Складений дієслівний присудок

Про матеріал
Конспект уроку "Складений дієслівний присудок" на основі поеми "Євшан-зілля" та краєзнавчого матеріалу
Перегляд файлу

Тема. Cкладений дієслівний присудок 

 

Мета:  поглибити знання учнів про присудок як один з головних членів речення, його види; сформувати вміння відрізняти складений дієслівний присудок від простого дієслівного; удосконалити навички знаходити й аналізувати складені дієслівні присудки в мовленні, конструювати речення зі складеними дієслівними присудками; розвивати кругозір, історичну пам`ять, мислення, усне і писемне мовлення, за допомогою мовленнєво­-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в учнів патріотичні почуття любові до «малої батьківщини», її історичних і культурних цінностей.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Обладнання: 

презентація «Пам`ятки Погребища»;

 презентація «Присудок. Простий і складений присудок (дієслівний)»;

таблиці з мови  «Види присудків»;

«Тлумачна пошта»;

книга «Пам`ятки історії та культури»

 

       Перебіг  уроку

І. З'ясування емоційної готовності до уроку.

«Квітковий настрій» Який у вас зараз настрій?

З якими квітами він асоціюється?

Кому ви подарували б квітку, якби зараз мали її  в руках?

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

 

  • Перевірка виконання вправи
  • Усне  опитування
  • Пізнавальна бесіда 
  • Чи чули ви про квітку євшан-зілля?
  • У якому творі про неї йдеться?
  • Хто автор цього твору?
  • А ви бачили, як вона виглядає?
  • Що вона символізує?

Слайд1. ЄВШАН-ЗІЛЛЯ  символізує пам'ять про рідну землю і Батьківщину.

  • Словникова робота (дошка)

Назвіть спільнокореневі слова до слова пам`ять

 (пам`ятка –предмет культури, що зберігся з давнини;

 пам`ятник – скульптурна споруда на пам`ять чи на честь кого-небудь; пам`ятати)

 

  • «Тлумачна пошта»  (у конверті)-читає і диктує учень

I Батьківщ`ина   -и, ж.

1) Країна стосовно до людей, які народилися в ній та є її громадянами; вітчизна. || Місце народження кого-небудь.

2) перен. Місце зародження, походження або виникнення чого-небудь.

II б`атьківщина   -и, ж.

1) Спадщина від батьків.

2) заст. Спадковий маєток.

 

  • Які українські рослини є символами України?
  • Чи любите ви мандрувати?
  • У яких цікавих місцях нашого краю бували?

Слайд 2.

ІІІ. Мотиваційний етап.

Оголошення теми, мети, завдань уроку.

Запис дати.

Слайд3

Міні – тренінг «Дізнаюсь – усвідомлю – навчусь».

 

ІV.  Актуалізація опорних знань

1. Робота з текстом (у парах). 

 

  Прочитайте, визначте головну думку. Виділіть граматичні основи у виділених реченнях, поясніть їх будову і способи вираження(усно)

   Історія рідного краю була й залишається частиною вітчизняної історії. Сьогодні, як ніколи, молоде покоління повинно знати історію своїх предків, історію рідного краю. Вона для всіх нас є малою батьківщиною. Вивчення історії рідного краю є одним з найголовніших чинників формування свідомості народу.       

У 2011році Ю. А. Зінько та М. Р. Мудраченко видали книгу «Пам`ятки історії та культури Вінницької області». Ця книга знаходиться в центральній міській бібліотеці. У ній згадуються пам`ятки Погребищенського району.

 

  • Прийом «Запитання – відповідь».

                   Трішки помандруєм  по рідному місту…

Що для вас є малою батьківщиною?

Слайд4.

Місто Погребище є для нас малою батьківщиною.

Що знаєте про історію нашого міста? Коли його заснували?

Слайд 5. Наше місто заснували у 1148 році.

Де воно розташоване?

Слайд 6. Воно розташоване у центрі України уже 867 років.

Що ви бачите на слайді?

Слайд 7 Парк

Слайд 8. Міський парк Погребища заклав граф Ржевуський.

Слайд 9. У цьому парку  у 18-19 ст. розташовувався  маєток Ржевуських.

Слайд 10. Станція

Слайд 11. Пам`яткою історії є й Польське кладовище.

Яке речення-висновок ви написали б на завершення? Як ми повинні ставитись до таких місцевих пам`яток?

Ці пам`ятки ми повинні оберігати.

 

V. Сприйняття й усвідомлення нового навчального матеріалу

Слайди 11-12. Мультимедійна шпаргалка (способи вираження ПП)

Слайд 13.

  • Спостереження над мовним матеріалом.

Підкресліть у записаних реченнях головні члени речення.

У яких із них – присудок іншої будови?

  Чим вони виражені?

  • Робота з підручником. 

        Опрацювання теоретичного матеріалу за схемою (табл. ст. 54)

 

Усна відповідь за схемою (робота зі схемами)

 

Дослідження-аналіз

          (дошка – РОБОТА БІЛЯ ДОШКИ) з елеменами кодування

Виразно прочитати уривки з поетичних творів.

Звернути увагу на виділені присудки.

 З’ясувати, до простих чи складених вони належать. ПОЗНАЧИТИ КОДОМ РЕЧЕННЯ  з присудком – П  і СД

 

 

Буду, мамо горда і вродлива, з тебе дивуватися повік.

     (В. Симоненко)

Усі, хто про безсмертя мріє, хай схиляться до споришу (М. Руденко).

Тобі я сьогодні зізнатися мушу: це ти мені щедрості хлюпнула в душу… («Місто надРоссю». Л.Семко)

Хай мовчать Америки й Росії, коли я з тобою говорю! (В. Симоненко).

Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину…).

Запишіть речення зі складеним дієслівним присудком.

 

ІV. Усвідомлення навчального матеріалу в процесі практичної діяльності

Робота з презентацією

Слайди 15-17.  Конструювання речень за схемами й опорними словами (ПРЕЗЕНТАЦІЯ)

Слайд 18.

 

Лексична посадка.  Доберіть синонім-словосполучення до слова Батьківщина  (рідний край, рідна земля)

Установити відповідність між фразеологізмами й синонімічними до них дієсловами.

 

вростати в зе́млю

завмирати

відірва́тися від землі́

втрачати почуття реальності.

дістати з-під землі

робити щось неймовірне

як до землі прибитий

врости в зе́млю

невеселий, смутний

любити землю, бути одни цілим з нею.  

 

Порівняйте:

врости в зе́млю

завмирати

      прирости до землі                 любити землю, бути одни цілим з нею.  

V. Підсумки уроку. Оцінювання

VІ. Рефлесія

VІІ. Домашнє завдання. @ 8(ст. 54)

 

   А) Здійснити творчий злет – написати твір-мініатюру  «Починаю приростати до рідної землі». Вжити СДП  

   Б) Переказати легенду про назву нашого міста, вживаючи СДП

 

 

 

 

                                       Пісня «Євшан»

     


Євшан-зілля, Євшан-зілля

Ще росте на Україні,

Тут троянди, тут - ромашки,

Тут волошки в житі сині.

 

Там настоюються чари

На п'янкому чебреці,

Вип'єш ти цього узвару –

І позвуть місця близькі.

 

Вип'єш ти цього узвару

І додому поведе:

Серце стомлене стежину

В Батьківщину віднайде!

 


 

 

 

 

doc
Додано
5 березня 2021
Переглядів
508
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку