Ненаголошені голосні звуки [е], [и]. Перевірка написання ненаголошеного голосного за допомогою зміни слова і добору спільнокореневих слів (2 клас. Українська мова)
Тема: Ненаголошені голосні звуки [е], [и]. Перевірка написання ненаголошеного голосного за допомогою зміни слова і добору спільнокореневих слів (впр. 1-3, с. 15-16)
Мета: ознайомити учнів з літературною вимовою ненаголошених голосних звуків; формувати вміння щодо вимови голосних [е], [и] в коренях слів; виховувати інтерес до усної народної творчості.
Наочність: підручник, зошит.
Тип уроку: комбінований.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Хвилинка каліграфії
Пп па пе Пр Пи оп сп ап пс шп
Папір парасолька подруга посередині
Проковтнути язика — мовчати.
— Доберіть до слова папір спільнокореневе слово, що називає ознаку предмета.
— Який корінь у цих словах?
— Складіть речення зі словосполученням «проковтнути язика».
Вправи на повторення
— Запишіть слова, поділяючи їх для переносу.
Зе-бра, мав-па, ли-сток, де-ре-во, лев, ко-за, слон, лі-сок, си-джу.
— У яких словах є розбіжність між вимовою голосних звуків і букв?
(Листок, дерево, сиджу)
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми будемо спостерігати за словами з ненаголошеними голосними, у яких вимова не повністю відповідає написанню.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Робота за підручником (с. 15–16)
Вправа 1, стор.15.
— Прочитайте вірш. Про який місяць року в ньому розповідається?
— Зверніть увагу на підкреслене слово в першому реченні. У цьому слові
наголошений звук [и]. Як вимовляється цей звук?
Наголошені звуки [е], [и] вимовляються чітко, виразно: степ, крила, числа, пера.
— Прочитайте підкреслені слова в третьому реченні. У словах вербі, листочок, деньочок голосні звуки [е], [и] ненаголошені.
Ненаголошені звуки [е], [и] у вимові наближаються до [и], [е]: [веирбі], [лиесточок].
Вправа 2, стор.16.
— Прочитайте слова, запишіть їх за зразком. Підкресліть букви, якими позначені наголошені голосні звуки [е] та [и].
— Простежте, що потрібно зробити, щоб дізнатися, як правильно написати слова з ненаголошеними голосними звуками [е], [и].
Щоб дізнатися, як правильно написати слова з ненаголошеними голосними звуками [е], [и], треба змінити слова за зразком один — багато. Змінені
слова називаємо перевірними. Наприклад: земля — землі, листок — листя.
Перевірні слова — це ті слова, які допоможуть вам перевірити написання букв, що позначають ненаголошені звуки [е], [и].
V. Узагальнення й систематизація знань
Робота над скоромовками
— Прочитати вголос скоромовки, правильно вимовляючи голосні звуки.
— Які голосні у ненаголошених складах вимовляються чітко? Які — нечітко?
Босий хлопець
Сіно косить,
Роса росить
Ноги босі.
От Кіндрат, так Кіндрат!
Зуб зламав об мармелад!
Робота в парах
— Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок.
Перший місяць осені за календарем — вересень. Тихі, задумливі вересневі дні ще теплі, наче літні. Та подих осені вже відчутний у вечірній і нічній прохолоді. День народжується в осінньому серпанку, але поступово туман зникає, розсіюється. Піднімається сонечко і обігріває землю.
Алла Волкова
— Випишіть з тексту три слова з наголошеним голосним у першому складі та три слова — у другому складі. Позначте наголос.
Вибірковий диктант
— Прослухайте уважно скоромовку.
Тигренятко з тигром-татом
Тренувалися стрибати.
— Запишіть слова, в яких голосні у ненаголошених складах вимовляються нечітко. (Тигренятко, тренувалися, стрибати)
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Як вимовляються голосні звуки в наголошених складах? Наведіть приклади.
— Як вимовляються ненаголошені [е], [и]? Наведіть приклади.
VII. Домашнє завдання
С. 16, вправа 3.
— Спишіть слова, вставляючи пропущені букви. Доберіть до них перевірні.
Весло — весла; зерно — зерна, перо — пера, рибалка — риба.