Відкритий урок
з навчання грамоти
у 1-В класі
«Закріплення букви Нн,
її звукового значення.
Читання слів, речень»
Підготувала
вчитель початкових класів
Стрілець Мирослава Михайлівна
Тема. Закріплення букви Нн, її звукового значення. Читання слів, речень з буквою н («ен»).
Мета: закріпити знання учнів про букву н («ен»); збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уміння слухати; удосконалювати навички складання речень за схемами, звукового аналізу слів; формувати навички читання складів, слів, речень з вивченими літерами; виховувати дбайливе ставлення до природи, почуття дружби й товариськості.
Обладнання: каса букв, картки зі складами, предметні малюнки, загадки, складова таблиця, сюжетний малюнок, картки з посмішками, м’яч, звуко-складові та звуко-буквені схеми.
Хід уроку
I. Організаційний момент
— Діти, розпочинаємо урок читання. Поверніться одне до одного, подивіться в очі, приємно усміхніться і збережіть цей лагідний настрій на весь урок.
II. Повідомлення теми і завдань уроку
— Сьогодні на уроці ми закріпимо знання про звукові значення літери «ен», навчимось читати склади, слова і речення з цією буквою.
III. Повторення вивченого матеріалу
1. Повторення вивченого про речення, слово.
— Сьогодні ми продовжуємо подорож країною Знань і завітаємо у велике і чарівне місто Мовлення. У цьому місті є будинки великі — речення і маленькі — букви. Подумайте, які саме жителі там мешкають?
(Учні розмірковують і дають відповіді.)
2. Розвиток артикуляційного апарату.
— Щоб почати подорож, потрібно зробити розминку. Але ця розминка не звичайна, вона — для язика та губ.
Вправа «Крижана гірка» (для розслаблення м’язів язика)
— Зробимо з язика крижану гірку. Язик напружте, його кінчик притисніть до нижніх зубів, тоді язик випнеться гіркою. Але настала весна. Розтопилася гірка, і наш язик розслабився. А тепер зробіть вправи під віршик.
Раптом спинка язика
Стала гіркою льодка.
Розтопитись їй звелю,
Я напруги не люблю.
Став на місце наш язик,
Бути кригою не звик.
Вправа «Хоботок» (для розслаблення м’язів губ)
— Ви всі були в зоопарку і бачили там слона. Уявіть собі, що ми — слоненята. Я вам прочитаю віршика, а ви робіть те, про що в ньому йдеться.
Я наслідую слона,
Губи хоботком тягну.
А тепер їх відпускаю
І на місце повертаю.
Потягну — і розслабляю,
Потягну — і розслабляю.
3. Гра з м’ячем
Один учень називає прямий і обернений склади з м’яким приголосним і кидає м’яч іншому. Той ловить його і називає ці склади з твердим приголосним.
Ня, янь — на, ан Ньо, онь — но, он |
ню, юнь — ну, ун ні, інь — ни, ин |
4. Загадки
— Найулюбленішим заняттям у місті Мовлення є розгадування загадок. Давайте і ми порозгадуємо загадки.
Лісом він котився з ревом,
Їв кущі, траву, дерева.
А коли напивсь води —
Стих і згаснув назавжди. (Вогонь)
• Поля письменник-агроном
Засіяв буквами-зерном.
Отож, читачу, поспішай
Зібрати мудрий урожай. (Книжка)
• З-поміж тварин
Всяк його впізнає:
Із усіх один лиш він
Ріг на носі має. (Носоріг)
— А тепер до кожного слова-відгадки підберіть відповідну складову та звукову схему.
Фі зкультхвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Всі за парти посідали.
IV. Вправи на розвиток читацьких навичок
1. Читання складової таблиці
— Мешканці міста Мовлення хочуть перевірити, чи добре ви навчилися читати склади. (На дошці прикріплена таблиця.)
— Прочитайте склади першого (другого, третього, четвертого) рядка.
— Прочитайте склади у стовпчиках.
— Прочитайте склади, які починаються приголосними (голосними).
— Назвіть склади, у яких є літера н («ен»).
2. Розвиток зв’язного мовлення (робота з віршем)
— Послухайте вірш і скажіть, хто зліпив сніговика?
Потрудивсь Назар, бо ж снігу
Аж три кошики приніс.
І зробив сніговика він,
А з морковки вставив ніс.
Дав йому мітлу у руки,
Щоб стежину промітав,
Та дітей у день зимовий
У дворі він забавляв.
А як сонечко весняне
Його добре припече,
Сніговик той вмить розтане
І струмочком потече.
(Сніговика зліпив Назар.)
— Назвіть перший звук у слові Назар.
— Якою літерою позначається цей звук?
— Які ще слова з цього вірша, що пишуться з буквою н («ен»), ви запам’ятали?
(Сніг, сніговик, він, приніс, стежину, день, сонечко, весняне, ніс, розтане)
Фізкультхвилинка
Ми тупаємо ногами,
Ми плескаємо руками.
Ми хитаєм головою,
Ми руки піднімаємо,
Ми руки опускаємо
І на місці бігаємо.
— Роздивіться малюнок на дошці. Складіть розповідь, користуючись словами для довідок.
Слова для довідки: діти, зима, зліпили, сніговик, мітла, сніг, весело.
V. Розвиток умінь тлумачити слова
1. Відгадування загадки
На городі в нас росте
Сонце, ясне золоте.
Жовте око, жовті вії,
Та чомусь воно не гріє. (Соняшник)
М. Пономаренко
2. Лексико-семантична робота
— Як ви гадаєте, чому соняшник має таку назву? Що спільного мають сонце і соняшник? Запам’ятайте, що соняшник завжди повертає свою голівку за сонцем.
VI. Підсумок уроку
— На сьогодні наша подорож містом Мовлення скінчилася. Ми ще не раз будемо зустрічатися з жителями країни Знань. І за те, що добре попрацювали, кожний з вас отримує подарунок.
(Учитель роздає дітям картки з посмішками.)