НВК « ЗОШ I-III ст. – ліцей » с. Зимне
Підготувала
вчитель початкових класів
Костюк Тетяна Володимирівна
Вступ
Українська мова в початковій школі є однією з найважливіших дисциплін, оскільки від – засвоєння саме цього курсу залежить ступінь опанування іншими навчальними предметами.
Пропонований посібник має на меті допомогти вчителю молодших класів у доборі, урізноманітненні навчальних завдань з рідної мови, необхідних для засвоєння і закріплення знань і умінь учнів. Основу посібника складають різні види диктантів. Крім традиційних – словникових, пояснювальних, творчих, само диктантів – подані й нові ефективні різновиди.
Дубль – диктант передбачає вміння учнів добирати слова з тією самою орфограмою ( орфографічний дубль – диктант) або пунктограмою ( пунктуаційний дубль – диктант).
« Німий» диктант доречний при вивченні орфоепічних тем, а також з метою активізації діяльності учнів на уроці. Учитель демонструє ілюстрації, на яких зображені різноманітні предмети, відомі особистості тощо. Учні записують побачене.
Програмований диктант дозволяє економити час. На дошці записують цифри, що відповідають певній лінгвістичній характеристиці. Згодом учитель диктує слова, речення, а учні пишуть відповідну цифру. Потім перевіряється відповідь – цифровий код.
Лінгвістичний «волейбол». Учитель «кидає м’яч», при цьому даючи дитині конкретне завдання. Учень «відбиває м’яч»,називаючи слово – відповідь. Це ефективний вид роботи при вивченні синонімів, антонімів, орфографічних тем.
Фізкультхвилинки, на відміну від традиційних, не лише перепочинок, а й навчання. Виконуючи різноманітні рухи, учні таким чином демонструють своє розуміння теми уроку. Неправильний рух свідчить про помилку. Різновиди фізкультхвилинок – лексична, пантонімічна, орфографічна.
Матеріали даного посібника допоможуть учителям розвивати мислення, творчі здібності учнів, формуватимуть практичні навички в оволодінні мовою, виховуватимуть любов до рідного слова.
Дієслово
Позначте орфограму « Не з дієсловами ». У яких ситуаціях ви б використали подані прислів’я ?
2.Фразеологічна хвилинка
Запишіть 2 – 3 фразеологічних зворотів, де б вживалися дієслова з не. Введіть подані фразеологізми в речення.
( не чути ніг під собою; не знаходити собі місця; не має Бога в серці;…)
3. Фразеологічна хвилинка
Відтворіть пропущені дієслова. Поясніть значення фразеологізмів у реченні.
Комар носа …, ні за холодну воду …, палець об палець ….
4. Лінгвістична задача
Уявіть себе учасником гуртка « Культура спілкування » і доведіть не правильність даних тверджень. Яка частина мови допоможе правильно сформулювати побажання? Запишіть речення правильно, доповніть власними прикладами :
5. « Німий » диктант
Підготовлений учень демонструє фокус ( пантоміму). Учні записують за його рухами зв’язний текст, вживаючи дієслова теперішнього часу. Що вносять у текст ці слова?
6. Творча робота
Напишіть твір на тему « На уроці », вживаючи лише дієслова. Чому цей текст буде не зрозумілим ?
7. Сконструюйте речення :
8. Творча робота
Доведіть, що перед вами зв’язний текст. Дайте йому заголовок. Сформулюйте правило « Правопис не з дієсловами ».
( Не ) беріть книгу брудними руками. Коли гортаєте сторінки, ( не ) слиньте пальців, (не ) загинайте ріжків. ( не ) малюйте і нічого (не ) пишіть на книзі. ( Не) вставляйте між сторінками ручку, олівець або лінійку – від цього книга псується. ( Не ) кладіть книгу де попало. Бережіть книгу, бо вона для вас – найкращий друг і порадник.
9. Антонімічна хвилинка
Запишіть дієслова – антоніми.
Наприклад, будувати- руйнувати.
10. Розподільний диктант
З поданих прислів’їв випишіть дієслова у три колонки:
Дощ іде не там, де ждуть, а там, де жнуть, не там, де просять, а там, де косять. Не плач, як загубиш, а радій, як знайдеш.
11. Клоуз – тест
Доповніть речення:
12. Самодиктант
Запишіть по пам’яті 5 – 6 прислів’їв, де були б дієслова з не.
13. Диктант – недомовка
У коробці торохтіла:
- Ні в неділю, ані в будень
З дітьми гратися … ( не будем ).
О. Сенатович
Дніпро перебреде.
Та як пішов – ш не прийшов,
Нема кота ніде.
А ти ніколи не хвались,
Коли не можеш - … ( не берись).
П. Воронько
Та й скаче,
Затуляється лапками
Та й плаче:
Усі ж бо я та й городи
Обійшов.
Ніде ж бо я капустинки … ( не знайшов ).
14. Гра « Що як робиться? »
Закінчіть речення:
15.Диктант – переробка
Учитель звертається до дітей: « Я зараз прочитаю вам вірш, в якому багато дієслів. Ви запишете ці дієслова, але не так, як вони звучать у вірші, а щоб вони відповідали на питання що робить? ».
Автобуси сплять уночі за рікою,
Автобусам треба хоч трохи спокою,
Колеса набігались, руль навертівся,
Настукались двері, мотор напихтівся.
Втомились машини, втомились шофери,
Та ранній світанок вже стукає в двері.
В. Вікторов
16. Гра « Хто більше »
Клас ділиться на дві команди. Одна команда придумує дієслова, які закінчуються на -ться, а інша – на -шся. На всю роботу відводиться не більше двох хвилин.
17. Програмований диктант
Визначте і запишіть код – рід поданих іменників ( 1 – чоловічий рід, 2 – жіночий рід, 3 – середній рід)
Скрипка, корінь, село, година, ялинка, мова, шпак, очерет, сало, сніг, цукор, мило.
Код: 213222113113
Іменник
Підкресліть « зайве » слово. Свій вибір обґрунтуйте.
Постав імена та по батькові всіх учителів, котрі тебе навчають, у кличному відмінку. Запиши питання, яке б ти хотів задати кожному з них. Запиши очікувану відповідь. Спробуй задати ці питання насправді. Чи добре знаєш ти своїх учителів?
Якщо іменник чоловічого роду – підніміть руки вгору, жіночого роду – розведіть їх у сторони, середнього роду – присядьте.
Щастя, щока, долоня, степ, вухо, рушник, біль, тополя, серце, ніч, яйце, пальто, костюм, ворона, шишкар, ластів’я, дятел, малина, молоко, капелюх.
Спіймати « м’яч », назвавши антоніми до слів:
Перемога, закінчення, холоднеча, заперечення, темрява.
5. Самодиктант – фентезі
Яке ім’я ти хотів ( хотіла ) б мати? Чому? Запиши пестливі форми цього імені, постав їх у кличному відмінку. Поміркуй, кому з однокласників, на твою думку, личило б твоє ім’я? Чому? Утвори всі можливі форми імені, постав їх у кличному відмінку.
Запишіть до поданих іменників – синоніми.
Ледар - …, ворота - …, базар - …, літера - ….
7. Музична пауза
Придумайте і запишіть «музичні» слова – такі, в яких є сполучення букв, що відповідають назвам нот.
( ведмідь, редиска, фабрика, цибуля, сіль, береза, валянок, директор, каструля, помідор, сідло, асфальт, крейд
Прикметник
1. Аукціон
Учні почергово називають прислів’я, в яких є прикметники.
2. Граматична хвилинка
Виправте помилки, із двома словосполученнями складіть і запишіть речення.
У сусідній селі, у синій морі, в останній ряду, в осінній лісі, ранній весною, житній хліба, літній ранку, вечірній зірки.
3. Самодиктант
Запишіть якомога більше прикметників, які пишуться з префіксом пре-. Складіть з ними речення.
4. Синонімічна хвилинка
Запишіть прикметники – синоніми.
Безмежний - … , старий - … .
5.Антонімічна хвилинка
Запишіть прислів’я. замість крапок вставте антонімічні прикметники.
6.Диктант – альтернатива
Пр( е, и )мудритися, пр(е, и)мудрий, пр(е, и)красити, пр(е, и)красний, пр(е,и)бирати, пр(е, и)бідний, пр(е, и)збіднюватися, пр(е, и)дорожній, пр(е, и)білий.
7. Диктант – недомовка
Сірі вуха і хвости.
Попросились ночувати,
Дитинчат …( приколихати).
Ти по бігу усіх переміг!
- Ну, спочатку я , значить, побіг,
Ну, а потім я, значить, … ( прибіг).
Г. Бойко
З нашого подвір’я.
А у лісі тому
Є глибока …( прірва).
Л. Андрієнко
По дорогах годить лютий.
Бородища його сива
Землю снігом…( притрусила).
Л. Куліш
8. Диктант із завданням
Пригадайте як визначається рід і число прикметників. Підкресліть прикметники, визначте рід і число.
Це було зимового вечора. Рожеве сонце сховалось за обрій. Заіскрився пухнастий сніговий килим. Стало тихо. Замерехтіли зорі у глибокому небі. Раптом з півночі насунула чорна хмара. Потемнів сніг. Великі сніжинки тихо лягали на сонну землю.
За В.Сухомлинським
9.« Німий» диктант
Учитель показує картку з написаним іменником, учні утворюють і записують прикметники чоловічого, жіночого і середнього роду.
10. Прикметникова хвилинка
Доберіть якомога більше прикметників до слів:
Вітер, мама, весна, барвінок, місяць, народ.
11. Диктант – вікторина
( Під мокрим)
( Скрипічним)
12.Фізкультхвилинка
Якщо у слові пишемо префікс при - - підніміть руки вгору, якщо пишемо префікс пре - , розведіть їх у сторони, якщо прі- , присядьте.
13. Гарний ( прикметниковий) диктант
а) Дібрати прикметники до слова. Учень диктує прикметники, які можна дібрати до іменника.
б) Учні добирають прикметники до іменників, що диктує вчитель, пояснюючи при цьому всі орфограми і у прикметниках, і у іменниках.
За створеними словами чи словосполученнями можна скласти текст – опис, просто текст, вірш.
Фонетика. Орфографія. Орфоепія.
1.Назви швидко
Гру починає учитель. Він називає слово з ненаголошеним голосним ( правопис якого можна перевірити за допомогою наголосу) в корені слова і кидає м’яч дитині. Та ловить м’яч, називає перевірне слово і сама стає ведучим. Якщо фотона не може правильно назвати перевірне слово, то м’яч повертається до учителя і він, повторивши те саме слово, кидає його іншому гравцеві.
2.Намалюй двоповерховий будинок
На першому поверсі « поселіть» глухі приголосні, а на другому – дзвінкі. Якщо приголосний не має пари, нехай « квартира » залишається порожньо
3.« Німий » диктант
Учитель показує картки з малюнками. Завдання учнів – записати слова, зображені на них, поставити наголос.
Кропива, дрова, сантиметр, олень, шофер, столяр.
4.Лінгвістичний волейбол
Учитель читає слова х ненаголошеними е, и, о в коренях слів. Учні записують або називають усно перевірні слова.
Степи, лисиця, голубка, левеня, небеса, число, стежинка.
5.Альтернатива
Перепишіть, вибравши потрібні літери.
Мебл(о/ьо/йо)ваний, л(о/ьо/йо)н, л(о/ьо/йо)х, буль(о/ьо/йо)н, батал(о/ьо/йо)н, л(о/ьо/йо)тчик, міл(о/ьо/йо)н, кол(о/ьо/йо)ри, опен(о/ьо/йо)ки, дол(о/ьо/йо)ня, кол(о/ьо/йо)дязь.
6.«Хоровий» ( оркестр)
« Диригент» називає слово, а «хор» записує його, коментуючи. «Диригент» називає правила, а хор «соло» підбирає слова. Потім всі слова «проспівуються»хором – коментуються.
7.Аналітичний
Проводиться у процесі ознайомлення, вивчення та закріплення матеріалу.
Залежно від віку дітей добираються 5 15 слів, у яких учні допустили найбільше помилок, слова групуються учнями за орфограмами, і вони пояснюють, де і чому було допущено помилку, добираючи відповідну схему – опору, правило, яке треба знати, щоб не допускати помилок у відповідному випадку
Слово. Значення слова. Будова слова
1. Творчий диктант
Додайте до кожного слова якомога більше префіксів.
Робити, твердити, дати, лити, малювати, співати.
2.Графічний диктант
Учитель читає слова, учні малюють схеми слів.
Беззубий, школяр, лісовичок, грибний, розказати, пролісок, сестричка, гайок.
3.Альтернатива
Спишіть, добираючи потрібні букви.
З/сдоровий, з/звеселяти, з/схопити, з/сбути, з/справити, з/срозуміти.
4.Диктант – недомовка
на час твої крила,
тоді б мене людська воля
нічим не …( спинила).
С. Афанасьєв
Міла мило з рук не змила,
Мама милила уміло,
Мама з Міли мило …( змила).
Г. Бойко
У бібліотеку
І тепер у ранній час
Чи в обідню …( спеку).
С. Жупанин
І пушать од квасу щоки,
І пашить морквяний ніс,
Що в городі влітку … ( зріс).
Г. Демченко
5.Програмований диктант
Запишіть код – 1 – слова, де « роз », « без » є префіксами, а 2 – частинами кореня.
Безболісний, безодня, безпека, безділля, безсоння, безсилий, безчестя, безлюддя, розбишака, розум, розбіг, розмова.
6.З миру по нитці…
Взявши від кожного слова якусь одну частину – корінь, суфікс, префікс або закінчення, утворіть нове слово.
7.Складаночка
Утворіть нові слова, використавши такі частини:
8.Незнайкові пустощі
Незнайкові потрібно було придумати речення, в якому щось би до чогось приєднувалося. Щоб нас розвеселити, він написав таке:
Петрик пригвинтив Сірка до паркану, пришив шпаківню до дерева, приклеїв кишеню, прив’язав гвинт, а малюнок прибив у зошит.
Виправте помилки, які допустив Незнайко і запишіть текст правильно.
9.Родичі – не родичі
Випишіть з кожного ряду тільки споріднені слова.
10.Доберіть хвіст до голови
У лівому рядочку записані початки прислів’їв , у правому – закінчення. З’єднайте їх правильно.
Чи так, чи інак,… та купила порося.
Щоб рибу їсти, … то не сиди на печі.
Праця чоловіка годує,… тільки небо коптить.
Без діла жить,… тому їсти нема що.
Хто ледащо,… треба в воду лізти.
Хочеш їсти калачі,… а не буде з риби рак.
Не мала баба клопоту… а лінь марнує.
11.Зайві літери
На дошці записані слова із зайвими літерами. Перед початком гри – змагання дітям читається зачин:
Заскочили в слова незвані гості,
Заплутали їх зміст-хоч сядь та й плач.
Та краще придивись уважно й спробуй,
Хто завжди був тут, угадай.
А потім пропонується викинути зайві літери і записати отримані слова із буквосполученнями йо, ьо. Переможе той, хто першим і без помилок запише всі слова.
Подозьоб, вйог, коро льотчик, пароньок, дойодак, бйоржик, сольозар, піт бульйон.
12.Диктант « відгадайка»
Учитель називає лексичне значення слів, а діти записують самі слова. Якщо слово вгадати не вдається, то замість нього ставиться знак питання.
( черв’як).
( п’єш).
( м’який).
13.Самодиктант
Учень пише знайомий текст з пам’яті ( за вибором вчителя чи за власним). Перед цим визначаються заголовки текстів для попереднього повторення чи ознайомлення вдома.
14.Поетичний
а) Дається блок диктант слів – рим до вірша на 2 – 3 куплети. Діти мають скласти вірш. Записується ось так:
Тут вірш дописується дітьми |
зима нема хутенько швиденько каталися сміялися. |
Наприклад, так:
Ой, весела в нас зима!
Веселішої нема.
Ми взяли санки хутенько
І на гірку всі швиденько.
Гралися, каталися,
весело сміялися!
б) Треба дібрати слово – риму до початку рядка вірша:
Падав білий – білий… На доріжки, на… Дуже був… І такий… Мережані… Прикрасили… Бабу снігову… Ніс –морквину… Я стою й … Ну й гарна ж… |
(сніг)
(поріг) (біленький) (легенький) (сніжинки) (ялинки) (зліпили)
(встромили) (дивлюся) (бабуся). |
в) Вчитель читає вірш, а учні записують ті слова, що він пропустив, відгадуючи їх за змістом і римуванням.
15. «Ти-мені, я – тобі»
Учні працюють у парі. Перший називає орфограму, другий придумує слово до неї, потім другий задає орфограму – перший добирає слова. Перевірка – за бажанням.
Можна навпаки – перший називає слово, а другий коментує написання. Другий називає слово – перший коментує написання.
Речення
1. Гра « Збери прислів’я»
На |
не |
слово |
а |
не |
грубе |
ласкаве |
за |
кидайся, |
гнівайся. |
На ласкаве слово не кидайся, а за грубе не гнівайся.
2. Переплутанка
Поєднати словосполучення за допомогою сполучників а, але.
3.Диктант із завданням
Запишіть речення. Визначте типи речень за метою висловлювання.
4.Переставлянка
Переставити речення так, щоб утворилося оповідання. Дібрати до нього заголовок.
За В. Чухлібом
Прислівник
1.Антонімічна хвилинка
Замінити стійкі сполучення антонімічними прислівниками.
2.Синонімічна хвилинка
Назвати серед синонімів зайве слово. Дібрати ще синонім.
3.Добери хвіст до голови
4.Диктант – вікторина
5.Анаграма
6. « Упіймай прислівник»
хто невтомно ниву засіває.
Л. Дмитренко
шепочеться осока.
Т. Шевченко
Спить зачарований ліс.
Народна творчість
Внизу кипіла хвиля.
І. Нечуй - Левицький
7. Альтернатива
Числівник
1.Диктант – вікторина
2.Ребуси
100лиця, 7я, мі100, о3мав, жор100кий, 3буна, 100ляр, ві3на, пі2л, ві3ла, с3бав, ви3,г1а.
3.Аукціон
а) учні почергово називають прислів’я, в яких є числівники;
б) учні почергово називають назви українських народних пісень, де є числівники.
Впишіть у фразеологізми потрібні числівники. Визначте їх відмінок.
6.Граматичний дубль – диктант
Запишіть числівники у тій самій формі: шестеро, п’ятьома, двадцятьох, шістдесяти семи, п’ятдесятьом. Узгодьте ці числівники з іменниками.
Література
1.Аксьонова Л. В., Гридіна В. Т. Чарівний барвінок: Хрестоматія з усної народної творчості. 1-5 класи. - Донецьк, 2004.
2.Білоус Д. Диво калинове.-Л., 1984.
3. Бойко Грицько. Веселики, вірші, скоромовки. – К., 1995.
4. Буряк Г. Ф. Слово – диво: вправи, завдання, диктанти з української мови. – К., 1994.
5.Виручалочка. Довідник – порадник для учнів початкових класів. / Упоряди. І. Січовик. – К., 2002.
6. Кабанова Л. В. Ігри на уроках – засіб підвищення якості навчання . – К., 2005.
7.Рудницька О. Нетрадиційні завдання з української мови. –Т., 2006.
8.Січовик І. Весела школа. –К., 1995.