Відділ освіти , культури та з питань сім’ї, молоді та спорту
Немовицької сільської ради
Сарненського району Рівненської області
Зносицька ЗОШ І-ІІІ ступенів
Навчально – методичний посібник
Ранкові зустрічі – ефективний елемент у формуванні ціннісного ставлення до природи
Номінація« Початкове навчання»
Автор : Петрик М.П.
Вчитель початкових класів
Зносичі – 2021
Петрик М.П. Ранкові зустрічі – ефективний елемент у формуванні ціннісного ставлення до природи. Навчально – методичний посібник для вчителів початкової школи та вихователів групи подовженого дня - 2021. - 33 с.
Запропонований посібник має за мету дати вчителям початкових класів та вихователям групи подовженого дня додатковий матеріал для проведення ранкових зустрічей.
Призначення ранкових зустрічей – допомогти у створенні відповідального і згуртованого колективу однодумців, у якому панує атмосфера взаємоповаги, доброзичливого ставлення дітей по відношенню один до одного. Ранкові зустрічі формують пізнавальний інтерес молодших школярів; виробляють навички соціальної поведінки; сприяють вихованню свідомого громадянина з активною життєвою позицією; створюють позитивну атмосферу в колективі на весь день; розвивають соціальні та навчальні компетентності у поєднанні з соціальним, емоційним та інтелектуальним розвитком кожного учасника; заохочують ціннісне ставлення до природних ресурсів.
Посібник вчителю початкових класів для планування ранкової зустрічі з дітьми, який вміщує практичну частину структурованої щоденної діяльності.
Навчально – методичний посібник схвалено на засіданні міжшкільної методичної ради ( протокол №3 від 19.02.2021р.)
ЗМІСТ
Пояснювальна записка …………………………………………………………...4
І. Як зробити день веселим «Торбинка запрошень» …………………………..5
ІІ. Час вітатися «Вузлик вітань»…………………………………………………7
ІІІ. Групові заняття «Ігрова скринька»…………………………………………10
ІV. Обмін інформацією «Мішечок вправ»………………………………..........12
V. Щоденні новини «Варіації щоденних новин» ……………………………..14
VІ. Підсумки зустрічі «Вправи» ……………………………………………….16
Майстер – клас «Ранкова зустріч»………………………………………….18
Додатки ………………………………………………………………............23
Список використаних джерел ……………………………………………...33
3
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Щодня, рано – вранці, вчитель першим зустрічає дітей на порозі школи. Завдання педагога – вчасно помітити настрій дитини, вихованця та налаштувати її на подальшу роботу, створити позитивне, емоційне ставлення до процесу пізнання.
Для успішного вирішення щоденних рутин виникає питання: з чого почати? Цікаві розвиткові вправи, завдання та ігри цього посібника допоможуть спланувати ранкову зустріч належним чином.
Ранкова зустріч – це запланована структурована частина в щоденному розкладі навчальної діяльності класу. ЇЇ метою є згуртування дітей та створення позитивної атмосфери на весь день.
Тривалість ранкових зустрічей 15-30 хвилин, тому вміщені матеріали можна використовувати до певної тривалості заняття.
Завдання :
а) психологічне: допомагає створити психологічну атмосферу, надати позитивного настрою:
б) соціальне: сприяє виробленню соціальних навичок , дає можливість відповідати за вчинки , вибирати та бути обраним;
в) комунікативне: діти вчаться висловлювати свою думку, співпрацювати між собою, прислухатися один до одного:
г) виховне: здійснюється розвиток національних, естетичних та патріотичних якостей.
Ранкова зустріч має таку структуру:
Кожен етап зустрічі передбачає формуванню цінностей та ключових компетентностей, які будуть основою для створення відповідального та згуртованого колективу учнів, що відповідає вимогам Державного стандарту та Типовим освітнім програмам.
4
І. ЯК ЗРОБИТИ ДЕНЬ ВЕСЕЛИМ
Мета: повідомити дітям про час збору, використовуючи певний сигнал.
Запрошення – коротке повідомлення про певну подію і запрошення взяти в ній участь (Вікіпедія).
Залежно від віку дітей для запрошення на ранкову зустріч протягом навчального року можна використовувати один або кілька сигналів, які легко розпізнати:
Вчитель може самостійно запрошувати або по черзі призначати відповідального за запрошення на ранкову зустріч дітей.
«Торбинка запрошень»
Я усіх дітей скликаю!
Та до себе промовляю!
Будемо ми разом грати!
Зустріч пора нам розпочати!
Всі беремося за руки.
Веселіше стане нам!
Бо у класі всі ми друзі,
Усмішки даруємо вам!
5
У мене гарний настрій дуже,
Посміхнись і ти, мій друже!
Візьмемося за руки
Утворимо ми коло.
Радість та усмішки
Хай сяють навколо.
Вітаємо, вітаємо!
Здоров'я, миру, радощів бажаємо!
Доброго ранку – сонце привітне!
Доброго ранку – небо блакитне!
Доброго ранку – в небі пташки!
Доброго ранку – зелені дубки!
Доброго ранку – люди привітні! Я всім бажаю щоб посмішки квітли!
Добридень, добридень, добридень скажу.
Як ранок настане до школи біжу,
Ось ручки, ось ніжки, а ось - голова,
Ось ротик, ось носик, а тут дітвора. 6
ІІ. ЧАС ВІТАТИСЯ
Мета: навчати дітей правильно вітатися один з одним під час ранкових зустрічей, допомогти відчути себе важливим членом колективу, створити спокійний та розважливий настрій для наступного елементу зустрічі – обміну інформацією.
Молодші школярі хочуть, щоб їх любили вчителі, поважали однокласники, прагнуть почуватися частиною шкільної родини. Вітання адресується кожній присутній дитині , вербально або невербально. Під час цього процесу кожна дитина з повагою звертається до інших на ім’я; у колі створюється доброзичливий настрій. Дітям треба зрозуміти, що вони є не-
від‘ємними членами класу/групи, де їх цінують та. Привітання кожного учасника окремо зазвичай відбувається по колу, зліва направо. Кожна дитина після того, як її привітали, у свою чергу вітає іншу. Якщо в класі велика кількість дітей, тоді вітатися можна віршованими рядками, виконуючи відповідні рухи.
Існує багато привітань, які можна використовувати після того, як учні опанують стандартні моделі та демонструватимуть початкове розуміння цілей вітання всіх членів спільноти.
Використання різноманітних стилів чи форматів вітання спонукає вчителів розмірковувати про унікальні особливості їхнього класу. Діти самостійно можуть створювати чудові нові привітання для ранкової зустрічі. Така практика заохочує їх і додає впевненості в собі.
Коли запроваджувати вітання?
Якщо вітання стає звичним і природним, то воно має стати першим компонентом ранкової зустрічі, з яким треба знайомити учнів.
7
Під час першого знайомства учитель, створивши коло, демонструє приклад простого привітання. Потім коротко повідомляє про роль ранкової зустрічі у класі залежно від віку дітей. Педагоги можуть змінювати обсяг інформації, враховуючи досвід учнів.
Нашим привітанням ми створили гарний настрій, адже кожну важливу справу краще починати з добрим настроєм.
« Вузлик вітань »
Доброго ранку!
Доброго дня!
Ми зустрічаємось в школі щодня.
В коло стаємо,
Беремось за руки.
Дружно усі ми йдемо до науки.
Ми прийшли усі до школи.
Всі швиденько стали в коло.
Скажем друзям ми: - Привіт!
Ми досліджуємо світ.
Привітались, посміхнулись.
8
Молодці! І за ручки дружно взялись. Ось які!
Ручки вгору простягнули до небес
І чекаємо у класі ми чудес.
Хто-цукерку, хто-машинку, хто - свій дім. Ще бажаєм щастя й миру дітям всім!
.-Доброго ранку, любі школярики!
-Доброго ранку, жучки та комарики!
-Доброго ранку, зайчики й білочки!
-Доброго ранку, синички на гілочці!
-Доброго ранку, сонечко ясне!
Настрою всім ми бажаєм прекрасного!
Доброго ранку!
Доброго дня!
Ми зустрічаємось в школі щодня.
В коло стаємо,
Беремось за руки.
Дружно усі ми йдемо до науки.
Нумо вітатися
Діти за сигналом ведучого починають хаотично рухатися по кімнаті і здороватися з усіма, хто зустрічається на їхньому шляху. Здороватись треба за таким порядком:
1раз плеснули в долоні – здороваємось за руку;
2 рази плеснули в долоні – здороваємось плечима;
3 рази плеснули в долоні – здороваємось спинами.
9
ІІІ. ГРУПОВЕ ЗАНЯТТЯ
Мета: познайомити з різними способами формування колективу; навчати дітей правильно поводити себе під час ігор; розуміти закони спільної діяльності; формувати вміння слухати інших та висловлювати власну думку; допомагати та довіряти один одному; розвивати творче мислення; виразне мовлення; виховувати відповідальність за себе і свого товариша.
Групове заняття – наступний компонент «Ранкової зустрічі», який містить в собі ігри, що не передбачають суперництва, а також завдання, де враховується індивідуальний рівень навичок, та інтереси дітей, розширюється поняття єдності та спільності. Запропонований матеріал повинний бути пов’язаний з темою одного з навчальних занять.
«Ігрова скринька»
Чарівна скринька
У скриньку ховаємо шкільне приладдя. Скринька пускається по колу. Відкривати її неможна. Дослідити предмет в скрині можна, якщо її потрусити, послухати, які звуки вона видає. Можна задати ведучому тільки одне питання. Але воно повинно складатися так, щоб відповідь була так чи ні. Той, хто відгадає предмет – має право першим про нього розповісти в обміні інформацією.
Так – ні
В якийсь момент важливо чинити опір всьому на світі і нам важливо висловити цей опір. Це можливо зробити, погравши в гру «так-ні». Діти об’єднуються в пари і один каже: «Так», інший йому у відповідь: «Ні». Кажуть з різною інтонацією, темпом, гучністю. За сигналом діти міняються ролями. Інструкція: «Давайте спробуємо класну гру. Створіть пари. В парі один учасник буде говорити «Так», другий буде відповідати йому «Ні». Імпровізуйте з різною інтонацією, гучністю, ритмом. За сигналом поміняйтеся ролями. В кінці обговоримо ваші відчуття».
10
Стільці дружби
Коли грає музика, діти ходять навколо стільців, розставлених колом. Коли музика припиняється, кожна дитина має сісти на стілець. Якщо стільців недостатньо, діти вирішують, яким чином знайти місце для всіх. Після кожного такого етапу один стілець забирають, аж доки не залишиться лише кілька стільців, на які повинний сісти весь клас.
Опиши сусіда
Двоє гравців стоять навпроти, роздивляються один одного протягом однієї хвилини. За командою вчителя обертаються спинами. Кожному з них задаються питання, в яких полягає опис другого партнера. Необхідно якомога точніше давати відповіді.
Допоможи другові
Інструкція. Діти об’єднуються в пари. Одному з пари зав’язують очі. На підлозі між двома стільцями розкладають будь-які предмети. Іншій дитині з пари необхідно провести товариша від одного стільця до іншого так, щоб жодний предмет не був збитий.
11
ІV. ОБМІН ІНФОРМАЦІЄЮ
Мета: вчити ставити запитання або коментувати твердження, розвивати в дітей навички вільного спілкування у соціумі, спокійно й впевнено висловлювати свої ідеї та спостереження, досліджувати, оцінювати й удосконалювати свої навички, виховувати бажання покращувати свої знання.
Обмін інформацією – це необхідний компонент «Ранкової зустрічі», під час якої діти діляться своїм досвідом, ідеями, передають почуття та обговорюють важливі для них питання, виховують у собі навички вільно висловлюватись перед однокласниками. Він може бути вербальним та невербальним з використанням відповідних жестів. Діти потребують практики, щоб почуватися спокійно та комфортно, висловлюючи свої ідеї, думки у класі. Таким чином відбувається обмін знаннями та інформацією, що іде на користь усьому класу. Діти пізнають один одного на особистісному рівні.
«МІШЕЧОК ВПРАВ»
Ласощі для друга
Дітям роздають картинки із зображеннями відомих їм тварин. Кожна дитина повинна відповісти, що їсть її тварина.
Хто більше
Вибирається будь-яка рослина, пора року, предмет, буква абетки тощо. Дітям пропонується називати слова, які розкривають зміст запропонованого слова.
Живі малюнки
Дітям видаються малюнки із зображенням тварин. Кожна дитина, подивившись на свій малюнок, «оживляє» його, показуючи якийсь рух, або позу зображеної тварини, інші діти відгадують, та розповідають що їм відомо про цю тварину.
Знайди лідера.
Попросіть дітей сісти в коло. Всі повинні добре бачити один одного. Ведучий вибирає одну дитину, яка повинна вийти або відійти, щоб не чути про що говорять інші діти в колі. Ведучий обирає лідера з решти дітей. Лідер придумує рух, що всі повторюють і при цьому дивляться вперед і не дивляться на лідера. Заходить у клас той, хто виходив, його завдання — вгадати, хто лідер. У нього є три спроби. Якщо вгадав, змінюється з лідером місцями.
12
Невидимка
Діти вибирають ведучого. Ведучий виходить за двері. Учасники, що залишилися в кімнаті домовляються між собою, кого з присутніх в групі, вони замислюють. Ведучий заходить і починає запитувати: «якби ця людина була деревом, то яким?» Той, до кого він звернувся, відповідає йому, маючи на увазі загаданого, так, як йому здається, таким чином висловлює свою думку. Питання можуть бути різними, але вони повинні задаватися опосередковано, в описовій формі: «якби ця людинаа була будинком, картиною, погодою, квіткою, стравою. видом транспорту і т. д.». Коли у ведучого виникає відчуття, що він знає, кого загадали, він вгадує, вгадувати можна до трьох раз. Якщо він не вгадав, йому про це говорять. Потім виходить наступний ведучий. Кожен, за бажанням може бути ведучим.
Художник.
Один з учасників «художник». Він задумав намалювати портрет одного. Він уважно дивиться, вибирає «натуру», потім повертається спиною до дітей і починає «малювати», тобто дає словесний портрет. решта повинні визначити, хто був його моделлю.
Не хочу хвалитися, але…
Учитель пропонує учасникам по черзі розповісти про себе щось хороше, якісь свої досягнення, розпочинаючи словами: «Не хочу хвалитися, але… .»
.Крісло автора
Учитель поступається своїм місцем у класі на користь учня, який іде виголошувати доповідь (повідомлення, замітку тощо).
Обмін інформацією може відбуватися за розглядом питання виходячи з завдання групового заняття.
Або: діти розповідають про шкільні приладдя і все, що знають для чого їх використовують. Вчитель коректує відповіді та доповнює їх за допомогою практичних питань.
Наприклад:
Спробуйте сісти на стілець інакше(задом наперед).
На що це схоже?
Як іще можна використати стілець?..
13
V. ЩОДЕННІ НОВИНИ
Мета: вчити дітей збирати різноманітну інформацію та надавати її.
Обмін новинами є компонентом ранкових зустрічей, який дозволяє навчати дітей правильній поведінці у різних ситуаціях. Щоденні новини повинні містити короткий зміст, доступний для віку дітей. Новини можуть стати письмовим документом, що відображає щоденне життя класу.
«ВАРІАЦІЇ ЩОДЕННИХ НОВИН»
2. Новини класу, дітей.
- Якими новинами ви хотіли б поділитися?
- На цьому тижні ми з вами вивчимо пісеньку про друзів «Усмішка»
Складемо правила товаришування.
14
За допомогою я-повідомлень розповісти про свої почуття під час порушень правил
15
VІ. ПІДСУМОК ЗУСТРІЧІ
Мета:узагальнити результати «Ранкової зустрічі» та отриманої інформації,проаналізувати групову та індивідуальну роботу учасників; отримати зворотній зв’язок для вчителя.
Підведення підсумків бажано проводити, використовуючи різні інтерактивні вправи для закріплення отриманої інформації, що є узагальненням практичної роботи в колі, щоб кожен учасник усвідомив отриманий досвід.
«ВПРАВИ»
Вправа «Одне речення»
Учні по колу висловлюються одним реченням (вибрати):
Вправа «Що я беру із собою?»
в дітей, що корисного вони дізналися. Заохочуйте висловлювати свою думку.
Вправа «Відкритий мікрофон»
Запропонуйте дітям поділитися своїми враженнями.
16
Вправа «Зворотній зв’язок»
«Ранкова зустріч» добігає кінця. Я хочу почути від кожного, що найбільше сподобалось або вразило вас під час заняття.
Вправа «Перетворення»
Дітям пропонується закінчити речення:
Вправа « Дружній потиск»
Запропонуйте дітям стати у коло, узятися за руки і передати потиск.
17
Майстер – клас
«Ранкова зустріч»
Петрик М. П.
2021 р.
Ранкові зустрічі – ефективний елемент у формуванні ціннісного ставлення до природи
Майстер – клас «Ранкова зустріч»
Тема . «Подивись на світ навколо»
Мета : організувати знайомство всіх учасників групи ; створити у групі емоційно – комфортне середовище;навчити співпрацювати та поважати думки інших ;розвивати спостережливість, увагу , пам'ять ;виховувати дбайливе ставлення до природних об’єктів та почуття доброзичливості.
Очікувані результати: створення позитивної атмосфери в колективі на весь день. Розвиток соціальних та навчальних компетентностей у поєднанні з соціальним , емоційним та інтелектуальним розвитком кожного учасника. Виховання піклування один про одного та відповідальності за свої вчинки в колективі; виховання ціннісного ставлення до природних ресурсів.
Обладнання та матеріали : дзвіночок , кошик з квітами , дерево, кущ, трава , листочок , малюнки дерев , кущів , трав,плоди в торбинках та висушені рослини, календар.
Зміст майстер – класу
1.Вправа «Вітання» (1.5 хв.)
Вже дзвіночок пролунав ,
Привітатись час настав.
(Запрошення на ранкову зустріч. Дзвенить дзвінок , який повідомляє учасникам , що вже час збиратися у коло. Усі разом утворюємо коло).
Ранок розпочавсь цікаво,
Світить сонечко ласкаво
В календарик заглядає,
В від усмішки аж сяє.
Знає сонце гомінливе –
День сьогодні особливий !
2. Ігровий тренінг « Моя улюблена квітка»
Завдання : учасники уколі по черзі обирають свою улюблену квітку із кошика та знайомляться між собою таким чином :
19
(Наприклад. Ромашка – це квітка ніжності і чистоти. ЇЇ дуже люблю за поєднання простоти та невибагливості . Усім відоме традиційне гадання на її пелюстках ).
(Квіти у кошику двох (трьох) кольорів, наприклад : білі,червоні,(сині).
Це послужить поділом на групи. Для 1 – шої групи у центрі поставить деревце , для 2 – гої кущик , а якщо 3 -тьої – квітку). (Додаток 1)
ІІ – Обмін інформацією
Тема дня «Які рослини ти зустрінеш в Україні ?»
Сьогодні ми здійснимо подорож до чудового царства рослин. А нашим провідником буде маленький Листочок. Він познайомить вас із мешканцями цього незвичайного царства, розповість вам багато цікавого про світ рослин. Щоб дізнатись про що буде іти мова ,вам потрібно відгадати загадку. Отож…(Додаток2)
Робота над загадками
Тільки вийдеш з хати ,
То зустрінеш нас.
Ми – це сад зелений,
Ми – гаї й діброви.
Ми – це трави й квіти
Хто ж такі ми,
Можете дружньо сказати. (Рослини)
Маленький листочок підготував для кожної групи окремо цікаві загадки. Отож… Завдання : вам потрібно демонструвати слова – відгадки за допомогою малюнків , що лежать у вас на столах та звичайно з коментуванням.
ЗАГАДКИ ДЛЯ ГРУПИ «ДЕРЕВА»
1.Стрімко вибігли на гору Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски.
Звуть подружок цих… (берізки)
2.Навесні цвітуть, мов свічі,
Заглядають сонцю в вічі,
А під осінь ті свічки
Вдягнуть з голок кожушки. (Каштан)
20
3.Живе один батько і тисячі синів має,
Всім шапки справляє, а собі не має. (Дуб і жолуді)
Як можна назвати слова – відгадки одним словом?
Які ще дерева ви знаєте ? (Додаток 1)
ЗАГАДКИ ДЛЯ ГРУПИ «КУЩІ»
1.За хатиною в садочку ,
У зеленому віночку,
У червоному намисті,
Дівчинонька чепуриться. (Калина)
2. Мов їжак колючий
Солодкий та пахучий
Ягідку зірвеш –
Руку обдереш. (Агрус)
3.У зеленім кожушку,
Костяній сорочці
Я росту собі в ліску
Всім зірвати хочеться! (Ліщина)
ЗАГАДКИ ДЛЯ ГРУПИ «ТРАВ ЯНИСТІ РОСЛИНИ»
1.Не вогонь , а пече. (Кропива)
2.Запалали в чистім полі
Квіти гарні всі червоні
Та палає влітку так
Польовий червоний …(мак)
3.На болоті біля річки
Виросли пухнасті свічки
Забіжу я наперед
Це звичайний …(очерет)
21
ІІІ. ГРУПОВА РОБОТА
Сюжетно – рольова гра у групах «Впізнай рослину , оживи її »
УМОВИ ГРИ :
Один учасник з кожної групи обирає торбинку .У торбинці можуть бути плоди , насіння або висушена рослина. За допомогою органів відчуття чи то дотику чи нюху впізнає хто там захований. Від імені плоду , насіння або рослини учасники 2 групи дають відповіді на запитання :
Хто я?
Який я на смак?
Який у мене колір?
Де я живу?
Хто мене їсть/не їсть?
Яка від мене користь?
Про що я мрію?
Підсумок : кожна рослина на Землі має свою місію. Одні рослини великі і красиві, інші – маленькі і непомітні. Але кожна з них приносить свою користь . І зберегти різноманітний світ рослин – наше першочергове завдання.(Додаток 2)
ІV ЩОДЕННІ НОВИНИ
На аркуші надрукована тема. Мета цього етапу ранкової зустрічі – обговорення теми дня , надання інформації.
Тема дня: «ПОДИВИСЬ НА СВІТ НАВКОЛО»
Тож чудовий день нам слід починати,
А при цьому й пам’ятати.
Сьогодні 28 лютого 2021 рік.
П ятниця . Перед останній день зими.
Цей рік ще називають високосним.
Цього дня вшановують святого Кирила.
Він вважався покровителем вівчарства.
Надворі холодно, тож слід ретельніше турбуватися про своє здоров’я.
НАРОДНІ ПРИКМЕТИ ЦЬОГО ДНЯ:
Настрій - гарний! Вперед, за приємними враженнями, корисними знаннями, веселими пригодами. 22
ДОДАТОК 1
Малюнки – відгадки для групи «Дерева»
23
24
25
Малюнки – відгадки для групи «Кущі»
26
27
28
Малюнки – відгадки для групи «Трав’янисті рослини»
29
30
31
ДОДАТОК 2
32
Список використаних джерел та інтернет – ресурсів
1.Андрійкова книжка. Уроки гарної поведінки: Пробний посібник для учнів 2 класу. К.:Освіта ,1992.-256с.
2.Баршай Л. С. Індивідуалізація пізнавальної самостійності
школярів // Початкова школа, 1991. —№12.-С. 18-20.
3.Вукіна Н.В., Дементієвська Н.П. Критичне мислення: як цього навчати. Науково-методичний посібник. – Х.: Видавнича група «Основа»: «Тріада + », 2007.-112с.
4.Захарчук Н. Новий напрямок у навчанні , нові можливості розвитку дітей // Початкова школа —2000. - № 1 .
5.Доброго ранку! Ми раді, що ви тут!: посібник для вчителів з проведення ранкової зустрічі. - Всеукраїнський фонд "Крок за кроком", 2004.
6.Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід. Методичний посібник. - К.: А.П.Н., 2003.
7. Іщук Н. Виховний проект «Ранкові зустрічі» як фундамент розвитку поваги та толерантності особистості молодшого школяра // Початкове навчання та виховання. – 2008. - № 19-21
8.Нова українська школа:порадник для вчителя/Пвд.заг.ред.БібікН.М.К.:ТОВ Видавничий дім «Плеяда» 2017.- 206с.
9.Особистісно орієнтоване навчання Вік 6-7 років. / Кейт Брук Уолш - Київ, 2000 р.
10.Сучасний урок "Інтерактивні технології навчання". /О. Пометун, Л. Пироженко. – Київ.: "Видавництво А.С.К.", 2004.
11.Сухомлинський В.О.Чиста криниця:казки,оповідання,етюди: Для сімейного читання/Упор. О.В.Сухомлинський.К.:Веселка,1993.-287с.
12.Сухомлинський В.О. Квітка сонця.Притчі, казки, оповідання.К.:Видавничий дім «Школа»2011- 160 – с.
13.Ранкові зустрічі: що це і навіщо? // http://osvita.cv.ua/rankovi-zustrichi-shho-tse-i-navishho/
14.Уроки етики в 1 – 4 класах/ Упор. О.О. Куклик, Г.М.Фінько , Г.І. Кенц – Х.: Вид.група «Основа»,2007.- 336 с.
15.Тесленко Н.В.Найкращі ігри для дітей. - Х.: Видавничий дім «Школа» ,2003
16. Тренінг для тренерів з питань впровадження проекту Державного стандарту початкової загальної освіти // http://nus.org.ua/irpintraining2017/
33