Нестандартний урок з математики для учнів 5 класу з теми:" Додавання і віднімання десяткових дробів"

Про матеріал
Розробка нестандартного уроку математики для учнів 5 класу з теми: "Додавання і віднімання десяткоаих дробів" у формі математично- пізнавального матеріалу "Сім причин пишатися Україною". Формуються вміння та навички учнів розв’язувати приклади, рівняння, задачі, застосовуючи дії додавання і віднімання десяткових дробів. Урок містить гру"Спортивний рюкзачок", "Шифрувальник", математичне завдання " Вгадай слово", навчальну самостійну роботу, майстер- клас з розв'язування задач.
Перегляд файлу

 

Додавання і віднімання десяткових дробів

(урок з математики в 5 класі)

Мета:  формувати вміння та навички учнів розв’язувати приклади, рівняння, задачі, застосовувати дії додавання і віднімання десяткових дробів; удосконалювати навички виконання тестових завдань; розвивати математичну мову, логічне мислення, обчислювальні навички, предметну компетентність; виховувати увагу, самостійність, пізнавальну активність, наполегливість, інтерес до математики, почуття патріотизму, розширити знання учнів про Україну.

Обладнання: зошит, ручка, указка, ноутбук, мультимедійний проектор, екран, букви А – Г, презентація до уроку, роздатковий матеріал, картки ( так, ні), використовується підручник з математики для 5 класу

              (авт. Істер О.С.).

Тип уроку:     урок формування вмінь та навичок.

Форма уроку:   математично - пізнавальний  серіал  "Сім  причин   пишатися Україною".

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учитель:      Любі діти!

                      У нас сьогодні чудове свято,

                      Гостей зібралося багато,

                      Привітайте діти їх.

Діти:            Любі наші вчителі,

                     Ми раді вам

                     Вітаємо щиро вас,

                     І запрошуємо ласкаво

                     На урок у 5 клас.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

     № 1235 (1, 3); № 1237 (5,7); № 1271 (1); № 1291.

     № 1235 (1, 3)  1) 3,8+1,9=5,7 3)9+3,6=12,6    № 1237 (5,7)  5)41-3,53=37,47

      7) 8,31-4,568=3,74

            № 1271 (1)    8,42 + 3,17 – х = 11,59 - х                        

            № 1291  1)5,92-1,37=4,55   (км ) – заасфальтувала друга бригада       

                                                                                       2) 5,92 + 4,55 + 0,85 = 11,32  (км)   – довжина шосе

                           Відповідь:  11,32 км.

        ІІІ. Учитель читає загадку, текст на слайді.

У червоному намисті

Коло річки, в зелен – листі

А із нею тополина

Їде візник, тихо стане,

На калину ніжно гляне.

А в уяві щось постане

А що саме?       (Україна)

Учитель: У житті людини завжди були важливими родичі, кохані, друзі. А ще – рідна країна, де вона народилася, де їй належить жити, у чию долю та розвиток, робити свій внесок. Наша країна прекрасна, незалежна – це Україна!

А хто хоч раз бачив нашу країну, кажуть, що хотіли жити на її чудових полях, що ж казати нам, її дітям, адже Україна – це ми, і ми цим пишаємося! Сьогодні у нас незвичайний урок, математично пізнавальний серіал "Сім причин пишатися Україною". Ви будете активними учасниками цього серіалу, бо будете дізнаватися багато цікавого про Україну, і в цьому нам допоможе математика!

Тема нашого уроку "Додавання і віднімання десяткових дробів". На уроці ми будемо, вчитися розв’язувати приклади, задачі, рівняння, застосовуючи дії додавання і віднімання десяткових дробів.

ІV. Математична крамниця "Ціна товару – ваш розум" (індивідуальна робота).

Картка № 1 (середній рівень)   Розв’яжи рівняння

1) 0,3 + х = 7,1         2) 6,3 – х = 2,9           3) х – 1,5 = 6,5

Картка № 2 (достатній рівень)   Розв’яжи рівняння

1) (х + 2,8) – 1,8 = 7,5         2) (9 – х) – 2,6 = 3,5   

Картка № 3 (високий рівень) 

Як зміниться сума трьох чисел, якщо перший доданок збільшити на 7,2, другий зменшити на 3,6, а третій доданок залишити без зміни.

V. Актуалізація опорних знань.

0,12

0,02

0,22

0,20

0,3

1. Щоб переглянути серію № 1, потрібно виконати математичне завдання. Гра "Вгадайте ім’я українського поета, етнолога, автора відомого вірша". Використовуючи розряди десяткових дробів, розмістити десяткові дробі в порядку зростання.

Умова    

 

Число

0,02

0,12

0,20

0,22

0,3

Буква

А

П

Л

В

О

Таблиця              

відповідей

Учитель: Павло Чубинський – автор слів гімну "Ще не вмерла Україна", що був написаний у 1862 році.

 

Серія 1. Слайд Найкращий гімн у світі.

Гімн України отримав І місце у загальному рейтингу національних гімнів серед 183 країн світу.

2. Обчислюй швидко і правильно. Гра "Спортивний рюкзачок ".

Учитель: При чому тут спортивний рюкзачок до математики? У нас на уроці присутні гості, учні 9 класу. Вони вам приготували завдання розв’язати усні приклади, "Обчисли приклади усно". Вгадати ім’я української легкоатлетки.

Приклади для усної лічби

1) 25,3 – 3,3                        4) 13,5 + 14,5         

2) 48,12 – 23,12                  5) 18,2 + 0,8

3) 9,7 – 6,7                          6) 0,7 + 1,3

                                            7) 12,5 + 10,5

Відповідь: Наталія Погребняк

Приклади

1

2

3

4

5

6

7

Відповідь

22

25

3

28

19

2

23

Буква

Я

А

А

Н

Т

Л

І

Таблиця              

відповідей

 

 

Серія 2. "Спорт – це її життя".

2010 р. – Чемпіонка Європи

2011 р. – Бронзовий призер Чемпіонату світу

2013 р. – Отримала  золото на Універсіаді в Казані

2016 р. – Літні Олімпійські ігри в Ріо-де-Жанейро

Учитель: Ми пишаємося нашою землячкою.

3. Учитель: Для розв’язування  рівнянь нам з вами потрібно повторити знаходження невідомих компонентів у рівнянні.

Гра "Шифрувальник". Виконайте завдання на відповідність і дізнайтеся модель найбільшого вантажопідйомного літака. Ставимо у відповідність правилу, рівнянню – компонент або корінь рівняння.

 

 

 

 

Правило,

рівняння

1. До різниці додати від’ємник

2. Від зменшуваного відняти різницю

3.  9,3 – х = 2,1

4.  х – 5,3 = 10,3

Компонент,

корінь рівняння

А  15,6

Б   Зменшуване

В   7,2

Г   Від’ємник

Д   5

 

1

2

3

4

Б

Г

В

А

Я

Р

М

І

Завдання              

Відповідь

 

 

Серія 3. Літаки – гіганти.

АН – 225 - "МРІЯ" найважчий літак у світі. Маса 640 000 кг. У серпні 2009 року "Мрію" було занесено до Книги рекордів Гіннесса за перевезення найбільшого в історії авіації моновантажу загальною масою в 187,6 т.

 

4. Учитель: Для розв’язування  прикладів нам потрібно знати правила віднімання суми від числа і числа від суми. Для цього повторимо властивості віднімання.

Слайд. Властивості віднімання.

1)   а – (в + с) = (а – в) – с     або

      а – (в + с) = (а – с) – в 

2)  (а + в) – с = (а – с) + в     або

     (а + в) – с = (в – с) + а

А.  (8,7 + 3) – 1,7 = 10

Б.   18,8 – (3,1 + 4,7) = 10  (з помилкою)

В.   15,3 – (0,3 + 5) = 10

 

Серія 4. Найдовший духовий музичний інструмент у світі.   

 

 

Учитель: У двох прикладах правильна відповідь: число 10. Як число 10 пов’язане з Україною?  Трембіта - найдовший музичний інструмент у світі.

VІ. Формування вмінь і навичок.

1. Робота з підручником.

№ 1275 (3) розв’язуємо колективно з поясненням біля дошки.

№ 1275 (1) розв’язуємо самостійно, один учень біля дошки. Учні здійснюють самоперевірку.

2. Фізкультхвилинка.

Раз, два – піднімайся!

Три, чотири – посміхайся!

П’ять і шість – стрибай на ніжці!

Сім і вісім – стій на місці!

Дев’ять, десять – знову посміхайся!

Все! На місце повертайся!

3. Розв’язання задачі.

Учитель: Підготовку до тижня математики ми почали заздалегідь. Учням 5 класу було запропоновано скласти задачу практичного змісту, яку можна розв’язати більш ніж 2 способами.

Майстер- клас з розв’язування  прикладних задач.

Задача.

У фермерському господарстві "Мрія" одне з полів має площу 80 га. 0,5 цього поля засіяли ярою пшеницею, а 0,3 цього поля засіяли гречкою, а решту - житом. Скільки гектарів поля засіяли житом? Відповідь: 16 га.

Серія 5. Найкращий винахідник з України.

  • Завоював бронзу на Олімпіаді юних вчених-винахідників (США, 2015 р.)
  • Запропонував найдешевший спосіб добутку електроенергії.
  • Був учнем 10 класу (16 років).

4. Розв’язування рівнянь.

1.  (6,2 – х) + 4,2 = 8,4

2.  (х – 1,7) + 8,3 = 8,6

Перше рівняння розв’язуємо колективно у дошки, друге рівняння самостійно

(робота в парах).

 

 

 

Серія 6. Знай наших випускників.

 

VІI. Самостійна робота (навчальна).

І варіант

1. Знайти правильну відповідь

А) 3,6 + 2,23 = 5,29

Б) 5,6 – 2,1 = 3,5

В) 7,4 + 3,8 = 11

2. Знайди значення виразу

 а + 3,2 , якщо а = 0,25

3. Розв’яжи рівняння

(9,2 – х) + 8,8 = 12

4. Як зміниться сума двох чисел, якщо перший доданок збільшити

на 3,2 , а другий доданок зменшити на 1,8.

ІІ варіант

1. Знайти правильну відповідь

А) 5,2 + 4,3 = 8,5

Б) 9,7 – 6,2 = 3,5

В) 7,3 + 5,7 = 12

2. Знайди значення виразу

 2,15 + в , якщо в = 1,3

3. Розв’яжи рівняння

(х – 2,7) + 9,7= 13

4. Як зміниться сума двох чисел, якщо перший доданок зменшити

на 2,7 , а другий доданок збільшити на 4,1.

 

 

 

 

Розв’язання самостійної роботи

І варіант

1. Б

2. Якщо  а = 0,25 , то

а + 3,2 = 0,25 + 3,2 = 3,45

3. (9,2 – х) + 8,8 = 12

       9,2 – х = 12 – 8,8

         9,2 – х = 3,2

          х = 9,2 – 3,2

              х = 6

4.  а + в – дана сума

(а +3,2) + (в–1,8) = (а +в) + (3,2–1,8) = = (а +в) + 1,4

Відповідь: на 1,4 збільшиться сума

ІІ варіант

1. Б

2. Якщо в = 1,3 , то

2,15 + в = 2,15 + 1,3 = 3,45

3. (х – 2,7) + 9,7= 13

     х – 2,7 = 13 – 9,7

        х – 2,7 = 3,3

        х = 3,3 + 2,7

             х = 6

4.  а + в – дана сума

(а –2,7) + (в +4,1) = (а +в) + (4,1–2,7) =  = (а +в) + 1,4

Відповідь: на 1,4 збільшиться сума

 

Серія 7. Майстер мікромініатюр.

 


Довжина фрегата 3,5 мм      Довжина скрипки 3,45 м

VІIІ. Підсумок уроку

ІХ. Домашнє завдання. Вив. § 37,  І гр. № 1295 (3, 4), № 1274 (3)

                                                           ІІ гр. № 1274 (2,3), № 1285

doc
Додано
26 жовтня
Переглядів
551
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку