Тема. Розв`язування вправ на всі дії з натуральними числами.
Мета уроку:
закріпити вміння учнів виконувати дії над натуральними числами;
розвивати навички усної лічби, обчислювальні навички, логічне мислення, самостійність; виховувати активність, увагу.
Обладнання: картки, малюнки, дошка.
І. Організаційний момент
Клас ділиться на дві команди. Кожна команда обирає капітана.
ІІ. Конкурси
Учні по черзі імітують «говоріння в мікрофон». Інші діти не можуть говорити, вигукувати з місця, право говорити належить лише тому, в кого символічний мікрофон
Відгадати загадки:
1. Чисел натуральних у світі є багато.
Серед них найбільше не зможемо назвати.
А найменше знать годиться
Це звичайно…
(Одиниця)
2. У навчанні нам допомагає,
Про числа він розповідає,
Відрізки, формули, кути –
Його нам треба берегти.
Повинен знати кожен учень,
Що це наш друг і помічник…
(Підручник)
3. Десять їх. Це не багато.
Як усі їх будеш знати, Зможеш будь-яке число Легко записати.
Пишуться красиво й стисло.
Що це, діти? Та це ж…
(Цифри)
Учням кожної команди дається 5 слів. Із них 4 об’єднані загальною ознакою. Знайти зайве п’ яте слово.
1) Додавання, множення, ділення, доданок, віднімання.
2) Секунда, година, рік, вечір, тиждень.
Ця гра допомагає пошуку оптимального розв’язку поставленої проблеми. Виходять по одному учню з кожної команди. Учитель ставить запитання. Учні повертаються в сої команди, вислуховують думки кожного члена команди, вибирають натуральний розв’язок, повертаються за ігровий стіл і відповідають
1. Якщо о 12 годині ночі йде дощ, чи можна сподіватись, що через 72 години буде сонячна погода?
(Відповідь: не можна, оскільки через 72 години (через 3 доби) буде знову 12 годин ночі, а сонце вночі не світить).
2. Дайте відповідь на запитання: скільки в кімнаті кішок, якщо в кожному з чотирьох кутів кімнати сидить по одній кішці, а напроти кожної кішки сидить по три кішки і на хвості у кожної кішки сидить по кішці?
(Відповідь: 4 кішки)
3. Копав Івась картоплю, Та швидко він копав:
За кожні півгодини сім відер набирав. Попрацював він п’ять годин, Пішов відпочивати. Так скільки встиг картоплі Іванко накопати?
(Відповідь: 70 відер).
4. – Ти, Вітю,- каже Леся, - Досвідчений юннат.
Не міг би ти штук 10 метеликів спіймати?...
Узяв сачок на плечі Й пішов юннат у ліс.
Прийшов він аж надвечір… -То скільки ж ти приніс? – Питають у юнната .
А Вітя каже: «Ох,
Лишилось сім піймати, якщо спіймаю трьох…»
То може з вас хто, діти, уже підрахував:
Скільки ж в лісі Вітя
Метеликів спіймав?
(Відповідь: жодного).
Для кожної команди підготовлено по одній картці. На картках записано приклади. Учні по черзі розв’язують по одному прикладу. Перемагають учні тієї команди, які швидко і правильно розв’язали усі приклади. Вчитель відкриває відкидну дошку з записаними на ній тими ж самими прикладами з розв’язками. Учні разом із вчителем перевіряють відповіді на картках і визначають переможців.
1) 367+633 1) 549+451
2) 3459+0 2) 0+8636
3) 65-(29+25) 3) 81-(36+21)
4) 39:3+16 4) 87:(62-59)
5) 95-5·3 5) 37+12·6
Для кожної команди на дошці записано ланцюжок обчислень. Перемагає та команда, учні якої найшвидше усно знайдуть число, яке стоїть в кінці ланцюжка обчислень.
1)
2)
Учитель вивішує плакат з малюнком. До кожного з чисел, записаних на пелюстках, додати число, записане в центральному крузі. Від кожного з чисел, записаних на пелюстках, відняти число, записане на листку. Вчитель послідовно показує на пелюстки, учні обчислюють усно і піднімають руки. Перемагає та команда, яка дає більше правильних відповідей.
На дошці плакат з малюнком. З кожної команди викликається до дошки один учень. Учні розв’язують приклади на сходинках, відповіді записують на малюнку поруч. Перемагає той, хто перший виконає правильно всі приклади і запише своє ім’я на верхній сходинці.
Потрібно усно розв’язати приклади, які пропонує вчитель. Учні по черзі виходять до дошки і записують до схеми словами число-відповідь. У виділеному стовпчику з’явиться «ключове слово», яке означає одну з дій над натуральними числами.
Приклади
1. 113-104 (дев’ять)
2. 29-25 (чотири)
3. 48:4 (дванадцять)
4. 9+8 (сімнадцять)
5. 440:220 (два)
6. 4·5 (двадцять)
7. 1083·0 (нуль)
8. 9+2 (одинадцять)
9. 25-10 (п’ятнадцять)
Дідусеві потрібно перевезти в човні через річку вовка, козу і капусту. В човні може поміститися тільки один чоловік, а з ним або вовк, або коза, або капуста. Якщо залишити вовка з козою без дідуся, то вовк з’їсть козу, якщо залишити козу з капустою, то коза з’їсть капусту. Що ж робити, як перевезти через річку і вовка, і козу, і капусту?
Учитель робить висновки, звертає увагу учнів на ті моменти, де учні помилялися. За перемогу в кожному конкурсі команда одержувала по одному балу. Підраховується загальна кількість балів, оголошується команда-переможниця. Виставляються оцінки.
ІV. Домашнє завдання: № 1100 (1,2)
Література
1.Мерзляк А., Полонський В., Якір М. Математика. % клас, Харків, 2005р.
2. Сиротинко Г. О. Сучасний урок: Інтерактивні технології навчання. Харків, Основа, 2003р.
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів.
Математика 5-12 класи. – К., Перун, 2005р.