Цей матеріал буде корисним учителям при вивченні творчості Р. Рільке. Музейний урок-це інноваційний тип уроку, цікавий як для учнів, так і для вчителів
Тема. Не втратити в собі Бога. Біблія як джерело духовності
в поезії Р.М Рільке
«Все тратять ті, хто сам себе згубив». Р.М.Рільке
Хід уроку
I. Підготовка до сприйняття
нового навчального матеріалу.
1. Учитель читає вірш-загадку «Згаси мій зір»
Згаси мій зір - я все ж тебе знайду,
Замкни мій слух - я все ж тебе почую,
Я і без ніг до тебе домандрую,
Без уст тобі обітницю складу.
Відломиш руки - я тоді тебе
Впіймаю серцем, наче між долонь,
А спиниш серце - мозок запульсує:
Коли ж ти вкинеш в мозок мій огонь,
Тебе в крові палючій понесу я
Р.М.Рільке
-Про кого і про що йде мова у вірші? ( в одній зі східних притч йдеться про те, що коли в людини забрати слух і зір , відчуття й почуття, переживання і думки, а зрештою, і саму плоть,то те , що залишиться,буде БОГ)
2. Слово вчителя. Біблійні мотиви в поезії модернізму.
II. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку.
III. Формування нових знань, умінь, навиків.
1.Коротке повідомлення наперед підготовлених учнів про життєвий і творчий шлях поета, його перебування на Україні, написання циклу «Книга прощ».
2. Бесіда- дослідження вірша «Згаси мій зір».
-Поезію написано у формі звертання до Бога. Чому для ліричного героя так важливо знайти Бога, почути його, домандрувати до нього?
-Чи легкий шлях ліричного героя до істини?
-Як ви розумієте вислів «Все тратять ті, хто сам себе згубив»?
-Як у контексті вірша можна пояснити назву циклу «Книга прощ»?
3.Слово вчителя. Біблія-джерело натхнення для художників.
4.Учні діляться своїми враженнями про картину «Потоп». Розповідь вчителя. Старозавітні Ромео і Джульєтта на картині «Потоп». Львівська картинна галерея
П. Мерварт «Потоп»
5. Читання поезії Р.М.Рільке «Оливковий сад».
6. Слово вчителя.
Ісус Христос, засуджений до страти, приходить у Гетсиманський сад.
7.Бесіда-дослідження поезії «Оливковий сад».
-Яким настроєм пройнятий вірш?
-Яким змальований у поезії Ісус Христос?
- Про що думає Син Божий у Гетсиманському саду?
-У чому вагається Ісус?
-Які слова в тексті підкреслюють його душевне сум'яття?
Куїнджі «Гетсиманський сад»
8. Розповідь екскурсовода. Виступи учнів- мистецтвознавців. Спільне і відмінне в трактуванні образу Ісуса Христа на полотнах художників Львівської національної галереї мистецтв:
«Христос перед Пілатом», Яцек Мальчевський
«Христос і самаритянка», Генрік Семірадський
«Хрещення Господнє», Генрік Семірадський
9.Проблемна ситуація.
1. Слово вчителя. Усі шедеври, як в літературі, так і в живописі, створені на біблійну тему, об'єднує одне: вони створювалися не задля слави. А за велінням душі, під час особливого духовного піднесення, віддалення від земної марноти. Це були миті просвітлення душі, тому несуть вони не тільки естетичну насолоду, а й величезний моральний та пізнавальний зміст. Саме тому кожен може взяти з поезії Рільке стільки, скільки взяти спроможний. Лірика поета поєднує ,здавалося б, непоєднуване: емоційно пристрасне слово і глибину думки. Вона чарує нас надзвичайним ліризмом і музикальністю.
2. Звучить музика Ф. Шуберта «Аvе Мarіa»
V.Домашнє завдання. Створити словесно- образотворчий твір за поезією Рільке «Оливковий сад»