Дорога в дивосвіт
Урок 7
Тема. Золота осінь. Розцвічування осіннього листя. Осінь у творах письменників, художників, музикантів. Екскурсія у природу. Виготовлення гербарію осіннього листя рослин лісу {саду)
Мета: формувати уміння спостерігати природні явища, відчувати красу навколишнього світу; учити висловлювати почуття захоплення цією красою за допомогою слова, фарб і гармонійних звуків.
Обладнання: малюнки осінніх дерев; оформлення класної дошки; виставка дитячих малюнків «Осінні барви»; аркуш паперу для виконання малюнку; на столі, на підвіконні — букети осінніх листочків, кетягів горобини, калини; переносна дошка. Тип уроку: інтегрований.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
— Як ви вважаєте, навіщо ми, троє вчителів (образотворчого
мистецтва, музики і читання) вирішили провести цей урок? Для
того щоб ви вчилися відчувати красу рідної природи.
Звучить пісня «Лелеки» П. Дворського.
II. Основний зміст роботи
►► Учнівські доповіді. Краса осені
Учні розповідають про цікавинки, які вони побачили в природі. Виступає прогностик. Відгадують загадки про осінь. ►► Інсценівка
Чути стукіт у двері.
До класу заходить дівчинка-старшокласниця у костюмі Осені з кошиком яблук, груш.
Хто я?
У садках, гаях блукаю
Жовті шати одягаю.
Золотисту стелю постіль,
Жду сестрицю білу в гості.
— Так, я Осінь. А ось і два брати — Вересень і Жовтень (двоє хлопчиків-другокласників у костюмах Вересня, Жовтеня).
Вересень
Звозить вересень в комори Кавуни і помідори, Спілих яблук, груш і слив Цілі гори натрусив І вантажить гарбузи На машини і вози... Йде до гаю, де гриби Виростають щодоби. На чолі іскриться піт — Сто турбот і сто робіт.
Жовтень
Подивись: на видноколі Мов змінилися ліси. Хто це їх у жовтий колір Так барвисто прикрасив? Ось край річки — жовті клени І берези золоті, Ялинки лише зелені Залишились в самоті.
І пишаються дерева
Золотим своїм вбранням.
Це якийсь маляр, напевно,
Догодити хоче нам.
А маляр цей — місяць Жовтень.
Осінь. Вересню! Роздай дарунки Осені дітям, нехай смакують!
Учитель. Осіння краса! Люди милуються нею, душа наповнюється прекрасним почуттям любові, радості. І так хочеться це почуття всім подарувати. Допоможе це зробити Слово, адже воно найкраще, найдзвінкіше, наймиліше. Усі люди це вміють? Ні, не всі. Бог наділив цим даром особливих людей — поетів, письменників. Сьогодні читатимемо вірші про осінню красу цих українських поетів, які мають Божий дар не лише бачити красу, а й розповідати нам про неї.
Звучить музика П. І. Чайковського з циклу «Пори року».
Двоє учнів читають вірш В. Сосюри «Любіть Україну».
Учитель музики. Красу можна передати за допомогою гармонії звуків. Уявіть, що світить сонечко, подув вітерець і з дерева летять барвисті листочки. Красиво? Уявіть, що ви — осінні листочки.
Діти під музику виконують плавні рухи, а потім — пісню «Скворушка».
Класний керівник. Знову покличмо Слово, щоб передати красу осені!
Учні читають вірші М. Рильського, М. Познанської, Т. Шевченка.
— Візьміть листочок до рук, уявіть себе листочком, складіть казочку про те, що може трапитися з листочком у цю осінню днину.
(3-4 учнів розповідають казочки.)
Учитель малювання. А тепер передамо красу осіннього листочка за допомогою фарб. Уважно розгляньте листочки. Які кольори ви бачите? Намалюйте їх.
— Перед вами — картина І. Левітана «Золота осінь». Які кольори на ній переважають? Намалюйте етюд до цієї картини.
Діти малюють під музику П. Чайковського.
Виставка малюнків. ►► Робота у зошиті (Урок 7)
III. Екскурсія у природу. Виготовлення гербарію осіннього листя рослин лісу (саду)
Яскраве осіннє листя можна збирати в букети, робити з них гербарій, а потім перетворювати засушені листочки на чудові аплікації. Природний матеріал діти із задоволенням використовують в іграх як предмети-замінники: шишки або фігурки з каштанів перетворюються на казкових героїв, листочки — на білетики, ковдрочку для ляльки.
IV. Підсумок уроку
Смакування осінніми дарами.
1