Конспект уроку історії України "Модернізація промисловості, транспорту, торгівлі в ІІ половині ХІХ століття"

Про матеріал

Урок є 23 за номером з історії України 9 клас. За календарним плануванням урок за цією темою проводиться в розділі "Українські землі в складі Російської імперії в ІІ половині ХІХ століття". Форма уроку - евристичне дослідження.Використані наступні методичні прийоми: постановка проблеми, хронологічна задача, інтелектуальні хвиля, термінологічне лото, текстова таблиця.

Перегляд файлу

 

Урок історії України в 9 класі

Автор Лемешко Н.В.,

учитель історії

Лисогірської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1

спеціаліст вищої категорії,

учитель-методист

 

Тема.  Модернізація промисловості, транспорту, торгівлі в ІІ половині ХІХ століття

Мета :

навчальна: визначити характер економічної політики російського царизму в Україні в    пореформений період; встановити особливості й перебіг промислового 

перевороту в Україні;

розвивальна: формувати вміння й навички простежувати причинно-наслідкові зв’язки історичних процесів; вдосконалювати аналітичні компетенції учнів, критичне мислення; розвивати навики складання текстових  таблиць на основі аналізу тексту підручника та матеріалів мультимедійного уроку;

виховна: виховувати шанобливе    ставлення до успіхів у розвитку економіки, досягнутих попередніми  поколіннями.

Обладнання: підручник «Історія України. 9клас», ілюстрації та фото, фрагменти мультимедійного уроку «Вплив реформи скасування кріпосного права на економічний розвиток Наддніпрянської України», настінна карта « Україна  в ХІХ столітті».

Основні терміни: пореформений період, промисловий переворот, індустріалізація, промисловий район, протекціонізм.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Форма уроку :  евристичне дослідження

                                                   Хід уроку

І. Етап орієнтації.

Розв’яжіть хронологічну задачу: до року «Київської козаччини» додайте рік закінчення Кримської війни, відніміть рік проведення судової реформи, поділіть на рік ліквідації Кирило – Мефодіївського товариства, помножте на рік скасування кріпацтва у західноукраїнських землях, додайте кількість засновників «Руської трійці», додайте поділену на два кількість років, протягом яких була ліквідована категорія тимчасово зобов’язаних селян. Скажіть, яка важлива подія відбулася року, який утворився в результаті розвязання задачі?

(1855 + 1856 – 1864) : 1847 Х  1848  +  3  +  10 = 1861

 

 1861 – рік скасування кріпосного права.

Підготовче повторення – «інтелектуальна хвиля»

1.Які наслідки для розвитку економіки України мало скасування кріпосного права?

Використайте картку – підказку : « Складіть речення про наслідки скасування кріпосного права для розвитку економіки, використовуючи ключові слова – перехід від феодалізму до капіталістичного суспільства, швидкий економічний прогрес,особиста свобода, ринок вільнонайманої праці, індустріалізація, формування нових соціальних груп».

Варіант відповіді : скасування кріпосного права відкрило шлях для переходу від феодалізму до капіталістичного суспільства. Надана селянам особиста свобода сприяла розширенню ринку вільнонайманої праці, формуванню нових соціальних груп – найманих робітників і буржуазії. Реформа скасування кріпосного права забезпечила швидкий економічний прогрес, модернізацію та індустріалізацію господарства. На сьогоднішньому уроці ви маєте змогу проаналізувати вплив реформи 1861 року на економічний розвиток Наддніпрянщини у 60-90-хроках ХІХст. – це і є тема нашого уроку.

 

2. В чому суть промислового перевороту, коли він почався в Україні і які наслідки мав?

Варіант відповіді: перехід від ручного до машинного виробництва називають промисловим переворотом. Початком ПП в Україні можна вважати 30-і роки ХІХ ст. Головним наслідком промислового перевороту було зростання промислових підприємств ( у к. ХУІІІ ст. – 200 промислових підприємств, в 1860р. – 2150).

ІІ. Етап покладання мети – постановка проблеми:

        Слово вчителя: В оцінці наслідків скасування кріпосного права для модернізації та індустріалізації України історики дещо розходяться. Так, сучасні радянські вчені доводять, що в основному це був позитивний вплив: Україна не лише дістала вихід на величезний ринок, а й завдяки вищим темпам індустріалізації послідовно збільшувала свою частку в цьому ринку. Всякий натяк на те, що центр Росії отримував більші економічні вигоди від зв’язків з українською периферією, радянські вчені сердито відкидають. Вони стверджують, що саме російський імперський уряд стимулював темпи економічного зростання на Україні.

        Радянські вчені 20-х років Покровський та Яворський неоднозначно повторювали, що незважаючи на індустріалізацію, Росія експлуатувала Україну. Цієї ж точки зору притримуються і сучасні українські вчені.

       Хто ж правий?

Постановка проблеми: визначити характер економічної політики російського царизму в Україні .

ІІІ. Етап проектування навчальної діяльності.

Пропоную вам здійснити невелике евристичне дослідження за певним алгоритмом:

  • Мета дослідження – визначити характер економічної політики російського царизму в Україні
  • План роботи – факти про обєкт дослідження
  • Питання та проблеми, які виникли
  • Версії відповідей, гіпотези
  • Рефлексивні судження
  • Висновки

Нехай у вашій роботі вам допоможуть слова Бернарда Шоу :

                                      «Єдиний шлях до знань – це діяльність»

Зверніться до тексту підручника – с.156 Історії України (Турченко, Мороко), ознайомтеся зі структурою параграфів 24 і 25. Зясуйте   обєкти  дослідження:

  1. Промисловість
  2. Транспорт – залізниці, водний, морський
  3. Міста
  4. Торгівля
  5. Формування нових соціальних груп

Для ефективної роботи ви маєте володіти набором необхідних понять.

                    «Якщо в учителя виникає

 маленька неясність у поняттях, то в учня 

                                   вона перетворюється на суцільну темряву»

                                                                            К.Ушинський

Термінологічне лото  - на одних картках написані терміни, а на інших -  визначення.

 ???  Які терміни необхідні до сьогоднішньої теми?

Пореформений період – період після реформи скасування кріпосного права, що характеризується прискореним розвитком капіталізму.

Наддніпрянська Україна – умовний термін для позначення тієї частини українських етнографічних земель, які входили до складу Російської імперії.

Промисловий район – територія з чітко вираженою індустріально-виробничою спеціалізацією.

Промисловий переворот – докорінна  зміна виробництва, перехід від мануфактурного виробництва до машинної індустрії, яка базувалася на застосуванні у виробництві парових двигунів, системи машин і верстатів.

Індустріалізація – процес створення великого машинного виробництва.

Протекціонізм – економічна політика держави, спрямована на захист національної економіки від іноземної конкуренції.

Модернізація – оновлення, осучаснення, приведення до передових зразків.

Іноземний капітал – власність іноземних капіталістів, компаній.

Внутрішній ринок – економічний простір всередині країни, в межах якого відбувається рух товарів.

ІV. Етап організації виконання плану діяльності.

Самостійна робота з текстом підручника, перегляд фрагментів мультимедійного уроку (кадри «Нерівномірність економічної модернізації», «Ринок вільнонайманої праці», «Індустріальні райони в Україні», «Іноземний капітал в Україні», «Будівництво залізниць») та проведення евристичного дослідження за поданим вище алгоритмом. Можна результати дослідження викласти у таблиці:

 

    Обєкт дослідження

Позитивні наслідки для

           України

Залежне становище економіки України

Промисловість

Формування ринку вільнонайманої праці

Завершення промислового перевороту

Формування українського індустріального району (Донецький вугільно-металургійний, Криворізь-

кий залізорудний, Ніко-

польський марганцевий промислові центри)

Переміщення центру с/г машинобудування у Сте-

пову Україну.

Зосередження транспорт-

ного машинобудування

у Харкові, Луганську, Ми-

колаєві.

 

 

 

 

Україна стала головною вугільно-металургійною базою Російської імперії

 

Урал зі старим обладнан-

ням вже не задовольняє

потреб імперії, тому імперський центр видо-

бутку залізної руди перемістився на Україну.

 

Питома вага України у загальноімперському ви-

робництві становила : ву-

гілля – 70%, залізної руди

57%, чавуну – 52%, рейок

76%.

 

Найшвидше розвивались вугледобувна, гірничоруд-

на, металургійна, інші га-

лузі стояли на місці.

 

Усі великі заводи належали іноземним капі-

талістам, тому що вони

платили в імперську казну

орендну плату та інші пла-

тежі.

Україна була початком

технологічного процесу, а

кінець його відбувався в Росії. Потім готова про-

дукція збувалася в Україні.

Залізниці

1863-Балта-Одеса 200 км

60-і рр..ХІХст. – дві лінії,

які дали вихід українсько-

му хлібу до Одеського

порту.

1865-1890 – 6800 км заліз-

Ниць

Будівництво тих магістра-

лей, які зєднували україн-

ські міста з московськими промисловими районами

Водний транспорт

400 пароплавів

Дніпро з притоками зєд –

нував українські губернії з центром Росії

Морський транспорт

 

Азово-Чорноморський

басейн був південними морськими воротами імпе-

рії.Майже через усі україн

ські порти товари вивози-

лися.

Формування нових соціальних груп

 

Переважання робітників-росіян у найважливіших

галузях промисловості.

Українські капіталісти займали значні позиції в

промисловості з перероб-

ки с/г продукції

Міста

4 великих центри: Одеса,

Київ, Харків, Катерино-

слав.

5% українців проживало в містах, 38% - росіян

Торгівля

Контрактові ярмарки, базари, розширення географії торгівлі

На українські ярмарки надходило багато промис-

лових товарів з Росії, а в

Росію – с/г продукти та сировина.

Хлібний експорт Російсь-

кої імперії – 42% доля України в загальноросій-

ському експорті хліба.

Купці – українці – 10%/

В ході  складання текстової таблиці використовується настінна карта для знаходження об’єктів, названих у тексті чи матеріалах мультимедійного уроку (індустріальні райони України, найбільші міста – промислові центри, залізниці, порти).

V. Закріплення вивченого на уроці. Висновки. /Презентація вирішеного проблемного питання/

Варіант презентації: У 1928 році Михайло Волобуєв, російський комуністичний економіст на Україні писав, що Україна не являє собою «азіатський» тип колонії – бідної, без власної промисловості, ресурси якої імперія, що її експлуатує, просто викачує; вона скоріше належить до «європейського» типу колонії,тобто є промислово розвинутою країною, яку позбавляють не стільки ресурсів, скільки її ж капіталу і потенційних прибутків. Головним винуватцем цього була Росія. Цей капітал перекачувався з України у досить простий спосіб: імперська політика ціноутворення створювала ситуацію, коли вартість російських готових товарів була надзвичайно високою, в той час як ціни на українську сировину лишалися низькими. Внаслідок цього російські виробники готових товарів мали більші прибутки, ніж кампанії з видобутку вугілля та залізної руди на Україні, капітал же накопичувався на російській Півночі, а не на українському Півдні. Так економіку України позбавляли потенційних прибутків і змушували слугувати інтересам російського центру імперії.

На зламі століть звичайною картиною на Україні були найбільші і найсучасніші в Європі фабрики, копальні та металургійні заводи, оточені селами, де люди все ще впрягалися у плуг, ледве животіючи на своїй землі, як і століття тому. Спробуємо пояснити цей парадокс на наступному уроці, який буде присвячено питанням розвитку пореформеного села.

VI. Контрольно-оцінювальний етап.

Рефлексія.  Які форми роботи вам сподобалися? Чиї відповіді були ґрунтовними, з вагомою аргументацією? Чому не всі зуміли висловити свою думку?

Оцінювання навчальних досягнень учнів.

Домашнє завдання – упорядкувати отримані на сьогоднішньому уроці знання, здійснити підготовче повторення (запитання на с.165) за матеріалом параграфа 6, бажаючі учні можуть підготувати повідомлення про українських підприємців – меценатів Симиренків, Терещенків, Яхненків.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
15 березня 2018
Переглядів
3049
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку