Ненаголошені голосні звуки [е], [и].

Про матеріал
Ненаголошені голосні звуки [е], [и]. Перевірка написання ненаголошеного голосного за допомогою зміни слова і добору спільнокореневих слів (2 клас. Українська мова)
Перегляд файлу

Ненаголошені голосні звуки [е], [и]. Перевірка написання ненаголошеного голосного за допомогою зміни слова і добору спільнокореневих слів (2 клас. Українська мова)

Тема: Ненаголошені голосні звуки [е], [и]. Перевірка написання ненаголошеного голосного за допомогою зміни слова і добору спільнокореневих слів (впр. 1-3, с. 15-16)

 

Мета: ознайомити учнів з літературною вимовою ненаголошених голосних звуків; формувати вміння щодо вимови голосних [е], [и] в коренях слів; виховувати інтерес до усної народної творчості.

 

Наочність: підручник, зошит.

 

Тип уроку: комбінований.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

Хвилинка каліграфії

Пп па пе Пр Пи оп сп ап пс шп

 

Папір парасолька подруга посередині

 

Проковтнути язика — мовчати.

 

— Доберіть до слова папір спільнокореневе слово, що називає ознаку предмета.

 

— Який корінь у цих словах?

 

— Складіть речення зі словосполученням «проковтнути язика».

 

 

Вправи на повторення

— Запишіть слова, поділяючи їх для переносу.

 

Зе-бра, мав-па, ли-сток, де-ре-во, лев, ко-за, слон, лі-сок, си-джу.

 

— У яких словах є розбіжність між вимовою голосних звуків і букв?

 

(Листок, дерево, сиджу)

 

III. Повідомлення теми і мети уроку

 

— Сьогодні на уроці ми будемо спостерігати за словами з ненаголошеними голосними, у яких вимова не повністю відповідає написанню.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

Робота за підручником (с. 15–16)

Вправа 1, стор.15.

 

— Прочитайте вірш. Про який місяць року в ньому розповідається?

 

— Зверніть увагу на підкреслене слово в першому реченні. У цьому слові

 

наголошений звук [и]. Як вимовляється цей звук?

 

Наголошені звуки [е], [и] вимовляються чітко, виразно: степ, крила, числа, пера.

— Прочитайте підкреслені слова в третьому реченні. У словах вербі, листочок, деньочок голосні звуки [е], [и] ненаголошені.

 

Ненаголошені звуки [е], [и] у вимові наближаються до [и], [е]: [веирбі], [лиесточок].

Вправа 2, стор.16.

 

— Прочитайте слова, запишіть їх за зразком. Підкресліть букви, якими позначені наголошені голосні звуки [е] та [и].

 

— Простежте, що потрібно зробити, щоб дізнатися, як правильно написати слова з ненаголошеними голосними звуками [е], [и].

 

Щоб дізнатися, як правильно написати слова з ненаголошеними голосними звуками [е], [и], треба змінити слова за зразком один — багато. Змінені

слова називаємо перевірними. Наприклад: земля — землі, листок — листя.

 

Перевірні слова — це ті слова, які допоможуть вам перевірити написання букв, що позначають ненаголошені звуки [е], [и].

  V. Узагальнення й систематизація знань

 

Робота над скоромовками

— Прочитати вголос скоромовки, правильно вимовляючи голосні звуки.

 

— Які голосні у ненаголошених складах вимовляються чітко? Які — нечітко?

 

Босий хлопець

 

Сіно косить,

 

Роса росить

 

Ноги босі.

 

От Кіндрат, так Кіндрат!

 

Зуб зламав об мармелад!

 

Робота в парах

— Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок.

 

Перший місяць осені за календарем — вересень. Тихі, задумливі вересневі дні ще теплі, наче літні. Та подих осені вже відчутний у вечірній і нічній прохолоді. День народжується в осінньому серпанку, але поступово туман зникає, розсіюється. Піднімається сонечко і обігріває землю.

 

Алла Волкова

 

— Випишіть з тексту три слова з наголошеним голосним у першому складі та три слова — у другому складі. Позначте наголос.

 

Вибірковий диктант

— Прослухайте уважно скоромовку.

 

Тигренятко з тигром-татом

 

Тренувалися стрибати.

 

— Запишіть слова, в яких голосні у ненаголошених складах вимовляються нечітко. (Тигренятко, тренувалися, стрибати)

 

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія

 

— Як вимовляються голосні звуки в наголошених складах? Наведіть приклади.

 

— Як вимовляються ненаголошені [е], [и]? Наведіть приклади.

 

VII. Домашнє завдання

 

С. 16, вправа 3.

 

— Спишіть слова, вставляючи пропущені букви. Доберіть до них перевірні.

 

Весло — весла; зерно — зерна, перо — пера, рибалка — риба.

docx
Додано
30 березня 2019
Переглядів
8093
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку