Навчальні проекти за програмою фізики основної школи.

Про матеріал
Навчальні проекти знаходять все більше поширення в системі освіти різних країн світу, у тому числі – в Україні. Проектне навчання – це дидактична система. Компонентом цієї системи є метод проектів як педагогічна технологія, що передбачає навчання за допомогою організації проектної діяльності.
Перегляд файлу

 

Міністерство освіти і науки України

«Лисичанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №26»

Учитель фізики та інформатики Довгань Галина Іванівна

 

Навчальні проекти

за програмою фізики основної школи.

 

Навчальні проекти покликані сприяти формуванню вміння застосовувати набуті знання в практичних життєвих ситуаціях, спонукати учнів критично мислити.

Навчальні проекти знаходять все більше поширення в системі освіти різних країн світу, у тому числі – в Україні. Проектне навчання – це дидактична система. Компонентом цієї системи є метод проектів як педагогічна технологія, що передбачає навчання за допомогою організації проектної діяльності.

Проектне навчання відбувається через поєднання дослідницьких та пошукових методів навчання, чергування колективної, групової, індивідуальної діяльності учнів, опановування нового змісту навчального матеріалу. Прийоми організації навчальної діяльності учнів, розробки проекту, його реалізації, проведення уроку-захисту.

Завдяки поєднанню теоретичних знань з їх практичним застосуванням метод проектів набув великої популярності в європейських країнах, США та Ізраїлі.

Теоретичні основи методу проектів у навчанні розроблені зарубіжними дослідниками Дж. Дьюї, В.Х. Кілпатрик. В Україні впровадженню даного методу  присвячені роботи В. Шарко, Н. Поліхун,  А. Цимбалару.

Російський учений Е.С. Полат вважає, що метод проектів є інтегрованим компонентом структурованої системи навчання, суть якої – стимулювати інтерес учнів до розв’язування проблем, завдяки використанню здобутих знань. Через проектну діяльність показати практичне застосування здобутих знань.

 На думку, Н. Поліхун, навчальний проект – це форма організації занять, якою передбачено комплексний характер діяльності усіх його учасників з отримання освітньої продукції за певний проміжок часу.

А. Цимбалару вважає, що навчальний проект – це організаційна форма роботи, що орієнтована на засвоєння навчальної теми або навчального розділу і становить частину стандартного навчального предмета або кількох предметів.

В. Шарко зазначає, що проекти можна класифікувати за різними ознаками: за видами діяльності, до яких можуть залучатися учні під час роботи над проектом; за аспектами змісту навчального матеріалу; змішані за напрямами змісту й видами діяльності.

Розробка проекту

 

Етапи роботи

Зміст діяльності вчителя

 

Примітки

  1.  

Розробка

проекта

Встановити основну ідею проекту, обсяг та наявність обладнання. Вказати літературу для організації діяльності; окреслити знання, уміння та навички, якими повинні володіюти учні. Визначитися з соціальним, культурним, економічним, екологічним значенням проекту; сформулювати навчальні цілі (навчальну, розвивальну, виховну); обміркувати способи створення мотивації учнів та методи організації їх діяльності. ‒ формулювання можливих варіантів тематичних питань* та вибір напрямів виконання проекту;

‒ формулювання завдань;

‒ визначення способів інформаційного пошуку, джерел інформації, способів виконання досліджень;

‒ прийняття рішення про форму кінцевого продукту проектної діяльності.

Розробка проектного завдання починається з пошуку та відбору.

 

  1.  

Основна

ідея

проекту

Встановити основну ідею проекту, обсяг та наявність обладнання. Вказати літературу для організації діяльності; окреслити знання, уміння та навички, якими повинні володіюти учні. Визначитися з соціальним, культурним, економічним, екологічним значенням проекту; сформулювати навчальні цілі (навчальну, розвивальну, виховну); обміркувати способи створення мотивації учнів та методи організації їх діяльності. ‒ формулювання можливих варіантів тематичних питань* та вибір напрямів виконання проекту;

‒ формулювання завдань;

‒ визначення способів інформаційного пошуку, джерел інформації, способів виконання досліджень;

‒ прийняття рішення про форму кінцевого продукту проектної діяльності**.

Розробка проектного завдання починається з пошуку та відбору необхідного матеріалу.

 

  1.  

Реалізація

проекту

передбачає:

- обґрунтування актуальності теми проекту;

- визначення досліджуваної проблеми;

- визначення мети;

- обґрунтування практичної значущості проекту.

 

  1.  

Планування роботи

над проектом

предбачає

‒ ознайомлення з графіком виконання проекту;

переконання учнів у посильності тих досліджень, які необхідно виконати для досягнення мети проекту;

‒ ознайомлення з вимогами щодо підготовки, проведення та оцінювання діяльності учнів під час виконання досліджень та оформлення результатів. 

‒ визначення засобів і методів досягнення мети проекту;

‒ визначення глибини дослідження теми;

 ‒ передбачення перешкод;

‒ розрахунок терміну виконання проекту;

‒ поділ роботи на етапи, розробка їх змісту;

‒ вибір процедури збирання та обробки результатів, сценарію презентації;

‒ розподіл обов’язків;

‒ обговорення критеріїв оцінки якості проекту і способів оцінювання; ‒ написання плану.

У класі можна вивісити плакат з планом проекту, де фіксувати результат виконання його пунктів.

 

  1.  

Ключова проблема майбутього проекту

- обґрунтувати актуальність та його практичну значущість;

- мотивувати учнів до виконання проекту;

- разом з учнями сформулювати ключове питання проекту та мету проекту;

-обґрунтувати унікальність проектної діяльності та важливість усіх етапів роботи, ознайомити учнів з етапами роботи;

- ознайомити учнів з видами робіт, у яких учні можуть брати участь, та висвітлити особливості їх виконання;

- попередньо ознайомити учнів з об’єктами дослідження (установками і приладами для проведення фізичних експериментів, таблицями, навчальними посібниками, довідниками, інструкціями до приладів, зразками оформлення проектної документації тощо);

- переконати учнів у посильності тих досліджень, які необхідно виконати для досягнення мети проекту;

- ознайомити учнів з вимогами щодо підготовки, проведення та оцінювання діяльності під час виконання досліджень та оформлення результатів.

Щоб переконати учнів у актуальності проекту, необхідно показати важливість теми у даний момент, розкрити її практичне значення або корисність дослідження і отриманих результатів для їх подальшого використанням з метою розвитку суспільства, культури, екології.

 

  1.  

Ознайомлення учнів з тематичними питаннями

Можна здійснити, застосовуючи методи «Мозкова атака», евристична бесіда, колективне обговорення. Ефективним, також, буде обговорення з використанням прийому «Побудова дерева проблем», який допомагає візуальному сприйняттю проблем.

 

  1.  

Мотивація учнів

Привабливими для учнів є наголошення в самостійності пошуку інформації, проведенні дослідів, тощо.

Важливою, також, залишається зовнішня мотивація, але її акцент зміщується до потреби зайняти свою позиція в системі суспільних відносин, наприклад, виконати роль керівника групи.

Самостійне здійснення пошуку інформації, яка виходить за межі шкільної програми.

 спонукає до пошуку і знаходження розв’язку проблеми;

 апелює до життєвого досвіду учнів з виконання проектів у курсі природознавства та біології, що активізує накопичені позитивні емоції задоволення та проявляє потребу в такій діяльності;

 створює ситуації успіху, яка сприяє формуванню мотивів досягнення, самореалізації та отриманню задоволення від діяльності та її результатів. Учні активно сприймають різноманітну інформацію з оточуючого середовища, яка конкурує зі знаннями, отриманими на уроці. Крім того, вони активно спілкуються завдяки засобам масової інформації. Ця характерна особливість підліткового віку сприяє організації проектної діяльності, але її провідний мотив поступово змінюється: від потреби визнання іншими людьми до потреби в самоосвіті, зростає самооцінка. Створення проблемної ситуації або демонстрація парадоксів;

 

  1.  

