Додавання і віднімання десяткових дробів
(урок з математики в 5 класі)
Мета: формувати вміння та навички учнів розв’язувати приклади, рівняння, задачі, застосовувати дії додавання і віднімання десяткових дробів; удосконалювати навички виконання тестових завдань; розвивати математичну мову, логічне мислення, обчислювальні навички, предметну компетентність; виховувати увагу, самостійність, пізнавальну активність, наполегливість, інтерес до математики, почуття патріотизму, розширити знання учнів про Україну.
Обладнання: зошит, ручка, указка, ноутбук, мультимедійний проектор, екран, букви А – Г, презентація до уроку, роздатковий матеріал, картки ( так, ні), використовується підручник з математики для 5 класу
(авт. Істер О.С.).
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.
Форма уроку: математично - пізнавальний серіал "Сім причин пишатися Україною".
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учитель: Любі діти!
У нас сьогодні чудове свято,
Гостей зібралося багато,
Привітайте діти їх.
Діти: Любі наші вчителі,
Ми раді вам
Вітаємо щиро вас,
І запрошуємо ласкаво
На урок у 5 клас.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
№ 1235 (1, 3); № 1237 (5,7); № 1271 (1); № 1291.
№ 1235 (1, 3) 1) 3,8+1,9=5,7 3)9+3,6=12,6 № 1237 (5,7) 5)41-3,53=37,47
7) 8,31-4,568=3,74
№ 1271 (1) 8,42 + 3,17 – х = 11,59 - х
№ 1291 1)5,92-1,37=4,55 (км ) – заасфальтувала друга бригада
2) 5,92 + 4,55 + 0,85 = 11,32 (км) – довжина шосе
Відповідь: 11,32 км.
ІІІ. Учитель читає загадку, текст на слайді.
У червоному намисті
Коло річки, в зелен – листі
А із нею тополина
Їде візник, тихо стане,
На калину ніжно гляне.
А в уяві щось постане
А що саме? (Україна)
Учитель: У житті людини завжди були важливими родичі, кохані, друзі. А ще – рідна країна, де вона народилася, де їй належить жити, у чию долю та розвиток, робити свій внесок. Наша країна прекрасна, незалежна – це Україна!
А хто хоч раз бачив нашу країну, кажуть, що хотіли жити на її чудових полях, що ж казати нам, її дітям, адже Україна – це ми, і ми цим пишаємося! Сьогодні у нас незвичайний урок, математично пізнавальний серіал "Сім причин пишатися Україною". Ви будете активними учасниками цього серіалу, бо будете дізнаватися багато цікавого про Україну, і в цьому нам допоможе математика!
Тема нашого уроку "Додавання і віднімання десяткових дробів". На уроці ми будемо, вчитися розв’язувати приклади, задачі, рівняння, застосовуючи дії додавання і віднімання десяткових дробів.
ІV. Математична крамниця "Ціна товару – ваш розум" (індивідуальна робота).
Картка № 1 (середній рівень) Розв’яжи рівняння
1) 0,3 + х = 7,1 2) 6,3 – х = 2,9 3) х – 1,5 = 6,5
Картка № 2 (достатній рівень) Розв’яжи рівняння
1) (х + 2,8) – 1,8 = 7,5 2) (9 – х) – 2,6 = 3,5
Картка № 3 (високий рівень)
Як зміниться сума трьох чисел, якщо перший доданок збільшити на 7,2, другий зменшити на 3,6, а третій доданок залишити без зміни.
V. Актуалізація опорних знань.
0,12 |
0,02 |
0,22 |
0,20 |
0,3 |
1. Щоб переглянути серію № 1, потрібно виконати математичне завдання. Гра "Вгадайте ім’я українського поета, етнолога, автора відомого вірша". Використовуючи розряди десяткових дробів, розмістити десяткові дробі в порядку зростання.
Умова
Число |
0,02 |
0,12 |
0,20 |
0,22 |
0,3 |
Буква |
А |
П |
Л |
В |
О |
Таблиця
відповідей
Учитель: Павло Чубинський – автор слів гімну "Ще не вмерла Україна", що був написаний у 1862 році.
Серія 1. Слайд Найкращий гімн у світі.
Гімн України отримав І місце у загальному рейтингу національних гімнів серед 183 країн світу.
2. Обчислюй швидко і правильно. Гра "Спортивний рюкзачок ".
Учитель: При чому тут спортивний рюкзачок до математики? У нас на уроці присутні гості, учні 9 класу. Вони вам приготували завдання розв’язати усні приклади, "Обчисли приклади усно". Вгадати ім’я української легкоатлетки.
Приклади для усної лічби
1) 25,3 – 3,3 4) 13,5 + 14,5
2) 48,12 – 23,12 5) 18,2 + 0,8
3) 9,7 – 6,7 6) 0,7 + 1,3
7) 12,5 + 10,5
Відповідь: Наталія Погребняк
Приклади |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Відповідь |
22 |
25 |
3 |
28 |
19 |
2 |
23 |
Буква |
Я |
А |
А |
Н |
Т |
Л |
І |
Таблиця
відповідей
Серія 2. "Спорт – це її життя".
2010 р. – Чемпіонка Європи
2011 р. – Бронзовий призер Чемпіонату світу
2013 р. – Отримала золото на Універсіаді в Казані
2016 р. – Літні Олімпійські ігри в Ріо-де-Жанейро
Учитель: Ми пишаємося нашою землячкою.
3. Учитель: Для розв’язування рівнянь нам з вами потрібно повторити знаходження невідомих компонентів у рівнянні.
Гра "Шифрувальник". Виконайте завдання на відповідність і дізнайтеся модель найбільшого вантажопідйомного літака. Ставимо у відповідність правилу, рівнянню – компонент або корінь рівняння.
Правило, рівняння 1. До різниці додати від’ємник 2. Від зменшуваного відняти різницю 3. 9,3 – х = 2,1 4. х – 5,3 = 10,3 |
Компонент, корінь рівняння А 15,6 Б Зменшуване В 7,2 Г Від’ємник Д 5 |
1 |
2 |
3 |
4 |
Б |
Г |
В |
А |
Я |
Р |
М |
І |
Завдання
Відповідь
Серія 3. Літаки – гіганти.
АН – 225 - "МРІЯ" найважчий літак у світі. Маса 640 000 кг. У серпні 2009 року "Мрію" було занесено до Книги рекордів Гіннесса за перевезення найбільшого в історії авіації моновантажу загальною масою в 187,6 т.
4. Учитель: Для розв’язування прикладів нам потрібно знати правила віднімання суми від числа і числа від суми. Для цього повторимо властивості віднімання.
Слайд. Властивості віднімання.
1) а – (в + с) = (а – в) – с або
а – (в + с) = (а – с) – в
2) (а + в) – с = (а – с) + в або
(а + в) – с = (в – с) + а
А. (8,7 + 3) – 1,7 = 10
Б. 18,8 – (3,1 + 4,7) = 10 (з помилкою)
В. 15,3 – (0,3 + 5) = 10
Серія 4. Найдовший духовий музичний інструмент у світі.
Учитель: У двох прикладах правильна відповідь: число 10. Як число 10 пов’язане з Україною? Трембіта - найдовший музичний інструмент у світі.
VІ. Формування вмінь і навичок.
1. Робота з підручником.
№ 1275 (3) розв’язуємо колективно з поясненням біля дошки.
№ 1275 (1) розв’язуємо самостійно, один учень біля дошки. Учні здійснюють самоперевірку.
2. Фізкультхвилинка.
Раз, два – піднімайся!
Три, чотири – посміхайся!
П’ять і шість – стрибай на ніжці!
Сім і вісім – стій на місці!
Дев’ять, десять – знову посміхайся!
Все! На місце повертайся!
3. Розв’язання задачі.
Учитель: Підготовку до тижня математики ми почали заздалегідь. Учням 5 класу було запропоновано скласти задачу практичного змісту, яку можна розв’язати більш ніж 2 способами.
Майстер- клас з розв’язування прикладних задач.
Задача.
У фермерському господарстві "Мрія" одне з полів має площу 80 га. 0,5 цього поля засіяли ярою пшеницею, а 0,3 цього поля засіяли гречкою, а решту - житом. Скільки гектарів поля засіяли житом? Відповідь: 16 га.
Серія 5. Найкращий винахідник з України.
4. Розв’язування рівнянь.
1. (6,2 – х) + 4,2 = 8,4
2. (х – 1,7) + 8,3 = 8,6
Перше рівняння розв’язуємо колективно у дошки, друге рівняння самостійно
(робота в парах).
Серія 6. Знай наших випускників.
VІI. Самостійна робота (навчальна).
І варіант 1. Знайти правильну відповідь А) 3,6 + 2,23 = 5,29 Б) 5,6 – 2,1 = 3,5 В) 7,4 + 3,8 = 11 2. Знайди значення виразу а + 3,2 , якщо а = 0,25 3. Розв’яжи рівняння (9,2 – х) + 8,8 = 12 4. Як зміниться сума двох чисел, якщо перший доданок збільшити на 3,2 , а другий доданок зменшити на 1,8. |
ІІ варіант 1. Знайти правильну відповідь А) 5,2 + 4,3 = 8,5 Б) 9,7 – 6,2 = 3,5 В) 7,3 + 5,7 = 12 2. Знайди значення виразу 2,15 + в , якщо в = 1,3 3. Розв’яжи рівняння (х – 2,7) + 9,7= 13 4. Як зміниться сума двох чисел, якщо перший доданок зменшити на 2,7 , а другий доданок збільшити на 4,1. |
Розв’язання самостійної роботи
І варіант 1. Б 2. Якщо а = 0,25 , то а + 3,2 = 0,25 + 3,2 = 3,45 3. (9,2 – х) + 8,8 = 12 9,2 – х = 12 – 8,8 9,2 – х = 3,2 х = 9,2 – 3,2 х = 6 4. а + в – дана сума (а +3,2) + (в–1,8) = (а +в) + (3,2–1,8) = = (а +в) + 1,4 Відповідь: на 1,4 збільшиться сума |
ІІ варіант 1. Б 2. Якщо в = 1,3 , то 2,15 + в = 2,15 + 1,3 = 3,45 3. (х – 2,7) + 9,7= 13 х – 2,7 = 13 – 9,7 х – 2,7 = 3,3 х = 3,3 + 2,7 х = 6 4. а + в – дана сума (а –2,7) + (в +4,1) = (а +в) + (4,1–2,7) = = (а +в) + 1,4 Відповідь: на 1,4 збільшиться сума |
Серія 7. Майстер мікромініатюр.
Довжина фрегата 3,5 мм Довжина скрипки 3,45 м
VІIІ. Підсумок уроку
ІХ. Домашнє завдання. Вив. § 37, І гр. № 1295 (3, 4), № 1274 (3)
ІІ гр. № 1274 (2,3), № 1285