НЕТРАДИЦІЙНІ УРОКИ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Про матеріал
НЕТРАДИЦІЙНІ УРОКИ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Перегляд файлу

НЕТРАДИЦІЙНІ УРОКИ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Нетрадиційні форми освітнього процесу дедалі частіше впроваджуються у практику роботи вчителя. Як свідчить практичний досвід, така форма освіти сприяє підвищенню активності навчально-пізнавальної діяльності учнів, розвиває їх творчий потенціал та сприяє формуванню когнітивних процесів.

Зміст і структура взаємодії педагога та учня розглянуті в наукових працях В. Бондаря, С. Векслера, І. Лернера, В. Матюхіної, В. Онищука, М. Скаткіна та інших. Визначення підходів і складових елементів нетрадиційних уроків біології висвітлені у розробках М. Барної, А. Басок, І. Карташової, І. Сушко. Нетрадиційні уроки як пошук нових організаційних форм навчання досліджені у працях В. Гузюк, Ю. Зотова, Н. Короткової, В. Купушина, Т. Михайлів, І. Носаченко, В. Паламарчук та інших.

Незважаючи на розмаїття досліджуваних тем, у науковому дискурсі існують певні прогалини щодо висвітлення ролі нетрадиційних уроків біологія задля формування ключових компетентностей учнів.

Сучасна реформа освіти та модернізація навчально-виховного процесу вимагають від вчителів загальноосвітніх шкіл урізноманітнення педагогічної діяльності. Тому, на уроках біології, як і на інших уроках, практикується застосування нетрадиційних уроків, головною метою яких є створення педагогічних ситуацій, максимально наближений до реальних.

Вперше елементи не традиційності уроку були помічені в праці Я. Коменського «Велика дидактика», що спричинило революцію в педагогіці. Далі це питання розвинув К. Роджерс, переглянувши традиційні основи уроку та розробивши основи нетрадиційного навчання, спрямованого на особистість, що, на думку терапевта, актуалізуватиме та розвиватиме механізм пізнання.

На думку Л. Лухтай нестандартним є такий урок, який не вкладається (повністю або частково) в межі виробленого дидактикою, на якому вчитель не дотримується чітких етапів навчального процесу, методів, традиційних видів педагогічної роботи (Лухтай, 1992, с. 31).

Нестандартні уроки з біології дозволяють створити творчу атмосферу, урізноманітнити форми та методи роботи, що дозволяє сформувати пізнавальні інтереси учнів, залучити їх до активної діяльності в процесі навчання. Проте, не варто зловживати нетрадиційними уроками, тому що така форма організації швидко стане традиційною та нецікавою. Доцільно використовувати нестандартні уроки для підведення підсумку теми, для контролю знань.

На уроках біології в сучасних українських школах дедалі частіше практикують застосування навчальних дидактичних ігор. Це досить складна форма навчальної діяльності, яка потребує ретельної підготовки. Навчальні ігри корисні тим, що у процесі такого уроку учні навчаються використовувати здобуті знання на практиці, моделюючи явища, що вивчаються.

Однією з форм навчально-виховної роботи з біології є проведення шкільних екскурсій. Вони проводяться в межах шкільної програми за обраною темою. Екскурсії мають навчальне, виховне та естетичне значення для учнів. Спостерігаючи за рослинами чи тваринами, школярі розуміють процеси зв’язку між рослинами та тваринами, рослинами та ґрунтом, усвідомлюючи таким чином цілісність життя в природі. 

Екскурсії навчають дітей правильно орієнтуватися в місцевості, використовуючи методи проведення екскурсій, спостерігати, порівнювати, знаходити потрібні об’єкти та ін. Така робота розширює біологічні поняття, розвиває мислення, виховує екологічний світогляд. Екскурсія також успішно реалізує міжпредметні зв’язки між такими навчальними дисциплінами, як біологія, хімія, географія, фізика, історія та література, що «сприяє формуванню системних знань учнів, умінь і навичок їхньої розумової і практичної діяльності» (Гомля, 2015, с. 133).

Під час проведення нетрадиційних уроків біології сучасний вчитель використовує інтерактивні технології, які залучають до активної діяльності весь клас. Наприклад, обговорення проблеми в загальному колі. Вчитель ставить відкриті запитання та заохочує учасників до висловлювання ідей.

Різновидом обговорення є техніка «Мікрофон», яку можна використовувати при вивчення будь-якого шкільного предмету, в томі числі біології. Його суть заключається у постановці запитання. На яке потрібно дати чітку, лаконічну відповідь. Учні говорять по черзі, не коментуючи відповіді попередників. Слово отримує той, хто тримає в руках уявний мікрофон. Паралельно з технікою «Мікрофон» часто застосовують прийом «Незакінчених речень».

Досить поширеною є інтерактивна технологія «Мозковий штурм», яка розвиває уяву та творчість. Метою є збирання багатьох ідей протягом обмеженого часу задля прийняття рішення з певної проблеми.

На уроках біології учні повинні розвивати такі компетентності:

  1.                Загальнокультурну компетентність. Учні повинні мати уявлення про основні культурні цінності, поважати різноманіття культур та традицій, розвивати моральні якості.
  2.                Компетентність у володінні знаннями про живу природу. Учні повинні знати основні поняття, закономірності і принципи функціонування живої природи, розуміти взаємозв’язки між біологічними явищами та явищами природно-наукових дисциплін.
  3.                Компетентність у вмінні досліджувати та спостерігати. Учні повинні мати навички спостереження за живими організмами, розуміти науковий метод дослідження, здійснювати експерименти та аналізувати отримані результати.
  4.                Компетентність у використанні науково-інформаційних ресурсів. Учні повинні знати, як шукати та використовувати наукову інформацію, користуватися комп’ютером та програмним забезпеченням для вивчення біології.
  5.                Комунікативну компетентність. Учні повинні вміти добре висловлюватися, аргументувати свої думки, працювати в команді, взаємодіяти з іншими учасниками навчально-виховного процесу.
  6.                Компетентність у вмінні оцінювати та приймати рішення. Учні повинні мати навички критичного мислення, вміти аналізувати та оцінювати наукову інформацію, приймати рішення щодо збереження та охорони природи.

Отже, через формування предметних компетентностей із біології, шляхом розвитку активізації пізнавальної діяльності та технологій продуктивного навчання, можливо сформувати предметну компетентність учнів, яка є результатом накопичення досвіду. Сучасне життя вимагає наявності такого досвіду, який сприятиме формуванню та розвитку інноваційної особистості, готової до суспільної діяльності та оволодіння професійною освітою. Таким чином, формування основних життєвих компетентностей учнів на уроках біології є результатом інтегрованого навчання та успішної соціалізації особистості учня у сучасному суспільстві.

 

Список використаної літератури

  1.                Гомля Л. М., Остапчук К. В. Методика проведення навчальних екскурсій, як форма навчально-виховної роботи з біології // Проблеми відтворення та охорони біорізноманіття України: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. Полтава, 2015. С. 131-133.
  2.                Лухтай Л. К. Нестандартний урок // Початкова школа. 1992. № 3– 4. С. 31–32.

 

docx
Додано
12 квітня 2023
Переглядів
404
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку