Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк

Про матеріал
поглибити знання учнів про образи-персонажі, засоби їх творення, розвивати навички складання характеристик героїв твору; сприяти розвитку критичного мислення; виховувати відповідальність за свої вчинки
Перегляд файлу

Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілі Теслюк

Мета: поглибити знання учнів про образи-персонажі, засоби їх творення, розвивати навички складання характеристик героїв твору; сприяти розвитку критичного мислення; виховувати відповідальність за свої вчинки.

Обладнання: підручник, текст повісті, ілюстрації до твору.

Тип уроку: урок корекції знань, умінь і навичок

Очікувані результати: учні характеризують образи героїв твору, висловлюють міркування про справжню дружбу, чесність, про моральний вибір у житті; дискутують про вплив оточення на виховання дитини.

 

Дитинство – це земля,

з якої виростають дерева

людських талантів і характерів.

Д.Павличко

Хід уроку

 

І. Організаційний етап

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

На минулому уроці ми зясували основні риси характерів головних героїв повісті. Але як формується вдача і система моральних цінностей людини? Які чинники впливають на характер людини? Хто несе відповідальність за моральний вибір підлітка?

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

ІV. Оголошення теми уроку, формулювання разом з учнями мети уроку

V. Сприймання нового матеріалу

Бесіда. Хто або що найбільше впливає на формування характерів підлітків? Що нам відомо про чинники впливу?

Актуалізація опорних знань учнів. Які засоби створення образу-персонажа нам відомі? Як їх застосувала Ніна Бічуя?

Робота в групах. Учні заповнюють таблицю „Засіб створення образу, його реалізація” (1 група – Славко Беркута; 2 група – Юлько Ващук;     3 група – Лілі Теслюк; 4 група – Стефко Вус).

 

Засіб створення образу

 

Реалізація образу

1.Місце героя в системі образів твору

Славко Беркута – головний позитивний персонаж.

2.Ставлення автора до героя

Образ-персонаж розкривається упродовж твору, автор схвалює наполегливість Славка, його волю до життя, вміння кидати виклик хворобі і перемагати її.

3.Зовнішній вигляд

Звичайний, пересічний семикласник, худорлявий, підтягнутий, середнього зросту із спостережливим поглядом.

4.Становище в соціумі

Добросовісно навчається в школі, щирий товариш, відвертий і вірний у дружбі, поважає вчителів, вдячний син, батьки приділяють належну увагу його вихованню. Оточення впливає на героя позитивно.

5.Внутрішній світ, коло інтересів

Цікавиться спелеологією, науковими відкриттями, любить читати, досліджувати; найкращий у львівській команді фехтувальник.

6.Ставлення до інших героїв

Любить і поважає батьків, авторитетними для нього є вчитель географії та тренер; Славко симпатизує Лілі, знаходить спільну мову зі Стефком; стосунки з однокласниками будує на принципах взаєморозуміння і взаємоповаги. Конфліктує з Юльком, бо той дуже зверхній, самовпевнений, заздрісний.

7.Вчинки

Дії і вчинки заслуговують на повагу: у 8-річному віці переміг хворобу ніг, згодом став фехтувальником; допомагає батькам, співчуває мамі,виховує в собі почуття відповідальності, як у батька; дружить з Лілі; здатний на самопожертву (у 5 класі піддався на змаганнях Юлькові, щоб той став чемпіоном із шахів), любить природу.

8.Мова

Відображає внутрішній світ, хлопець уміє послідовно викладати думки, має великий словниковий запас; проте ніколи не виправдовується, коли його звинувачують у тому, чого він не робив. Замовчує власну правду.

9.Провідна ідея, яку втілює образ

Осмислення важливості моральних чеснот у житті людини, дружби та підтримки батьків. Чесність, лицарство, відвага, наполегливість, гідність, вірність, самоствердження, самореалізація.

Юлько Ващук ( інтелектуал, відмінник; захоплення малюванням коней; нелюбов до музики, природи; зверхність, заздрість, самовпевненість; неповага до батьків, невміння знаходити спільну мову з татом і мамою; брехливість, підлість; здатність на кримінальний вчинок; непублічне визнання своєї провини).

Лілі Теслюк (доброзичливість, толерантність; гарний товариш, лідер класу; цікавий співрозмовник; справедливість, чесність, критичне мислення; творчість, мистецтво; вірність у дружбі; допитливість, пошуки правди; правильне виховання в сім’ї).

Стефко Вус (напівсирота; негативний вплив батька; теплі почуття до бабусі й сестри ; небажання вчитися, байдужість; скрутне матеріальне становище;   повага до вчительки, яка вилікувала сороку; любов до природи; потрапляє під негативний вплив).

 

Узагальнення вивченого.

Зробіть висновки, який вплив на формування характеру дитини мають батьки, оточення і її захоплення.

Які ситуації, на вашу думку, сприяли моральному вдосконаленню героїв, а якими моральними виборами персонажів ви були не задоволені? Визначне риси характеру, які допомогли Славку і Лілі зробити гідний моральний вибір.

Хвилинка рефлексії.

Мовчки пригадайте ситуації, коли вам доводилося робити моральний вибір. Які риси характеру скеровували ваш вибір?

Запитання до дискусії.

Чому Славко і Юлько товаришували в дитинстві, а потім їхні шляхи розійшлися?

У фіналі повісті Юлько зізнається Лілі у скоєному. Якою була причина цього зізнання?

Чи має Юлько шанс стати гідним товаришем, людиною?

 

VІ. Закріплення нового матеріалу, формування навичок його застосування

Пригадайте свої асоціації, які викликала назва повісті. Перевірте, чи справдилися ваші читацькі очікування.

Виконання тестових завдань

1. Назвіть героя, якого немає у творі Ніни Бічуї «Шпага Славка Беркути».

А Лілі Теслюк           Б Стефко Вус          В Ніна Баврик               Г Юлько Ващук

2. «Це звучить, як оскарження. Годинами хлопчик сидить за роялем й вимолює у клавішів пісню, щоб зрозуміти і полюбити її, а клавіші нічого не дарують, і навіть коні перестають малюватися, гублять щось живе і справжнє…» Про кого з героїв повісті сказано?

А Славко Беркута          Б Юлько Ващук           В Стефко Вус           Г Степан Геник

3. Кому Беркута сказав такі слова: «Кінчай хвалитись! От я умію на руках ходити. Е! А ти не вмієш? Ні! От бачиш…»

А Лілі Теслюк                  Б Ваврик;                  В Насті Вус                  Г Стефку Вусу

4. «Добре високим і сильним – їх не штовхають навіть у тих випадках, коли вони надумають ходити серединою тротуару. А якщо ти у вісім років скидаєшся на дошкільнятко, до того ж у тебе ноги болять у суглобах при кожному кроці, то, мабуть, краще ходити попід стінами: безпечніше». Назвати розділ, у якому можна прочитати ці слова Славка Беркути.

А «Двоє дітей і місто»                                            Б «Славко вдома»

В «Чотири портрети»                                            Г «Скажи, хто твій учень»

5. Хто з героїв так розмірковував про Беркуту: «Шпага. Книжка. Старі спортивні кеди на підлозі. Блакитні печери… Висловлені й невисловлені сумніви…»

А Батько Стефка Вуса                                             Б Мати Юлька Ващука

В Мати Лілі Теслюк                                                Г Мати Славка

6. Яку споруду Львова описано в цьому уривку з повісті: «Театр був увесь блакитний і урочистий – від розпису стелі і стін до оббивки крісел. Музи, легкі, як балерини, мчать кудись у вічному леті з вінками в рожевих руках. Мармурові ангели під ложами нагадують пустотливих дітлахів, які вирвалися на волю від надто суворих опікунок…»

А Театр юного глядача                                          Б Театр імені Франка

В Оперний театр                                                      Г Театр трагікомедії

7. «Бо чіпляються усі до…, кроку не дають ступити: отой чижик-староста намалював на … карикатуру в газеті – сидить… за партою рік у п’ятому класі сидить, і вуса в нього довгі, аж по пояс, виросли…» Назвіть ім’я, яке можна вставити на місці пропуску.

А Стефко                   Б Юлько                      В Славко                             Г Зінько

8. У повісті «Шпага Славка Беркути» піднято всі проблеми, окрім:

А відповідальність людини за свій народ                        Б дружба в житті людини

В призначення людини на землі                         Г формування характеру підлітків

9. Яку мету поставив перед собою Беркута?

А поїхати на чемпіонат до Харкова

Б увійти до збірної і не порушувати присяги

В виграти бій у Юлька                                                              Г відвідати театр

10. Хто з героїв думав так: «Юлько Ващук – не покривджений, Славко Беркута – не хуліган….»?

А Нінель Ваврик                                                           Б Антон Дмитрович

В Андрій Степанович                                                     Г Лілі Теслюк

11. Як звати маму Славка Беркути?

А Марина Анатоліївна                                                   Б Наталя Степанівна

В Надія Григорівна                                                        Г Марія Іванівна

12. Як звати стареньку вчительку, якій хлопці віднесли сороку?

А Марія Іванівна                                                            Б Надія Григорівна

В Марина Анатоліївна                                                 Г Наталя Степанівна

Одна правильна відповідь – 1 бал.

Ключ: 1− В, 2 – Б, 3 – А, 4 − В, 5 – Г, 6 – В, 7 – А, 8 – А, 9 − Б, 10 – Г, 11 – А, 12 – Б.

 

VІІ. Підсумки уроку

VІІІ.Оголошення домашнього завдання

На прикладі героїв повісті доведіть або спростуйте тезу: Характер людини, її моральний вибір залежить тільки від оточення”. Напишіть твір-роздум.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток до уроку

Таблиця «Засіб створення образу, його реалізація»

Засіб створення образу

Реалізація образу

1. Місце героя в системі образів твору.

Юлько Ващук – головний  персонаж твору.

2. Ставлення автора до героя.

Образ-персонаж розкривається упродовж твору, автор не схвалює поведінки хлопця. Пишучи про нього, письменниця запитує: як же встановити різницю між добрим вихованням і лицемірством?

3. Зовнішній вигляд.

На перший погляд, «звичайний хлопчина», «модна куртка й начищені до блиску черевики», «виглядав пещеним мамієм».

4. Становище в соціумі.

Інтелектуал, відмінник, але з «темною» душею: робив одне, а думав зовсім інакше, мав «вибагливість у виборі знайомих», «добре вихований», але самотній, відмежований від інших, з однокласниками він говорить лише тому, що потрібно ж із кимось спілкуватися.

5. Внутрішній світ, коло інтересів героя.

Захоплюється малюванням коней, не любить музику, бо нею змушують займатися батьки, не любить і не береже природу. «І любить Юлько  сидіти й дивитись, як дерево горить, як потім лежить обвуглене, як поступово холоне й гасне…», зображує «своє місто на своїх малюнках».

6. Ставлення до інших героїв.

Проявляє неповагу до батьків, не вміє знаходити спільну мову з татом і мамою; дуже зверхній, самовпевнений, заздрісний. Вважає, що всі хлопці у класі не варті бути його друзями. «…трохи поблажлива, трохи зневажлива. З такою гримасою дивився Юлько на білий світ».

7. Вчинки.

Дії і вчинки не заслуговують на повагу: брехливий, підлий; здатний на кримінальний вчинок; на непублічне визнання своєї провини.

8. Мова.

Багато читає різних книжок: шкільну читанку, твори Шекспіра і Діккенса. «Не завжди зрозумілі слова, і думки заплутуються в пам’яті і часом залишаються без найменшого зв’язку зі змістом». «Говорити він уміє гарно».

9. Провідна ідея, яку втілює образ.

Спонукає замислитися над власними діями і вчинками. Автор наголошує на тому, що бути відмінником у навчанні, це ще не означає «бути Людиною».

 

 

Засіб створення образу

Реалізація образу

1. Місце героя в системі образів твору.

Лілі Теслюк –   персонаж твору, що допомагає краще зрозуміти дії і вчинки головних героїв.

2. Ставлення автора до героя.

Образ-персонаж розкривається упродовж твору, автор схвалює поведінку дівчинки.

3. Зовнішній вигляд.

У Лілі була «світло-руса пелехата голова, і тоненький голос». Коли подорослішала,  мала «біле пасмо волосся над чорною бровою, зав’язану довкола шиї зелену хустину».

4. Становище в соціумі.

Лідер класу,  «веселу, пустотливу й непосидющу» вдачу мала дівчина.

5. Внутрішній світ, коло інтересів героя.

Була «незвичайною дівчинкою. По-перше, знала англійську мову так само добре, як українську... По-друге, безліч разів виступала по телевізору в дитячих передачах, по-третє, знімалася в кіно. По-четверте, вчиться у балетній студії театру». Творча людина, захоплюється мистецтвом.

6. Ставлення до інших героїв.

Любить інколи похизуватися перед товаришами, але добра і щира, гарний товариш, має критичне мислення, допитлива. Правильне виховання у сім’ї.

7. Вчинки.

Дії і вчинки  заслуговують на повагу: вірна у дружбі, доброзичлива, намагається віднайти правду.

8. Мова.

Знає англійську мову дуже добре, хоче навчити і своїх однокласників, цікавий співрозмовник.

9. Провідна ідея, яку втілює образ.

Товариськість, справедливість, чесність – риси, які потрібно мати кожному.

 

Засіб створення образу

Реалізація образу

1. Місце героя в системі образів твору.

Стефко Вус    персонаж твору, що допомагає краще зрозуміти дії і вчинки головних героїв.

2. Ставлення автора до героя.

Образ-персонаж розкривається упродовж твору, автор співчуває хлопцеві, адже він – напівсирота, якого виховувала бабуся, а потім вона померла, а батько-пияк, забравши до себе в місто,   не займався його вихованням.

3. Зовнішній вигляд.

Хлопець мав «кучеряву густу чуприну», «нечупара»,  з «широким ротом», «в погляді синіх очей мовби аж колючки ховалися», «заболочений, у семилатному своєму пальтечку та з колючим поглядом спідлоба».

4. Становище в соціумі.

Має як позитивні, так і негативні риси вдачі. Сусід Юлька, живе з ним у одному будинку. Напівсирота, погано навчався, пропускав заняття. Кілька років «сидів» у одному класі. Негативний вплив батька. Скрутне матеріальне становище. Він має самотнє, але добре серце.

5. Внутрішній світ, коло інтересів героя.

Через пиятику батька «…затискала його нехіть до власної домівки, книжок, повчань і настанов, кілька днів не з’являвся до школи». «У п’ятому класі залишився на другий рік». Курив цигарки, які лишав на столі батько.

6. Ставлення до інших героїв.

Теплі почуття до бабусі й сестри. Байдужість до оточуючих. Повага до вчительки, яка вилікувала сороку.

7. Вчинки.

Його виховує вулиця. Потрапляє під негативний вплив. Стефко пробує зупинити Юлька, хоча й невдало, і це вказує, що вогник людяності ще жевріє у його серці. Любов до природи.

8. Мова.

Має малий лексичний запас, бо не читає книжок, вживає грубі, інколи лайливі вислови, хоча свою сестру дуже любить, тому й з’являються пестливі слова у його мовленні.

9. Провідна ідея, яку втілює образ.

Віра в те, що старенька вчителька зуміє «вилікувати» його душу.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.4
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Фірсов Даніїіл
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    3.0
  2. Меньшакова Алла Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 березня 2019
Переглядів
76734
Оцінка розробки
4.4 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку