Конспект уроку історії для 6-го класу
Тема. Неоліт
Мета: характеризувати форми господарювання людини в неоліті; порівнювати привласнювальні та відтворювальні форми господарювання; застосовувати та пояснювати на прикладах терміни й поняття «неоліт», «енеоліт», «привласнювальне господарство», «відтворювальне господарство», «неолітична революція», «ремесло», «кераміка»; розвивати вміння характеристики й порівняння історичних явищ; виховувати інтерес до історичного минулого людства.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, презентація
Теоретична розминка. Два або три учні виходять до дошки, клас ставить їм запитання за вивченим матеріалом.
ІІІ. Мотивація
На слайді зашифровано теми минулих укроків і тема сьогоднішнього уроку (палеолі, мезоліт, неоліт) (Прийом семантизації збудження інтересу завдяки розкриттю смислового значення слова, назви)
IV. Актуалізація
Діти розказують, що вони вже знають з нової теми, та що можуть дізнатися.
V. Вивчення нового матеріалу:
Розповідь учителя
Близько 10 тис. років тому в житті людей відбулися великі зміни. Вони навчилися вирощувати рослини та розводити свійських тварин, виготовляти посуд і тканину.
Уперше це відбулося на території Близького Сходу та Північної Африки в регіоні, який називають Родючим півмісяцем. Це землі з теплим кліматом, де протікають повноводні річки Тигр, Євфрат і Ніл. Тут можна було вирощувати по два врожаї на рік і завжди мати достатньо їжі. Історична доба, за якої це відбулося, має назву неоліт (у перекладі із грецької - новий камінь).
Первісна людина почала не тільки брати в природи, але й відновлювати її багатства. Відбувся перехід до відтворювального господарства.
Люди давно помітили, що зерна рослин, які потрапляли в ґрунт,згодом проростали. Також вони зрозуміли, що маленьких звірят, знайдених під час полювання, не слід убивати. Люди почали свідомо сіяти зерно та приручати й розводити тварин. Крім собак і свиней, люди приручили кіз та овець, а дещо пізніше - корів і волів. Так поступово в неоліті первісні люди перейшли від збиральництва й полювання до землеробства та скотарства, тобто від привласнювальних методів господарювання до відтворювальних. Цей перехід назвали неолітичною революцією.
Що було головним досягненням доби неоліту?
Коментоване читання с 24
Робота з термінами та поняттями
Ремесло - ручне виготовлення знарядь праці, речей повсякденного вжитку.
Гончарство – виготовлення посуду з глини з подальшим його опаленням вогнем.
Кераміка - вироби з випаленої глини.
Люди доби неоліту перейшли до осілого способу життя. Вони почали жити в поселеннях і вирощувати рослини. Поселення розміщували на височинах поблизу річок. На півдні будинки зводили з висушеної на сонці цегли, яку виготовляли із суміші глини й соломи, а на півночі - із лози, обмазаної глиною. На півдні плоскі дахи робили із гілок і вогкої землі, а на півночі - із соломи.
Найвідомішими дослідженими поселеннями доби неоліту є Чатал-Хююк (сучасна Туреччина) та Єрихон (Палестина). На території України добі неоліту відповідає бугодністровська археологічна культура.
Чому люди доби неоліту вели осілий спосіб життя?
Висновки
X-V тис. до н. е. археологічна наука виділяє як добу неоліту. Вона розпочалася на території Близького Сходу та Північної Африки.
Головними особливостями доби неоліту стали перехід до відтворювального господарства, винайдення гончарства та ткацтва.
У добу неоліту з'явилися перші постійні поселення.
VІ. Узагальнення:
А ткацтво
Б ливарство
В ковальство
Г рибальство
2. Зіставте назви періодів з основними здобутками людей:
1.Палеоліт А. перехід від відтворювальних до привласнюючих форм
господарства
2. Мезоліт Б. Уміння користуватися вогнем
3. Неоліт В. Поява лука і стріл.
3. Зіставте термінами та поняття
1.Ремесло А. виготовлення посуду з глини з подальшим його опаленням
вогнем
2. Гончарство Б. вироби з випаленої глини.
3. Кераміка В. ручне виготовлення знарядь праці, речей повсякденного
вжитку.
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
«Незакінчене речення»
VІІІ Домашнє завдання
ДЗ параграф 7