"Не" з дієприслівниками

Про матеріал
Комбінований урок, націлений формувати в дітей уміння правильно писати НЕ з дієприслівниками, розвивати розумові здібності, вміння робити висновки, узагальнення, спостереження, стисло формулювати мовні правила, чітко висловлювати думки і обґрунтовувати їх; розвивати навики практичного застосування знань, увагу, пам’ять
Перегляд файлу

Тема.  Не з дієприслівниками (8 клас)

Мета:

  •                  навчальна: ознайомити учнів з правописом НЕ з дієприслівниками;
  •                  розвивальна: формувати в дітей уміння правильно писати НЕ з дієприслівниками, розвивати розумові здібності, вміння робити висновки, узагальнення, спостереження, стисло формулювати мовні правила, чітко висловлювати думки і обґрунтовувати їх; розвивати навики практичного застосування знань, увагу, пам’ять;
  •                  виховна: виховувати культуру мовлення, почуття громадянина-патріота.

Наочність: комп’ютер, мультимедійний проектор, учительська презентація в Power Point, таблиці, підручник, словники.

Тип уроку: комбінований.

 

                                                                Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ.  Актуалізація опорних знань і вмінь

Пунктуаційна розминка.

Рольова гра "Ти — редактор" (за тлумачним словником з’ясувати значення слова редактор). В реченнях розставити розділові знаки, пояснити їх вживання.)

  1.       група.
  • Любіть Україну - вашу власну державу. Не на словах а на ділі роблячи все, аби вона була процвітаючою міцною багатою незалежною розумною і щасливою.
  1.       група.
  • Оволодіваючи історією математикою фізикою біологією іншими предметами ти служиш рідній Вітчизні.
  1.       група.
  • Кожна людина вважає себе совісною вкладаючи в це слово свій нею визначений зміст.

Лексична розминка.

З ’ясувати значення слів за тлумачними словниками.

1 група - держава.

2 група - Вітчизна.

3 група - совість.

ІII. Мотивація навчальної діяльності

Робота біля дошки (картки). Коментоване письмо (учень пише і коментує).

Записати речення, прокоментувати орфограми (написання НЕ з дієсловами).

  •           Дитина може й втратити совість, якщо сумлінно не виконує обов’язків чи не дотримує слова.
  •           Мудро влаштований світ і те, що увійшло в духовність народу, не вивітрюється з віками.

Пригадати, як пишеться НЕ з дієсловами.

Таблиця №1. НЕ 3 ДІЄСЛОВОМ

ОКРЕМО

РАЗОМ

Завжди:

Без НЕ не вживаються:

 

 

 

 

У префіксі недо-:

не пише

незчутися

недовантажити

не говорити

непокоїти

недобачати

не знали

ненавидіти

 

 

нездужати

 

 

неволити

 

 

непритомніти

 

 

Коментування таблиці №1

  •             Граматична розминка.

Утворити від дієслів незмінну форму — дієприслівники. Зробити висновки, сформулювати правило.

Не виконує (не виконуючи).

Не дотримує (не дотримуючи).

IV. Оголошення теми і мети уроку

(Бажано, щоб учні самостійно визначили тему та мету уроку).

V. Вивчення нового матеріалу

Самостійне складання таблиці "Правопис НЕ з дієприслівниками" (за словником з’ясувати значення теоретик, лабораторна робота).

Таблиця №2.

Не пишеться з дієприслівниками окремо

не розуміючи, не знавши

Не з дієприслівниками пишеться разом, коли

без не дієприслівник не вживається

недооцінюючи, неволячи

  •                  Підготувати аналіз відповіді («Найкращий рецензор»).

(З’ясувати значення слова рецензор за тлумачним словником).

План аналізу-відповіді ( роздатковий матеріал).

  1.               Як розкрито тему? (Повно, в основному, частково, не розкрито).
  2.               Як викладається матеріал? (Зв’язно, правильно, точно).
  3.               Які порушення допущені?
  4.               Чи потребує відповідь доповнення, уточнення?
  5.               Чи наводяться приклади, потрібні для роз’яснення і підтвердження кожного з теоретичних положень?

