Навчальний проєкт "Як зберегти тепло та економити електроенергію в нашому домі"

Про матеріал
Навчальний проєкт "Як зберегти тепло та економити електроенергію в нашому домі" може використовуватися на уроках ЯДС в початкових класах. .
Перегляд файлу

 

 

 

Навчальний проєкт з природознавства в 3 класі «Як зберегти  тепло та економити електроенергію в нашому домі»

 

 

                                                                                          Учасники проекту: учні 3 класу

                                                                 Більського ліцею 

                                                                   Керівник проекту:

                                                                                           Борисовець Тетяна Іванівна

                                                                                    вчитель початкових класів

 

 

 

 

Обгрунтування актуальності проєкту:
   У нашій країні гостро стоїть питання ощадливого використання енергоресурсів. Завдання освіти – підготувати громадян їз високим рівнем екологічних знань, екологічної свідомості та культури на основі нових критеріїв оцінки взаємовідносин людського суспільства й природи, що має стати одним їз головних важелів у розв’язанні  гострих екологічних і соціально-економічних проблем сьогодення. Тому екологічна освіта й виховання є одним із пріоритетних напрямків роботи школи. Якщо виховати в учнів усвідомлення свого місця в природі, то лише так можливо зберегти екологічну рівновагу всього живого, забезпечуючи цим благополуччя для себе й оточуючих.

   Проєкт створений відповідно до вимог сучасності. Як економно жити, або як навчитися заощаджувати?

 

Мета проєкту:

  • Формувати цілісну картину взаємодії людини й навколишнього середовища
  • Формувати вміння самостійно оцінювати екологічну ситуацію та ухвалювати правильне рішення
  • Узагальнити знання дітей про шляхи і заходи щодо збереження тепла та енергії у побуті
  • Сприяти  формуванню навичок ощадливого використання електроенергії у побуті, зниженню її невиправданих втрат
  • Розвивати здатність до творчої діяльності, толерантності, уміння виступати перед колективом
  • Виховувати екологічну культуру

 

 

 

 

Очікувані результати:

  • Розуміння, що таке енергозбереження та енергоефективність
  • Розуміння необхідності економно витрачати енергію
  • Активізація участі школярів у процесі енергозбереження у школі та вдома
  • Сформованість свідомого ставлення до проблем економного енергоспоживання
  • Підвищення екологічної культури учнів
  • Економія електроенергії та збереження тепла у пріміщеннях школи та вдома за рахунок контролю енергоспоживання
  • Дотримання принципу, що “Хто зберігає, той завжди має”

 

 

Завдання проєкту:

  • вивчити літературу за темою та відібрати необхідний матеріал з різних джерел;
  • вивчити види джерел енергії, особливості енергоспоживання і причини необхідності економії енергії в побуті;
  • ознайомитися зі способами енергозбереження;
  • створити цілісне уявлення про енергозбереження як про процес раціонального витрачання енергетичних ресурсів;
  • продемонструвати важливість системного підходу до розв’язання проблем енергозбереження;
  • ознайомити однокласників та їхніх батьків зі способами енергозбереження в побуті.

 

 

 

 

Хід уроку-презентації

 

І.Організаний момент

Час урок розпочинати,

Про енергію вивчати.

 

ІІ.Повідомлення теми  уроку

- Сьогодні ми поговоримо про всім відоме: про бережливість, економію електроенергії, тепла – про енергозбереження.

 

Девіз проєкту:
Всім потрібно в світі знати,
Що енергія – неоцінений скарб.
Про енергію людям  треба дбати,
Як зникне – буде нам не жарт

 

ІІІ. Бесіда про етапи роботи над проєктом

Спочатку згадаймо, як ми готувалися, які етапи роботи виконували. Це буде й нам корисно й гостям цікаво.

 

ІV.Презентація роботи групп

C:\Users\Пользователь\Desktop\семінар\148___01\IMG_1449.JPG1.Виступ групи «Теоретиків»

Енергія – цє здатність будь-якого тіла виконувати роботу.

 Першим видом енергії, яку змогла  отримати людина - це вогонь. За допомогою тертя двох паличок вдавалося отримати іскру і розпалити сухі гілки. Так люди змогли отримувати джерело тепла.

      З розвитком цивілізації в світ прийшли водяні млини. За допомогою колеса вони могли виконувати різну роботу за рахунок енергії річки. У Європі вже в XI столітті були побудовані вітряні млини.

Енергія  є в  усьому.  За  допомогою  енергії  можна   приготувати  їжу,    обігріти  житло,  змусити   працювати  побутові  прилади,   освітити     вулиці,   вивести  в  море  кораблі.    

        Поживні   речовини  які  ми  одержуємо  з  їжею,  також   містять  енергію.   Її   ми  витрачаємо   під  час  ігор,  виконання  фізичних   вправ  або  якоїсь  роботи.    

    У  природі  є  величезні  запаси  енергії.   Її  мають   сонячне  проміння, вітри  і  вода  річок.  Вона  зберігається  в деревині,     покладах   газу,  нафти,     кам’яного   вугілля,   і  вивільняється  під   час  горіння   цих  речовин.   Так,  електрика,   якою  ми  користуємося   вдома,   виробляєтьсь   внаслідок   спалювання   вугілля  або  на   гідроелектростанціях.

Енергія поділяється на дві великі групи:нетрадиційні види енергії, або відновлювальні джерела енергії до яких відноситься енергія сонця, енергія вітру та енергія рухомої води. Та традиційні види енергії, або не відновлювальні джерела енергії до яких відносять камяне вугілля, нафту, газ.

    У сучасному світі з'явилися й інші види енергії. З розвитком техніки з'явилася велика потреба в джерелі живлення. Тому вчені постійно шукають нові види енергії. Не у всіх країнах і областях можна використовувати гідростанції і вітряні станції. В останні роки багато дослідників заговорили про збереження природних ресурсів нашої планети. Для цього пропонується використовувати альтернативні джерела енергії, наприклад, Сонця (за допомогою спеціальних батарей).

      На сьогоднішній день є два шляхи її реалізації. Так можна використовувати її як джерело тепла або перетворити безпосередньо в електричний струм за допомогою батареї. Проблема в тому, що поки енергія Сонця є дорогим задоволенням (незважаючи на експериментальні будинки).

    Більш перспективна атомна енергія. Її отримують в результаті розпаду атомних ядер. Найчастіше з цією метою використовують уран-235 або плутоній. Цей вид застосовують  на спеціальних атомних  електростанціях, які дозволяють отримувати тепло і електрику.

   Учені розробиляють систему опалення біопаливом, завдяки якому можна економити горючі корисні копалини.  Що це таке?  Наприклад, у селі можна збирати солому, відходи овочів,  бур’яни, а не викидати їх на звалища. Потім – переробляти на біогаз та опалювати ним будинки.   

 

C:\Users\Пользователь\Desktop\семінар\148___01\IMG_1450.JPG2.Виступ групи «Конструктори»

    Для того щоб зрозуміти як і звідки  в наші будинки надходить електроенергія ми  сконструювали макет  електростанції . На макеті гарно видно, як виробляється і передається електроенергія споживачам.

    Електростанція виробляє струм напругою 11 000 В. Щоб передавати електроенергію на далекі відстані без значних втрат трансформатори підвищують  її до 750 000 В. Для такої небезпечної напруги використовують опори повітряних ліній електропередач, які заввишки досягають 50 метрів.

     На підстанціях встановлено трансформатори, які знижують напругу струму, що йде до споживачів.

     Для передачі струму нижчої напруги використовують опори меншого розміру.

     Підземними кабелями струм може надходити до житлових будинків, організацій  та заводів.

      Електрику не можна просто запасати, тому генератори на електростанціях працюють 24 години на добу, виробляючи необхідну кількість струму.

Складна мережа повітряних ліній і підземних кабелів передає електроенергію від електростанції до наших будинків.

 

 

 

 

 

 

3.Виступ групи «Журналістів»

 У країнах Європи люди більш раціонально використовують можливості електроенергії та тепла.

 

У Франції, коли людина заходить у під’їзд багатоповерхівки, світло вмикається автоматично лише на декілька хвилин. Цього досить, щоб увійти до своєї квартири, або вийти на вулицю. Таким чином, у Франції електрику економлять ще з 70-х років 20 століття.

 

У Швеції  декілька років тому провели дослідження і з’ясували: якщо на ніч відключити від розеток телевізори, комп’ютери, підзарядні та інші пристрої, то в масштабах країни можна багато зекономити.

 

Європейці встановлюють в своїх будинках  «економну» сантехніку. Усі лампочки енергозбережувальні.

 

У Німеччині  пральні  та посудомийні машини вмикають уночі, коли тарифи за електроенергію нижчі. Дедалі частіше використовують «зелену» енергію, установлюючи на дахах будівель сонячні батареї. Така стратегія навіть дає змогу  заробити,  оскільки енергії батареї виробляють у надлишку, її можна продавати сусідам.

 

Квітка що в’яне

Про обмеження домашніх витрат замислювалося багато людей. Проте такої ідеї, яку розробив і планує втілити в життя англійський дизайнер Карл Сміт, світ  ще не бачив.

 Його проект спочатку викликає посмішку. Електронна квітка має допомогти людині значно зменшити рахунки за електроенергію. Вона відіграє роль «живого індикатора»  і миттєво реагує на рівень витрати електроенергії в будинку. «Квітка, що в’яне» змінюватиме кольори пелюсток залежно від того, скільки електроенергії витрачається, а якщо її витрачається надто багато, - і зовсім «зів’яне».

Механічна рослина натякає господареві, що йому слід або відімкнути зайві прилади від мережі, або готуватися отримати значні рахунки за електроенергію.

 

 

У Китаї в під’їздах  будинків установлюють освітлення на звукоелементах. Якщо у темному під’їзді  голосно заговорити  або плеснути у долоні, світло одразу вмикається. Через кілька хвилин світло гасне.

 

З розвитком сучасних технологій з’явилися прилади, які допомагають значно заощадити електроенергію. До них належать різні дистанційні та автоматичні вимикачі, реле,трансформатори і багато іншого. Такі чудеса техніки були створені спеціально з метою зниження комунальних платежів. Завдяки цим приладам економія електроенергії зростає у 8-10 разів. Їх робота полягає у можливості запрограмувати відключення світла на певний час. Так само можливе встановлення сутінкових вимикачів, що реагують на настання темряви.

 

Сподіваємось, що і в нашій країні люди будуть раціональніше використовувати можливості економії електроенергії.

 

 

 

 

C:\Users\Пользователь\Desktop\семінар\148___01\IMG_1452.JPG4.Виступ групи «Статистів»

 

Усім відомо, що Україна лише на 25 відсотків забезпечує себе енергоресурсами, а 75 відсотків імпортує.

   

Ми користуємося значною кількістю електроприладів щодня , що потребують значної витрати електроенергії. 

Приміщення, у яких є електричні прилади

Кількість електричних приладів в одному приміщенні

Кількість приладів, які вмикали протягом однієї доби

Кухня

9

5

Ванна кімната

3

3

Дитяча кімната

5

4

Кімната батьків

5

4

Гостьова кімната

5

3

Коридор

3

2

Балкон

2

2

Усього

32

23

    Ми дослідили кількість електричних  приладів у власних будинках.

 

Ми вже не уявляємо життя без побутових електроприладів, яких зараз налічується близько 400 найменувань. Але часто-густо ці прилади працюють без потреби.  Отже ми користуємося значною кількістю електроприладів щодня. Якщо використовувати їх правильно, то можна зменшити витрати електроенергії.

 

Перш ніж купувати який-небудь прилад, подумайте, чи дійсно ви в ньому маєте потребу. Можливо, існують інші варіанти досягнення бажаного ефекту. При виборі техніки завжди цікавтеся її енергозберігаючими характеристиками.

 

Наше друге дослідження було пов’язане з показниками лічильника використання електроенергії в будинку. Першого тижня ми записували щодня показники витрат електроенергії зазвичай, як ми жили до проекту. А другого тижня ми вже заощаджували електроенергію. І ось що в нас вийшло.

 

Витрати електроенергії до проекту, кВт

Витрати електроенергії  під час проекту, кВт

Різниця

За тиждень

36 кВт (21,42 грн)

12 кВт

 (7,14 грн)

24 кВт

 (14,28 грн)

За місяць

144 кВт (85,68 грн)

48 кВт

 (28,56 грн)

96 кВт

(57,12 грн)

За рік

1728 кВт (1028,16)

576 кВт

(342 грн)

1152 кВт

 (685,44 грн)

 

Висновок:В умовах сучасного подорожання економія може становити ще більше грошей! Заощаджуючи електроенергію у власному будинку, ми не тільки заощаджуємо сімейний бюджет, але й  стаємо бережливою частинкою нашої планети Земля.

 

5.Виступ групи «Екологи»

      Використовуючи різні види енергії для роботи машин і механізмів люди покращують умови свого життя. З кожним роком  споживання енергії зростає. Енергія яку отримують  при спалюванні палива - вугілля, газу, нафти на нашій планеті обмежені, а речовини, що утворюються при горінні,  забруднюють наше довкілля. Використання невідновлюваних джерел енергії спричиняє додаткове нагрівання атмосфери та гідросфери, тобто впливає на клімат Землі, підвищуючи температуру, що може мати катастрофічні наслідки, спустелювання, ерозії грунтів, брак прісної води. Сьогодні 70% енергії ми отримуємо за рахунок спалювання вугілля,нафти і газу, тому постає питання про збереження цих енергоносіїв.

     Заходи з енергозбереження щільно пов’язані з охороною навколишнього середовища. Надмірне енерговикористання веде до згубного впливу на природу.

   В нашій місцевості тепло в будинках отримують при спалюванні твердого палива тобто дров в грубках та печах. Це  призводить до ще однієї екологічної проблеми масового вирубування лісів. Крім того,  під час спалювання горючих корисних копалин, у повітря викидається величезна кількість шкідливих речовин: отруйних газів,сажі. Вони забруднюють повітря, воду, грунт, що негативно впливає на здоров’я людей. Щоб зберегти горючі корисні копалини і не забруднювати навколишнє середовище, потрібно економно витрачати теплову енергію, не збільшуючи її виробництва. 

    Висновок: Отже заощаджуючи енергію, ми рятуємо навколишнє середовище.

 

 

C:\Users\Пользователь\Desktop\семінар\148___01\IMG_1451.JPG6.Виступ групи «Енерго-економи»

Для опалення в будинках та отримання гарячої води використовують теплову енерггію.Її виробляють спалюванням нафти, газу, кам’яного вугілля. У повітря потрапляє значна кількість шкідливих газів. Вони забруднюють повітря, воду грунт, що негативно впливає на здоров’я  людей.Щороку на планеті зменшуються запаси паливних корисних копалин. Тому потрібно не збільшувати виробництво енергії, а економно її використовувати.

 

Пропонуємо переглянути мультфільм «Добре світло»

 

Завдяки економії електроенергії та тепла зберігаються запаси горючих корисних копалин, не забруднюється навколишнє середовище, економляться гроші, які можна використати на  інші потреби.

 

Висновок:З метою збереження природних багатств та заощадження власних коштів, ми підготували пам’ятки збереження електроенергії та тепла у ваших будинках.

 

 

 Пам’ятка

Збереження електроенергії у власному будинку

  • Стіни та стеля мають бути світлого кольору.
  • Стежити за чистотою вікон – пил  перешкоджає променям Сонця.
  • Розчищати зелені насадження перед вікнами.
  • Виходячи з кімнати, щоразу слід вимикати світло.
  • Замінити звичайні лампочки на енергозберігаючі.
  • На електроплитах слід готувати Їжу з накритою кришкою.
  • Не тримати довго дверцята холодильника відчиненими, не ставити в нього гарячі продукти.
  • Комп’ютер вмикати тоді, коли збираєшся на ньому рацювати.
  • Чиста поверхня праски економить електроенергію.
  • В електрочайник  не наливати зайвої води, а лише потрібну кількість
  • Очищений пилосос витрачає менше електроенергії.
  • Пральна машина бере менше електроенергії при повному завантаженні.
  • Не слід дивитися підряд усі телепередачі.
  • Не користуватися  багатьма приладами одночасно.

 

Пам’ятка

Збереження тепла у власному будинку

  • Стежте, щоб  тепле повітря не виходило крізь шпарини та відчинені вікна.
  • Потрібно щільно зачиняти двері кімнат і  квартири.
  • Зберегти тепло допоможе заклеєний балкон чи лоджія
  • Установити  нові  пластикові або дерев’яні  вікона  з багатокамерними склопакетами.
  • Коли немає змоги замінити  вікна, то можна встановити спеціальну теплоізоляційну стрічку, що вкладається упрорізані пази коробки чи рами вікна.
  • Потрібно утеплювати на зиму вікна, щоб через щілини не втрачалося тепло. Для цього можна  скористатися поролоном, ватою, шпаклівкою, смужками паперу чи тканини, а також спеціальними ущільнювачами, які можна придбати в магазині.
  • Зберегти тепло допоможуть подвійні вхідні двері в будинок чи квартиру.
  • Потрібно звільнити  від зайвих речей простір навколо радіаторів опалення чи грубки. Не загороджувати його меблями, не закривати щільними шторами, щоб тепло могло поширюватися на все приміщення.
  • Посильте теплоізоляцію підлоги.
  • Закривайте штори наніч.
  • Утеплюйте фасад та дах будівлі.

V.Підбиття підсумків проєкту.

- Ми дізналися , що таке економія. Економія – це раціональне, економне використання всіх видів ресурсів з метою зменшення споживчих чи виробничих витрат.

   Статки починаються з бережливості. Сьогодні збережеш, завтра збережеш – вік проживеш!

  • Ми дізналися, що таке бережливість.

Бережливість – це якість людини, яка зберігає природні багатства і речі зроблені руками людини.

Ми поліпшуємо добробут своєї родини, якщо економимо різні види ресурсів. Бережливе ставлення до електроенергії, води, газу, тепла – це дуже важливо.

  • Які відкриття ви зробили для себе на цьому уроці?
  • Що ви розповісте своїм рідним удома про цей урок?
  • Як оцінимо роботу груп нашого проекту за критеріями: дружність, знання матеріалу, цікавість інформації, творчий підхід?
  • Дякую всім за участь у сьогоднішньому уроці. Сподіваюсь, що здобуті сьогодні знання будуть для вас корисними. Вашим родичам принесуть відчутні заощадження, а виховання у вас свідомості раціонального використання енергоресурсів буде першим кроком України до заможного життя.

 

Ви погляньте у віконце,

Як яскраво світить сонце,

Так навіщо, ви скажіть,

Десять лампочок  горить?

 

Лампу «економ» купи

І енергію щади.

Вимкни світло в денний час,

І  буде все у нас гаразд.

 

Щоб поліпшити повітря,

Пішки краще ти пройдись,

Буде користь для здоров’я,

І залишиться бензин.

 

Як виходиш ти з кімнати,

Вимкнуть світло незабудь.

Збережи батьківські гроші,

І ощадливим ти будь.

 

Щоб в квартирі було тепло,

Світло й затишно було,

Не лінуйсь, це недотепно,

Краще утепли вікно!

 

У під’їзді двері – двері навстіж,

Скла немає у вікні.

Буде всім багато краще –

Двері й вікна зачиніть.

 

Тож давайте захищати

Нашу Землю дорогеньку,

Не дамо ми їй страждати,

Бо ж вона усім нам ненька

 

Захистити природу – це моя справа!

І моя!

Це наша справа!

І ваша справа!

Люди! Подивіться навкруги!

Усе у ваших руках!

 

Люди! Бережіть енергію,

Бо вона – наше життя!

 

Про Україну, друже,  дбай.

Ресурси марно не втрачай!

Тепло та світло, воду, газ

Бережи ти повсякчас!

 

Звучить пісня, на мотив пісні «Вчать у школі»

За вікном зима і сніг,

Морозець щипає всіх.

Не страшні нам хуртовина й заметілі,

Бо тепло в квартирі в нас,

Теплий подих має клас,

І Теплинка кожне серце нам зігріє.

Треба разом – я і ти –

Тепло пильно  берегти,

Пам’ятати про ощадливість у всьому,

Щоб у кожен дім і клас

Тепло линуло до вас,

Ну, а ви росли щасливими у ньому.

(О.Гулько)

 

- Головне що потрібно запам’ятати, - бережіть  електроенергію, бережіть тепло в оселях. Цим ви збережете  багатства нашої планети

Планета Земля – дорога і чарівна,

Ти, як матінка рідна, даруєш життя!

Краса скрізь оточує нас дивовижна,

Збережемо її для свого майбуття!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

  1. Гільберг Т.Г. Природознавство : Підручник для 3 класу загальноосвіт. навч.закл./ Гільберг Т.Г, Сак Т. В. – К. :  ,  2013.
  2. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів їз навчанням українською мовою. 1-4 класи. – К. :Видавничий дім «Освіта» , 2012. – 392 с.
  3. Природознавство. 3 клас : розробки уроків /Т. А. Марінюк. – Х. : Вид-во «Ранок», 2014. -336 с.
  4. Природознавство. 3 клас.  Розробки уроків / І.Жаркова,  М.Мечник, Л.Дуда – Тернопіль: Підручники і посібники, 2014. – 144 с.
  5.  Нетужилова І.В. Як зберегти тепло та економити електроенергію. Навчальний проект з природознавства 3-й клас // Початкове навчання та виховання. – 2016. - №30. – С.15-25.
  6. Тест на збереження енергії. // Школа. – 2015.- №10. – С.7.
  7. Інтернет ресурси.
docx
Додано
12 лютого 2023
Переглядів
472
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку