НМТ 2024 Біологія (Тест 10)

Про матеріал
Біоло́гія (дав.-гр. βίος — життя, дав.-гр. λόγος — слово; наука) — система наук, що вивчає життя в усіх його проявах й на всіх рівнях організації живого, про живу природу, про істот, що заселяють Землю чи вже вимерли, їхні функції, розвиток особин і родів, спадковість, мінливість, взаємини, систематику, поширення на Землі; про зв'язки істот та їхні зв'язки з неживою природою. Біологія встановлює загальні закономірності, властиві життю в усіх його проявах.
Перегляд файлу

    НАЦІОНАЛЬНИЙ МУЛЬТИПРЕДМЕТНИЙ ТЕСТ 2024

                                         БІОЛОГІЯ                                             Тест 10

Завдання 1–24 мають по чотири варіанти відповіді, з яких лише ОДИН

ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді й позначте його.

1.      Яка наука досліджує вимерлі організми?

А  палеонтологія

Б  морфологія

В  еволюційне вчення

Г  археологія

 

2.      До якого рівня організації життя належить об’єкт, зображений на рисунку?

imageА  молекулярного

Б  клітинного

В  організмового

Г  екосистемного 

 

 

3.      Прочитайте речення, де пропущено окремі слова та словосполучення, позначені цифрами. Укажіть правильний варіант відповіді. Пепсин – білок (1), який бере участь у

(2).

А  1 – плазми крові, 2 – формуванні імунної відповіді

Б  1 – еритроцитів, 2 – транспорті кисню

В  1 – м’язів, 2 – їх скороченні

Г  1 – шлункового соку, 2 – травленні білків

 

 

 

 

 

 

 

4.      Обчисліть і укажіть відсоток аденілових нуклеотидів у ділянці молекули ДНК, якщо гуанілові нуклеотиди становлять 23 відсотки від загальної кількості.

А  23

Б  46 В  27

Г  54

 

5.      Учні мають дослідити плазмоліз за допомогою мікроскопа. Клітини якого організму вони можуть використати для спостереження цього явища?

А  амеби протей

Б  п’явки медичної

В  інфузорії-туфельки

Г  традесканції віргінської

 

6.      Під час досліду з одноклітинною водорістю ацетабулярією (див. рисунок) у водорості Х видалили верхню та середню частини, у водорості Y — верхню та нижню частини. До нижньої частини водорості Х пересадили середню частину водорості Y, у результаті чого штучно створений організм набув вигляду водорості Х. Укажіть правильний висновок з цього експерименту.

image 

А  мітохондрії відповідають за утворення енергії в клітині

Б  ядро відповідає за збереження спадкової інформації

В  хлоропласти здійснюють процес фотосинтезу

Г  клітинні мембрани мають властивість відновлюватися

7.      Тривалість якого періоду становить до 90 відсотків часу всього клітинного циклу?

А  метафази

Б  інтерфази

В  профази

Г  телофази

 

8.      imageНа рисунку зображено хромосомний набір

А  здорової жінки

Б  здорового чоловіка

В  жінки, хворої на синдром Дауна

Г  чоловіка, хворого на синдром Дауна 

 

 

 

 

                       Проаналізуйте інформацію і виконайте завдання 9-11. 

Гени С і D містяться в одній аутосомі покритонасінної рослини. Алель С визначає червоне забарвлення пелюсток, с – біле; алель D – високий ріст стебла, d – карликовість. Розташування генів у хромосомах рослини з генотипом CcDd схематично зображено на рисунку.

image 

9.      Який фенотип матимуть рослини з генотипом, що схематично зображено на рисунку?

А  високорослі, із білим забарвленням пелюсток

Б  високорослі, із червоним забарвленням пелюсток

В  карликові, із червоним забарвленням пелюсток

Г  карликові, із білим забарвленням пелюсток

 

 

10.  Яку кількість типів гамет із різними комбінаціями алелів двох зображених генів може утворювати ця рослина за умови кросинговеру?

А  2

Б  4 В  6

Г  8

 

11.  Проаналізуйте умову й виберіть правильні твердження.

І. Описані ознаки – червоне забарвлення пелюсток і високий ріст стебла – успадковуються зчеплено.

ІІ. Хромосоми з алелями Cd i cD в цієї рослини утворюються внаслідок кросинговеру.

А  правильне лише І

Б  правильне лише ІІ

В  обидва правильні

Г  немає правильних

 

12.  За успадкування резус-групи крові відповідає ген D, який має два алелі: D (резуспозитивна кров) і d (резус-негативна кров). В обох батьків резус-позитивна кров. Укажіть правильне твердження.

А  їхня дитина обов'язково успадкує резус-групу батьків

Б  їхня дитина може бути виключно резус-позитивною

В  вірогідність народження резус-позитивної дитини становить 50 %

Г  їхні діти можуть бути як резус-позитивними, так і резус-негативними

 

13.  До якого відділу належать вживані в їжу людиною водорості, що містять чималу кількість Йоду, необхідного для забезпечення нормального обміну речовин в організмі людини?

А  Червоні водорості

Б  Бурі водорості

В  Зелені водорості

Г  Діатомові водорості

 

14.  Статеве покоління переважає в життєвому циклі

А  щитника чоловічого

Б  плауна булавоподібного

В  сфагнуму дібровного

Г  хвоща польового

 

15.  Який гриб спричинює в людини захворювання „антонів вогонь” (гангрена)?

А  сажка

Б  борошниста роса

В  ріжки

Г  фітофтора

 

16.  Укажіть тварину, яка пристосована до життя у водному середовищі, має хітиновий покрив та членисті кінцівки.

image 

 

17.  imageНаведена схема ілюструє А  етапи прямого розвитку

Б  розвиток із перетворенням

В  розвиток без метаморфозу

Г  розмноження на личинковій стадії 

 

 

 

 

 

 

 

18.  Існує патологія серця, яка виражається в тому, що стулки між лівим передсердям і шлуночком не повністю перекривають камери серця. До якого наслідку призводить ця патологія?

А  артеріальна та венозна кров під час діастоли частково змішуються

Б  до аорти під час діастоли надходить венозна кров

В  частина артеріальної крові під час систоли повертається в передсердя

Г  частина венозної крові під час систоли повертається в передсердя

 

19.  Людина, хвора на дальтонізм, не може отримати диплома

А  вчителя

Б  авіадиспетчера

В  терапевта

Г  зоотехніка

 

20.  imageНа рисунку наведено схему взаємозв'язків між компонентами системи. Укажіть назву цієї системи. А  біоценоз

Б  біотоп

В  біогеоценоз

Г  фітоценоз

 

 

 

 

 

 

21.  Оселення лишайників на схилах вулканів, якими текла лава, - це приклад 

А  первинної сукцесії

Б  вторинної сукцесії

В  клімаксу

Г  еволюції

22.  Зміни будови, що не впливають на загальний рівень організації і є пристосуванням до конкретних умов, — це

А  ароморфоз

Б  ідіоадаптація

В  дегенерація

Г  мутагенез

 

23.  У ході еволюції папоротеподібні набували різного зовнішнього вигляду: поміж них є наземні й водні; трав'янисті, ліани, епіфіти, навіть деревоподібні. Наслідком якого процесу є наведений факт? А  паралелізму

Б  дегенерації

В  дивергенції

Г  конвергенції

 

24.  Наявність аналогічних органів є доказом

А  конвергентної еволюції

Б  дивергентної еволюції

В  адаптивної радіації

Г  штучного добору

 

У завданнях 25–28 до кожного з трьох рядків інформації, позначених цифрами, доберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою.

 

25.  Установіть відповідність між відділом рослин (1-4) та представником (А-Д), який до нього належить.

1

Мохоподібні

А

Страусове перо звичайне

2

Папоротеподібні

Б

Модрина європейська

3

Голонасінні

В

Баранець звичайний

4

Покритонасінні

Г

Маршанція мінлива

 

 

Д

Шипшина собача

 

 

 

26.  Установіть відповідність між рядом комах (1—4) та представником (А—Д), який до нього належить.

1

Двокрилі

А

Коник зелений

2

Лускокрилі

Б

Комар малярійний

3

Твердокрилі

В

Жук колорадський

4

Перетинчастокрилі

Г

Бджола медоносна

 

 

Д

Білан капустяний

 

27.  Установіть відповідність між доказами еволюції в галузі порівняльної анатомії та прикладами, які їх ілюструють.

1

гомологічні органи

А

наявність підшлункової залози

2

аналогічні органи

Б

народження дитини з хвостом

3

атавізми

В

тазовий пояс у китів

4

рудименти

Г

передні кінцівки коня та крила кажана

 

 

Д

колючки в глоду та колючки в троянди

 

28.  Будову серця людини схематично зображено на рисунку. Увідповідніть позначену на ньому судину (1-4) із напрямком транспортування крові нею (А – Д).

image 

А  артеріальної крові від легень до серця

Б  венозної крові від серця до легень

В  артеріальної крові від серця до нирки

Г  венозної крові від серця до головного мозку

Д  венозної крові від головного мозку до серця

 

Завдання 29 і 30 містять три стовпчики інформації, у кожному з яких її позначено цифрами. Виберіть із кожного стовпчика одну цифру, що позначає правильну, на Вашу думку, відповідь. Запишіть три цифри послідовно по одній (зліва направо) у відведеному місці. Утворене тризначне число є відповіддю до завдання.

29.  Визначте систематичне положення (відділ, клас, родина) зображеного на рисунку організму.

image 

       Відділ:

       Клас:

          Родина:

1     Папоротеподібні

1     Хвойні

1     Бобові

           

           

           

2     Голонасінні

2     Однодольні

2     Лілійні

           

           

           

3     Покритонасінні

3     Дводольні

3      Цибулеві

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30.  Нобелівську премію з медицини і фізіології 2013 року вручено за відкриття, що стосуються механізмів везикулярного транспорту всередині клітин і між ними. Везикулярний транспорт відбувається за допомогою везикул - маленьких міхурців, які оточені мембраною й містять різні речовини. Схарактеризуйте везикулярний транспорт за наведеними ознаками.

 

Молекули, що варто запаковувати у везикули перед виведенням з клітини,

-:

 

Процес надходження речовин до клітини всередині везикул називається:

 

Органели клітини, які є мембранними везикулами й утворюються комплексом Гольджі, називаються :

 

 

 

 

 

 

1

дрібні неполярні

1

ендоцитозом

1

фагосомами

 

 

 

 

 

 

2

жиророзчинні

2

екзоцитозом

2

лізосомами

 

 

 

 

 

 

3

полімерні гідрофільні

3

цитокінезом

3

рибосомами

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді!!!

1

А

2

Б

3

Г

4

В

5

Г

6

Б

7

Б

8

В

9

Б

10

Б

11

В

12

Г

13

Б

14

В

15

В

16

Б

17

Б

18

В

19

Б

20

В

21

А

22

Б

23

В

24

А

25

1-Г  2-А  3-Б  4-Д

26

1-Б  2-Д  3-В  4-Г

27

1-Г  2-Д  3-Б  4-В

28

1-Д  2-В  3-Б  4-А

29

322

30

312

 

 

pdf
Додано
7 лютого
Переглядів
367
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку