​Нетрадиційний урок музики в 5 класі-віртуальна подорож. "Литература в музиці без слів"

Про матеріал

Нетрадиційний урок музики в 5 класі - віртуальна подорож

Тема: Литература в музиці без слів

Мета : На прикладі балету С. Прокоф'єва «Попелюшка» розширити знання учнів про роль лібрето в музичному мистецтві. Познайомити учнів з життям та творчістю Сергія Прокоф'єва. Формувати вміння слухати, чути та бачити в музиці слова, події та життя. Розвивати вокально-хорові навички, чуття ритму. Виховувати почуття до прекрасного та добра через музику.

Перегляд файлу

Нетрадиційний урок

музики в 5 класі -

віртуальна подорож

 

Тема:    Литература в музиці без слів

Мета :   На прикладі  балету С. Прокоф’єва «Попелюшка» розширити знання учнів про роль лібрето в музичному мистецтві. Познайомити  учнів з життям та творчістю Сергія Прокоф’єва. Формувати  вміння слухати, чути та бачити в музиці слова, події  та  життя. Розвивати вокально-хорові навички, чуття ритму. Виховувати почуття до прекрасного та добра через музику.

 

Тип уроку: комбінований

Обладнання: DVD- плеєр,  DVD- диски із записом для слухання або комп’ютер та мультимедійна дошка.

 

Хід заняття

Вступ

1. Організаційний момент.

2. Повідомлення теми і мети уроку.

 -  Сьогодні нас очікує  незвичайна вистава. Є у неї і лібрето, і музика, і оркестр, виконавці, декорації та костюми. Але  незвичайність її в тому , що дійові особи  не співають, а лише танцюють! Я сьогодні розповім про балет. Це ще один вид театрального мистецтва, в якому література и музика тісно пов’язані. Крім літератури і музики в балеті велику роль відіграє  хореографія.

 

Основна частина

  1. Поняття «балет» та «пантоміма»

   Балет – це вид музично-сценічного мистецтва, який складається  з

музики, хореографії, пантоміми, сценарію (лібрето) і художнього оформлення.  В балеті думки, почуття та образи дійових осіб  розкриваються за  допомогою музики і танців. Літературна основа для балету, так само як і для опери є лібрето. Для цього використовують  казковий сюжет.

  Велику  роль в балеті грає пантоміма, тобто нема акторська гра, що складається з виразних жестів та міміки (рухи обличчя).

  1. Балет С. Прокоф’єва «Попелюшка»

  - Сьогодні я хочу прочитати вам казку, а ви вгадайте, що це за казка. Звучить фрагмент казки «Попелюшка» з балету С. Прокоф’єва

 

Ілюстрація  на мультимедійній дошці

 

 

3. Ознайомлення з творчістю С. Прокоф’єва – віртуальна подорож.

  - Правильно, ви одразу здогадалися яка назва цієї казки, тому що ми вже в минулому році знайомилися з казками С. Прокоф’єва. Сьогодні ми з вами відправимось у подорож. Але наша мандрівка буде незвичайна, а віртуальна.

     Видатний композитор, піаніст і диригент С.С. Прокоф’єв народився 23 квітня 1891 року у мальовничому селі Соцновка (нині село Красне) Красноармійського району Донецької області.

 

01_343      Слайд №1

 

          Майбутній композитор був допитливим і працьовитим,  ще у  5 річному віці Сергій  почав писати музику. Мама, Марія Григорівна,  записувала складені сином п'єси. А коли Сергію виповнилось 9 років, він написав дві опери  «Велетень» та «На пустельних островах». Після смерті батька, Сергія Олександровича, у 1910р. Прокоф’єви залишили Сонцовку, але роки, проведені в ній, назавжди залишилися у пам’яті Сергія Сергійовича.

          У серпні 1904 р. тринадцятирічний Сергій поїхав на навчання до

Петербурзької консерваторії .А в 1914 році, як найкращій випускник, отримав нагороду – Рояль «Шредер».

 

 

 

 

 

Слайд № 2

 

         Більше десяти років Прокоф’єв живе за кордоном. З успіхом гастролює у Франції, Германії, Англії, Італії, Іспанії. Також його концерти проходять у Москві, Харкові, Києві.

          У середині 30-х років Прокоф’єв вже на вершині слави. Він пиши один за одним свої музичні  шедеври до творів світової класичної літератури: балети «Ромео та Джульєтта», «Попелюшка», грандіозну  героїко-патріотичну оперу за романом Л.Толстого «Війна і мир», музику до кінофільмів «Іван Грозний», «Пікова Дама», «Олександр Невський» та ряд інших творів.

 

       Слайди № 3 – 4

  Слайди № 5-6

 

    Діяльність молодого композитора тривала майже 50 років і збагатила всі сфери і жанри світового музичного мистецтва. Ним було створено більше тридцяти музичних творів: сім балетів, дев’ять опер та сім симфоній.

 

        

Слайди № 7 - 9

       Творчість Сергія Прокоф’єва відзначена багатьма нагородами. Сім разів

він отримував державну премію СРСР, носив звання «Народний артист». А у 2003 році було оголошено ЮНЕСКО Роком Прокоф’єва .

У1991році з нагоди сторічного ювілею від дня народження Прокоф’єва на його батьківщині відкрито музей та меморіальну зону. Меморіальна зона села Красне включає: Свято-Петропалівську церкву, у якій було охрещено Сергія Прокоф’єва; пам'ятник композитору та пам'ятний знак на місці будинку-садиби  Прокоф’єва.

       Творчість Сергія Сергійовича Прокоф’єва отримала визнання не тільки на батьківщині, але й далеко за її межами. Багато творів  Великого Майстра  увійшло до великого Золотого фонду світової музичної культури.

 

 Слайд №10

 

  Увічненням пам’яті композитора є щорічний Міжнародний конкурс Юних музикантів імені Сергія Прокоф’єва у Санки-Петербурзі (Росія). Його ім’ям названа Донецька державна музична академія  та  концертний зал Донецької обласної філармонії.

 

Слухання  балет С. Прокоф’єва «Попелюшка»

 

  • Сьогодні ми прослухаємо фрагменти з балету «Попелюшка». Перший 

фрагмент називається «Па-де-шаль», тобто танок з шалю. Дія  відбувається  в домі батька Попелюшки. Сестри вишивають шаль, а Попелюшка порається  біля печі. Мачуха спостерігає за ними, але  сестри починають сваритися, потім б’ються і падають. Мати ріже шаль навпіл та сестри танцюють кожна зі своєю половинкою шалі. Музика передає і сварку сестер, малює їх бійку  комічний танок.

   Зовсім інший світ – музика закоханих Попелюшки та Принца. Вона

романтична, світла, схвильована, передає закоханість. Це фрагмент так і називається «Аморозо» або «Закоханні». Вся музика балету «Попелюшка»   світла і духовна, стверджує добро, людське  відношення до життя, в протилежність  егоїзму.

 

Виконання пісні «Веселкова пісня» О. Янушевич, М. Ясаковая.

 

1. Виконання пісні вчителем

2. Повісити плакат зі словами пісні.

   - Прочитайте слова та подумайте, чому пісня називається веселковою?

   - На яких семи нотах грає веселка? Назвіть їх та заспівайте.

3. Робота з текстом пісні

   - А тепер спробуємо заспівати перший куплет.

4. Повісити плакат з поняттям «затакт»

 

   Затакт – це неповний такт, з якого починається музичний  твір.

5. Проплескати ритмічний малюнок заспіву.

6.  Провести роботу над фразеровкою, диханням, дикцією першого куплета.

 

Підсумок

- Що таке балет?

- С.С. Прокоф’єв -  видатний композитор, піаніст і диригент.

- Які його твори написані на казкові сюжети?

- Хто головні діючі особи балету «Попелюшка»?

Домашнє завдання (малюнок персонажа казки)

  • До наступного уроку я прошу вас  намалювати героїв нашого уроку – Попелюшку з Принцом або Фею у квітах  під музичною веселкою.

Оцінювання

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
1 липня 2018
Переглядів
1022
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку