9 клас
Актуалізація опорних знань
• На які групи поділяються складні речення?
• Які види зв'язку у сполучникових реченнях? у безсполучникових?
• Чи можуть, на вашу думку, ці види зв'язку поєднатися в одному реченні?
Складним реченням з різними видами зв'язку називається складне речення, що поєднує в собі три і більше частин (компонентів), з'єднаних за допомогою різних видів сполучникового (сурядного і підрядного) та безсполучникового зв'язку.
Залежно від наявності видів зв'язку виділяється чотири типи таких речень
Різновид |
Речення |
Графічна схема |
Складне речення із сполучниковим сурядним та підрядним зв'язками (сурядне - підрядне) |
Довго ще говорили обоє, обмірковуючи прочитане, то знову вони замовкали з приводу якоїсь думки, що випадково надходила одному чи другому до голови. (І. Сенченко) |
[ ], то [ ], ( що ). |
Складне речення із сполучниковим сурядним і безсполучниковим зв'язками |
Але малюнком тоскним і недбалим не хоче годувати листопад, і мріють зорі: ми серця запалим; радіє місяць: повернувсь назад. (П. Филипович) |
[ ], і [ ]: [ ]; [ ]: [ ]. |
|
|
|
Складне речення із безсполучниковим зв'язком на основному рівні та сполучниковим у межах компонента, що є складнопідрядним реченням |
Хто боязкий, той не рушить, хто відважний, той віз підважить. (Нар. тв.) |
(хто),[той], (хто), [той]. |
|
|
|
Складне речення із сполучниковим сурядним, підрядним та безсполучниковим зв'язками |
Стояла тиха і по - своєму хвилююча година: згори на верховіття лісу опускався сизий присмерк, а внизу з - під кожного куща виповзав туман, тому здавалось, що над землею коливалися два неба. (М. Стельмах) |
[ ]: [ ], а [ ], і [ ], (що). |
Отже, складними реченнями з різними видами зв'язку називаються багатокомпонентні (більше 2- х частин) речення з різними типами зв'язку між його частинами - сполучниковим та безсполучниковим.
Закріплення теоретичних знань:
Прочитайте параграф 32. Виконайте вправу 2.
Практикум
Установіть відповідність між реченнями та видом зв'язку.
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
Виконайте завдання письмово та надішліть на поштову скриньку вчителя (повторення теми «Безсполучникове складне речення»).
Спишіть текст, розставляючи розділові знаки. Випишіть з тексту складне безсполучникове речення. Виконайте синтаксичний розбір, накресліть схему.
Серце калатає душа розмикається вона має ввібрати в себе ці радісні слова.
Співає й землі. Біла сизість снігів переходить в сизу білість неба створюючи нерозривність. І ти ніби бачиш над тобою і поперед тебе шугають янголята… Різдвяна казка!
Певна річ наша земля зберігає інформацію яку чужинці-заволоки ніколи не вичитають ані зі снігів ані з марева ані з розлитих у повітрі щедрівок. І починаєш розуміти ту тоскну необхідність наших емігрантів що воліли б хоч померти на рідній землі.
Ми відчуваємо власне тіло не бачачи власного випромінювання не фіксуючи космічних променів які проймають наше єство. Зоряні пульсування зливаються з незримими спектрами променів від землі такі імпульсі відчувають тільки люди споріднені із землею. Ці імпульси закладені в безсмертних колядках і щедрівках.
Нечипоренко Людмила Петрівна luchia8@ukr.net (9 – В клас)
Плешкун Людмила В’ячеславівна litva77@ukr.net (9 , А, Б класи)
Розділові знаки у складних реченнях із різними видами зв’язку.
Тренувальні вправи
Бліц-опитування для самоперевірки
• Які речення називають складними синтаксичними конструкціями?
• Скільки частин може входити до структури складної синтаксичної конструкції?
• Чи може складатися складне речення з різними видами зв’язку з двох умовно простих речень?
• Які розділові знаки переважають
між частинами складносурядного й складнопідрядного речень?
• Які розділові знаки вживають у безсполучниковому складному реченні?
Пошуково-вибіркова робота
Прочитайте речення та згрупуйте їх: А – речення з безсполучниковим та сурядним зв’язком, Б – з безсполучниковим та підрядним зв’язком, В – із сурядним та підрядним зв’язком. Розставте потрібні розділові знаки
1. Пливе у сірій безвісті нудьга пливе безнадія і стиха хлипає сум.
А Б
В
2. Плачуть голі дерева плачуть солом’яні стріхи вмивається сльозами убога земля і не знає коли осміхнеться.
А Б
В
3. Вітер стукав дверима по покинутих хатах корови блукали по дворах та гризлися собаки поміж роями сухого листя.
А Б
В
4. Уже нічого нема на вулиці все щезло як сон пил поволі сідає на землю а вечірнє повітря все ще тремтить живим акордом завмираючих звуків.
А Б
В
5. Важким холодним сном за хатою спала земля а високо над нею тріпалися зорі наче в небесному акваріумі грали золоті рибки.
А Б
В
6. Вискочить сонце на мить на блакитну полянку щоб обсушитись гляне на себе в калюжу і знову лізуть на нього важкі розтріпані хмари.
Дослідження-відновлення
Відновіть поетичні уривки, записавши їх так, щоб рядки римувалися. Розставте потрібні розділові знаки
1. Щебечуть птиці вітер лине немов дитинства дальні дні і кожна квітка і стеблина до тебе тягнуться в півсні.
2. Червона осінь стеле черлеці на луг і степ на вибалки і гори жовтавий лист як човники в ріці женуть у даль могутні осокори і розгулялись дужі вітерці невидимі простори.
3. Димить стерня над синіми ярами ряхтить над кленами рожева далина і полином надихавшись сповна встає зоря вечірня з полина…
4. Ще тільки почалося літо ще в’яжеться садовина а вже пече несамовито і в’яне вже луговина.
Дослідження-зіставлення
Прочитайте пари складних синтаксичних конструкцій. Дослідіть засоби зв’язку їх частин. З’ясуйте, чи однакові розділові знаки вживатимуться між частинами варіативних конструкцій.
1.1 Науковці вважають що життя зародилось у воді отже вода колискова людства.
1.2 Науковці вважають життя зародилось у воді отже вода колискова людства.
2.1. Як тільки повітря запахне натяком про весну то знову оживають бруньки а згодом так само тягнуться до води зелені довгі віти.
2.2. Тільки-но повітря запахне натяком про весну знову оживають бруньки а згодом так само тягнуться до води зелені довгі віти.
|
Кома в складному реченні з різними видами зв’язку між двома сполучниками (сурядним та підрядним) |
|
• |
Закінчили обмолот пшениці, і, поки тік приготують до обмолоту жита, Левко був вільним. |
Весна теж йому здається дівчиною, але коли веселка живе на хмарі, то весна ходить по землі. |
|
Як ви вважаєте, від чого залежить наявність коми між сурядним та підрядним сполучниками в складній синтаксичній конструкції? |
|
! |
Спостерігаючи над пунктуацією в поданих реченнях, з’ясуйте закономірність уживання коми в конструкціях типу і коли, і поки, але коли, але що, а коли та інші. |
|
• |
Кома між двома сполучниками (сурядним та підрядним) ставиться тоді, якщо після підрядної частини немає другої частини парного сполучника ТО, а також якщо сурядним сполучником виступає протиставний сполучник А (АЛЕ). (коли …) (коли …) [ , і, ][ (що…), …]. [ ], і [ (що …), то …]. (поки …) (поки …) |
|
• |
Визначте, чи потрібна кома між сурядним та підрядним сполучниками у складних синтаксичних конструкціях. Свій вибір поясніть. 1. Сонце вже стояло в полудні і поки ми вийшли за вал у поле добряче потомилися. 2. Голова видалась неймовірно важкою але коли захотів озирнутися то йому було несила повернути її. 3. Сіяли весело великі чисті зорі і мов дівчата повибігали на голубу долину неба. 4. Крюк почав швидко червоніти потім метал посинів а коли захолов то став аж бузковий. 5. Вони спускалися вниз і незважаючи на те що був досить пізній час їм здалося що хутір не спить. Чи є серед них «зайве»? Визначте, до якого виду воно належить. |
|
• |
Спробуйте самостійно сформулювати правило відсутності коми перед сполучником сурядності в складних синтаксичних конструкціях типу: Коли сонечко закотилось, помовкли голоси й рух всякий завмер. |
Дослідження-пошук
Уважно прочитайте речення. Знайдіть серед них складну синтаксичну конструкцію
1. То зашепотіли збуджені листочки, оповідаючи сни свої, то заметушилась у травиці комашня, то розітнулося в гущині голосне щебетання й полинуло високо в небо.
2. Коли ми розглядаємо навколишню природу рідного краю, милуємося мальовничими краєвидами, нам здається, що так було споконвіку.
3. Коли б за плечима невідомої не чорніла ноша, Роман спокійно обернувся і пішов би іншою дорогою.
4. Жовте листя падало з дерев і усіяло
береги; зелень полиняла, і річка набрала свинцевого кольору; небо було постійно сіре, дув холодний вітер з дрібним дощем
Пунктуаційний практикум
З поданих простих речень утворіть складні синтаксичні конструкції. Поясніть розділові знаки й визначте вид речень
• Час ішов непомітно. Заграли сонячні промені за лісом. Небо стало вищим.
• Тихо в лісі. Не колихнеться найтонша гілочка. І
раптом у цю тишу ввірвався далекий, ледве вловимий шум. Він наближався до дороги. Сонце сховалося.