природні й рукотворні об’єкти – компоненти життєвого середовища людини |
Дослідження властивостей матеріалів, які використовує людина, визначення їх безпеки/небезпеки для довкілля. Дослідження пакувальних матеріалів для харчових продуктів. |
Робота в парах, стимулювання активності |
Взаємооцінювання |
||
66 |
1 |
|
Винаходи і вироби, що підказала природа |
Ознайомлення з об’єктами, які людина створила за природними зразками. |
Зменшення інформативного навантаження |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
67 |
1 |
|
Поняття екології, екологічних проблем. Еко-звички. Екологічно безпечні способи виробництва. |
Складання каталогу місцевих видів, які знаходяться під загрозою зникнення. Розроблення пам’ятки «Відповідальний споживач». |
Виключення неважливих компонентів |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
68 |
1 |
|
Способи подолання екологічних проблем. Червона книга України |
|
Використання додаткових засобів і матеріалів |
Заповнення з учнем шкали досягнень |
||
69 |
1 |
|
Презентації навчальних проєктів. Семестровий контроль |
Життя у стилі еко. На що хворіють «легені планети». Природа і людина- друзі чи вороги? Наші сусіди в біосфері: правила спілкування. .Друге життя відпрацьованих речей. |
Чітка інструкція та покроковий алгоритм виконання роботи |
Оцінювання згідно критеріїв |
||
70 |
1 |
|
Узагальнення з теми 6. Взаємодія з природою задля її збереження |
|
Чітка інструкція та покроковий алгоритм виконання роботи |
Оцінювання згідно критеріїв |