20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

"Неземний світ,зітканий з туману та ілюзій..."(Урок за твором Гофмана "Малюк Цахес".З досвіду роботи Мамчур (Цюх О.А.)

Про матеріал
Щзнайомити учнів із життєвим та творчим шляхом Е.Е.А.Гофмана,особливостями його творчої манери. Проаналізувати систему образів твору та подати сюжетний аналіз. Виховувати віру у казку та розуміння фантастики.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

«Неземний світ, зітканий з туману та ілюзій…»

(Е. Т. А. Гофман. «Малюк Цахес, на прізвисько Циннобер»)

Мета: поглибити знання з теорії літератури; ознайомити з фактами про життєвий і творчий шлях німецького письменника Е. Т. А. Гофмана: розвивати вміння логічно мислити: виховувати повагу до чужих почуттів, досягнень та здобутків.

 Обладнання: портрет письменника, схема «Романтизм», тексти повісті «Малюк Цахес» , опорні схеми-конспекти до теми.             

 Тип уроку: урок формування знань, умінь, навичок

 

Я в казку дивную свою

Усю фантастику ввіллю.

Зроблю усе живим, чудовим

Таємності, розкошів повним-

І в казці дійсність відіб’ю.

О. Олесь

 

 

ХІД УРОКУ

 

 

  1. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТЕМИ

 

Запитання до учнів:

Які уявлення викликає у вас слово романтизм?

(Довільні відповіді учнів)    

Вчитель: У XVIII столітті романтичним називали все незвичайне, дивне, фантастичне, таке, що зустрічається лише у книгах а не у житті. Сьогодні ми подивимося на романтизм дещо у іншому ракурсі, починаючи з подій, які спричинили його виникнення і осіб, які його представляли. Звернімося до опорних схем, які ви бачите перед собою ( робота із опорними схемами).

 

РОМАНТИЗМ

(80-90 Р. XVIII ст.. – 30-40р. ХІХ ст.)

ІСТОРІЯ

 1789-1794 – Французька буржуазна революція (зруйнування королівської в’язниці Бастилії, прийнято «Декларацію прав Людини та Громадянина», громадянська війна, голод, жорстокий терор)

 1799-1815 – доба наполеонівських війн (здійснення Наполеоном державного перевороту, оголошення себе імператором)

Романтизм виник тоді, коли Європа пережила сильне духовне потрясіння і глибоке розчарування у зв’язку з цими подіями.

ІДЕЇ

 розчарування, песимістичне й трагічне розуміння світу життя

звернення до жанру лицарського роману та доби Середньовіччя (фантастичність, зображення високого, ідеального кохання, добрі та злі чарівники, казкові пейзажі)

ствердження духовної самобутності і неповторність кожної окремої людини.

ВІДКРИТТЯ

 розуміння краси народного мистецтва - казок, пісень , легенд та переказів

 зв’язок романтичної літератури з музикою, живописом

 створення сучасних жанрів роману, поеми, ліричної поезії.

МИТЦІ

ЛІТЕРАТУРА

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО

МУЗИКА

Новаліс Жан Поль

Джордж Байрон

Персі Біші Шеллі

Вальтар Скотт

Е. Т. А. Гофман

Генріх Гейне

Адам Міцкевич

М. Лермонтов

Ежен Делакруа

О. Кипренський

Іван Айвазовський

Карл Брюлов

Ф. Гойа Ріхтер

Ж. Мішель Фрідріх

Ніколо Паганіні

Роберт Шуман

Ференц Ліст

Гектор Берліоз

Джузеппе Верді

Ріхард Вагнер

Фредерік Шопен

 

 

  1. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЕПІГРАФА УРОКУ

 

1.Вступне слово вчителя

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про добу Романтизму за допомогою схем-конспектів. Отже, подивіться уважно на ті, що лежать перед вами, і спробуйте відповісти на ряд запитань.

 

2.Бесіда з елементами лекції

 Які історичні події спричинили виникнення доби Романтизму?

.Кого із представників- романтиків у галузі музики і образотворчого мистецтва, поданих у вашому переліку, ви знаєте? Назвіть.

. У попередніх класах ви ознайомилися з творчістю письменників- романтиків. Чиї прізвища з перелічених вам відомі?             

 

3.Прийом «Гронування «( за лекцією вчителя) 

 

         

 

Вчитель: З’являється новий тип героя - тираноборець, бунтар. Як правило,

 це виняткові характери, які діють за виняткових обставин( Мцирі).

 Невід’ємною рисою романтичного стилю є символіка, екзотика, фантастика.

 Романтична література має свою систему жанрів. Чільне місце серед них посідають: ліричні (балада, елегія), серед прозових - психологічна повість, новела, літературна казка, роман.

 Серед найвизначніших представників романтизму, крім названих вами, Ф. Купер, Е. По, Ж. Санд і, звичайно, письменник, життя і творчість якого - одна із складних і цікавих сторінок літератури романтичного періоду. До його творчості ні одна епоха не ставилася з байдужістю - його або палко приймали, або непримиримо заперечували…Знайомтеся - один із яскравих представників Романтизму в німецькій літературі - Е. Т. А. Гофман!

  ( демонстрація портрету письменника )

 

4. Прийом « Обличчя майстра художнього слова»

 Вчитель: Придивіться  уважно до обличчя цієї людини. Що можна сказати про цього письменника? Чи можна назвати його удачливою людиною чи невдахою? Які мрії бентежать його душу?

 

5. Виступ учня - біографа з розповіддю «Життя Ернста-Теодора»

 У його зовнішності було щось дивне: м’який, наївний погляд і – гірко-іронічна посмішка, добрий гумор і - зла іронія. Людина - стиснута пружина. Його дивацтва насторожували, його не розуміли і не любили. Він говорив, як строчив із кулемета, і так само швидко замовкав. Він дивував…

 Ще одна якість - загострена вразливість. Кажуть, він боявся виходити вночі на вулицю, боячись зустрітися з образами своїх фантазій, котрі, на його думку, могли матеріалізуватися.

Народився в Кенігсберзі в бюргерській родині, де духовні запити грали малу роль. Спілкування обмежувалося найближчими родичами.

 Гофман вивчав право в університеті, а ще давав уроки музики дочкам багатих бюргерів.

 Репетиторство подарувало йому найсвітліші моменти в житті - любов до Юлії Марк. Він був одружений на Михайлині  Тищинській, але дружина була скоріше домоправителькою, ніж другом. А Юлія… О, в Юлії було все те, про що можна мріяти - юність, врода, талант, душевна теплота. Ця любов не принесла Гофману щастя, вона спалювала його.. Між ними була різниця у віці 20 років: йому 35, їй- 15. Гофман, у приступах відчаю, мріє про самогубство.             

 Все закінчується банально:Юлію віддають заміж за нелюбого чоловіка, Гофман покидає Бамберг.

 З 1814 року і до кінця днів своїх Гофман живе в Берліні. Він пише швидко і багато. Перша новела - «Кавалер Глюк» . До нього приходить успіх та не благополуччя.

 «Кутове вікно» - таку назву має його останнє оповідання. Воно стало історичним. Смерть уже майже спалила Гофмана своїм пекельним диханням: розбитий паралічем, він цілими днями нерухомо сидів біля вікна…

 Похоронна процесія була мало чисельною, серед тих, хто проводжав Гофмана в останню путь був Генріх Гейне.

  

6. Робота з підручником. Підготовка до гри « Асоціації»

 Вчитель: Ви зараз ще раз перегляньте біографію письменника, але зробіть це швидко, адже попереду на вас чекає гра «Асоціації».

 

7. Гра « Асоціації»

Коментар: Особисті асоціації учнів - це спроба перетворення та перевтілення внутрішнього світу письменника. На уроці за біографією Гофмана пропонується знайти асоціації до його образу.             

 

8. Слово вчителя

Підіб’ємо підсумки. Отже, образ Гофмана, як людини, у вашій уяві склався. Наступне наше завдання - познайомитися з Гофманом - письменником. Літературна спадщина Ернста Амадея різноманітна: романи, новели, казки, есе, лібрето до музичних творів.

 Найпомітніше місце у творчій спадщині посідає твір «Малюк Цахес на прізвисько Цинобер».

 

9. Бесіда на первинне сприйняття твору

 Вчитель: Гофман казав, що його твір - це казка. Отже, сьогоднішній наш    урок - гра у казку. А якщо казка, то доведіть чому, пригадайте побудову казки. Як зазвичай починаються казки?

 А як починається «Малюк Цахес…»? Щоб відповісти на це запитання звернімося до тексту. Я почну, а ви мені допоможете.

 

10. Робота з текстом

Читання уривка вчителем, а потім - учнями від слів «Недалечко від одного села…» до «…то дуже цим зворушилася…».

 

11. Бесіда

 Що у прочитаному уривку свідчить про те, що даний твір-казка?

 Що вирішує фея, як кожна чарівниця?

 (Зачитати з тексту)

 У який спосіб допомагає фея?

 

12. Робота з текстом(продовження)

 Вчитель: Повертаючись додому, після зустрічі з феєю, пані Ліза зустрічає пастора. І - о диво! - пастор, який завжди насміхався з Цахеса, раптом змінює своє ставлення до нього (зачитати). Що ж стало причиною різкої зміни ставлення?

 Ми пройшли лише невеличку частинку твору і показали, що це - казка. Читаючи вдома 2 і 3 розділи ви продовжите шукати казкові елементи - це і буде вашим домашнім завданням. До нього ми ще повернемося, а зараз - йдемо далі.

 

 13. Гра « Упізнай героя за ознакою»

 Коментар: Учитель зачитує домінуючі риси того чи іншого героя, а учні повинні впізнати, для кого вони характерні.

 

 14.Робота над портретом героя

 Вчитель: Знайдіть і зачитайте опис Цахеса, кого ви бачите перед собою, читаючи опис(тварину, страховисько, людину)?

 Що робить людину людиною?

 Чи може стати людиною Цахес?

 Повість - казка Гофмана «Малюк Цахес…» містить в собі філософське бачення автором сенсу життя людини. Казкова історія злету і падінь Цахеса - це застереження тим, хто прагне лише службового і матеріального благополуччя. Головне в людині - її духовний світ, природні здібності та багато інших чинників, які обов’язково приводять людину до щастя.

 А чи стане людиною Цахес - це ви побачите згодом.                                                                                                                                  

 

ІІІ. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

 

1. Прийом «Людське щастя літературного героя»

 Коментар:Сучасний український письменник В. Шевчук назвав чотири складові людського щастя:

 Наявність живих батьків.

 Знайти себе у цьому світі.

 Мати добрий сімейний лад.

 Не сказати жодного «кривого» слова.

 Користуючись цими чинниками, дати відповідь: чи щасливий літературний герой?

2. Узагальнююче слово вчителя

 Цахес - Цинобер вважав себе повністю щасливим, адже добросердна фея зробила все можливе, щоб ображений долею калічка не відчув своєї недолугості. Та, на жаль, він не оцінив цього, як і ми, люди, не цінимо того, що дається нам легко та від щирого серця. За що і розплачуємося сторицею…

 

IV. ОЦІНЮВАННЯ

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Прочитати розділи ІІ, ІІІ, знайти казкові елементи.

 

Урок проведено 21.01.10. II семестр.

 

 

 

 ЛІТЕРАТУРА

 1. Ковбасенко Ю. І.., Ковбасенко Л. В. Підручник для загальноосвітніх шкіл    8 кл. – Київ: «Грамота», 2008.

2. Шалагінов Б. Б. Зарубіжна література. Підручник.- Київ: Вежа, 1999

 3. Шамрай А. П.Ернст Теодор Амадей Гофман: Життя і творчість.- Київ,1969.

doc
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
20 травня
Переглядів
40
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку