Уроки математики - це не лише оволодівання, закріплення, поглиблення та узагальнення знань, отриманих в період навчання в початковій школі а й формування математичних компотентностей:навчальної, розвивальної та виховної та ключових: вміння вчитися, загальнокультурну, інформаційно комунікативну, здоровязбережувальну, соціальну.
Урок- розклад уроків
Тема. Одиниці вимірювання довжини. Кілометр. Відношення між одиницями довжини. Порівняння виразів. Творча робота над задачею.
Мета. Ознайомити учнів з новою одиницею довжини – кілометром; встановити співвідношення кілометра й метра; формувати вміння перетворювати іменовані числа; провести творчу роботу над задачею; вдосконалювати обчислювальні навички, розвивати логічне мислення, творчі здібності; виховувати інтерес до математики.
Обладнання: розклад уроків, дзвінок, Математика, М,В. Богданович, Г.П. Лишенко, 3 кл., К:, «Генеза», 2013, с. 68 -70.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Цей урок математики ми будемо проводити за таким розкладом.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Відповідальні за навчання в класі доповідають про виконання домашнього завдання. Один учень, який найкраще виконав роботу, пояснює розв’язання задачі 453, інший – завдання 452.
Клас ділиться на дві команди – два ряди. Вчитель кидає м’яч – називає приклад, наприклад 56: 8. Учень класу, який перший підняв руку, отримує м’яч, тобто називає відповідь і має право далі називати приклад, який починається на число 7 для команди противника. Якщо відповідь правильна, то учень, який її висловив уголос, називає наступний приклад. Якщо ж відповідь неправильна, то кричать суперники «Гол!» і продовжують вести м’яч далі , тобто називати приклад. Виграє та команда, яка забила найбільше голів,( неправильні відповіді противника).
(Дзвенить дзвінок)
На уроці історії ми поговоримо про давні міри довжини.
Дюйм – 2см 5мм
П’ядь – 20см
Лікоть – 46см
Аршин – 75см
Сажень- 2м 13см
Верста – 1км 70см
Миля – 7 км 500м
Кіло – 1000, санти – 1/100, деци – 1/10, мілі – 1/1000.
ІІІ. Повідомлення теми уроку
1.Проблемна ситуація
-Щоб виміряти довжину і ширину нашої класної кімнати, якою одиницею довжини ми користуватимось? – (метром.) Довжину свого олівця? (сантиметром.) А довжину мурашки?(міліметром.) Ви вже знаєте, що математика – це точна наука, в якій не існує таких величин, як трішечки, більше, багато.
- Якими одиницями довжини ви будете користуватися, якщо потрібно виміряти довжину до сусіднього села Мала Глуша?
- Сьогодні на уроці ми познайомимось з новою одиницею вимірювання довжини- кілометром, установимо співвідношення кілометра і метра, будемо вчитися визначати відстань, творчо працювати над задачею, вдосконалювати обчислювальні навички.
(Дзвенить дзвінок)
2.Математичний диктант
-На другому уроці української мови ми будемо писати математичний диктант.
Запишіть:
- у скільки разів 1м більший, ніж 1см? (100);
-у скільки разів 1м більший, ніж 1дм? (10);
- у скільки разів 1м більший, ніж 1мм? (1000);
- від 2см відняти 13мм (7мм);
- до 4дм додати7см (47см);
- 20м поділити на 5м (4);
- половину 1дм (5см);
- чверть 12см (3см);
- третину 1м 5дм(5дм);
- 2см збільшити у 5 разів (1дм).
3. Взаємоперевірка (Діти обмінюються зошитами, помилки виправляють простим олівцем)
4. Коментоване письмо
Запиши в метрах або метрах і сантиметрах.( с. 69, №458).
500см=5м 533см= 5м 33см
503см=5м 03см 720см= 7м 20см
5.Завдання на порівняння з коментуванням (с.69, №459)
6. Самостійна робота. Гра «Шифрувальник»(с. 69, №460)
- Обчисліть приклади. Кожна відповідь має свою букву.
Розставте букви в порядку зростання значень відповідних виразів.
Прочитайте, як давні греки називали річку Дніпро. (Борисфен)
ІY. Вивчення нового матеріалу
(Дзвенить дзвінок )
1. Пояснення нового матеріалу
-Уявіть собі відстань між нашим селом і Луцьком. Чи можливо цю відстань виміряти в метрах? Чи зручно так вимірювати?
Великі відстані вимірюють кілометрами. Один кілометр доросла людина може пройти за 15 хвилин.
Отже, на уроці математики ми дізнаємось, що в 1км 1000 метрів.
2. Робота над задачею (с.69,№ 456)
За 1 годину пішохід проходить 4 км. За скільки годин він зможе пройти 20км?
1 год – 4 км
? – 20 км
3. Пояснення вчителя
Кожні 4км пішохід проходить за 1 годину. А 20 км він пройде за стільки годин, скільки разів по 4 км вміщується у 20 км.
Учні записують розв’язання (20:4=5(год))
Учитель наголошує, що відстань, пройдена за 1 год, називається швидкістю руху.(Зі швидкістю учні докладно ознайомляться в 4 класі.)
4. Робота над задачею (с.69, № 457)
1)Аналіз умови задачі
Автобус – 72 км
Велосипедист - ?, у 8 разів <
2) Запис розв’язання задачі
Фізкультхвилинка
Y. Розвиток математичних знань
1.Розв’язування задачі з коментуванням біля дошки (с. 70, № 461)
Хлопчик – 9м за 1с
} на ? більше за 8с
Дівчинка – 7м за 1 с
Цю задачу можна розв’язати двома способами.
1-ий спосіб: … · … - … · … = …
2-ий спосіб: ( … - … ) · … = …
2.Творча робота над задачею (с.70, № 462)
- Прочитайте задачі та знайдіть серед виразів, той за допомогою якого
розв’язується перша задача; друга задача.
- Проаналізуйте кожен вираз.
- Що означає кожна дія в першому виразі? другому? третьому?
- Запишіть у зошити ті вирази, які є розв’язками задач.
3.Перевірка виконаної роботи
(Дзвенить дзвінок )
- На уроці фізкультури ви часто зустрічаєтесь із одиницями вимірювання довжини. Де саме? ( У легкій атлетиці: біг на 30м, 60м, 100м, крос до 2000м, човниковий біг, стрибки у довжину, стрибки у висоту)
(Дзвенить дзвінок)
-На уроці трудового навчання вам також не обійтись без одиниць вимірювання довжини. Де нам потрібно їх застосовувати?( у кресленнях розгорток фігур.)
4.Геометрична хвилинка (с. 68. №454)
Виміряй і порівняй довжини відрізків АВ і ВС.
YІ. Підсумок уроку
- Що нового дізналися на уроці?
- Скільки метрів в 1 км?
- Що вдалося на уроці виконати найкраще?
І, на кінець уроку гімнастика для розуму.
Гра «Відгадай задумане число»
Число задумали, взяли
Й до нього трійку додали.
На шість помножим результат.
Ще треба вісімку віднять.
Тепер віднімем те число,
Що в вас задумане було.
Тепер усе на п’ять діліть
І результат мені скажіть,
А я вгадаю те число,
Що в вас задумане було!
(Віднявши від результату 2, «вгадати » задумане)
YІ. Домашнє завдання (с.70, №463, №464)