Тема. Письмо рядкової букви а. Розвиток зв’язного мовлення. Улюблені герої казок і мультфільмів
Мета: формувати поняття про букву як знак для позначення відповідного звука; ознайомити дітей з написанням рядкової букви а, вчити писати її окремо та у поєднанні з іншими елементами; розвивати фонетичний слух, аналітико-синтетичні вміння роботи зі звуком, збагачувати словниковий запас, розвивати мовлення учнів, графічні навички; виховувати співчутливість, турботливість, інтерес до рідної мови.
Обладнання: звукові схеми, фішки для звукового аналізу, магнітофон, аудіозапис колискової пісні, набори малюнків, олівці (фломастери), «Прописи».
Хід уроку
I. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань
1 Актуалізація вивченого на уроці читання
Звучить колискова пісня.
— Тихіше, діти, тихіше! Прислухайтеся, мама колисає свою дитину.
А-а-а! — співає пісню
Мама потихеньку.
А-а-а! — звучить це, звісно,
Колискова неньки.
— Який звук ви почули в маминій пісні?
— Дайте йому характеристику.
— Якою буквою він позначається на письмі?
2 Повідомлення теми і мети уроку
— Дорогі діти, до вас звертається буква А:
З мене, певно, почнемо.
В алфавіті перша я;
Звуся «А» — і немовля
Зна мене і каже: «А».
— Але немовля не вміє писати, а ми вже трошечки вміємо, і сьогодні навчимося писати рядкову букву а. Для цього нам потрібно бути уважними, наполегливими та старанними.
3 Вправа з розвитку дрібної моторики руки. Обведення контурів малюнка по штриховій лінії
4 Робота над загадками. Розгляд та аналіз звукових схем до слів-відгадок:аґрус та автобус
Низький та колючий,
Солодкий, не пахучий.
Ягідку зірвеш —
Руку обдереш. (Аґрус)
• Дім по вулиці повзе,
На роботу всіх везе.
Не на курячих ногах,
У гумових чобітках. (Автобус)
III. Вивчення нового матеріалу
1 Ознайомлення з рядковою буквою а
• Розгляд букви.
• Виділення складових елементів.
Рядкова буква а складається з маленького овалу та короткої палички із заокругленням внизу.
• Порівняння рукописної букви а з друкованою.
2 Пальчикова гімнастика
Жив у казці Аладдін,
Був у нього в лампі джин.
Лампу потремо — і враз
Джин з’являється до нас.
Учні розтирають великий палець лівої руки вказівним і середнім пальцями правої. Потім те саме роблять із великим пальцем правої руки. Повторюють вправу кілька разів.
3 Повторення назв ліній зошита, правильного його розташування під час письма
4 Підготовчі вправи. Пояснення та письмо елементів букви («Пропис», с. 18)
— Овал починаємо писати трохи нижче верхньої рядкової лінії. Ведемо вгору до верхньої лінії робочого рядка. Заокруглюємо ліворуч. Ведемо вниз на себе, теж заокруглюючи. Біля нижньої рядкової лінії заокруглюємо праворуч. Ведемо, заокруглюючи, до початку півовала і далі до верхньої лінії робочого рядка.
— Коротку похилу лінію із заокругленням внизу починаємо писати від верхньої рядкової, ведем униз рухом на себе, трохи не доводячи до нижньої рядкової, робимо заокруглення праворуч, торкаючись лінії і пишемо вгору-вправо до середини рядка.
Пояснення та показ учителем написання рядкової букви а
Мала буква а складається з двох елементів — лівого півовалу і прямої лінії, заокругленої внизу праворуч.
Алгоритм написання рядкової букви а
— Пишемо під рахунок і-раз-і, два-і.
5 Підготовчі вправи
• Робота з калькою.
• Обведення пальчиком наждачних букв.
• Письмо «у повітрі»
6 Обведення букви під рахунок вчителя і-раз-і, два-і («Пропис», с. 18)
7 Порівняння написаного зі зразком
8 Самостійне написання букви. Аналіз своєї роботи: визначення букви, написаної найкраще
— Намалюйте букві, написаній найкраще, корону.
Фізкультхвилинка
МЕТЕЛИКИ
Ми метелики чудові,
(Нахилити голову вліво, вправо.)
Маєм крильця кольорові,
(Розвести руки в сторони.)
Над квітками літаємо,
(Біг на місці, рухи руками вгору-вниз.)
Втоми ми не знаємо,
(Руки покласти на голову.)
Пташки ми злякалися,
Під квітку заховалися.
(Присісти.)
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1 Проблемна ситуація
— Незнайко теж трошки вміє писати і слова записав так:
— А Знайко каже, що його друг помилився. Чому ж?
— Так, дійсно, у словах букви з’єднані між собою. Для цього треба навчитися з’єднувати пари букв або букву і якийсь елемент букви.
— З’єднання бувають верхні, нижні та середні.
2 Робота за таблицею з’єднань
— Роздивіться елементи, що записані на рядку. Це рядкова буква а та подовжена петля.
— Спробуйте за таблицею визначити вид з’єднання. (У цьому випадку з’єднання верхнє.)
3 Коментар до написання даного з’єднання
4 Обведення дітьми цього з’єднання через кальку
5 Письмо опрацьованого з’єднання
Таким чином проводиться робота і з наступними поєднаннями рядкової букви а та письмовими елементами.
V. Розвиток зв’язного мовлення. Улюблені герої казок
і мультфільмів
1 Розгляд малюнків та обговорення характеру відомих казкових героїв
На дошці — малюнки до відомих дітям казок та мультфільмів (зображені Айболить, Антошка, Аладдін та ін.)
— Роздивіться малюнки до відомих вам казок та мультфільмів.
— Назвіть цих казкових героїв і скажіть, із якої вони казки чи мультфільму.
— Хто знає, про що ця казка? (Учитель указує на один із малюнків.) Хто її головний герой? Що ви можете сказати про його характер? Чи подобається вам його безтурботність і веселощі, його доброта й бажання всім допомогти?
— Що ви можете сказати про інших казкових героїв? (Розповіді учнів.)
— Назвіть слова, у яких вам зустрівся звук [а].
2 Гра «На прийомі в Айболитя»
— Кого лікував Айболить?
Розподіл ролей.
— Як він це робив?
— Айболить хоче перевірити, чи добре чують вушка звіряток. Яким звуком починається й кінчається слово акула? Чи є цей звук у назвах інших звіряток? Допоможемо їм.
— Яким звуком починається ім’я лікаря?
Виділення звуку [а] супроводжується його позначенням у схемах слів як голосного, а у нижній клітинці — друкованою буквою А.
— За кожне слово — назву тварини доктор дає вітамін A. Хто хоче бути здоровим і одержати вітаміни? (Учитель роздає червоні фішки з коробки, на якій написано «Вітамін A».)
— Вітамін A дуже корисний для очей, він зміцнює зір.
— Ой, діти, а чи ті вітаміни ми одержуємо? Як це довідатися?
— Подивіться на коробку. Хто впізнав цю букву? Прочитайте її. Знайдіть і підкресліть букву а в словах, що записані на дошці.
Слова записані рукописними буквами.
VI. Підсумок уроку
— Яку букву ви навчилися писати на уроці?
— Який звук вона позначає на письмі?
— З яких елементів складається?
— Що на уроці було цікавим, складним, веселим?
— І на завершення буква А дає вам поради:
Акуратна буква «А»
До порядку призива!
Треба бути акуратним,
Мати ангельський характер.
А якщо активним будеш,
У друзів ти авторитет здобудеш.