Необрядовий фольклор. Дитячий фольклор. Жартівливі пісні.

Про матеріал
Докладний конспект відкритого уроку з предмету «Українська та зарубіжна музичні літератури» за темою: Необрядовий фольклор. Дитячий фольклор. Жартівливі пісні.
Перегляд файлу

Докладний конспект відкритого уроку з предмету «Українська та зарубіжна музичні літератури» для учнів 2/6 класу

Викладач – Соколова Л.С.

Тема уроку: Необрядовий фольклор. Дитячий фольклор. Жартівливі пісні.

Мета уроку: систематизувати знання з обрядового музичного фольклору; ознайомити учнів з новими жанрами необрядового фольклору – дитячим фольклором та жартівливими піснями; розкрити їх життєвий, практичний зміст та жанрові особливості на конкретних прикладах.

Задачі уроку:

  •    навчальна: виявити та закріпити рівень знань, вмінь та навичок учнів; засвоїти новий матеріал; систематизувати та перевірити ступінь його засвоєння.
  •    розвивальна: розвинути навчально-пізнавальні та інформаційні компетенції учнів; пам’ять; образне мислення; музичний та артистичний потенціал учнів та їх прагнення до участі у колективній творчості.
  •    виховна: виховання та формування духовного та музичного досвіду учнів, їх національну свідомість, любові до рідного краю та шанування його історичного минулого; мотивація до творчої діяльності та працьовитості.

Методи роботи: розповідь, опитування, пояснення, бесіда, створення проблемних ситуацій, робота з наочними матеріалами.

Дидактичний матеріал та обладнання: комп’ютер, проектор; презентація з ілюстраціями; фортепіано; м’яч; приклади дитячого фольклору (додаток 1); народні пісні «Сіяв мужик просо», «Дівка в сінях стояла», «Грицю, Грицю до роботи»; Л.Косенко: «Іди, іди, дощику», «Іде, іде дід»; М.Лисенко: пісня Лисички та пісня Кози з опери «Коза Дереза»; І.П. Котляревський: пісня Виборного «Ой під вишнею» з опери «Наталка Полтавка» (аудіо записи).

Тип уроку: традиційний.

Вид уроку: комбінований.

План уроку.

І. Організаційний момент: активізація уваги учнів, психологічна підготовка до навчальної діяльності (1 хвилина).

II. Актуалізація опорних знань: усне опитування, закріплення вивченого матеріалу, узагальнення здобутих знань (10 хвилин).

ІІІ. Перехід до оголошення теми, мотивація навчальної діяльності: систематизація знань, умінь та навичок, які стануть основою для вивчення нової теми (4 хвилин).

IV. Основна частина уроку. Викладення нового матеріалу: сприймання й осмислення нових знань (35 хвилин).

V. Закріплення вивченого матеріалу: осмислення нових знань за допомогою повторення нових визначень, аналізу, порівнянню, узагальнення та активізації творчого потенціалу учнів (15 хвилин).

VI. Повідомлення домашнього завдання: повідомлення домашнього завдання, пояснення його змісту (5 хвилини).

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент.

Викладач:Добрий день, дорогі учні! Нас сьогодні чекає веселий урок з жартами та піснями. Давайте спочатку швиденько повторимо, що ми з вами вже вивчили і допоможе нам в цьому наш музичний бліц-м’яч.

II. Актуалізація опорних знань.

1.БЛІЦ-ОПИТУВАННЯ з м’ячем (слайд 2).

(викладач кидає м’яч учню та задає питання, учень повинен швидко зловити, відповісти та повернути м’яч викладачу):

  1. Пісня, яку виконують в ніч перед Різдвом – колядка.
  2. Пісня, яку виконують в ніч напередодні Старого Нового року – щедрівка.
  3. Гагілка, гаївка – Пісні весняного циклу.
  4. Пісня, яку виконують звечора 6 липня на 7 липня – купальська.
  5. Бог весняного сонця – Ярило.
  6. Бог літнього сонця – Купало.
  7. Пісні, в яких оспівується збір врожаю – жниварські.
  8. Пісня, яку співає мати, готуючи дитину до сну – колискова.
  9. Маланка, Вертеп, «Коза» – це новорічні народні театральні вистави.
  10. Бояри, свати, світилки, дружки – учасники українського весілля.

2. ВИЗНАЧЕННЯ ПІСНІ:

Гра «Музичний квест»: відгадайте та складіть пісні із заплутаних тактів (слайди 3-5).

Учні: № 1 «Добрий вечір» (колядка), № 2 «Вийшли в поле косарі» (косарська), № 3 «Чи се ж тії чоботи» (весільна).

(Після визначення учні виконують пісню «Чи се ж тії чоботи», слайд 6).

3. РОЗВИТОК АСОЦІАТИВНОГО МИСЛЕННЯ

Гра в асоціації (показ ілюстрацій, слайди 7-11).

Розкажіть, спираючись на ілюстрації, які свята та обряди українського народу там відображені, пов’яжіть їх з певними піснями (учні розглядають на проекторі ілюстрації та відповідають на питання).

Учні: 1. Різдво; колядки: «Добрий вечір», «Нова радість стала». 2. Свято Івана Купала; купальські пісні: «Ой, хто в тому лісі стукає, гукає», «Заплету віночок», «Ой на Купала». 3. Щедрий вечір (Старий Новий рік); народні театральні вистави Маланка, Водіння Кози; щедрівки: «Ой сивая та і зозуленька», «Коза», «Щедрик». 4. Жнива; жниварські та косарські пісні; «Ой літає соколонько», «Вийшли в поле косарі». 5. Українське народне весілля; весільні пісні: «Чи се ж тії чоботи».

ІІІ. Перехід до оголошення теми, мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: Прослухайте пісню та поміркуйте, до якого жанру вона відноситься? (звучить пісня Л. Ревуцького «Іди, іди дощику», слайд 12).

Учні: Це дитяча закличка, пісня-гра, яку співають діти.

Вчитель: Це різновид заклички – примовка, в якій діти виражають почуття, викликані якимось явищем в житті або в природі, або, як і заклички, є своєрідним дитячим заклинанням.

Вчитель: А до якого жанру можна віднести наступну пісню: (звучить народна пісня «Сіяв мужик просо», слайд 13)

Учні: Це жартівлива пісня про настирливу сварливу жінку.

Вчитель: Так, вірно, це жартівлива пісня.

Отже, як ви вважаєте, яким пісням буде присвячено наше заняття?

Учні: Заняття буде присвячено дитячим пісням та жартівливим пісням.

Вчитель: Ви правильно визначили тему нашого заняття!

(Необрядовий фольклор. Дитячий фольклор. Жартівливі пісні. слайд 14).

IV. Основна частина уроку. Викладення нового матеріалу.

Вчитель: Всі пісні, які ми з вами вивчали, були пов’язані з певними обрядами: календарними або ж родинними. Але в народній творчості є велика кількість творів, які не пов’язані з певними ритуальними діями. Вони відносяться до необрядового фольклору. З такими творами людина зустрічається з самого народження. Це лагідна колискова пісня матусі, жартівливі забавлянки, заклички, примовки, небилиці, дражнилки, лічилки, скоромовки, мирилки, казки, оповідання, легенди, які розповідають дорослі маленькій дитині. Велика кількість їх створено самими дітьми. Всі вони відносяться до дитячого фольклору.

Таким чином, дитячий фольклор – це творчість самих дітей та твори, які виконують дорослі для дітей (слайд 15).

Сьогодні ми з вами познайомимося з деякими жанрами дитячого фольклору та спробуємо їх визначити самостійно.

Діти в усі часи любили гратися, жартувати та співати. Але гра – це не тільки дитяча забава. Як ви вважаєте, яку роль гра відіграє в житті дітей?

Учні: Гра є важливим засобом виховання дитини. Граючись, малюк пізнає світ, навчається спілкуванню з іншими, виконує побутові дії, фантазує.

Вчитель: А з якими піснями діти знайомляться з самого народження?

Учні: Це забавлянки – маленькі пісні для розвитку мовлення та моторики дитини.

Вчитель: Так, вірно. Український народ створював багато образів, в яких співіснує і реальне, і казкове. Це пісні-небилиці. Так, в пісні «Іде, іде дід, дід» Левка Ревуцького створюється образ страшного діда. Це своєрідна жартівливо-фантастична сценка, в якій діти залякують один одного. Прослухайте та порівняйте цю пісню з картиною Марії Приймаченка «Три діди», чи є між ними щось спільне (звучить пісня Л. Ревуцького «Іде, іде дід, дід», слайд 16).

Учні: В картині Марії Приймаченко зображені одразу три страшних казкових діда, які своїм виглядом ще більше посилюють враження від пісні. Їх кроки зображені вкрадливими звуками у низькому регістрі.

Вчитель: А чи знаєте ви небилиці? Розкажіть (учні розказують небилиці).

Тепер послухайте вірш та визначте його жанр і призначення (лічилка «Котилася торба з високого горба». Додаток 1, слайд 17).

Учні: Це лічилка. Її придумали, щоб визначати роль і місце у грі кожного з її учасників, наприклад, обрати ведучого або квача.

Вчитель: Так, вірно. А які ви знаєте лічилки? (учні розказують лічилки).

А чи відгадаєте ви, до якого жанру відносяться ці маленькі віршики і для чому діти так полюбляються їх розказувати? (зачитуються скоромовки, Додаток 1, слайд 18).

Учні: Це скоромовки. Вони розвивають мовлення, дикцію, чітку артикуляцію. Це весела гра, бо той, хто прагне швиденько розповісти скоромовку, часто «спотикається» чи перекручує слова.

Вчитель: Давайте проведемо конкурс з найкращого виконання відомих вам скоромовок (учні розказують скоромовки, обирається переможець).

Під час гри інколи між дітьми виникають суперечки, сварки. Так утворилися дражнили (прозивалки) – своєрідні форми самовираження, реакція на образи, жести, гримаси. Визначте, які недоліки висміюються в дражнилках (зачитуються дражнили. Додаток 1, слайд 19).

Учні: Перша дражнилка висміює боягузтво, друга – неохайність.

Вчитель: У 19 столітті жив видатний композитор Микола Лисенко. Він написав 3 опери для дітей: «Коза-Дереза», «Пан Коцький», «Зима та Весна». Для кожного героя композитор створив свою пісню-характеристику. Зараз ми послухаємо дві пісні з цієї опери: пісню Лисички та пісню Кози і спробуємо дати їм характеристики (звучать пісні з опери М.Лисенко, слайди 20-21).

Учні: Пісня «Я Коза-Дереза» (Соль-мажор) має поривчатий характер. В основі мелодії покладені скачки на кварту, які зображають стрибки кози, а акценти на першу долю – її бодання рогами. Пісня «Я Лисичка» (Фа-мажор) має танцювальний характер. В мелодії переважають плавні, гамаобразні рухи. Музика створює образ грайливої чепурної Лисички.

Вчитель: Український народ дуже полюбляє гумор та жарти. Давайте пригадаємо, в яких обрядах ми вже зустрічалися з жартами та гумором.

Учні: в новорічних обрядах водіння Кози, в Маланці; в купальських обрядах, під час весільних обрядів.

Вчитель: Так, вірно. Жартівливі пісні з’явилися дуже давно ще у творчості скоморохів (мандрівних співців та акторів часів Київської Русі). Вони виконувалися на вулицях, на вечорницях, розважальних народних зібраннях.

Як ви вважаєте, для чого народ складав такі пісні?

Учні: Народ складав такі пісні не тільки, тому що це було весело, але й для того, щоб показати певні недоліки в характерах або поведінці людей і допомогти їх позбутися.

Вчитель: А які саме недоліки можна висміювати в жартівливих піснях?

Учні: В них висміюються боязкі, неуважні, жадібні, ліниві, вперті люди.

(поняття «жартівливі пісні» - пісні, в яких у гумористичній формі відображаються різноманітні життєві явища та стосунки людей, слайд 22).

Вчитель: Вірно. Зараз ми послухаємо відому жартівливу пісню «Ой, під вишнею, під черешнею» та спробуємо визначити, що висміюється в цій пісні та які її музичні особливості. (звучить пісня Виборного «Ой під вишнею» з опери «Наталка Полтавка» І.П. Котляревського, Додаток 2, сторінка 1, слайд 23).

Учні: Пісня побудована у вигляді діалогу старого багатого діда та молодої дівчини, якій не потрібні його подарунки. В ній висміюється залицяння діда до вродливої дівчини та засуджується шлюб та сімейне життя за гроші без любові. Пісня написана в Соль-мажорі, має танцювальний характер.

Вчитель: Послухайте та проаналізуйте пісню «Грицю, Грицю до роботи» (звучить пісня «Грицю, Грицю до роботи», Додаток 2, сторінка 2, слайд 24).

Учні: У пісні «Грицю, Грицю, до роботи» зображена картина ледачого хлопця, який постійно знаходить відмовки, щоб нічого не роботи. Але в кінці пісні він отримує результат своїх лінощів – такого хлопця ніхто не любить.

Вчитель: В чому полягає ідея пісні?

Учні: Ідеєю пісні є засудження ліні та залучення до роботи. Пісня написана у Мі-бемоль-мажорі, танцювального характеру.

Вчитель: А на якого героя відомого мультфільму схожий Гриць?

Учні: Це Антошка, який нічого не робив, тому на обід нічого і не отримав.

Вчитель: Зараз ми прослухаємо та проаналізуємо пісню «Дівка в сінях стояла» (звучить пісня «Дівка в сінях стояла», Додаток 2, сторінка 3,слайд 25).

Учні: Це гумористична сценка між дотепною дівчиною та парубком-боягузом, який під різним приводом не хоче йти на побачення. Такий боягуз дівчині не потрібен. Пісня написана в Фа-мажорі, має швидкий темп.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Вчитель: З якими жанрами дитячого фольклору ви познайомилися?

(діти перелічують назви жанрів дитячого фольклору).

Виправте помилки у визначеннях, встановивши правильну відповідність між поняттям та його визначенням (учні визначають відповідність, слайд 26).

Вчитель: Відгадайте, до якого жанру дитячого фольклору відносяться ці вірші (зачитуються вірші, Додаток 1, слайд 27).

Учні: Перший – примовка; другий – небилиця; третій – скоромовка.

Вчитель: Ви прослухали 3 жартівливі пісні. Що поєднує всі ці пісні?

Учні: Жартівливі пісні мають веселий, танцювальний характер, куплетну будову, мажорний лад, чіткий ритм. Побудовані у формі діалогу між героями. В кожній цій пісні висміюються та засуджуються різні людські недоліки.

Вчитель: Пов’яжіть картини з відомими вам піснями (слайд 28).

Учні: Картина Марії Приймаченко «Лежебока ліг під яблунею» можна віднести до пісні «Грицю, Грицю до роботи». Як і в пісні хлопець на картині ледачий. Він лежить і чекає, коли яблука самі впадуть йому до рота. Картину Олени Поліщук можна віднести до пісні «Ой під вишнею». На ній зображений старий дід, який залицяється до молодої дівчини, а вона його слухати не хоче.

Вчитель: Давайте проведемо конкурс з найкращого дуетного виконання пісень: «Ой, під вишнею» та «Грицю, Грицю до роботи». Для виконання партій головних героїв оберемо солістів. (виконуються пісні, обираються переможці).

VI. Повідомлення домашнього завдання.

  1. Вивчить пісні: «Ой під вишнею», «Грицю», «Дівка в сінях стояла».
  2. Підберіть та виконайте на вибір зразки дитячого фольклору з подальшим визначенням їх іншими учнями на уроці (слайд 29).

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1. Глазовий П.П. Сміхологія. Сатира і гумор / П.П. Глазовий. – Київ: Дніпро: 1982. – 278 с.
  2. «Дзиґа». Українські дитячі й молодечі народні ігри та розваги / Композиція П.Г. Черемського; укладачі: В.І. Семеренський, П.Г. Черемський. – Харків: Друк, 1999. – 528.
  3. Іваницький А.І. Український музичний фольклор. Підручник для вищих учбових закладів / А. І. Іваницький. – Вінниця: НОВА КНИГА, 2004. – 320 с.
  4. Український дитячий фольклор / Вступ. ст. В. Бойка. – К.: Вид-во АН УРСР, 1962. – 247 с.
  5. Українські народні пісні з нотами. Засвічу свічку восковую / Упорядник Г. Ганзбург; Худож.-оформлювачі Б. П. Бублик, С. І. Правдюк. – Харків: Фоліо, 2002. – 286 с. – (Перлини української культури).
  6. Ягупов В.В. Педагогіка: Навчальний посібник. – Київ: Либідь, 2002. – 560 с.

СПИСОК ВИКОРИСТАНОГО ІЛЮСТРАТИВНОГО МАТЕРІАЛУ

Ілюстративний матеріал використаний з відкритих інтернет-джерел

(номер ілюстрації зі списку співпадає з її номером у презентації):

  1. Чижевський Ярослав. Різдво. URL: https://kontent-ua.com/2018/01/rizdvyani-diva-v-kartinakh-ukraïnskikh/
  2. Крайківський Юліан. Святовечірний дідух. URL: https://mala.storinka.org/старовинні-листівки-на-різдво.html
  3. Проців Вікторія. Свята вечеря. URL: https://kontent-ua.com/2018/01/rizdvyani-diva-v-kartinakh-ukraïnskikh/
  4. Зеленченко Тетяна. Свято Купала. URL: http://ukrainka.org.ua/node/6565
  5. Картина невідомого автора. URL: https://www.liveinternet.ru/community/1594513/post36267358/
  6. Меланка. Фото Г. Артемової. URL: http://journal.foto.ua/gallery/fotoreportazh-gery-artemoj-prazdnik-melanki-v-kosmache.html
  7. Зеленченко Тетяна. Маланка. URL: http://ukrainka.org.ua/node/6565
  8. Попінова Галіна. Свято врожаю. Обжинки. URL: https://arts.in.ua/artists/GalinaPopinova/w/33742/
  9. Зеленченко Тетяна. Жнива. URL: http://ukrainka.org.ua/node/6565
  10. Гончар Іван. Весільні традиційні обряди. URL: https://boryviter.etnoua.info/novyny/ivan-honchar-halereya-tvoriv/
  11. Онацько Михайло. Весілля на Полтавщині. URL: https://www.dolesko.com/Vesiillya-na-Poltavschinii-Mihajlo-Onac-ko.html
  12. Тульчевська Г. Ілюстрація до пісні «Іди, іди, дощику» // «Вийди, вийди сонечко». Українські народні пісні для дітей / Упор. В. Турбовський. – Київ: Музична Україна. – С. 41.
  13. Ілюстрація до пісні «Сіяв мужик просо». URL: http://musicgeo.blogspot.com/2015/11/blog-post.html
  14. Приймаченко Марія. Три діди. URL: http://ukrmystetstvo.blogspot.com/2012/07/blog-post_9.html
  15. Лопухова С. Ілюстрація до дражнилок. URL: https://mala.storinka.org/дражнилки-про-василя.html
  16. Тульчевська Г. Ілюстрація до пісні «Я коза ярая» // «Вийди, вийди сонечко». Українські народні пісні для дітей / Упор. В. Турбовський. – Київ: Музична Україна. – С. 23.
  17. Фото з постанови опери М. Лисенко «Коза Дереза» URL: // https://www.teatr.volyn.ua/performance/73
  18. Проців Вікторія. Одарка і Остап. URL: http://veselahata.com/2012/04/10/ukrainskaya-xudozhnica-viktoriya-prociv/
  19. Приймаченко Марія. Звірячий цирк. URL: http://ukrmystetstvo.blogspot.com/2012/07/blog-post_9.html
  20. Приймаченко Марія. Лежебока ліг під яблунею. URL: http://ukrmystetstvo.blogspot.com/2012/07/blog-post_9.html
  21. Поліщук Олена. Ой під вишнею, під черешнею». URL: http://04744.info/fotogalereya/kartyny-oleny-polishchuk/kartyna-oleny-polishchuk-37-242

 

 

1

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Кондратович Наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бургар Ельвіра Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Шафран Марія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
22 лютого 2020
Переглядів
3890
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку