для того щоб учням було цікаво вчитися пропоную нестандартні уроки: уроки-подорожі, уроки-казки, де учні не тільки виконують математичні операції, а й працюють з картою, грають в ігри, дізнаються більше про життя жителів водойм.
Нестандартний урок математики у 1 класі «Подорож Капітошки»
Тема. Вправи для засвоєння та застосування таблиць додавання та віднімання в межах 10
Мета: вдосконалювати вміння учнів додавати і віднімати в межах 10; закріплювати навички порівняння чисел та величин; складати та розв'язувати прості задачі на додавання, віднімання, порівняння; розвивати уміння вимірювати та креслити відрізки; розвивати уміння працювати в групах та в парах; виховувати колективізм, взаємодопомогу.
Обладнання: мобільний план уроку, макет казкового героя, таблиця цифр та букв, магніти, дидактичний матеріал для роботи в парах і групах, стіл для гри «Акваріум», кольорові прапорці, коробочки для складання краплинок, лікарські шапочки, маркери, зошити-хмаринки, кольорові та прості олівці, лінійки, ручки, підручники.
Хід уроку
I. Організація класу Дзвоник всім нам дав наказ:
— До роботи, швидше в клас!
Біля парти станем чемно,
Хай мине час недаремно.
Будемо уважні і старанні всі,
Сядемо тихенько на місця свої.
— Сьогодні у нас незвичайний урок, тому я хочу, щоб ви:
Не просто слухали, а чули,
Не просто дивилися, а бачили,
Не просто відповідали, а міркували,
Дружно й плідно працювали.
— У мене зараз дуже хороший настрій, ось такий:
— А у вас? Намалюйте олівчиками свій настрій.
(Учні «малюють» настрій. Опитування.)
— Я хочу, щоб хороший настрій у вас не змінився до кінця уроку. А чого ви очікуєте від нашого уроку? (Учні відповідають.)
— Щоб усі ваші сподівання збулися...
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці.
Що у нашім першім класі Учні — просто молодці.
II. Хвилинка каліграфії
— Кожна людина починає свій новий день із чистої водички. І мі наш урок із джерельця чистоти — з хвилинки каліграфії. Гарно і зошитаххмаринках напишемо один рядок знайомої нам цифри. А цифра, відгадайте.
До цифри цієї ти уже звик.
Вона дуже схожа на сніговик.
і почнемо акуратно у що це за
Лиш тільки зима змінить осінь.
Напишемо цифру цю — .... (вісім).
(Учні записують цифру у зошити-хмаринки.)
III. Знайомство з казковим героєм Математичний диктант.
— Діти, сьогодні на наш незвичайний, веселий, казковий урок завітав незвичайний, веселий казковий герой. Його братики та сестрички живуть всюди: в річках і в ставках, у морях і океанах, на хмаринках і в криничках. Щоб дізнатися ім’я нашого гостя, ми напишемо невеличкий математичний диктант. Ви повинні будете записати усі цифри, які почуєте у характеристиці нашого героя. Будьте уважними, записуйте тільки цифри.
Я один (1) із багатьох крапельок великого світового океану, який об’єднує
у собі чотири (4) океани, три (3) десятки морів. Всього сім (7) десятків відсотків поверхні Землі вкрито водою. У нас в Україні є два (2) моря: Чорне
і Азовське. Тіло людини складають вісім (8) десятків відсотків із води. Близько шести (6) літрів води за один (1) день може випити сім'я із чотирьох (4) чоловік.
— Перевіримо наш «цифровий струмочок», звіривши його із цифрами, закріпленими на магнітній дошці. Підставте під цифри відповідні літери з таблиці — і ви дізнаєтесь ім’я нашого гостя.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
м |
к |
т |
п |
А |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
О |
ш |
І |
0 |
У |
1 |
4 |
3 |
7 |
2 |
8 |
6 |
І |
4 |
к |
А |
п |
І |
Т |
О |
III |
к |
А |
— Отже, нашого героя звуть Капітошка.
(Відкрити дошку із планом-схемою уроку.)
IV. Повідомлення теми га мети уроку Ознайомлення з планом уроку.
— Наш Капітошка народився із чистого джерельця і за допомогою цифр потрапив у цифровий струмочок, де дізнався, що йому надійшов лист із дуже важливим повідомленням. Але вітержартівник відніс конверт далеко-далеко до Підсумкового океану. Ми повинні допомогти Капітошці знайти лист. Будемо разом із ним розв’язувати приклади та задачі, повторювати вивчене. Для цього ми перепливемо річку Парну, через яку перебратися зуміємо лише в парі з другом, тож ми і попрацюємо в парах. Потім разом із Капітошкою піднімемося на гуртову хмаринку, з якої з групками друзівкраплинок оросимо землю, попрацюємо в групах. Далі перепочинемо, зробимо хвилинку відпочинку біля казкової кринички, після чого вирушимо у
небезпечну подорож Задач ним морем, де наловимо рибки для акваріуму і проведемо гру «Акваріум». А звідти будемо намагатися дістатися до Підсумкового океану, де на острові за деревин куці кавинку і зачепився лист для Капітошки.
Хто працюватиме старанно, отримуватиме від Капітошки краплинки. Чим більше таких краплинок ви отримаєте, тим краще.
Отож, до справи, рушаймо в путь!
V. Робота в парах
— Щоб перепливти річку Парну, попрацюймо з другом в парі.
I ряд — користуючись малюнками типу гри «Доміно», складіть приклади на додавання.
II ряд — використовуючи переставний закон додавання, придумайте два приклади на додавання за малюнками.
III ряд — користуючись малюнком, з одного прикладу на додавання, складіть два приклади на віднімання.
(Перевірка роботи в парах. Роздача краплинок учням, які правильно виконали завдання.)
VI. Робота в групах
— Припекло веселе сонечко, і наш Капітошка стрибнув високо на яскраву хмаринку, яка надіслала і вам свій привіт. Ви вже, мабуть, помітили, що ваші веселі зошити-хмаринки різного кольору. Хмаринка пролилась краплинками дощу на землю. Одні з них впали на гілочки дерев, інші — на квіти, на колоски, ще інші — на будинки. Деякі краплинки впали на дітей, і вони промокли. Отож, за кольором зошитівхмаринок ми об’єднаємося в групи і дружно попрацюємо.
1 група (червоні зошити-хмаринки) — будиночок із завданням у віконечках. Обчисліть вирази:
5 + 5 — 7 6 + 4 — 3 3 + 3 + 4 6 — 3 — 3
10 — 5— 21+5 + 3 7 + 3 — 6 4 + 4 — 2
11 група (зелені зошити-хмаринки) — гілочка із завданням на листочках. Поставити знаки <, >, =:
4... 5—1 5 + 2... 10 —4
З + 3 ... 9 7 — 4 ... З + і
2 + 8 ... 10 8 ... 10 — 3
7 л ...9 л 5 кг ... 2 кг
III група (сині зошити-хмаринки) — квіточка із завданням на пелюстках. Порівняти числа і зазначити, на скільки одне число є більшим або меншим від іншого.
8 ... З 2 ... 5 10 ... 4 3... 9
1 ... 10 4 ... 2 7 ... 6 10 ... 9
IV група (оранжеві зошити-хмаринки) — колосок із завданням на зернинках. Виміряти відрізки, накреслити довші або коротші даних.
7 cm — на 5 cm коротший;
3 cm — на 7 см довший;
9 см — на 3 см коротший;
5 см — на 2 см довший.
V група (жовті зошити-хмаринки) — гра «Лікарня».
Розв’язати приклади, записані на «лікарняних ліжечках», прикріплених на дошці і підписаних іменами учнів даної групи.
4 + 3 10-- 7 2 + 8 9 — 9
8 — 45 + 2 5 + 5 7 — 6
(Перевірка виконаних завдань, звіт I -IV груп. Два учні у лікарських шапочках перевіряють приклади на дошці, роблять висновок про роботу учасників гри «Лікарня». Роздача краплинок учням, які впорались із завданням.)
VII. Фїзкультхвилинка
— Ті краплинки, що потрапили на землю, просочилися крізь неї, очистилися
і стали в криничці чистою водичкою. Давайте і ми з вами трохи відпочинемо, сядемо разом із Капітошкою біля кринички, вмиємось цілющою водичкою, щоб з новими силами продовжити далі свій шлях.
Фізкультхвилинка «Водичко, водичко...»
— Відпочили? Як настрій? Намалюйте свій настрій.
VII. Робота над задачами
— Щоб здолати високі морські хвилі, допоможемо Капіюшці розв’язати дві задачі.
Гра «Акваріум».
У грі бере участь одна з груп (за вибором вчителя). Учні самі обирають табличку з назвою риби і розподіляють обов’язки.
Щука — читає завдання,
Сом — записує розв’язання,
Окунь — стежить за часом,
Карась — звітує перед класом.
Задача для гри
Мишко дістав з погріба мед. У бочечці було 10 л меду, а у банці — 3 л меду. На скільки літрів меду більше у бочечці?
Решта учнів розв’язує задачу з підручника колективно.
(Заслуховування звіту «Акваріуму». Роздача краплинок.)
IX. Підсумок уроку
— Ось ми і дістались до Підсумкового океану. З яким настроєм ви завершуєте урок? (Учні «малюють» настрій, пояснюють свій вибір.)
— Отже, відкриймо лист. Що тут? А тут у конверті зашифровані слова. Прочитати ми їх зможемо, якщо відгадаємо загадки ці кави нки, які підготували наші учні. (Учні читають вірші-загадки.)
• У садок до годівниці прилетіли три синиці, потім ще три птиці. Скільки птиць на годівниці? (6 — слово нема)
• Каже мати-квочка: «В мене 3 синочка і чотири дочки».
Скільки діточок у квочки? (7 — слово «життя»)
По дорозі зайчик біг, ніс п’ять яблук на пиріг.
Одне впало, покотилось. Скільки яблук залишилось? (4 — слово води) Сидів хлопчик біля річки і піймав аж три плотвички.
Кошенятко одну вкрало. Скільки рибки в хлопця стало? (2 — слово «без»)
(Утворення речення «Без води нема життя». Роздача краплинок.) Визначення учнів, які зібрали найбільше краплинок.
Вручення подарунка— фото Капітошки.