Нестандартний урок з навчання грамоти у 1 класі на тему «Закріплення звукового значення букви «ха». Опрацювання тексту «Похвала». Урок-казка

Про матеріал
Конспект нестандартного уроку з навчання грамоти на тему «Закріплення звукового значення букви «ха». Опрацювання тексту «Похвала». Урок-казка. Мета: закріпити вивчене про звук [х], букву «ха»; формувати в учнів уміння читати, розмовляти відповідно до норм літературної вимови; розвивати мислення, зв’язне мовлення, пам’ять;виховувати любов до праці.
Перегляд файлу

Віршований урок – казка. Українська мова. Начання грамоти. 1-й клас

Тема. Закріплення звукового значення букви «ха». Опрацювання тексту 

           «Похвала».

Мета. Навчальна: закріпити вивчене про звук [х], букву «ха»; формувати 

    в учнів уміння читати, розмовляти відповідно до норм літературної

    вимови. Розвивальна: розвивати мислення, зв’язне мовлення, пам’ять.

    Виховна: виховувати любов до праці.

Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу.

Форма проведення уроку: урок — казка.

 Інтеграція. Соціальна галузь.

Обладнання: малюнки казкових героїв, картки зі словами, індивідуальні

       картки з прислів’ями, картки - блискітки з завданнями, конструктор  

       LEGO, яблунька з яблучками на рефлексійну вправу.

                                                     Хід уроку

І. Організація класу до уроку                   

Вже дзвінок нам дав сигнал,                                                                 

Працювати час настав,                                                                                                                

Тож і ми часу не гаймо,         

Працювати починаймо

Вправа «Хвилинка фантазії».                                                                                                            — Діти, заплющте очі й на хвилинку уявіть, що ви — квітка-семицвітка. Яке бажання ви загадали б?                                                                                                                            

ІІ. Підготовчий етап. Інтерактивна технологія «Побудова  

асоціативного куща»                                                

- А урок наш сьогодні не простий,                                 

Він цікавий та чарівний.

А який? Відгадайте, будь ласка,

 Складіть із розсипаних літер слово

І прочитайте дружно:

 Сьогодні у нас урок- а, а, з, к, к !(Казка)

 - Давайте сплетемо павутинку зі слів до слова казка.

Які слова ви поставите поряд з цим словом?

Діти, говоріть,будь ласка!

           

                          

 

                             

                           

 

 

 

 

 

 

 

 

III. Мовна розминка

-  Казки світ такий цікавий                                   

І барвистий, і яскравий. 

       Кожна казка натяк має,  

Діточок розуму навчає.               

Казку хочете нову?             

Тож слухайте , її вам розкажу:

«Жив - був у Сонечка - мами Сонцезайчик з вухами – промінцями.

       Любив він по луках стрибати і блискітки в очі пускати.

А блискітки не прості - на них завдання чарівні».

1 .Чистомовка

- Перша блискітка - завдання:  чистомовку дружно всі читаймо!

Ли - ли - ли - урок почали.                           

Ри - ри - ри - чітко говори.                              

       Си  - си - си - букви в слово запроси.

       Ди - ди - ди - речення склади.                                

       Жи - жи - жи - свою думку скажи

2. Гра «Знайди пеньок» 

- Друга блискітка - це гра:

Потрібно знайти «пеньок» вам, дітвора,

Для цього швидко колонку слів прочитайте                                      

І пеньок серед них відшукайте.

Котик               Білка                 Парта

котик                гілка                  паста

кошик               білка                 парта

котик                білка                  парта  

3. Гра «Утвори нове слово»

- Третя блискітка - чарівна,

В ній необхідно утворити нові слова.

Тож, до даного складу свої склади додавайте

І «ланцюжком» нові слова вимовляйте.

      Мі -...( сяць )                     Го - ...( лос )

мі -...( кроб )                      го -... (лка)

мі - ... ( ністр )                     го -...(луб )

мі - ... (раж)                 го-...( мін )

мі -...(нус )                   го -...( нчар )

мі -...(ра )                     го -...( пак )

мі -...( сто )                         го -...(ра)

IV. Повторення вивченого .

  1. Робота над загадкою.

-  Завдання блискітки ми виконали вміло,

Тож далі в казку поспішімо:

«А поруч у мами Хмаринки 

Жила собі доня  - Краплинка.

І дуже хотілось малій

Хоч раз побувать на землі,

Щоб читати навчитись самій.»                                                                                                  Але сумує наша  Хмаринка,

Бо сталася в неї заминка:

Загадку не може розгадати,

Щоб звуко-буквений аналіз відгадки подати.                                                            - Любі діти, поспішіть і Хмаринці допоможіть.

(Діти відгадують загадку і викладають з цеглинок LEGO звукову модель слова «горох»).                                                                                                                                                     Розкололася хатинка                І посипались у жменю                                                                                                                                       На дві половинки                      Зелені дробинки. (Горох)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Добір учнями слів з виучуваним звуком.                                                                                                          

- Молодці, діти, Краплинка дуже рада,     

А наша казка веде нас далі :  

« Якось у лагідну днину                                                        

Взяла мама – Хмарка Краплину                                                           

Та й вийшла у небо гуляти,                                                        

Аби доні світ показати.                                                                                         

І стріла там Сонечко - маму                                                    

        Із Сонцезайчиком славним.                                                                           

       Та й стали мами розмовляти,                                                              

       А дітям набридло їх чекати.                                        

       І ці веселі малята

      Почали на землю спускатись.                                                            

     А там, по веселій стежинці,                                    

     Помандрували світом

     Сонцезайчик і Краплинка.

     Жуківську школу вподобали

     І до нашого класу завітали.

VI. Повідомлення теми й мети уроку

-Тож розважимо наших чарівних гостей і прочитаємо їм дуже цікаве

оповідання, що має назву «Похвала».

V. Робота над оповіданням                                                                                                  

1. Первинне сприймання тексту. Читання учителем

-Діти, сідаємо всі гарно і слухаємо оповідання уважно.

- Чи сподобалось вам оповідання?

      2. Робота за малюнком. Прийом «Вхід у малюнок».

       - Уявіть себе в малюнку поруч з дітьми. Яку роботи ви виконали б?

- Чи відповідає малюнок змістові тексту? Чому ви так вважаєте?

3. Читання оповідання учнями «ланцюжком»

- Сонцезайчик і Хмаринка люблять слухати,                                                                  

Як читає кожна дитинка.

Тож всі гарно сідаємо

І оповідання « ланцюжком»

По одному реченні виразно й правильно читаємо.

4. Відтворення змісту тексту за запитаннями з елементами вибіркового читання.

- Сонцезайчик і Краплинка придумали для вас гру з хитринкою:

 Відповідь на запитання Хмаринки потрібно швидко відшукати

  І правильно та виразно її для всіх нас прочитати.

— Чим хвалилася Христинка? Прочитайте слова Христинки. З якою інтонацією треба прочитати це речення?                                                                                                                                                                                                          — А чим хвалився Харитон? Прочитайте слова Антона.                                                                                                          — Чому Михайлик нічим не хвалився? Прочитайте, що робив Михайлик.                                                                          — Чому, на вашу думку, батьки похвалили тільки Михайлика?

VI. Фізкультхвилинка

- Сонцезайчик з Краплинкою втомились

Та на фізкультхвилинку попросились.                                                                      

Ми втомилися читати, ( Оплески )                                                                                                     

Будемо відпочивати. ( Потягуються )                                                                                                      

Зараз дружно всі встаєм - ( Усі встають )                                                                                  

Й фізкультпаузу почнем. ( Оплески)                                                                                                         

Руки вгору, руки в боки - (Далі за текстом )                                                                                          

І зроби чотири кроки,                                                                                                                       

Руки вгору, руки вниз -                                                                                                                              

І сусіду посміхнись,                                                                                                                          

А тепер тихо сідай                                                                                                                              

Й працювати починай!

VІІ. Продовження роботи над текстом

1. Гра « Блискітка »

- Сонцезайчик з Краплинкою сили відновили

Й до цікавої гри вас всих запросили.

Сонцезайчик по партах буде весело стрибати

Та свої яскраві блискітки на дітей пускати.

І на чию парту блискітка впаде,

Той учень оповідання читати почне. 

2. Гра « Хто продовжить речення? »

 - А у Краплинки інша гра,

Яка має назву «Хто продовжить речення?».

Я буду вам висловлювання із тексту читати,

А ви спробуйте в них правильні слова додавати.                                                                                               

o Хвалилася Христинка червоною ... (хустинкою).                                                                                                                              

o Хвалився Харитон, що в нього кольоровий ... (картон).                                                                                             

o Михайлик замів підлогу на ... (кухні).                                                                                                                                

o Хлопчик полив ... (хризантему)                                                                                                                                                                  

o Тато з мамою похвалили ... (Михайлика).                                                                                          

      3. Обговорення змісту почутого. Вправа «Крісло автора».                                                                                    Одна дитина (за бажанням) сідає в «крісло автора» і виступає в ролі автора твору (оповідача, Христинки, Харитона, Михайлика, тата, мами). Інші діти формулюють запитання за змістом тексту, а «автор» повинен відповісти словами, максимально наближеними до тексту.    

- А зараз будемо за змістом оповідання питання автору задавати                                                                

  І наших казкових гостей розважати.

4. Завдання « Склади прислів’я ».  Робота в парі.

- Краплинка дуже засмучена, вона не може прочитати слова у вказаному порядку і скласти прислів’я. Давайте їй допоможемо. Швиденько картку вибирайте та роботу в парі починайте.

1  ПОХВАЛЯТЬ

 2

ТЕБЕ

3

 ЛЮДИ

 4

НЕХАЙ

 

 

5

СЕБЕ

6    ХВАЛИ

7

САМ

8

НЕ

 

8; 6; 7; 5; 4; 2; 3; 1.

 - Хто вже може прислів’я прочитати та як його зрозуміли розказати?                                                                                                                                                                                                                                                               5. Вправа «Утвори словосполучення».      

- В той час, доки ми з вами грали й читали,                                                                                    

Наших Сонцезайчика й Краплинки мами

 З яскравою веселкою в небі зустрілись   

Та й на неї загляділись.

Хотіли до райдуги підвести дітей,                                                                                                       

Аж їх, неслухнянців, немає ніде.                                                                                        

Стривожились мами: « - Немає ніде ?!                                                                      

Хто ж діток малесеньких наших знайде ?                                                                                 

Пошлімо на пошуки вітер легкий,                                                                                                           

Хай знайде він цих неслухняних малюків.»                                                                                                             

Вітерець же уважно всю Землю обшукав,                                                                                

Доки на слід Сонцезайчика й Краплинки попав                                                              

І в нашій школі, нарешті, малих відшукав.                                                                                                                 

Але не втримався й сам та й попустував:                                                                                                     

Слова в словосполученнях пороздимав.                                                                             

Потрібна, діти, тепер ваша допомога.                                                                                                                            

Відновити словосполучення,

Хто із вас швиденько зможе?

Хамелеон               усміхнений          Хризантема                   морська                                                                                                                                                           Хлопчик                  смачний                Хустина                        пахуча                                                                                                                                  Хліб                          зелений                 Хвиля                          червона

VІІІ. Заключна частина.

-Сонцезайчик і Краплинка хочуть попрацювати з нашими цеглинками.

Пропоную з ними в цікаву гру пограти

Та відповіді на запитання цеглинками показати.

1. Гра «Так — ні».

Учні сигналізують червоними і зеленими цеглинками LEGO .                                         o У слові Михайлик літера й позначає м’який приголосний звук.                                        o Хамелеон, якщо когось боїться, з будь-яким предметом може злитися.            o Речення Христина милувалася хмарами складається з 4-х слів.                                      o Ховрах любить їсти комарів.                                                                                             o Слово Харитон пишеться з великої літери.

 2. Рефлексійна вправа «Яблунька».   

- Доки кожен з вас старанно працював,                                                             

Сонцезайчику та Краплинці                                                                              

Повертатися додому час настав.                                                                                                

І вітерець їх на небо з собою забрав.                                                                  

Неслухнянці до мам повернулись,                                                                              

Винувато їм посміхнулись.                                                                                                     

Подумали й разом сказали:                                                                                                          

« - Пробачте, що дозволу не запитали! »                                                                         

А вам, діти, вони просили передати,                                                                          

Що на уроці у вас їм було дуже цікаво побувати.                                                                  

І, що світ цей загадковий вони хочуть ще краще пізнати.                                              

А тому, приходитимуть до вас у клас іще не раз ці малята,                                         

Щоб разом із вами Країною Знань мандрувати.                                          

 

- А я в свою чергу хотіла вас, діти, попросити

  Наш урок оцінити.

  До яблуньки, будь ласка, підійдіть                                                                                              

  І яблучко для себе підберіть.                

Перше яблучко — все вдалося.                                                                                                                                Друге яблучко — було важко.                                                                                                                                 Третє яблучко — нічого не зрозумів.

- Спасибі, любі хлопчики й дівчатка,                                                                          

Дуже приємно було з вами працювати.                                                                       

Виконували завдання на уроці старанно ви усі,                                                                     

Тож скажу вам милі, діти,

Що у нашім 1 класі

Всі ви просто молодці!

 

docx
Додано
15 березня 2021
Переглядів
649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку