Остроуменко А.О.
Нові підходи до організації освітнього процесу
Освітній простір постійно змінюється відповідно до соціально-економічних умов країни. Весь час модернізується його зміст структура, форми, бо вони обумовлені соціальним запитом і новими досягненнями науки і культури всього людства. Сучасні новації у сфері освіти фокусуються на її гуманістичній спрямованості, особливо в плані міжособистісних стосунків учасників освітнього процесу-вчителя й учня.
Що ж відрізняє традиційну педагогіку від інноваційної? Спільним є освітній процес. Класно-урочна система, вчитель і учні, Інновації та традиції є складниками сучасної школи. Раніше безумовними орієнтирами були формування знань, навичок, інформаційних і соціальних умінь.
Якість освіти – відповідність результатів навчання вимогам, встановлених законодавством, відповідним стандартом освіти.
Якість освітньої діяльності – рівень організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу, що забезпечує здобуття особами якісної освіти та відповідає вимогам, встановленим законодавством.
Відтепер освіта здебільшого орієнтується на створення таких технологій і способів впливу на особистість, які утворюють баланс між соціальними і індивідуальними потребами та запускають механізм саморозвитку, самовдосконалення, самореалізації, формуючи компетентну особистість. Перед вчителем завжди стоять питання: «Кого навчати?», «Чому навчати?», «Як навчати?»
Сучасні діти. Яке воно «цифрове» покоління?
Діти гаджетів:
Як навчати?
Якщо раніше система освіти була спрямована на тривалу, ґрунтовну трансляцію знань від учителя до учня, то зараз процес передачі знань є багатовекторним «від усіх і всюди», а вчитель має стати партнером для учня у формуванні ключових компетентностей. Саме таку роль відводить педагогу Концепція Нової української школи.
Сучасний вчитель має постійно працювати над собою, швидко вчитися, опановувати нові технології, миттєво змінюватися, щоб відповідати швидкоплинним вимогам суспільства. Він поступово перестає бути джерелом знань, а має навчити учнів організовувати процес засвоєння знань. Тому сьогодні Міністерство освіти і науки уже не просить, а вимагає вчителів бути відкритими до змін.
Окрім того, серед вимог до професійних й особистісних якостей освітян нормативні документи визначають вмотивованість, компетентність, творчість, гнучке мислення, відповідальність за результат власної діяльності та здатність до саморозвитку. Чи важко відповідати цим вимогам? Так, непросто! ..
Як працювати з поколінням «Z»? Як спілкуватись?
Звісно школа починається з уроку – це ключовий елемент навчально-виховного процесу. Від якості проведення уроку безпосередньо залежить якість викладання предмету і як наслідок якість отриманих навчальних досягнень учнів. Сучасний урок вимагає постійної модернізації та вдосконалення. Тільки творчий підхід до уроку з урахуванням нових досягнень у галузі педагогіки, психології та передового досвіду забезпечить високий рівень викладання. Учитель знаходиться у постійному пошуку шляхів, що допоможуть зробити урок змістовним, цікавим, інформативним, корисним, результативним, таким, зщ0об ніхто з учнів не залишився байдужим, кожен мав змогу реалізувати себе та відчути власну причетність до всього, що відбувається на уроці. Тому дати якісний урок- доволі складно навіть для досвідченого педагога.
Для підвищення якості знань учнів вчитель повинен доповнювати урок, як основну форму, іншими формами організації педагогічного процесу. Цими додатковими формами можуть бути екскурсії, консультації, додаткові заняття, а також допоміжні форми, які спрямовуються на задоволення багатосторонніх інтересів і потреб (гуртки, секції).
Уроки потрібно будувати так, щоб учні переключалися з одного на інший вид навчальної діяльності і не загубили інтерес та бажання дізнатися більше.
Для цього використовуються:
Але якісний урок неможливо провести без його якісної підготовки.
Якість роботи вчителя, спрямованої на якість результату навчальної діяльності учнів, складається з таких показників:
Отже, ефективність освітнього процесу багато в чому залежить від вміння вчителем правильно організувати урок і вибрати ту чи іншу форму проведення заняття. Запорукою успішної активності є використання інноваційних технологій, нетрадиційних форм уроків, оскільки вони роблять навчальний процес привабливим для учнів, підвищують їхню мотивацію.