Тема. Не з дієприслівниками (8 клас)
Мета:
-
навчальна: ознайомити учнів з правописом НЕ з дієприслівниками;
-
розвивальна: формувати в дітей уміння правильно писати НЕ з дієприслівниками, розвивати розумові здібності, вміння робити висновки, узагальнення, спостереження, стисло формулювати мовні правила, чітко висловлювати думки і обґрунтовувати їх; розвивати навики практичного застосування знань, увагу, пам’ять;
-
виховна: виховувати культуру мовлення, почуття громадянина-патріота.
Наочність: комп’ютер, мультимедійний проектор, учительська презентація в Power Point, таблиці, підручник, словники.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
❖ Пунктуаційна розминка.
Рольова гра "Ти — редактор" (за тлумачним словником з’ясувати значення слова редактор). В реченнях розставити розділові знаки, пояснити їх вживання.)
-
група.
-
Любіть Україну - вашу власну державу. Не на словах а на ділі роблячи все, аби вона була процвітаючою міцною багатою незалежною розумною і щасливою.
-
група.
-
Оволодіваючи історією математикою фізикою біологією іншими предметами ти служиш рідній Вітчизні.
-
група.
-
Кожна людина вважає себе совісною вкладаючи в це слово свій нею визначений зміст.
❖ Лексична розминка.
З ’ясувати значення слів за тлумачними словниками.
1 група - держава.
2 група - Вітчизна.
3 група - совість.
ІII. Мотивація навчальної діяльності
Робота біля дошки (картки). Коментоване письмо (учень пише і коментує).
Записати речення, прокоментувати орфограми (написання НЕ з дієсловами).
-
Дитина може й втратити совість, якщо сумлінно не виконує обов’язків чи не дотримує слова.
-
Мудро влаштований світ і те, що увійшло в духовність народу, не вивітрюється з віками.
Пригадати, як пишеться НЕ з дієсловами.
Таблиця №1. НЕ 3 ДІЄСЛОВОМ
ОКРЕМО
|
РАЗОМ
|
Завжди:
|
Без НЕ не вживаються:
|
У префіксі недо-:
|
не пише
|
незчутися
|
недовантажити
|
не говорити
|
непокоїти
|
недобачати
|
не знали
|
ненавидіти
|
|
|
нездужати
|
|
|
неволити
|
|
|
непритомніти
|
|
Коментування таблиці №1
Утворити від дієслів незмінну форму — дієприслівники. Зробити висновки, сформулювати правило.
Не виконує (не виконуючи).
Не дотримує (не дотримуючи).
IV. Оголошення теми і мети уроку
(Бажано, щоб учні самостійно визначили тему та мету уроку).
V. Вивчення нового матеріалу
Самостійне складання таблиці "Правопис НЕ з дієприслівниками" (за словником з’ясувати значення теоретик, лабораторна робота).
Таблиця №2.
Не пишеться з дієприслівниками окремо
|
не розуміючи, не знавши
|
Не з дієприслівниками пишеться разом, коли
без не дієприслівник не вживається
|
недооцінюючи, неволячи
|
-
Підготувати аналіз відповіді («Найкращий рецензор»).
(З’ясувати значення слова рецензор за тлумачним словником).
План аналізу-відповіді ( роздатковий матеріал).
-
Як розкрито тему? (Повно, в основному, частково, не розкрито).
-
Як викладається матеріал? (Зв’язно, правильно, точно).
-
Які порушення допущені?
-
Чи потребує відповідь доповнення, уточнення?
-
Чи наводяться приклади, потрібні для роз’яснення і підтвердження кожного з теоретичних положень?
VІ. Закріплення вивченого. Тренувальні вправи
Виписати дієприслівники з НЕ. Відповідь обґрунтувати.
-
У класі можна було по телефону проконсультуватися з того чи іншого питання, прослухати пояснення з магнітофонної стрічки, не заважаючи іншим.
-
Державна політика має бути спрямована на те, щоб школи на селі, хай невеликі, зберігати, не ганяючись за кількістю учнів.
-
Діти зможуть працювати в ній цілий рік, не зважаючи на зиму чи осінь.
Вправа (письмово).
-
Завдання "Найкращий практик” (картки).
Перебудувати речення, замінивши дієслово дієприслівником. Пояснити написання частки НЕ.
-
Поважайте батьків. Живіть за принципом ластівки: вона сама не поїсть, а дітям понесе. У неї немає любимчиків, всі діти-ластовенята, всіх оберігає. А розлетяться пташенята - гадки не матимуть, що колись були в них мама, тато. І так буде вічно в пташиному світі. У людей трохи інакше: у нас є розум, свідомість, а не інстинкт. Не забувайте, що треба допомогти вашим стареньким батькові й матері.
-
Завдання "Конкурс ерудитів" (картки).
З’ясувати значення слова ерудит за тлумачним словником. Від дієслів, поданих у реченнях, утворити дієприслівники. Обґрунтувати їх написання, зіставляючи з написанням НЕ із формою дієслова, від якої утворено дієприслівник. Виконати морфемний розбір.
-
Ніколи не втрачайте гордості, не перетворюйтесь на людей другого сорту.
-
Права - це критерії на визначення зрілості особистості. Не порушуйте їх ніколи!
-
Не зрікайтесь святих істин справедливості, давніх і нових традицій, дружби і поваги до культури інших народів.
-
Не допускайте влади невігласів, яким байдуже, що буде після них.
-
Завдання-самодиктант "Перевірте пам’ять".
Записати по пам’яті дієприслівники, які пишуться з НЕ разом. Два з них ввести в речення.
-
Завдання "Перевірка домашнього завдання”.
Пригадати прислів’я і приказки, в яких зустрічаються дієприслівники. Стисло сформулювати правила написання.
-
Завдання "Перевір себе" (картки).
Творчий диктант з наступною взаємоперевіркою. Утворити від поданих дієприслівників у реченні слова з заперечним значенням.
-
Олександр Антонович, повагавшись якусь мить, викликає ученицю десятого класу Галину Гординську, свого заступника, який зветься головним черговим.
-
Рятуючи свою подругу, яка тонула в Росі, дівчина сміливо кинулась на поміч.
-
Враз задзвеніли роси, та так весело і кокетливо, наче їх косили, ті роси, а вони у відчаї шальнім на гострі коси кидалися, воліючи бути скошеними обов’язково удосвіта, а не гарячим сонцем з вітром випитими.
-
Робочі кімнати, майстерні, фотолабораторії в школі відкриті щодня, і учні, маючи вільний час, можуть виконати в присутності керівника завдання, одержане на занятті гуртка, практично в будь-який день.
-
Тільки яскраві, емоційно насичені заходи надовго залишаються в пам’яті учнів, зберігають педагогічну дієвість і знаходять свій дальший творчий розвиток, поступово перетворюючись у традиції.
VІІ. Самооцінювання, оцінювання
-
Скласти запитання за темою і задати учням іншої групи.
-
Самостійна робота. Виконання вправи з підручника (оцінюється кожна робота після перевірки зошитів).
VІІІ. Підведення підсумків уроку.
ІХ. Домашнє завдання:
-
Опрацювати теоретичний матеріал.
-
Виписати з орфографічного словника 4 дієприслівника, які з НЕ пишуться разом, 4 - окремо.
-
Ввести їх у речення.
-
Виконати вправу з підручника (усно).