Навіщо географії математика?"

Про матеріал

бінарний урок –практикум (географія + математика)був проведений з метою розвивати у дітей пізнавальний інтерес до географії та математики, використовуючи нестандартні форми.Виховувати наполегливість в досягненні поставленої мети; почуття відповідальності за чистоту повітря, переконання в необхідності дбайливого ставлення до природи,екологічну культуру, відповідальність, самостійність.

Перегляд файлу

1

 

Бінарний урок у 6 класі з географії та математики

Тема уроку: "Навіщо географії математика?"

Мета уроку:

- узагальнити та систематизувати знання учнів з тем «Атмосфера»  та «Раціональні числа»; привести в систему знання учнів про додатні та від’ємні числа, модуль та порівняння чисел; 

- вдосконалити практичні навички  та вміння використовувати набуті знання;

 -розвивати логічне мислення, обчислювальні навички, активність, раціональність, гнучкість мислення, комунікативні вміння учнів; допитливість учнів, пізнавальний інтерес до географії та математики, використовуючи нестандартні форми;сприяти розвитку комунікативних здібностей; залучати до дослідницької діяльності, розвивати вміння вести спостереження за погодою;

- виховувати наполегливість в досягненні поставленої мети; почуття відповідальності за чистоту повітря, переконання в необхідності дбайливого ставлення до природи,екологічну культуру, відповідальність, самостійність.

Обладнання: комп'ютерна презентація,проектор, кольорові плакати, фото атмосфери, фізична карта світу, діаграма «Газовий склад атмосфери», схеми,модель куба, роздатковий матеріал групам,музичний супровід.

Тип уроку: урок  систематизації та узагальнення знань.

Форма уроку: бінарний урок –практикум (географія + математика).

                                                                                                                               Епіграф:

  «Повітря,як і океан належить усім і нікому.

 Його не можна розділити між людьми.

 Ним користується кожен, для всіх воно є живодайним»

Платон

                                                            Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Представлення команд.

 1 команда «Юні географи»

2команда «Юні математики»

3 команда «Фольклористи»

4 команда «Юні екологи»

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Учитель географії:

Друзі мої ,посміхніться!

Будь ласка, потрудіться,

Покладіть на парти

Підручники і карти,

А щоб в класі не було заминки,

Проведемо географічну  розминку.

Але спочатку надаємо слово «фольклористам»

Загадка від «фольклористів».

 1.Куди ступиш – всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш.(повітря)    

  Таке велике, що займе весь світ, таке мале, що в щілину зайде. (повітря)                                                                                                                                           Без чого людина не може прожити навіть 3хв.(повітря).

Отже ми закінчили з вами вивчати тему «Атмосфера» -повітряна оболонка Землі. 

Прийом «Розумний куб»,  «Закінчи речення».

Перед тим, як перейти до виконання практичних завдань, пропоную вам відповісти на запитання ,які записані на гранях кубів

(Роздати  групам по одному кубу)

1куб

1.Найбільша частина атмосферного повітря припадає на газ…(Азот).

2.Вуглекислий газ необхідний рослинам для…(Фотосинтезу).

2куб

1.Нижній шар атмосфери називають…(тропосфера)

2. Прилад для визначення напрямку вітру називають…(флюгер)

3куб

1.Кут падіння сонячних променів зменшується від…(екватора до полюсів)

2.Прилад для вимірювання атмосферного тиску називається …(Барометр).

4куб

1.Тонкий шар, який захищає Землю від ультрафіолетового проміння називається …(озоновий)

2.Прилад, яким вимірюють кількість опадів називається …(опадомір).

Гра «Синоптики» (шуточний прогноз)

Учениця:Прогноз погоди на урок..

На сьогоднішній день в НВК №1 на уроці географії та математики  очікується такий прогноз погоди, а саме: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура 9-12балів, опади у вигляді високої кількості балів…

Учень: Упродовж найближчих 45 хвилин на вас очікує несподіваний град захоплюючих завдань про атмосферу. На уроці ми почуємо яскраві, як блискавка, відповіді. Поступово розвіється  туман незрозумілого, і ми без сумніву доведемо, що заслуговуємо на успіх!

Учень: Нашим гостям і всім нам синоптична лабораторія бажає:нехай проблеми та незгоди не роблять нам в житті погоди. Хай всім нам щастить!

Вчитель математики:

Щоб урок цікаво розпочати,

Загадку дам вам відгадати:

Наук цариця недосяжна,

Могутня, щедра і прекрасна

Блискуче розум розвиває,

Мислити правильно навчає.

Неперевершена її краса,

Чудова логіка струнка.

Ну, друзі, хто ж вона така?

Звичайно «Математика»

Крилаті вислови про числа

Перед початком наступної основної нашої роботи трішки відпочинемо і згадаємо деякі теоретичні положення про раціональні числа.

Бліц-опитування.  Прийом «Закінчити речення»

 

 Натуральні числа, протилежні їм числа і

Число нуль називаються ……(цілими)

Нам ці числа вже відомі

Цілі і дробові,

Від’ємні і додатні,

І звуться вони ….. (раціональні).

Нам ці числа треба знати,

Щоб від двох п’ятьсот відняти.

З ними дія додавання –

Це суцільне здивування.

Все одно вони приємні –

Числа на ім’я ....(від’ємні)

Алгоритм додавання і віднімання раціональних чисел

III. Узагальнення матеріалу з використанням різноманітних ігрових завдань.

"Знайти відповідність"

1. Температура повітря.

А. Сила, з якою повітря тисне на земну поверхню.

2. Вітер 

Б. Залежить від кута падіння сонячних променів.

3.  Атмосферний тиск

В.  Горизонтальний рух повітря з областей високого тиску в області низького тиску.

  На дошці дані терміни (цифрами) та їхні визначення (буквами) у довільному порядку. Треба правильно визначити пари.

Прийом «Цікаво знати»

На одну добу людині потрібно:

-До 2 літрів води

-до 2 кг їжі

-близько 25кг повітря

1.ТЕМПЕРАТУРА ПОВІТРЯ

Вчитель географії: Бліц - опитування.                

1.Від  чого  залежить  температура повітря? (від кута падіння сонячних променів, близькості моря чи океану, від кольору підстилаючої поверхні..).

2.Як змінюється температура з висотою? (знижується, на 1 км – 5-6 С)                                                                                                                3.Як обчислити середньодобову температуру? (діленням суми температур на число вимірів протягом доби)…

Рекорди світу  Гра «Най-…най»

Учень:Найнижчу температуру повітря на нашій планеті (-89,20С) зареєстровано в Антарктиді на  станції «Восток».За такої температури гас перетворюється на желе і його можна різати ножем, а гумові вироби можна розбити, як скло.

Учень:Найвищу температуру повітря в тіні було зареєстровано в Африці, біля міста Тріполі + 580С – це полюс жари земної кулі. За такої температури яйця смажать прямо на піску.

Валеологічна вправа для очей.

 Прийом «Географічний та математичний практикум». Робота в групах.

Накресліть графік температур

 

Час  вимірювання

        6

         10

        14

        18

     22

     2

температура

    -5

        +2

       +7

       +1

     -2

    -4

 

Робота біля дошки.

Вчитель математики:Розв’яжіть  задачу: За бортом літака температура -32 0С.  На якій висоті летить літак, якщо на поверхні Землі температура +160 С.

1)Знайдемо різницю температур

160 С – (-320 С)=480 С

2)Визначимо висоту, на якій летить літак. Для цього згадаємо правило : якзмінюється температура з висотою? (На кожні 1000м температура знижується на 60 С)

480 С :60 С=8км.

 1. Обчисліть температуру за бортом пасажирського лайнера, що летить на висоті 3км, якщо температура повітря біля поверхні Землі  становить  +150 С.

3.  Над Києвом  на висоті 4 км летить літак. Температура за бортом  -   -10 ºС. Яка  температура у місті?

4. Температура біля підніжжя гори  + 25ºС. Яка температура на вершині гори, якщо її висота  3500 м?

2.ВІТЕР

 Вчитель математики:Прийом «Мозковий штурм»

«Математична кімната»

Загадка:Угадай, хто це? Він багатоликий, як великий актор: сьогодні він «грає роль» пустотливого хлопчика – ганяє папірець тротуаром, ласкаво тріпає листя дерев; а завтра «перевтілюється» в могутнього богатиря, який легко може вирвати дерево з коренем, може зруйнувати будинок. Він то ласкавий, то підступний, то сердитий, то добрий, він й руйнівник, і творець, і жартівник, і трудівник. Та хто ж це?   (Вітер).

Прийом «Літературна хвилинка». Оцініть в балах силу вітру за наведеними описами:

Ліс ще дрімає в передранковій тиші…

Непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь,

Рясно вкриті краплистою росою.

Тихо навкруги, мертво… (М.Коцюбинський). (0б, штиль).

Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють.(Т.Г.Шевченко).(1-2бала)

Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилю підійма (Т.Г.Шевченко) .(9-10б).

Віють вітри, віють буйні,

Аж дерева гнуться…

Робота в групах.  Прийом «Географічний та математичний практикум»

Вчитель математики:Роза вітрів – це своєрідний графік, який показує повторюваність вітрів різних напрямків за певний час. У вас на листочках є дані, пропоную побудувати «розу вітрів».

(На моніторі готовий графік, звіритися,у якому напрямку вітер дув найбільше днів)

1Перевірка, Висновок)

 

 

Робота з картою. Гра "Юний дослідник" – на фізичній карті світу покажіть райони поширення пасатів, західних вітрів, мусонів (учні прикріплюють до карти кольорові стрілки)

Хвилинка відпочинку.

Аутотренінг (під музику).

Сядьмо зручно, заплющивши очі простежимо:як ми вдихаємо чисте  повітря, вітерець гладить  наші голови, нам вслід усміхається сонечко і дзюркоче струмок, ніби розмовляє з нами. Наші руки  торкаються рослин, і ми чуємо мелодійні голоси птахів…… Це неповторний світ, у якому ми живемо .

3.АТМОСФЕРНИЙ  ТИСК

Вчитель географії:

Вінні-Пух доводив П’ятачку , що вітер піднімається тому, що дерева махають своїми гілками. Ви згодні з цим?(Обговорення. Вітер –це горизонтальний рух повітря з  областей високого тиску, в області низького).

Використовуючи  схему на дошці, показати стрілочками, в якому напрямку буде дути вітер.

 

 

 

Робота з картою. Як розподіляється атмосферний тиск на Землі.? Глобус.

 Який тиск вважається нормальним? (760 мм рт.ст.)

 

Вчитель математики: Пропоную  розв’язати задачу:Атмосферний тиск біля підніжжя гори 750 мм рт.ст., а на її вершині 450 мм рт.ст. Необхідно визначити відносну висоту гори.

1)Обчислюємо  різницю тисків біля підніжжя та  на вершині гори.

750-450=300 мм рт.ст.

Знаючи, що на кожні 100м підйому  в гору атмосферний тиск  знижується приблизно на 10 мм рт. ст.., складаємо пропорцію:

2) 100м -10мм рт.ст.

Х м-300мм рт.ст.

Х=(100х300):10

     Х=3000м або 3км

Відповідь: висота гори – 3км.

1. На якій висоті летить літак, якщо за бортом тиск становить  260 мм рт.ст.

2. Визначте атмосферний тиск на вершині гори (5000 м), якщо біля підніжжя  він становить 750 мм рт.ст.

3.З якої висоти стрибнув парашутист, якщо за бортом гелікоптера атмосферний тиск складав 690 мм рт.ст., а біля поверхні землі – 745 мм рт.ст.?

Прийом «Інтелектуальна розминка». Метод «Гронування».

Згадати властивості погоди (на дошці заготовка у вигляді сніжинки, на столі підказка,учні виходять і прикріпляють …)

 Температура повітря,   

 Атмосферний тиск,

 Швидкість, сила і напрям вітру,

 Вологість повітря,

 Хмарність,

 Опади.

Прийом «Цікаво знати…»

Діти підготували повідомлення про   незвичні дощі, які випадали на планеті.

 У 1607 році у Франції випав «кривавий дощ», що дуже налякав населення.

Такі явища в 19 столітті  траплялися в Західній Європі 25 разів. Вони часто випадали над територією Франції, Італії, Німеччини.

Як виявилося причиною таких дощів є вітер. Набираючи ураганної сили в  далеких пустелях, він нерідко піднімає вгору і несе з собою на великі відстані багато червоного  сурикового пилу, який і надає краплям  вигляду крові.

Ще трапляється  випадає «білий « дощ, «молочний» дощ.(частинки крейди, білої глини).

Дощ із в’язальних спиць обрушився на місто у США, після того, як циклон зруйнував фабрику в’язальних спиць і підняв продукцію у повітря.

У 1974 році в Туркменії випав дощ  із живих жаб.

Загадковий дощ із стародавніх монет спостерігався 17 червня 1940 року в Росії. 1000 срібних монет часів Івана Грозного  посипалися з неба.

Прийом «Відгадай за картинкою».

1) «В засніженому лісі по світлу стало зрозуміло, що сонце змагається з сірими непрозорими хмарами"..Відгадайте, про які хмари йдеться мова… (шаруваті).  (слайд                                                                                                      

 2) Які хмари приносять зливу? (купчасто – дощові.)

Над моїм краєм, у блакитній висі

Лебеді летіли –пір’я  загубили.

Птиць давно немає, пір’я ж їх літає.(Перисті хмари)                                                                                                                    

Опади, що випадають із хмар – це…….(дощ, сніг, град)

Опади, що безпосередньо утворюються із повітря – це…(роса,іній,туман..)

«Фольклористи»

Творча група займалася збором  фольклорного матеріалу: прислів’ї , приказок , загадок, пісень , де згадуються явища та об’єкти , пов’язані з поняттями теми «Атмосфера». На уроках української літератури, зарубіжної літератури ви знайомилися з поетами, письменниками, які в своїх творах описували природу, захоплювалися  її красою, описували явища.

Прислів ‘я і приказки:

Без вітру й трава не шелестить.

З малої хмари великий дощ буває.

Прикмети погодних явищ:

Вечірня роса – гарна погода на завтра.

Ластівки високо літають – гарну погоду обіцяють.

Закликання й проповідки:

Сонечко, сонечко,

Виглянь у віконечко.

Там дітки гуляють,

Тебе виглядають.

Іди, іди дощику,

Зварим тобі борщику.

Мені-каша, тобі –борщ,

Щоб частіше  ішов дощ.

Загадки:

2. Фиркає, ричить, гілки ламає, пилюку здіймає, тебе з ніг збиває.(Вітер).

3. Сиві кабани на все поле лягли (Туман).

4. Йшов довгов’яз , тай в землю зав’яз (Дощ).

5.Біле, як сорочка,пухнасте,як квочка,

Крил не має, а гарно літає.(Сніг).

6. Вийшла пані з ганку,

Вилляла сметанку,

Місяць йшов-перейшов,

Сонце зійшло та й найшло. (Роса).

Екологія.

Учитель географії:Повітря – величезне багатство. За останні століття особливо інтенсивно відбувається забруднення атмосфери. Згадаємо, які забруднення відносять до природних? (Виверження вулканів, пилові бурі, лісові пожежі, що виникають від блискавок).

 Але в результаті господарської діяльності людини, в повітря викидається безліч речовин, які його  забруднюють.

      Щоб скоротити кількість викидів отруйних газів, золи, пилу в атмосферу, 1997 року на конференції  ООН був складений Кіотський протокол «Про зміни клімату». Цим протоколом для кожної держави визначено певну кількість викидів   атмосферу з поступовим її зменшенням. Україна підписала цей договір у 2004 році.

Група «Юних екологів» підготувала повідомлення про страшні наслідки  діяльності людини на атмосферу. Надамо їм слово.(Повідомлення про забруднення атмосфери, кислотні дощі, смог , парниковий ефект, руйнування озонового шару).

«Юні екологи»

Учень1:Забруднення атмосферного повітря перевершило всі припустимі межі. Концентрація шкідливих для здоров’я  речовин у повітрі перевищує  медичні норми у багатьох містах у  десятки разів.

Кислотні дощі

Учень 2:У великих містах внаслідок забруднення атмосфери неухильно зростає кількість хворих на хронічний бронхіт, алергії, злоякісні захворювання  бронхів та легенів. Всесвітня організація охорони здоров’я  розцінює забруднення атмосфери як значну погрозу для життя людини і закликає вживати найсерйозніших заходів щодо  її охорони.

Учень 3:За остання  70 років концентрація вуглекислого газу в повітрі зросла на 15% ,  а уже в 2030 році, можна очікувати подвоєння його кількості.

Коли викинуті в атмосферу відходи хімічного виробництва вступають в реакцію з водяною парою, утворюються кислотні дощі. Такий дощ , може випасти за тисячі кілометрів, знищуючи рослини, тварини.

Учень 4:Кислотні дощі містять двоокис сірки і окис азоту, що є наслідком функціонування теплових електростанцій і заводів, що несуть загибель  озерам і лісам.

Ці дощі вкрай шкідливо діють на навколишнє середовище:

        гинуть ліси

        отруюється вода озер і ставків, де гине риба, зникають комахи;

        зникають водоплавні птахи й тварини, що харчуються комахами;

        збільшується кількість захворювань людей (подразнення очей, хвороби дихальних шляхів).

Кислотний сніг

Учень5:Взимку поблизу ТЕС та металургійних заводів інколи випадає також кислотний сніг, який ще більш шкідливий, ніж кислотний дощ, що пояснюють більшим вмістом кислот. Райони, де випадає такий сніг, одержують відразу п'ятимісячну дозу забруднення, а під час його танення навесні відбувається процес концентрації шкідливих речовин, тому тала вода інколи містить вдесятеро більше кислот, ніж цей сніг.

Смог

Смог – це хмари шкідливих газів. Дослідження вчених свідчать, що смог виникає в результаті складних фотохімічних реакцій у повітрі, забрудненому вуглеводнями, пилом, сажею й окисами азоту під впливом сонячного світла, підвищеної температури нижніх шарів повітря. У сухому, загазованому й теплому повітрі виникає синюватий прозорий туман, що неприємно пахне, подразнює очі, горло, спричиняє задуху, бронхіальну астму. Листя на деревах в'яне, стає плямистим, жовкне. Набагато прискорюється корозія металу, руйнування мармуру, фарб, гуми, швидко псується взуття, одяг, порушується рух транспорту.

Озонова діра

Озонова діра спричинила посилення ультрафіолетового фону в країнах, розташованих у Південній півкулі, ближче до Антарктиди. Медики  б'ють тривогу, констатуючи значне зростання захворювань, таких як рак шкіри й катаракта очей. Зменшення вмісту озону в атмосфері загрожує зниженням урожаїв сільськогосподарських культур, захворюваннями тварин і людей, збільшенням кількості шкідливих мутацій. Якщо ж озоновий шар зникне зовсім, то це призведе до загибелі принаймні наземних організмів. Учені встановили, що озон знищують фреони, які широко застосовують як холодоагенти в рефрижераторах і домашніх холодильниках, як аерозольні розбризкувачі в балончиках з фарбою, лаком.

Прийом «Проблемне питання». Прийом «Мікрофон». Робота в групах.

Обговоримо,яким чином  людина негативно впливає на атмосферу.

-викиди транспорту

-викиди промислових підприємств

-знищення озонового шару

-забруднення хімічними  речовинами (сірка й азот –кислотні дощі)

-насичення атмосфери вуглекислим газом.

-вирубка лісів, які беруть участь  у фотосинтезі, та зменшують запиленість повітря, адже їх називають «Легенями планети»

Обговорення шляхів подолання забруднення атмосфери:

-перехід транспорту на біопаливо

-очисні споруди на заводи та фабрики

-штрафувати за недотримання договору «Про зміни клімату»

Вчитель математики: А зараз ми розв’яжемо  екологічні задачі:

Завод викидає в атмосферу 200т сажі  в рік. Після установки газопоглинаючої системи кількість газу зменшилася в 20 разів. Скільки тонн сажі  в рік викидатиме завод після установки  поглинаючих споруд?

Один в’яз за сезон поглинає з атмосфери 120т  сіркового газу. В’яз живе 400 років. Скільки сіркового газу  знешкодить в’яз за своє життя?

120т х 400=48000т

V. Підведення підсумків.

  На уроці ми досягли успіху завдяки:

У- увазі

Р- роботі

О- організованості

К – кмітливості

Прийом "Три речення"

На екрані три пункти плану, за якими потрібно написати свою думку.

1. Сьогодні на уроці ми ...

2. Тепер я краще розумію, що...

3. Найбільше мені запам'яталося та сподобалося на уроці...

Учитель дякує учням за роботу та гостям за увагу.

VI. Д/З.Географія: Повторити теми з розділу, з яких, можливо, виникли труднощі.

Творчі завдання (за бажанням): 1) складіть вірш, журналістську статтю, кросворд або ілюстративний матеріал за  темою : «Значення повітряного океану Землі» .

Математика:скласти кросворд з ключовим словом «цифра»;знайти  крилаті вислови по числа.

Заключне слово.

Вчитель географії: Завдання для душі: частіше дивіться на зорі, захоплюйтесь красою природи, правильно оцінюйте явища погоди, прагніть стати  частиною природи , тоді і навколишнє середовище, і ваше здоров’я  будуть покращуватися.

То ж на останок: нехай проблеми та незгоди не роблять нам в житті погоди.

 

Вчитель географії та економіки НВК №1 ,вчитель вищої категорії, педагогічне звання «старший вчитель» Удод Марія Іванівна

 

 

docx
Додав(-ла)
Удод Марія
Додано
14 серпня 2018
Переглядів
1957
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку