Нестандартний урок математики у 1 класі
«Подорож Капітошки»
Тема. Знаходимо невідомі зменшуване і від’ємник.
Мета: ознайомити учнів зі способами знаходження невідомого зменшуваного і від’ємника; продовжувати формувати вміння робити короткий запис задач; розв’язувати їх; розвивати обчислювальні навички; логічне мислення і мовлення учнів, графічні навички; виховувати старанність, товариськість.
Обладнання: презентація уроку, таблиця цифр та букв дидактичний матеріал для роботи в парах і групах, стіл для гри «Акваріум», кольорові прапорці, маркери, краплинки -каліграфічні, кольорові та прості олівці, лінійки, ручки, підручники.
Хід уроку
Сядьте, діти, всі гарненько,
Руки покладіть рівненько,
Голову вище підніміть,
Свої плечі розведіть.
Всі, дітки, посміхніться,
Веселіше подивіться.
— Сьогодні у нас незвичайний урок, тому я хочу, щоб ви:
Не просто слухали, а чули,
Не просто дивилися, а бачили,
Не просто відповідали, а міркували,
Дружно й плідно працювали.
— У мене зараз дуже хороший настрій, ось такий:
— А у вас? Покажіть.
— Я хочу, щоб хороший настрій у вас не змінився до кінця уроку. А чого ви очікуєте від нашого уроку? (Учні відповідають.)
— Щоб усі ваші сподівання збулися...
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці.
Що у нашім першім класі
Учні — просто молодці!
II. Зупинка « Каліграфічна»
— Кожна людина починає свій новий день із чистої водички. І ми наш урок із джерельця чистоти — з хвилинки каліграфії. Гарно напишемо знайому нам цифру. А яку цифру, відгадайте.
До цифри цієї ти уже звик.
Вона дуже схожа на сніговик.
Лиш тільки зима змінить осінь.
Напишемо цифру цю — .... (вісім).
(Учні записують цифру на краплинках)
III. Знайомство з казковим героєм. Зупинка «Математична»
— Діти, сьогодні на наш незвичайний, веселий, казковий урок завітав незвичайний, веселий казковий герой. Його братики та сестрички живуть всюди: в річках і в ставках, у морях і океанах, на хмаринках і в криничках. Щоб дізнатися ім’я нашого гостя, ми напишемо невеличкий математичний диктант. Ви повинні будете записати усі цифри, які почуєте у характеристиці нашого героя. Будьте уважними, записуйте тільки цифри.
Я один (1) із багатьох крапельок великого світового океану, який об’єднує у собі чотири (4) океани, три (3) десятки морів. Всього сім (7) десятків відсотків поверхні Землі вкрито водою. У нас в Україні є два (2) моря: Чорне і Азовське. Тіло людини складають вісім (8) десятків відсотків із води. Близько шести (6) літрів води за один (1) день може випити сім'я із чотирьох (4) чоловік.
— Перевіримо наш «цифровий струмочок», звіривши його із цифрами. Підставте під цифри відповідні літери з таблиці — і ви дізнаєтесь ім’я нашого гостя.
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
м |
к |
т |
п |
А |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
О |
ш |
І |
0 |
У |
1 |
4 |
3 |
7 |
2 |
8 |
6 |
І |
4 |
К |
А |
П |
І |
Т |
О |
III |
К |
А |
— Отже, нашого героя звуть Капітошка.
(Презентація до уроку)
IV. Повідомлення теми та мети уроку. Ознайомлення з планом уроку.
— Наш Капітошка народився із чистого джерельця і за допомогою цифр потрапив у цифровий струмочок, де дізнався, що йому надійшов лист із дуже важливим повідомленням. Але вітер жартівник відніс конверт далеко-далеко до Підсумкового океану. Ми повинні допомогти Капітошці знайти лист. Будемо разом із ним розв’язувати приклади та задачі, повторювати вивчене. Для цього ми перепливемо річку Парну, через яку перебратися зуміємо лише в парі з другом, тож ми і попрацюємо в парах. Потім разом із Капітошкою піднімемося на гуртову хмаринку, з якої з групками друзів краплинок оросимо землю, попрацюємо в групах. Далі перепочинемо, зробимо хвилинку відпочинку біля казкової кринички, після чого вирушимо у небезпечну подорож Задач ним морем, де наловимо рибки для акваріуму і проведемо гру «Акваріум». А звідти будемо намагатися дістатися до Підсумкового океану, де на острові за деревину цікавинку і зачепився лист для Капітошки.
Отож, до справи, рушаймо в путь!
V. Робота в парах
— Щоб перепливти річку Парну, попрацюймо з другом в парі.
I ряд — виконуємо дії за стрілочками, вправа 1.
II ряд — порівняйте відрізки за довжиною, порівнюємо числа і величини вправа 3.
III ряд — знайти значення виразів, вправа 2, с.99.
(Перевірка роботи в парах. Роздача краплинок учням, які правильно виконали завдання.)
VI. Робота в групах
— Припекло веселе сонечко, і наш Капітошка стрибнув високо на яскраву хмаринку, яка надіслала і вам свій привіт. Ви вже, мабуть, помітили, що ваші веселі зошити-хмаринки різного кольору. Хмаринка пролилась краплинками дощу на землю. Одні з них впали на гілочки дерев, інші — на квіти, на колоски, ще інші — на будинки. Деякі краплинки впали на дітей, і вони промокли. Отож, за кольором зошитів хмаринок ми об’єднаємося в групи і дружно попрацюємо.
1група — листочки із завданням у віконечках. Знайдіть невідомий доданок, вправа 5.
ІІ група — парашути із завданням. З прикладу на додавання скласти приклади на віднімання: 3+4= 7 + 2 = 6 +4 = 8 +1=
VII. Фізкультхвилинка
— Ті краплинки, що потрапили на землю, просочилися крізь неї, очистилися і стали в криничці чистою водичкою. Давайте і ми з вами трохи відпочинемо, сядемо разом із Капітошкою біля кринички, вмиємось цілющою водичкою, щоб з новими силами продовжити далі свій шлях.
Фізкультхвилинка «Дощик накрапає...»
— Відпочили? Як настрій? Покажіть.
VII. Робота над задачами
— Щоб здолати високі морські хвилі, допоможемо Капітошці розв’язати дві задачі.
Гра «Акваріум».
У грі бере участь одна з груп (за вибором вчителя). Учні самі обирають табличку з назвою риби і розподіляють обов’язки.
Щука — читає завдання,
Сом — записує розв’язання,
Окунь — стежить за часом,
Карась — звітує перед класом.
Задачі для гри
№1 Було – 8 свічок
Згоріло – 2 свічки
Залишилося - ?
№2 Було – 6 ч.
Поповзли – 2 ч.
Залишилося - ?
(Заслуховування звіту «Акваріуму». Роздача краплинок.)
IX. Підсумок уроку
— Ось ми і дістались до Підсумкового океану. З яким настроєм ви завершуєте урок? (Учні «малюють» настрій, пояснюють свій вибір.)
— Отже, відкриймо лист. Що тут? А тут у конверті зашифровані слова. Прочитати ми їх зможемо, якщо відгадаємо загадки ці кави нки, які підготували наші учні. (Учні читають вірші-загадки.)
• У садок до годівниці прилетіли три синиці, потім ще три птиці. Скільки птиць на годівниці? (6 — слово нема)
• Каже мати-квочка: «В мене 3 синочка і чотири дочки».
Скільки діточок у квочки? (7 — слово «життя»)
По дорозі зайчик біг, ніс п’ять яблук на пиріг.
Одне впало, покотилось. Скільки яблук залишилось? (4 — слово води) Сидів хлопчик біля річки і піймав аж три плотвички.
Кошенятко одну вкрало. Скільки рибок в хлопця стало? (2 — слово «без»)
(Утворення речення «Без води нема життя». Роздача краплинок.) Визначення учнів, які зібрали найбільше краплинок.
Вручення подарунка— фото Капітошки.