Урок №
«Вечорниці у світлиці»
Тема. Способи утворення солей.
Мета: закріпити і поглибити знання про хімічні властивості класів неорганічних сполук на прикладі утворення середніх солей; розширити поняття про середні солі, з’ясувати способи їх добування; прививати любов до традицій рідного народу; розвивати уміння порівнювати та систематизувати, активно працювати на уроці; виховувати акуратність у роботі, самостійність, уяву про негативний вплив деяких речовин класу солей на навколишнє середовище, організм людини; виховувати компетентно - орієнтовану особистість.
Тип урок: поглиблення і систематизація знань у формі вечорниць.
Форми роботи: розповідь вчителя, інформації учнів, самоперевірка, взаємоперевірка, робота з підручником, робота в гуртах, робота в парах, самостійна робота;
Ігрові моменти: «Оглядини», «Бій за калету», «Небилиці у світлиці», «Перегуки», «Парування», «Перепочинок», «Гаманці й карбованці», «Подарунок».
Обладнання: Інтерактивна дошка, періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, зразки солей як демонстраційний матеріал, таблиця «Генетичний зв’язок», ПК, підручник, таблиці, роздатковий матеріал, «довіднички».
Хід уроку
І. Організація класу (клас прикрашений у новорічному стилі)
1) Вітання.
Вітаю, парубки й дівчата!
Вас бачити я дуже рада.
Цією дниною погожою
На вечорниці вас запрошую.
В світлиці дух вита святковий
І хвої запах ялинковий,
Святий Андрій вже на порозі
І Миколай уже в дорозі.
Сьогодні перші вечорниці
У цій прикрашеній світлиці.
2) Налаштування гарного настрою
Подивіться: на столі
Диво-дерево стоїть!
Та сумна ялинка наша.
Хто і чим її прикрасить?
Яблука – це задоволення,
Бублики – розчарування,
А горіхи – важко дуже…
То ж готуй прикраси, друже!
- На прикінці уроку прикрасьте ялинку тим, що буде відповідати вашому настрою.
ІІ. Мотивація. Історична довідка.
Учень. На порозі Новий рік. Але ще задовго до його святкування українські парубки та дівчата починали готувати святковий настрій. Так, на передодні Святого Андрія молодь збиралася на Андріївські вечорниці. Сьогодні саме канун свята.
Вчитель. Отже, сьогоднішній наш урок буде пронизаний святковим настроєм, та міцно пов’язаний з народознавством. А нагородою за гарну роботу буде гаманець, повний карбованців, які ви будете отримувати під час сьогоднішніх Андріївських вечорниць, і які потім можна буде використати на наступних вечорницях.
ІІІ. Перевірка домашньго завдання:
Вчитель. Але, як до будь-якого свята, так і до вечорниць, треба було готуватися заздалегідь. Так, наприклад, наші прабабусі, коли були ще молодими дівчатами, півдня ротом носили воду, щоб потім випекти «Калету». Було і у вас своє домашнє завдання, хай і не таке своєрідне. Давайте оцінимо самі свою власну роботу, порівнявши зі зразком на диво-дошці.
K2O + NaOH →
HNO3 + NaOH → NaNO3 + Н2О
FeSO4 + 2NaOH → Na2SO4 + Fe(OH)2
CaO + NaOH →
SO3 + 2NaOH → Na2SO4 + Н2О
IV. Актуалізація знань.
Вчитель. А ще парубки та дівчата заздалегідь намагалися знайти собі пару, щоб разом йти на вечорниці.
Отже, зараз і ми проведемо «Оглядини», де кожен буде намагатися продемонструвати себе.
«Оглядини»
(бліц-опитування)
Вчитель. Ой, і гарно ж всі відповідали! Думаю, один одного встигли оцінити. Можна й на вечорниці йти! А які ж вечорниці без «Калити»?! Саме з бою за «Калету» і починалися вони всі. Почнемо й ми з цього. Отже,
«Бій за «Калету» »
(загадки, які відкривають тему)
Разом – страви апетитні. (Сіль, NaCl)
Допомагає провести урок. (Крейда,CaCO3)
Требя оцтом щось залити. (Сода, Na2 CO3)
Та від нього дохне гусінь. (Мідний купорос, CuSO4)
Вчитель. Так про що ми будемо сьогодні розмову вести? До якого класу належать усі перелічені речовини? (Солі)
Вчитель. Так. І темою наших вечорниць буде «Способи утворення середніх солей» (запишіть у зошитах 12.12.11, Класна робота, тема)
Вчитель. Які ж цілі, згідно теми, ви перед собою ставите на сьогоднішньому уроці? (діти відпоідають)
Вчитель. Погоджуюсь з вашими цілями. Я, як господиня сьгоднішніх вечорниць, собі за мету також поклала допомогти вам розширити знання з хімічних властивостей основних класів неорганічних сполук. На прикладі солей, пов’язуючи їх з деякими традиціями нашого народу.
V. Отже, відкриваємо вечорниці
«Небилиці у світлиці» (генетичний зв’язок)
Вчитель. Чи далеко за горами, а чи зовсім поряд з нами та було собі одне дружнє село з дивною назвою «Елементи». Та одного разу звідкись з’явився злий Змій і посіяв між жителями ворожнечу. Та таку, що змушені були мешканці селища розійтись в різні боки: Одні піднялися високо в гору і назвали себе «Метали», а другі, щоб підкреслити, що вони зовсім інші, спустилися у ліси та низини, і назвали себе «Неметали». Але і ті, і інші, як у своєму рідному селищі, так і на новому місці, полюбляли дихати повітрям, збаченим киснем. І Метали й Неметали народжували дітей – Оксидів. Але у Металів були діти – Основні оксиди, а у Неметалів – Кислотні. Потім народилися онуки – Основи та Кислоти. Але далі розвиток припинився. Адже всім відомо, що не можна створювати шлюби по одній родовій лінії – рід виродиться. Міркували Основи з Кислотами: що робити, як проблему залагодити? Та й вирішили одни рід з іншим поєднати. І створили нову сполуку – Сіль. І пішли один з одним родичатися, утворюючи солі. Назіть, будь ласка, за схемою можливі варіанти утворення солей.
Учні.
Основи + Кислоти= Сіль + Вода;
Основні оксиди + Кислотні оксиди = Сіль;
Метал + Неметал = Сіль;
Основний оксид + Кислота = Сіль + Вода;
Основа + Кислотний оксид = Сіль + Вода;
Метал + Кислота= Сіль + Водень.
Вчитель доповнює
Основа + Сіль= Нова Основа + Нова Сіль
Кислота+ Сіль = Нова Кислота + Нова Сіль
Сіль + Сіль = дві нові Солі
Оце диво! Оце розмаїття та багатство! Осоромився Змій і більше не заважав. А ці великі дружні родини і досі братаються, утворюючи солі.
- Та це все були небилиці! Чи може бувальщина?..
На це запитання нам допоможуть відповісти «Перегуки».
VI. Вивчення нової теми.
Вчитель. Та в перегуках окремі гурти змагаються! Ось і у нас склалося два кола: Дівоче та Парубоче. А знаєте, чому дівчат у нас мало?
Учень. За правилами проведення, на вечорниці можна було запрошувати парубків з інших хуторів, а ось дівчат – ні-ні! Лише свої!
Отже, «Перегуки».
- Для участі у перегуках кожне коло готує по три запитання згідно теми. А допоможе вам у цьому §19, а потім по черзі будете задавати їх один одному.
- З яких пар речовин можна отримати сіль?
- Чи дадуть сіль кислота з кислотним оксидом?
- А якщо до солі додати ще сіль, що утвориться?
- Що це за хімічна речоина – Сіль?
- З яких пар може утворитися сіль та ода?
- З яких пар може утворитися тільки сіль?
Вчитель. Отже, ще раз підкраслюємо, що всі протилежні речовини прагнуть утворити сіль.
VII. Керована практика
У розпалі вечорниці!
«Парування» у світлиці.
(ланцюжок)
|
Ва |
ВаО |
Ва(ОН)2 |
|
|
Метали |
Основні оксиди |
Основи |
|
Елементи |
|
|
|
Солі |
|
Неметали |
Кислотні оксиди |
Кислоти |
|
|
С |
СО2 |
Н2СО3 |
|
Ва + С →
ВаО + СО2 →
Ва(ОН)2 + Н2СО3 →
Ва + Н2СО3 →
ВаО + Н2СО3 →
СО2 + Ва(ОН)2 →
Задача на визначення маси солі.
- А яку ж масу барій карбонату можна отримати з 0,5 моль барій оксиду?
Роз’язок.
0,5 моль х г
ВаО + СО2 → ВаСО3
1 моль 197 г
Складаємо пропорцію та розв’язуємо її:
Х = |
0,5моль ∙ 197г |
= 98,5 г |
1 моль |
VIIІ. А тепер декілька хвилинок на перепочинок!
«Перепочинок» (релакс-хвилинка під веселу українську мелодію)
Руки в боки, присідайте,
Торс тепер понахиляйте,
Три притопи, три прискоки,
Зупинились! Досить поки!
ІХ. Закріплення вивченого матеріалу.
Що, продовжимо вечорниці?
Парубки ось, ось – дівиці.
Бути разом є причина,
Бо підходить «Складчина»!
Учень. Назва цих посиденьок походить від того, що дівчата і хлопці «складалися» і влаштовували спільну забаву з вечерею, музикою і танцями.
Вчитель. Отже, і ми будемо тепер складати свої знання до купи – кожен вносить свого карбованця, якщо розв’язку не знає, і заробля – за правильний розв’язок. У «Складчини» є ще й інша мета: скласти не тільки карбованці до гаманця, але й хімічні реакції з утворенням солей, поєднуючи середенку квітки з пелюсточками.
Перед вами «Квітка-ягідка».
Н2СO3 + CaO → СаСO3 + Н2О
MgCl2 + CaO → СаCl2 + MgO
Н2SO4 + CaO → СаSO4 + Н2О
SO2 + CaO → СаSO3
HCl + CaO → СаCl2 + Н2О
Вчитель. Покладіть карбованці за праильні відповіді до гаманця.. Добре.
Дівки хлопців роздивились,
Вже і пари утворились.
Далі будем що робити?
Треба вибір обсудити!
Далі в нас – «Обмін думкою»!
Вас чекає самостійна робота, взаємоперевірка. А яка ж мета цього завдання? – уважно роздиитись та визначити, що буде наприкінці?
Ті, що зправа, виконують першу групу завдань; ті, що зліва – другу. На виконання 2 хв.
S→SO2→H2SO3→Na2SO3
Na→Na2O→NaOH→Na2SO3
Вчитель. Ви переконались, що завдання різні. Так що ж їх об’єднало? (сіль Na2SO3)
Вчитель. Ця сіль теж буає у нас на столі, та непомітно, бо є розпушувачем для тіста.
!!!!Вчитель. Були ви сьогодні по різному кмітливими.
Чи досягли на уроці мети ви? (досягли)
!!!!Вчитель. Якої? Чи поглибились сьогодні ваші знання?
Зуміли поєднати тему уроку з народними традиціями.
Х. «Гаманці й карбованці».
Покладіть ваші гаманці,
Де лежать карбованці,
Що сьогодні заробили,
Витрачаючи всі сили.
Я все швидко підрахую
І оцінки подарую.
Ще від мене на прощання
В подарунок – домашнє завдання.
ХІ. «Подарунок».
Параграф 19, вправа шоста –
Виконати буде вам легко і просто
* І на наступні вечорниці
Свої підготуйте казки й небилиці
Про солі, оксиди, кислоти, основу
Ми ваши знання підсумуємо знову.
ХІІ. «Проводжання».
Повтішались ми гарненько.
Дякую вам всім чемненько!
Чекаймо ж з вами свята,
Любі парубки й дівчата.
А зараз ялинку прикрашайте –
Та Андрійчиків тримайте!
«Прощання» До побачення. До наступних вечорниць!