Варіант групової діяльності

Група розробляє міні-проект, продукт якої є завершеним і не вимагає доповнення. На основі розробки міні-проектів створюється спільний продукт. Наприклад, тема «Виготовлення саморобного приладу» може розкриватися у процесі пошуку відповідей на такі тематичні питання:

1. Яка історія створення приладу?

2. Які можливі конструкції приладу та яку власну конструкцію можемо запропонувати?

3. Як виготовити приладу?

4. Як скласти технічний паспорт приладу?

5. Які можливі теми досліджень із залученням виготовленого приладу?

6. Як розрахувати кошторис виконаних робіт і затрачених матеріалів?

 Робота окремих груп спрямована на розкриття одного з питань змісту теми, залучені до однотипної діяльності.

 

  1.  

Мовні

 засоби

Мовні засоби, які супроводжують обгрунтування актуальності теми:

У звязку з …особливого значення набуває…

Однією з актуальних проблем…сьогодні варто назвати…

Важливо … встановити, дослідити, розробити, виявити…

 

  1.  

Форма кінцевого продукту проектної діяльності

Документально або матеріально оформлений результат роботи. Необхідно передбачити кінцеву мету спільних та індивідуальних проектів, обґрунтувати практичну, теоретичну, пізнавальну значущість передбачуваних результатів. Найчастіше кінцевим продуктом дослідницьких проектів з фізики є звіт про результати експериментальних та теоретичних досліджень, практично орієнтованих – рекомендації, поради, саморобний прилад, умови задач, тощо; інформаційних – інформаційний бюлетень або буклет, каталог, плакат, тощо.

 

  1.  

Захист проекту  тайого оцінювання

Етап оцінювання проекту передбачає захист навчальних проектів та оцінювання отриманих результатів, які відбуваються на спеціально відведених заняттях.

Орієнтовний сценарій уроку-захисту проектів може бути таким:

1. Ознайомлення з темою та метою уроку (1 хвилина).

2. Розподіл послідовності виступів (1-2 хвилини).

3. Презентація проектів (до 7-10 хвилин).

4. Уточнюючі запитання учнів та вчителя до доповідача (до 5 хвилин).

5. Обговорення результатів проекту учнями класу (до 3 хвилин). Учень, який виступає в обговоренні, вказує позитивні сторони доповіді, недоліки, помилки.

Для організації захисту проекту можна застосувати метод «Бої без правил». Учні, не залучені до проекту, письмово задають питання щодо тих аспектів проекту (шляхів виконання, висновків тощо), з якими вони не погоджуються. Записки складаються в скриньку, яка передається авторам проекту. Автори зачитують записку та намагаються переконати опонента в слушності та доцільності свого вибору.

Оцінювання навчальних проектів здійснюється індивідуально, за самостійно виконане учнем завдання чи особистий внесок у груповий проект або за повноту розкриття теми дослідження й презентацію індивідуального проекту.

 

  1.  

Рівні виконання проекту

Бали низького рівня учень отримує в разі подання роботи (або частини роботи) реферативного характеру, без визначення мети й завдань проекту, а також без висновків за його результатами;

Бали середнього рівня – за фрагментарну участь у дослідженні, хоча

й за умови її вчасного виконання;

Бали достатнього рівня – за правильне виконання своєї частини роботи в разі, якщо він не брав участі в підсумковому обговоренні і формулюванні висновків за результатами дослідження; бали високого рівня – за дослідження з повним розкриттям теми, належним оформленням роботи і презентацією індивідуального проекту або вчасного виконання своєї частини спільного дослідження, визначенні мети і завдань, активній участі в аналізі результатів та формулюванні висновків.

 

 

 

Програмою з фізики основної школи передбачено обов’язкове виконання навчальних проектів. На цей вид навчальної діяльності визначено в 7 класі 4 навчальні години.

Теми проектів, зазначені в програмі, є орієнтовними й вчитель може доповнювати їх перелік, об’єднувати кілька проектів у один залежно від обраного плану уроку. 

Досвід організації проектної діяльності учнів свідчить, що серед проектів переважають дослідницькі, практикоорієнтовані та творчі проекти, та інформаційні. 

Дослідницькі проекти підпорядковані логіці дослідження та мають структуру, наближену до наукового дослідження. Практико-орієнтовані вирізняються чітко вираженим результатом діяльності учнів. Інформаційні проекти націлені на збір інформації про обʼєкт дослідження з метою аналізу, узагальнення та презентації на широкий загал. Творчі – передбачають довільний підхід до оформлення результатів.

Вибудовуючи навчальну діяльність учнів над проектом, необхідно пам’ятати, що вона підпорядковується закономірностям проектної діяльності та повинна відповідати класичним етапам проектування. В різних літературних джерелах етапи мають різні назви, але в узагальненому вигляді їх послідовність така (за Й. Шнайдером): етап орієнтування (установчо-мотиваційний) – етап розробки – етап реалізації – етап оцінювання проекту.

Методичні матеріали щодо структури навчальних проектів, організації проектної діяльності учнів та вчителя передбачених програмою з фізики 7-го класу за Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти, затвердженні постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392.

 

 

 

Література

 

  1. Кондратова Л.Г. Організація проектної діяльності учнів у позаурочній роботі школи / Л.Г. Кондратова. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 112 с. – (Бібліотека журналу «Управління школою»; Вип.12 (84)).
  2. Крайня Л. А. Проекти на уроках фізики / Л. А. Крайня // Фізика в школах України. – 2012. – № 2. – С. 6-7.
  3. Лист Міністерства освіти і науки України від 26.06.2015 № 1/9-305 «Про вивчення базових дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах у

 2015/2016  навчальному  році»   Режим  доступу:

http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/metodichnirekomendatsiji/

  1. Навчальна  програма  «Фізика.7-9  клас»   Режим  доступу: http://old.mon.gov.ua/ua/often-requested/educational-programs/
  2. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования: Учеб. пособие для студ. пед. вузов и системы повыш. квалиф. пед. кадров / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина, М. В. Моисеева, А. Е. Петров; Под ред. Е. С. Полат. – М.: Издательский центр «Академия», 2002. – 272 с.
  3. Петросян О. Р. Метод проектів на уроках фізики: [методичний банк] / О.Р. Петросян // Фізика в школах України, 2010. – № 6 – С. 18-1 – 18-6.
  4. Поліхун Н. Проектна діяльність старшокласників у системі уроків фізики / Н. Поліхун // Фізика та астрономія в школі, 2006. – № 4. – С. 25-29.
  5. Проекти та наукові конференції як форма активізації пізнавальної діяльності учнів. – Х.: Вид. група «Основа», 2008. – 160 с. – (Б-ка журн. «Фізика в школах України», вип. 6 (54)).
  6. Романенко Ю. Використання методу проектів у навчанні / Ю.Романенко // Біологія і хімія в сучасній школі. – 2012. – № 4. – С. 25-29. 10. Умови організації проектної діяльності // Відкритий урок, 2009. – № 4. – С. 22-24.
  1.       Шарко В. Навчання учнів проектувальної діяльності з фізики в контексті нової програми / В. Шарко // Фізика та астрономія в сучасній школі, 2013. – № 5. – С. 19-22.
  2.       Цимбалару А. Організація проектно-технологічної діяльності вчителя в науково-методичній роботі загальноосвітнього навчального закладу / А. Цимбалару // Директор школи, ліцею, гімназії: Науково-практичний журнал. – Київ: Педагогічна думка. – 2008. – № 2. – С. 84-91.

1

docx
Додав(-ла)
Довгань Галина
Додано
19 березня 2020
Переглядів
1988
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку