23 квітня о 17:00Вебінар: Дистанційне навчання з «На Урок»: інструменти для ефективної та цікавої роботи

НОВІ ПІДХОДИ ДО ВИКЛАДАННЯ ІНФОРМАТИКИ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ

Про матеріал

Під час вивчення теми «Електронні таблиці» серед головних задач уроку: виховання сучасного покоління українців з новим поглядом на місце «особливої» дитини в соціумі; заохочення відмінностей; надання рівного доступу до освіти або створення спеціальних умов для певних категорій дітей без їх виключення; підвищення ступеня участі учнів у навчальному процесі та позашкільних заходах й одночасне зменшення рівня ізольованості частини учнів; визнання рівної цінності для суспільства всіх учнів.

Узагальнення та систематизація знань і умінь роботи з табличним процесором Excel, закріплення навичок обробки текстової та числової інформації, знайомство з графічною формою представлення числових даних, методами і прийомами представлення даних за допомогою діаграм; формування умінь і навичок роботи з діаграмами; створення й обробка діаграм різних типів, їх форматування; вибір типу діаграм найкраще відбуваються на прикладі таблиць із відповідних розділів Вільної електронної енциклопедії «Вікіпедії» [2-4]. За зразками учні створюють таблицю (можна застосувати цей прийом і під час вивчення тем «Текстовий процесор» і «Бази даних»), яка і допоможе у подальшому вивченні теми і досягненні визначеної мети.

Інклюзія – постійний нескінченний пошук якнайкращих способів реагування на людську різноманітність. На таких уроках діти вчаться жити, приймаючи всі відмінності, і вміти долати труднощі. Відмінності у даній ситуації є стимулами, які сприяють і отриманню знань, що включає накопичення, класифікацію й аналіз інформації з різних джерел. Отже з Вікіпедії діти дізнаються про Паралімпійський рух в Україні працюють над створенням таблиць «Список ігор», «Літні види спорту», «Зимові види спорту», «Паралімпійські види спорту». У дітей має бути можливість проявити себе в різних видах спорту.

З використанням наборів Лего і працюючи за програмою FLL, маємо можливість влаштовувати спортивні ігри роботів у навчальному закладі, поєднуючи цього навчального року (2020-2021 н.р. тема Сезону "Твори! Рухайся! Дій!" і "Винахідники гри"), наприклад, уроки інформатики з уроками фізичної культури і основами здоров'я.

Перегляд файлу

НОВІ ПІДХОДИ ДО ВИКЛАДАННЯ ІНФОРМАТИКИ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ

 

Мамон Н.В., Чайдак Л.В., Пучко Р.В. Кременчуцький ліцей № 10 «Лінгвіст» Кременчуцької міської ради 

Кременчуцького району Полтавської області

 

The task of inclusion is to educate the modern generation of Ukrainians with a new view of the place of the "special" child in society. Аn inclusive process cannot develop without awareness, respect and proper training of society. This will allow students to communicate fully, regardless of their level of health. In such conditions, a child with a disability adapts more quickly in a normal environment, which will help in the process of socialization and personal development.

Зараз в Україні все більше говорять про дітей з особливими освітніми потребами. Усі діти можуть потребувати допомоги через те, що опинились у будь-якій складній життєвій ситуації. Додаткова постійна чи тимчасова підтримка в освіті дітям потрібна і тоді, коли родина стала переселенцями, і коли дитина має порушення зору чи слуху, хворобу нервової системи або яку іншу. Усі діти талановиті, вони спроможні вчитися. Їм просто треба допомогти. Досвід європейських країн показує, що більшість таких дітей прекрасно адаптуються і навчаються в загальноосвітніх школах в рамках програми інклюзивної освіти (© Перша Освіта) [1]. Інклюзивна освіта є підходом, який допомагає адаптувати навчальну програму та освітнє середовище до потреб учнів, які відрізняються своїми навчальними можливостями. 

Інклюзія – це надання можливості навчатися в закладі освіти всім дітям разом і створення спеціальних умов для тих, хто потребує особливої уваги; це не тільки ставлення інших до них, але й дитини з особливими освітніми потребами до самої себе. Найчастіше ці діти демонструють високі досягнення як у навчанні, так і в спорті. Вони полюбляють різні види спорту і займаються ними заради руху, емоцій, радості командної гри. Багато дітей можуть і хочуть мати спортивні досягнення. Ми маємо чудові приклади параолімпійців, які завойовують світові нагороди, маючи серйозні проблеми зі здоров’ям. Зазначені у даній статті підходи до викладання інформатики надають можливість нашим вихованцям поглянути один на одного і на себе з іншого боку, а дітям з особливими потребами вказати шлях до великого спорту.

Під час вивчення теми «Електронні таблиці» серед головних задач уроку: виховання сучасного покоління українців з новим поглядом на місце «особливої» дитини в соціумі; заохочення відмінностей; надання рівного доступу до освіти або створення спеціальних умов для певних категорій дітей без їх виключення; підвищення ступеня участі учнів у навчальному процесі та позашкільних заходах й одночасне зменшення рівня ізольованості частини учнів; визнання рівної цінності для суспільства всіх учнів.

Узагальнення та систематизація знань і умінь роботи з табличним процесором Excel, закріплення навичок обробки текстової та числової інформації, знайомство з графічною формою представлення числових даних, методами і прийомами представлення даних за допомогою діаграм; формування умінь і навичок роботи з діаграмами; створення й обробка діаграм різних типів, їх форматування; вибір типу діаграм найкраще відбуваються на прикладі таблиць із відповідних розділів Вільної електронної енциклопедії «Вікіпедії» [2-4]. За зразками учні створюють таблицю (можна застосувати цей прийом і під час вивчення тем «Текстовий процесор» і «Бази даних»), яка і допоможе у подальшому вивченні теми і досягненні визначеної мети.

Інклюзія – постійний нескінченний пошук якнайкращих способів реагування на людську різноманітність. На таких уроках діти вчаться жити, приймаючи всі відмінності, і вміти долати труднощі. Відмінності у даній ситуації є стимулами, які сприяють і отриманню знань, що включає накопичення, класифікацію й аналіз інформації з різних джерел. Отже з Вікіпедії діти дізнаються про Паралімпійський рух в Україні [2], працюють над створенням таблиць «Список ігор», «Літні види спорту», «Зимові види спорту», «Паралімпійські види спорту». У дітей має бути можливість проявити себе в різних видах спорту. «Виникнення видів спорту, в яких можуть брати участь люди з інвалідністю, пов'язують з ім'ям англійського нейрохірурга Людвіга Гутмана, який, долаючи вікові стереотипи по відношенню до людей з фізичними порушеннями, увів спорт у процес реабілітації пацієнтів з ушкодженнями спинного мозку. Він на практиці довів, що спорт для людей з інвалідністю створює умови для успішної життєдіяльності, відновлює психічну рівновагу, дозволяє повернутися до повноцінного життя.» (Паралімпійські ігри) [2]. На основі перших фізкультурно-спортивних та оздоровчих клубів для людей з інвалідністю сформувались національні федерації спорту людей із порушеннями опорно-рухового апарату, порушеннями зору, слуху та інтелекту. «Уперше українські параолімпійці взяли участь у Паралімпіаді в Атланті (США), виборовши 1 золоту, 4 срібні та 2 бронзові медалі. На Паралімпіаді у Пекіні (Китай), українські спортсмени здобули 74 медалі: 24 золоті, 18 срібних та 32 бронзових. Перші Дефлімпійські ігри (спортивні змагання найвищого рівня для людей, що не чують) пройшли у 1924 році в Парижі. Учасниками були делегації Бельгії, Чехословаччини, Франції, Великої Британії, Нідерландів, Польщі, Угорщини, Італії, Латвії й Румунії». «Україна брала участь у літніх Дефлімпійських іграх 2017 року, що проходили у місті Самсун (Туреччина) посіла II загальнокомандне місце, виборовши рекордну кількість нагород. Національна дефлімпійська збірна команда України була найбільшою за всю свою дефлімпійську історію – 222 спортсмени. Спортсмени-дефлімпійці України вперше взяли участь у 15 видах спорту.» (Вікіпедія) [2-3]. Таку і подібну інформацію можна використати для доповнення таблиці новими стовпцями, наприклад, рік, країна, поразка, перемога, медалі. Дані «Чоловіки», «Жінки», «Всього» в таблиці представлені в числовому вигляді, більш наочно для аналізу даних можна використовувати графічний спосіб подання інформації, тобто діаграми. Найбільш простий спосіб побудови діаграми здійснюється за допомогою Майстра діаграм, який активізується кнопкою «Майстер діаграм» на панелі інструментів або в меню «Вид», команда «Діаграма». Перед побудовою діаграм необхідно визначити діапазон комірок, за даними яких ми будемо будувати діаграми, причому текстові дані будуть служити нам підписами або легендою, а числові значення будуть показувати кількісну характеристику об'єкта аналізу. Учитель пропонує учням алгоритм побудови діаграм, скориставшись яким учні легко зможуть створити ту чи іншу діаграму. Спосіб представлення даних у вигляді діаграм забезпечує наочність і дозволяє зручніше і швидше аналізувати результати обробки даних. Доречно запропонувати учням продумати і приготувати картки-завдання («Учасники», «Чоловіча збірна», «Жіноча збірна», «Медалісти») для свого товариша на графічне представлення даних за видами спорту й олімпіадами з використанням різних типів діаграм. Діаграми дозволять не тільки підвищити наочність даних, але й відобразити співвідношення різних значень або динаміку зміни показників. Таким чином між дітьми з особливими потребами та їх ровесниками розвивається співучасть, взаємоповага та розуміння один одного і самих себе. 

Важливо враховувати різні потреби дітей. Міністерство освіти і науки України впроваджує таке поняття як Новий освітній простір. У Кременчуцькому ліцеї № 10 «Лінгвіст» такий простір поступово оновлюється: обладнані пандусами входи, відремонтовані за сучасними вимогами санітарні кімнати. На подвір’ї нашого ліцею облаштовано сучасний спортивний майданчик – для нормального розвитку дитина повинна бути в русі цілий день. У підлітковому віці навантаження відбувається на всі органи і системи організму. Фізична активність допомагає легше пережити перебудову організму. Головне – щоб вона відбувалася під відкритим небом та з гарним настроєм. Без позитивного світосприйняття не може бути ні корисної фізичної паузи, ні ефективного навчання. Найкраще створюють настрій весела гра, конкурси, в яких всі учні, разом зі своїми батьками і вчителями, можуть взяти участь. Тому й Інформатика завтрашнього дня нашого закладу освіти буде, звичайно, істотно відрізнятися від сьогоднішньої. Перемога Кременчуцького ліцею №10 «Лінгвіст» Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області в конкурсах на отримання грантів у Громадському проєкті Громадського бюджету Кременчука 2020 «Інтерактив – вміємо наблизити майбутнє» (автор О.М. Ухналь) та Class Pack-2021 (одразу 2 гранти: Challenge + Explore) по впровадженню програми FIRST LEGO

League у заклади освіти надасть можливість створити новий простір для навчання і покращити освітній процес. Створення STREAM-лабораторій для досліджень, облаштування їх найсучаснішими технічними освітніми засобами, запровадження курсів робототехніки в освітній процес нашого ліцею стане прекрасною платформою для здобуття навичок, необхідних в 21 столітті. 

Вирішення робототехнічних задач дає початок інноваціям, креативності і навичкам вирішення проблем. Це згодом знайде своє відображення в прикладних галузях – науці, інженерії та комп’ютерному програмуванні. Ключовою подією в області новітніх навчальних технологій та освітніх програм, де найкращі учасники святкують досягнення розуму є олімпіада World Robot Olympiad (WRO) – Всесвітня олімпіада з робототехніки – одна з найбільших олімпіад світу. Протягом більш як десяти років українські команди беруть участь у міжнародних змаганнях: 2011 року в ОАЕ шість із шести українських команд увійшли до 16 кращих команд світу, кожна у своїй категорії змагань; у 2018 році в Таїланді мали І місце у Студентській категорії.

Кожен рік, у всьому світі, навчальні заклади формують команди (від 2 до 6 дітей) і приймають участь у фестивалі FIRST® LEGO® League Junior. FIRST® LEGO® League Challenge. Такі змагання з робототехніки тепер легко організувати і у нашому місті: у кожному закладі освіти, у нашому ліцеї з новим набором Class Pack. На початку вересня всі команди реєструються і дізнаються Тему Сезону, над якою працюватимуть продовж декількох місяців. Тема Сезону завжди пов’язана з актуальною світовою проблемою, тож у дітей є унікальна можливість дізнатися, що трапляється в світі та долучитися до його покращення. Програма надихає дітей, починаючи з початкової школи, вивчати науку, технологію, математику а також долучатися до вирішення актуальних світових питань за допомогою їхньої улюбленої іграшки – конструктора LEGO, після чого команди зі всього світу беруть участь у місцевих, регіональних і національних змаганнях. Для участі в міжнародних змаганнях в рамках фестивалю Robotica проводиться національний відбірковий етап World Robot Olympiad. Участь у змаганнях національного відбіркового турніру можуть брати діти та студенти. У підготовчих категоріях можуть брати участь навіть дорослі. Мета Фестивалю міжнародної програми FIRST® LEGO® League Junior (FLL Junior) – створити покоління лідерів України, готових до викликів майбутнього [5].

В умовах розвитку технічного прогресу з появою комп'ютерів, смартфонів, інших гаджетів, що полегшують працю і повсякденне життя людини, фізична активність людей різко скоротилася, що веде до поступового зниження функціональних здібностей людини, ослаблення її скелета і м'язового апарату, негативних змін у роботі внутрішніх органів. Недолік руху і енерговитрат призводить до збоїв у роботі всіх систем (м'язової, судинної, серцевої, дихальної) і організму в цілому, сприяючи виникненню різних захворювань. Ось чому таким важливим виявляється вплив спорту на здоров'я людини. Фізкультура і спорт іноді стають єдиними доступними людині формами рухової активності, за допомогою яких задовольняється природна потреба до руху і навантажень [6]. Тому і Темою Сезону 20202021 року обрано «Твори. Рухайся. Грай.», вона присвячена мотивації до активних дій, перетворенню звичайних місць та речей на ігрові майданчики та елементи веселої гри. Завданням сезону є удосконалити активності, використовуючи наявні способи та ігри. Поширити ідею, зробити перший крок та залучити друзів до гри [5].

Переваги використання наборів Лего і участь у міжнародній STEM-програмі FIRST® LEGO® League Explore: для дітей з особливими потребами: завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується мовний, когнітивний, моторний, соціальний та емоційний розвиток дітей; оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально; навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей; у дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими ровесниками й участі у громадському житті.

Нові підходи до викладання інформатики в нашому закладі освіти дають дітям можливості вчитися природно сприймати людські відмінності і толерантно ставитися до них; налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них; вчаться співробітництву. Вчителі, готуючись до таких уроків і під час їх проведення, краще розуміють індивідуальні особливості учнів, що ефективно сприяє розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності; сприймають дітей більш цілісно, дивляться на життєві ситуації очима дітей.

Відмінності між учнями – це ресурс, що сприяє педагогічному процесу, а не перешкоди, які необхідно долати. Люди з особливими потребами насправді виглядають впевненими та успішними, випромінюють хорошу енергію (адже її багато) та мимоволі надихають інших бути здоровими.

 

ЛІТЕРАТУРА 1.           ВПРОВАДЖЕННЯ ПРИНЦИПІВ ІНКЛЮЗІЇ В ОСВІТІ ТА СПОРТІ – ЦЕ

НОРМА. © Перша Освіта: вебсайт. URL: http://1-osvita.com.ua/blog/vprovadzhennyainklyuziya-v-osvite-i-sporte. (дата звернення: 11.02.2021).

2.                  imageПаралімпійські ігри. Вікіпедія: вебсайт. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F

%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%BC%D0%BF%D1%96%D0%B9%D1%8

1%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D1%96%D0%B3%D1%80%D0%B8         (дата         звернення:

10.02.2021).

3.                  Дефлімпійські            ігри.    Вікіпедія:       вебсайт.          URL:   https://uk.wikipedia.org/wiki/

%D0%94%D0%B5%D1%84%D0%BB%D1%96%D0%BC%D0%BF%D1%96%D0%B9%D1%81

%D1%8C%D0%BA%D1%96_%D1%96%D0%B3%D1%80%D0%B8          (дата          звернення:

10.02.2021).

4.                  Україна           на        літніх Дефлімпійських        іграх    2017.   Вікіпедія:       вебсайт. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B 0_%D0%BD%D0%B0_%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%85_%D0%94%D

0%B5%D1%84%D0%BB%D1%96%D0%BC%D0%BF%D1%96%D0%B9%D1%81%D1%8C%

D0%BA%D0%B8%D1%85_%D1%96%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%85_2017  

(дата звернення: 10.02.2021).

5.                  Матеріали сезону 2020-2021 «Твори. Рухайся. Грай.». Інноваційні освітні технології: вебсайт. URL: http://firstlegoleague.org.ua/materials_of_the_season_fll/ (дата звернення: 11.02.2021).

6.                  Вплив спорту            на        організм         людини.          СІМЕДГРУП:            вебсайт. URL: https://smg.if.ua/index.php/%D1%96%D0%BD%D1%84%D0%BE/%D0%BA%D0%BE%D1%80 %D0%B8%D1%81%D0%BD%D1%96D0%BF%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B8/ item/385D0%B2%D0%BF%D0%BB%D0%B8%D0%B2D1%81%D0%BF%D0%BE%D1%80%D

1%82%D1%83 (дата звернення: 11.02.2021).

7.                  Інклюзія: крок за кроком. Блог учителя початкових класів Терехової Людмили Юріївни: вебсайт. URL: http://lyudmilaterekhova.blogspot.com/p/blog-page_44.html (дата звернення: 07.02.2021).

8.                  Инклюзивный спорт. Специальная Олимпиада – что это такое? Coca-Cola: вебсайт. URL: https://www.coca-cola.ru/news-and-trends/trends/equal-opportunities/what-is-inclusionsports (дата звернення: 07.02.2021).

9.                  Теорія і практика інклюзивної освіти [навчально-методичний посібник] / Упорядник Бондар К. М. [2-ге вид., доп.]. Проект «Підтримка інклюзивної освіти у м. Кривий Ріг». 2019. 170 с. 

10.              Інклюзивна освіта від А до Я: порадник для педагогів і батьків / Укладачі Н. В. Заєркова, А. О. Трейтяк. К.. 2016. 68 с.

11.              Порошенко М. А.      Інклюзивна    освіта:             навчальний    посібник.        URL: 

https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/posibniki/inklyuziyavnz.pdf (дата звернення: 07.02.2021).

pdf
Пов’язані теми
Інформатика, Інтегровані уроки
Інкл
Додано
18 лютого
Переглядів
108
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку