Навчання грамоти 1 клас (письмо). Письмо рядкової букви а. Розвиток зв’язного мовлення. Улюблені герої казок і мультфільмів.

Про матеріал
формувати поняття про букву як знак для позначення відповідного звука; ознайомити дітей з написанням рядкової букви а, вчити писати її окремо та у поєднанні з інши­ми елементами; розвивати фонетичний слух, аналітико-синтетичні вміння роботи зі звуком, збагачувати словниковий запас, розвивати мовлення учнів, графічні навички; виховувати співчутливість, турботливість, інтерес до рідної мови.
Перегляд файлу

Тема. Письмо рядкової букви а. Розвиток зв’язного мовлення. Улюблені герої казок і мультфільмів

Мета: формувати поняття про букву як знак для позначення відповідного звука; ознайомити дітей з написанням рядкової букви а, вчити писати її окремо та у поєднанні з інши­ми елементами; розвивати фонетичний слух, аналітико-синтетичні вміння роботи зі звуком, збагачувати словниковий запас, розвивати мовлення учнів, графічні навички; виховувати співчутливість, турботливість, інтерес до рідної мови.

Обладнання: звукові схеми, фішки для звукового аналізу, магнітофон, аудіозапис колискової пісні, набори малюнків, олівці (фломастери), «Прописи».

Хід уроку

I. Організація класу

II. Актуалізація опорних знань

1 Актуалізація вивченого на уроці читання

Звучить колискова пісня.

— Тихіше, діти, тихіше! Прислухайтеся, мама колисає свою дитину.

А-а-а! — співає пісню

Мама потихеньку.

А-а-а! — звучить це, звісно,

Колискова неньки.

— Який звук ви почули в маминій пісні?

— Дайте йому характеристику.

— Якою буквою він позначається на письмі?

2 Повідомлення теми і мети уроку

— Дорогі діти, до вас звертається буква А:

З мене, певно, почнемо.

В алфавіті перша я;

Звуся «А» — і немовля

Зна мене і каже: «А».

— Але немовля не вміє писати, а ми вже трошечки вміємо, і сьогодні навчимося писати рядкову букву а. Для цього нам потріб­но бути уважними, наполегливими та старанними.

3 Вправа з розвитку дрібної моторики руки. Обведення контурів малюнка по штриховій лінії

4 Робота над загадками. Розгляд та аналіз звукових схем до слів-відгадок:аґрус та автобус

Низький та колючий,

Солодкий, не пахучий.

Ягідку зірвеш —

Руку обдереш. (Аґрус)

• Дім по вулиці повзе,

На роботу всіх везе.

Не на курячих ногах,

У гумових чобітках. (Автобус)

III. Вивчення нового матеріалу

1 Ознайомлення з рядковою буквою а

• Розгляд букви.

• Виділення складових елементів.

Рядкова буква а складається з маленького овалу та короткої па­лички із заокругленням внизу.

• Порівняння рукописної букви а з друкованою.

2 Пальчикова гімнастика

Жив у казці Аладдін,

Був у нього в лампі джин.

Лампу потремо — і враз

Джин з’являється до нас.

Учні розтирають великий палець лівої руки вказівним і середнім паль­цями правої. Потім те саме роблять із великим пальцем правої руки. По­вторюють вправу кілька разів.

3 Повторення назв ліній зошита, правильного його розташування під час письма

4 Підготовчі вправи. Пояснення та письмо елементів букви («Пропис», с. 18)

— Овал починаємо писати трохи нижче верхньої рядкової лі­нії. Ведемо вгору до верхньої лінії робочого рядка. Заокруглюємо ліворуч. Ведемо вниз на себе, теж заокруглюючи. Біля нижньої рядкової лінії заокруглюємо праворуч. Ведемо, заокруглюючи, до початку півовала і далі до верхньої лінії робочого рядка.

— Коротку похилу лінію із заокругленням внизу починаємо писати від верхньої рядкової, ведем униз рухом на себе, трохи не доводячи до нижньої рядкової, робимо заокруглення праворуч, торкаючись лінії і пишемо вгору-вправо до середини рядка.

Пояснення та показ учителем написання рядкової букви а

Мала буква а складається з двох елементів — лівого півовалу і прямої лінії, заокругленої внизу праворуч.

Алгоритм написання рядкової букви а

— Пишемо під рахунок і-раз-і, два-і.

5 Підготовчі вправи

• Робота з калькою.

• Обведення пальчиком наждачних букв.

• Письмо «у повітрі»

6 Обведення букви під рахунок вчителя і-раз-і, два-і («Пропис», с. 18)

7 Порівняння написаного зі зразком

8 Самостійне написання букви. Аналіз своєї роботи: визначення букви, написаної найкраще

— Намалюйте букві, написаній найкраще, корону.

Фізкультхвилинка

МЕТЕЛИКИ

Ми метелики чудові,

(Нахилити голову вліво, вправо.)

Маєм крильця кольорові,

(Розвести руки в сторони.)

Над квітками літаємо,

(Біг на місці, рухи руками вгору-вниз.)

Втоми ми не знаємо,

(Руки покласти на голову.)

Пташки ми злякалися,

Під квітку заховалися.

(Присісти.)

IV. Закріплення вивченого матеріалу

1 Проблемна ситуація

— Незнайко теж трошки вміє писати і слова записав так:

— А Знайко каже, що його друг помилився. Чому ж?

— Так, дійсно, у словах букви з’єднані між собою. Для цього тре­ба навчитися з’єднувати пари букв або букву і якийсь елемент букви.

— З’єднання бувають верхні, нижні та середні.

2 Робота за таблицею з’єднань

— Роздивіться елементи, що записані на рядку. Це рядкова буква а та подовжена петля.

— Спробуйте за таблицею визначити вид з’єднання. (У цьому випадку з’єднання верхнє.)

3 Коментар до написання даного з’єднання

4 Обведення дітьми цього з’єднання через кальку

5 Письмо опрацьованого з’єднання

Таким чином проводиться робота і з наступними поєднаннями рядкової букви а та письмовими елементами.

V. Розвиток зв’язного мовлення. Улюблені герої казок

і мультфільмів

1 Розгляд малюнків та обговорення характеру відомих казкових героїв

На дошці — малюнки до відомих дітям казок та мультфільмів (зобра­жені Айболить, Антошка, Аладдін та ін.)

— Роздивіться малюнки до відомих вам казок та мультфільмів.

— Назвіть цих казкових героїв і скажіть, із якої вони казки чи мультфільму.

— Хто знає, про що ця казка? (Учитель указує на один із ма­люнків.) Хто її головний герой? Що ви можете сказати про його ха­рактер? Чи подобається вам його безтурботність і веселощі, його доброта й бажання всім допомогти?

— Що ви можете сказати про інших казкових героїв? (Розпові­ді учнів.)

— Назвіть слова, у яких вам зустрівся звук [а].

2 Гра «На прийомі в Айболитя»

— Кого лікував Айболить?

Розподіл ролей.

— Як він це робив?

— Айболить хоче перевірити, чи добре чують вушка звіряток. Яким звуком починається й кінчається слово акула? Чи є цей звук у назвах інших звіряток? Допоможемо їм.

— Яким звуком починається ім’я лікаря?

Виділення звуку [а] супроводжується його позначенням у схемах слів як голосного, а у нижній клітинці — друкованою буквою А.

— За кожне слово — назву тварини доктор дає вітамін A. Хто хоче бути здоровим і одержати вітаміни? (Учитель роздає червоні фішки з коробки, на якій написано «Вітамін A».)

— Вітамін A дуже корисний для очей, він зміцнює зір.

— Ой, діти, а чи ті вітаміни ми одержуємо? Як це довідатися?

— Подивіться на коробку. Хто впізнав цю букву? Прочитайте її. Знайдіть і підкресліть букву а в словах, що записані на дошці.

Слова записані рукописними буквами.

VI. Підсумок уроку

— Яку букву ви навчилися писати на уроці?

— Який звук вона позначає на письмі?

— З яких елементів складається?

— Що на уроці було цікавим, складним, веселим?

— І на завершення буква А дає вам поради:

Акуратна буква «А»

До порядку призива!

Треба бути акуратним,

Мати ангельський характер.

А якщо активним будеш,

У друзів ти авторитет здобудеш.

docx
Додано
24 січня 2019
Переглядів
849
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку