Навчаюся визначати нульове закінчення у словах.

Про матеріал
: знайомити із закінченням як змінною частиною слова, розкривати роль закінчення як частини слова, за допомогою якої змінюється форма слова; формувати вміння визначати закінчення у словах за допомогою зміни їх форми, формувати уявлення про закінчення як засіб зв'язку слів у реченні; розвивати критичне й логічне мислення; виховувати бажання пізнавати та вивчати українську
Перегляд файлу

Тема уроку. Навчаюся визначати нульове закінчення у словах.

Мета уроку: розвивати вміння визначати нульове закінчення у словах.

Хід уроку

 І. Ознайомлення учнів із темою і метою уроку.

На початку уроку вчитель повідомляє учням тему і мету уроку, звертаючи увагу на зміст рубрик Знати і Уміти, поданих на дошці (слайді презентації).

Знати: поняття нульове закінчення і його основні ознаки як частини слова, яка не має графічного оформлення. Уміти: визначати нульове закінчення у словах і самостійно добирати слова з нульовим закінченням; пояснювати власну думку.

 Каліграфічна хвилинка. Каліграфічний запис прислів’я Дім — без книги, день — без сонця.

II. Актуалізація опорних знань.

 Учитель пропонує пригадати молодшим школярам істотні ознаки закінчення як частини слова. Потім проводить бесіду і ставить запитання:

 Якою частиною слова (змінною чи незмінною) є закінчення?

 Яка роль закінчення в реченні? Учні наводять приклади речень, у яких той самий іменник уживається в різних формах (із різними закінченнями); пояснюють, як визначати закінчення у словах.

III. Засвоєння нових знань.

Опрацювання матеріалу на сторінці 62. 1.

Учитель звертає увагу учнів на нове поняття нульове закінчення і пояснює, що у слові в одній або кількох формах може бути відсутнє графічно оформлене закінчення (тобто може бути нульове закінчення), а в інших формах воно з’являється.

2. Робота в парах.

Виконуючи завдання вправи 7, молодші школярі читають слова у стовпчиках; зазначають, у стовпчиках різні слова чи різні форми того самого слова; визначають закінчення у словах; пояснюють, чи є закінчення у слові сад (відсутнє графічно оформлене закінчення).

 3. На наступному етапі педагог пропонує дітям узяти участь у рольовій грі «Я — учитель/учителька». Після ознайомлення з правилом учні готуються до взаємного навчання в ролі вчителя/учительки.

57 Потім третьокласники, працюючи в парах, пояснюють одне одному зміст вивченого правила. Учитель спрямовує учнів на коментування правила. Під час пояснення правила діти наводять самостійно дібрані приклади іменників із нульовим закінченням.

 IV. Закріплення одержаних знань. Виконання вправ і завдань на сторінці 62. 1.

 Робота в парах. Під час виконання завдань вправи 8, учні читають вірш Василя Шаройка «Хитре місто»; пояснюють, як вони розуміють заголовок вірша. Потім молодші школярі визначають закінчення у виділених словах; називають слова з нульовим закінченням і записують їх.

2. Ознайомлення учнів зі значенням слова затятися. Учитель ознайомлює учнів зі значеннями цього слова (затятися — вперто наполягати на своєму; упиратися) і пропонує завдання — скласти із ним речення.

 V. Організація ігрової діяльності на уроці.

Учитель пропонує учням узяти участь у грі «Пограйтесь у слова». Перемагають ті діти, які зможуть швидше назвати зашифровані слова.

 VI. Виконання вправ на сторінці 63. 1. Під час виконання завдань вправи 9 третьокласники записують відгадані слова, позначають у них закінчення. Потім молодші школярі пояснюють, якою темою об’єднані записані слова; складають і записують речення про школу; позначають закінчення у цьому слові.

 2. Самостійно працюючи над виконання завдань вправи 10, діти доповнюють загадку словами з довідки і відгадують її; записують слово-відгадку (хліб), позначають закінчення у відгаданому слові; наводять власні приклади іменників із нульовим закінченням і записують їх. 3. Робота над змістом висловів. Учитель пропонує учнм висловити свої міркування про зміст висловів Хлібом і сіллю зустрічають гостей. Змарнуєш на жнивах хвилину — втратиш не одну зернину.; пояснюють їхній зміст.

4. Робота з матеріалами за QR кодом. Учні переглядають відео; коротко розповідають про те, як приходить хліб на стіл. Учитель спрямовує учнів на розгорнені відповіді.

 VII. Виконання вправ і завдань у робочому зошиті 1 (впр. 1 — 3). 1. Під час виконання завдання 1 учні читають текст про вечір і добирають до нього заголовок; позначають закінчення у виділених словах; зазначають, у яких із цих слів є нульове закінчення; виписують ці слова.

2. Виконання завдань вправи 2 передбачає прочитання скоромовки; тренування у швидкому проговорюванні скоромовки; виписують слова з нульовим закінченням; позначають його.

3. Виконуючи завдання вправи 3, молодші школярі закреслюють «зайві» слова у кожному рядку; пояснюють свій вибір; позначають закінчення у словах. VIII. Підсумок уроку. Учні формулюють висновок про те, що слова можуть мати нульове закінчення, і наводять власні приклади іменників із нульовим закінченням.

 IX. Домашнє завдання. Третьокласники, виконуючи завдання вправи 11, складають і записують три речення про хліб; позначають закінчення у цьому слові в кожному складеному реченні.

doc
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
26 березня 2021
Переглядів
1274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку