Урок є 23 за номером з історії України 9 клас. За календарним плануванням урок за цією темою проводиться в розділі "Українські землі в складі Російської імперії в ІІ половині ХІХ століття". Форма уроку - евристичне дослідження.Використані наступні методичні прийоми: постановка проблеми, хронологічна задача, інтелектуальні хвиля, термінологічне лото, текстова таблиця.
Урок історії України в 9 класі
Автор Лемешко Н.В.,
учитель історії
Лисогірської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1
спеціаліст вищої категорії,
учитель-методист
Тема. Модернізація промисловості, транспорту, торгівлі в ІІ половині ХІХ століття
Мета :
навчальна: визначити характер економічної політики російського царизму в Україні в пореформений період; встановити особливості й перебіг промислового
перевороту в Україні;
розвивальна: формувати вміння й навички простежувати причинно-наслідкові зв’язки історичних процесів; вдосконалювати аналітичні компетенції учнів, критичне мислення; розвивати навики складання текстових таблиць на основі аналізу тексту підручника та матеріалів мультимедійного уроку;
виховна: виховувати шанобливе ставлення до успіхів у розвитку економіки, досягнутих попередніми поколіннями.
Обладнання: підручник «Історія України. 9клас», ілюстрації та фото, фрагменти мультимедійного уроку «Вплив реформи скасування кріпосного права на економічний розвиток Наддніпрянської України», настінна карта « Україна в ХІХ столітті».
Основні терміни: пореформений період, промисловий переворот, індустріалізація, промисловий район, протекціонізм.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Форма уроку : евристичне дослідження
Хід уроку
І. Етап орієнтації.
Розв’яжіть хронологічну задачу: до року «Київської козаччини» додайте рік закінчення Кримської війни, відніміть рік проведення судової реформи, поділіть на рік ліквідації Кирило – Мефодіївського товариства, помножте на рік скасування кріпацтва у західноукраїнських землях, додайте кількість засновників «Руської трійці», додайте поділену на два кількість років, протягом яких була ліквідована категорія тимчасово зобов’язаних селян. Скажіть, яка важлива подія відбулася року, який утворився в результаті розв’язання задачі?
(1855 + 1856 – 1864) : 1847 Х 1848 + 3 + 10 = 1861
1861 – рік скасування кріпосного права.
Підготовче повторення – «інтелектуальна хвиля»
1.Які наслідки для розвитку економіки України мало скасування кріпосного права?
Використайте картку – підказку : « Складіть речення про наслідки скасування кріпосного права для розвитку економіки, використовуючи ключові слова – перехід від феодалізму до капіталістичного суспільства, швидкий економічний прогрес,особиста свобода, ринок вільнонайманої праці, індустріалізація, формування нових соціальних груп».
Варіант відповіді : скасування кріпосного права відкрило шлях для переходу від феодалізму до капіталістичного суспільства. Надана селянам особиста свобода сприяла розширенню ринку вільнонайманої праці, формуванню нових соціальних груп – найманих робітників і буржуазії. Реформа скасування кріпосного права забезпечила швидкий економічний прогрес, модернізацію та індустріалізацію господарства. На сьогоднішньому уроці ви маєте змогу проаналізувати вплив реформи 1861 року на економічний розвиток Наддніпрянщини у 60-90-хроках ХІХст. – це і є тема нашого уроку.
2. В чому суть промислового перевороту, коли він почався в Україні і які наслідки мав?
Варіант відповіді: перехід від ручного до машинного виробництва називають промисловим переворотом. Початком ПП в Україні можна вважати 30-і роки ХІХ ст. Головним наслідком промислового перевороту було зростання промислових підприємств ( у к. ХУІІІ ст. – 200 промислових підприємств, в 1860р. – 2150).
ІІ. Етап покладання мети – постановка проблеми:
Слово вчителя: В оцінці наслідків скасування кріпосного права для модернізації та індустріалізації України історики дещо розходяться. Так, сучасні радянські вчені доводять, що в основному це був позитивний вплив: Україна не лише дістала вихід на величезний ринок, а й завдяки вищим темпам індустріалізації послідовно збільшувала свою частку в цьому ринку. Всякий натяк на те, що центр Росії отримував більші економічні вигоди від зв’язків з українською периферією, радянські вчені сердито відкидають. Вони стверджують, що саме російський імперський уряд стимулював темпи економічного зростання на Україні.
Радянські вчені 20-х років Покровський та Яворський неоднозначно повторювали, що незважаючи на індустріалізацію, Росія експлуатувала Україну. Цієї ж точки зору притримуються і сучасні українські вчені.
Хто ж правий?
Постановка проблеми: визначити характер економічної політики російського царизму в Україні .
ІІІ. Етап проектування навчальної діяльності.
Пропоную вам здійснити невелике евристичне дослідження за певним алгоритмом:
Нехай у вашій роботі вам допоможуть слова Бернарда Шоу :
«Єдиний шлях до знань – це діяльність»
Зверніться до тексту підручника – с.156 Історії України (Турченко, Мороко), ознайомтеся зі структурою параграфів 24 і 25. З’ясуйте об’єкти дослідження:
Для ефективної роботи ви маєте володіти набором необхідних понять.
«Якщо в учителя виникає
маленька неясність у поняттях, то в учня
вона перетворюється на суцільну темряву»
К.Ушинський
Термінологічне лото - на одних картках написані терміни, а на інших - визначення.
??? Які терміни необхідні до сьогоднішньої теми?
Пореформений період – період після реформи скасування кріпосного права, що характеризується прискореним розвитком капіталізму.
Наддніпрянська Україна – умовний термін для позначення тієї частини українських етнографічних земель, які входили до складу Російської імперії.
Промисловий район – територія з чітко вираженою індустріально-виробничою спеціалізацією.
Промисловий переворот – докорінна зміна виробництва, перехід від мануфактурного виробництва до машинної індустрії, яка базувалася на застосуванні у виробництві парових двигунів, системи машин і верстатів.
Індустріалізація – процес створення великого машинного виробництва.
Протекціонізм – економічна політика держави, спрямована на захист національної економіки від іноземної конкуренції.
Модернізація – оновлення, осучаснення, приведення до передових зразків.
Іноземний капітал – власність іноземних капіталістів, компаній.
Внутрішній ринок – економічний простір всередині країни, в межах якого відбувається рух товарів.
ІV. Етап організації виконання плану діяльності.
Самостійна робота з текстом підручника, перегляд фрагментів мультимедійного уроку (кадри «Нерівномірність економічної модернізації», «Ринок вільнонайманої праці», «Індустріальні райони в Україні», «Іноземний капітал в Україні», «Будівництво залізниць») та проведення евристичного дослідження за поданим вище алгоритмом. Можна результати дослідження викласти у таблиці:
Об’єкт дослідження |
Позитивні наслідки для України |
Залежне становище економіки України |
Промисловість |
Формування ринку вільнонайманої праці Завершення промислового перевороту Формування українського індустріального району (Донецький вугільно-металургійний, Криворізь- кий залізорудний, Ніко- польський марганцевий промислові центри) Переміщення центру с/г машинобудування у Сте- пову Україну. Зосередження транспорт- ного машинобудування у Харкові, Луганську, Ми- колаєві. |
Україна стала головною вугільно-металургійною базою Російської імперії
Урал зі старим обладнан- ням вже не задовольняє потреб імперії, тому імперський центр видо- бутку залізної руди перемістився на Україну.
Питома вага України у загальноімперському ви- робництві становила : ву- гілля – 70%, залізної руди 57%, чавуну – 52%, рейок 76%.
Найшвидше розвивались вугледобувна, гірничоруд- на, металургійна, інші га- лузі стояли на місці.
Усі великі заводи належали іноземним капі- талістам, тому що вони платили в імперську казну орендну плату та інші пла- тежі. Україна була початком технологічного процесу, а кінець його відбувався в Росії. Потім готова про- дукція збувалася в Україні. |
Залізниці |
1863-Балта-Одеса 200 км 60-і рр..ХІХст. – дві лінії, які дали вихід українсько- му хлібу до Одеського порту. 1865-1890 – 6800 км заліз- Ниць |
Будівництво тих магістра- лей, які з’єднували україн- ські міста з московськими промисловими районами |
Водний транспорт |
400 пароплавів |
Дніпро з притоками з’єд – нував українські губернії з центром Росії |
Морський транспорт |
|
Азово-Чорноморський басейн був південними морськими воротами імпе- рії.Майже через усі україн ські порти товари вивози- лися. |
Формування нових соціальних груп |
|
Переважання робітників-росіян у найважливіших галузях промисловості. Українські капіталісти займали значні позиції в промисловості з перероб- ки с/г продукції |
Міста |
4 великих центри: Одеса, Київ, Харків, Катерино- слав. |
5% українців проживало в містах, 38% - росіян |
Торгівля |
Контрактові ярмарки, базари, розширення географії торгівлі |
На українські ярмарки надходило багато промис- лових товарів з Росії, а в Росію – с/г продукти та сировина. Хлібний експорт Російсь- кої імперії – 42% доля України в загальноросій- ському експорті хліба. Купці – українці – 10%/ |
В ході складання текстової таблиці використовується настінна карта для знаходження об’єктів, названих у тексті чи матеріалах мультимедійного уроку (індустріальні райони України, найбільші міста – промислові центри, залізниці, порти).
V. Закріплення вивченого на уроці. Висновки. /Презентація вирішеного проблемного питання/
Варіант презентації: У 1928 році Михайло Волобуєв, російський комуністичний економіст на Україні писав, що Україна не являє собою «азіатський» тип колонії – бідної, без власної промисловості, ресурси якої імперія, що її експлуатує, просто викачує; вона скоріше належить до «європейського» типу колонії,тобто є промислово розвинутою країною, яку позбавляють не стільки ресурсів, скільки її ж капіталу і потенційних прибутків. Головним винуватцем цього була Росія. Цей капітал перекачувався з України у досить простий спосіб: імперська політика ціноутворення створювала ситуацію, коли вартість російських готових товарів була надзвичайно високою, в той час як ціни на українську сировину лишалися низькими. Внаслідок цього російські виробники готових товарів мали більші прибутки, ніж кампанії з видобутку вугілля та залізної руди на Україні, капітал же накопичувався на російській Півночі, а не на українському Півдні. Так економіку України позбавляли потенційних прибутків і змушували слугувати інтересам російського центру імперії.
На зламі століть звичайною картиною на Україні були найбільші і найсучасніші в Європі фабрики, копальні та металургійні заводи, оточені селами, де люди все ще впрягалися у плуг, ледве животіючи на своїй землі, як і століття тому. Спробуємо пояснити цей парадокс на наступному уроці, який буде присвячено питанням розвитку пореформеного села.
VI. Контрольно-оцінювальний етап.
Рефлексія. Які форми роботи вам сподобалися? Чиї відповіді були ґрунтовними, з вагомою аргументацією? Чому не всі зуміли висловити свою думку?
Оцінювання навчальних досягнень учнів.
Домашнє завдання – упорядкувати отримані на сьогоднішньому уроці знання, здійснити підготовче повторення (запитання на с.165) за матеріалом параграфа 6, бажаючі учні можуть підготувати повідомлення про українських підприємців – меценатів Симиренків, Терещенків, Яхненків.