Музейний урок.Не втратити в собі Бога. Біблія як джерело духовності в поезії Р.М Рільке

Про матеріал

Цей матеріал буде корисним учителям при вивченні творчості Р. Рільке. Музейний урок-це інноваційний тип уроку, цікавий як для учнів, так і для вчителів

Перегляд файлу

 

                                 

                    

 

       

 

 

Похожее изображение

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Не  втратити в собі  Бога. Біблія як джерело духовності

 в поезії  Р.М Рільке

  •         Мета: формувати предметні та ключові компетентності учнів відповідно до Державного стандарту;  поглибити знання учнів про творчість Р.М. Рільке, ідейно-художні особливості збірки «Книга прощ»,  розвивати зв’язне мовлення учнів, навики компаративного аналізу (образ Ісуса Христа в поезії Рільке «Оливковий сад» і  в творах художників:  «Гетсиманський  сад» Куїнджі,  «Христос перед Пілатом» Я.Мальчевського,   «Голгофа» В.Кроделя ); сприяти  морально-естетичному  вихованню учнів, формувати духовні цінності школярів
  •         Обладнання: портрет Р.М.Рільке, збірка віршів «Книга прощ», репродукції картин «Ісус в пустелі» І.Крамського,   «З'явлення Христа народові» О.Іванова , «Сікстинська мадонна» Рафаеля, «Шлях Христа на Голгофу» Яна Ван Ейка, «Муки Христа» Тіціана, «Таємна вечеря» Леонардо да Вінчі, «Голгофа» І.Босха, «Потоп» П.Мерварта
  •         Тип уроку: урок- дослідження  

  «Все тратять ті, хто сам себе згубив».                                                                                                                                                          Р.М.Рільке

                                                      Хід уроку

  I.  Підготовка до сприйняття

   нового навчального матеріалу.

1. Учитель читає вірш-загадку «Згаси мій зір»

Згаси мій зір - я все ж тебе знайду,

Замкни мій слух - я все ж тебе почую,

Я і без ніг до тебе домандрую,

Без уст тобі обітницю складу.

Відломиш руки - я тоді тебе

Впіймаю серцем, наче між долонь,

А   спиниш серце - мозок запульсує:

Коли ж ти вкинеш в мозок мій огонь,

Тебе в крові палючій понесу я

                          Р.М.Рільке

-Про кого і про що йде мова у вірші?  ( в одній зі східних притч йдеться про те, що коли в людини забрати слух і зір , відчуття й почуття, переживання і думки, а зрештою, і саму плоть,то те , що залишиться,буде БОГ)

 2. Слово вчителя. Біблійні мотиви в поезії модернізму.

II. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку.

III. Формування нових знань, умінь, навиків.

1.Коротке повідомлення наперед підготовлених учнів  про життєвий і творчий шлях поета, його перебування на Україні, написання циклу «Книга прощ».

2. Бесіда- дослідження  вірша «Згаси мій зір».

-Поезію написано у формі звертання до Бога. Чому для ліричного героя так важливо знайти Бога, почути його, домандрувати до нього?

-Чи легкий шлях ліричного героя до істини?

-Як ви розумієте вислів «Все тратять ті, хто сам себе згубив»?

-Як у контексті вірша можна пояснити назву циклу «Книга прощ»?

 

  3.Слово вчителя.  Біблія-джерело натхнення  для художників.

    4.Учні діляться своїми враженнями про картину «Потоп». Розповідь вчителя.       Старозавітні Ромео і Джульєтта на  картині «Потоп».   Львівська  картинна галерея

 П. Мерварт «Потоп»

 

5. Читання  поезії Р.М.Рільке «Оливковий сад».

    6. Слово вчителя.

  •         Поет використовує біблійний сюжет. 

Ісус Христос, засуджений до страти, приходить у Гетсиманський сад.

7.Бесіда-дослідження поезії «Оливковий сад».

-Яким настроєм пройнятий вірш?

-Яким змальований у  поезії    Ісус  Христос?

- Про що думає Син Божий у Гетсиманському саду?

-У чому вагається Ісус?

-Які слова в тексті підкреслюють його душевне сум'яття?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Kuindzhi_Jesus_Christ_1901.jpg

                                         Куїнджі «Гетсиманський сад»

 

 8. Розповідь екскурсовода.  Виступи учнів- мистецтвознавців. Спільне і відмінне в трактуванні образу Ісуса Христа на полотнах художників  Львівської національної галереї мистецтв:

  •         «Голгофа» Вольфганга Кределя;
  •         «Христос перед Пілатом» Яцека Мальчевського;
  •         «Христос і самаритянка», «Вхід Христа до  Єрусалима», «Хрещення Господнє» Генріка Семірадського.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Lwowska_Galeria_Sztuki_-_Jacek_Malczewski_-_Christ_in_front_of_Pilate.jpg

 «Христос перед Пілатом», Яцек Мальчевський

 

http://img1.liveinternet.ru/images/attach/c/8/102/147/102147909_5142395_Genrih_Semiradskii_Hristos_i_samarityanka_1890_g_.jpg

 «Христос і самаритянка», Генрік Семірадський

 

http://www.pravmir.ru/wp-content/uploads/2010/01/xxc_eskiz.jpg

 

 «Хрещення Господнє», Генрік Семірадський

9.Проблемна ситуація.

  •         До  якої з картин можна примінити слова  Рільке з поезії  «Оливковий сад» «Все  тратять ті, хто сам себе згубив»?

 

  •         10. «Читання»  картини  «Христос перед Пілатом»   Яцека Мальчевського.
  •         Картина побудована на контрастах. Темні кольори використовує художник для зображення Пілата і світлі- для Ісуса Христа.
  •         Як ви думаєте, чому?
  •         Контрастними є не тільки кольори , але і самі герої.   Ісус- втілення смиренності і  безмежної любові. Пілат- пихатий, зверхній,  самовдоволений, відчуває свою необмежену владу над сином Божим. Та з історії ми знаємо про трагічний кінець   життя   намісника  Тіберія в Галілеї (покінчив самогубством).   Як не згадати тут  слова Рільке   «Все  тратять ті, хто сам себе згубив»
  •         IV.Підсумок уроку

1. Слово вчителя. Усі шедеври, як в літературі, так і в живописі, створені на біблійну тему, об'єднує одне: вони створювалися  не задля слави. А за велінням душі, під  час  особливого духовного піднесення, віддалення від земної марноти. Це були миті просвітлення душі, тому несуть вони не тільки естетичну насолоду, а й величезний моральний та пізнавальний зміст. Саме тому кожен може  взяти з поезії Рільке стільки, скільки взяти спроможний. Лірика поета  поєднує ,здавалося б, непоєднуване: емоційно пристрасне слово і глибину думки. Вона чарує нас  надзвичайним ліризмом і музикальністю.

2. Звучить  музика Ф. Шуберта «Аvе Мarіa»

V.Домашнє завдання.  Створити словесно- образотворчий твір  за поезією Рільке «Оливковий сад»

                                  

 

docx
Додано
9 липня 2023
Переглядів
103
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку