Автор розробки: Кошелюк Н. І.
Клас 8А 23. 04.2021
ТЕМА :НЕБЕЗПЕЧНІ ХІМІЧНІ РЕЧОВИНИ: ПРИЧИНА ТА НАСЛІДКИ ВИКОРИСТАННЯ.
Цілі уроку:
Формування компетентностей:
*міжпредметної;
*здоров’я збережувальної;
*інформаційно-комунікаційної;
*комунікативної;
*соціальної;
* громадянської.
Тип: урок -коучінг
Форма уроку: класно-дистанційна
Методи, прийоми, технології: робота в групах, дослідження, групова презентація.
Обладнання та матеріали: презентація, схеми, пам’ятки, засоби побутової хімії, універсальний індикаторний папір (природні індикатори), ілюстративний матеріал за темою.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
1. Привітання
2. Перевірка готовності до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
Запитання до учнів: як ви розумієте вислів відомого вченого алхіміка Парацельс сказав: «Немає токсичних речовин, є токсичні дози». (Учні висловлюють власні думки відносно висловів). Слайд 1
III. Повідомлення теми й мети уроку
Слайд 2
— Сьогодні на уроці ми сформуємо поняття про Небезпечні хімічні речовини, що часто зустрічаються у повсякденному житті, входять до складу побутової хімії, використовуюють на підприємствах, як хімічну зброю, вивчимо, як вони впливають на наш організм, до яких наслідків може призвести неправильне поводження з речовинами
Вправа «Мікрофон» "Що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку"? – очікування вчитель записує на дошці
IV. Вивчення нового матеріалу
Людину постійно оточує велика кількість речовин. Ці речовини видобувають для блага людини, але вони можуть завдати й шкоди. Більш детально їх будову та використання ми будемо вивчати на уроках хімії, а сьогодні ми звернемо увагу на небезпечні речовини.
Небезпечна хімічна речовина (НХР) – хімічна речовина, безпосередня чи опосередкована дія якої може спричинити загибель, гостре чи хронічне захворювання або отруєння людей і завдати шкоди довкіллю.
небезпечні для людини.
Залежно від їх практичного використання хімічні речовини можна поділити на:
1. Промислові отрути (ртуть, свинець).
2. Отрутохімікати, що використовуються у с/г.
3. Лікарські препарати.
4. Речовини побуту.
Шкідливі речовини потрапляють в організм трьома шляхами:
1.Органи дихання.
2.Органи травлення (шлунково – кишковий тракт).
3.Через шкіру та слизові оболонки.
Слайд 3
Якими ж хімічними речовинами ми користуємось з повсяксач?
Пропоную переглянути репортаж , який підготувала ваша однокласниця Дегусар Катерина. слайд 4 ( перегляд відео-репортажу)
Учениця – журналіст.
Ми з вами перебуваємо у домівці звичайної української родини. Мета репортажу: з’ясувати, чим небезпечні побутові речовини в нашому домі. Отже, нашу екскурсію почнемо з кухні, де найбільш різних речовин. Відбираємо з них потенційно небезпечні: оцет, спирт, засоби для дезінфекції приміщення, засіб для миття посуду Перейдемо до ванної кімнати. Що ми там бачимо? Пральний порошок, мило, засоби для дезінфекції приміщень, засіб для відбілювання білизни Наступний пункт нашої зупинки – спальна кімната. Тут небезпечними можуть бути косметичні засоби та нові меблі (їх випари шкідливі)Переходимо у підсобне приміщення (гараж). Як правило, тут зберігаються каністри з бензином, фарби, розчинники, кислоти для акумуляторів, добрива, засоби для боротьби з комахами, гризунами. Окремо слід згадати домашню аптечку, в якій зберігаються ліки, медичний термометр. Саме ці засоби здатні викликати гострі та хронічні отруєння при потраплянні у органи травлення та дихання людини.
Вчитель: Отже, ми живемо у світі де дуже багато шкідливих речовин і нам потрібно знати як правильно використовувати їх щоб не нашкодити собі.
Моделювання ситуації. Відвідуємо магазин. Слайд 5
Мама дає доручення доньці купити в магазині пральний порошок, відбілювач для білизни та хліб. Донька виконує доручення, але всі куплені речі складає в один пакет.
Питання до класу: «Що дівчинка зробила неправильно?»
Таку ситуацію дуже часто бачимо в супермаркетах, коли покупці засоби побутової хімії кладуть в один кошик з продуктами харчування.
Вчитель: Слайд 6
За останні 30 років, як свідчить статистика Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) при ООН, збільшилася кількість отруєнь хімічними сполуками. За даними Всесвітньої Організації охорони здоров’я, серед летальних випадків гострих отруєнь – 17,5% реєструється серед осіб дитячого віку. Кількість летальних випадків від гострих отруєнь посідає 4-те місце у структурі дитячої смертності, поступаючись лише травмам, опікам та утопленням, і перевищує кількість смертей від дитячих інфекцій. Про це інформує Львівський міський відділ ДУ «Львівський обласний лабораторний центр МОЗ України».
Для того, щоб зрозуміти які Саме речовини входять до складу наших засобів можна або прочинати етикетку, або скористатися індикаторами для визначення рн середовища.
ОТЖЕ, пропоную разом дослідити рН середовище побутових засобів.
Дослід. Слайд 7
Інструктаж з техніки безпеки.
Пам’ятайте !
Кислоти спричиняють опіки!
Луги є їдкими!
Чим небезпечні засоби побутової хімії?
Кожен засіб побутової хімії має свою особливість. Засоби для миття ванн, виведення плям від іржі містять кислоти та луги.
Дослідити засоби, які найчастіше використовують у побуті, допоможе індикаторний папір. (У разі кислот індикаторний папір стає червоним, у розчинах лугів – синім).
Для миття кухонь використовують засоби, що містять луги, бо вони добре відмивають жироподібний бруд. Для видалення вапнякових нальотів, мильних розводів, що утворюються переважно у ванних кімнатах, використовують засоби, що містять кислоти.
Слайд 8
Ваш однокласник дослідив побутові домашні хімікати.
Учениця: На небезпечних предметах, як правило, є ось такі застережні знаки. У кожного із нас вдома є хоча б один засіб, що містить попереджуваний знак. Наприклад, у всіх нас є вдома аерозольні балончики (аерозольні фарби, лаки, піна, чи навіть дезодорант). На дезодоранті є такий попереджуваний знак: (показати знак) ,він означає що речовина може легко спалахнути. Також часто біля знаку є попереджувані слова, наприклад на аерозолі попереджуване слово ВОГНЕНЕБЕЗПЕЧНО» або «ПІД ТИСКОМ!». Його пишуть під попереджуваним знаком червоним кольором.
Виробник обов’язково має написати ЗАСТЕРЕЖЛИВІ ЗАХОДИ» , тобто правила користування .
Під час користування аерозольними балончиками КАТЕГОРИЧНО ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ:
підігрівати, розкривати аерозольні балончики, особливо біля відкритого полум’я тому що може виникнути пожежа.
Потрібно уникати потрапляння в очі та на подразнену ділянку. Не можна використовувати у харчових цілях, тощо.
підкидати або кидати з висоти навіть порожні балончики, оскільки, розбившись внизу, вони можуть спричинити також пожежу. Були випадки, що балончик від лаку для волосся довгий час знаходився на сонці, коли господиня взяла в руки, щоб скористатися – він вибухнув. І щоб не виникало таких ситуацій обов’язково треба читати етикетки.
Слайд 9
Сигнальні картки
засоби побутової хімії поділяють на на чотири групи:
Завдання: розподілити засоби в певні групи.
Я зачитую речовину, якщо вона належить до групи майже безпечних речовин ви піднімаєте зелений сигнал, вогненебезпечних, відносно безпечних - жовтий , отруйні- червоний
Слайд 10 Отже, у побуті небезпечні хімічні речовини використовують з метою покращення життя і якщо знати правила безпеки та не ігнорувати їх то буде більше користі ніж шкоди.
Але в умов конфлікту чи війни хіміки показують свої знання. Тоді ми чуємо такі фрази як « Замінували» , «Хімічна атака» тощо.
Запитання: Хто зображений на слайді? Як він пов’язаний з динамітом?
Альфред Нобель спочатку назвав свій винахід «Безпечний порох Нобеля». А через деякий час він вирішив дати йому грецьке ім’я «Динаміт», що означає сила. Ця речовина миттєво стала популярною, так як нею легко можна було керувати і використовувати в різних цілях. Нобель побудував 90 фабрик з виробництва динаміту. Спочатку він використовувався в мирних цілях для підриву шахт, будівництва доріг і знесення старих будівель, але потім, бачачи його силу і потенціал, люди почали використовувати його у військових цілях
Слайд 11
Хімічна зброя – один із видів ЗМУ, дія якої ґрунтується на використанні бойових токсичних хімічних речовин.
До них відносяться:
– фітотоксиканти.
Першу світову війну неофіційно називають війною хіміків, оскільки протягом усього конфлікту застосовувалися отруйні речовини найрізноманітнішої дії.
Бойові отруйні вечовини: хлор (1774), синильна кислота (1782), хлороціан (1802), фосген (1812), іприт (1822), хлоропікрин (1848), етилбромоацетат, хлороацетон, ксилілбромід, бензилбромід, бромоацетон, бромбензилціанід, акролеїн, сльозогінним етилбромоацетатом, амоніак, нітратна кислота, .
Слаайд 12 29 квітня - День пам’яті всіх жертв застосування хімічної зброї
Отже ми вже з вами знаємо як потрібно поводитися але бувають нещасні випади, коли потрібно надавати першу домедичну допомогу.
Пам’ятка “Перша допомога в разі потрапляння хімічних речовин на шкіру та в очі”.
1. З’ясувати, яка саме хімічна речовина спричинила опік
2. Зняти з потерпілого одяг, на який потрапила хімічна речовина.
3. Струсити сухі хімічні речовини зі шкіри.
Завдання для груп. «Складання пазлів».
Зараз я поділю вас на групи (кімнати в ZOOM). та надішлю умову для кожної групи. Ваше завдання встановити послідовність дій. Один пазл у вашому завдані буде помилком.
Група № 1.
Ви вирішили почистити ванну порошком, що містить кислоту. Раптом упаковка випадає з ваших рук, і порошок потрапляє на шкіру.
Які ваші дії?
1.Суху речовину потрібно просто струсити.
2. Місце, куди потрапила речовина, потрібно промити холодною водою.
3. Потрібно спробувати речовину на смак та з’ясувати яка це кислота.
4.Після промивання вражену ділянку обробити слабким розчином соди.
Група № 2.
Під час побілки стін вапно зі щітки потрапило в очі та на шкіру.
Які ваші дії?
1.Промити вражену ділянку шкіри або очі великою кількістю води протягом 10 – 15хв., поки не зникне милкість. Для промивання ока напір води повинен бути слабким.
2.Потрібно на вражену ділянку ока налити оцтової кислоти
3.Після промивання водою вражену ділянку шкіри обмити слабким розчином борної кислоти.
Група № 3.
Людина помилково зробила ковток із пляшки оцтової кислоти.
Які ваші дії?
1.Дати потерпілому випити 3 – 4 склянки води (Рясне питво дозволить змити зі слизових залишки оцтової кислоти)
2.Слід змусити хворого ретельно прополоскати горло.
3.Для захисту слизових покривів йому варто ковтнути трохи соняшникової олії або випити сире куряче яйце.
3.На шию і живіт прикласти холодний компрес.
4.Викрикати звоту…
5.Викликати лікаря.
Обговорення результатів, дискусія груп.
VІ. Узагальнення та Рефлексія.
Заповнюємо таблицю слайд 14
Вчитель пропонує заповнити учням оцінювальну шкалу СЛАЙД 15
В даний час у світі використовуються в промисловості, у сільському господарстві і для побутових цілей мільйони тонн токсичних речовин, у тому числі 500 речовин, що відносяться до групи СДОР — найбільш токсичних для людини. Хімічні речовини можуть використовувати як зброю проти людства, тому потрібно бути застережливими. Не вся побутова хімія приносить шкоду для людини та навколишнього середовища, якщо їх застосовувати за прямим призначенням та згідно з інструкціями й рекомендаціями щодо їх використання.