Нові інформаційні технології як засоби інтенсифікації навчання

Про матеріал
Обсяги інформації в сучасному суспільстві настільки великі, що звичайні шляхи пошуку, передачі, робо¬ти з інформацією стають неефективними. З іншого боку, су¬часні потужні комп'ютери і засоби зв'язку дозволяють швидко знаходити, передавати й обробляти необхідну інформацію. Але для цього потрібно вміти користуватися цими засобами, тобто володіти відповідними технологіями.
Перегляд файлу

Нові інформаційні технології як засоби інтенсифікації навчання

 

 

Сьогодні важко говорити про певну усталену концепцію НІТ навчання. Бурхливий розвиток засобів інформатизації (комп'ютерів, комп'ютерних комунікацій, усяких електронних пристроїв), а отже, поява нових технологій обробки, передачі, одержання і збереження інформації відкриває нові можливості, для застосування комп'ютерів у навчальному процесі.

У літературі з інформаційних технологій навчання трапля­ються синонімічні вирази, тісно пов'язані з поняттям "нові інформаційні технології навчання", такі як "сучасні інфор­маційні технології навчання", "НІТ освіти", "технології комп'ютерного навчання", "ЕКСЗТН — електронно-комунікативні системи, засоби і технології навчання" тощо. Це свідчить про те, що термінологія інформаційних технологій навчання і відповідні поняття ще не усталилися.

Розкриття поняття "НІТ" ми почнемо з понять "інформа­тизація суспільства" та "інформатизація освіти", тому що НІТ є рушійною силою цих процесів.

Інформатизація суспільства є процесом активного повсюд­ного використання інформаційної техніки для виробництва, переробки, збереження і поширення інформації й особливо

знань [5]. Обсяги інформації в сучасному суспільстві настільки великі, що звичайні шляхи пошуку, передачі, робо­ти з інформацією стають неефективними. З іншого боку, су­часні потужні комп'ютери і засоби зв'язку дозволяють швидко знаходити, передавати й обробляти необхідну інформацію. Але для цього потрібно вміти користуватися цими засобами, тобто володіти відповідними технологіями. Такі технології мають назву "нових інформаційних технологій". Чому в цій назві присутнє слово "нові"? Річ у тім, що інформаційні технології в суспільстві були завжди. Люди спілкувалися між собою, передавали повідомлення одне одному, зберігали знання і значущу інформацію для наступних поколінь. Але тільки з появою нових технічних засобів можливості роботи з інформацією якісно змінилися і значно розширилися.

У науковій літературі термін "НІТ" визначається як су­купність методів і технічних засобів збирання, організації, збереження, опрацювання, передачі й подання інформації, що розширює знання людей і розвиває їхні можливості щодо ке­рування технічними і соціальними проблемами [1]. Складови­ми НІТ є засоби і методи НІТ (табл.1).

Школа як соціальний інститут не може не відчувати на собі змін, що відбуваються в суспільстві. Процес інформати­зації суспільства неминуче тягне за собою процес інформати­зації освіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Основна соціальна функція школи — підготовка людини до повноцінної життєдіяльності в умовах сучасного суспільства. Аби випускник школи знайшов своє місце в інформаційному суспільстві, він повинен опанувати нові інформаційні технології, оволодіти навичками використовува­ти комп'ютер як інструмент повсякденної діяльності: чи то для складання звіту, чи для моделювання експерименту. Для формування таких навичок дворічного курсу інформатики, безперечно, мало. З іншого боку, немає сенсу вивчати НГГ заради НІТ. Технології повинні бути наповнені предметним змістом: вони мають стати для школяра засобом, який по­легшує процес здобуття нових знань і вмінь. Сучасний зміст і форми навчання, засновані на "докомп'ютерних", паперо­вих, технологіях, погано узгоджуються зі спробами навіть фрагментарного використання комп'ютера на уроках. Інфор­маційні технології містять якісно нові можливості для навчан­ня і розвитку дитини, а тому потребують перегляду змісту й організаційних форм навчання.

Інформатизація освіти — це процес забезпечення сфери освіти теорією і практикою розробки й використання сучасних нових інформаційних технологій, орієнтованих на реалізацію психолого-педагогічної мети навчання і виховання [3].

Головною ланкою процесу інформатизації освіти є зміна мети ї змісту навчання. Технологічне переоснащення навчального процесу, поява нових методів і організаційних форм на­вчання — це лише похідні, що забезпечують досягнення ви­сунутої мети. Зміна змісту навчання відбувається за декілько­ма напрямами, значущість яких змінюється з розвитком процесу інформатизації суспільства.

Перший напрям пов'язаний зі становленням навчальних дис­циплін, що забезпечують підготовку учнів у галузі інформатики,

Другий напрям пов'язаний з активним використанням комп'ютерів і комп'ютерних комунікацій, застосування яких стає нормою в усіх галузях людської діяльності. Цей процес приносить з собою зміну предметного змісту всіх навчальних дисциплін на всіх рівнях освіти.

Третій напрям пов'язаний із впливом інформатизації на мету навчання. Це буде дедалі відчутнішим з розвитком про­цесів інформатизації суспільства, проведенням робіт з переструктурування знань, накопичуваних людством. Має бути вироблена якісно нова модель підготовки членів майбутнього інформаційного суспільства, для яких здатність до, людських комунікацій, активне оволодіння науковою картиною світу, гнучка зміна своїх функцій у праці, відповідальна грома­дянська позиція і розвинена планетарна свідомість стануть Початковою життєвою потребою.

На нинішньому етапі інформатизації освіти відбувається активне опанування засобів НІТ і фрагментарне впроваджен­ня їх у традиційні навчальні дисципліни (таблиця 2).

Педагогіка визначає нові інформаційні технології навчан­ня як методологію і технологію навчально-виховного процесу з використанням новітніх електронних засобів навчання, й у першу чергу ЕОМ [6].

Складовими НІТ навчання є засоби НІТ навчання і мето­ди їх використання в навчальному процесі. Зміст цих складо­вих відображено у таблиці 2.   .

Крім терміна "НІТ навчання", іноді вживають ширший термін — "НІТ освіти". У зміст НІТ освіти, крім складових НІТ навчання, входять також нові засоби і методи керування системою освіти (введення баз даних учнів і вчителів, інформаційно-довідкові нормативні і методичні системи, телекомунікаційні системи між школами і установами освіти тощо).

 

 

Список використаних джерел

 

  1. lnside Interactive Technologies in education and training. Issue 56, 14 August 1991. - Derby.: Inside IT, 1991.
  2. Robert I. Psychological and pedagogical issues in using  Virtual Reality systems. Proceedings of the 2nd annual сопference on Virtual Reality International: Impacts & Applica tions. Held in London, in April, 1992. - London.: Meckler, 1992.
docx
Додано
1 березня 2023
Переглядів
998
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку