Блок №4. Правильні многокутники
Урок №1
Правильні многокутники
«Математик, подібно до художника чи поета, -
творець форм… Перше випробування – краса»
Г. Харді
Питання
Література
Істер О.С. Геометрія: Підручник для 9 класу, §15 – 17, стор. 139 – 168.
1. Правильні многокутники |
|||||||||||||||||
1.1 |
Многокутник називається правильним, якщо у нього всі сторони рівні і всі кути рівні між собою.
|
|
|||||||||||||||
1.2 |
Кут правильного n – кутника обчислюється за формулою
|
=120⁰ |
|||||||||||||||
1.3 |
Теорема (властивість правильного многокутника) Якщо многокутник правильний, то навколо нього можна описати коло і в нього можна вписати коло. |
||||||||||||||||
1.4 |
У правильному многокутнику центри вписаного і описаного кіл збігаються. Спільний центр цих кіл називається центром правильного многокутника. |
|
|||||||||||||||
1.5 |
Перпендикуляр, проведений з центра правильного многокутника до його сторони, називається апофемою цього многокутника. Апофема є радіусом вписаного кола. |
|
|||||||||||||||
1.6 |
Кут, утворений двома радіусами, проведеними у суміжні вершини правильного многокутника, називається його центральним кутом. |
||||||||||||||||
1.7 |
Центральний кут правильного многокутника обчислюється за формулою:
|
||||||||||||||||
1.8
|
Формули радіусів вписаних і описаних кіл
|
||||||||||||||||
2. Довжина кола. Площа круга |
|||||||||||||||||
2.9 |
Відношення довжини кола до його діаметра одне й те саме для кожного кола. |
|
|||||||||||||||
2.10 |
Довжина кола, площа круга - довжина кола - довжина дуги кола – площа круга |
|
|||||||||||||||
2.11 |
Круговим сектором називається частина круга, обмежена двома радіусами і дугою. |
||||||||||||||||
2.12 |
Площа сектора: |
||||||||||||||||
2.13 |
Круговим сегментом називається частина круга,обмежена хордою і дугою |
||||||||||||||||
2.14 |
Площа кругового сегмента дорівнює різниці площі сектора круга і площі трикутника. |
Урок №2
«Бог найвищий у силі Своїй, -
хто навчає, як Він?»
Йова 36:22
Фронтальне опрацювання матеріалу
Формули радіусів вписаних і описаних кіл правильних многокутників
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 2.
1) Скільки на малюнку є не опуклих многокутників?
2) Які з запропонованих фігур не є опуклими многокутниками та чому?
Завдання 3.
Виконай письмово вправи:
3.1. Обчисліть кут правильного n-кутника, якщо: 1) n = 5; 2) n = 12; 3) n = 18.
3.2. Знайдіть центральний кут правильного n-кутника, якщо: 1) n = 20; 2) n = 24; 3) n = 10.
3.3. Знайдіть кут правильного n-кутника, якщо його зовнішній кут дорівнює: 1) 60°; 2) 26°; 3) 34°.
3.4. Знайдіть кількість сторін правильного n-кутника, якщо його кут дорівнює: 1) 135°; 2) 150°; 3) 140°.
Завдання 4.
Виконай письмово вправи стор. 147 підручника: 745, 746.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач
Завдання 5.
Усно дай відповідь на питання:
Чому бджоли «вибрали» собі для комірок форму правильного шестикутника?
Урок №3
«бо Господь дає мудрість,
з Його уст – знання й розум!»
Книга Приповістей Соломонових 2:6
Фронтальне опрацювання матеріалу
Довжина кола. Площа круга. Практичні задачі
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Практична робота
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 3.
Виконай письмово вправи:
3.1. Підприємство – виробник овочевих консервів – замовило етикетку для банок зі своєю продукцією. Відомо, що діаметр дна банки дорівнює 10 см. Знайди довжину етикетки.
3.2. Визнач за планом квартири довжину міжкімнатних стін.
3.3. Щоб засіяти газону, потрібно 20 г насіння трави. Кілограм такого насіння коштує 350 грн. Скільки грошей потрібно витратити на насіння, щоб засіяти травою круглу ділянку, радіус якої 20 м?
3.4. Бабуся хоче пошити скатертину на круглий стіл, діаметр якого дорівнює 1,6 м.
Визнач:
Урок №4
«бо Господь дає мудрість,
з Його уст – знання й розум!»
Книга Приповістей Соломонових 2:6
Фронтальне опрацювання матеріалу
Довжина кола. Площа круга та його частин
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
100⁰ |
156⁰ |
110⁰ |
120⁰ |
А |
Б |
В |
Г |
2π см |
4π см |
π см |
6π см |
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок, застосування правил
Завдання 3.
Виконай письмово вправи:
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №6
«О, коли б ми в ганебних справах були такі ж соромливі і боязкі,
як це часто ми буваємо боязкі і хибно соромливі у порядних вчинках!»
Григорій Сковорода
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Правильні многокутники
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
15º |
12º |
5º |
100º |
А |
Б |
В |
Г |
120⁰ |
170⁰ |
36⁰ |
58⁰ |
А |
Б |
В |
Г |
3π см ² |
9π см ² |
6π см ² |
8π см ² |
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Урок №8
Творчий залік
Створення розповіді за методом сторітелінгу
Сторітелінг (storytelling) – це мистецтво розповідати історії з метою навчання, керування шляхом донесення змісту повідомлення за допомогою спеціальної методики.
Ваше завдання – створити розповідь або казку про основні геометричні фігури, відомі вам, використовуючи метод сторітелінгу.
Щоб її створити, вам потрібно чітко знати тему, розробити сюжет, вигадати непересічного героя, додати трохи цікавих подій та вивести правильні висновки. В цілому алгоритм дій буде наступним:
Історія може бути вигаданою від початку і до кінця, але також можна використовувати цілком реальні події. Так буде навіть краще, адже випадки з життя завжди викликають величезну цікавість. Зверніть увагу: розповідь має бути емоційною та динамічною, події мають йти одна за одною. Також ви повинні розкрити основні означення, властивості геометричних фігур.
Приклад історії:
На схилі років сер Ісаак Ньютон розповів, як саме йому вдалося відкрити закон всесвітнього тяжіння. Так, у цій історії знайшлося місце яблуку. Ні, воно не падало великому вченому на голову.
Ньютон вже не перший рік працював над законами руху та розмірковував над тим, що твердження про існування окремо земної та небесної гравітації, можливо, є не самим правильним варіантом. Але що тоді правильно та як представити свої міркування у вигляді формул? Відповіді у Ньютона не було аж до того самого дня, коли у його життя втрутився його величність випадок.
Заходячи якось ввечері до батьківського саду, Ісаак Ньютон навіть не здогадувався, чим завершиться ця прогулянка. Навіть розглядаючи місяць, який з’явився на небі задовго до приходу ночі, він не думав про особливості гравітації. Але коли поруч з ним впало красиве соковите яблуко, все стало зрозуміло. Ньютон зробив цілком правильне припущення, що, можливо, це одна й тама сама сила змушує яблуко падати на землю, а Місяць – залишатися на орбіті.
Ці висновки були революційними. Саме тоді було покладено край розділенню Землі та Всесвіту.
Блок №5. Геометричні переміщення
Урок №1
Геометричні переміщення
«Натхнення потрібне в поезії, як і в геометрії»
О.С. Пушкін
Питання
Література
Істер О.С. Геометрія: Підручник для 9 класу, §18 – 22, стор. 169 – 194.
1. Переміщення та його властивості |
||
1.1 |
Перетворенням фігури F у фігуру називається така відповідність, за якої: 1) кожній точці фігури F відповідає певна точка фігури; 2) кожній точці фігури відповідає деяка точка фігури F; 3) різним точкам фігури F відповідають різні точки . |
|
1.2 |
Переміщенням (рухом) називається таке перетворення однієї фігури в іншу, під час якого зберігається відстань між точками. |
|
1.3 |
Властивості переміщення: 1) при переміщенні точки, що лежать на прямій переходять у точки, що лежать на прямій, і зберігається порядок їх взаємного розташування; 2) переміщення прямі переводить у прямі, промені – у промені, відрізки – у рівні їм відрізки; 3) переміщення переводить кут у рівний йому кут. |
|
1.4 |
Дві фігури називаються рівними, якщо вони при переміщенні переходять одна в одну. |
|
2. Симетрія відносно точки і прямої. Поворот. Паралельне перенесення. |
||
2.5 |
Дві точки та називаються симетричними відносно точки О, якщо О є серединою відрізка .
|
|
2.6 |
Перетворення, при якому кожна точка фігури переходить у симетричну їй точку відносно даної точки О, називається перетворенням симетрії відносно точки О (центральна симетрія).
|
|
2.7 |
Точки (a; b) і (– a; – b) симетричні відносно початку координат. |
|
2.8 |
Дві точки іплощини називаються симетричними відносно прямої l, якщо ця пряма перпендикулярна до відрізка і проходить через його середину. |
|
2.9 |
Перетворення, при якому кожна точка фігури переходить у симетричну їй точку відносно даної прямої, називається симетрією відносно прямої (осьова симетрія).
|
|
2.10 |
Дві точки є симетричними: 1) відносно осі ОХ, якщо їх координати (a; b) і (a; – b); 2) відносно осі ОУ, якщо їх координати (a; b) і (– a; b); 3) відносно прямої y = x, якщо їх координати (a; b) і (b; а). |
|
2.11 |
Поворотом навколо точки О на кут називають перетворення, при якому точка А переходить у точку так, що , і . О – центр повороту, α – кут повороту. |
|
2.12 |
Перетворення, при якому всі точки фігури зміщуються в одному й тому самому напрямі на одну й ту саму відстань, називається паралельним перенесенням.
|
|
2.13 |
У прямокутній системі координат паралельне перенесення, яке переводить точку (х; у) у точку (; ) задається формулами: = х + а, = у + b, де а і b – деякі числа, одні й ті самі для заданого паралельного перенесення. |
|
2.14 |
Теорема. Перетворення симетрії відносно точки, перетворення симетрії відносно прямої, поворот і паралельне перенесення є переміщенням. |
Урок №2
«Глядіть, щоб ніхто нікому не віддавав злом за зло,
але завжди дбайте про добро один для одного й для всіх!»
1послання ап. Павла до солунян 5:15
Фронтальне опрацювання матеріалу
Переміщення та його властивості
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Виконай письмово вправи, стор. 173 – 174 підручника: 889, 891, 895, 900, 901.
Урок №3
«Люди – єдині істоти на землі,
які потребують допомоги Бога,
але ведуть себе так, ніби Бога немає»
Джоні Депп
Фронтальне опрацювання матеріалу
Симетрія відносно точки і прямої
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Усно виконайте вправи:
Завдання 2.
3.1. Письмово виконайте вправи стор. 177: 909, 914, 919 (1).
3.2. Письмово виконайте вправи стор. 183: 932, 937 (1), 941.
Урок №4
«Всі хочуть змінити світ,
але ніхто не хоче змінитися сам»
Л. М. Толстой
Фронтальне опрацювання матеріалу
Поворот
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Якщо точка В(х1; у1) є образом точки А(х; у) при повороті на 90° відносно початку координат:
а) за годинниковою стрілкою, то виконується умова
б) проти годинникової стрілки, то виконується умова
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Усно виконай вправи 949, 951, стор. 187 підручника.
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 187, 188 підручника: 953, 955, 957, 959.
Урок №5
«Тільки дотримуючись законів геометрії,
архітектори давнини могли створити свої шедеври…
Минули століття, але роль геометрії не змінилась.
Як і раніше вона залишається граматикою архітектора»
Ле Корбюзьє
Фронтальне опрацювання матеріалу
Паралельне перенесення
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Усно виконай вправи 974, стор. 191 підручника.
Завдання 3.
3.1. Письмово виконати вправу 980, стор. 192 підручника.
2) точки, образом якої є точка .
1) в яку переходить центр кола ;
2) образом якої є точка перетину прямих .
Готуємось до індивідуального опрацювання матеріалу
Урок №7
«О, коли б ми в ганебних справах були такі ж сором’язливі і боязкі,
як це часто ми буваємо боязкі і хибно сором’язливі у порядних вчинках!»
Григорій Сковорода
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Геометричні переміщення
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
А і В |
А і С |
В і С |
С і D |
А |
Б |
В |
Г |
Прямокутник |
Паралелограм |
Коло |
Відрізок |
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Урок №9
Творчий залік
Все навколо – геометрія
Термін реалізації – 1 місяць
Кількість учасників – 15 учнів
Освітня галузь – «Геометрія». Тема – «Геометричні переміщення».
Перебіг роботи
Клас ділиться на 4 групи за бажанням і вподобанням учнів. У кожної групи є своє завдання, яке учні виконують на протязі терміну реалізації. Створеним групах необхідно на підсумковому занятті захистити свою роботу, представивши учням класу свою працю у вигляді підсумкового продукту – або презентації, або виготовленої роботи.
1 група «Дослідники»
Вам необхідно провести статистичне дослідження, чи існує симетрія у будові тіла людини і показати це на прикладі учнів вашого класу. Завдання для групи:
Наприклад:
У даний час у нашій країні використовуються нормативи пропорційної статури жінки, складені ще в кінці 19 століття доктором А. К. Анохіним. Згідно з цими нормативами, на 1 см зросту жінки має припадати:
шия - 0,18-0,2 см;
рука (плече) -0,18-0,2 см;
нога (стегно) - 0,32-0,36 см (максимум);
нога (ікра) - 0,21-0,23 см;
груди (не погруддя) - 0,5-0,55 см і більше;
таз - 0,54 см (мінімум) - 0,62 см (максимум);
талія - 0,35-0,40 см
Помножте свій ріст (у сантиметрах) на вищенаведені цифри.
А потім проведіть відповідні вимірювання ваших частин тіла. За результатами зрозумієте, наскільки ви укладаєтеся в нормативи.
Нормативи пропорційної статури чоловіка відшукайте, використовуючи інтернет-ресурси.
2 група «Історичні фотографи»
Вам необхідно створити альбом старих і сучасних фотографій найвизначніших історичних архітектурних пам’яток Луцька та Ківерець.
Наприклад:
3 група «Етнографи»
Вам необхідно відшукати геометричні переміщення у традиціях і побуті українського народу: у вишивці різних регіонів України, у писанках різних регіонів України, у старовинних українських будинках, у предметах українського побуту. Для захисту проекту використайте презентацію з малюнками та інформацію про зображене. Обов’язково виготовте на ваш вибір: або писанки, або зразки вишивки кожним учасником групи.
4 група «Драматурги»
Вам необхідно створити заготовки для лялькового театру-вертепу або пальчикового театру із фетру. За виготовленими заготовками виготовити кожну ляльку. Показати вид симетрії на кожній ляльці. Поставити казку із персонажів, виготовлених вами особисто. Регламент казки – від 5 до 10 хвилини.
5 група «Архітектори»
Вам необхідно створити скриню для того, щоб зберігати театральних героїв учасників групи 4. Скриня має форму прямокутного паралелепіпеда.
Повторення матеріалу, вивченого протягом року
Урок №1
«Математику неможливо вивчати,
спостерігаючи, як це робить сусід!»
Айвен Нівен, американський математик
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу за рік
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 1.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
128 см ² |
64 см ² |
32 см ² |
32 см ² |
А |
Б |
В |
Г |
|
см ² |
28 см ² |
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Завдання 2.
Письмово виконай вправи:
~ 1 ~