VІ. Закріплення вивченого. Тренувальні вправи

  •         Вибірковий диктант.

Виписати дієприслівники з НЕ. Відповідь обґрунтувати.

  • У класі можна було по телефону проконсультуватися з того чи іншого питання, прослухати пояснення з магнітофонної стрічки, не заважаючи іншим.
  • Державна політика має бути спрямована на те, щоб школи на селі, хай невеликі, зберігати, не ганяючись за кількістю учнів.
  • Діти зможуть працювати в ній цілий рік, не зважаючи на зиму чи осінь.
  •         Робота з підручником. 

Вправа (письмово).

  •         Завдання "Найкращий практик” (картки).

Перебудувати речення, замінивши дієслово дієприслівником. Пояснити написання частки НЕ.

  • Поважайте батьків. Живіть за принципом ластівки: вона сама не поїсть, а дітям понесе. У неї немає любимчиків, всі діти-ластовенята, всіх оберігає. А розлетяться пташенята - гадки не матимуть, що колись були в них мама, тато. І так буде вічно в пташиному світі. У людей трохи інакше: у нас є розум, свідомість, а не інстинкт. Не забувайте, що треба допомогти вашим стареньким батькові й матері.
  •         Завдання "Конкурс ерудитів" (картки).

З’ясувати значення слова ерудит за тлумачним словником. Від дієслів, поданих у реченнях, утворити дієприслівники. Обґрунтувати їх написання, зіставляючи з написанням НЕ із формою дієслова, від якої утворено дієприслівник. Виконати морфемний розбір.

  • Ніколи не втрачайте гордості, не перетворюйтесь на людей другого сорту.
  • Права - це критерії на визначення зрілості особистості. Не порушуйте їх ніколи!
  • Не зрікайтесь святих істин справедливості, давніх і нових традицій, дружби і поваги до культури інших народів.
  • Не допускайте влади невігласів, яким байдуже, що буде після них.
  •         Завдання-самодиктант "Перевірте пам’ять".

Записати по пам’яті дієприслівники, які пишуться з НЕ разом. Два з них ввести в речення.

  •         Завдання "Перевірка домашнього завдання”.

Пригадати прислів’я і приказки, в яких зустрічаються дієприслівники. Стисло сформулювати правила написання.

  •         Завдання "Перевір себе" (картки).

Творчий диктант з наступною взаємоперевіркою. Утворити від поданих дієприслівників у реченні слова з заперечним значенням.

  • Олександр Антонович, повагавшись якусь мить, викликає ученицю десятого класу Галину Гординську, свого заступника, який зветься головним черговим.
  • Рятуючи свою подругу, яка тонула в Росі, дівчина сміливо кинулась на поміч.
  • Враз задзвеніли роси, та так весело і кокетливо, наче їх косили, ті роси, а вони у відчаї шальнім на гострі коси кидалися, воліючи бути скошеними обов’язково удосвіта, а не гарячим сонцем з вітром випитими.
  • Робочі кімнати, майстерні, фотолабораторії в школі відкриті щодня, і учні, маючи вільний час, можуть виконати в присутності керівника завдання, одержане на занятті гуртка, практично в будь-який день.
  • Тільки яскраві, емоційно насичені заходи надовго залишаються в пам’яті учнів, зберігають педагогічну дієвість і знаходять свій дальший творчий розвиток, поступово перетворюючись у традиції.

VІІ. Самооцінювання, оцінювання

  •     Скласти запитання за темою і задати учням іншої групи.
  •     Самостійна робота. Виконання вправи з підручника (оцінюється кожна робота після перевірки зошитів).

VІІІ. Підведення підсумків уроку.

ІХ. Домашнє завдання:

  1.     Опрацювати теоретичний матеріал.
  2.     Виписати з орфографічного словника 4 дієприслівника, які з НЕ пишуться разом, 4 - окремо.
  3.     Ввести їх у речення.
  4.     Виконати вправу з підручника (усно).

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
22 серпня 2021
Переглядів
3022
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку