Навчальний посібник Скетчинг - мистецтво майбутнього.

Про матеріал
Запропонований навчальний посібник містить дидактичні матеріали щодо вивчення мистецтва майбутнього – скетчінгу на уроках образотворчого мистецтва. Описано що таке скетч та скетчінг, як його малювати, для чого потрібні скетчі. Пропонується конспект уроку з образотворчого мистецтва для 7 класу з теми "Дизайн". Посібник рекомендовано для використання вчителями образотворчого мистецтва.
Перегляд файлу

 

 

         

 

 

                                  

Зміст  роботи:

 1. Вступ.

 2. Що  таке "скетч"?

 3. Поняття  "скетчінг"?

 4. Як малювати скетчі?

 5. Для чого потрібні скетчі?

 6. Матеріали для стетчінгу.

 7. Висновок.

 8. Конспект уроку образотворчого мистецтва 7 клас.

         Тема: Дизайн одягу. Розробка скетчу ( ескізу ) одягу для естрадного співака ( співачки ) з урахуванням народних традицій і сучасної моди.

 9. Література.

10. Додатки.

 

 

https://vezha.vn.ua/wp-content/uploads/2017/03/DSC7368.jpg

                          

 

вступ

 

         Школа – це практична база життя. Які ж предмети допоможуть дитині успішно рухатись своїм життєвим шляхом?

          З плином часу погляд на професію вчителя поступово змінюється: розширюється список обов’язків, зміщуються акценти (з вчителецентризму на дитиноцентризм) і, звісно ж, з’являються нові освітні підходи до навчання. Педагог завжди має відповідати вимогам сучасної епохи, її викликам та тенденціям, щоб покоління, які зростають, отримали відповідні навички на своєму життєвому шляху.

        Концепції Нової української школи базуються на кардинальному реформуванні загальної середньої освіти і передбачають, насамперед, реалізацію принципу «педагогіки партнерства» – взаємодії і співпраці між учителем та учнями, між вчителем та батьками – і розширення творчого потенціалу в дітей. Саме творчість стає базовою платформою, на якій вибудовується алгоритм навчання з будь-якого шкільного предмету.

       Центральні положення Нової української школи, присвячені розвитку критичного та креативного мислення в учнів, вплинули й на формування ряду шкільних предметів, які, в свою чергу, вимагають нових професійних навичок та вмінь від педагога. Ці дисципліни віддзеркалюють актуальний стан речей у різноманітних життєвих сферах (для того, щоб дитина могла легко і просто адаптуватися до будь-якого типу ситуацій), а також закладають володіння основами сучасних професій. Що ж це предмети?                                                

      10 найпопулярніших дисциплін, сформованих під впливом НУШ:

- відеоблогінг;

- здорове харчування;

- проектна робота;

- логіка;

- скетчінг;

- навички практичного життя;

- фінансова грамотність;

- кулінарія;

- майстерня;

- казка - терапія;

                    https://fs01.naurok.com.ua/01000h17-83f5-616x463.jpg

          

    Мистецтво – важливий засіб пізнання світу. Через мистецтво людина відображає Реальність,  конструює і модифікує її, відображаючи Прекрасне і Потворне в створених нею образах.

        У швидкому ритмі нашого життя завжди не вистачає часу, особливо для творчої людини. Як швидко та якісно зафіксувати свою ідею або образ, який щойно виник? Скетчінг – техніка швидкого малювання, система базових начерків, з яких потім формуються повноцінні малюнки. В альтернативних школах скетчінг є частиною як Мистецтва (тобто, уроку малювання), так й Інформаційних технологій (наприклад, у сфері web-дизайну). Діти вчаться швидко фіксувати побачене у формі начерків та передавати найголовнішу суть кількома штрихами, що допомагає зосередитись, вловити суть ідеї та творчо реалізуватись. На ранніх етапах учні не обмежені в часі, їх спонукають акцентувати свою увагу на деталях і втримуватись від спокуси змальовувати усе інше. Пізніше встановлюється часовий ліміт, за який діти мають якнайточніше передати задану ідею або образ і таким чином, щоб вони були зрозумілі без зайвих пояснень.     

      У даній роботі я розповім, що таке скетч, для чого він призначений, як малювати скетчі, не маючи для цього знань, умінь і навичок та як пов"язаний скетчінг з уроками образотворчого мистецтва, яке значення має скетчінг для формування креативної компетентності сучасного школяра.

 

                                       

                                           

                           1. Що  таке "скетч"?

         "Скетч" (від англ «sketch» - начерк, ескіз, замальовка) – це  малюнок, який  швидко виконується від руки , зазвичай не вважається завершеною роботою.

        Взагалі, у цього слова декілька значень, пов’язаних з різними областями мистецтва і творчості, але стосовно до малювання воно означає ескіз майбутнього малюнка.

       Письменники і журналісти роблять позначки в блокнотах для майбутніх текстів, а художники малюють скетчі для майбутніх картин. При цьому мета у всіх одна - створення коротких і швидких заміток, за допомогою яких можна швидко згадати те, що хотілося відобразити.

         Художники роблять свої начерки на ходу, не вносячи в них ніяких виправлень. Головне - зловити і встигнути перенести на папір важливий момент. Ось що таке скетч. Формат для скетча - не більше альбомного листа.  Для роботи використовується папір будь - якої якості і щільності. Виконується робота олівцем, ручкою, лінерами ( маркерами ), кольоровими олівцями,  акварельними фарбами.

 

        що таке скетч

   

    

 Скетч - ідеальний жанр для художника - початківця. Малювати такі начерки досить просто, що дозволяє набити руку, навчитися володіти олівцем і відчути впевненість в своїх силах. Натренувавшись, можна братися за більш складні роботи, що вимагають детального промальовування і володіння більш складними  матеріалами. Всі, хто починає зі скетчів ( замальовок ),  потім роблять менше помилок у малюванні.

      Скетч - це практично найголовніший елемент, завдяки якому картина виходить красивою і цікавою. І для тих, хто хоче навчитися малювати, в першу чергу, слід потренуватися малювати скетчі.

     Начерк  може служити різним цілям - він допомагає швидко запам'ятати те, що бачить художник, записати або розвинути ідею з метою подальшого її використання,  послужити зручною формою графічної демонстрації картинки, задумки або принципу.  Часто скетчі використовуються для проектування майбутньої картини. За допомогою них можна,  не заглиблюючись у подробиці, спланувати основні частини сюжету: розташування і форму предметів, лінію горизонту, рух, тіні.                    https://vezha.vn.ua/wp-content/uploads/2017/03/DSC7441-kopyya.jpg.pagespeed.ce.vLJPsILzh6.jpg

     .         

Принцип "я так бачу"  ще ніхто не відміняв. Він дуже добре допомагає відмежуватися від зухвалих критиків і відкрити в собі митця.           

 

https://z1.cache.tickikidz.com/gallery/activities/7641/image_5aa54dc64cf077.75801736.jpg

        

 

 Скетчі зазвичай діляться на два основні види:

     Схематичні скетчі – прості, що містять лише каркас візуальної композиції.

                https://vezha.vn.ua/wp-content/uploads/2017/03/DSC7725-kopyya.jpg.pagespeed.ce.UstTKYExMJ.jpg

 

     Докладні скетчі – містять досить точне зображення всіх деталей композиції, нехай і в спрощеній формі.

          

             Майстер-клас із скетчингу

            

          Процес малювання скетчів доступний всім - і дітям від 7 років, і дорослим. Навчитися малювати ніколи не рано і не пізно. Малювати начерки та ескізи досить легко і просто.

   

 

 Малювання скетчів дозволяє набити руку і відчути впевненість в своїх силах. Як правило, ті, хто починали зі скетчів і оволоділи цією наукою в повну міру, в майбутньому роблять набагато менше помилок, малюючи серйозніші і масштабні картини.

 

b9d517771c8eecb3eb885376bba4c6a4https://z1.cache.tickikidz.com/gallery/activities/7641/image_5aa54dc8235175.75339469.jpg

                  

      

           Об`єктом для скетчу може стати, звичайно, що завгодно, але для початку слід вибрати предмет нерухомий, незалежний від природних джерел освітлення.  Тобто не слід вибирати тварин  ( перші скетчі будуть створюватися довго). Найкращий варіант - це іграшка, квітка, посуд. Ще можна взяти готове зображення, фотографію  і спробувати її змалювати, для цього теж спочатку  потрібно зробити начерк.

          Створення скетчів є досить популярним способом проведення часу. Є багато книг, які допоможуть у виборі матеріалів і прийомів, завдяки яким  на все життя можна запам'ятати скетч  -  прогулянку як приємне проведення часу.

          В Україні майже в кожному місті існують курси малювання скетчінгу, створюються співтовариства художників-скетчерів, а також регулярно проводяться різні виставки таких робіт.     

                                 2. Що таке "скетчінг"?

"Скетчінгом" (sketching)  називається сама техніка малювання скетчів.

  Дивізом цієї техніки можна проголосити слова: «Побачив цікаве  – зробив ескіз». Подібне малювання стане цікавим дітям, молоді і навіть дорослим, усім, кого приваблюють подорожі, активне життя та свобода поглядів.

   Скетчінгом може займатися будь - хто. Не треба бути професійним художником аби створювати невкличкі замальовки. Достатньо хорошого настрою, олівця та клаптика паперу. Головне - перестати боятися, що у вас може щось не вийти! Скетчінг  – це техніка швидкого малюнка. Звучить неоднозначно, але в сучасному світі важлива швидкість. Замальовки можна робити на уроках  мистецтва, музики, образотворчого мистецтва, перервах між уроками, на лекціях, за чашкою кави, поки чекаєш друзів, в черзі, на зупинці, у поїздках, поки розглядаєте пам’ятки...

    Для цього найбільш часто використовують «скетчбуки» -  невеликих розмірів альбоми (зазвичай форматів A5 або A6), які зручно носити з собою в сумці. Нехай спочатку він буде не дуже товстим, але зате повним яскравих, цікавих робіт,  які можна показати друзям.  ( Додаток 1. Зразки  малюнків зі скетчбуків учнів 7 класу ).

                                                   

         

  

      

 

Художники рекомендують не прив'язуватися до послідовності сторінок в скетчбуці, а, відчувши натхнення, малювати на будь - якій сторінці, тим самим переносячи відображений свідомістю образ на матеріальну основу.

  Скетчінг - це техніка швидких начерків тими матеріалами, які опинилися під рукою. Візуальні замітки і скетчі дарують свободу, радість і навіть наповнюють змістом життя. Можливість малювати в техніці скетчінга дарує такі ж незабутні враження, як можливість дихати, співати, творити...

 

  

скетч

      

 Це ще один спосіб зловити момент «тут і зараз» і зберегти його назавжди за допомогою скетчу. Скетчінг - це імпровізація, що перетворює предмети і об'єкти, емоції і враження, запахи і звуки  -  в спогади.   

 Скетчінг допомагає розвивати свої художні навички: навчитися будувати "скелет"  ілюстрації, помічати деталі, створювати  нове бачення предмету й вибудувати  власний стиль.

 Не бійтеся показувати свої роботи іншим, виставляйте їх у соцмережах, створюйте блоги - друзі підтримають ваші захоплення. Поділіться враженнями, це дуже надихає рухатися далі. Ті, хто має досвід, порадять, як вдосконалити ваші навички, а неконструктивна критика допоможе перестати рівнятися на думку інших і відчути себе вільним в пошуках власного бачення.

         Чому скетчбук крутіший за Instagram?

      Ми любимо зберігати спогади. Подорожуючи, відвідуючи затишні кафе, помічаючи цікаві моменти на вулицях свого міста, ми робимо мільйони знімків на мобільні телефони й ніколи їх потім не переглядаємо. Деякі публікуємо в Instagram або Facebook і передивляємося їх ще рідше, ніж ніколи.

      Чому? Чи справді вони передають ті почуття, які ми хотіли б запам’ятати, коли робили кадр? Ні, каже канадська художниця та дизайнер Вероніка Амель.

    Зіштовхнувшись із такою проблемою, дівчина запропонувала радикальний і творчий підхід до її вирішення − "cкетчінг замість інстаграмінгу!" Аби перевірити його дієвість Вероніка вирушила у подорож  Коста-Рікою та Нікарагуа,  де пообіцяла не фотографувати те, що привертало її увагу, а виключно замальовувати. І ось, що вона написала після завершення свого експерименту: "Скетчінг – це швидкі нариси, "що бачу, те й малюю".

     Ви сидите в кафе, вам сподобалася чашка – ви намалювали маленький ескіз, побачили цікавого діда в метро – замалювали, запам’ятали затишний інтер’єр  – заштрихували цей спогад.

      Це як Інстаграм, тільки власними руками, більш особистий і без телефона. Це спосіб зберегти враження, відпочити від віртуального світу та вдосконалити художній смак.

        https://z1.cache.tickikidz.com/gallery/activities/7641/image_5aa54dc6c754b5.77444996.jpg

     

      Завдяки скетчінгу добре розвивається художня уява. Ви можете почати малювати те,  що щойно побачили, але кінцевий результат залежатиме тільки від вас – ви пропускаєте те, що бачите, через себе, зберігаєте не просто картинки, а своє ставлення до того, що вас оточує.  

    http://www.markoart-school.com.ua/wp-content/uploads/2018/10/596a67c9f0e0c13a46ef28a5299c97c9-225x300.jpg http://www.markoart-school.com.ua/wp-content/uploads/2018/10/8b13113c76d85a7ca9e0e68c49925d68-243x300.jpg           

     

      Так, звичайно, завдяки сучасним технологіям щось схоже ми робимо з фотографіями, накладаючи на них фільтри, та ви обмежені кількістю ефектів, які можете додати. До того ж їх вигадав хтось інший, а не ви....

      Повної свободи творчості ніколи не відчути. Натомість у скетчінгу таких рамок немає. ви можете побачити якусь будівлю і почати її замальовувати, потім піти на навчання чи зустріч із друзями, повернутися додому, відкрити свій скетчбук і вже з пам’яті домальовувати щось, прикрасити зображення чи просто ввімкнути уяву і створити щось принципово нове...."

                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                    

 

                       

 

 

 

 

 

 

 

  3.  Як малювати скетчі?   

   При створенні скетчу потрібно визначитися з композицією малюнка, в якому б гармонійно поєднувалися різні елементи. Важливо не забувати про найважливіші закони композиції, яким повинен відповідати скетч – цілісності, контрасті, новизні,  підпорядкування всіх засобів композиції ідейному задуму. Порушення гармонії композиції часто призводить до її естетичного неприйняття глядачем, тим самим перекреслюючи всі старання художника.

  Починати потрібно з простих скетчів, тим самим ви "наб'єте руку" і зможете швидко і якісно виконувати подібні малюнки. Можна починати з малювання простих ліній і елементів, різних геометричних фігур, це дозволить легко і швидко проводити потрібні лінії, виключивши тремтіння руки.

                           

                                Похожее изображение

 

На перших порах краще зосередитися на створенні схематичних скетчів, в яких деталей мало, де присутні лише грубі обриси предметів. Потрібно заздалегідь продумати важливі риси об'єкта, виділити його головні пропорції, не ускладнювати малюнок, темні області можна спробувати заштрихувати.

                     

           Пов’язане зображення              

            

 

Процес малювання скетчів включає три етапи:

 1. Малюнок олівцем.

Уявіть свій об`єкт без деталей, ніби ви дивитеся на нього в темряві.  Можна потренуватися, вимикаючи світло. Головними злишаються  лінії, контури, форми. Далі визначте центр листа, проведіть через цю точку дві лінії - вертикаль і горизонт.

Тепер визначте приблизний центр вашого начерку (адже предмет  може бути несиметричним і стояти вище або нижче лінії горизонту), так проведіть дві лінії. Тепер ви не заблукаєте в просторі.

 

 малювання скетчів       

 

 Малюнок повинен бути компактним за розміром.  Приступаємо до зображення  об`єкта, його контурів. Для початку  можна малювати навіть не лінії, а точки або пунктири.  Коли пунктирні лінії будуть відображати форму предмета, обведіть їх в основну. Зробіть грубий начерк, при цьому зберігайте пропорції. Далі вдосконалюйте свій скетч, додаючи унікальних деталей. Темні області заштрихуйте. 

                  

 приклад скетча1        

Навіть у фантазійного героя на скетчі повинні бути опрацьовані всі деталі,          промальовані темні плями.

2. Додайте також  колір.

Скетчі не завжди бувають чорно - білими. Іноді, поряд з розташуванням, розміром і формою предметів, необхідно зафіксувати їх колір. Тоді використовуються олівці, маркери ( лінери ), фломастери, акварель. Зафарбовувати всю поверхню не обов’язково, головне - показати наявність і розташування колірних плям.

 

           Результат пошуку зображень за запитом "матеріали для скетчінгу"                              

 

3. Використовуйте примітки.

У скетчі повинні бути опрацьовані деталі, адже скетч - це інструкція до створення малюнка. На малюнку можуть бути будь - якого роду позначки і короткі записи. Іноді  художники окремо замальовують деякі деталі на тому ж аркуші: наприклад, нарис дрібного жесту або виразу обличчя.

      скетч

   Регулярні заняття неодмінно призведуть до того, що скоро у вас будуть виходити оригінальні, самобутні, інформативні скетчі, і що важливо - дуже швидко!

    Існує також  вправа  "п`ять ліній" - дозвольте собі зображувати об`єкт за допомогою тільки п`яти  ліній або менше. Краще виконувати таку умову, коли у вас вже є певний досвід. Вибирайте об`єкти, які бачите швидкоплинно (з вікна маршрутки, проїжджаючи в ліфті...) - тренуйте зорову пам`ять.

           

приклад скетча2

          Головне - не боятися зіпсувати свій скетч і почати все спочатку – помилки є закономірною частиною розвитку потрібних нам навичок, і ми  повинні привчити себе спокійно ставитися до їхньої наявності.     

скетч

       Пробуйте і не здавайтеся!

                             Створювати скетч - це цікаво!

 

     

 

 

           

 

 

 

 

 

 

 

4. Для чого потрібні скетчі?

      Протягом дня в нашій голові пролітає стільки ідей, що навіть складно уявити. А скільки чудових речей нас оточує – не передати словами! Однак, з допомогою начерку можна всі свої думки, спогади, враженя плани на майбутнє залишити на папері.

    З начерків починаються всі масштабні проекти, а сам навик скетчінга надзвичайно корисний кожному, хто займається творчістю і розвиває професіоналізм. Скетч застосовують, коли збирають матеріал або намагаються зобразити емоцію,  позу, рух.

    Це одна з основних вправ для художника, дизайнера, архітектора, ілюстратора, комп'ютерного дизайнера. Зловити рух людини, передати його характер- важливий тренінг, який дозволяє поліпшити свої навички в малюнку. А начерки, зроблені в "живих ситуаціях", допомагають зібрати матеріал з різних сценок.
              Ще зі школи нас вчили все конспектувати, дослівно записувати все на уроках, лекціях. А ці записи  перечитувати зовсім не хочеться, вони навіть не запамятовуються.    

   

       скетч

 

        

Адже замість традиційних конспектів можна писати  скетчі. Тоді емоційний зв’язок з вчителем, лектором стає міцнішим – хочеться "чути" кожне слово, виділяти основні думки в скетчах. Такі конспекти хочеться не лише перечитувати самостійно, а  й поділитися з усіма .Головне, не боятися створювати скетчі, навіть якщо ви ніколи не вміли малювати. Можна намалювати все, використовуючі лише круг, квадрат, трикутник, лінію і крапку.

 Скетч - це ескі́з ( фр. Esquisse ) — підготовчий нарис, що фіксує задум художнього витвору чи окремої його частини в найхарактерніших рисах.

  В живописі це здебільшого вільно виконаний малюнок з багатьох перекривних ліній, який дозволяє художникові критично оглянути свої задуми і довести кожен елемент до бажаного результату, перш ніж намалювати його в остаточній роботі.

Леонардо да Вінчі та Едґар Деґа — два приклади художників, чиї ескізи стали об'єктами мистецтва.

Результат пошуку зображень за запитом "ескізи леонардо да вінчі"

Леонардо Да Вінчі "Ескіз обличчя дівчини"

Результат пошуку зображень за запитом "подпись дега"

Едгар Дега "Танцівниця відпочиває"

5. Матеріали для скетчінгу.

  Щоб навчитися малювати скетчі, варто, насамперед, придбати  матеріал, за допомогою якого ви будете створювати свої майбутні шедеври. На початку підійде звичайний олівець та блокнот, а потім, у міру вдосконалення навичок художника, ви будете використовувати інші популярні інструменти.          

   Головне правило - дорогі професійні матеріали залишити на потім, починати малювати, використовуючи ті, які є зараз під рукою.

    Друге основне правило: менше речей - легша вага. Будьте мобільними і легкими під час замальовок, щоб швидко розкластися і швидко зібратися і носити менше речей. Зручніше всього купувати матеріали для скетчінгу в художньому магазині.

      Результат пошуку зображень за запитом "матеріали для скетчінгу"

 1. Папір, альбом, блокнот.

Зараз багато блокнотів для скетчінгу. Можна починати з них, потім перейти на акварельні або супер-модні Молескіни (moleskine). Якщо боїтеся зіпсувати новий блокнот, малюйте на окремих аркушах, а найкращі скетчі вставляйте в улюблений блокнот. Якщо немає блокнота - малювати можна на офісному папері і збирати найкращі малюнки в папку. Використовувати потрібно зручний формат паперу, альбома, блокнота.

 2. Маркери ( лінери ), олівці, ручки, фломастери.

Найкращі прості олівці зі значенням  2В і 3В (В- м’який,  а Н - твердий, може подряпати папір). Можна користуватися механічним олівцем, який не потрібно постійно точити або використовувати кольорові олівці.

           3. Гумка, точилка.

           4. Акварель.

  Це найпоширеніший матеріал в сучасній ілюстрації, дає необмежені можливості для творчості та художніх експериментів. Малюнки в стилістиці акварельного скетчінгу широко використовуються в дизайні інтер’єрів, поліграфічної та сувенірної продукції. Акварельний скетчінг не потребує багато часу, допомагає віднайти свій стиль.

 

  Результат пошуку зображень за запитом "матеріали для скетчінгу"   Результат пошуку зображень за запитом "матеріали для скетчінгу"

5. Планшет  або деревяна дощечка із зажимом ( біндером ).

Вони будуть корисними тоді, коли ви користуєтесь звичайними аркушами паперу, тому що блокнот уже має тверду палітурку.

 

                        Пов’язане зображення

Висновок

Викладання образотворчого мистецтва усвідомлюється як процес, що сприяє вихованню особистості,  яка  вчиться для  власного задоволення та самовдосконалення. Дуже важливим напрямком роботи вчителя  є формування в учнів креативної компетентності -  здатної до розв’язання будь-якого навчального завдання творчо, бажання і вміння діяти не за зразком, а оригінально. Навчання дитини має бути таким, щоб воно активізувало розвиток її креативності, тому що це дасть змогу учням стати вільними, толерантними, готовими до подолання труднощів навчання та життя.

Моя мета як вчителя — будувати свої уроки образотворчого мистецтва таким чином, щоб вони максимально сприяли розвитку всебічно розвиненої особистості. При цьому велику увагу приділяю розвитку креативного мислення, таких якостей, як спостережливість, увага,  пам'ять,  уява, фантазія, здатність самостійно аналізувати, синтезувати, мислити (емпіричне, теоретичне, логічне, аналогічне, інтуїтивне, самостійне, критичне мислення). Усі ці та багато інших якостей змалку формують особистість, яка здатна до самостійної творчої діяльності, завдяки якій формуються усі найкращі якості людини та розкриваються її таланти, вміння та здібності, які часто приховані.

Для цього пропоную учням малювати скетчі всього, що їм подобається: квіти, люди, будинки, смаколики... Дозволяю приносити скетчбуки на уроки образотворчого мистецтва із замальовками до тем наступних уроків. Завдяки скетчінгу добре розвивається художня уява. Ви можете почати малювати те, що щойно побачили, але кінцевий результат залежатиме тільки від вас – ви пропускаєте те, що бачите, через себе, зберігаєте не просто картинки, а своє ставлення до того, що вас оточує.  

 Отже, сучасний урок образотворчого мистецтва повинен бути  направлений на спільну творчу діяльність вчителя та учнів. Таким чином, всі види діяльності на уроках образотворчого мистецтва сприяють ефективному формуванню у школярів прагнення до творчого успіху, до самореалізації,  самовдосконалення. В учнів пробуджується інтерес, потреба розвивати свої творчі можливості та бажання опанувати світом образотворчого мистецтва, а це в свою чергу має можливість культивувати духовність, формувати естетичне середовище, створює гармонію, забезпечує комплексність формування творчої, духовно багатої особистості. Чим більш різноманітними будуть умови для образотворчої діяльності, зміст, форми, методи і прийоми роботи з дітьми, а також матеріали, з якими вони  працюють, тим ефективніше будуть розвиватися дитячі художні здібності.

Орієнтуватися потрібно не на кінцевий продукт – власне малюнок, а на сам процес малювання, в ході якого дитина виражає свою індивідуальність та формує креативні можливості. Уява дитини розвивається дуже інтенсивно, особливо у віці від 5 до 15 років.

Скетчінг стане цікавим дітям, молоді і навіть дорослим, усім, кого приваблюють подорожі, активне життя та свобода поглядів.

 Скетчінгом може займатися будь-хто. Девізом цієї техніки можна проголосити слова: "Побачив цікаве  – зробив ескіз". Не треба бути професійним художником, аби створювати невеличкі замальовки. Достатньо хорошого настрою, олівця та клаптика паперу. Головне - перестати боятися, що у вас може щось не вийти!     

Замальовки можна робити на уроках  мистецтва, музики, образотворчого мистецтва, перервах між уроками, на лекціях, за чашкою кави, поки чекаєш друзів, в черзі, на зупинці, у поїздках, поки розглядаєте пам’ятки...

          Позбавляючи дитину можливості малювати навіть щось незрозуміле, ми позбавляємо її здатності фантазувати і уявляти, знижуємо можливості її творчого розвитку і, як наслідок, гасимо інтерес до мистецтва, творчої діяльності і краси в  цілому. Не слід очікувати від дітей миттєвих успіхів і геніальних творів, адже не це є головною метою уроків образотворчого мистецтва. Усі діти по-своєму талановиті, кожна має творчий потенціал, який позитивно впливає на формування особи в цілому та її естетичні уподобання, зокрема.

Кожна дитина – індивідуальність, і для кожної необхідно знайти  підхід. В першу чергу слід її зацікавити, бо кожна робота, тим паче образотворча діяльність, повинна проходити із задоволенням. Отже,  дитина може сміливо виражати свої почуття та емоції в скетчах, малювати без заборон  і правил, що ще більше її заохочуватиме.

Знання,  уміння і навички, набуті дитиною в школі, безумовно, будуть  їй необхідні в подальшому житті. Я переконана,  що саме тому варто навчити дитину не боятися діяти в незвичайних ситуаціях, братися  за вирішення питань, яких вона раніше не робила.  Людина, яка здатна генерувати  ідеї, використовувати знання і вміння в нових ситуаціях, комфортно почувається в нестабільних соціальних умовах - швидше знаходить своє місце в суспільстві.

         Тому  завдання вчителя  допомогти  кожній дитині повірити у власні сили. Намагатись  власним  прикладом спонукати учнів до творчої діяльності, розвитку здібностей, постійно працювати  над підвищенням свого загального, науково- методичного та професійного рівня. Слідкувати  за появою нових матеріалів, технік, посібників, користуватись при цьому інтернетом. Усі цікавинки застосовувати  на своїх уроках.

 Згодом  учні з об'єкта діяльності перетворяться  на суб'єкт, якому дозволено творити, породжувати  нове. Для учнів стане  нормою мотив: «Якщо я можу це, значить я зможу і інше».

Особливої уваги заслуговують обдаровані  діти,   для  яких уроки завжди є засобом початку власної дослідницької пошукової діяльності,  справжньої  практики.

 Результатом  формування креативної компетенції учнів є  створення власних продуктів творчості як на уроках,  так і в позаурочній діяльності ( скетчінг найкраще підходить для цього),   участь  учнів у різноманітних конкурсах, виставках,  бажання виконувати  творчі роботи  та застосовувати  набуті  знання в нестандартних ситуаціях.

 Сьогодні все змінюється дуже швидко, і гнучке мислення, як і вміння перебудовуватися, адаптуватися до нових ситуацій - це дуже важливі якості не тільки для дітей, а й дорослих.  Адже світ змінюють дійсно творчі люди. А для того, щоб бути творчою  людиною, потрібно не боятися освоювати щось нове, невідоме. Візуальні замітки і скетчі дарують свободу, радість і навіть наповнюють змістом життя. Можливість малювати в техніці скетчінга дарує такі ж незабутні враження, як можливість дихати, співати, творити...

 

https://vezha.vn.ua/wp-content/uploads/2017/03/DSC8084.jpg.pagespeed.ce.-6ar-rBQd3.jpg

 

 

 

 

 

 

Додатки

Конспект уроку з образотворчого мистецтва 7 клас 

Розділ Мистецтво: традиції та сучасність. Дизайн.

Тема уроку :  Дизайн одягу. Розробка скетчу ( ескізу ) одягу для естрадного співака ( співачки ) з урахуванням  народних традицій і сучасної моди.

Мета уроку: формування ключових компетентностей:

  • Вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії, доводити роботу до кінця; орієнтуватися в часі і раціонально його використовувати, самостійно виконувати практичне завдання; здійснювати самоконтроль і самооцінку.
  • Загальнокультурна компетентність: духовно – моральні основи життя людини; особливості національної і загальнолюдської культури в побутовій і культурно – дозвільній сфері.
  • Міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до мистецтва, спроможність аналізувати і оцінювати найважливіші досягнення національної культури; виявлення інтересу до цінностей українського народу.
  • Предметних компетентностей: ознайомити учнів зі скетчами, з  професією художника – модельєра (дизайнера одягу), поглибити знання учнів про стиль одягу та імідж людини, сформулювати уявлення учнів про одяг естрадного співака (співачки) з урахуванням народних традицій і сучасної моди; розвивати просторове мислення, уяву, фантазію, творчі здібності учнів; виховувати прагнення до особистої творчості, патріотичне ставлення до національних мотивів у одязі.

Тип уроку: урок створення самостійних творчих робіт.

Техніка виконання: скетчінг (графіка), кольорові олівці.

Обладнання уроку:

  1. Репродукції живописних творів (Т.Шевченко «Катерина», Ж.Франсуа «Хосе Бонапарт, король Іспанії»).
  2. Художні світлини (з Колекції відомих модельєрів країни).
  3. Зразки дитячих робіт з теми даного уроку.
  4. Альбом, кольорові олівці, простий олівець, гумка.

Методи і прийоми використовувані вчителем на уроці: коментар, бесіда, демонстрування презентації, наочності, стимулювання творчої активності учнів, педагогічне спостереження, індивідуальне консультування, репродуктивний, дослідницький метод, інтерактивний метод «Мікрофон», «Незакінчене речення».

Форма організації: урок – показ колекції модельєрів, виконання творчої роботи в парах. Індивідуальна робота.

Терміни і поняття:

Скетч ( ескіз, начерк, замальовка ) це  малюнок, який  швидко виконується від руки , зазвичай не вважається завершеною роботою.

 Модельєр (кутюр’є) – спеціаліст із виготовлення моделей одягу, засновник експериментальних зразків, що визначає спосіб і стиль, загальне конструктивне рішення та нові технологічні рішення, розробки декору, вибір кольору та матеріалу, продумують аксесуари та всілякі доповнення.

Дизайнер одягу – це фахівець легкої промисловості, що займається проектуванням швейних виробів.

Стиль одягу – певна акцентованість ансамблю, продиктована наступними ознаками: віком, статтю, професією, соціальним статусом, приналежністю до субкультури, особистим смаком людини, епохою життя суспільства та індивідуальними особливостями.

Стиль одягу є одним із основних елементів іміджу людини.

Види мистецтв, що інтегруються на уроці: художня фотографія, література.

Літературний ряд: Людмила Стебенєва «Мода», загадка, прислів’я, вірш Пісняк В.С.

Музичний ряд: прослуховування пісні Оксани Білозір «Дівчина-весна».

Міжпредметні зв’язки: література, музичне мистецтво.

                                             

                                                    Хід уроку

  1. Організація класу.

Навкруги погляну я –

Безліч модного вбрання.

Для зими, весни і літа

Стильно й гарно одяг шитий

Можна навіть розгубитись

Перш ніж щось собі купити

Та в житті не головне

Мати модне і нове.       

(Л.Стебенєва)

     - Про що піде мова на уроці? (про одяг, моду).

-  Ми будемо створювати скетчі (ескізи) одягу для естрадних співаків і співачок з урахуванням народних традицій і сучасної моди.

  1.  Мотивація навчальної діяльності.

- А навіщо  нам потрібно займатись таким видом діяльності? (Щоб краще знати національну культуру).

  1. Актуалізація опорних знань.

    Інтерактивний метод «Мікрофон».

 - Що таке скетч? (ескіз, замальовка, начерк).

 - Ми знайомились з цим терміном на минулих уроках.

 - А техніка виконання скетчів називається?...(скетчінг).

-  Хто працює в техніці скетчінгу? (архітектори, модельєри, художники…)

-  Хто такий художник-модельєр (дизайнер одягу)?  Відповіді дітей в мікрофон).

  1. Вивчення нового матеріалу.

Модельєр (кутюр’є) – спеціаліст із виготовлення моделей одягу, засновник експериментальних зразків, що визначає спосіб і стиль, загальне конструктивне рішення та нові технологічні рішення, розробки декору, вибір кольору та матеріалу, продумують аксесуари та всілякі доповнення. Дизайнер одягу – це фахівець легкої промисловості, що займається проектуванням швейних виробів.

Вибираючи одяг ми звертаємо увагу не лише на зручності, а й на його зовнішній вигляд. Робота модельєра полягає у формуванні одягу й аксесуарів до нього. Виконуючи окремі замовлення дизайнер одягу створює для кожного клієнта персональну модель одягу ( скетч, ескіз ), і в такому разі можна бути впевненим, що хтось інший в схожому одязі по місту не ходить. Модельєр вибирає на свій смак тканини і відповідні до них нитки і ґудзики. Модельєр зустрічається з клієнтами, цікавиться їхніми побажаннями і приймає замовлення. Звичайно, ексклюзивний одяг коштує значно більше, ніж той, що куплений у звичайному магазині. Модельєр окрім основного одягу формує також і аксесуари для нього – капелюхи, рукавички, прикраси та взуття.

Ідеї модельєра здійснюються за кресленнями конструкторів і кравців, з якими у модельєра повинні бути налагоджені співпраця і взаєморозуміння.                              Показником успішної роботи творця моди є великий успіх продажу. На початку сезонів модельєри беруть участь у показах моди, де вони демонструють свої нові моделі і укладають договори з новими клієнтами, серед яких є відомі естрадні співаки та співачки. Модельєри мають хороший смак і самі придумують нові моделі.

Щоб створити одну модель, модельєр малює не один десяток скетчів до неї. Виконує він їх і  простим олівцем, і в кольорі з усіма деталями.                  

Принцип "я так бачу"  ще ніхто не відміняв. Він дуже добре допомагає відмежуватися від зухвалих критиків і відкрити в собі митця.

Скетчінг - це техніка швидких начерків тими матеріалами, які опинилися під рукою. Візуальні замітки і скетчі дарують свободу, радість і навіть наповнюють змістом життя. Можливість малювати в техніці скетчінга дарує такі ж незабутні враження, як можливість дихати, співати, творити...

Малюнок повинен бути компактним за розміром.  Приступаємо до зображення об`єкта, його контурів. 

 

 

 

0db307d8f07728f41be64b2da26c1ef1

Для початку можна малювати  навіть не лінії, а точки або пунктири.  Коли пунктирні лінії будуть відображати форму предмета, обведіть їх в основну. Зробіть грубий начерк, при цьому зберігайте пропорції. Далі вдосконалюйте свій скетч, додаючи унікальних деталей. Темні області заштрихуйте. 

         Скетчі не завжди бувають чорно - білими. Іноді, поряд з розташуванням, розміром і формою предметів, необхідно зафіксувати їх колір. Додайте також  колір. Для цього використовуються олівці, маркери ( лінери ), фломастери, акварель. Зафарбовуати всю поверхню не обовязково, головне - показати наявність і розташування колірних плям. В скетчі повинні бути опрацьовані деталі, адже скетч - це інструкція до створення малюнка.

         Відомі модельєри мають вищу художню освіту. Творець моди повинен знати технологію виготовлення одягу, вміти креслити ескізи і конструювати моделі. Він повинен стежити за тим, що відбувається в світі моди і бути в курсі новітніх напрямків, щоб задовольняти бажання навіть самих вимогливих клієнтів. Творець моди повинен мати гарний смак, бути креативним. Він повинен знати тканини і матеріали, що до чого пасує.

Художники – модельєри не просто шиють одяг, вони створюють стиль людини (естрадного співака). Вони створюють цілісний образ,  включаючи не тільки одяг, але й взуття та аксесуари, і навіть зачіску та макіяж. Бо співак чи співачка не завжди має час і смак, щоб підібрати це самостійно.

Послугами дизайнера одягу користуються і співаки – чоловіки, які хочуть  мати у своєму гардеробі ексклюзивну річ.

Показ художніх світлин (з Колекції відомих модельєрів країни - 2018).

  • Чи хотіли б ви дізнатись, коли виник дизайн одягу?
  •  Подивіться як одягались раніше.

        Демонстрація репродукцій картин Т.Шевченка «Катерина» та Ж.Франсуа «Хосе Бонапарт, король Іспанії».

Виникнення дизайну одягу як окремої галузі відноситься до 19 – 20 століть, періоду розвитку масового виробництва одягу, яка повинна  була поєднувати в собі красу і користь. З цього часу одяг проектується для того, щоб задовольнити відповідні духовні і матеріальні потреби її власника. Сучасний дизайн одягу відповідає  способу життя і потребам людей. Він орієнтується на нові тенденції як в матеріалі так і в якості одягу.

А ось, що говорить народна мудрість про моду.

«Одяг робить людину» - так гласить старовинне французьке прислів’я.

«Житло прикрашають речі, а людину – одяг,» - запевняли узбеки.

«У хорошому платті й мавпа красива» - усміхаються японці.

  1.  Фізкультхвилинка.

Давайте послухаємо і порухаємося під пісню Оксани Білозір «Дівчина-весна» і уявимо в якому одязі могла б виступати співачка з цією піснею.

  1.  Самостійна практична діяльність учнів.
  •                  Виконання вправи "Словесне малювання" (за уявою) костюма Оксани Білозір до пісні "Дівчина-весна".

Дизайнер – мрійник, чарівник і майстер.

Уява в нього кольорова, як фломастер.

Ось і ми з вами сьогодні будемо дизайнерами одягу і розробимо скетч вбрання для естрадного співака (співачки) з урахуванням народних традицій і сучасної моди      ( графічна техніка і кольорові олівці ).  Це може бути як народний співак ( співачка ) так і сучасний співак ( співачка ). Працюватимете сьогодні  у  парах.

  •                  Інструктаж  поетапності виконання практичного завдання.
  1.               Продумайте, для кого ви бажаєте розробити ескіз одягу?
  2.               Визначте конструкцію вашого скетчу.
  3.               Продумайте вид оздоблення та його розміщення.
  4.               Визначте кольорове вирішення скетчу.
  5.               Доповніть  скетч (ескіз ) одягу естрадного співака аксесуарами: взуття, капелюх, рукавички, прикраси.

Виконання практичного завдання (індивідуальне консультування та стимулювання творчої ініціативи учнів).

  1.  Підсумок уроку, рефлексія.

(Виставка закінчених творчих робіт учнів з подальшим аналізом кращих досягнень та допущених помилок).

Рефлексія у формі незакінчених речень:

  •                  Для мене стало новим…
  •                  Мене здивувало …
  •                  Мене надихнуло …
  •                  Я зрозумів, що можу ….
  1.  Домашнє завдання.

         Підготувати повідомлення про жіночу та чоловічу монограму (тема наступного нашого уроку ).

Прикрашає всіх сучасна мода

І хороший настрій – нагорода!

Бажаю вам чудового настрою і натхнення.

Дякую за роботу!

 

                                     Додатки до уроку

Пам’ятати треба всім,

Модним бути хто бажає:

Без красивої душі

Одяг цінність всю втрачає

Мода зміниться, мине,

І яскравість одяг втратить.

Ви ж піклуйтеся про те,

Щоб прекрасну душу мати.

     Людмила Стебенєва

 

Описание: загружено.jpg

Репродукція картини Т.Шевченка «Катерина»

 

Описание: загружено (1).jpg

Репродукція картини Ж.Франсуа  «Хосе Бонапарт, король Іспанії»

                                                  Зразки учнівських робіт

Описание: images (13).jpg

 

       Описание: images (17).jpg             Результат пошуку зображень за запитом "матеріали для скетчінгу"                              

                  

                   Описание: images (18).jpg                    Описание: images (19).jpg

                                    Моделі одягу відомих дизайнерів

 

  Описание: загружено (7).jpg      Описание: images (8).jpg        

Описание: images (3).jpg          Описание: 0e80c07085950bbac90237468499d037.jpg       Описание: images (4).jpg             

 

         Описание: images (12).jpgОписание: images (11).jpg            Описание: images (9).jpg

 

 

 

                                            Одяг в українському стилі

Описание: images (6).jpg         Описание: images (1).jpg      Описание: dc15a246351b2f2ea4c76acd6691ea4e.jpg           

 

 

Описание: images.jpgОписание: images (7).jpg
 

                  

 

                                  

                              Використана література

  1. Белень А.І. Перо письменника і пензель художника/ А.І.Белень. – Черкаси-Вертикаль, 2007. – 256 с., іл.
  2. Франс Бельвіль- Ван  Скетчі!Як робити замальовки повсякденного життя. – Київ – Манн, 2016. – 167 с., іл..
  3. Кеті Джонсонм Ваше життя в словах і малюнках. Іванов і Фербер, 2015.- 246 с.,
  4. https://www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjq1ZruzpDgAhXDFywKHRc1CNcQFjABegQICBAB&url=https%3A%2F%2Fsvitppt.com.ua%2Fobrazotvorche-mistecstvo%2Fobrazotvorche-mistectvo-i-stolittya.html&usg=AOvVaw2rex0ANbLKVNWqf1-nIem4
  5. https://www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=19&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwji2vm8z5DgAhVhgaYKHX14CicQFjASegQIAhAB&url=https%3A%2F%2Fru.wikipedia.org%2Fwiki%2F%25D0%25A1%25D0%25BA%25D0%25B5%25D1%2582%25D1%2587%25D0%25B8%25D0%25BD%25D0%25B3&usg=AOvVaw2Rlq8HE2KPRGRRBkO9myYO
  6. https://www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjI36uK0JDgAhVJ_SwKHZVDCQMQFjAAegQIBxAB&url=https%3A%2F%2Fkyiv.dityvmisti.ua%2Fshkola-sovremennogo-iskusstva%2Fkurs-sketching-bystryj-risunok-podrostkam%2F&usg=AOvVaw3cyxsnwYbq0wfEwsR0dJF-
  7. https://www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjXkNy40JDgAhWjhKYKHVxBBLEQFjABegQIBBAB&url=https%3A%2F%2Fstudopedia.su%2F8_56173_meta-i-zavdannya-kursu-obrazotvorche-mistetstvo-z-metodikoyu-vikladannya-v-pochatkovih-klasah.html&usg=AOvVaw25Sr0jdgHzBu2ROOCS32g5
  8. https://www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiYps6G0ZDgAhWCkSwKHXKDDQgQFjABegQIDBAB&url=https%3A%2F%2Fdoodleandsketch.com%2Fproart-r5E79dhK2k%3Fhl%3Dru&usg=AOvVaw3O6OrORYaTVitoMIKztEVd
  9. https://www.google.com.ua/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=16&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjg_Lqm0ZDgAhWKCiwKHSwIBpkQFjAPegQIChAB&url=http%3A%2F%2Fwww.olgaart888.com%2Fblog%2F5ottenkov&usg=AOvVaw3kFFLTMePsTxIRxjGez3e7

 

                                                           

 

 

 

Додаток   1

 

     IMG_20190118_090642 IMG_20190119_164630   

 

                  IMG_20190118_090550

  IMG_20190119_164951          IMG_20190119_164754

   

 

IMG_20190119_164722IMG_20190119_164849

         

    IMG_20190119_164656 IMG_20190119_164825           

 

 

        

                               IMG_20190119_164906

 

 

          IMG_20190119_165010

 

 

docx
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
6391
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку