НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЕКТ
«Даруємо нове життя старим і непотрібним речам»
Вміння вчитися
Загальнокультурна компетентність
Громадянська компетентність
Здоров’язбережувальна компетентність
Компететності з ІКТ
Соціальна компетентість
Мета: привернути увагу учнів і батьків учнів до глобальної проблеми твердих побутових відходів; проінформувати про можливість вторинного використання сміття та продемонструвати можливі для цього варіанти; збір, обробка інформації про проблеми утилізації сміття в Україні; формування активної соціальної позиції; виховання екологічної культури особистості, почуття особистої відповідальності за охорону довкілля, любові до рідного краю; набуття навичок виготовлення виробів з використаних предметів; виховувати дбайливе відношення до природи, екологічну культуру.
Завдання:
- розширити уявлення дітей про сміття, як хвору планети;
- активізувати і розширити словник дітей з теми проекту;
- розвивати навички пізнавально-дослідницької діяльності при пошуку
інформації про утилізацію старих речей, при реалізації проекту;
- розвивати творчу уяву у процесі продуктивної діяльності дітей;
- формувати дбайливе ставлення до природи і навколишнього середовища у дітей;
- підвищити екологічну культуру батьків вихованців через надання допомоги
дітям у реалізації проекту.
Проблема:
Утилізація старих непотрібних речей. Велике накопичення сміття на нашій планеті.
Вид, тип проекту: пізнавально-дослідницький, творчий.
Тривалість виконання: середньої.
Форма презентації: подання проекту з показом презентації, виставки робіт .
Очікувані результати:
Методи реалізації:
Учасники проекту: учні, класовод, батьки.
Етапи проекту.
Підготовчий:
Теоретичний:
Дослідницький:
Дослідити шляхи до зменшення сміття на вулиці.
Звіт:
Практичний:
Актуальність проекту « Даруємо нове життя старим і непотрібним речам»
Утворення відходів супроводжує людство протягом усієї його історії, і, що вище рівень розвитку, то більше слідів її діяльності у вигляді відходів залишається на Землі. Тому постає питання: як зменшити кількість відходів, щоб не забруднювати навколишнє середовище?
Актуальність проекту також обумовлена необхідністю зайняти дітей і їх батьків у вільний час цікавою справою, яка не потребує додаткових матеріальних затрат. Все необхідне знайдеться у кожному домі: використані зошити, залишки пряжі та клаптики тканини, клей ПВА, пензлики та фарби, ґудзики, намистинки, нитки, голка. Дітям цікавий і сам процес і результат.
Створюючи необхідні речі своїми руками, виставляючи свої роботи на виставках, діти відчувають себе значимими в цьому світі. Вони отримують радість від виконаної роботи, співпраці з батьками, відчувають гордість за досягнуті результати. Готові вироби дитині цікаво тримати в руках, любуватися своїм творінням, дарувати комусь і, звичайно, похвалитися: «Це я зробив сам!».
Хід презентації проекту
І. Організація класу
Добрий день 3 клас,
дуже рада бачить вас.
Сьогодні будемо навчатись,
як планету від сміття урятувати.
ІІ Спрямування до мети
Сьогодні ви дізнаєтесь яку загрозу несе сміття нашій планеті і як ми можемо їй допомогти.
ІІІ Визначення проблеми проекту
ІV Визначення шляхів розв’язання проблем.
V Формування груп для проведення дослідження
Теми для досліджень учнів:
1 група «Сміття – хвороба планети»
2 група «Як зменшити кількість сміття».
3 група «Шлях до чистої вулиці нашого селища».
4 група «Даруємо нове життя старим речам».
VІ Обговорення та презентація проекту групами
1 група «Сміття – хвороба планети»
На нашій планеті сміття саме собою не утворюється – його не залишають ні рослини, ні тварини. Лише діяльність людини призводить до появи сміття. На Землі його накопилося так багато, що видно навіть із космосу.
Щодня в процесі життєдіяльності однієї людини утворюється близько кілограма сміття. Щодня в містах накопичуються тонни побутових відходів. Скільки розкладається сміття залежить від того, чим він був спочатку, точніше – з природного або промислового матеріалу були виготовлені або зроблені предмети. Сміття буває органічного і неорганічного походження, і період його розкладання може коливатися від декількох тижнів до десятиліть.
“Лідерами” серед сміття є папір, харчові та металеві відходи,пластик,тому що повільно розкладаються природним шляхом:
•для розпаду консервної бляшанки має пройти 100 років
•пластикової пляшки-400 років
•скляної-1000 років.
В Україні протягом року кожен мешканець приблизно купує 180 пластикових пакетів,які потім викидає на смітник.
Щороку, за офіційними даними, українці продукують 11 млн тонн сміття, це десь 300 кг на людину. Майже все сміття в Україні захоронюють на звалищах. В країні переробляють лише 3% відходів. Це дикунство.
Гора сміття висотою у 20-поверховий будинок на площі у 50 футбольних полів — це вже не уявний, а реально існуючий і один з найбільших у Європі полігон для відходів у Грибовичах під Львовом.
Учені підрахували: якщо сміття не переробляти, то за 10 – 20 років планета може перетворитися на суцільне звалище. Тому нині все більше людей намагаються у своїх родинах зменшити кількість відходів, знайти можливість використати повторно те, що зазвичай викидають. Наприклад – макулатура. Переробка 1 тисячі кілограмів макулатури не лише зменшує кількість відходів, а й зберігає життя 17 дерев. 100 кг харчових відходів достатньо, щоб протягом дня годувати 8 свиней.
Отже, щоб планета не перетворилася на смітник, перше, що може зробити кожен, - це зменшити кількість відходів і дати «друге життя» старим речам.
Макулатура – це паперово-картонні вироби, що відслужили свій термін.
Вторинна пластмаса – це пластмаса, яку отримують внаслідок переплавлення старих пластмасових виробів.
Сміттєзвалище – це місце, куди звозять сміття з різних куточків міста.
Гра «Погоджуюся – не згодний»
2 група «Як зменшити кількість сміття»
Проблема сміття та забруднення повітря, води та ґрунтів зараз дуже гостро стоїть як для нашої країни, так і всього світу. Ви, мабуть, помітили, що останнім часом відро для сміття у Вашому домі просто миттєво заповнюється, і основну частину відходів складають різні пластикові вироби і пакування. А ще, мабуть, чули про пластиковий острів розміром з Автралію,
що дрейфує у Тихому океані.
Що ж можемо зробити ми, прості люди, для подолання цієї проблеми? Чи залежить від нас, чи будуть наші діти та онуки жити на чистій Планеті? ТАК! Наші споживацькі звички та поводження з відходами формують майбутнє Землі. Знайомтеся з нашими простими порадами та приєднуйтеся
до всесвітнього руху небайдужих людей.
Складання правил поводження з відходами
3 група «Шлях до чистої вулиці нашого селища»
Вирушивши на екскурсію вулицями нашого селища, ми дослідили, що незначна кількість сміття на вулицях є. Це переважно сухе листя, сухі гілки дерев, папірці від цукерок, печива, подекуди зустрічалися пластикові і скляні пляшки, поліетиленові пакети. Також ми помітили, що урни і контейнери для сміття розташовані лише в центральній частині селища - громадських місцях. Біля приватних будинків контейнери відсутні, але побутові відходи людей забирає спеціальна машина для вивезення сміття.
Сортування сміття на харчові, металеві, пластикові, скляні у нашій місцевості не передбачено.
Також досліджуючи вулиці нашого селища ми помітили, що у садах людей на деревах є годівнички, які виготовлені з побутових відходів: пластикових пляшок, фанери, коробок з-під взуття, соку, торта та ін. Ще привернуло нашу увагу те, що біля будинків є декоративні вироби: пальма, жарптиця з пластикових пляшок; міні-клумби, лебеді з використаних автомобільних шин; паркан для квітів з гілочок дерев; горщикамии для квітів на подвір’ї служать старе взуття, посуд, меблі і навіть старі джинсові штани.
Спостерігаючи за станом вулиць ми прийшли до висновку, вториннє використання сміття, яке ми побачили - можливе.
Виставка малюнків і фотографій «Чистота вулиць нашого селища»
4 група «Даруємо нове життя старим речам»
Виготовлення саморобного записничка
У кожного школяра є багато використаного паперу й недописаних зошитів. Зазвичай їх викидають. Але ми можемо не тільки зменшити кількість паперового сміття, а й виготовити корисну річ – записничок.
Обладнання: ножиці, лінійка, олівець, дирокол, залишки чистого паперу, стрічка.
Послідовність дій
Виготовлення стаканчика для олівців
Збережіть свої невикористані паперові стаканчики для кави. Саме з них ви зможете створити дуже цікаву підставку для олівців, ручок та інших канцелярських товарів. Це відмінний спосіб для інтеграції природного матеріалу в вашу повсякденне життя.
Для виготовлення знадобиться:
Послідовність дій
Барвиста підставка готова. Тепер залишилося тільки наповнити канцелярським приладдям.
Виготовлення годівнички
Залишки їжі щодня потрапляють на смітник. Тобі посилах не тільки зменшити кількість сміття, а й допомогти меншим друзям – птахам – перезимувати.
Для виготовлення знадобиться: пластикова п’ятилітрова пляшка з-під води, канцелярський ніж, дріт.
Прорізаємо отвір виходячи з того, як плануємо закріпити ємність на дереві:
Пляшку зручно підв’язувати за горлечко до гілки дротом. Якщо годівниця виконана в горизонтальному варіанті, то ножем зробіть на стінці дві дірочки, через які пропустіть дріт для підв’язування. Щоб годівницю не гойдало вітром, на дно покладіть чверть цегли для обважнення, а зверху завантажте ласощі.
Виставка «Даруємо нове життя старим і непотрібним речам»
VІІ Підбиття підсумків
Заповнення картки «Підбиття підсумків роботи над проектом»
Висновки.
Результати проекту, який мав на меті проінформувати про можливість вторинного використання сміття, старих речей та продемонструвати можливі для цього варіанти, зацікавленість учнів під час підготовки та звіту довели доцільність проведення цього заходу. Учні удосконалили навички користування довідковими матеріалами, інтернетом, із зацікавленням виконували конкретні доручення, творчо працювали як самостійно, так і разом з батьками.
Протягом проведення проекту діти були уважними, зацікавленими. Під час виставки робіт було видно, що вони не байдужі до обраної ними теми.
Працюючи над проектом, учні спілкувалися, співпрацювали і допомагали один одному. Їх спільна робота дала позитивний результат, який можна побачити, продумати, використати в реальній практичній діяльності.
Звичайно, учасники проекту усвідомлюють, що перетворити все сміття в Україні на творчі об'єкти неможливо. Вони закликають кожного замислитись над необхідністю належної переробки побутових відходів. Адже, коли кожен усвідомить власну відповідальність за екологічну ситуацію в країні, хижацьке забруднення природи зменшиться бодай на трішки.
Даний проект може бути реалізований на уроках образотворчого мистецтва, трудового навчання, екології, на заняттях гуртків та виховних годинах.
ДОДАТОК
Виготовлена годівничка з пластикової пляшки. Виготовлений стаканчик для олівців.
Робота над проектом в дома.
Виготовлення саморобних записничків.