Відділу освіти
Добропільської міської ради
Методичний кабінет
м. Добропілля
2020
Відділ освіти Добропільської міської ради
Методичний кабінет
Навчально-виховний комплекс
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-ліцей
м. Добропілля Донецької області
Принцип Діріхле в
олімпіадних задачах
Навчально-методичний посібник
(для вчителів та учнів загальноосвітніх навчальних закладів)
Підготувала
Лосєва Г.І. – учитель математики навчально-виховного комплексу загальноосвітньої школи I - III ступенів-ліцею м. Добропілля, спеціаліст вищої категорії, учитель – методист
Добропілля
2020ищої
Рекомендовано до видання
Рішенням педагогічної ради Навчально-виховного комплексу загальноосвітньої школи I-III ступенів – ліцею м. Добропілля Донецької області (протокол №2 від 18.02.2020р.)
Укладач:
Лосєва Г.І. – учитель математики навчально-виховного комплексу загальноосвітньої школи I - III ступенів-ліцею м. Добропілля, спеціаліст вищої категорії, учитель – методист
Рецензенти:
Василенко Т.А., методист методичного відділу освіти Добропільської міської ради;
Юрченко О. В., заступник директора з навчально-виховної роботи навчально-виховного комплексу загальноосвітньої школи I - III ступенів-ліцею м. Добропілля, учитель математики, спеціаліст вищої категорії.
Принцип Діріхле в олімпіадних задачах. Навчально-методичний посібник /Укладач: Лосєва Г.І.,– м. Добропілля, 2020. - 46с.
Посібник присвячений олімпіадним завданням , які розв'язуються за допомогою принципу Діріхле. Успішне вивчення матеріалів збірки, дозволяє зрозуміти принцип Діріхле та засвоїти його застосування при розв’язуванні задач, які для абсолютної більшості учнів традиційно є завданнями підвищеної складності, хоча на перший погляд дуже прості у розв’язанні. В збірці розв’язуються різноманітні задачі, що були представлені на ІІ, III етапі учнівських олімпіад з математики і в яких треба застосовати принцип Діріхле. Розв’язування таких задач дозволяє активно розвивати логічне мислення дитини.
Призначене для вчителів математики, керівників гуртків, факультативів та учнів, які прагнуть розширити і поглибити свої знання при підготовці до учнівських олімпіад.
Призначене для вчителів математики, керівників гуртків, факультативів та учнів, які прагнуть розширити і поглибити свої знання при підготовці до учнівських олімпіад.
Зміст.
Передмова…………………………………………………6
§1. Суть принципу Діріхле.………………………………7
§2. Методи розв'язування задач на застосування
принципу Діріхле.
1. Приклади розв'язання типових задач…...……......12
2. Принцип Діріхле в геометричних задачах ……...20
3. Задачі на розфарбовування……………………......25
4. Задачі на подільність… .......................…………....30
5. Принцип Діріхле в задачах класичної
ймовірності................................................................33
§3.Завдання для самостійного розв'язання…………......37
Висновки………………………………………………….41
Список використаної літератури……………….……….42
Передмова.
Не все на світі просто, але є
Якась закономірність саме в тому,
Що істина раптово постає
Крізь ліс ускладнень, в самому простому.
В. Коротич
Математика - цариця наук - один із головних шкільних предметів. Уміння розв'язувати задачі, особливо олімпіадні, завжди було одним із показників математичної обдарованості учня. Що ж таке олімпіадні задачі? Існує таке трактування: олімпіадні задачі - це завдання, при розв’язанні яких використовуються спеціальні методи. Вони, як правило, не розглядаються в школі на уроці. Розв'язання таких задач сприяє розвитку не тільки інтелектуальних здібностей учнів, а також розвиває їх творчі здібності й пізнавальний інтерес.
Дуже часто в завданнях математичних олімпіад можна зустріти задачі, розв’язуючи які, треба використати прийом, який називають принципом Діріхле. У шкільному курсі математики цей прийом відсутній. Тому навчити йому варто при підготовці до олімпіад школярів від 5 до 10 класу. Бо вже починаючи з 5 класу учні вільно схоплюють ідею розв’язування завдань із використанням принципу Діріхле.
Йоганн Петер Густав Лежен Діріхле (1805-1859) - один із провідних німецьких математиків, який працював над дослідженням різних способів розв'язання задач. Діріхле належать великі відкриття в різноманітних галузях математики, а також у механіці й математичній фізиці. Він вивів безліч формул і принципів розв'язування задач. Один із них так і називається - принцип Діріхле.
§1. Суть принципу Діріхле.
У даній роботі розглядається принцип Діріхле, який дозволяє знаходити правильне рішення в нестандартній ситуації при розв’язуванні олімпіадних задач.
Після придбання пари калош наш інопланетний друг вирішив помістити в них всі свої ноги. Очевидно, що принаймні в одній калоші виявиться не менш двох ніг. Просто? Проте це міркування навіть має свою назву в математиці: принцип Діріхле. Слідуючи йому, ми з вами будемо шукати ноги і калоші в розв'язуваних задачах.
Розмову про олімпіадних задачах краще починати з розв'язання таких цікавих завдань. Для учнів 5-6 класів дуже важливий цей «цікавий» підхід. Ще приклад такого завдання:
Ні у кого з тисячі піратів
Не набереться тисячі дукатів.
Але навіть найменший пірат
Має все ж хоч один дукат.
Чи так можна сказати про тих піратів,
Що серед них - безвусих і вусатих,
Кудлатих, безбородих, бородатих –
Є двоє однаково багатих?
Якщо у кожного з піратів різна кількість дукатів і є пірат у якого 1 і немає того, у якого 1000 дукатів. Відповідно 999 піратів може мати різну кількість дукатів, тисячний буде мати з кимось однакову кількість дукатів. Тобто є двоє однаково багатих!
Можливо також розглянути забавний переклад одного жартівливого англійського вірша С. Я. Маршаком:
Их было десять чудаков,
Тех путников усталых,
Что в дверь решили постучать
Таверны «Славный малый».
— Пусти, хозяин, ночевать,
Не будешь ты в убытке,
Нам только ночку переспать,
Промокли мы до нитки.
Хозяин тем гостям был рад,
Да вот беда некстати:
Лишь девять комнат у него,
И девять лишь кроватей.
— Восьми гостям я предложу
Постели честь по чести,
А двум придется ночь проспать
В одной кровати вместе.
Лишь он сказал, и сразу крик,
От гнева красны лица:
Никто из всех десятерых
Не хочет потесниться.
Как охладить страстей тех пыл,
Умерить те волненья?
Но старый плут хозяин был
И разрешил сомненья.
Двух первых путников пока,
Чтоб не судили строго,
Просил пройти он в номер «А»
И подождать немного.
Спал третий в «Б», четвертый в «В»,
В «Г» спал всю ночь наш пятый,
В «Д», «Е», «Ж», «3» нашли ночлег
С шестого по девятый.
Потом, вернувшись снова в «А»,
Где ждали его двое,
Он ключ от «И» вручить был рад
Десятому герою.
Хоть много лет прошло с тех пор,
Неясно никому,
Как смог хозяин разместить
Гостей по одному.
Иль арифметика стара,
Иль чудо перед нами,
Понять, что, как и почему,
Вы постарайтесь сами.
Уважний учень відразу помітить, що першого і другого мандрівників в тексті спочатку помістили в кімнату «А», а потім одного з них мимоволі перекинули в десяту кімнату, тобто одну і ту ж людину підрахували два рази.
Набагато простіше завдання може бути пояснено за допомогою принципу Діріхле. У жартівливій формі принцип Діріхле часто формулюють так: «П’ять кроликів не можна посадити у чотири клітки так, щоб кожний з них сидів в окремій клітці».
У своїй доповіді «Про професію математика» академік А.М. Колмогоров підкреслив, що навіть довести, що у хвойному лісі з восьмисот тисяч ялинок, на кожній з яких не більше 500000 голок, принаймні на двох ялинках число хвоїнок однакове, викликає труднощі у багатьох учнів випускних класів. Подібні задачі можна умовно назвати задачами на принцип Діріхле. Під цим принципом розуміють таке твердження в найпопулярнішим формулюванні: «Якщо в 100 (або n) клітинах сидить не менше 101 (або n + 1) зайців, то хоча б в одній клітці знаходиться більше одного зайця».
Використовуючи принцип Діріхле при розв'язанні логічних завдань, необхідно зрозуміти, що в завданні є «ящиками», а що предметами, які «розкладають» в ці «ящики».
Існує кілька строгих формулювань даного принципу.
1.Якщо в клітках сидять зайців, причому то хоча б в одній клітці сидять, принаймні, два зайці.
Доводиться даний принцип Діріхле методом доказу від супротивного:
Нехай не знайдеться така клітина, в якій сидить два зайці, тоді кількість зайців повинні бути менше або дорівнює кількість клітин , що приводить нас до протиріччя.
2. Нехай в клітинах сидять зайців, причому . Тоді знайдеться хоча б одна порожня клітка.
Доказ:
Нехай немає жодної порожньої клітки. Тоді кількість зайців повинно збігатися з кількістю кліток (якщо в кожній клітині хоча б по одному зайцю), або бути більше, що суперечить умові.
3. Припустимо, зайці розсаджені в клітинах. Тоді, якщо то хоча б в одній клітці міститься не менше зайців, а так само хоча б в одній іншій клітці міститься не більше зайців.
Не треба боятися дробового числа зайців. Якщо виходить, що в скриньці не менше зайців, тоді їх більш чим два.
|
|
Якщо 9 клітин містять 7 голубів, тоді за принципом Діріхле хоча б одна клітина буде порожньою. |
Якщо 9 клітин містять 10 голубів, тоді за принципом Діріхле хоча б в одній клітці знаходиться більш ніж один голуб. |
Припустимо, що в кожній клітині число зайців менше, ніж . Тоді в клітинах разом зайців менше, ніж
Протиріччя.
4. Якщо в клітинах сидятьзайців і , то в якийсь із клітин сидять, по крайній мірі, заєць (узагальнений принцип Діріхле)
Нехай не знайдеться така клітина, тобто в кожній з клітин сидить по зайців, тоді зайців повинно бути , а за умовою зайців як мінімум на одного більше. Прийшли до суперечності з умовою. Отже, є клітина, в якій сидять заєць.
У завданнях в ролі зайців можуть виступати різні предмети і математичні об'єкти - числа, відрізки, місця в таблиці і т. д. Такий, начебто простий, принцип дозволяє розв’язувати непрості задачі, у тому числі і геометричні.
Головне при використанні цього принципу з’ясувати, кого призначати на роль „ зайця “, а кого на роль „ клітки “
§2.Методи розв'язування олімпіадних задач
на застосування принципу Діріхле.
Задача 1.1. У класі 15 учнів. Чи знайдеться місяць, у якому святкують свій день народження не менше ніж два учні цього класу?
Розв'язання.
Нехай 15 учнів відіграють роль „ кроликів “. Тоді в ролі „ кліток “ будуть місяці року, їх 12.
Так як 15 > 12, тоді, за принципом Діріхле, знайдеться, як мінімум, одна „ клітка “, в якій будуть сидіти принаймні 2 „ кролика “. Інакше кажучи – знайдуться принаймні 2 учні, які відзначають дні народження в один і той же місяць.
Отже, знайдеться місяць, в якому будуть відзначати дні народження принаймні 2 учня класу.
Задача1.2. У класі навчаються 25 учнів. Доведіть, що серед них обов'язково знайдуться троє, у яких день народження в одному місяці.
Розв'язання.
Щоб відповісти на питання задачі, треба з'ясувати, який випадок тут „ найгірший “. Очевидно, той, коли немає ні в якому місяці трьох іменинників, а в кожному місяці є тільки дні народження двох учнів класу. Всього =